سایر خبرها
وحدت امت با محوریت سنت نبوی (ص) در ادعیه رضوی
سرچشمه است، بیش از ائمه پیشین (علیهم السلام) در کلام امام رضا (علیه السلام) دیده می شود. به تعبیر دیگر باید گفت در کلام حضرت، سنت نبوی به گونه ای ویژه پررنگ شده، طوری که بتواند به عنوان محودی برای وحدت امت، ایفای نقش کند. با وجود آن که بازگشت معارف اهل بیت (علیهم السلام) به کلام خدا و سنت نبوی، از باورهای ریشه دار امامیه است، ولی برجسته کردن و نشان دادن این باور از بعدی وحدت گرایانه از ویژگی های امام ...
توصیه های مهم حجت الاسلام قرائتی به کاربران فضای مجازی
فیلمی در فضای مجازی، زلزله ای در جامعه انداخت، خداوند در ابتدا مجازات طرد و تبعید و در مراحل بالاتر بازداشت و حبس و در شرایطی حتی قتل را برای این افراد در نظر گرفته است و در پایان آیه می فرماید: در ادیان دیگر هم این گونه بوده است. یعنی این قانون فقط برای اسلام نیست. هر حکومتی، با فرد یا افرادی که امنیت جامعه را به خطر بیندازند، برخود سخت می کند. منبع:کیهان انتهای پیام/ ...
اندیشه حد وسط اخلاق اسلامی بررسی می شود
مشکلاتی می آفرید. برخی از مشکلات این نظریه، که در قالب اخلاق فلسفی خود را نمایانده است، عبارتند از: (1) نبود برخی فضایل اصلی در دل این ساختار؛ (2) اصلی نبودن برخی از این فضایل؛ (3) عدم تطابق تعریف این فضایل در دو سنت یونانی و اسلامی؛ و (4) اشتدادی بودن برخی فضایل . این گزارش می افزاید: به نظر می رسد که اندیشه حد وسط هرچند نقطه عزیمت خوبی برای تأمل اخلاقی به شمار می رود، نمی تواند به صورت یک ...
عناصر اصلی هویت ملی ایرانیان
سیدجواد میری منیق عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فراهنگی است، وی در تبریز زاده شده اما از 16 سالگی از ایران خارج شده و در دانشگاه های بریستول انگلستان و گوتبرگ سوئد تحصیل کرده و در کشورهای روسیه، ترکیه، چین و انگلستان به تدریس و پژوهش پرداخته است. از میری خواستیم تا با استفاده از آموخته هایش سردادن شعار خلیج عربی در زادگاهش را که او پایتخت شیعی ایران می خواند تحلیل کند. ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
فقهی مستفاد از ظواهر آیات؛ 3. نقد آراء فقهاء براساس التزام به احکام مستفاد از ظواهر آیات؛ 4. بررسی و تحلیل تفصیلی آراء زبدةالبیان پیرامون آیات مربوط به بحث هائی از عبادات، عقود، ایقاعات، حدود، قضاء و شهادات به عنوان نمونه عملی (هر کدام دو مسئله)، 1. منابع و تحلیل های لغوی در تفسیر آیات الأحکام در زبدةالبیان یکی از ویژگی های مهم فقه محقق اردبیلی در زبدةالبیان ...
سرمقاله های روزنامه های اول دی
معنای پایان جناح اصولگراست؟ به علاوه حمایت جبهه پایداری و این عضو جبهه از احمدی نژاد چه منطقی دارد؟ آیا برای کسب رای و اعتبار از اوست یا به خط مشی و عملکرد او هم ایمان دارند؟ اگر حالت اول است که بحثی نمی ماند، ولی اگر خط مشی او را قبول دارند، چرا درباره عملکرد او مسوولیت نمی پذیرند؟ چرا صریح و شفاف خود را در وضعیت و میراث وحشتناک باقیمانده از او مسوول نمی دانند؟ چرا پاسخگوی فساد گسترده در آن دولت ...
پست مدرن دوره تاریخی جدید را به دوره تاریخی آینده پیوند می زند
. مرحوم معارف در این گفتگو ضمن استناد به سخنان استادش و بدون اینکه نامی از وی ببرد، پیش بینی هایی درباره آینده فدراسیون روسیه و وضعیت آن در دو دهه پس از فروپاشی آن می کند که امروز می توان آن را یک پیش بینی تحقق یافته دانست؛ قسمت اول این گفتار پیش روی شماست؛ *با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، امروز ما در مورد تحلیل فروپاشی شوروی احساس ضرورت می کنیم. از نظر داخلی جریان قوی ...
اهمیت زمینه های فلسفی در پیشرفت فیزیک
علیرغم کاهش سلطه و نفوذ پوزیتیویسمْ سنت تجربه گرایی هنوز تا حدّ زیادی هویت خود را با ضدیت با متافیزیک گره زده است؛ خصوصاً نگرش منفی آن ها به متافیزیک و صدق نظریه ها الهام بخش جریانی است که نظریه ها را به جای موجودات زبانی معادل دسته ای از مدل های سمانتیکی می داند. در واقع یکی از دلایل کنار گذاشتن صدق به عنوان هدف علم همین است که تصور می شود صدق بار متافیزیکی اضافی و غیر ضروری برای نظریه ها ایجاد می کند. ...
دلواپسی کیسینجر جهان اسلام برای بازگشت به دوران طلایی احمدی نژاد
جمله آن که او نخستین کسی بوده که آستین کوتاه و عینک ری بن را به "حزب اللهی" ها معرفی کرده و یا این که در غرب از او تحت عنوان "کیسینجر جهان اسلام" یاد می شود به تازگی در جریان سخنرانی در ایلام مدعی شد که ذلت دولت در سیاست خارجی نشان نفوذ است. او مدعی شد که دولت روحانی در مقابل عربستان سعودی و فاجعه منا در کنار ترکیه از خود ضعف نشان داده است. خوبست نگاهی به پیشینه مواضع "علمی" ! استراتژیست ...
برگزاری نشست شخصیت شناسی رهبر انقلاب در نمایشگاه علمی و پژوهشی حوزه خراسان
حوزه علمیه خراسان، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی را از دیگر برنامه های این نمایشگاه برشمرد و ابراز داشت: شخصیت شناسی مقام معظم رهبری ، راهبردهای تدوین برنامه تحصیلی ، کرسی نقد کتاب ملحق نهج البلاغه ، فرزندان؛ گل های زندگی ، تمدن نوین اسلامی ، شناخت جریان های افراطی در اسلام ، سمینار زندگی ما ، ضرورت و کاربرد علوم ادبی و عقلی در تحصیل علوم دینی ، عرصه های نوین در مطالعات سلفی پژوهی و وحدت و ...
ضمانت اجراهای نقض اصل حاکمیت قانون در نظام قضاء
دسته جای داد؛ اول برداشت های شکلی و دوم برداشت های ماهوی (DELMAS-MARTY,2009,p.467؛ مرکز مالمیری، 1385، ص55؛ قاضی، 1371، ص30). در برداشت شکلی، تبعیت از قوانین موضوعه و استناد به مواد قانونی و اعمال اصل قانونیت مد نظر تحلیلگران است و نقطه مقابل آن حاکمیت اشخاص است که در امر دادرسی، این مهم بر عهده قاضی است که به نحو سلیقه ای و خارج از چهارچوب قانون نمی تواند به صدور رأی مبادرت ورزد. در ...
خبرنگار دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و مسخره نمی کند (2 نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد دانایان علم لغت کلمه نبأ را به خبری می گویند که محتوا و فایده مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هر گونه کذب و دروغ است. هم چنین خبری که مهم و دارای فایده باشد و انسان نسبت به آن علم یا ظن غالب پیدا کند .1 بنابراین خبرنگار باید راستگو، مخلص، و بدون وابستگی به این یا آن گروه، دسته و انجمن حقایق را بنویسد ضمناً عالمان و بزرگان را عقیده بر این است اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا کوشش کند و آن را به دست آورد دو پاداش دارد اما اگر زحمت بکشد، تلاش کند و در پیدا کردن حکم خطا کند خداوند یک پاداش به او می دهد. در این روزگار اگر مطالب بعضی از سایت های یزد را اعم از این که مجوز داشته یا نداشته باشد و از بیت المال یا سرمایه اشخاص اداره شود مرور کنیم می بینیم عده ای از نویسندگان آن به بعضی از افراد روحانی و غیر روحانی، مسئول شهر و منطقه از جمله بالاترین مقام اجرایی استان اهانت نموده و آنان را با کلمات زشت و دور از ادب و انصاف مورد خطاب قرارداده و یا بخشی از عملکرد آنها را با عباراتی زننده و بدور از ادب و اخلاق نویسندگی نقد نموده و یا یکی از همراهانشان را شعبان بی مخ اصلاح طلبان نامیده و برخی از مخالفان سیاسی خود را پادوی دیگران لقب داده اند. به سخره گرفتن، اتهام رانت خواری، سوء استفاده از بیت المال و گاه توهین به اکثریت رای دهندگان جامعه ساده ترین و روان ترین افترا و تهمتی است که به مخالفان سلیقه و مشی سیاسی خویش روا می دارند لازم می داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از آن مطالب جلب نماید. مراسم روز شانزدهم آذر در سراسر کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت دانشجویان مبارز علیه استکبار برگزار شد و در دانشگاه شریف نیز رئیس دولت سخنران مراسم این روز بود اما متأسفانه سخنان جناب ایشان نه در شأن رئیس دولت بود، نه در شأن یک روحانی و سخنران دینی بود و نه حتی در شأن دانشجویان. ... ای کاش رئیس دولت جمهوری اسلامی به جای بیان حرف های مبهم و چند پهلو و صف کشی خطرناکش و به جای بازگشت تهوع آور به انتخابات سال 92 و به جای دروغ هایی که گفت به موضوع اصلی مراسم می پرداخت و به جای اشتباه گرفتن مراسم روز دانشجو با میتینگ انتخاباتی به بیان وظیفه جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب می پرداخت و از این که مبادا جوانان غربی از ما پیشی بگیرند و زودتر به مقصد برسند برحذر می داشت. سایت مذکور درباره یکی از روحانیون و محققان ساکن قم می نویسد: گاهی اتفاق می افتد که شخص کم مایه ای به اتکای محفوظات و مسموعاتش در غیر موقع و مورد معین اظهار فضل می کند که کمترین ار تباطی با موضوع مورد بحث ندارد. یعنی کسی نا به هنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. پاسخ عقلا و ظرفای مجلس به این زمره از مردم این است که: دعا بلدی ولی، سوراخ دعا را گم کردی، یعنی چیزکی حفظ کرده ای ولی نمی دانی کجا مصرف کنی. اینها را نوشتم تا بگویم زیاد داریم و می شود! که در این زمانی که اسباب دانایی بیشتر و در دسترس تر است بازهم سوراخ دعا گم شود. حتی مثلا یک شخصی که لباس روحانیت را هم دارد یادش برود علمش را کجا گذاشته است و این علم را نبرد با خودش در جلسه ای بسیار مهم!... این دست اقدامات از سوی روزنامه های جریان معلوم الحال در حالی صورت می گیرد که پیش تر نیز برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی استان با احضار مدیران این نوع رسانه ها از آن گونه اقدامات برحذر داشته و کارت زرد اعطا کرده است که حال باید دید پس از اقدام جدید این روزنامه هدایت شده مسئولین نظارتی و امنیتی چه اقدامی انجام خواهند داد... (خبرنگار در این بخش اکثریت رای دهندگان سال 92 را معلوم الحال نامیده و در مورد اعطای کارت زرد هم به دروغ متوسل شده است.) در سوابق رئیس دولت اصلاحات که با سوابق ننگین خود در فتنه سال 88 عنوان ضلع سوم فتنه را یدک کشید همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز وی را باغی بر نظام دانسته و از ملاقات وی امتناع می کنند. شگفت آنکه این گروه از نویسندگان واقعیت های جامعه را نادیده می گیرند و به اظهارنظر فعالان سیاسی و آگاهان و انقلابیون با سابقه و دلسوزان جامعه توجه نمی کنند. به عنوان نمونه : حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین (ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین (ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین (ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها!... وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند گروهی می گویند که من امام آنها هستم. به خدا قسم که من امام آنها نیستم. خدا لعنتشان کند، هر چه من پرده پوشی می کنم، آنان پرده دری می کنند. من می گویم: چنین و چنان، آنان می گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسی هستم که اطاعتم کند ، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان با وجود اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرف ها را می زنند. 2 حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی می نویسد: حقیر جناب خاتمی را مصداق فتنه نمی دانم بلکه او را در آزمون به صحنه آمدن سیاسی در این کشور عنصری می دانم که به انتخاب مردمش خیانت نکرد و در دو دورة سخت، کارنامه ای درخشان از ادب، منطق و فرمانبری از ولایت و از همه مهمتر پاک دستی و خلوص به جا گذارد و در جریان انتخابات 88 به دلیل همسویی و دغدغة خدمت به این نظام و مردم از کاندیدایی که صلاحیتش تأیید شد حمایت کرد. همچنان که آن کاندیدا همچون خود او قبلاً از عالی ترین و مقدس ترین مقام این نظام (ولی امر عظیم الشأن) استجازه کرده بود. حمایت او از آن کاندیدا همچون حضور آن کاندیدا قانونی و مجاز بود و بعد از انتخابات و جریان اعتراضات اولیه، تا زمانی که مقام معظم رهبری سخن فصل را نفرمودند همراهی کرد از آن به بعد در هیچ اقدامی همراهی با معترضین به نتیجة انتخابات نکرد. گرچه از نظر عاطفی تأسف و اندوه خود را از آنچه به انجام رسید دریغ نکرد... با هزینه شخصی ام و نه از مؤسسه اطلاعات، در دفتر کارش و نه در مؤسسه اطلاعات، تولدش و دوام عمر و حضور و خدمتش به اسلام و میهن را در سالروز تولدش جشن بگیرم و این کمترین حق شناسی و ابراز وفاداری یک یار به کاکای نازنینش هست... او پاک دست، پاک چشم، پاک اندیش، منیع الطبع و شریف هست. چون اجدادش شرف خود را به بیگانه نمی فروشد و در جامعه ای که انواع پلشتی ها و بدعملی ها مردم را از انقلاب و آئین دلسرد و دور کرده به دلیل اعتقاد یاران و دوستانش به آرمانهای پاک و مذهبی او را تجسم اسلام رحمانی می دانند و چون او معتقد به آرمانی است به آن آرمان پایبندند. به همین دلیل در یکی از جشنهای تولدش در دفترش گفتم: شما حجت دینداری این جمعید چه آنکه اگر الگوهایی از درک روشن مذهبی و اعتقادی در این جامعه نباشند و اسلام را آنچنان که هست در عمل و بیان عرضه نکنند تندخویی ها و خشونت ها و جفاهای برخی مدعیان، مردم را از دین و دینداری بیزار و منزجر می کند... در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همة عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولی امرم بعد از خواندن آن نامه کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: من هم مثل تو فکر می کنم اما نه به نرمی دلِ تو! اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده ام. 3 حسن ختام مقاله به دستورهای شش گانه ای که خداوند کریم در آیات 11 و 12 سوره حجرات خطاب به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرموده اختصاص می یابد و آنها عبارتند از مردم را به سخره نگرفتن عیب جویی، القاب زشت به کار نبردن و گمان بد، تجسس و غیبت نکردن که هر گاه به طور کامل در یک جامعه پیاده شود آبرو و حیثیت افراد جامعه را از هر نظر بیمه می کند، نه کسی می تواند به عنوان خود برتربینی دیگران را وسیله تفریح و سخریه قرار دهد و نه می تواند زبان به عیبجویی این و آن بگشاید و نه با القاب زشت حرمت و شخصیت افراد را در هم بشکند. نه حق دارد حتی گمان بد ببرد، نه در زندگی خصوصی افراد به جستجو پردازد و نه عیب پنهانی آنها را برای دیگران فاش کند. به تعبیر دیگر انسان چهار سرمایه دارد که همه آنها باید در دژهای این قانون قرار گیرد و محفوظ باشد: جان ومال و ناموس و آبرو. تعبیرات آیات فوق و روایات اسلامی نشان می دهد که آبرو و حیثیت افراد همچون مال و جان آنهاست بلکه از بعضی از جهات مهمتر است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به یکدیگر هجوم نکنند بلکه از نظر زبان مردم و از ان بالاتر از نظر اندیشه و فکر آنان نیز در امان باشند، و هر کس احساس کند که دیگری حتی در منطقه افکار خود تیرهای تهمت را به سوی او نشانه گیری نمی کند و این امنیتی است در بالاترین سطح که جز در یک جامعه مذهبی و مومن امکان پذیر نیست. پیغمبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می فرماید: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن .4 از درگاه حضرت احدیت عاجزانه استدعا داریم قلم و زبان و بیان ما را در جهت رضای خویش و اعتلای دین و آگاهی و معرفت به گردش درآورد و افکار و اندیشه ها را که در قلم ها متجلی و متبلور می شود از زشتی ها و پلیدی ها و بر ملاکردن عیوب نهفته ای که خداوند دستور پرده پوشی و کتمان داده بر حذر دارد و از پاشیدن بذر یأس و نفاق و دروغ و تهمت برکنار بدارد. در همه احوال به او پناه می بریم و دفع شر خناسان را از حضرتش تمنا داریم. مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه ، جعفر شریعتمداری، صفحات374– 375-376 2- آیینه یزد، شماره 434، مورخ 13/8/94 3- خبرگزاری فارس، 21/9/94 4- تفسیر نمونه ، جلد 21، صفحه 185 و 186 ...
جرم شریعتی هنوز ثابت نشده است!
: هیچ کس د ر کنارم، هیچ کس د ربرابرم و هیچ کس بالای سرم ! اینجا هم همان د یالکتیک سراغ شریعتی می آید : تجربه گسست به عنوان پیش شرط رهایی و نیز وجود یک میراث، یک خاطره، یک حافظه به عنوان نقطه عزیمتی ضروری برای شد ن، د ورشد ن، طراحی جد ید . به نظر من این کلید فهم بازگشت به خویش شریعتی نیز هست، چنان چه کلید فهم پروژه رفرم د ینی او نیز. گسست؟ تد اوم؟ د راین پروسه ای که شریعتی نامش را ابد اع حقیقت خویش ...
انقلاب اسلامی، مهد تمدن نوین اسلامی است
توجه به شرایط و امکانات خود اهدافی را دنبال می کند و رشد و اعتلای خود را در گرو دستیابی به آن اهداف می داند. هدف اصلی تمدن نوین اسلامی مطالعه و پرداختن به پنج اصل مهم و اساسی است که عبارتند از عدالت، پیشرفت، امنیت، صلح و اخلاق. الزامات رشد در تمدن اسلامی سید حسین حقایقی در پایان این همایش با ارائه مقاله ای با عنوان الزامات رشد و پیشرفت ملی در تکوین تمدن اسلامی ؛ مفهوم سازی، فرهنگ سازی، ظرفیت سازی، الزامات الگوی رشد (در همه ابعاد) و بازگشت به اسلام ناب را از جمله پیش زمینه ها و پیش فرض های لازم در تکوین تمدن اسلامی دانست. ...
روشنفکری دینی، مسئله زنان و سخنان قابل تأمل مسئول امور زنان دولت یازدهم
سنت و مدرنیته را به تصویر کشیده است. از نظر او، ابوزید در بررسی این جدال و با دستیابی به فهم نوین از دین، ریشه بدفهمی در مورد زنان را استخراج کرده و آن را ناشی از تفسیر نصوص دینی پس از رحلت پیامبر می داند. در خصوص ابوزید سخن فراوان است، اما آن چه بیش از همه بیان گر نحوه تفکر او در خصوص منابع اسلامی است، بشری دانستن متن قرآن است. ابوزید معتقد است که قرآن تنها متنی فردی و البته با اهمیت ...
مساله آزادی و عدالت در ایران
دیروز نشستی با عنوان قسم به نام آزادی در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و در آن تقی آزاد ارمکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به موضوع الزام های اجتماعی آزادی و عدالت پرداخت و ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران نیز در زمینه آینده آزادی در ایران سخن گفت. ***معنای کهنه از آزادی در ایران نخستین سخنران این نشست آزاد ارمکی بود که در ابتدا به عکس و نشانواره ای ...
فرهنگ در رسانه
، آثاری که اصلا شایسته این جایزه نیستند اما به دلایل سیاسی یک فیلم را انتخاب می کنند و مورد تقدیر قرار می دهند . احتمال می دهم که برخی دلایل سیاسی و مذهبی در انتخاب نشدن فیلم محمد رسول الله ( ص ) نیز دخیل بوده است . به هر حال باید کمی زمان بگذرد تا ببینیم چه دلایلی پشت پرده است . جنتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه ای برای بازگشت بهرام بیضایی به وطن و فعالیت او در ایران وجود دارد یا خیر، هم به ...
اولین سلسله ایرانی پس از ورود اسلام چگونه شکل گرفت
، ص 33) *تاریخ سیاسی طاهریان یا چگونگی روی کارآمدن طاهریان طاهربن حسین ملقب به ذوالیمین( که در آخر مقاله درباره لقب وی کوتاه مطلبی آورده خواهد شد)، بنیان گذار این دولت از نسل موالی زادگان ایرانی و از سرداران بزرگ عباسیان بود که مورد توجه مامون قرار گرفت. طاهر پس از تصرف بغداد و قتل امین(198 ه.ق) از سوی مامون، خلیفه جدید به عنوان حاکم جزیره در شمال عراق و سراسر شام و مغرب تعیین ...
انتقال قدرت به مستضعفین جامعه رسالت دانشگاه است
.../9/30 - 15:17 509398 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان امروز (30 آذر) در همایش منطقه ای کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره بیان داشت: رسالت دانشگاه های دنیا را باید با حاکمیت و ساختار فکری و اندیشه آن کشورها ارزیابی کرد. وی افزود: اگر خودمان را مسلمان می دانیم باید ببینیم اسلام رسالت انسان را چه می ...
ماجرای آخرین مکالمه با شیخ زکزاکی از زبان عبدالله حسینی/ گفت خانه ام محاصره شده و حسینیه را تخریب کردند
آیینی بوده است محمد علی مجاهدی متخلص به پروانه در این برنامه گفت: این نظر اغلب سخندانان است که دهه گذشته دهه بالندگی شعر آیینی بوده است البته در کنار رویش ها قهراً ریزش هایی هم وجود دارد و این ریزش ها اعتبار شعر آئینی را زیر سئوال می برد و سابقه 11 سده شعر آئینی را از بین می برد. وی افزود: برخی از شاعران نه فرصت مطالعه دارند و نه شنیدن و فقط گفتن و خواندن را پیشه کرده اند ...
سقف تمدن نوین اسلامی متعلق به دوران ظهور است
مطالعات تمدنی عنوان را ندیده ام، و خودم از بسیاری از بحث های حوزه تمدنی آن را استنباط کردم و آن یعنی، رشد نظر و فکر هرچند که بسیار حائز اهمیت و ضروری است و ضرورتش غیرقابل انکار است اما فی نفسه مولّد تمدن نیست. زمانی می توانیم شاهد تولد تمدن باشیم که فکر و نظر در جامعه و زندگی مردم بروز و ظهور عینی پیدا کند که اسمش را اصل عینیت یافتگی می گذاریم و الا قوی بودن فکر و نظر به تنهایی به شکل گیری ...
برگزاری نشست های علمی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان
می شود. همچنین، همایش های تمدن نوین اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام محسن الویری از ساعت 9:30 الی 11 و در بخش دوم همراه با نقد و برسی مقالات در ساعت 12 الی 1:30، الگوی فهم متفقهانه دین توسط حجت الاسلام محمد الهی از اساتید مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) و شناخت جریان های افراطی در اسلام با سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه از جمله همایش های تدارک دیده شده در ...
هر گونه معرفی تک ساحتی از امام خمینی(س) ظلم به ایشان است/امام با شعار احیای آزادی، کرامت انسانی، قانون ...
با شعار بازگشت تاریخی به صورت ها و سنت های دینی، انگونه که دیگران می گفتند، بلکه با معرفی اسلام به عنوان یک گفتمانِ جامع و با شعار احیای آزادی، کرامت اتسانی، قانون مداری، انتخاب گری و حقوق انسان، از پایگاه دین سخن گفت. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حرکت امام خمینی تمام موازنه موجود در عصر خود را برهم زد، افزود: تحولی که امام ایجاد کرد نه فقط در کشورهای اسلامی و در میان مسلمانان ...
تحلیل محتوای ادعیه رضویه
جمله مسائل مهم و اساسی دین مبین اسلام است به گونه ای که در روایات متعدد به عنوان یکی از امور زیربنایی و اساسی دین اسلام، معرفی شده است. در کتاب وسائل الشیعه ، 39 حدیث (5) و در کتاب مستدرک الوسائل ، 17 حدیث (6) با این مضمون نقل شده است که بنا و اساس اسلام بر چند موضوع استوار است و مهم ترین آنها، امامت و ولایت می باشد. از جمله حدیثی از امام باقر (علیه السلام) در این رابطه نقل شده است که در آن ...
پست اینستاگرام سایت رهبری در سالروز درگذشت آیت الله منتظری/کلاهبرداری میلیاردی از 230 زائر کربلا
جسارتشان در رسیدگی قانونی گفت: امیدواریم شرایط آزادی موکل هر چه زودتر فراهم شود. بر اساس این گزارش، سعید خلیلی 23 شهریور ماه گفته بود که پس از صدور رای از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب مبنی بر اعدام درباره اتهام افساد فی الارض، نسبت به حکم صادره اعتراض کردیم و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شده است. حذف نام شهید تندگویان در دولت احمدی نژاد شنیده شد که روز یکشنبه 29 آذر سالروز بازگشت ...
صحیفه سجادیه و صحیفه رضویه در آیینه تطبیق
...> 3. توجه و تأکید فوق العاده به خاندان وحی: در دعاها، ستایش و درود و سلام به پیشگاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان مکرمش فراوان است؛ به عنوان نمونه در دعای پنجم، پانزده مرتبه از خداوند خواسته است که بر محمد و خاندانش درود بفرستد. این امر گویایی تبیین نقش رهبر الهی و ولایت پذیری اوست. همچنین نشانه ی این نکته است که حضرت پیش از بحث درباره معرفت می خواهد به انسان کامل اشاره ...
مراد ثقفی: گفت و گو ضرورتی گریزناپذیر است
نمی ماند. با این زاویه دیدی که شما دارید این سؤال پیش می آید که ریشه ضعف کنونی گفت و گو از چه زمانی شکل گرفته است؟ از دورانی که تجدد وارد روابط ما شد. به نظر من اگر دنبال نقطه ضعف هستیم باید آنجا به دنبالش بگردیم. ایران قبل از تجدد انواعی از مدنیت را تجربه کرده بود که حالا نام آن را سنت می گذاریم. بله نوعی سنت مدنی داشت. آمریتی که شما می گویید بعد از این دوره به وجود آمد.این که تو حق ...
مشکل ما التقاط تمدنی است/ تمدن گذشته را بازسازی می کنیم نه احیا
را مورد ارزیابی قرار دهیم و گام های رسیدن به آن را احصا کنیم. متن زیر مشروح مصاحبه مهر با وی است. *بطور کلی مفهوم تمدن چیست و چه اجزا و عناصری دارد؟ تمدن به معنایی که امروز به کار می رود به معنای Civilization است که از کاربرد این واژه از این معنایی که الان اراده می کنیم شاید حدود 200 سال بگذرد، ولی قبلا در منابع علمی خود ما به عنوان علم عمران به کار رفته است. مثلا ابن خلدون ...
فرد و دولت در فرهنگ سیاسی اسلام
.... از دیدگاه این متفکران، حاکم اسلامی قدرت خودرا مستقیما از خداوند می گیرد و اطاعت او به مثابه اطاعت از خداوند و در راستای فرمانهای اوست. (32) ماوردی به عنوان مهمترین نظریه پرداز فقه سیاسی اهل سنت، سرانجام، دیدگاههای تازه ای متناسب با وضع جدید درباره عناصر نظارتی موجود در نصوص اسلامی ارائه داد. (33 ) نکته فوق، با توجه به ماهیت دین اسلام، مستلزم معنای مهمی است: نخست آنکه دانش سیاسی دوره ...
خط تولید داعش و داعش گرایی کجاست؟
باید چند نکته را به عنوان اصل موضوع در نظر داشت. پدیده هایی که به نوعی با رفتار و تعاملات انسانی ارتباط دارند تک عاملی نیستند. اگر به دنبال این هستیم که ریشه های تاریخی یک پدیده را بررسی کنیم به معنای این نیست که این ریشه و عوامل تاریخی لزوما "علیت تام" دارند. بلکه با ریشه یابی تاریخی صرفا می خواهیم اصلی ترین عناصر و علل پیدایش آن پدیده را بررسی کنیم. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که در منشاءیابی پدیده ها بین علت و دلیل تفاوت وجود دارد. علت ، منطق درونی پدیده است که چرایی حدوث آن در یک موقعیت خاص جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی را توضیح می دهد، اما دلیل ، ساختار و عناصر استدلالیِ توجیه کننده یک پدیده بر اساس معیارهای عقل پذیر است و لذا منطق بیرونی آن پدیده را تشکیل می دهد. معمولا ما در بررسی تاریخی به دنبال دلایل هستیم و در بررسی شرایط عصری ، از علت ها جستجو می کنیم. ممکن است دلایل برانگیزنده در یک موضوعی باشد، اما هنوز علت بروز پیدا نکرده باشد؛ لذا معتقدم اگر تفاوتی در داعش با دیگر جریان های تاریخی تندرو وجود دارد در علت هاست، وگرنه در دلایل تفاوت چندانی وجود ندارد. در طول تاریخ این تفک ...