معنای أسمع و أبصر در آیات 38 أَسْمِعْ بِهِمْ وَ أَبْصِرْ یَوْمَ ...
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاه قرآن کریم و کتاب مقدس به مریم ( سلام الله علیها ) چگونه است؟
کرده است، ولی در قرآن کریم، مریم ( سلام الله علیها ) بدان جهت که مریم ( سلام الله علیها )، مریم است، ارزشمند است و این ارزش به سبب اعمال و کردار او است نه تنها به جهت مادر عیسی بودن. [1]. آل عمران، 35-37. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 544، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [3]. آل عمران، 44: (ای پیامبر!) این [قصه مریم و زکریا]، از خبرهای غیبی ...
آیه 46 سوره فصلت تفسیرش چیست و چه پیامی دارد؟
، تهران، 1383ش؛ حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج 11، ص 383، میقات، تهران، 1363 ش. آیات مرتبط سوره فصلت (46) : مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَیْهَا ۗ وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ
تفسیر آیات 97 تا 99 سوره نساء چیست؟
شیعه نیوز : پرسش تفسیر آیات 97 تا 99 سوره نساء چیست؟ پاسخ اجمالی در شأن نزول آیه 97 سوره نساء،[1] مفسران گفته اند؛ عده ای از مسلمانان که به ظاهر شهادتین گفته بودند، با وجود این که قدرت داشتند از مکه به مدینه هجرت کنند، اما مهاجرت نکردند! زمانی که رؤسای قریش به طرف بدر برای جنگ با مسلمانان می آمدند آنها به همراه مشرکان رو در روی پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله ...
روایت زندگی دانش آموز حافظ کل قرآن از گُمیش تپه تا دبی
و خانواده اش است که علاقه مند به حفظ آیات کلام وحی بوده است، با وجود اینکه یک برادر و دو خواهر بزرگتر از خود دارد اما آنها تنها سوره هایی از کلام وحی را حفظ هستند، البته با قرآن روزانه مأنوس هستند. پدرش نیز معلم و مادرش خانه دار است. ولی محمدی در گفت وگو با ایکنا از تشویق ها و راهنمایی های پدر و مادرش برای حضور و استمرار این حضور گفت و حفظ کل قرآن را توفیق الهی دانست که نصیبش شده است و ...
به رسمیت شناخته شدن دو بازیگر قبل از انقلاب از سوی سازمان سینمایی
سایتی که راه اندازی کرده، درج نموده است. این اطلاعات که با دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس قرار گرفته، به دقت و گستردگی سامانه اش شبیه به IMDb یا آنچه سوره سینما عمدتاً درباره سینماگران پس از انقلاب راه اندازی کرده، نیست. این اطلاعات همچنین از دقت نیز برخوردار نیست و به عنوان نمونه اطلاعات گوگوش در دو صفحه با نام گوگوش و فائقه آتشین جمع آوری و منتشر شده و به عنوان اقدامی با رویکرد ...
چگونه یک امت مؤمن به مسابقه در گناه و ظلم مبتلا می شود؟
سوره شریفه مائده که می فرماید: بسیاری از آنها را می بینی که در گناه و تجاوز به حقوق دیگران و خوردن مال حرام بر یکدیگر سبقت می جویند! چه زشت است کاری که انجام می دهند. ، گفت: گرچه واژه اثم به معنای همه گناهان است، ولی از اینکه در مقابل عدوان بکار رفته است، معلوم می شود که مقصود از اثم در اینجا گناهان فردی است که زیان آن متوجه دیگران نمی شود؛ در حالی که عدوان به گناهان اجتماعی گفته می شود که علاوه ...
در آیه امرنا مترفیها ففسقوا موضوع امر چه بود و خدا به چه چیز امر کرده است؟
متکلم مع الغیر، از فعل ماضی، باب تفعیل. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، محقق، بلاغی، محمد جواد، ج 6، ص 627، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش؛ بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 7، ص 286، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361 ش. [7]. مجمع البیان، همان، ص 626 - 627؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 62، دفتر انتشارات ...
آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) عذاب مسخ ...
، الأمالی، ص 397، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414 ق. [9]. نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 14، ص 342، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408 ق؛ بروجردی، آقا حسین ، جامع أحادیث الشیعة، محقق، مصحح، جمعی از محققان ، ج 25، ص 758، فرهنگ سبز، تهران، چاپ اول، 1386 ش. [10]. شیخ حر عاملی، محمد، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان ...
طبق آیه 124 سوره بقره حضرت ابراهیم( علیه السلام ) به چه چیزهایی امتحان شده بود؟
، بلاغی، محمد جواد، ج 1، ص 379، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش. [2]. بقره، 124. [3]. مجمع البیان، همان، ص 377. [4]. مجمع البیان، همان، ص 379؛ طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 182، اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378 ش. [5]. انعام، 75. [6]. مجمع البیان، همان؛ أطیب البیان، همان. [7]. انعام، 78 – 79. [8]. مجمع البیان، همان؛ مکارم شیرازی، ناصر ...
شأن نزول و تفسیر آیه شریفه وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً چیست؟
...، قم، چاپ سوم، 1404ق. [3]. صافی، محمود بن عبدالرحیم، الجدول فی إعراب القرآن، ج 5، ص 158، دار الرشید، مؤسسة الإیمان ، دمشق، بیروت، چاپ چهارم، 1418ق. [4]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 12، ص 182، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [5]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 352، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش. ...
تفسیر عیّاشی چگونه کتابی و برای چه قرنی است؟
، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم ، ج 1، ص 78 – 79، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. [17]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، طیّب، ج 1، ص 65، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [18]. برای نمونه درباره آیه مربوط به وجوب حج(آل عمران، 97) ر.ک: تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 191 – 193. [19]. ر.ک: تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 2 – 17. ...
سوره ای که با خواندنش بی نیاز می شوید!
گوناگون از میان آن ها به اختلاف پرداختند پس وای بر کسانی که کافر شدند از مشاهده روزی دهشتناک (37) أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنَا ۖ لَٰکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿38﴾ چه شنوا و بینایند روزی که به سوی ما می آیند ولی ستمگران امروز در گمراهی آشکارند (38) وَأَنذِرْ هُمْ یَوْمَ الْحَسْرَ ةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ ...
آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که مضمون آن این باشد: تا کسی خود هدایت نشده باشد نمی تواند دیگران را هدایت ...
ایمان گوینده به سخنش این است که خود قبل از دیگران عمل کند.[5] [1]. بقره، 44. [2]. صف، 2 و 3. [3]. یونس، 35. [4]. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 77، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1413ق. [5]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 215، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره البقرة (44 ...
زنده باد مرگ بر آمریکا / مرگ بر آمریکا ، شعار قرآنی
اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک... ،( سوره آل عمران آیه 159) اما همین پیامبر رحمت (ص) در مقابل سران استکبار زمان خود، نرمش نشان نداد: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم ( سوره فتح آیه 29) محمد (ص) پیامبر خدا و کسانی که با او هستند، بر کافران سخت گیرند و با ...
معنای رودها در قرآن چیست؟
...، محمد بن علی ، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 1، ص 285، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق. آیات مرتبط سوره البقرة (25) : وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِیهَا ...
برخی آیات نشانگر آن هستند که نسل نوح پیامبر( علیه السلام ) نجات یافته اند. این چگونه با آیاتی که غرق شدن ...
، مؤسسة آل البیت، قم، چاپ اول، 1413ق. آیات مرتبط سوره هود (42) : وَهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَیٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَبْ مَعَنَا وَلَا تَکُنْ مَعَ الْکَافِرِینَ سوره هود (43) : قَالَ سَآوِی إِلَیٰ جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ ۚ وَحَالَ ...
با این که خداوند انسان را در احسن تقویم آفرید؛ چرا او را پست تر از حیوانات بلکه بدتر می داند؟
که می توان آنها را گمراه نامید. ولی این گروه از انسان ها با این که خداوند به آنها گوش و چشم و قلب داده بود، از آنها بهره نبرده و خود را از سعادت محروم کردند.[7] [1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 27، ص 144، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [2]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 319، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ پنجم، 1417ق. .[3] همان، ج ...
آیا طبق آیه وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ، همه پیامبران قبل از ...
، 1419ق؛ فیض کاشانی، ملا محسن، الأصفی فی تفسیرالقرآن، تحقیق: درایتی، محمدحسین، نعمتی ، محمدرضا، ج 1، ص 175، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1418ق. [10]. حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 3، ص 215 – 216، کتابفروشی لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق. آیات مرتبط سوره آل عمران (144) : وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ...
آیه 55 سوره نور: وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ ...
، ج 7، ص 240، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15، ص 154، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417 ق؛ تفسیر نمونه، ج 14، ص 531. [4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 24، ص 413، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [5]. جصاص، احمد بن علی، احکام القرآن، تحقیق: قمحاوی، محمد صادق، ج 5، ص 191، دار ...
منظور از شرک در آیه 106 سوره یوسف که اکثر مؤمنان گرفتار آن هستند، چیست؟
الشَّیْطَانَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُ فَیُشْرِکُ . کلینی، کافی ج 2، ص 397، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. شیح حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 99، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ اول، 1409ق. آیات مرتبط سوره یوسف (106) : وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ ...
مراد از دو دست خدا در آیه لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ چیست؟ این آیه را چه کسانی به قدرت و قوّت و خلق بی ...
، محمدرضا، ج 2، ص 1076، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1418ق؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تحقیق: حسینی ارموی (محدث)، میر جلال الدین، ج 3، ص 844، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، 1373ش؛ شیخ صدوق، الاعتقادات، ص 23 – 24، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، قم، چاپ دوم، 1414ق. [8]. ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 23، ص 191، بی نا، بی جا، بی تا؛ نووی جاوی، محمد بن ...
چرا قرآن یهودیان زمان پیامبر را به خاطر گوساله پرستی اجدادشان در 2000 سال پیش محکوم می کند؟
کردند به کیفر آنکه همواره نافرمانی می کردند، به عذابی سخت گرفتیم . [3]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 296، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [4]. سید رضی، محمد، نهج البلاغة، محقق و مصحح: صبحی صالح، ص: 499 ، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [5]. نساء:، 46: مِنَ الَّذینَ هادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَیْنا ...