سایر منابع:
سایر خبرها
برگی ناشناخته از فرهنگ عقلانی شیعه از قرن چهارم هجری
در دانش بیان، و ساده و بی آلایش و دقیق و روان در نگارش، متنی که تقریبا همه کس فهم و در عین حال رسا و مختصر نوشته شده است. این اثر در ادامه یک سنت یونانی اسلامی در باره رابطه عقل و بیان نگاشته شده و همزمان با استمرار یک سنت علمی یونانی، تلاش کرده است تا با بومی کردن آن در قالب فرهنگ اسلامی و عربی مستندات دقیق و قابل فهمی را از دل میراث ادبی اسلامی برای اصول مورد نظر عرضه کند. او به همان ...
نقد معیار و معیار نقد
. تفکر انتقادی بیشتر به نقادی درونی بر اساس اهدافی که متن و یا موسسه دارد تکیه می کند. پیش فرض در نقادی هم بسیار مهم است. در مجموع نقد معیار و معیار نقد دو شاخص عمده برای نقادی درست است. کلید واژه ها: نقد درونی. مکتب فرانکفورت. محاسبه. نظریه انتقادی. نقد معیار. معیار نقد مقدمه نقد ذاتی و طبیعی بشر است و از میل انسان به آزادی نشئت می گیرد. انسان می خواهد آزاد باشد و بزرگ ترین ...
زبان همچون خانۀ وجود
زبان در حقیقت وجود موجودی (زبان) را که آن ها به عنوان موضوع بر می گیرند در تاریکی و ابهام فرو می برد. به نظر وی، نارسایی در تفسیر لوگوس حاکی از این است که اساس روشِ هستی شناسیِ باستانی، به معنای درست و دقیق کلمه اساسی یا سرآغازین نبوده است (همان: 389،392،394 و 3-402). بدین ترتیب همان طور که هستی شناسی بنیادین ، تحلیل اگزیستانسیال دازاین را همچون سرآغاز برمی گیرد، پدیدار زبان نیز باید از ...
3 ویژگی شاخص امیرالمؤمنین علیه السلام
قلم و بیانی گنجاند. باید دریا بود تا بتوان دریا بودن را شرح داد و فقط دریاست که می فهمد دریا کیست و چیست؟ از این رو حتی در احادیثی که سخن از فضیلت بزرگمردان الهی به میان آمده، قدر عقل و فهم مردم عادی نیز مورد توجه قرار گرفته، عقل و فهم محدودی که مانع بیان تمام فضیلت های آنان می شود. روی سخن ما در این مطلب، فضائل امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) است که فهم آن به هیچ عنوان در حد ما نبوده و باید با ...
تندگویان: برای نجات دادن یکی دو نسل دیر شده است
. دوباره سه-چهارسالی است که شعار جوان گرایی و موضوعات بحث جوانان مطرح شده است. این نسلی که این وسط بود چه شد؟ یعنی همین نسل دهه شصتی که الان بحثش را می کنیم که فکر می کنم شامل دهه پنجاهی ها هم می شود. تقریبا همه ما فراموش شدیم در این رشد انقلاب. مسئولین ما همان کسانی هستند که با سن های 27 تا 33 سالگی آمدند وزیر شدند و در بالاترین سمت کشور نشستند. امروز وقتی یک جوان 38-37 ساله را، که البته دیگر جوان نیست ...
عدم گرایش تمدن نوین اسلامی به سلطه سخت و نرم
جزء مراحل کلیدی و اصلی تمدن سازی است، یاری کند مانند علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی با همان روش شناسی اکتشافی تجربی؛ به بیان دیگر، لازمه قدم نهادن در مسیر تمدن نوین اسلامی، رسیدن به قله ها یا مرزهای این علوم و حتی عبور از این مرزها است. البته قرارگرفتن علوم زیر چتر جهان بینی اسلامی، نه فقط ماهیت، که کارکرد این علوم را نیز تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد که مجال ورود تفصیلی به این بحث نیست ...
مسئولیت یک پدر در زندگی/ اهمیت نقش پدران در فرزندپروری
.... مردان چنین تربیت شده اند که باور کنند سختکوشی و ساعت های طولانی کارکردن نشانه تعهد به خانواده است، اما اکنون مردان باید بدانند که اگر تغییر نکنند، باید خطر دور افتادن از همسر و فرزندان را یعنی همان افرادی که به خاطرشان کار معنا پیدا می کند را بپذیرند و گاهی لازم می شود که آنان دستاوردهای مالی و شغلی خود را فدا کنند تا به تعادل بهتری بین کار و زندگی خانوادگی برسند. یکی از انسان شناسان ...
رئیس سازمان محیط زیست: 21 استان بدترین وضعیت را دارند
گرفته اند این سازه ها را غلط و ناقص بسازند بیاییم به سازمان محیط زیست که 50 سال از عمرش می گذرد گیر بدهیم که چرا متقاضی حقابه هایش نبوده است ما در حوضه دریاچه ارومیه همه روخانه ها را پشت سدها خشک کرده ایم دریاچه بر اثر معجزه که خشک نشده ما دریاچه را خشکانده ایم دریاچه با آب سیلاب های 12-10 رودخانه زنده بود. مثال خوبی است؛ قبول دارید همین دریاچه ارومیه قربانی سدهای بالا دست شده است؟ ...
معجزه ای به نام علی (ع): امام علی در بیان استاد محمد تقی جعفری
انسان های معمولی بوجود می آید [ اگر بوجود بیاید ] بعنوان مثال پدیده مرکب از محبت و عدالت و وابستگی آن دو بیک مبدء عالی تر ، از دیدگاه معمولی که هر یک از آن پدیده ها را بطور منفرد و گسیخته از دیگری می بیند ، بهیچ وجه قابل درک و شناسایی نمی باشد . بتوضیح اینکه : از نظر شخصیت رشد یافته یک فرد از افراد جامعه بعنوان اینکه انسان است ، محبوب است ، از طرف دیگر قوانین فردی و اجتماعی ...
معرفت شناسی و وجوه مختلف عقل
عقل کلی و عقل جزئی، منظر و نگاه افلاطون به عالم و چگونگی و میزان شناخت آن بررسی می شود. وصف کلی1که در اینجا برای عقل و عالی ترین مرتبۀ معرفت به کار رفته، ناظر بر جنبۀ اشتراکِ متعلَق این معرفت، یعنی ایده هاست. همان طور که در علم منطق، کلی به مفهومی اطلاق می شود که بر امور مختلف قابل صدق باشد، متعلَق این مرتبه نیز از نظر افلاطون امور کلی و حقایقی هستند که بر بسیاری امور زیرمجموعۀ خود قابل ...