سایر منابع:
سایر خبرها
اسرار ، حکیم، عارف و شاعر شیعی عصر قاجار و بزرگ ترین فیلسوف قرن سیزدهم، که در سبزوار متولد شد و در همانجا درگذشت. او گرچه مکتب مستقلی در فلسفه ندارد و بیشتر نظریه فلسفی ملا عبدالرزاق لاهیجی و ملا صدرا را توضیح و شرح داده است، اما منظومه او دوره کامل منطق و فلسفه است و جایگاه مهمی در مکتب صدرائی دارد. او هرچند یکی از مهم ترین شارحان فلسفه صدرائی است اما اختلاف نظرهایی نیز با او دارد؛ از جمله در ...
فلسفه دل باختن و امثال اینها جایگاهی ندارد و فلسفه دون آن است که مستند معرفتی انسان قرار بگیرد و از این رو بخشی از فعالیت های معرفتی خود را در مسیر مقابله با فلاسفه قرار داد و کتبی را مانند تهافت الفلاسفه نوشت. در تهافت الفلاسفه که مستقلا در مخالفت با فلاسفه است، تناقضاتی را که در اقوال فلاسفه هست آورده و در پایان مسئله نیز در سه مورد فلاسفه را تکفیر کرده و گفته که برخی مسائل علمی و برخی در فضای ...
افغانی در مزارشریف، که برخلاف قوانین شناخته شده بین المللی بود، خشم افکار عمومی جهانی به ویژه مردم ایران را برانگیخت و شورای امنیت نیز این جنایت را محکوم کرد. شایان ذکر است گروه طالبان در سال 1994 میلادی با حمایت آمریکا و پاکستان به وجود آمد و موفق شد بیشتر خاک افغانستان را اشغال کند. این گروه مقرراتی متحجرانه و مغایر با حقوق بشر را در افغانستان اعمال کرد. اما در اکتبر سال 2001، آمریکا به بهانه ...
سراج24 _امروز 17 مرداد سالروز رحلت آیت الله سید محمدهادی میلانی عالم ربانی، از مراجع بزرگ شیعه و از شاگردان سید ابوالحسن اصفهانی است. آیت الله سید محمدهادی میلانی در هفتم محرم سال 1313 قمری در نجف در خانواده ای اهل علم و معنویت پا به عرصه هستی نهاد. اجداد او همه از سادات حسینی شهر مدینه منوره و از نوادگان امام علی بن الحسین علیه السلام بودند که به جهت شرافت علمی و معنوی از بزرگان مدینه ...
.... اول: تربیت نفوس به غایات دنیوی؛ دوم: تربیت نفوس به غایات اخروی و سوم: طریق محبت و معرفت. [1] روش اول : تربیت با تأکید بر دست یابی به غایات صالح دنیوی و صفات ستوده میان مردم است. این همان روشی است که اخلاق فلسفی بر آن بنا شده و با عنوان حکمت عملی در یونان باستان پدید آمده است. علامه طباطبایی; معتقد است: گرچه برخی از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع): به ظاهر بر غایات دنیوی و توجه به ...
برای درک بهتر نظام هنری خط شکسته میرزا کاظم بهره می بردیم. به راستی باید از فقدان تجربه و بی تجربگی گردآورنده سر به فغان و ناله آورد! آخرین بخش کتاب تحت عنوان شاگردان و پیروان است. این بخش از صفحه 412 آغاز و در صفحه 448 به پایان می رسد. گردآورنده در این بخش آثار شاگردان و پیروان را همراه با خوشنویسانی که نام آنها میرزا کاظم بوده درج کرده است. 115 اثر متنوع در این بخش به نمایش گذاشته شده ...
در قرن دوازدهم هجری فلسفه از پیشرفت بازماند و بعد از صدرالدین شیرازی و شاگردان او دیگر حکیمی بنام از کشور ایران برنخاست، تا آنکه در قرن سیزدهم هجری بار دیگر حاجی ملاهادی سبزواری حوزه بحث و تدریس حکمت را در سبزوار دایر کرد. وی بزرگ ترین حکیم قرن سیزدهم هجری و شاید بعد از ملاصدرا، معتبرترین مدرسین فلسفۀ اشراق است. مرحوم حاجی ملاهادی سبزواری ً متعلق به نسل پنجم بعد از آخوند ملاصدرا است و ...
مدرسه علمیه فصیحیه می رفت. حکیم، روزانه چهار ساعت در آنجا مشغول تدریس بود. بعد به خانه برمی گشت. یکی از شاگردان مرحوم سبزواری، شیخ ابراهیم طهرانی است. وی مدتی در سبزوار زندگی و از محفل درسی فیلسوف بزرگ دوران، ملاهادی سبزواری، استفاده می کرد. او برای امرار معاش دکان عطاری داشت و بخشی از روز را در مغازه اش می گذراند. نسخه ای خطی از کتاب حاشیه ملاهادی سبزواری بر مفاتیح الغیب ...
اشم صفی الدین معاون تنفیذی حزب الله داشتم و در 40 دقیقه براساس بیانات رهبری نگاه مان به هیأت با عنوان اسلام ناب محمدی را تشریح کردم. در این نگاه عمده هدف ما مأموریتی و تربیتی است. در این نگاه از ظرفیت گسترده هیأت امام حسین (ع) استفاده می کنیم نه فقط به مسائل روز سیاسی می پردازیم بلکه در کنارش به موضوعات اخلاقی، اعتقادی، سبک زندگی و فعالیت اجتماعی هم توجه داریم. این مداح اهل بیت (ع) ادامه ...