سایر منابع:
سایر خبرها
امروز نوبت ماست “وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس”+طرح
وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ترجمه آیت الله مشکینی: اگر شما را (در جنگ احد) جراحت و آسیبی رسید آن گروه را نیز (در جنگ بدر) آسیبی مانند آن رسید. و ما این روزها (ی پیروزی و شکست) را میان مردم به نوبت می گردانیم (برای مصلحت نظام اتمّ) و برای آنکه خداوند معلوم کند کسانی را که ایمان آورده اند (و علم ازلیش بر معلوم خارجی منطبق گردد) و از میان شما (برای شهادت بر اعمال مردم در ...
جایگاه دولت و امر و نهی آن بر مردم
نمی داند، بلکه آن را یک امر ضروری می داند، حتی اگر موجب ورود ضرر شود: رسول خدا ( صلّی الله علیّه و آله ) می فرمایند: ای مردم، شما آیۀ شریفۀ عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ، لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ را می خوانید، ولی درست معنا نمی کنید. آنگاه فرمودند: اگر مردم ستمگری را مشاهده کنند و دست او را از ستمگری بازنگیرند دور نیست که خداوند همۀ آنان را به عذاب فراگیرد. همچنین فرمودند: در بین هیچ ...
حلوای پسین و ملح اول
در روز ولادت رسول اکرم (ص) هستیم. انسان والایی که خالقش به جان وی قسم می خورد و لعمرک می گوید: ای لعمرک حق تو را مر عُمر خواند * پس خلیفه کرد و بر کرسی نشاند مثنوی معنوی ؛دفتر پنجم نه فقط به جان حضرت (ص) بلکه به محلّی که در آن مقیم و مستقر هست نیز سوگند می خورد و می فرماید: لَا أُقْسِمُ بِهَ ٰ ذَا الْبَلَدِ . وَأَنتَ حِلٌّ بِهَ ٰ ذَا الْبَلَدِ ؛(بلد؛1_2) این مکان ...
آراءعلمای اهل سنت پیرامون توسل و تبّرک به پیامبر
، یا در مدینه در کسوت قیادت و رهبری و حکومت؛ و بدیهی است که آنچه را ما در اینجا آوردیم نمونه ای از انواع است و ما هرگز درصدد آمار و احصاء نبوده ایم. زیرا، احصای همه در توان هیچ پژوهشگری نگنجد؛ و آنچه بیان شد برای دارندگان قلب سلیم و گوش شنوا و دل آگاه بسنده باشد. در بخش بعد موضوع شفاعت خواهی و وسیله قرار دادن پیامبر صلی الله علیه و آله به درگاه خدای متعال را بررسی کرده و سپس - به یاری خدا ...
امام زمان(ع) احیاء کننده سنت پیامبر(ص)
.... امام باقر(ع) در تفسیر آیه فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذی أَنْزَلْنا فرمودند: اَلنُّورُ وَ اللَّهِ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) إِلی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ اَلَّذی أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الْأَرْضِ؛ به خدا قسم! نور، همان امامان از آل محمد(ص) تا روز قیامت هستند و به خدا سوگند! نور الهی که نازل ...
نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر(ص) درمسیر وحدت اسلامی
بالنده بر محور ایمان به خدا داشت. محبت الهی پایه تشکیل جامعه آرمانی: جامعه مطلوب پیامبر اکرم(ص)، نظامی است که تمامی اعضای آن بر محور دیانت توحیدی، پیوند برادری با یکدیگر دارند و مکلف هستند آن را استوار نگه دارند تا خداوند عزیز حکیم نیز زمینه های الفت و وحدت دلها را (به قدرت خود) پایدار سازد و بدین سان پایه های تفاهم اجتماعی جامعه اسلامی محکم گردد: وان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هو ...
هفدهم ربیع الاول این آداب و اعمال را فراموش نکنید + صوت
السِّرَاجُ الْمُنِیرُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مُبَشِّرُ سلام بر تو ای تبلیغ کننده احکام الهی سلام بر تو ای چراغ روشن (علوم آسمانی) سلام بر تو ای بشارت آورنده رحمت به خلق (السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نَذِیرُ) السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مُنْذِرُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یُسْتَضَاءُ بِهِ سلام بر تو ای ترساننده خلق از عذاب خدا سلام بر تو ای انذار کننده امت ...
در آمدی بر تلاش های فرهنگی امام صادق (ع)
.... به همین جهت پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر انسان بداند چه چیزی برای او در اخلاق نیک وجود دارد، حتماً متوجه می شود که او به داشتن اخلاق نیکو نیازمند است. (23) حسن خلق آن قدر عظمت و ارزش دارد که هر کسی به عمق و ژرفای آن نمی رسد و به هرکس عنایت نمی شود، چنان که امام صادق (ع) فرمود: ولا یکون حُسنُ الخُلق الّا فی کلّ ولیٍّ و صفیٍّ و لا یعلم ما فی حقیقة حُسن الخُلق الّا اللّه تعالی؛(24) و ...
ارتباط علم به اسم اعظم و علم به الکتاب
. به دیگر سخن، بین احضار تخت سلیمان و دانستن نامه اعمال فرد یا افرادی از انسان ها ارتباط روشن و قابل فهمی وجود ندارد. به بیانی روشن تر با توجه به بحث ادبی آیه و مشعر به علیت بودن وصف علم الکتاب، معلوم (علم به احوال انسانی) هیچ ارتباطی به امر واقع شده (تصرف تکوینی در غیر انسان) ندارد . ممکن است این پرسش مطرح شود که خداوند در مقام تکریم این علم خاص، یعنی علم به نامه اعمال و یا کتب آسمانی ...