سایر منابع:
سایر خبرها
مفهوم دین به برکت انقلاب متحول شد | اربعین یزیدیان را به وحشت انداخته است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا ، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امشب در درس اخلاق مدرسه علمیه جهانگیرخان با اشاره به آیه شریفه قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا گفت: مفسران لقاء رب را مربوط به روز قیامت دانسته اند. ...
شکر نعمت رهبری(زلال بصیرت)
...> متأسفانه از همان صدر اسلام، نسبت به این گنج عظیم بی توجهی شد،در همان اوایل، عده ای بحث در مورد قرآن را نهی کردند و از طرف دیگر برخی هم فقط ظواهر قرآن را حجت دانستند و نه غیر آن را؛ حال آنکه خود قرآن دستور داده بود که هر چه پیامبر گفت باید بپذیرید. قرن ها مفسران واقعی قرآن یعنی ائمه (ع) دارای محدودیت هایی بودند و نمی توانستند آزادانه مفاهیم و معارف را بیان کنند، همین امر سبب شد تا شناخت معارف و ...
نحوست صفر ؛ برساخته از تاریخ یا برآمده از روایات
که در نقطه مقابل، نحوست را تایید می کنند و از آن جمله است که از امیرمؤمنان(ع) درباره روز چهارشنبه و فال بدی که به آن می زند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهار شنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همین روز قابیل برادرش هابیل را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد،(8) بنابراین بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین ...
تاریخ تشیّع در نیشابور
...، وی را رئیس شیعه در خراسان معرفی می کند.(112. در این مجال، ضرورتی ندارد که اسامی همه محدثان، فقها، متکلمان و مفسّران امامیه را در نیشابور در قرن چهارم هجری ذکر کنیم؛ اما مرور عبارت های برخی منابع رجالی در معرفی بعضی از شخصیت های مبرّز مزبور ما را با فضای حاکم بر آن عصر و کم و کیف حضور تشیع امامی در نیشابور، بیشتر آشنا می سازد. از جمله شخصیت های علمی مورد اشاره، ابومنصور ...
آیا در روند وحی به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) توقف و فترتی صورت گرفته است؟ در چه زمان و مکانی و ...
شیعه نیوز : پرسش آیا در وحی به پیامبر فترت صورت گرفته است؟ در چه زمان و مکانی و به هنگام نزول کدام آیات؟ تأثیر فترت و تأخیر در وحی بر پیامبر و برخورد مردم با ایشان چگونه بوده است؟ پاسخ اجمالی در مورد فترت وحی بر پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) مفسران و قرآن پژوهان دو واقعه تاریخی ذکر می کنند: 1. پس از نزول اولین آیات بر پیامبر( صلی الله علیه و آله و ...
چگونه ما اگر کار بدی انجام دهیم به حساب دشمنان اهل بیت می آید و برعکس اگر دشمنان ولایت کار خوبی کنند به ...
: توضیحات کلی در مورد اعمال در پایان برای اطلاع بیشتر برخی از مطالب مرتبط با اعمال را متذکر می شویم: [8] انسان هر عملی که انجام می دهد دارای عکس العمل و نتیجه ای است که بر آن مترتب است؛ برخی از مفسران این آثار را به دو قسم تکوینی(وجود حقیقی)و عقلایی (پاداشی)، تقسیم می کنند؛ احکام عقلی و نظام تکوین اعمال با احکام عقلایی و نظام جزا و پاداش، متفاوت است؛ بر اساس نظام عقلی(تکوینی) هر عمل ...
چرا در انسان ها از جهت خلق و خوی و رفتار، تفاوت و اختلاف وجود دارد؟ چه مقدار فاکتورهای بیرونی بر روی ...
آن جمله ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ تأکیدهای دیگری بر مسئله فطری بودن توحید، دین و مذهب و عدم امکان تغییر این فطرت الهی است. هرچند بسیاری از مردم بر اثر عدم رشد کافی و پیروی از هوای نفسانی و آرزو و آمال دنیوی، آن فطرت اولیه خود را خلل رسانیده و از راه حق منحرف گردیده و قادر به درک این واقعیت نباشند.[3] برخی از مفسران می گویند؛ خداوند برای بروز و ظهور فطرت اولیه توحید که در هر فردی نهاده ...
منظور از کوه های در آسمان که باران و تگرگ از آنها فرو می ریزند و در سوره نور بدان اشاره شده، چیست؟
تعلق گیرد- قطرات باران سودبخش به دورترین نقاط زمین و سرزمین ها می ریزد و سبب حیات و رشد زمین می شود. همین طور چنانچه مشیت او تعلق یابد، در اثر تماس ابرهای سنگین با آتمسفر سرد و نزول و فرو ریختن قطعات یخ، سبب از بین رفتن مزارع، کشتزارها، احشام، چهارپایان و نباتات می گردد. مفسران در باره این موضوع که منظور از کوه های در آسمان چیست که تگرگ ها از آن فرو می ریزند، نظریات مختلفی دارند: بعضی ...
در آیات قرآن چه تفاوتی بین کفر و الحاد وجود دارد. به عنوان نمونه در سوره فصلت، الحاد در یکی از آیات آن ...
؛ مانند انحراف، سوت و کف زدن هنگام تلاوت آیات قرآن، دشمنی، تکذیب آیات الهی و... .[1] از قتاده، ابن زید و سدی نقل شده است که معنای الحاد در آیات خدا، همان کف و سوت زدن هایی است که به هنگام قرائت قرآن انجام می دادند. مجاهد می گوید الحاد در آیات عبارت است از: جابجا کردن آیات، و گذاشتن آن در جایی که مربوط به آن نیست. ابن عبّاس به نقل از بعضی از مفسّران می گوید؛ منظور از آیات این جا ...
آیا عزیر پیامبر( علیه السلام ) صد سال مرده بود و دوباره زنده شد، یا در حالت کما و بیهوشی بود و به هوش ...
خواهد کرد؟ وقتی عزیر چنین پرسشی را مطرح کرد، خدای متعال بدون درنگ او را قبض روح کرد، و پس از صد سال که او مرده بود، دوباره وی را زنده کرد. در این که آیا خداوند عزیر را قبض روح کرده، و به همان حال صد سال نگه داشته، و پس از صد سال دوباره روحش را به بدنش برگرداند و یا به صورت بیهوش نگه داشته دو دیدگاه وجود دارد. مفسران می گویند از ظاهر آیه قرآن بر می آید که خدای تعالی او را قبض روح کرده، و به ...
چرا ذوالقرنین بدین نام نامیده شد و آیا در زمان زندگی اش دو نسل از انسان ها منقرض شدند؟
شیعه نیوز : پرسش از بندگان صالح خداوند که دو نسل از انسان ها در زمان حکومتش منقرض شدند، کیست؟ پاسخ اجمالی یکی از شخصیت هایی که در قرآن از او یاد شده، شخصی به نام ذو القرنین است. درباره این که نام اصلی او چیست و کدام شخصیت تاریخی است، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. همچنین درباره این که چرا به او ذو القرنین گفته شده، نظرات مختلفی ارائه شده است؛ مانند این که گفته اند ...
حکمت در قرآن به چه معناست و خداوند، آن را به چه کسانی هدیه می کند؟
گونه که فلاسفه و برخی مفسران گفته اند؛ عبارت است از قضایای حقه ای که مطابق با واقع باشد؛ یعنی به نحوی مشتمل بر سعادت بشر باشد، مانند معارف الهی در باره مبدأ و معاد. و یا اگر مشتمل بر معارفی از حقایق عالم طبیعی است، معارفی باشد که باز با سعادت انسان سروکار داشته باشد، مانند حقایق فطری که اساس تشریعات دینی را تشکیل می دهد.[2] واژه حکمت بارها در قرآن کریم و روایات به مناسبت هایی بیان شده است و ...
منظور از شفاعت عظمی چیست؟
شیعه نیوز : پرسش منظور از شفاعت عظمی چیست و مخصوص کدام یک از معصومان می باشد؟ پاسخ اجمالی شفاعت عُظمی یا کبری؛ مقامی است بلند مرتبه و رفیع برای پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) که در روز قیامت فراگیر است و شامل همه انسان ها - بر اساس لیاقت - می شود.[1] بنابر برخی روایات و دیدگاه مفسّران قرآن؛[2] شفاعت کبری همان مقام محمودی است که خداوند در قرآن کریم به ...
با آن که شیاطین و سرهای آنان، امر محسوس و قابل شناختی برای ما نیست، چرا خداوند درخت زقوم را به سرهای ...
محتوا از برخی روایات نیز به دست می آید: بر آن درخت هفتاد هزار شاخه از آتش وجود دارد و بر هر شاخه هفتاد هزار ثمره از آتش که هر یک به جهت زشتی و نفرت انگیزی به مانند سر شیطان است .[6] ب. برخی مفسران، احتمال داده اند که منظور از شیطان در این جا، برخی موجودات مانند مار باشد[7] که تصورش برای همه قابل فهم و تصور است و اشکال مذکور بر این احتمال وارد نمی شود. ج. این نوع تشبیه به امر خیالی و ...
شأن نزول سوره ناس و مراد از عبارات رب الناس ، ملک الناس و إله الناس در این سوره چیست؟!
شیعه نیوز : پرسش در سوره ناس، منظور از اله الناس کیست؟ چرا با وجود این که خدا را کمی شناختیم باید برای خدای مردم به او پناه ببریم؟ پاسخ اجمالی سوره ناس آخرین سوره قرآن است. برخی از مفسران، محل نزول آن را مکه دانسته اند.[1] برخی دیگر معتقدند این سوره در مدینه نازل شد.[2] روایاتی نیز در وجه این نام گذاری نقل شده است.[3] در برخی منابع تعبیری به نام المعوّذتین وجود دارد[4 ...
فصلنامه سراج منیر در پله 28
از مهم ترین آن ها می توان به ذکر داستان انبیاء اشاره کرد. بنابراین، مفسران قرآن کریم در تفسیرهایی که از قرآن ارائه داده اند، از مطالب عهدین نیز بهره جسته اند و در واقع، شناخت رویکردهای مفسران در بهره گیری از عهدین سبب می شود تا بدانیم مفسران در برابر مطالب عهدین و استفاده از آن در تفسیر خود چه موضعی دارند. مقالة حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی رویکردهای مفسران در بهره گیری از عهدین پرداخته است و ...
مراد از شب های دهگانه ای که در سوره فجر به آنها سوگند یاد شده چیست؟
هم وجود دارد که روز گفته شده و شب نیز از آن قصد می شود. همچنین باید توجه داشت؛ اصل سوگند به این شب های ده گانه نشان بر اهمیت فوق العاده و فضیلت آن شب ها دارد.[2] خداوند در این آیه مراد خود از این ده شب را صریحاً مشخص نمی کند و به همین دلیل، برخی مفسران ایام خاصی را به صورت قطعی مصداق آیه ندانسته اند.[3] با این حال؛ عموم مفسران در باره مراد از این ده شب به بحث پرداخته و نظراتی ...
مولانا، مولای شمس است
شناسی خیال در اندیشه های مولانا، گفت: من در تفسیر شاه بیت مولانا آن خیالاتی که دام اولیاست/ عکس مه رویان بستان خداست تمام شروح مثنوی را دیدم. اکثریت شارحان مه رویان را همان اعیان ثابته در اندیشه ابن عربی دانسته بودند. تضادی که در اینجا پیش می آید این است: کسی همچون مولانا که بی اعتنا به آرای ابن عربی بوده است، چطور ممکن است مفسران مثنوی یکی از مهمترین ابیان ابیاتش را با بنیان آراء ابن عربی تفسیر ...
خداوند در پی خلقت انسان، اعلام می دارد که بیان را به او آموختم. این بیان به چه معنا است، و چه نقشی در ...
شیعه نیوز : پرسش منظور خداوند از آیه علمه البیان به صورت علمی چیست؟! آیا صرفاً در مقابل زبان حیوانات مطرح شده، یا بحث رشد و تکامل زبان در کودک است و یا تکامل تدریجی زبان در میان انسان ها از بدو خلقت تا کنون؟ پاسخ اجمالی با توجه به معنای بیان که ظاهر کردن و روشن نمودن است، مفسران نظریات مختلف و متفاوتی را در ارتباط با مقصود آیه چهارم سوره رحمان بیان کرده اند؛ مانند: 1 ...
آیا دانشجویان دینی با استناد به آیه 122 سوره توبه، می توانند از شرکت در جهاد خودداری کنند؟
، آموخته های خویش را به آنان تعلیم دهند. آنچه از تفسیر بیشتر مفسران از آیه 122 سوره توبه برداشت می شود؛ این است که برای مسلمانان غیر ساکن در مدینه جایز نیست که همگی به جهاد بروند، بلکه از هر منطقه ای باید عده ای به سوی مدینة الرسول کوچ کنند تا در آن جا احکام و معارف دین را یاد گرفته و بعد از مراجعت، به نشر معارف میان هموطنان خود بپردازند، آثار مخالفت با اصول و فروع دین را به ایشان گوش زد کنند، تا شاید ...
آیا فردی از کفار به توصیه دوستش بر روی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) آب دهان انداخته و آیه ای از ...
شیعه نیوز : پرسش اسمی کسی که به پیامبر آب دهان آنداخته بود چیست؟ پاسخ اجمالی در مورد پرسش مطرح شده، داستانی وجود دارد که برخی از مفسران آن را در شأن نزول این آیه می دانند: و روزی که ستمکار، دو دست خود را [از شدت اندوه و حسرت به دندان ] می گزد [و] می گوید: ای کاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمی گرفتم .[1] در همین راستا، نقل های مختلفی برای این داستان وجود دارد ...
با توجه به آیاتی که شهیدان را زندگانی اعلام می کنند که نزد خدا روزی می خورند، آیا زندگی آنان در برزخ، با ...
نزد پروردگارشان باشد، یا رزق کریمانه ای است که ما از آن آگاهی نداریم. پاسخ تفصیلی خداوند در قرآن می فرماید: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ ؛[1] [ای پیامبر!] هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. [2] برخی مفسران معتقدند که این آیه ...
آیا مسجد الاقصی که در ابتدای سوره اسراء بدان اشاره شده، مسجدی در آسمان ها است و نه مسجدی در بیت المقدس؟!
شیعه نیوز : پرسش آیا این درست است که یکی از مفسران مسجد الاقصی (إسرا:1) را غیر از مسجد الأقصی فعلی که در اورشلیم قرار دارد، می داند و می گوید مراد از مسجد الأقصی یک مسجد در آسمان است (سدرة المنتهی). لطفاً در این مورد توضیح دهید. آیا این تفسیر درست است؟ پاسخ اجمالی مسجد الأقصی، از جمله مساجدی است که نامش در قرآن ذیل داستان معراج پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمده است ...
آیا در زمان ظهور امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، مردم باید اندوخته های خود را تحویل حضرتشان ...
کتاب است، اما روایاتی وجود دارد که این قسمت از آیه را پیرامون زکات دانسته اند[2] و بسیاری از مفسران و علمای شیعه[3] و اهل سنت[4] نیز ارتباط این آیه با زکات را تایید کرده اند. البته روایتی از اهل سنت وجود دارد که ناظر بدان است که معاویه این قسمت از آیه را نیز در مورد اهل کتاب دانسته است.[5] در نگاهی دیگر و با توجه به یکی از بطون آیه فوق، روایتی وجود دارد که مرتبط با دوران ظهور امام زمان( عجه ...
ریشه های علوم ولوی
بن حنفیه،سمره بن جندب، انس بن مالک، عطاء بن یسار، یزید بن هرمز، سلمان، ابوذر، عروه بن زبیر، عطاء بن ابی رباح، قاسم بن محمد بن ابی بکر، محمد بن مسلم بن شهاب زهری، نافع مولی ابن عمر، عبد الله بن دینار، عبید الله بن ارطاه و .... () در پاسخ به این پرسش باید گفت: اگر پیشوایان معصوم شیعه علیه السلام در دوران عمر با برکت خود از چنین افرادی نقل روایت یا درایت کرده اند به خاطر جهاتی است که اینک ...
حوادث سیاسی سال 88 انگیزه تدوین کتاب "رسول خدا و مدیریت تنش های مدینه"
واگرایی روی آوردند، عامل دیگری بر دامن زدن به اختلافات بوده است. در کنار این موارد فعالیت های پیدا و نهان منافقان و افرادی چون عبدالله بن ابی را نیز باید در دامن زدن به اختلافات در نظر داشت. با کنار هم نهادن این موارد بدین نتیجه خواهیم رسید که دوران حکومت پیامبر (ص) در شهر مدینه مورد پژوهشی مناسبی برای بررسی این مساله است. رسا سابقه مطالعاتی مسأله مدیریت اختلاف ها چگونه است ...
گونه شناسی آرای فقهای امامیه یکصد سال اخیر پیرامون تصوف و عرفان
طریقه تصوف پیدا شد. از معروفترین چهره های تصوف در این دوره می توان به ابوهاشم کوفی، و ابراهیم ادهم، ذوالنون مصری ... اشاره کرد و این طریقه (تصوف) در ابتدای امر میان مسلمین ساده و از حدود ریاضت و عزلت و مجاهده نفسانی و اخلاقی خارج نبود. ولی از قرن سوم به بعد دامنه تصوف وسعت یافت و مایه های ذوقی در آن پیدا شد و اساس آن را محمد بن عبدالله بن مستره ابن نجیح معروف به ابن مستره متوفای سال 319 هجری نهاده ...
متفکری که معاند دین باشد دیگر روشنفکر نیست
شما می گویید یک چیزی با چیزی دیگر در تقابل و تضاد هست و نسبتی بین آن ها نمی توان برقرار کرد (این عقیده شماست). یک بار خود اسلام یا مسیحیت یا یهودیت یا هر عقیده دیگر می گوید من با سیاست و دانش و دنیا نسبت ندارم. آنچه تا به امروز در نسبت بین دین، دانش، سیاست، دنیا و علم گفته شده سخن من و شماست نه سخن این ادیان. در کدام آیه یا سوره قرآن شما می توانید دلیلی ارائه دهید که خداوند تبارک و تعالی و یا ...
پیامبر شناسی و امام شناسی
درر آمدی، ج 4، ص 243٫ 14. علامه طباطبائی، شیعه در اسلام، ص 109٫ 15. پیام قرآن، ج 9، ص 20٫ 16. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص 74، چاپ داوری، قم. 17. احقاق الحق، ج 2، ص 300، پاورقی یک. 18. اصول کافی، ج 1، ص 200 . کتاب الحجه، باب فی فضل الامام و صفاته، حدیث اول. 19. سوره بقره: 124٫ 20. شیعه در اسلام، ص 120٫ 21. سوره ...
آیا قرآن را باید با استفاده از روایات فهمید و یا آنکه روایات را باید با استفاده از قرآن ارزیابی کرد؟
بطنی از بطون قرآن را بیان می کنند، حجیت ظاهر قرآن نیز بر قوت و قدرت خود باقی بوده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ه. روایات فقهی: روایاتی که مفسّر آیات الاحکام قرار می گیرند و به نوعی به توضیح یا تخصیص آن می پردازند.[13] [1]. ر.ک: تشخیص و تمییز احادیث صحیح ، سؤال 1937. [2]. برقی، احمد بن محمد، المحاسن، ج 1، ص 221، قم، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1371ق. [3]. کلینی ...