سایر منابع:
سایر خبرها
وگو از سعدی هم صحبتی به میان آمده است و در پایان گفت وگو هم اشاره ای شده است به بحث معروف ترجمه شعر و این که آیا شعر را می شود ترجمه کرد یا نه. به اعتقاد موحد شعری که همه مشخصاتی را که در همین مصاحبه برای شعر خوب برشمرده است، داشته باشد غیر قابل ترجمه است چون در ترجمه چنین شعری وزن، چه عروضی و چه غیرعروضی، از دست می رود. او می گوید: هرگونه ترجمه ای یک تأویل است و خود آن شعر نیست، برداشتی از آن شعر ...
پری صابری از نسل هنرمندان تئاتری است که در 86 سالگی دست از دغدغه های فرهنگی اش نکشیده، همچنان نگرانی نسل جوان را دارد و از کم توجهی مسوولان به عرصه فرهنگ به ویژه هنر تئاتر گلایه می کند؛ هنرمندی که دهه ها قبل، بعد از تحصیل سینما در فرانسه به ایران بازگشت در دو فیلم مهم تاریخ سینمای ایران یعنی شب قوزی فرخ غفاری و خشت و آینه ابراهیم گلستان به ایفای نقش پرداخت. ...
... توجه داشتن به امری فراتر از تاریخ، که بیش از همه خاصیت قصه است، بسته به دیدگاه سازنده داستان و محیطی دارد که در آن پدید آمده است. تنوع قصه ها، و این که خاستگاه کاملا ایرانی پیش از اسلامی داشته باشد، یا وابسته به گروه عیاری باشد، یا اساسا ملی گرا و برای خلاصی از دست قوم دیگری باشد، و مسائلی جز اینها، چارچوب های آن امر فراتاریخی ملحوظ در قصه را تشکیل می دهد. اتفاق در زمان و مکان تا ...
کتاب اول: تاریخ تجدد ژاپن این کتاب، تاریخِ تجدد و اصلاحات در ژاپن است. یعنی دوره ای که درهای آن کشور را به روی جهان گشود، جامعه سنتی و منزوی اش را با غرب آشنا کرد و توسعه علمی و صنعتی چشمگیرش را رقم زد. ژاپن در دوره اصلاحات به سرعت به یک نیروی برتر تبدیل شد و توانست امپراتوری روسیه را مغلوب سازد. پیروزی ارتش ژاپن بر روسیه سراسر آسیا را تکان داد و حتی در ایران الهام بخش مشروطه خواهان شد ...
گاردین | شارلوت هیگینز، اولین باری که مری بیرد را دیدم، 17 سالم بود. سال 1989 بود و او در یکی از روز های آزادِ1 مشترکِ دانشکده های مطالعات کلاسیک 2 آکسفورد و کمبریج سخنرانی داشت. مطلقاً شباهتی به دیگر سخنران ها نداشت که، آن طور که یادم مانده، استاد هایی آکسبریجی 3 بودند که انگار یک راست از آژانس بازیگری فرستاده شده بودند: فاستونی پوش، عبوس، مذکر. مری به جای اینکه مثل بقیه پشت میز خطابه بایستد، جلف وار روی لبۀ میز نشست. لباس سیاه گلدوز ...
فرهنگ امروز/ منوچهر برومند: شعر، زبان دل و احساس است و شاعر پیامبری است که از بهشت جمال بر لب داستان ها دارد. و این داستان ها را با زبان بلیغ رقیق ترین احساسات ، در ظرف دل پذیر والاترین حماسه ها ، شور انگیز ترین غزل ها و مثنوی های عاشقانه و عارفانه و ناب ترین اندیشه های مندرج در حکایات نشأت یافته،از لطائف اخلاق می ریزد تا آیینه سر تا پا نمای آرزوها، امید ها ، و انفعالات به قالب لفظ ...
با منابع معرفتی تازه ای آشنا شد. مثلا توجه او به جامعه شناسی و فلسفه تاریخ، متاخر است. درس های او در فلسفه تاریخ در اوایل دهه 50 که در کتاب قیام و انقلاب مهدی(عج) و جلد 15 مجموعه آثار و تلاشی که به نگارش کتاب جامعه و تاریخ در دهه 50 منجر شده است، نشان دهنده آشنایی ایشان با منابع تازه ای است. آیا در حدی هست که مثلا بگوییم مانند ویتگنشتاین دو دوره فکری داشته است؟ اگر صرفا به ...