سایر منابع:
سایر خبرها
یای اسلام، ظهور عرفان عمدتاً در کسوت اهل تصوف بوده است، صوفیان از اواخر قرن یکم و اوایل قرن دوم حرکت زاهدانه ای را شروع کردند، مثل حسن بصری، سفیان ثوری، معروف کرخی و پس از آنان بایزید بسطامی، جنید بغدادی، ابن عربی، مولانا و... در واقع صوفیان بیش از بقیه مسلمانان به جنبه عرفانی اسلام می پرداختند. مرحوم مطهری می گوید: عرفان دو جنبه بیرونی و درونی دارد که جنبه بیرونی آن تصوف است، یعنی ظهور ...
توان از این کتاب با عنوان اثری قابل اعتنا یاد کرد که به تفکیک به تاثیر واقعه کربلا در دوره های ادبی گوناگون پرداخته است. این کتاب افزون بر دربرگیری دوره های تاریخی، سبک های ادبی گوناگون در شعر عاشورا را نیز در بر می گیرد؛ همچنین نویسنده نمونه های بسیاری از اشعار شاعران عاشورایی گرد آورده است و برخی از آن ها را در بوته نقد قرار داده است. آنچه در مقدمه کتاب به چشم می خورد، بررسی ...
سه جریان اصلی تشیع را در یک شخص مشترک می داند: سه جریان اصلی شیعه یعنی زیدیه چهار امامی، اسماعیلیه هفت امامی و اثنی عشری دوازده امامی با تمام اختلاف ها و تفاوت ها و شاخه های مختلفی که در دل خودشان دارند، در یک نقطه و در یک شخص اشتراک نظر دارند و آن هم امام حسین(ع) است. ابوالحسنی با ورود به بحث مقتل نویسی کربلا به حادثه مهمی در این رابطه در اواخر قرن نهم هجری اشاره می کند: در اواخر قرن نهم هجری ...
این گونه مذهبی-موسیقایی از ابتدای پیدایش شعر فارسی وجود داشته است. از ابتدا تا قرن هشتم هجری قالب کلی اشعار مذهبی، قصیده بوده و پس از به قدرت رسیدن صفویه است که مرثیه های مذهبی به لحاظ ادبی و محتوایی متنوع تر می شوند و در دوره قاجار است که نوحه و نوحه خوانی شکل امروزی تر به خود می گیرد. در دیوان صباحی بیدگلی (از شاعران نامی سده 12 شمسی و از پیشگامان سبک بازگشت ادبی) قصیده ای وجود دارد که از نظر ...
...، لذا شمایلی از پیغمبر اکرم (ص) نقاشی می شده و پیروان همان مذهب حنفیه، مانند حنفی های اهل خراسان هنوز هم آیینی به نام شمایل خوانی پیغمبر اکرم (ص) دارند. وی افزود: استفاده از شمایلی که در پرده خوانی می بینیم در دوره صفویه قوت می گیرد. آن ها در یک قاب یا روی یک پرده چرمی کوچک شمایلی را نقاشی می کردند. اوج دوران شمایل نگاری تقریباً دوره زندیه است که در سقاخانه ها و یا روی ظروف تکیه ها ...