سایر منابع:
سایر خبرها
کنگره حافظ با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد آغاز به کار کرد/ضرورت کاربردی سازی ادب فارسی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با حضور حافظ پژوهان، اندیشمندان و استادان زبان و ادبیات فارسی سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و بیست و دومین یادروز حافظ در سالن شهید آیت الله دستغیب دانشگاه شیراز و مهمانانی از کشور ترکیه، آذربایجان، اقلیم کردستان عراق و بوسنی و قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مدیر کل فرهنگ و ...
رساله عقل فارابی در ارتباط تنگاتنگ با آثار ارسطو است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سمینار منطق در تفکر اسلامی با سخنرانی پروفسور نادیا گرمان، استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان درباره منطق فارابی، طاهره کمالی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره رساله عقل فارابی، ملیحه احسانی از اعضای دانشنامه جهان اسلام درباره منطق موجهات ابن سینا و مهدی عظیمی، استاد دانشگاه تهران درباره منطق سهروردی دوشنبه 16 مهرماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهن ...
تحلیلی بر فراز و فرودهای فلسفه اسلامی/ توسعه با بهره گیری از میراث گذشته و تفکر آزاد محقق می شود
در این زمینه وجود دارد که متاسفانه رواج دارد و ما سعی می کنیم نقاط ضعف این دو برخورد را نشان دهیم و برخورد صحیح را که به نظر خودمان معقول است را توضیح دهیم. برخی افرادی که چشم به آن طرف جهان دارند، این ها در فرهنگ خودی در فلسفه ایرانی و اسلامی و در آثار و آرای فیلسوفان مسلمان و ایرانی بجز حرف های باطل و بی سروته چیزی نمی بینند. معتقدند که باید این ها را دور ریخت و اصطلاحا این ها حرف مفت است و ...
سید فتح الله مجتبایی: امثال شاملو و اخوان با شعرشان به عوام الناس رشوه می دادند
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سیدعلی سینا رخشنده مند : سیدفتح الله مجتبایی، چهره ماندگار، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. برای آن ها که دستی در علوم انسانی دارند، “سیدفتح الله مجتبایی” نامی است به غایت بلند و پرآوازه. ایشان بیش از آن که صحبت کند سکوت می کند، به عبارت دیگر کم گویی و گزیده گویی صفت دکتر مجتبایی است. وی در ادیان هندو و بودیسم و امثال آن، چهره یگانه در ایران است و این رشته را در معتبرترین دانشگاه های دنیا آموخته و تدریس کرده است. کسی که بار فرهنگی این مرز و بوم را در ...
ارسطو اولین کسی است که رساله ای در باب نقد شعر می نویسد
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب بوطیقای ارسطو به روایت حکمای اسلامی با ترجمه سیدمحمود یوسف ثانی توسط انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. بوطیقای ارسطو به روایت حکمای اسلامی، ترجمه و توضیح گزیده ای از رساله های شعری در عالم اسلام است که عمدتاً بخش پایانی صناعات خمس کتاب هایی را که به روش منطق نه بخشی نوشته شده اند، تشکیل می دهد. این مجموعه مشتمل بر دوازده رساله ...
ارسطو در بوطیقا چه می گوید؟
عالم واقع کمتر احتمال حادث شدن دارد. در نیجه، شعر از تاریخ فلسفی تر است و گامی فراتر می نهد: زیرا شعر، نظر به امر کلانِ جهان شمول و تاریخ، چشم به امر جزئی دوخته است. به گفته منتقدان و صاحب نظران، شاید بتوان تاریخ نقد ادبی غرب را به نوعی تکرا همان نظریات افلاطون و ارسطو درباره تقلید، در قالب هایی کم و بیش متمایز دانست. بد نیست به یکی از تفاوت های نظری ارسطو و استادش افلاطون اشاره کنیم؛ خلاف ...
دوگانه پروست؛ لذت و ملال
... پروست اتفاق می افتد، اما برای اولیس جویس نه. در جست وجوی زمان از دست رفته سیروسلوکی در اعماق روان انسان مدرن است، جستاری دقیق در نیمه تاریک وجود (و به تعبیر یونگ، سایه) با تمام نقاط ضعف و تناقضاتی که یا قابل دیدن نیست یا ناخودآگاه پنهان می شود. نوعی رهاشدن و خویش را از بیرون نظاره کردن؛ رویارویی با دروغ هایی که پشت نقاب حقیقت، فرمانروایی می کنند. ورود درخشان پروست به داستان، یکی ...
آرا ارسطویی با اندیشه های افلاطونی در مدینه فاضله فارابی ترکیب شد
کرده بودند. او می گوید: در جهان چیزی وجود ندارد که فلسفه با آن سروکار نداشته باشد. برخلاف افلاطون روشی که ارسطو برگزیده بود، شامل مشاهده، طبقه بندی، پالایش و ارائه موضوع بود که همگی با دریافتی فوق العاده به سرشت پدیده ها منتقل می شوند. فارابی می اندیشید که مفسران در فهم بهتر ارسطو به ما یاری می رسانند. از بین شارحان، فارابی از آمینیوس، تمیستیوس و فرفوریوس نام می برد، اما در خصوص مسئله مشکل آفرین ...
حیف از اسطوره های اصیل ایرانی که به حال خود رها شده اند
هویت ها و شخصیت های اصیل قومی و شاخص یک کشور مسأله این بحث و گفت وگو بود. یعنی ما باید به آن درجه از شناخت برسیم که به جای این شخصیت های غربی از اسطوره های اصیل ایرانی الگو برداری کنیم. نخست باید امثال جهان پهلوان تختی، از رستم و سهراب و سیاوش شاهنامه و شخصیت های دیگری که در فرهنگ خود داریم، اسطوره سازی کنیم. در بعد ادبی و هنری وقتی حرف می زنیم، نویسندگان ما اگر می خواهند به ریشه های هویتی و بومی ...
"نظریه و فرهنگ" استاد پارسانیا + متن کامل مقاله
الامر[1] و با صرف نظراز ظرف آگاهی فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد و روابط آشکار و پنهان نظریه را با مبادی اجزاء و لوازم آن دنبال می کند و منظر دوم، نظریه را در جهان دوم یعنی ظرف آگاهی و معرفت عالم و بلکه در جهان سوم یعنی در ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی مورد نظر قرار می دهد و عوامل وجودی و یا زمینه های بروز و حضور آن را در جامعه علمی شناسایی می کند.[2] این مقاله درسه بخش تنظیم شده است ...
هنر اسلامی و پیام روحانی آن
.... در شبه قاره حاکمان مغول کمک زیادی به شکل های مختلف هنر اسلامی مانند معماری(هم دینی و هم عمومی)، هنر مینیاتور، هنرهای تزئینی و نقاشی های منظره کردند. مقدمه هنر انسان ها را به تحرک وا می دارد و جنبه های احساسی وجودشان را ارضا می کند. پاسخ احساسی به هنر انسان را برمی انگیزد که بر اعماق وجود انسان و همین طور نمای ظاهری جهان نوری بتاباند. یک توصیف عام در مورد هنر که همه ...
تقریب یک استراتژی کلان است/ بسیاری ازاهل سنت مقلد رهبر انقلاب اند
به هرکجا که وارد شدیم آثار کار این مجموعه های فتنه انگیز را خنثی کردیم و امروز به ضرس قاطع می گویم که جریان غالب در جهان اسلام یعنی از اندونزی گرفته تا مالزی، هندوستان، پاکستان، آسیای میانه، ترکیه، مصر، شمال آفریقا، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و هر جا که مسلمان و جامعه اسلامی وجود دارد، جریان تقریب و وحدت حاکم است. *حضور شما چه تغییراتی را در ساختار و پیکره تقریب به دنبال داشت؟ ...
تعالیم شفابخش مولانا برای جهان مدرن/ بازخوانی مجدد معنای زندگی
سیدسلمان صفوی، نویسنده کتاب ساختار معنایی مثنوی معنوی به خبرنگار مهر گفت: امروز جهان مدرن مملو از خشونت، یکجانبه نگری، افراطی گری دینی، کمیت گرایی، مادیت گرایی، بی اخلاقی است. مولانا برای همه این دردها راه درمان ارائه نموده است. بنابراین کارکرد تعالیم مولانا برای جهان مدرن کارکرد شفابخشی از طریق پروسس انقلاب درونی انسانی و فعال شدن انرژی های درونی مثبت انسان در تعامل اجتماعی است. این ...
آشنایی با دنیای مکاتب فلسفی- ادبی جهان و مکتب اصالت کلمه از دریچه چشم های یلدا
...: افلاطون میگفت که این جهان، نمونه یا عکسی از عالم مثال است یعنی هر آنچه که روی زمین هست نسخه ی اصلی وکاملی در عالم بالا دارد مثلاً همین انسان ناقص زمینی تصویر مبهمی از انسان مثالی است که مانند خورشیدی بر زمین نورافشانی می کند. انسان ها می میرند ، اما مثال آنها ابدی است. ص 78 یا اینکه از دیدگاه فلاسفه ای چون: سقراط، افلاطون و ارسطو که ذات و ماده ی اصلی هنر را بر پایه ی تقلید می دانستند. در ...