سایر منابع:
سایر خبرها
بزرگداشت سعدی در بیروت/ فرهیختگان عرب: سروده های سعدی هم چنان بر وجدان جهان اثرگذار است
لبنانی برگزار کرد. در آغاز دکتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به اساتید، ادبا و شعرای حاضر و شیفتگان ادب، شعر و فرهنگ، به قرائت ابیاتی معروف از سعدی پرداخت و گفت: سعدی با این ابیات خود، شایسته آن است که لقب پیر سخن، شیخ اجل، عارف و واعظ را به خود اختصاص دهد، چرا که ارزش والای انسانی را در بیت شعری ارائه کرده است که همان همبستگی و مهرورزی میان مردم است و چه اندازه ...
بزرگداشت سعدی در بیروت/ فرهیختگان عرب: سروده های سعدی هم چنان بر وجدان جهان اثرگذار است
، ادبا و فرهیختگان و دانشگاهیان لبنانی برگزار کرد. در آغاز دکتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به اساتید، ادبا و شعرای حاضر و شیفتگان ادب، شعر و فرهنگ، به قرائت ابیاتی معروف از سعدی پرداخت و گفت: سعدی با این ابیات خود، شایسته آن است که لقب پیر سخن، شیخ اجل، عارف و واعظ را به خود اختصاص دهد. چرا که ارزش والای انسانی را در بیت شعری ارائه کرده است، که همان همبستگی و مهرورزی ...
سعدی گمراه کننده غزلسرایان بعد از خود است/ داستان نویسی ایران متاثر از سعدی
رقت را به هم نیامیخته و بدین موزونی نیز سخن نگفته است. سعدی گمراه کننده تمام غزلسرایان پس از خویش است، همه شیوه او را در غزل دنبال کرده و بیشتر فرو افتادند، زیرا سادگی بیان وی همه را به این اشتباه انداخته است که می توانند چون سعدی سخن بگویند، از این رو کلام او سهل ممتنع است به نظر ساده می آید، ولی تقلید از او بسی دشوار است. ماحوزی تصریح کرد: برای مثال کلمه آغچه(کلمه ترکی به معنی سکه زر ...
گلستان سعدی به زبان سانسکریت و هندی منتشر می شود
قالب های مختلفی طبع آزمایی کرده و در نظم و نثر شعر فارسی سرآمد بوده، سعدی شیرازی است. وجود آثار سعدی در کتابخانه های مختلف هند سید حسن عباس، از استادان دانشگاه بنارس و ریاست پیشین کتابخانه رضا رامپور گفت: سعدی پیغمبر غزل است و آثار سعدی باعث تزکیه نفس می شود. امروزه آثار سعدی و نسخ خطی، اشعار و نثر و شرح سعدی در کتابخانه های مختلف هند موجود است. وی در ادامه درباره ...
مولفه های زبانی بازیچه سعدی هستند/در گونه شناسی آثار سعدی بازنگری شود
قالب های موسیقیایی و وزنی، کلماتی که در زمانه او باقی و جاری بود و همچنان در زبان امروز مورد استفاده عام هستند، بیشترین بازی که با ذهن ما می کند این است که، کنش های منظوری را در غزل به ذهن مخاطب وارد می کند و حس مخاطب و منظور حاصل از کلام را در متن خود چنان می گنجاند که مخاطب چاره ای ندارد جز آنکه با او همراه شود، یا لااقل از حس او لذت ببرد، ملامتش کند، خشمگین شود، اما احساسات را با کلماتی بسیار ...
سعدی طریقت را از منظر شریعت می نگرد
مانده است. دعوت سعدی به استفاده صحیح از عمر و زندگی در ادامه این برنامه مهدی محبتی به ایراد سخن پرداخت و گفت: من در این فرصت کوتاه تلاش می کنم از محضر سعدی نکته برای زندگی بیاموزم و به شما نیز آن نکته را منتقل کنم، لذا عنوان بحثم سعدی در لابیرنت سعدی است، یعنی سعدی در هزار توی خودش؛ منظور من البته این نیست که مثل برخی از متوسطان و کم دانان بگویم که در گلستان یا بوستان تناقض ...
گفتگوی ادیان در اندیشه سنت گرایان
زمینی را در فیزیک اختری مستهلک سازد” (همان، 304). نصر در این برابرگذاری نشان می دهد که اولا از علم شناسی جدید و دستاوردهایش کم اطلاع است یا آن اطلاعات را در بحث خویش مد نظر قرار نمی دهد. پیشرفت علم در دو سه قرن اخیر نشان داده است که دیگر نمی توان از “معرفت کامل” سخن گفت و ثانیا تفکیک عالم به عالم افلاک و عالم تحت قمر که اولی از اجسام لطیف و دومی از اجسام کثیف تشکیل یافته اند در میان مسلمانان و ...
مرحوم سید هاشم حداد مصداق نفس مستعده برای سیر الی الله بود
اواخر جز برای خواص مجهول بود تا اینکه علامه تهرانی که سال های زیادی مستقیما محضر سید را درک کرده بود با نوشتن کتاب روح مجرد وی را معرفی کرد. از این رو به مناسبت سی و هشتمین سالگرد آسمانی شدن این عارف سفر کرده با حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق از محققان و مؤلفان حوزوی که خود نیز سال ها از محضر اساتید بزرگ اخلاق و عرفان تلمذ کرده و از نزدیک با برخی از شاگردان این عارف شیعی در ارتباط ...
زنان سیبیلو و مردان بی ریش؛ نگرانی های جنسیتی در مدرنیته ایران
سوالات جدی روبه رو کرده، به تصویر می کشد. این کتاب پژوهشی دقیق در باب امر جنسی است که بواسطه مواجهه ایران با غرب در قالب مفاهیمی، چون ملت، جنسیت، وطن و علم صورت بندی جدیدی به خود گرفته است. نجم آبادی در مطالعه خود به ردیابی آثار و بقایای به جای مانده از دوره قاجار می پردازد تا بلکه نشانی از جنسیت و امر جنسی بیابد. بدین منظور او علاوه برسفرنامه، رمان و شعر دوران قاجار، دست به دامان نقاشی ...
منوچهر آذری در 81 سالگی رادیو/ دستمزدهای آنچنانی برای تلویزیون است؛ اینجا همه فقط برای عشق کار می کنند
اعتقاد من برای هر سلیقه ای وجود دارد. برخی اوقات هم جلوتر از تلویزیونیم." یکی از اتفاقاتی که باید به آن توجه کرد و کارشناسان هم بر آن تأکید دارند وضعیت رادیو و تلویزیون قبل انقلاب و توسعه و پیشرفت محتوایی، فنی و خروج از وابستگی صداوسیمای جمهوری اسلامی است. نمونه بارز آن فعالیت های رادیو در قبل از انقلاب است که با نگاهی به آن می توان به واقعیت های این نکته پی برد. تعداد شبکه های ...
عرفان شیعی چگونه از دل تصوف بیرون آمد؟/ برای تشخیص عرفان از تصوف باید قائل به تفصیل بود
. وی حذف اسم تصوف، نفی طریقت، حذف سلسله مراتب که صوفیه خیلی به آن افتخار می کرد، حذف رابطه مرید و مراد که مرید سرسپرده کامل مراد بود، حذف برخی اعمال چون سماع از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: با این تغییرات نامش را عرفان شیعی گذاشتند، بین صوفی و عارف جدایی اتفاق افتاد این تفکیک از جهاتی موفق بود و علمای صوفی نسبتأ خود را حفظ کردند سوری با اشاره به اینکه علمای شیعی مسلک نیر ...
پیوند هنر و عرفان، شاعران ایرانی را جهانی کرد/ غزل زبان عارفانه عشق است
تدریج در قالب شعر فارسی مضامین عرفانی بروز و ظهور پیدا می کند. عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه امروز پیشینه ادبیات مملو از عرفا است، بیان داشت: تفکیک بین شعر عرفانی و ادبیات فارسی دشوار است و اگر بخواهیم عرفا و اندیشه های عرفانی را از سابقه عرفا حذف کنیم چیزی باقی نمی ماند و با فقر جدی در ادبیات رو به رو می شویم. وی تصریح کرد: کسی بدون آشنایی با تصوف و عرفان نمی ...
انواع نیایش در غزلیات سعدی/ یک حکیم عاشق
در دلم نشستی . جلوه دیگر نیایش سعدی، این طور است که او می داند که یک مشعوق است و هزاران عاشق و این در همه آثارش موج می زند و در غزلیات حافظ نیز این مفهوم یکی از مفاهیم اصلی است. همچنین باید توجه داشت که یک نوع غیرت در عرفان وجود دارد که با غیرت زمینی متفاوت است. در ادبیات عرفانی، عارف می داند که معشوقش هزاران عاشق دیگر دارد و حافظ می گوید: غیرتم کشت که محبوب جهانی لیکن، روز و شب عربده با خلق خدا ن ...
رویکرد فلسفی ملا صدرا به تفسیر قرآن
بِهِ عِلْما وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ. (طه: 110 و 111) از این رو، نمی توان هیچ صورت ذهنی از آن داشت تا برای آن صورت ذهنی و مفهوم، لفظی قرار داد. به عبارت دیگر، مجهول مطلق نه به ذکر درمی آید نه به اشاره؛ پس تنها راه شناخت خداوند متعال، علم حضوری بعد از فنای سالک است. سالک تا در حجاب وجود و انیّت خود است، لفظ برای او معرف ذات احدی نخواهدبودوهنگامی که به شهود حقیقی رسید، نیازی به ...