سایر منابع:
سایر خبرها
علم به دینی و غیر دینی تقسیم نمی شود
هم هستند و سنخیتی با هم ندارند. علم، چیزی و دین، چیزی دیگر است. در نتیجه نمی توانیم چیزی به نام علم دین و علم دینی داشته باشیم در حالی که علم، علم است و معنا ندارد علمی را دینی و دیگر علم را غیر دینی خطاب کنیم. گاهی برخی سخنان مصرف سیاسی دارد آیت الله رشاد در ادامه تصریح کرد: ما وجود علوم دینی مانند تفسیر، فقه و اصول را می پذیریم، اما علم را به دینی و غیر دینی تقسیم نمی کنیم ...
گفتمان تحول علوم انسانی باید بر هویت ایجابی اش تکیه کند
بنده از عمق نفوذ غرب این است که چون غرب از حل مسائل اجتماعی و بسط عمومی خودش شروع کرد توانست بر ما سیطره پیدا کند و چون ما در حوزه حکمت نظری و مباحث الهیات خودمان متوقف شدیم و این انتقال طولی که باید به سمت حکمت عملی و عرصه اجتماعی داشتیم را نداشتیم، پیش نرفتیم. اگر همچنان به این روش ادامه دهیم و مدام بنشینیم دور هم و از امکان و ضرورت و عدم و اینها حرف بزنیم و به مسئله وارد نشویم، چهارصد سال دیگر هم پیش نمی رویم. این نیاز به یک زبان عمومی دارد تا مردم باور کنند که ما می توانیم حل مسئله کنیم. ...
عدل الاهی از نظر متکلمین و توحید افعالی یا وحدت نظام تکوین
قطع نظر از ورود شرع، حسن و قبحی است که بعضی از آنها حَسَن است و بعضی قبیح و بعضی نه دارای حسن است و نه قبح. و اشیاء به اعتبار وضوح یا خفای جهات حسن یا قبح آن بر سه گونه است. آیه الله آملی بعد از بیان این سه گونه، توضیحی هم در مورد عقیده اشعریان می دهد و می گوید: اشعریان که از اهل سنت هستند، حسن و قبح را در همه اشیاء به امر و نهی شارع دانند... و گویند اگر حق تعالی مردم را امر به ...
حفظ امنیت ملی یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی
عمداً از پالایش (فیلتر) محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بی احتیاطی و بی مبالاتی زمینه ی دسترسی به محتوای غیرقانونی را فراهم آورند، در مرتبه ی نخست به جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یک صد میلیون (100.000.000) ریال و در مرتبه ی دوم به جزای نقدی از یک صد میلیون (100.000.000) ریال تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال و در مرتبه ی سوم به یک تا سه سال تعطیلی موقت ...
واژه سازی از موانع مهم تغییر در علوم است
را الگوی اجتهادی و حکمی علوم اجتماعی اسلامی معرفی می کند. مقرر دیدگاه استاد خسروپناه ادامه داد: همچنین مباحثی درباره چیستی معرفت الگویی را در درس روش شناسی علوم اجتماعی مطرح کرده است، در آنجا این نکته مطرح شده است که معرفت الگویی یک معرفت رتبه دوم است تا وقتی از مبانی علم و تعهدات پارادایمی و نظریات و مسائل درونی معرفت صحبت می کنیم، روابط بین آنها را هم توجه داشته باشیم. وی ...
علم مدرن عامل اصلی بحران های اخلاقی و زیست محیطی جهان است
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، خانم دکتر زهرا زرگر که پایان نامه وی درباره نظریه علم دینی استاد نصر بوده است در نشست هم اندیشی علم دینی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد مقدس که در حال برگزاری است، به معرفی نظریه این استاد شاخص سنت گرایی در جهان پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در این گزارش سعی می کنم هم دلانه نظریه استاد نصر را ارائه دهم و البته ممکن است در پاره ...
ممیزی کتاب در سال 75: از انکار عشق تا سانسور شراب
ها و اهداف ضوابط نشر هم این روند ادامه داشت . آن طور که کتاب ممیزی کتاب در سال 1375 خورشیدی بررسی کرده است، 8 سال بعد از انتشار آیین نامه های نشر در ایران به یکی از دوره های پر چالش برای اهل فرهنگ با ممیزان دولتی تبدیل شد . بر اساس پژوهشی که در این کتاب انجام شده هیچ سازوکار عملی برای ممیزی آثار مکتوب وجود نداشت طوری که مصداق مغایرت با مصالح ملی در نهایت به تشخیص بررسان و مدیران اداره ...
علوم انسانی مدرن، توانسته مشکلات کشور را حل کند؟
به گزارش خبرگزاری رسا ، پیرو نقد و نظرهای صورت گرفته اخیر پیرامون علوم انسانی اسلامی و علم دینی یادداشتی از رمضان علی تبار عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در ادامه می خوانید؛ مخالفان و منکران علم دینی در کتاب ها، مقالات، سایت ها و دیگر رسانه ها، دیدگاه خویش را طرح کردند و در مقابل، نقدهای فراوانی نیز در این زمینه وارد شده است. برخی از منکران علم دینی ...
حماسه های دفاع مقدس؛ جلوه ای از انسجام و وحدت ملی
قرار گرفته است. روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان ادای دینی به سینمای دفاع مقدس در گفت وگویی با نگین معتضدی بازیگر فیلم اشک نرگس آورد: نگین معتضدی، بازیگر جوان و خوش چهره ای است که این روزها با فیلم دفاع مقدسی اشک نرگس به کارگردانی احمد عبداللهیان بر پرده سینماها حضور دارد. در ادامه این گزارش به نقل از نگین معتضدی آمده است: حدود سه سال پیش بود که فصل نرگس را بازی کردم و خب ...
بازمانده هایی از فرهنگ دوران جاهلیت در تمدن اسلامی منتشر شد
.... وسترمارک آمیختگی های فرهنگ این مردم در برخی عرصه های رفتاری، اعتقادی و مناسکی را با پاره ای از عناصر بازماندۀ فرهنگی شرک آمیز اقوام و قبایل روزگاران پیشین مورد توجه و بررسی قرار داده است. پژوهش او در مراکش بیشتر در زمینه دین، عقاید و مناسک مذهبی و اعمال جادویی مردم آن سرزمین، به ویژه مردم قبایل بربر، متمرکز بوده است. وسترمارک کوشیده است تا به شماری از بازمانده های سنت های کهن قبیله ای و ...