سایر منابع:
سایر خبرها
شرح و تفسیر حکمت 349 نهج البلاغه
عبدالله بن زبیر بوده است.آری اینگونه افراد را باید احمقان تاریخ نامید. سپس در نهمین نکته می فرماید: قناعت سرمایه ای است فناناپذیر ؛ (وَالْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ یَنْفَدُ). این جمله عینآ در حکمت شماره 57 و همچنین 475 آمده است و شاید این تکرار به دلیل این است که سیّد رضی؛ بخشهایی از نهج البلاغه را با فاصله زمانی زیادی نگاشته که باعث شده بخشهای گذشته از حافظه اش محو شود. به هر روی، همانگونه که در سابق ...
بهار، فصل تفکر و تامل در عالم هستی است
حجت الاسلام مهدی اژه ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: درختان و گیاهانی تا پیش از رسیدن بهار، به ظاهر حیات ندارند در این فصل مجددا احیا می شوند و این بیانگر دو نکته مهم است که نکته اول آن بیانگر قدرت و عظمت خداوند و نکته دوم، احیا و رستاخیز مجدد انسان در دنیا است. وی با بیان اینکه امام علی(ع) در خطبه های نهج البلاغه که مربوط به توحید، خلقت موجودات به خصوص ...
موسوی: دنیاطلبی ریشه تمام خطاها و لغزش هاست
که تقوا را پیشه خود سازند بهتر است، پس چرا تعقل نمی کنید . این کارشناس دینی به دیدگاه بزرگان دین به ویژه امام علی(ع) پیرامون دنیا و دنیا طلبی اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) در خطبه های نهج البلاغه بارها به فناپذیری دنیا اشاره کردند. ایشان در خطبه 52 می فرمایند: گویا دنیا پایان یافته و وداع خویش را اعلام داشته است. خوبی هایش ناشناخته مانده و ساکنان خود را به سوی نابودی و همسایگانش را به ...
تحلیل متافیزیکی حضور آیت الله نجفی همدانی در مسجد
فتوحات ربانی را به دست می آورد. این معرفت از همه مجاری ادراکی و تحریکی بشری به دست می آید. هم به علوم دنیوی و هم به معارف شهودی بستگی دارد چنان که حضرت امام متقیان علی بن ابیطالب (ع) در وصیت خود به محمد بن حنفیه می فرماید که قرآن را بخوان و بالا برو. در همین مسیر پلکانی معرفت است که عبادت هم دارای مراتب مختلف می گردد. بین عبادت یک انسان عادی با یک پیامبر الهی تفاوت بسیاری ...
هزینه های "دنیاطلبی"
رهبری در دیدار شرکت کنندگان در همایش آسیب شناسی انقلاب . 15/12/1377 نهج البلاغة، خطبه 156 سوره مؤمنون، آیه 55- 56؛ سوره توبه، آیه 87 و 93؛ نهج البلاغه، خطبه 108؛ اصول کافی، ج2، ص136 اصول کافی، ج2، ص136 أنساب الأشراف للبلاذری - رقم الحدیث : 2344 أمالی شیخ طوسی، المجلس الثامن، 393-43 نهج البلاغة، خطبه 63 ...
هیچ عذابی را با عذاب دوزخ مقایسه نکنید
قیامت را داده اند، خبر اینها برای تو به اندازهٔ خبر هِزقیل یهودی ارزش ندارد که حرف آن یهودی را باور کرده ای و به حرفش مؤمن هستی و هنوز خبرِ خدا و انبیاء و ائمهٔ طاهرین(ع) را باور نکرده ای! مگر چه دلی در سینهٔ توست؟! قلبت سیاه است؟ سنگدل هستی؟ به قول امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه ، صورتت انسان و قلبت حیوان است؟ الصورة صورة انسان و القلب قلب حیوان ، تو را چه شده که قبول نمی کنی؟ اصلاً حرف تو با ...
رجب؛ ماه رشد معنوی و ارتقای ظرفیت(خوان حکمت)
این کارهاست. اگر توفیقی داشتید- ان شاءالله- در اعتکاف شرکت کردید، برای همین کار است، آنگاه احساس می کنید که راحت شدید، بار از دوشتان افتاد، وقتی انسان زیر بار سنگین باشد، همیشه عرق می کند، خیس عرق است اما وقتی سبک بار باشد آزاد می شود. یک بیان نورانی از حضرت امیر(ع) است فرمود من یک انسان آزاد می خواهم که مانده لای دندان دیگری را رها کند، این در بیانات نورانی حضرت در نهج البلاغه هست: أَلاَ ...
شناسایی مذهب شیعه برای اهل سنت
سردرگمی آنان شده است و نیز جامعه اسلامی نه تنها اتحاد و وحدت خود را از دست داده بلکه گرفتار منازعات، مشاجرات و زد و خوردهای خونین شده و در مقابل دشمنان توانایی و قدرت خود را تضعیف نموده اند. دین اسلام به دلیل اینکه یک دین الهی[1] و مبتنی بر حقیقت و نیازهای مادی و معنوی بشر و همسو با فطرت ثابت انسان[2] می باشد، هیچ گونه تغییر و تبدیلی در حقیقت آن از طرف هیچ کس امکان پذیر نیست. بنابراین ...
بیماری اضطراب و درمان قرآنی
[18] . طلاق/ 3٫ [19] . نهج البلاغه، خطبه 226٫ [20] . نهج البلاغه، قصار 191٫ [21] . بحارالانوار، ج 71، ص 287٫ [22] . آئین زندگی، ص 226٫ [23] . هود/ 120٫ [24] . نهج البلاغه، خطبه 203٫ منبع : بیماری های اخلاقی و درمان های قرآنی، ص: 67 , اکبری، محمود ...
امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
گران برخورد قاطع نماید اما به دلیل ناآگاهی، کج اندیشی و غفلت برخی از آنان؛ بر پایه مماشات و مسالمت با آنان برخورد نموده است، که این نوع برخورد اسلامی در جمهوری اسلامی بر گرفته از سیره رفتاری امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خود است.* پی نوشت ها [1]امام علی (ع) در خطبه 3 نهج البلاغه این موضوع را برای ما چنین بیان می کنند: فلما نهضت بالامر نکثت طائفة و مرقت اخری و قسط آخرون ...
تحلیل و بررسی فقهی اجرای فیلترینگ در فضای مجازی
ابی عبدالله(ع) قالا: و یل لقوم لا یدینون لله بالامر و المعروف و النهی عن المنکر . – عن محمد بن عرفه قال: سعمت ابا الحسن الرضا(ع) یقول: لتأمرون بالمعروف و لتنهن عن المنکر او لیستعملن علیکم شرارکم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم . و تسلط نیافتن اشرار بر جامعه است؛ چنانچه می توان این نکته را از سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه استنتاج نمود (نهج البلاغه، حکمت244). بدون شک این مناط در ...
در خطبه های سیاسی نمازهای جمعه این هفته همدان چه گذشت؟
...: در هیچ دوره ای از تاریخ به شخصیتی به اندازه حضرت علی(ع) ظلم و ستم روا نشده و اکنون زمان ستم زدایی از چهره مبارک امیرالمومنین(ع) است. وی با اشاره به اینکه نهج البلاغه قطره ای از خطبه ها و سخنان حکیمانه حضرت علی(ع) است، اضافه کرد: نهج البلاغه باید به تمام دنیا صادر شود. امام جمعه همدان یادآورشد: امام اول شیعیان علی(ع) فرصتی برای فرهنگسازی و تربیت شاگرد نداشت و تمام وقتش ...