سایر منابع:
سایر خبرها
تصحیح چند باور نادرست درباره مقاصد الشریعه / حمیدرضا تمدن
.... توضیح آن که همانطور که در علم کلام نیز مطرح است، معتزله افعال خداوند را معلَّل به اغراض می دانند و معتقدند که احکام الهی موجب جلب منافع و دفع مضرّات برای بندگان بوده و در یک کلام تأمین کننده مصالح ایشان است. حال آن که در تاریخ فقه اسلامی، فقیهان معتزلی از سر سخت ترین مخالفان قیاس به شمار می روند. برای نمونه می توان ابراهیم نظّام، جعفر بن مبشّر و جعفر بن حرب را نام برد که از مخالفان قیاس به ...
7 اقلیم به روایت جغرافیدان مسلمان
تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد . برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ...
آرای خاکستری بیشتر شده، یعنی ناقوس خطر به صدا درآمده است/برای فروپاشی ایران در 1400 برنامه ریزی می ...
طراحی می کنند. چرا در گذشته این اتفاق نمی افتاد؟ 40 سال است که تلاش برای براندازی حکومت وجود داشته اما 30 سال است که انقلاب مخملی نتوانسته در ایران به توفیقی دست یابد. در ادبیات اجتماعی و روانشناسی اجتماعی مفهومی تحت عنوان درگیری طبقات اجتماعی وجود دارد و این عامل سوم است؛ یعنی متفاوت بودن مردم حاشیه شهرها از مردم متن شهرها، یعنی من و شمایی که در شهرک غرب، شمیران، خیابان مطهری و حتی در ...
آیا خوارج در جنگ نهروان منحرف شده بودند؟ و آیا علی ( علیه السلام ) برای خاموش کردن آتش فتنه معاویه تردید ...
، بهراد، ج 1، ص 404 و 405. [15] نهج البلاغة(مؤسسةنهج البلاغة)، صفحه 610، کلام 40، ناشر بنیاد نهج البلاغه، چاپ اول، 1372. [16] ترجمه شرح نهج البلاغه (ابن میثم)، ج 2، صفحه 220، ناشر دفتر نشر الکتاب چاپ، دوم، 1362. [17]- نساء، 35. [18] طبرسی، احمد بن علی،احتجاج، جعفری، ج 2، ص 162 و 163. [19]نهج البلاغة-ترجمه دشتی، ص 241، ناشر مؤسسه انتشارات مشهور ...
آیا ملائکه از نور امامان خلق شده اند و آیا وظیفه آنها گریه کردن بر امام حسین است؟
... [11] قرطبی، محمد بن ابراهیم شمس الدین، الجامع لأحکام القرآن، ج 16، ص 140، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ اول، 1364 ه ش. [12] ابن عساکر علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، ج 79، ص 353، دار الفکر، بیروت، 1415 ه ق. [13] زهری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 3، ص 205، دار صادر، بیروت، چاپ اول، 1968 م. [14] الجامع لأحکام القرآن، ج 7، ص 304. [15] آل عمران ...
چند نفر در زمان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) سنگسار شده و چه کتاب معتبری در این مورد وجود دارد؟
عَشِیَّةَ رُجِمَ الْأَسْلَمِی ..."[5] جابر بن سمره نقل می کند که من در همان روز جمعه ای که فردی به نام اسلمی سنگسار شد، از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) شنیدم که می فرمود ... . در ارتباط با بخش دیگر پرسشتان، باید گفت که یافتن کتابی که موضوع آن منحصر به سنگسارهای زمان پیامبر باشد، دشوار بوده و به احتمال زیاد چنین کتابی وجود ندارد، اما نقل های تاریخی آن در کتب روایی و تاریخی ...
چرا اصحاب جمل با حضرت علی ( علیه السلام ) جنگ کردند؟
حالی که این عنوان بهانه ای بیش نبود. [1] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج 4، ص 459، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1967 م 7 [2] شیخ مفید، الجمل، ص 64، کنگره شیخ مفید، قم، 1413 ه ق. [3] همان، ص 304. [4] همان، ص 306؛ به نقل انساب الاشراف، ص 226. [5] نهج البلاغة، ص 247، انتشارات دار الهجرة، قم، بی تا. [6]همان، ص 206. ...
اصطلاح مدیریت جهادی هنوز در کشور ما یک اصطلاح نظری نشده است
د و یا به نحوی علم حضوری خود را در قامت و قواره مفاهیم درآورده و به عنوان علم حصولی به مای مستمع ارائه می کنند؛ من هم مانند شما بر اهمیت این عین الیقین مشعرم و سؤالم آن است که این بئر معطله (مثلاً راویان دفاع مقدس) را که و چگونه باید اثاره و استخراج کند؟ وفق آیه 30 سوره ملک “قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ ” این آب فرو رفته به زمین را چه کسی به ...
بایزید بسطامی ثانی؛ مؤلف رساله قضا و قدر
به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد. ابومحمد علی بن عنایت الله، عارف و فقیه شیعی و نواده بایزید بسطامی در اواسط قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری قمری است. بایزید از ...
راجع به سند و متن زیارت عاشورا توضیح دهید.
وثاقت روات کامل الزیارات شهادت داده است و تصریح او در اول کتاب کامل الزیارات نسبت به تصریح علی بن ابراهیم رساتر است.[3] البته برخی از بزرگان این مبنا را پذیرفته اند که این عبارت تنها واسطۀ اول را توثیق می کند؛ یعنی شخصی که ابن قولویه بدون واسطه از او نقل می کند، موثق است.[4] این مبنا همان است که مرحوم آیت الله خویی (ره) در نهایت آن را پذیرفته اند[5]، اگر چه در نوشته های پیشین ایشان آمده است ...