سایر منابع:
سایر خبرها
از مایه تنفس خواندن شعر در حوزه تا معرفی برنده ترین ابزار ایفای نقش طلبگی
2 هزار سال ما نباید تکرار کننده آنچه در گذشته است باشیم، امروز 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده، ما چه کرده ایم؟! اگر روزگاری در این باره سؤالی شود، از طلاب سئوال می کنند که این همه مکاتب هنری به دانشگاه های شما سرازیر شد، شما چه کردید؟ آیت الله رشاد اظهار داشت: اگر تاکنون کسی بحث از فلسفه ادبیات بر اساس حکمت اسلامی پرداخته باشد، باید خود را نشان دهد و شعر گفتن بر اساس نظریه ...
لاله اسکندری: سینمای ایران کمبود اندیشه دارد
ستاره اسکندری را تایید کردید. در حالی که ایشان به عنوان منتقد می توانستند کارشناسانه من را زیر سوال ببرند. وجود سینمای هنر و تجربه اتفاق میمون و مبارکی است، می دانید چندتا خبرنگار در نکوهش این سینما نوشته اند و حرف زده اند و خواسته اند از زبان من بازیگر هم مطرح شود؟ من بازیگر گیشه به آن مفهوم نیستم، فکر می کنم، نقشم را مهندسی می کنم و در نقشم پی یک چیز دیگری هستم، در حال ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
الهی است به همین خاطر حضرت موسی با اطمینان به زنده بودن خود، آمیزش کرده است وگرنه انسان های عادی که از لحظه ای دیگر از حیاط خود خبر ندارند جائز نیستند چنین چیزی را به عنوان مهریه قرار دهند. به این صورت نقطه دوم ابهام در سخن محقق اردبیلی به عنوان محل تأملی که ذکر نمود آشکار شد. 4-2-2. شرایط و احکام عقد نذر دومین مبحثی که در موضوع عقود انتخاب کردیم بحث نذر و احکام آن است قرآن ...
چرا مرز مهران در اربعین دو روز باز شد؟
همکاری جمهوری اسلامی ایران برقرار کردند. با توجه به جمعیت انبوه و سنگین زائرانی که در مسیر نجف تا کربلا بود و با توجه به پیروزی های اخیر ارتش عراق بر داعش، تأمین امنیت اربعین بسیار سخت بود و این امنیت خدا را شکر حفظ شد. اربعین امسال چه تاثیرات فرهنگی در جهان اسلام گذاشت؟ امسال و سال گذشته دیدیم که جمع زیادی از اهل سنت و اقلیت های مذهبی دیگر در اربعین حضور داشتند. امروز ...
اردوی 90 گرافیست کشور در قم/ وقتی هنر عامل وحدت می شود
مجازی می کنند. همه کارکردهایی که از یک رسانه مورد انتظار است در پوستر وجود دارد یکی دیگر گرافیست های حاضر در کارگاه کشوری پوستر وحدت نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: همه کارکردهایی که از یک رسانه مورد انتظار است در پوستر وجود دارد و این عرصه می تواند پیام مشخصی را به مخاطبان انتقال دهد. حامد امامی که از مشهد برای حضور در این کارگاه به قم آمده بود، عنوان کرد ...
سازمانی که احمدی نژاد منحل کرد
برای بازسازی بیابد چرا که دیگر امکان استمرار آن مدل وجود نداشت. بعلاوه بنظر من مدل احمدی نژادی فقط از احمدی نژاد ساخته بود و هیج دولتی حتی اگر سعید جلیلی و حداد عادل هم در دور یازدهم می آمدند، امکان اجراء و استمرار آن مدل، دیگر وجود نداشت. روحانی از منظری خیلی خوش شانس بود که توانست سکاندار کشور بعد از احمدی نژاد باشد. برای اینکه دیگر همه به نمره 10 هم راضی بودیم و نمره 20 در ...
راهکارهایی برای ایجاد و ترویج فرهنگ عمومی انتظار
...؛ یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن ... این انتظار را بشریت نیاز دارد و امت اسلامی به طریق اولی نیاز دارد، این انتظار تکلیف بر دوش انسان می گذارد ... وقتی بناست که در دوران منتظَر، عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد، ما که منتظِر هستیم باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم ... یکی از خصوصیاتی که در حقیقت انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به ...
پست مدرن دوره تاریخی جدید را به دوره تاریخی آینده پیوند می زند
است که مبتنی بر سوبژکتیوتیه ( subjectivity ) و اصالت موضوعیت نفسانی، یعنی اصالت انسان در مقابل خدا و جهان است، دریک کلمه، اساس این دوره بر انانیت است. این انانیت (فردگرایی) باطن این دوره را تشکیل می دهد، و در حوزه سیاست، اقتصاد، اخلاق، و حقوق، تظاهرات و ظهوراتی دارد. در حوزه اقتصاد، اقتصاد بورژوازی و کاپیتالیسم را در پی دارد؛ در حوزه اخلاق و حقوق به اندیویدوالیسم ( individualism ) منجر می شود ...
پیچ و تاب های فلسفه
فرهنگ امروز: به مناسبت روز جهانی فلسفه و با تأخیری یک ماهه نسبت به روز مصوب آن از سوی سازمان یونسکو در تقویم، سمیناری با عنوان هرمنوتیک و فلسفه تحلیلی در ایران با حضور علاقه مندانی از این دو طیف در مؤسسه پرسش برگزار شد. عنوان سخنرانی ضیاء موحد تحولات فلسفه تحلیلی در جهان بود؛ عنوانی که آن را بسیار کلی، سنگ بزرگ و علامت نزدن دانست ولی او توانست در سخنرانی کوتاه و منسجم خود این کار را به خوبی انجام دهد و تحولات فل ...
می خواهند با ایجاد شورای رهبری، باعث ایجاد اختلاف و شکاف در بین ملت شوند / کشور ما با "رهبری واحد و ملتی ...
را فراهم سازد ولی به عنوان یک حاکم با این که خود عاقل ترین انسان هاست و معصوم از گونه خطا و اشتباه است و از طرفی دیگر با وحی مرتبط است در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران مامور به مشورت کردن با مردم می شود تا این سیره درسی باشد برای تمام حکمرانان اسلامی که از نعمت اندیشه های متعدد در حکومت خود استفاده کرده و به نظرات آن ها ارزش و بهای فوق العاده ای داده شود. مشورت رسول خدا (ص) با صاحبان ...
تبیین مراحل خلقت در قرآن، توجه دادن انسان به معاد است/ عوامل انکار معاد
انسان از آبی آفریده شده است که اگر یک قطه آن بر روی لباسی بریزد آن را نجس می کند یعنی ای انسان ولو اینکه عالم بزرگی باشی نباید مغرور شوی. وی تاکید کرد: البته در این آیات بحث تحقیر انسان مطرح نیست بلکه خواسته عظمت خدا را به رخ بکشد و از انسان بخواهد حال که چنین خدای با عظمتی وجود دارد باید انسان مطیع دستورات و اوامر او باشد و گناه نکند. استبعاد؛ مشکل منکرین معاد عضو ...
عباس معارف؛ متفکری به دنبال وحدت علوم/ زندگی قلندرانه حکیم انسی
گذشته اقسام مختلف علوم در ذیل فلسفه بحث می شد. در دوره اسلامی و قرون وسطای مسیحی هم علوم و فنون همه شأن مباحث منقول و معقول را داشت. بعد در عصر جدید که صرفاً از جهت ظاهر و جزئیات به علوم و فنون پرداخته شد، تفکیک آنها از حکمت و فلسفه پیش آمد. با تفکر خودبنیاد جدید شئون و امور مختلف تعین پیدا می کند و علوم از مبادی خود جدا می شود. حالا در دوره مابعد مدرن به نحوی مبانی و مبادی خودبنیاد و ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
، چیز مهمی است. از دوران کودکی – مثلاً از سن یازده یا سیزده سالگی – که او به عنوان یک انسان خودش را درک کرد، تا آخر عمر با دشمنان خدا مشغول مبارزه بود و بالاخره در این راه هم جان داد. یک شاعر، چه قدر خوب می تواند این را بیان کند. یک گوینده، چه قدر خوب می تواند این را در ذهنها و تا آن اعماق دل مردم نفوذ بدهد.( 28 /10 /1368) عدم استفاده از مدح های بی معنا چیز دیگری که بنده در بعضی از ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
فَانَّها مِن تَقوَی القُلُوب؛ به یقین هر کس شعایر خدا را پاس دارد و بزرگ شمارد، کار او از پرهیزگاری است . این آیه، همگان را به بزرگداشت شعایر الهی تشویق می کند. در مصداق شعایر، اختلاف نظر وجود دارد. گروهی، آن را شامل مناسک و اعمال حج می دانند و مصداق آن را در قربانی یا جایگاه مناسک حج خلاصه می کنند. در مقابل، گروهی دیگر آن را به معنای نشانه های دین و پیروی پروردگار می دانند که این سخن با ...
از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2015
سیاسی خود ببرند . مورد بسیار مشکوک و پرابهام دیگری که در سالهای اخیر برای مدتی در صدر اخبار رسانه های جهان قرار داشت و اذهان جهانی را بخود معطوف نموده بود ، پرونده ای بود مشهور به ویکی لیکس که عبارت بود از افشای صدهاهزار سند محرمانه و طبقه بندی شده توسط شخصی که عنوان می شد با دستیابی به این اطلاعات آنرا افشا نموده است ، که البته باز هم سوالات و ابهامات بی پاسخ بسیاری مطرح بود که حکایت از ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
ساخت مصلای یزد و درخواستی به جا
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد سرمقاله شماره های 297 و 424 آیینه یزد با عنوان آیا با وضعیت موجود، احداث مصلی یک ضرورت است و بار دیگر احداث مصلی و نیازهای ضروری تر مبنی بر اینکه در حال حاضر و موقعیت کنونی نیازی به ساخت و احداث مصلی در یزد نیست مطالبی به اطلاع خوانندگان آیینه رسید. در روزهای اخیر عده ا ی از روحانیون، مهندسان شهرسازی و متخصص در امور ثبتی و ساختمان سازی، فعالان سیاسی، فرهنگیان و برگزارکنندگان مراسم مذهبی حضوری و یا تلفنی نه تنها مراتب تشکر خود را اظهار نموده و نویسنده را مورد لطف قرار داده اند بلکه همگامی و همراهی فکری و نظری خویش را به ویژه در ارتباط با موارد دهگانه مندرج در شماره 424 در این زمینه اعلام نمودند. علاوه بر نشر و چاپ هفته نامه، آن مقاله طبق معمول عیناً در چندین سایت منتشر شد و یکی از کاربران که خط و سلیقه سیاسی وی با نویسنده متفاوت می باشد به شرح زیر اظهار نظر نموده است: با سلام جدای از اینکه بنده با آقای سلطان زاده زاویه فکری داریم، اما به نظر می رسد این مطلبشان درباره مخالفت با طرح احداث مصلای یزد بجاست چرا که ظرفیت بالای مسجد ملااسماعیل را کمتر شهرهایی از آن برخوردارند و رها شدن آن در آینده اسراف و بلکه تبذیر و ناسپاسی است و اگر محل ترمینال سابق به مجموعه فرهنگی تفریحی و فضای سبز تبدیل شود مناسبتر است و با نگاهی به اتراق بسیاری از مردم که شب ها در میدان امام حسین (ع) انجام می دهند داشته باشیم این ضرورت بیشتر احساس می شود و این مجموعه می تواند جایگزین چنین شب نشینی های خانوادگی باشد که رفت و آمد به چنین میدانی بسیار خطرناک هم می باشد. متأسفانه بعضی از کارشناسان متناسب با نظر بعضی از مسئولین که از پختگی کافی برخوردار نیستند، طرح هایی را ارائه می دهند که جامع الاطراف نیست. 1 یکی از کارشناسان مسلمان و متعهدی که بیش از 30 سال در اداره ثبت اسناد انجام وظیفه نموده و با وضعیت اکثر زمین های یزد آشناست اظهار می داشت: فردی را می شناسم که مسائل مربوط به زمین ترمینال را برای ساخت مصلی دنبال می کرد، دوستانه به او گفتم: فلانی! به صلاح و مصلحت فرد متدینی همانند شما نیست که این موضوع را پیگیری کنید چون بخشی از زمین مورد بحث به منظور دیگری واگذار گردیده و نمی تواند محل عبادت و مسجد مسلمانان باشد!! در این شماره درج ترجمه بعضی از آیات قرآن مجید و نقل احادیثی از معصومان بزرگوار- که درود خدا بر همه آنها باد،- تنها به منظور تذکر و یادآوری محترمانه و مودبانه به مشاوران و اطرافیان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و استمداد از ایشان جهت صدور دستور برای بررسی سه مقاله آیینه یزد در این زمینه می باشد. نگارنده با توجه به تحقیقاتی که به عمل آورده و از بسیاری افراد نظرخواهی نموده مناسب می داند که مساله را در حد گفتن و نوشتن و به سمع و نظر مردم و مقامات اداری و روحانی رساندن و در تاریخ جراید استان و کشور ثبت و ضبط کردن و درخواست ارسال جوابیه نمودن پی گیری نماید. خداوند بزرگ در آیه شریفه 86 سوره نساء می فرماید: و هنگامی که کسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را به گونه ای بهتر بدهید یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گوئید، خداوند حساب همه چیز را دارد. عده ا ی از مفسرین ذیل این آیه آورده اند: آیه شریفه یک حکم کلی درباره پاسخ گویی به هر نوع اظهار محبتی اعم از لفظی و عملی می باشد و نیز در احادیث وارد شده سواره بر پیاده و آنها که مرکب گران قیمت تری دارند به کسانی که مرکب ارزان تر دارند سلام کنند و گویا این دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشی از ثروت و موقعیت های خاص مادی است و این درست نقطه مقابل چیزی است که امروز دیده می شود که تحیت و سلام را وظیفه افراد پائین تر می دانند و شکلی از استعمار و استعباد و بت پرستی به آن می دهند و لذا در حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) می خوانیم که آن حضرت به همه حتی به کودکان سلام می کردند البته این سخن منافات با دستوری که در بعضی از روایات وارد شده که افراد کوچکتر از نظر سن بر بزرگترها سلام کنند ندارد، زیرا این یک نوع ادب و تواضع انسانی است و ارتباطی با مسئله اختلاف طبقاتی و تفاوت در ثروت و موقعیت های مادی ندارد 2 جواب دادن به نامه نیز همانند جواب سلام واجب می باشد و از قول حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که آن جناب فرمودند: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام و آنکه به سلام آغاز کند به خدا و رسولش نزدیکتر است. 3 راقم این سطور بنا ندارد زمامداری و دوران حکومت رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی بن ابیطالب(ع) را با دیگر حکومت ها مقایسه نماید اما عملکرد و دستورات آنها باید سرمشق و الگوی رفتار دولتمردان و مسئولان باشد چون در مورد رسیدگی به زندگی نیازمندان نیز سفارش اکید شده است. در تاریخ اسلام می خوانیم که امیرالمومنین علی(ع) هم همچون حضرت پیغمبر(ص) ساده می زیستند و خفیف الموونه بودند. در حدیثی که اهل تسنن هم نقل کرده اند آمده است که عمربن الخطاب در شرائط خاصی وارد اتاق پیغمبر اکرم(ص) شد آنگاه که حضرت از قصه زن هایشان اعراض کردند و آنها را مخیر کردند بین طلاق و صبر کردن به زندگی ساده. عده ای از زن ها گفتند ما خیلی وضعمان، وضع ساده ایست از این غنائمی که به دست می آید به ما بدهید. حضرت فرمودند صبر کنید و بسازید و اگر نمی خواهید من حاضرم شما را طلاق بدهم و یک چیزهایی هم به شما بدهم همه گفتند نه، ما به زندگی ساده می سازیم... 4 عده ای که نظریه مدیر مسئول آیینه یزد را قبول دارند، می گویند زمینی که می خواهند در آن مصلی احداث نمایند باید از جهت شرعی و قانونی موضوع به طور کامل مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد و علاوه بر آن معتقدند در حال حاضر تامین خوراک و مسکن، جهیزیه برای دخترانی که به علت مشکلات مالی نمی توانند ازدواج کنند، حمایت و پشتیبانی از فرزندان بدسرپرست یا بی سرپرست، رسیدگی به زندگی خانواده های زندانیان، احداث و مقاوم سازی هزاران کلاس مورد نیاز در استان، مساعدت برای درمان بیماران، سر و سامان دادن به زندگی زنان بدسرپرست، کمک به دانش آموزان مستمند و یتیم، احداث نمازخانه برای مدارس و ساخت مسجد برای دهها مجتمع مسکونی که فاقد نمازخانه می باشد، حمایت از خانواده های مستضعف و از کارافتاده و معتاد و تامین رفاه نسبی شهروندانی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و نظایر آن نسبت به ساخت مسجد و مصلی در یزد اولویت دارد و از همه مهمتر آمار نمازگزاران در چندین سال اخیر نمایانگر این است که تا سال های آینده مردم در روزهای جمعه و اعیاد مذهبی با مشکلی از نظر مکان تجمع روبرو نیستند و با رفت و آمد هفتگی در خیابان های اطراف مسجد ملااسماعیل خاطرات دوران نهضت و انقلاب اسلامی در یزد نیز زنده خواهد ماند. به ویژه که تعداد زیادی از نمازگزاران می توانند پیاده یا با دوچرخه و موتور برای شرکت در نماز جماعت در مسجد حاضر شوند. در تعلیمات دینی آمده است که در حرکت های انسان سازانه بیشترین توجه خویش را به نسل جوان معطوف دارید چه اینکه جوانان قابل ساخته شدن هستند و قلب آنان حساس و پذیرنده است و از چیزهای دیگر خالی است و شما می توانید بذر حقایق و تعالیم والا را در آن بیفشانید و بیشترین کار را درباره جوانان انجام دهید. و این هدف جز با تصحیح شکل زندگی و سالم سازی روابط اقتصادی، هرگز امکان پذیر نیست و تا به این مساله اصلی (که از اهداف عمده و اساسی پیامبران(ص) است و ما مدعی هستیم که جامعه و نظام ما جامعه و نظام انبیایی و دینی است) توجهی درخور نشود و به سطح عمل در نیاید سخنرانی ها، خطبه ها، سمینارها و وعظ ها و فلسفه ها درس های اخلاق و... هیچکدام کارساز نیست بلکه می توان گفت اتلاف وقت است و مایه از دست دادن فرصت و تضعیف توانائی های دین و گذاشتن مسائل غیراصلی در جای مسائل اصلی. از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمود: همه کسانی که در شهر کوفه زندگی می کنند زندگیشان به خوبی تامین است پایین ترین افراد نان گندم می خورند، خانه دارند و از بهترین آب آشامیدنی استفاده می کنند. ملاحظه کنید، پیشوای بزرگ موحدان و دنیا فراموشان تاریخ چگونه با واقعیات زندگی مردم واقع گرایانه برخورد می کند و هنگامی که می خواهد از موفقیت حکومت دینی خویش سخن بگوید به هیچ امری دیگر توجه نمی کند مگر تامین زندگی مادی مردم و رفاه نسبی همه افراد و خانوارها. 5 کارمندان و مدیران ذیربط در ادارات مختلف و نهادها و سازمان هایی که به نحوی با این قضیه و غیر آن درگیر خواهند بود به خوبی می دانند هر فرد، مسئول کارهای خود می باشد و به اصطلاح با یک چشم بر هم زدن دوران مدیریت ها تمام می شود و در نهایت پاسخگویی برای کسانی که اصول را رعایت ننموده اند باقی خواهد ماند. گاهی نیازی به لباس مبدل و گشت و گذار و درد دل مردم شنیدن و با آنها سخن گفتن هم نیست عموم شهروندان به راحتی خبرها را به اطلاع یکدیگر می رسانند. عملکرد مدیران یزدی و غیریزدی از گروه های مختلف از سی ، چهل سال پیش تاکنون در دارالعباده نقل محافل و مجالس و ورد زبان هاست آنها که روش خدا پسندانه ای در پیش گرفته بودند توانستند نام نیکی از خود به یادگار بگذارند و افرادی که خدای ناکرده برابر با ضابطه گام بر نداشته اند عملکرد و خاطراتشان در چشم و دل شهروندان باقی است. از پروردگار یکتا درخواست می نمائیم همه را موفق بدارد تا مطابق با شرع و قانون اقدام نمائیم. به امید آن روز مدیرمسئول پی نوشت ها: 1- سایت یزد فردا ، 9/6/1394، اظهار نظر آقای علی اصغر باقری 2- تفسیر نمونه ، جلد 4، صفحه 46، چاپ 1355، دارالکتب الاسلامیه 3- اصول کافی ، جلد 4، صفحه 503 4- سیره نبوی ، استاد شهید آیت ا... مرتضی مطهری، صفحه 57 5- الحیاه ، علامه محمدرضا حکیمی، جلد سوم، صفحه 58 و 59 ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
بسیار گفته اند. در این جا به چند نمونه آن توجّه کن و ببین که امام در برخورد با مردم به چه نکات ریزی دقّت می کرده است. همه اینها برای ما درس (چگونه زیستن) است: هیچ گاه با سخن خود، دیگران را آزار نداد. سخن هیچ کسی را قطع نکرد. به نیازمندان بسیار کمک می فرمود. با خدمتگزاران خود بر سر یک سفره می نشست و غذا می خورد. همیشه چهره ای خندان داشت. هرگز با صدای بلند و با ...
کریستف کلمب دروغ انگلیسی!نقشه های دقیق دریانوردان ایرانی قبل از کریستف کلمب/500 سند از حضور تمدن ایران ...
معرفی مهم ترین اقوام بومی امریکا.............................................................. همواره در طول تاریخ شاهد تحریف های متعدد از سوی غرب در ابعاد مختلف تاریخی بوده ایم، غربی هایی که حتی به کتب مقدس خود نیز رحم نکرده اند و انجیل و تورات را دستخوش تحریف های بسیار برای پیشبرد اهداف خود کرده اند. قاره آمریکا بنابر ادعای مورخان و نویسندگان غربی توسط یک دریانورد غربی به نام کریستف کلمب کشف شده است، چند نکته پیرامون کلمب مطرح است، نکته اول این که هنوز مورخان بر سر اصالت و محل تولد و محل دفن او به اجماع نرسیده اند و تقریبا می توان هویتی نامشخص برای وی قائل شد، از طرفی کشف زمانی معنی می دهد که قبلا کسی به مکشوف علم نداشته باشد حال آن که بنابر اذعان کریستف کلمب و غربی ها زمانی که پای غرب به آمریکا باز شد تمدنی بزرگ و کهن در آن وجود داشته است و درواقع کسانی که پا به آمریکا گذاشته اند گردشگر و میهمان این قاره و مردم مظلوم آن بوده اند نه کاشف این سرزمین ها. حمید شفیع زاده نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب در گفت و گو با خبرنگار مهر، به نکاتی پیرامون این کتاب و مستدلات خود برای اثبات حضور ایرانیان و مسلمانان سابق بر غربی ها اشاره کرد و گفت: در منابع مختلفی از غربی ها و مسلمانان چینی به حضور مسلمانان در قاره آمریکا پیش از غربی ها اشاره شده است. وی افزود: متأسفانه بررسی حضور تمدن ایران در قاره آمریکا در کشور ما مورد غفلت واقع شده است و غربی ها به شدت از مطرح شدن این مسأله توسط مورخان و اندیشمندان و بر ملا شدن حقایق تحریف تاریخ توسط آن ها برای سرپوش گذاشتن برجنایات خود و دشمنی دیرینه با تمدن با شکوه ایران و دین اسلام هراس دارند. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب تصریح کرد: به دلیل علاقه مندی به تمدن هایی که در قاره آمریکا وجود داشته آنها را مورد مطالعه قرار دادم و در این مطالعات بود که متوجه شباهت های بسیاری بین تمدن ایران و تمدن های قاره آمریکا در ابعاد مختلف زندگی آنها شدم و همین مسأله موجب شد تا با هدف انکشاف این شباهت ها و علل آنها به قاره آمریکا سفر کنم و در میان اقوام مختلف آنها زندگی کنم. بیش از 500 سند از حضور تمدن ایران در سرتاسر قاره آمریکا به دست آمده است این نویسنده با اشاره به این که بیش از 500 سند از حضور تمدن ایران در دوران هخامنشیان به بعد در سرتاسر قاره آمریکا از منابع مختلف مخصوصا اسناد و اطلاعات تاریخی غربی ها بدست آورده است گفت: حتی اسناد و مدارکی وجود دارد که ایرانیان در استرالیا و جزایر اطراف آن نیز حضور داشته اند و نقشه هایی از خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی از قاره استرالیا در منابع معتبر تاریخی آورده شده است. وی در ادامه افزود: ایرانی ها مرحله به مرحله در اقیانوس آرام حرکت کردند و پس از کشف جزایر این اقیانوس و طی کردن اقیانوس آرام به شرق قاره آمریکا و جایی که کشور پانامای کنونی وجود دارند رسیدند و پس از آن به سرتاسر قاره آمریکا سفر کردند. تیوان کاوا در بولیوی شباهت زیادی به معماری باستانی بنای تاریخی پرسپولیس دارد شفیع زاده ابراز کرد: در ملاقاتی که با سفیر سرخپوست بولیوی در ایران داشتم وی نیز به این نکته که ایرانی ها پیش از دیگر ملل در قاره آمریکا حضور داشتند تأکید داشت و وجود منطقه ای به نام تیاوان کاوا در بولیوی که شباهت های زیادی به معماری آثار باستانی آن با بنای تاریخی پرسپولیس وجود دارد را از دلایل ادعای خود ذکر کرد. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب تصریح کرد: میخ های مخصوصی که برای اتصال قطعات سنگی به کار می رود در بناهای باستانی شهر تیاوان کاوا از نظر آلیاژی عینا شبیه میخ های آلیاژی موجود در تخت جمشید است، در حالی که آیا ممکن است دو آلیاژ دقیقا شبیه به یکدیگر باشند که از یک فرمول برای ساخت آنها استفاده شده باشد. وجوه مشترک بسیاری مابین تمدن کهن و بزرگ ایران و بومیان آمریکا وجود دارد وی در ادامه اظهار کرد: وجوه مشترک بسیاری مابین تمدن کهن و بزرگ ایران و بومیان آمریکا وجود دارد که برخی از آنها رامی توان به صورت ظاهری و به سادگی تشخیص داد از جمله زندگی سرخپوستان مکزیک و کلمبیا که عینا شبیه قبایل و طوایف ایرانی زندگی می کنند، در کلمبیا قبیله ای به نام آریا کوه گیر وجود دارد که از نظر پوششی کاملا شبیه به لباس عشایر بختیاری هستند و حتی از ساز نی استفاده می کنند که بنابر تصریح موسیقیدان ها نی یک ابزار موسیقی شرقی است و وجود نی و نواختن آن به صورت بسیار شبیه به دستگاه دشتی از مهمترین نکات بارز شباهت و پیوند این قوم با فرهنگ و تمدن ایرانی است. شفیع زاده در ادامه افزود: برگزاری مراسم عید نوروز در آغاز بهار که از کهن ترین رسوم ایرانی است یکی دیگر از نکاتی است که برای اثبات حضور ایرانیان در دوران باستان در قاره آمریکا می توان از آن استفاده نمود ضمن این که با وجود تفاوت زمانی که بین دو نیمکره وجود دارد بومی های قاره آمریکا مراسم عید نوروز را بیست و یکم مارس یعنی مصادف با سال تحویل در ایران برگزار می کنند. در قاره آمریکا اقوامی زندگی می کنند که اسم آنها ایرانی است این نویسنده و پژوهشگر وجود اقوام مختلف در سرتاسر قاره آمریکا که سبک زندگی، پوشش و آداب و رسوم آن ها بسیار شبیه به اقوام و عشایر ایرانی است را از دیگر وجوه مشترک میان تمدن ایرانی و بومی قاره آمریکا ذکر کرد و گفت: در قاره آمریکا اقوامی زندگی می کنند که اسم آنها نیز ایرانی است مانند کاوش کار، آریا کوه گیر، یمنی و ثریا که حتی از نظر چهره نیز بسیار شبیه ایرانی ها هستند. وی خاطر نشان کرد: اقوام بومی و اصیل قاره آمریکا بسیار هدفمند و برنامه ریزی شده قتل عام شدند و اسناد و مدارک بسیاری در کتاب مذکور ارائه داده ام که نشان می دهد برای این که غربی ها بتوانند آثار و نشانه های حضور ایرانیان و مسلمانان در سال های بسیار متأخر بر غربی ها را از بین ببرند به نابود کردن تمدن های کهن و اصیل قاره آمریکا پرداخته اند. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب افزود: نقشه ها و تصاویری در این کتاب ارائه شده است که بیانگر حضور ایرانی ها و مسلمانان پیش از غربی ها در قاره آمریکا و همچنین توانایی های بالای ایرانیان در کشیدن نقشه و دریانوردی است که تمامی آنها از منابع معتبر استخراج شده است که عموما غربی هستند و در واقع به نوع اعترافات غربی ها به تحریف و دروغ بزرگ خود آنها محسوب می شود. نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان می گذشته است شفیع زاده عبور کردن نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان را یکی از نکات قابل توجه نقشه هایی که در کتاب خود ارائه کرده دانست و گفت: در سال 1880 تصمیم گرفته شد که نصف النهاری که از گرینویچ می گذرد، نصف النهار مبدأ یا همان صفر درجه قرار گیرد و تا پیش از آن در بیشتر نقشه هایی که غربی ها هم از آن ها استفاده می کردند نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان می گذشته است. وی نسل کشی هایی که غربی ها در قاره آمریکا انجام دادند را هدفمند دانست و افزود: کشوری به وسعت ونزوئلا و برخی مناطق اطراف آن در قتل عام هایی که متجاوزان غربی انجام دادند کاملا خالی از سکنه شدند و این مسأله بیانگر این مطلب است که نابود سازی تمدن های بومی قاره آمریکا برای سرپوش گذاشتن روی حقایق تاریخی صورت گرفته است. شفیع زاده با اشاره به بخشی از سفرنامه کریستف کلمب پیرامون کوبا خاطر نشان کرد: اسم کشور کوبا از کعبه گرفته شده و دلیل این نامگذاری وجود مساجد بسیار در این کشور و مردمی مسلمان است که کریستف کلمب نیز به آن اعتراف کرده است و درواقع اشغال آمریکا در ادامه سقوط کشورهای اسلامی در آندلس بوده است و پس از خیانت محمدثانی، اروپایی ها به سوی قاره آمریکا برای فتح باقیمانده های فتوحات سرزمین های اسلامی حرکت کردند و در قاره آمریکا جنایات بی شماری مرتکب شدند. این نویسنده و پژوهشگر کتاب مذکور را خلاصه ای از مجموعه ای مستند و 30 جلدی ذکر کرد و ابراز داشت: متأسفانه برخی هر مطلبی که از سوی اندیشمندان غربی و اروپایی ذکر شود را به سادگی قبول می کنند اما وقتی که مطالبی از سوی نویسنده ها و دانشمندان داخلی عنوان شود علیه آن ها فضا سازی می کنند که البته این مسأله ریشه در قدرت رسانه ای غرب دارد و دستگاه رسانه ای غرب با استراتژی های خاص خود هر دروغ و تحریفی را به شکل واقعیت به نمایش می گذارد. به گزارش مهر، در کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب اسنادی ارائه شده که نشان دهنده شباهت های بسیار میان رسم الخط و زبان های بومی قاره آمریکا و ایران باستان است، استفاده از دود برای علامت دادن که در ایران باستان نیز این روش متداول بوده، بناها و سنگ نوشته های ایرانی، وجود بناهایی با معماری و کاشی کاری اسلامی از دیگر نکاتی است که در این کتاب به آنها استناد شده است. همچنین در این کتاب تصاویری از کریستف کلمب و همراهان و راهنمایان وی از منابع اروپایی ارائه شده است که نشان می دهد این دریانورد اروپایی بنابر عللی لباس اسلامی یعنی عبا و عمامه به تن کرده است و همچنین راه بلدها و راهنماهای او در این سفر شبیه به اعراب و ایرانی ها هستند کما این که منابعی ذکر شده است که اسم این راهنماها نیز ذکر شده که برخی از آنها حتی ایرانی هستند و تمامی آنها دارای اسامی اسلامی می باشند و این مطلب می تواند یکی از استدلالات کشف قاره آمریکا پیش از اروپاییان توسط ایرانی ها و مسلمانان باشد. بنابر اسناد معتبری که در این کتاب ارائه شده است اروپایی ها و به صورت شاخص کریستف کلمب برای سفر به قاره آمریکا از راهنماها، نقشه و وسایل دریانوردی مسلمانان استفاده کرده اند و این مسأله بیانگر آن است که اروپایی ها در واقع آخرین کسانی هستند که از وجود این قاره با خبر شده اند و برای این که بتوانند طبق عادت همیشگی خود تاریخ را مورد تحریف قرار دهند اقدام به نابودی بسیاری از بناهای تاریخی و سوزاندن کتب قوم های اصیل و بعضا ایرانی قاره آمریکا کردند به گونه ای که" ادواردو گالئانو"، نویسنده شهیر اوروگوئه ای و نویسنده کتاب رگ های باز آمریکای لاتین ، در توصیف قتل عام میلیونها تن از بومیان منطقه آمریکای لاتین در دوره استعمار این منطقه از سوی امپراتوری اسپانیا، می نویسد: به هنگام ظهور فاتحان در امپراتوری "آزتکها" و "اینکاها" و "مایاها" روی همه رفته بین 70 تا 90 میلیون نفر زندگی می کردند، اما یک قرن بعد این جمعیت به 5/3 میلیون نفر تقلیل یافت؛ که این مسأله بیانگر ابعاد یک نسل کشی عظیم تاریخی است. از سویی برای نابود سازی فرهنگ کهن تمدن های بومی آمریکایی مهاجمین اقدام به سوزاندن کتاب های آنها که در زمینه های مختلف نگارش شده بود کردند، به طور مثال تمدن بزرگ و پیشرفته مایا بیش از هزار جلد کتاب آکاردئونی شکل تالیف کرده بودند که موضوعاتی مانند تاریخ قوم مایا، نظام اعتقادی، ستاره شناسی و پیشگویی، ریاضیات، طب و گاهشماری را در بر می گرفت. این کتاب ها تقریبا همگی به دست کشیش های اسپانیایی سوزانده شدند، یکی از این کشیش ها بنام اسقف دیگو دلاندا که عامل اصلی از دست رفتن آثار مکتوب قدیمی مایا بود سوزاندن کتاب های مایاها را این گونه توصیف کرده است: این مردمان در عین حال با استفاده از نشانه ها و حروف مشخص کتاب هایی نوشته و در آن ها امور باستانی و دانش کهن خویش را توصیف نموده بودند، آنها این نوشتارها را درک می کردند و به دیگران نیز می فهمانیدند و آموزش می دادند. ما تعداد بسیار زیادی از این کتاب ها را یافتیم و چون مشاهده کردیم در میان آن ها چیزی جز خرافات و دروغ های شیطانی وجود ندارد، همه را سوزاندیم که به شکل حیرت آوری باعث تاثر و افسوس آن ها شد و دست آخر همه آن ها را پریشان و محنت زده کرد. این فاجعه نشان دهنده دو نکته مهم است، نکته اول این که برخلاف تمدن ایرانی و اسلامی که با ورود و فتح سرزمین ها به ملت آن احترام گذاشته و اقدام به آبادانی آنجا می کردند اروپایی ها با فتح هر سرزمینی در آن ویرانی های بسیار و جبران ناپذیر پدید می آوردند و مردم آن سرزمین را نابود می کردند، نکته دوم این که شاید علت اصلی این که اروپایی ها توانسته اند خود را مکتشفین قاره آمریکا معرفی کنند نابود شدن بسیاری از بناها و معابد و آثار باستانی تمدن های قاره آمریکا و همچنین کتب ملل اصیل این قاره است که قطعا مهاجمین اروپایی با آگاهی از نفوذ ایران و اسلام در این سرزمین ها با اعمالی از این دست سعی کرده اند که به شانتاژ فرهنگی این قاره بپردازند. گرچه حرف و حدیث ها پیرامون اولین مسافرین قاره آمریکا بسیار است و به کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب نقدهایی وارد شده اما از مستدلات این کتاب که عموما از منابع اروپایی استخراج شده است می توان حداقل نتیجه گرفت که کریستف کلمب قطعا اولین مسافر خارجی قاره آمریکا نبوده است و همچنین بسیار نزدیک به ذهن است که ایرانی ها در آن دوران به اکتشاف جهان و تهیه نقشه هایی دقیق و کامل از سرتاسر جهان می پرداختند. ...
در حادثه چرام معلم خوابید و مسئولان بیدار نشدند
شاهد نادیده گرفتن جان مردم در جاده های نادیده گرفته شده چرام باشیم شما مسئولان محترمی که در جلسات و در جمع مردم قول های شیک می دهید اما خود بهتر می دانید که حرف های شما، سخنانی پیک بیش نیستند، چه خوب است اگر در کنار انسان خوب بودن، تخصص و تجربه کافی در نوع مسئولیت داشتید. حادثه طسوج شاید برای مدت کوتاهی در ذهن مسئولان باقی بماند و همچون مرگ تلخ سرباز جوان (وحید پوش، سرباز ...
هوش مصنوعی به چه کار می آید؟ هوش مصنوعی هنوز جای کافی برای یک انیشتین تمام عیار دارد! / زندگی را به هوش ...
برترین دانشگاه های جهان، بحث هوش مصنوعی یکی از مهم ترین مباحث علمی حال حاضر دنیای علم و فناوری است. در این نوشتار سعی شده تا با زبانی ساده به بحث هوش مصنوعی، مزایا و معایب، موقعیت کنونی و آینده پیش روی آن پرداخته شود. در آخر، مباحث فراهوش، ترابشریت و سایبورگ نیز در همین رابطه مطرح خواهند شد. مقدمه بشر به خود لقب علمی انسان اندیشه ورز را نسبت داده است. دلیل آن نیز اهمیت ظرفیت روانی ...
خبرنگار دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و مسخره نمی کند (2 نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد دانایان علم لغت کلمه نبأ را به خبری می گویند که محتوا و فایده مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هر گونه کذب و دروغ است. هم چنین خبری که مهم و دارای فایده باشد و انسان نسبت به آن علم یا ظن غالب پیدا کند .1 بنابراین خبرنگار باید راستگو، مخلص، و بدون وابستگی به این یا آن گروه، دسته و انجمن حقایق را بنویسد ضمناً عالمان و بزرگان را عقیده بر این است اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا کوشش کند و آن را به دست آورد دو پاداش دارد اما اگر زحمت بکشد، تلاش کند و در پیدا کردن حکم خطا کند خداوند یک پاداش به او می دهد. در این روزگار اگر مطالب بعضی از سایت های یزد را اعم از این که مجوز داشته یا نداشته باشد و از بیت المال یا سرمایه اشخاص اداره شود مرور کنیم می بینیم عده ای از نویسندگان آن به بعضی از افراد روحانی و غیر روحانی، مسئول شهر و منطقه از جمله بالاترین مقام اجرایی استان اهانت نموده و آنان را با کلمات زشت و دور از ادب و انصاف مورد خطاب قرارداده و یا بخشی از عملکرد آنها را با عباراتی زننده و بدور از ادب و اخلاق نویسندگی نقد نموده و یا یکی از همراهانشان را شعبان بی مخ اصلاح طلبان نامیده و برخی از مخالفان سیاسی خود را پادوی دیگران لقب داده اند. به سخره گرفتن، اتهام رانت خواری، سوء استفاده از بیت المال و گاه توهین به اکثریت رای دهندگان جامعه ساده ترین و روان ترین افترا و تهمتی است که به مخالفان سلیقه و مشی سیاسی خویش روا می دارند لازم می داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از آن مطالب جلب نماید. مراسم روز شانزدهم آذر در سراسر کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت دانشجویان مبارز علیه استکبار برگزار شد و در دانشگاه شریف نیز رئیس دولت سخنران مراسم این روز بود اما متأسفانه سخنان جناب ایشان نه در شأن رئیس دولت بود، نه در شأن یک روحانی و سخنران دینی بود و نه حتی در شأن دانشجویان. ... ای کاش رئیس دولت جمهوری اسلامی به جای بیان حرف های مبهم و چند پهلو و صف کشی خطرناکش و به جای بازگشت تهوع آور به انتخابات سال 92 و به جای دروغ هایی که گفت به موضوع اصلی مراسم می پرداخت و به جای اشتباه گرفتن مراسم روز دانشجو با میتینگ انتخاباتی به بیان وظیفه جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب می پرداخت و از این که مبادا جوانان غربی از ما پیشی بگیرند و زودتر به مقصد برسند برحذر می داشت. سایت مذکور درباره یکی از روحانیون و محققان ساکن قم می نویسد: گاهی اتفاق می افتد که شخص کم مایه ای به اتکای محفوظات و مسموعاتش در غیر موقع و مورد معین اظهار فضل می کند که کمترین ار تباطی با موضوع مورد بحث ندارد. یعنی کسی نا به هنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. پاسخ عقلا و ظرفای مجلس به این زمره از مردم این است که: دعا بلدی ولی، سوراخ دعا را گم کردی، یعنی چیزکی حفظ کرده ای ولی نمی دانی کجا مصرف کنی. اینها را نوشتم تا بگویم زیاد داریم و می شود! که در این زمانی که اسباب دانایی بیشتر و در دسترس تر است بازهم سوراخ دعا گم شود. حتی مثلا یک شخصی که لباس روحانیت را هم دارد یادش برود علمش را کجا گذاشته است و این علم را نبرد با خودش در جلسه ای بسیار مهم!... این دست اقدامات از سوی روزنامه های جریان معلوم الحال در حالی صورت می گیرد که پیش تر نیز برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی استان با احضار مدیران این نوع رسانه ها از آن گونه اقدامات برحذر داشته و کارت زرد اعطا کرده است که حال باید دید پس از اقدام جدید این روزنامه هدایت شده مسئولین نظارتی و امنیتی چه اقدامی انجام خواهند داد... (خبرنگار در این بخش اکثریت رای دهندگان سال 92 را معلوم الحال نامیده و در مورد اعطای کارت زرد هم به دروغ متوسل شده است.) در سوابق رئیس دولت اصلاحات که با سوابق ننگین خود در فتنه سال 88 عنوان ضلع سوم فتنه را یدک کشید همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز وی را باغی بر نظام دانسته و از ملاقات وی امتناع می کنند. شگفت آنکه این گروه از نویسندگان واقعیت های جامعه را نادیده می گیرند و به اظهارنظر فعالان سیاسی و آگاهان و انقلابیون با سابقه و دلسوزان جامعه توجه نمی کنند. به عنوان نمونه : حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین (ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین (ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین (ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها!... وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند گروهی می گویند که من امام آنها هستم. به خدا قسم که من امام آنها نیستم. خدا لعنتشان کند، هر چه من پرده پوشی می کنم، آنان پرده دری می کنند. من می گویم: چنین و چنان، آنان می گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسی هستم که اطاعتم کند ، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان با وجود اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرف ها را می زنند. 2 حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی می نویسد: حقیر جناب خاتمی را مصداق فتنه نمی دانم بلکه او را در آزمون به صحنه آمدن سیاسی در این کشور عنصری می دانم که به انتخاب مردمش خیانت نکرد و در دو دورة سخت، کارنامه ای درخشان از ادب، منطق و فرمانبری از ولایت و از همه مهمتر پاک دستی و خلوص به جا گذارد و در جریان انتخابات 88 به دلیل همسویی و دغدغة خدمت به این نظام و مردم از کاندیدایی که صلاحیتش تأیید شد حمایت کرد. همچنان که آن کاندیدا همچون خود او قبلاً از عالی ترین و مقدس ترین مقام این نظام (ولی امر عظیم الشأن) استجازه کرده بود. حمایت او از آن کاندیدا همچون حضور آن کاندیدا قانونی و مجاز بود و بعد از انتخابات و جریان اعتراضات اولیه، تا زمانی که مقام معظم رهبری سخن فصل را نفرمودند همراهی کرد از آن به بعد در هیچ اقدامی همراهی با معترضین به نتیجة انتخابات نکرد. گرچه از نظر عاطفی تأسف و اندوه خود را از آنچه به انجام رسید دریغ نکرد... با هزینه شخصی ام و نه از مؤسسه اطلاعات، در دفتر کارش و نه در مؤسسه اطلاعات، تولدش و دوام عمر و حضور و خدمتش به اسلام و میهن را در سالروز تولدش جشن بگیرم و این کمترین حق شناسی و ابراز وفاداری یک یار به کاکای نازنینش هست... او پاک دست، پاک چشم، پاک اندیش، منیع الطبع و شریف هست. چون اجدادش شرف خود را به بیگانه نمی فروشد و در جامعه ای که انواع پلشتی ها و بدعملی ها مردم را از انقلاب و آئین دلسرد و دور کرده به دلیل اعتقاد یاران و دوستانش به آرمانهای پاک و مذهبی او را تجسم اسلام رحمانی می دانند و چون او معتقد به آرمانی است به آن آرمان پایبندند. به همین دلیل در یکی از جشنهای تولدش در دفترش گفتم: شما حجت دینداری این جمعید چه آنکه اگر الگوهایی از درک روشن مذهبی و اعتقادی در این جامعه نباشند و اسلام را آنچنان که هست در عمل و بیان عرضه نکنند تندخویی ها و خشونت ها و جفاهای برخی مدعیان، مردم را از دین و دینداری بیزار و منزجر می کند... در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همة عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولی امرم بعد از خواندن آن نامه کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: من هم مثل تو فکر می کنم اما نه به نرمی دلِ تو! اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده ام. 3 حسن ختام مقاله به دستورهای شش گانه ای که خداوند کریم در آیات 11 و 12 سوره حجرات خطاب به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرموده اختصاص می یابد و آنها عبارتند از مردم را به سخره نگرفتن عیب جویی، القاب زشت به کار نبردن و گمان بد، تجسس و غیبت نکردن که هر گاه به طور کامل در یک جامعه پیاده شود آبرو و حیثیت افراد جامعه را از هر نظر بیمه می کند، نه کسی می تواند به عنوان خود برتربینی دیگران را وسیله تفریح و سخریه قرار دهد و نه می تواند زبان به عیبجویی این و آن بگشاید و نه با القاب زشت حرمت و شخصیت افراد را در هم بشکند. نه حق دارد حتی گمان بد ببرد، نه در زندگی خصوصی افراد به جستجو پردازد و نه عیب پنهانی آنها را برای دیگران فاش کند. به تعبیر دیگر انسان چهار سرمایه دارد که همه آنها باید در دژهای این قانون قرار گیرد و محفوظ باشد: جان ومال و ناموس و آبرو. تعبیرات آیات فوق و روایات اسلامی نشان می دهد که آبرو و حیثیت افراد همچون مال و جان آنهاست بلکه از بعضی از جهات مهمتر است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به یکدیگر هجوم نکنند بلکه از نظر زبان مردم و از ان بالاتر از نظر اندیشه و فکر آنان نیز در امان باشند، و هر کس احساس کند که دیگری حتی در منطقه افکار خود تیرهای تهمت را به سوی او نشانه گیری نمی کند و این امنیتی است در بالاترین سطح که جز در یک جامعه مذهبی و مومن امکان پذیر نیست. پیغمبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می فرماید: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن .4 از درگاه حضرت احدیت عاجزانه استدعا داریم قلم و زبان و بیان ما را در جهت رضای خویش و اعتلای دین و آگاهی و معرفت به گردش درآورد و افکار و اندیشه ها را که در قلم ها متجلی و متبلور می شود از زشتی ها و پلیدی ها و بر ملاکردن عیوب نهفته ای که خداوند دستور پرده پوشی و کتمان داده بر حذر دارد و از پاشیدن بذر یأس و نفاق و دروغ و تهمت برکنار بدارد. در همه احوال به او پناه می بریم و دفع شر خناسان را از حضرتش تمنا داریم. مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه ، جعفر شریعتمداری، صفحات374– 375-376 2- آیینه یزد، شماره 434، مورخ 13/8/94 3- خبرگزاری فارس، 21/9/94 4- تفسیر نمونه ، جلد 21، صفحه 185 و 186 ...
جرم شریعتی هنوز ثابت نشده است!
سخن و نوشتن شریعتی باعث می شود که تجربه خواند ن آثار او تجربه ای شود د موکراتیک؛ به این معنا که خود خوانند ه د راین پروسه خواند ن مشارکت د ارد . هربار متن را تملک می کند . شاید بگویید خوب به همین د لیل از د رون آن سیستم و د ستگاه نظری بیرون نمی آید . از متناقض نماهای د یگر همین است: شریعتی به نظر می آید نوعی از آگاهی است که منجر به عمل می شود و د رعین حال گفته می شود به بن بست نظری و د رنتیجه نمی د ...
روشنفکری دینی، مسئله زنان و سخنان قابل تأمل مسئول امور زنان دولت یازدهم
با اشاره به گوهر و صدف دین که در سخنان عبدالکریم سروش بسیار شنیده می شود، خواستار تفکیک آن از تجربه تاریخی دینی شده و خواستار موضع انتقادی نسبت به این محتوا و بازشدن باب اجتهاد در این خصوص است. مولاوردی معتقد است که دین داری در دنیای مدرن با سیره عقلانی ممکن و مطلوب بوده و سازگاری میان دین و دنیای مدرن قابل اتفاق است. آن چه در این میان محل تعجب است، آشفتگی و التقاط میان نظرات ابرازشده ...
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
عقیق : جریان پیدایش تفسیر شیخ صدوق رحمه الله، نقل می کند: یوسف بن محمّد و علی بن محمد بن سیّار همراه پدران خود، از سلطة داعی الحق، حسن بن زید علوی - امام زیدیّه در طبرستان - گریختند و به سامرّا نزد امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده شدند. حضرت این تفسیر را بر آنها املا فرمود، آن دو می گویند: پدران ما شیعة امامی بودند و در شهر استرآباد [گرگان] زیدیها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه بودیم. او به اندک بهانه ای شیعیان را به ...
عرفان حلقه؛ اغواگری به نام دین و درمان / بخش اول
پیام بدهد که بیاییم با هم باشیم چون که اختلاف بین شان زیاد است و این نشان می دهد که وحدت رویه ای ندارند. وقتی همه دارند به روح القدس متصل می شوند، خب اتصالات و آگاهی ها همه باید یک شکل باشد. یکی از مسائل بحث درمان از طریق هوشمندی و شعور کیهانی است که همه کاره این جهان دوقطبی است و در مقابل شیطان قرار دارد و خیلی محترمانه خدا در کنار نشسته و امور به دست شعور کیهانی است و همانطور که عرض شد ...
چرا با دیوان حافظ فال می گیریم؟
مهرورزیدن فرا می خواند. کسانی که روان بیمار ندارند و از سلامت درون برخوردارند، همیشه از شاد زیستن و دوستی ورزیدن خرسند و خوش وقت می شوند. باوند با تأکید بر اینکه زندگی ماشینی امروز، پیچیدگی جهان حاضر بسیاری از مردم را گرفتار پریشانی های روانی، ناراحتی های روحی و ناملایمات درونی کرد، خاطرنشان کرد: همه این ناملایمات و گرفتاری ها سبب شد انسان از خود تهی شود و به این راستا پناه بیاورد. ...
مساله آزادی و عدالت در ایران
اسلامی دولت و حکومت را به عنوان کنشگر اصلی برپایی عدالت می شناسند. این در حالی است که مساله اصلی متفکران غرب سامان خِرد مدرن و مبتنی بر دموکراسی و آزادی فردی و اجتماعی است. همچنین متفکران غرب بورژوازی را به عنوان کنشگر اصلی می شناسند. در انقلاب اسلامی نیز نیروی اصلی نیروی شبه بورژوازی و شبه دولتی یا چیزی شبیه طبقه متوسط است که به دنبال بحث آزادی و عدالت می رود. طبقه متوسط در ایران و به ویژه در 50 ...
تمدن اسلامی پیکره و عظمت تمدن غربی را می شکند
.../ به گزارش خبرگزاری حوزه ، دکتر موسی نجفی امروز، در مراسم افتتاحیه هفته علمی تمدن نوین اسلامی که در جمکران برگزارشد گفت: انقلاب اسلامی در بطن خود دارای یک نظریه پیوستگی شامل پیوستن تمدن گذشته اسلامی و تمدن نوین اسلامی است وی افزود: نظریه گسستگی، بحران هویت را به وجود می آورد؛ اندیشه، تعالی، تمدن برتر، تکامل و هویت از دیگر ویژگی های این بحث است. عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و ...
بین ایران و روسیه کریدور صادراتی برقرار می شود / هزار میلیارد تومان یارانه صادرات محصولات کشاورزی در ...
رویدادهای بین المللی و مباحثی که حول صادرات به کشور روسیه مطرح شده، قرار است در این جلسه در مورد راهکارهای توسعه صادرات به این کشور بحث کنیم. خوانساری افزود: در نظر داریم در این نشست، موانع را شناسایی و برای برطرف کردن آن راهکار ارائه کنیم تا از فرصت هایی که پس از اجرای برجام حاصل می شود، بتوانیم بهترین بهره برداری را داشته باشیم. خوانساری پس از بیان این مقدمه میکروفون را به کاوه زرگران، رییس کمیسیون ...