سایر منابع:
سایر خبرها
مبانی و گستره حقوقی آزادی بیان
قسمت دوم: گستره فقهی آزادی بیان اسلام اصل آزادی بیان را همچون بیشتر آزادی ها پذیرفته است، اما برای آن حدودی متناسب با مبانی این آزادی در نظر گرفته است. این محدودیت ها به دلایل گوناگونی ایجاد شده است؛ همچون عدم اهانت به عقاید و مقدسات، جلوگیری از افکار و عقاید ناصواب و مضر، تعیین مکان و محیط مناسب برای بیان و نقد صحیح اندیشه و عقیده، رشد صحیح اندیشه و توسعه سالم علوم، تکامل روحی و سعادت ...
یادواره شمس قریشی، برنامه ای در شأن مردم فرهنگی کردستان
که حتی مواردی که در آنها اختلاف نظر داریم، مایه وحدت ما می شود. وی خاطرنشان کرد: وقتی بین ما علی الظاهر اختلاف هست که میلاد پیامبر به روایت اهل سنت 12 ربیع الاول و به روایت اهل تشیع 17 ربیع الاول است و شاید خیلی ها فکر می کنند که این مایه اختلاف ما است اما این اختلاف نظر امروز با فرهنگ و اراده مسلمانان به مایه وحدت، یکپارچگی و صمیمیت ملت ایران تبدیل شده است. به گزارش فارس ...
فرهنگ در رسانه
...، آفتاب یزد، ابتکار، اعتماد، افکار، اطلاعات، ایران، تفاهم، جام جم، جوان، جمهوری اسلامی، حمایت، خراسان، راه مردم، حمایت، روزان، رویش ملت، سیاست روز، شرق، شهروند، قانون، قدس، کیهان، مردم سالاری، وطن امروز و همشهری روزنامه هایی هستند که روزانه به آن ها پرداخته و سعی می کنیم گلچینی از بهترین های آنها را در یک سبد فرهنگی به خدمت شما عرضه کنیم. ...
تفکر شیعه انگلیسی مانع تحقق وحدت است/ فتنه 88 نسخه اعطایی نظریه پردازان کودتای مخملین به پیاده نظام آن ...
راه اندازی هفته برائت، ترویج اهانت به مقدسات سایر ادیان و مذاهب جهان، قمه زنی و... تا کنون خسارات بسیاری را به مسلمانان جهان وارد نموده است که این اقدامات موهون تا کنون با واکنش منفی اغلب علمای مشهور شیعه در سراسر جهان روبرو گردیده و باید با بهره گیری از همه ظرفیت های تبلیغی بویژه مبلغین، مبلغات، هیئات مذهبی و مراکز قرآنی این دو لبه خطرناک قیچی تفرقه برای جامعه تبیین شود. امام جمعه موقت ...
چه کسی اجتهاد سید حسن خمینی را تایید کرد؟/سوت بلبلی زدن اژه ای در بین دانشجویان/ پیش بینی احمدی نژادی ها ...
بر مثلث و مربع و این که بگوییم مخالفان به این مثلث دل بسته اند، همه حدس و گمان های توأم با بدبینی است.به گزارش انتخاب ، علی مطهری در واکنش به گزارش کیهان علیه سیدحسن خمینی اظهار کرد: تحلیل کیهان مثل اکثر تحلیل های آن اشتباه و بیشتر امنیتی و اطلاعاتی است.نماینده مردم تهران در مجلس که با هفته نامه صدا گفت وگو می کرد، افزود: آنها (مسئولان کیهان) آنچه را که مایل هستند به صورت یک امر واقع شده معرفی می ...
توجه بر مشترکات مهم ترین مسأله برای حفظ و تداوم وحدت و همدلی است
سجایای اخلاقی برود و در مسیر پیامبر اکرم(ص) قرار گیرد. حجت الاسلام نوروزی سپس به نقش و وظیفه حوزه علمیه و مبلغان دینی در شناسایی و نهادینه کردن ویژگی های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) در جامعه اشاره کرد و گفت: نقش اولیه و اساسی طلاب و مبلغان دینی که به سربازان اهل بیت(ع) معروف هستند، آگاهی دادن به مردم است، در واقع لازم است آنان خود از ویژگی های اخلاقی اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) آگاه باشند و به ...
جریان شناسی خاندان صدر در عراق
تلقی می گردد. در این میان، طایفه شیعه در عراق از دیرباز خود را در پیوند با بیوت و خاندان هایی یافته که در تکوین هویت شیعی و زعامت حرکت های منتسب به آن نقش بی بدیلی را بر عهده داشته اند. خاندان صدر؛ از جمله ی این خاندان های اصیل و ریشه دار است که علاوه بر عراق دامنه ی حضور مؤثر خود را به ایران و لبنان نیز گسترانده است. نسب شریف خانواده صدر به امام موسی بن جعفر(ع) منتهی می شود و این دسته از ...
ادعای عجیب درباره آمار ازدواج موقت/حافظ شب یلدا برای روحانی از دولت تدبیر گفت/پایکوبی در نیجریه به خاطر ...
...> یونسی پیگیر جرم انگاری اهانت به مقدسات اقلیت ها دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اعلام کرد که پیگیر جرم انگاری توهین به مقدسات ادیان و مذاهب اقلیت ها است. به گزارش ایسنا ، علی یونسی طی سخنانی در نشست شورای هم اندیشی اقوام و اهل سنت، گفت: پیگیر این موضوع هستم تا اهانت و توهین به مقدسات ادیان و مذاهب اقلیت ها جرم محسوب شود . وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ...
زندگینامه شهید عبدالله میثمی
. ضربه می زند و خدا می داند چقدر کشنده است افراد مومنی که کار آئی جنگی ندارند . ضربه ،به اسلام می زنند نرخ مبارزه مسئله شان این بود که نرخ مبارزه را ارزان کردند وآنرا عمومی کردند امام مهمترین مسئله شان این بود که نرخ مبارزه را ارزان کردند وآنرا عمومی کردند . گفتند بگوئید مرگ بر شاه . همه را به خدا دعوت کنیم اگر دیدید که وحدت در تمام یگان شما هست ، علامت ...
کردستان تجلی گاه وحدت شیعه و سنی
هم هستند که خود را به تشیع منتسب می کنند و علیه اهل تسنن صحبت می کنند و اینها هم از دشمنان جمهوری اسلامی نشات گرفته اند. باور ما همان حرف بنیانگذار جمهوری اسلامی است که فرمودند: هر شیعه ای که علیه سنی حرف بزند و هر سنی ای که علیه شیعه حرف بزند، هیچ کدام دلسوز اسلام نیستند!، این باور همه مردم مسلمان استان کردستان هم هست و با شرایط امروز این موضوع کاملا قابل درک است. تنوع نظر ...
طرح موضوع کشتار شیعیان نیجریه در سازمان ملل/ رخدادی که بشریّت منتظر آن است
. امروز اسارت شیخ ابراهیم زاکزاکی ، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، که طی حمله ارتش این کشور بازداشت و مجروح شد، موج دیگری از حرکت بیداری اسلامی است، که در جهان اسلام جریان یافته است. این روند ظلم استکبار در حالی است، که بیش از 100 عنوان سازمان بین المللی به نام آزادی و احقاق حقوق بشر در جهان وجود دارند. این سازمان ها کم ترین نگاه انسانی که داشته باشند، می بایست نسبت به این کشتار بیرحمانه عکس ...
مبانی فقهی آزادی بیان
و توسعه داده شد. 3. تفقّه در دین، تبلیغ و نشر آن در زمان غیبت امام معصوم ( علیه السلام ) فقیهان جامع الشرائط به عنوان متخصص دین و اسلام شناس، مرجعیت دینی و وظیفه مهم تبیین و تفسیر و تبلیغ دین را بر عهده دارند. خداوند متعال در این زمینه می فرماید: وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّه فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَه مِنْهُمْ طائِفَه لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ ...
چه کسی اجتهاد سید حسن خمینی را تایید کرد؟/سوت بلبلی زدن اژه ای در بین دانشجویان/ پیش بینی احمدی نژادی ها ...
که به گمان کیهان، مخالفان خط امام به مثلث هاشمی، روحانی و سیدحسن خمینی دل بسته اند، گفت: تحلیل های مبتنی بر مثلث و مربع و این که بگوییم مخالفان به این مثلث دل بسته اند، همه حدس و گمان های توأم با بدبینی است.به گزارش انتخاب ، علی مطهری در واکنش به گزارش کیهان علیه سیدحسن خمینی اظهار کرد: تحلیل کیهان مثل اکثر تحلیل های آن اشتباه و بیشتر امنیتی و اطلاعاتی است.نماینده مردم تهران در مجلس که با هفته نامه ...
توصیه های مهم حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به کاربران فضای مجازی
) آمدند. فرمودند: ما با سینما مخالف نیستیم، با فیلم بد مخالف هستیم. امروز فضای مجازی به عنوان یک ابزار در دسترس همه و بویژه جوانان است. ابزاری کم هزینه، سریع، فرامرزی، جذاب و دوطرفه که در واقع یک فرصت خوب است. عکس، فیلم، صوت، متن، و همه نوع محتوایی در آن امکان ارسال و استفاده دارد. شرایطی پیش آمده که ما نیز باید از آن استفاده کنیم. یکی از اعمال عمره و حج، سعی بین کوه صفا و مروه در کنار مسجدالحرام ...
ریشه ها، پیامدها و چگونگی شکل گیری حماسه نهم دی
داخل کشور در یک جبهه واحد نمایان شد. بلحاظ نوع گفتمان، شعارها و مواضع و عملکرد رابطه فتنه با خارج از کشور برای ملت ایران مشخص گردید. چهره همه عناصر و جریاناتی که بعد از رحلت حضرت امام به عنوان حلقه های انحرافی خط امام مطرح بودند و در جریان فتنه موثر و نقش آفرین بودند، آشکار گردید. 3. در هم ریختن باور و برآورد جریان فتنه با بهره گیری از فرصت انتخاباتی بر این باور بود که با ...
مسأله وحدت و تبعات جبران ناپذیر افراط و تفریط
اسلامی این نیست که فرقه های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه فِرَق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند. چه این کار نه منطقی است و نه عملی. چگونه ممکن است از پیرو یک مذهب تقاضا کرد که به خاطر مصلحت حفظ وحدت اسلام و مسلمین، از فلان اصل اعتقادی یا عملی خود که به هر حال به نظر خود، آن را جزو متن اسلام می داند، صرف نظر کند ...
ضرورت ها و زمینه های تحقق شعار همدلی و همزبانی
... با همدلی مرتبط است، می توان از برخی آیات قرآن کریم مفهوم همدلی را استنباط نمود آموزههای قرآنی ساختار امت و ملتها را بر وحدت عقیده و هدف دانسته و گاه فراتر از امت اسلام از همه معتقدان به ادیان الهی میخواهد تا بر محور عقیده و هدف مشترک گرد آیند و همدل و همزبان در مسیر گسترش آئین توحیدی همکاری داشته باشند . خداوند در آیه 64 سوره آل عمران می فرماید قُل یا أَهلَ الکِتابِ ...
تشیع انگلیسی را با این صفات بشناسید
دعوای شیعه و سنی بسیار جدی و تسلیم ناپذیرند و برخورد با مذهب دیگر را مهم تر از برخورد با کفار می دانند. *نتیجه نهایی قال امیرالمومنین (ع): لو سکت الجاهل ما اختلف الناس. امام علی (ع) فرمود: اگر جاهل سکوت می کرد، مردم اختلاف نمی کردند، سبب بسیاری از اختلافات، سخن های ناآگاهانه است. بنابراین جهالت برخی خواص و پیروی عوام در جامعه مسلمین باعث می شود که پروژه نفوذ دشمنان در صفوف مسلمین تسهیل شود و ظرفیت های بزرگ اسلام در معرض خطر قرار بگیرد و همه این نفوذ به نام و رنگ دینی اسلام و شیعی واقعی شود. http://esfahanebidar. ...
تحریفات عاشورا، ستمگرانی که بانی مجالس عزاداری بودند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد در مجالسی که به یاد امام حسین بن علی(ع) برگزار می گردد شیعیان آن حضرت واقعه جانگداز محرم سال 61 ه را به یاد می آورند. در مظلومیت امام سوم شیعیان اشک می ریزند، سینه می زنند بر اساس احادیث وارده تباکی می کنند و سنت دیر پای عزاداری را پس از گذشت قرن های متمادی بر پا و زنده نگه می دارند. از وظایف روحانیون، گویندگان مذهبی، بر پاکنندگان محافل روضه خوانی، دارندگان تریبون های رسمی، رسانه های عمومی به ویژه صداوسیما این است که زمینه هایی را فراهم کنند تا در این گونه جلسات پیروان و علاقه مندان به نواده پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) که می فرمود: حسین (ع) از من است و من از حسینم، روز به روز در کنار مراسم سنتی سینه زنی و روضه خوانی آگاهی بیشتر درباره قیام کربلا پیدا کنند و بدانند تنها هدف از شهادت حضرت حسین (ع) شفاعت گنه کار و یا فقط گریه کردن برای آن حضرت و یاران باوفایش نبوده و نیست بلکه توجه به فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور و مبارزه با ستمگر و زیر بار جور و ظلم نرفتن و آموختن درس شهامت و فداکاری می باشد. در ادوار مختلف عده ای از علما و اسلام شناسان درباره تحریفات عاشورا، کتاب هایی به رشته تحریر درآورده و یا طی سخنرانی ها در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی در این باره مطالب مفید و ارزنده ای اظهار داشته و جامعه بویژه یاران امام حسین(ع) را آگاه نموده و گویندگان، مداحان و روضه خوانان را سفارش نموده اند که با سخنان خود وحدت جامعه مسلمانان را خدشه دار ننمایند، احادیث و روایات کذب بازگو نکنند، در منابر اشعار و مطالب سخیف نخوانند و به دنبال سیاست بازی و مداحی کوچه بازاری و مجیزگویی نباشند. آیه ا... شهید مرتضی مطهری درباره تحریفات عاشورا می نویسد: اگر بخواهیم روضه های دروغی را که می خوانند جمع آوری کنیم شاید چند جلد کتاب پانصد صفحه ای بشود! من فقط برای نمونه عرض می کنم، مرحوم حاج میرزاحسین نوری اعلی الله مقامه، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی و مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی در مشهد و مرحوم حاج شیخ محمدباقر بیرجندی محدث که مرد بسیار فوق العاده ای بوده است، محدثی است که در فن خودش فوق العاده متبحر بوده و حافظه ای بسیار قوی داشته است. مرد با ذوق و بسیار با شور و حرارت و با ایمانی بوده است. گو اینکه بعضی از کتاب هایی که این مرد نوشته در شان او نبوده و علمای وقت هم ملامتش کردند، ولی معمولا کتابهایش خوب است، مخصوصا کتابی در موضوع منبر نوشته است بنام لؤلؤ و مرجان" که با اینکه کتاب کوچکی است ولی فوق العاده خوب است. در این کتاب راجع به وظایف اهل منبر سخن گفته است. همه این کتاب در دو فصل است، یک فصل آن درباره اخلاص، یعنی خلوص نیت است که یکی از شرایط گوینده، خطیب، واعظ، روضه خوان این است که خلوص نیت داشته باشد . منبر که می رود، روضه که می خواند، به طمع پول نباشد و چقدر عالی در این موضوع بحث کرده است که من وارد بحث آن نمی شوم. شرط دوم، صدق و راستی است، و در اینجاست که موضوع راست گفتن و دروغ گفتن تشریح شده و انواع دروغ ها را چنان بحث کرده که من خیال نمی کنم در هیچ کتابی درباره دروغ و انواع آن به اندازه این کتاب بحث شده باشد و شاید نظیر این کتاب در دنیا وجود نداشته باشد. عجیب این مرد تبحر از خودش نشان داده است. 1 اگر کسی بخواهد امروز ذکر مصیبت کند، باید بر مصائب جدیده اباعبدا...(ع) گریه کند بر این دروغ هایی که به اباعبدا...(ع) نسبت داده می شود گریه کند. 2 هیچ حادثه ای در تاریخ های دور دست مثل سیزده، چهارده قرن پیش به اندازه حادثه کربلا تاریخ معتبر ندارد مورخین معتبر اسلامی از همان قرون اول و دوم قضایا را با سندهای معتبر نقل کردند و این نقل ها با یکدیگر انطباق دارد و به یکدیگر نزدیک هستند. 3 کتاب معروفی است به نام " روضه الشهداء " که نویسنده آن ملاحسین واعظ کاشفی است... این کتاب به فارسی هم هست و تقریبا 500 سال پیش تالیف شده است،... (1) ملا حسین مرد ملا و با سوادی بوده و کتاب هائی هم دارد و صاحب انوار سهیلی است. ... قبل از این کتاب، مردم به منابع اصلی مراجعه می کردند. شیخ مفید رضوان ا... علیه "ارشاد" را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به"ارشاد" شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج بجای دیگر نداریم. از اهل تسنن، طبری نوشته ، ابن اثیر نوشته، یعقوبی و ابن عساکر و خوارزمی نوشته اند. من نمی دانم این بی انصاف (ملاحسین کاشفی) چه کرده است!. ... داستان ها را بشکل افسانه درآورده است... در شصت، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرفهای روضه الشهداء را باضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت بنام اسرارالشهاده، واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید. 4 خواست آنهایی که در مساجد و چه آنهایی که بالخصوص در منزلشان مجلسی بر پا می کنند،. ... ازدحام جمعیت است!. ... این نقطه ضعف است. نقطه ضعف دومی که در مجالس عزاداری هست و بیشتر از ناحیه عوام الناس است و خوشبختانه کمتر شده است، مسئله شور و واویلا بپا شدن است. منبری در آخر منبرش حتما باید ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند، که تنها اشک ریختن قبول نیست، باید مجلس از جا کنده شود و شور و واویلا بپا شود. من نمی گویم مجلس از جا کنده نشود، من می گویم این نباید هدف باشد. 5 در هر شهر و روستا و منطقه در روزهای شهادت ائمه بزرگوار علیهم صلوات الله اجمعین به ویژه در ایام محرم و صفر بر اساس سنت بسیار پسندیده مراسم برپا می کنند برابر با اعتقاداتی که دارند غذای نذری وصلواتی توزیع می کنند در واقع خواست برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این گونه جلسات و محافل آشنایی بیشتر با اهداف سرور آزادگان جهان حسین بن علی(ع) می باشد. بنابراین اگر زراندوزانی با رانتخواری یا ارتشا یا اختلاس یا اجحاف به مردم در پی برگزاری مراسم عزاداری باشند، گویندگان و مداحانی که برای هر جلسه نه تنها صدها هزارتومان بلکه میلیونها تومان طلب می کنند، نوحه خوان هایی که با سبک های غیر قابل قبول اشعار و ترانه های مبتذل می خوانند، آن عده از دولتمردانی که با صحنه سازی های مشمئز کننده به مقاماتی دست یافته اند، زراندوزان و مفسدان اقتصادی و زمین خوارانی که در این ایام سیاه پوش می شوند و بر سر و سینه می زنند و با بخشی از پول های باد آورده عده ای از مردم را اطعام می کنند باید بدانند بیراهه می روند و دیر یا زود بر سر هر کوی و برزن شناخته خواهند شد و مهمتر آن که در پیشگاه پروردگار متعال باید جوابگو باشند. تاریخ را که مطالعه می کنیم در می یابیم. عاشورا در تاریخ چندان تحریف گردیده و اهداف امام حسین علیه السلام چنان محو و مسخ شده بود که هیچ خطری از جانب آن، متوجّه زورگویان نبود. در بی ضرر و بی خطر بودن عاشورا، برای زورگویان حاکم همین بس که خود آنان، بانی و متولّی مراسم عزاداری بودند. فی المثل شاه عبّاس، مجالس عزا برگزار می کرد و در دسته های عزاداری شرکت می نمود و ناصرالدّین شاه، هیچ تعارضی بین شیوه های ظالمانه حکومتش و تأمین بهترین و پیشرفته ترین امکانات برای برگزاری تعزیه نمی دید. بیفزایم مراسم عزاداری را که پهلوی در ماه محرم برگزار می کرد و خود در آن حضور می یافت و پای منبر می نشست 6 شاه عباس صفوی یک دسته جلاد نیز داشته است به نام چیگیین یا گوشت خام خور. کار ایشان آن بود که مقصران را بفرمان شاه، زنده می خوردند. این مجازات شوم و نفرت انگیز ظاهرا از زمان مغول و تیمور به یادگار مانده و بواسطه شاه اسماعیل اول سر سلسله پادشاهان صفوی به شاه عباس رسیده بود، زنده خواران شاه را ملک علی سلطان جارچی باشی اداره می کرد یکی از مورخان زمان درباره این دسته از جلادان شاه عباس چنین نوشته است:. ... و در زمره ای دیگر از این قبیل که در فرمان جارچی باشی بسر می بردند. مسمی به چگیین یعنی گوشت خام خور، آن فرقه نیز آلت سیاست و غضب بودند که گناهکاران واجب التعذیر را از یکدیگر می ربودند و انف و اذن(7) ایشان را به دندان قطع نموده بلع می فرمودند و هم چنین بقیه اعضای ایشان را به دندان انفصال داده، می خوردند. تا حیات از آن گروه مسلوب می گشت. این جماعت لباس مخصوص داشتند جهت امتیاز. بدین طریق که تاج های بی عمامه ضخیم طویل به قدر یک ذرع بر سر می گذاشتند و. ... و اکثر این گروه مردمان قوی هیکل، کریه المنظر و طویل القامه بودند. 8 شاه عباس اسیران دشمن یا مقصران و کسانی را که گرفتار قهر و غضب شاهانه او می شدند به اشکال مختلف می کشت. کور کردن، گوش و بینی و زبان بریدن، زنده پوست کندن، در آب جوش سوزاندن دست و پای بریدن و قطعه قطعه کردن، در خام(9)گاو کشیدن، شکم دریدن و گردن زدن و کباب کردن و به حلق آویختن و سرب گداخته در گلوی مقصران ریختن و امثال آنها از جمله سیاست های عادی و معمولی وی بود که برای هر یک در تاریخ های زمان شواهد گوناگون موجود است. 10 شاه عباس پیاده از اصفهان به مشهد می رفت مجالس عزاداری و تعزیه بر پا می کرد در آن مراسم شرکت موثر داشت، خود را کلب (سگ) آستان علی می نامید اما ولیعهد و پسر، بعضی از یاران، اقوام، نزدیکان خود را می کشت و در تاریخ زندگی او نقل نموده اند در سالی که عید میلاد مسیح(ع) مصادف با روز ماه مبارک رمضان بود به همراهان خود اعم از کشوری و لشکری و روحانیون دربار شراب داد و به آنها گفت بخورند. 11 چه زیباست که از این همه حوادث و وقایع تحریف شده بیاموزیم که هدف مقدس امام حسین(ع) و قیام عاشورا در جنبه های مختلف اخلاص، تربیت، اخلاق، شجاعت، تحمل عقیده مخالف، عزت نفس و مخالفت با ظلم، ستمگری و ستم پذیری و در یک کلام خصایل نیک انسانی را رشد دادن و رذایل اخلاقی را مذمت کردن و از دامن جامعه اسلامی پاک نمودن، سیره امام (ع ) وبقیه ائمه و پیشوایان و سرور آنان پیامبرگرامی اسلام(ص) بوده است. آنان برای رشد و تعالی و ترقی جامعه از جان خویش مایه گذاشتند و امام (ع)در حرکت از مکه به طرف عراق فرمود: هر کس آماده است تا در راه احیای سیره جدم از خون دلش مایه بگذارد و بگذرد با من بیاید که فردا صبح عازمم این روش سرور آزادگان امام حسین(ع) در انسان سازی است و ختم کلام اینکه: ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- حماسه حسینی ، استاد شهیدمرتضی مطهری، جلد اول، صفحه 18 و 19 2- همان، صفحه 30 3- همان، صفحه 31 4- همان، صفحه 53 و 54 و 55 5- همان، صفحه 102 و 103 6- از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه ، محمد اسفندیاری، صفحه 37 7- انف یعنی بینی و اذن یعنی گوش 8- زندگانی شاه عباس اول ، نصرا. .. فلسفی، جلد اول و دوم، صفحه 470- 469، چاپ انتشارات علمی، سال 1364 9- خام گاو یعنی پوست دباغی نشده 10- زندگانی شاه عباس اول، صفحه 471- 472 11- همان، صفحه 638-641 ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
ی شما خوانده شد، انگیزه ی او برای شعر گفتن چند برابر میشود؛ یک هم افزائی به وجود می آید؛ او به شما کمک میکند، شما به او کمک می کنید.( 3 /3 /1390) وظیفه مداحان شناخت وظیفه: طبقه ای که با ایمان مردم، با دل مردم، با معارف مردم، با نام مبارک ائمه (علیهم السّلام) و اهل بیت سر و کار دارد، وظیفه ی سنگینی دارد. برادران عزیز! این وظیفه را درست بشناسند؛ درست از آن استفاده کنند.( 14 /4 ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
دانلود نوحه های یزدی " سینه زنی با نوحه ای متفاوت در یزد. محرم 1394
...> 6 روز پیش ... در گزارش تصویری امروز به گوشه ای از مراسم چهارمین شب محرم در اردکان. ... یزد با مداحی ذاکر اهل بیت ” محسن زاده” با عزاداری و سینه زنی سنتی مهمان ... 46 . دانلود نوحه سینه زنی شعر سهراب سپهری یزد - خبر روز www.khabareruz.ir/search/?q=دانلود+نوحه+سینه+زنی+شعر...یزد ای منیم آرخام ائلیم صاحب عنوان قارداش/ نوحه ترکی سلیم موذن زاده .... بسیج مداحان ...
تأملی بر توجیهات و حمایت های غلامعلی سفید از فتنه(19 نظر)
ارفاقاتی که بنا به مصالحی به آنها داده شده باید پاسخگوی مردم هم باشند و حضورشان در جمع مردم باعث فتنه و تشویش اذهان عمومی است. 1- نظام حکومتی ما بر مبنای اسلام پایه ریزی شده و مدعی هستیم که در جهت استقرار حکومت عدل علی (ع) گام برمیداریم، خود را شیعه و پیرو آن امام عدالت می دانیم. هرگز در حکومت آن امام بزرگ این روش پذیرفته نشده است. مرحوم شهید مطهری درکتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ...
معنای پایبندی به ولایت توهین به مقدسات دیگران نیست
ناحق ریخته شود؟ پس باید به همه سفارش کنید که همراه با شادی به وحدت مسلمین ضربه وارد نشود. معظم له با تأکید بر اینکه باید از تمام برنامه هایی که موجب نفاق، تفرقه، جنگ و خونریزی میان مسلمین می شود، پرهیز کرد، بیان داشتند: کسی که حداقل عقل را داشته باشد، این سخنان را می پذیرد. ایشان با تأکید بر پیوند بیشتر با امام زمان (عج)، اظهار داشتند: باید در نمازها و دعاها برای تعجیل حضرت دعا ...
اختلاف و تفرقه همچون صاعقه جامعه اسلامی را نابود می کند
اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم زمینه اختلاف فراهم نمی شود، خاطرنشان کرد: ما فتوا نوشته ایم و همه جا منتشر کردیم که هیچ شیعه ای حق ندارد به مقدسات اهل سنت اهانت کند و آنها هم به مقدسات ما اهانت نکنند و این فتوا را برای شیخ الازهر هم فرستادیم. وی بیان کرد: من در دوران تبعید در قبل از انقلاب در چابهار که مرکز اهل سنت بود تبعید بودم و بعد از چابهار ما را به مهاباد بردند که آن هم مرکز اهل ...
مهم ترین وظیفه مداحان وصل کردن مردم به اهل بیت (ع) است
إلا الله مخلصا دخل الجنه و إخلاصه بها أن یحجزه لا إله إلا الله عما حرم الله یعنی هر کس از روی اخلاص لا اله الا الله بگوید وارد بهشت می شود، و اخلاص او در این ذکر به این است که شهادت دادن به یگانگی خداوند او را از محرمات الهی باز دارد . به هر میزان که از توحید فاصله بگیریم، به گناه آلوده می شویم. شما جامعه مداحان هستید و نقش مهمی دارید. کسی که می خواهد مردم را به اهل بیت (ع) متصل کند، باید خودش هم رنگ و بویی از این خاندان بزرگوار داشته باشد. کار مداحان صرفا گریاندن مردم نیست بلکه وصل کردن مردم به اهل بیت (ع) مهم ترین وظیفه شما است. این جلسات به دلیل اینکه منشأ هدایت هستند دشمنان زیادی دارند. ...
پول انگلیسی را نباید گرفت
آیت الله محمد یزدی - الحمدلله در این دو ماه تعظیم شعائر به خوبی انجام شده، ولی نکته ای را که باید به اجمال عرض کنم، درباره وضعیت مداحان کشور است که تقریبا میدان را از دست گویندگان گرفته اند و مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت می کنند و اعتبار گویندگان مذهبی که هدف اصلی شان تبیین اهداف حادثه کربلا و ابلاغ عبرت های آن بوده، در حال کم رنگ شدن است. مدح در روایات ما آمده و برخی از ...