سایر منابع:
سایر خبرها
حضرت آیت الله جوادی آملی تشریح کرد: معذرت خواهی تبهکاران در قیامت شنیده نمی شود
سوره مرسلات به همین مطلب اشاره دارد هَذَا یَوْمُ لَا یَنْطِقُونَ وَلَا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ . این مساله حتی در آیه 52 سوره غافر نیز بیان شده است یَوْمَ لَا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ؛ روزی که ستمکاران را عذرخواهی شان سود نمی دهد، و دوری از رحمت خدا برای آنان است و دوزخ نیز که سرایی ناگوار است برای آنان خواهد بود. انتهای پیام www.shafaqna. ...
چگونگی اطلاع فرشتگان از اسرار درونی انسان
.... بار سوم گفتند: ای امیر مؤمنان این خبر رسمی شد. حضرت فرمودند: او هنوز نمرده است؛ شورش و بلوایی در پیش دارد و به تحریک حکومتهای طاغی، علیه من قیام می کند و از درب این مسجد وارد می شود. آن گاه حضرت به شخصی که پای منبر ایشان نشسته بود، اشاره کرد و فرمود: پرچم او هم به دست این شخص است![3] این قضیه بعدها واقع شد و این عِلم غیب امیرمؤمنان علیه السلام و آگاهی از اسرار درونی کسی که پای ...
بدزبانی از نگاه قرآن/ صفتی که برکت را از زندگی می برد
) انسان عاقل دارای هشت نشانه است که یکی از آن ها زبان خوش است، زبان انسان احمق پشت لبانش است این در حالی است که زبان انسان عاقل پشت قلب اوست. گناهان زبان از نگاه قرآن قرآن کریم به گناهانی که با زبان صورت می پذیرد، اشاره کرده است چنان که در آیه 16 سوره حجرات در این رابطه آمده است: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسخَر قَومُ مِن قَوم......وَلا تَنابَزُوا بِالاَلقاب؛ ای کسانی که ...
رفتار یک مسلمان باید آئینه تمام نمای رحمانیت اسلام باشد
عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است سوره توبه /128 وی ادامه داد: وقتی چنین پیروان چنین رسولی هستیم که نهایت رحمت و مهربانی است در روابط جامعه اسلامی نیز این محبت و مهربانی باید حاکم باشد و هر مسلمانی دیگر مسلمانان را حقیقتاً برادر و ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد: چرا برخی از حاجیان باید شب سیزدهم در منی بیتوته کنند؟
. صاحب جواهر در این مساله بیان خوبی دارند ایشان در جلد 20 صفحه 36 کتاب جواهر بعد از بیان این سه گروه می فرمایند فهو فی الجملة لا خلاف معتد به أجده فیه، بل الاجماع بقسمیه علیه، بل فی محکی المنتهی نسبته إلی العلماء کافة صاحب جواهر در این کلام خود تصریح به اجماع میان شیعه و سنی در این مساله کرده است چرا که این مساله در قرآن ذکر شده است و اهل سنت نیز بر آن اتفاق دارند. وی در تشریح دلیل این ...
صفتی که پیش خدا عزیزمان می کند!
که کفر و ایمان را نمی فهمند و به مومنان اهانت روا می دارند، نه تنها کریمانه عبور کنند و عفو و گذشت داشته باشند، بلکه باید به آنان سلام کنند و این گونه رفتار کریمانه خود را فراتر از رفتار احسان گونه خود به نمایش گذارند: واذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما؛(فرقان،63/72) ببخش و از یاد ببر برای بسیاری از ما مردم، فراموش کردن آسان ترست، ولی شاید بهتر آن باشد که گذشت و بخشایش را بیشتر مورد توجه ...
علم بهتر است یا ثروت؟
آنهایی که هم مؤمنند و هم عالم و طایفه دوم بر طایفه اول برتری دارند، هم چنان که در جای دیگر فرموده: هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ . در سوره مبارکه بقره آیه 180 از مال و ثروت به عنوان خیر تعبیر شده و آمده است: کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی ...
تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
... متکلمان امامیه تعاریف متفاوتی برای امام ذکر کرده اند که به برخی تعاریف از زمان شیخ مفید به بعد اشاره می گردد: 1. ان الائمة القائمین مقام الأنبیاء فی تنفیذ الاحکام و اقامة الحدود و حفظ الشرایع و تأدیب الأنام، معصومون کعصمة الأنبیاء. (شیخ مفید، 1371: 73) 2. الإمامة رئاسة عامة فی الدین بالأصالة لا بالنیابة عمن هو فی دار التکلیف. (علم الهدی، 1405: 2 / 264) 3 ...
وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات با روزنامه اعتماد برخورد کنند
سرویس سیاسی بی باک ؛ بخش مجلس: لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به توهین روزنامه اصلاح طلب اعتماد به حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، گفت: طبق آیه 59 سوره مبارکه "نور" مؤمنان به اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) فرا خوانده شده اند. حضرت امام حسین(ع) مصداق بارز "اولی الامر" است و مسلمانان وظیفه دارند از ایشان تبعیت کنند. ...
دیدار با یک "جانباز افغانستانی" مدافع حرم
چیزها نمی شناسند. تحویلمان گرفتند، خدا خیرشان بدهد اگر هم نگرفتند بین ما و آن بنده مخلوق دیگر پیش خدا فرقی نیست مگر براساس تقوا. آن زمان نبودیم که از در دفاع از نوامیس آل الله به میدان برویم و در رکاب امام حسین(علیه السلام) بجنگیم اما امروز این سعادت نصیب بچه های افغانستان شده است روح الله بیشتر از هر وصف دیگری نادانی و جهالت را خصیصه اصلی تکفیری ها می داند و می گوید: برخی از ...
مسیر برادری ایمانی را در سوره مبارکه حجرات جست وجو کنیم
روایات معصومین غیبت کردن از بسیاری از گناهان زننده تر و بدتر معرفی شده است چرا که غیبت زمینه ساز بسیاری از گناهان دیگر از جمله دروغ، تهمت، حسادت، بردن آبروی مؤمن و... می شود که متأسفانه در جامعه رواج دارد. این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه در سوره حجرات تأکید شده که گرامی ترین انسان ها نزد خدا باتقواترین انسان هاست، یادآور شد: آیا در جامعه ای که مردم یکدیگر را تمسخر نکرده و با القاب زشت صدا نزنند و با غیبت کردن نسبت به هم بی اعتماد نشود و معیار برتری نیز انسانیت و تقوا بشد آن جامعه به سمت دوستی و برادری نمی رود؟. ...
ضعف ایمان؛ از دلایل اسراف/ سلب نعمت یکی از روشن ترین آثار اقتصادی اسراف است
خودش ستم می کند و هم به مردم وقتی بیش ازحد مصرف می کند؛ یعنی آن زیادی را مالک نیست و حق مصرف ندارد. مورد خشم الهی واقع شدن شخص مسرف، مورد خشم و غضب خدا است؛ اسراف کار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می ریزد، از رحمت الهی به دور و گرفتار خشم خدا می شود؛ همان گونه که در آیه 141 سوره مبارکه انعام، آمده است: وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ خداوند ...
تفکر سکولار در تضاد با تفکر مهدوی
جامعۀ بشری به وسیلۀ دو جنگ جهانی، افسارگسیختگی و ابتذال فرهنگی و جهت گیری به طرف حیوانیت مدرن با استفاده از تکنولوژیِ صرف، زنگ خطر نیاز به معنویت و تکیه بر نیازهای فرامادی را حتی در ذهن برخی دانشمندان غربی به صدا در آورده است. در حالی که مکتب اسلام به عنوان غنی ترین و کامل ترین مکتب در جهان، تکیۀ مشخصی بر امور غیرمادی دارد. خداوند در سورۀ بقره صراحتاً از ایمان به غیب سخن می گوید: الذین ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: چگونه دین اسیر می شود؟
آن ها را یا بخصوص ذکر می کند مانند جریان مؤمن آل فرعون و یا اینکه بالعموم ذکر می کند مانند آنچه در آیه 21 سور آل عمران بیان فرموده است إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَیَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ کسانی که به آیات خدا کفر می ورزند و پیامبران را بی هیچ حقی می کشند و از میان مردم ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد: برای چه کسانی سه شب بیتوته در منی واجب است؟
بقره و روایات متعددی که بر این مساله اشاره کرده بودند. البته در این میان دو روایت نقل شد که بیان کرده بودند باید هر سه شب را بمانند که در جمع این دو روایت و روایات دیگر که دو شب را لازم و واجب دانسته بودند دو راه مطرح کردیم اول اینکه شب سوم استحبابی است و دوم اینکه سه شب برای افرادی خاصی واجب است کسانی که تا غروب در منی باشند شب سوم بر آنها واجب می شود. وی ادامه داد: در تشریح فرع دوم یعنی ...
واکاوی شأن نزول آیه مربوط به انتصاب علی (ع) در تفاسیر اهل سنت
چکیده یکی از آیات مرتبط با موضوع انتصاب امام علی(علیه السلام) به امامت در روز غدیرخم، آیه نخست سوره معارج است. درباره شأن نزول این آیه میان مفسران اختلاف نظر است. برخی به صراحت و بعضی به اشاره، شأن نزول آیه را مربوط به حادثه غدیر دانسته اند. عده ای شأن نزول آیه را درباره یکی از صحابه پیامبر(صلی الله علیه) دانسته که به عنوان نشانه صحت جریان غدیر از خداوند درخواست عذاب نمود. در این میان ...
گرایش حجتیه، نو اخباریگری عوامانه
...، خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. اینها نمی فهمند چی دارند می گویند. اینها تزریق کرده اند بهشان که این حرف ها را بزنند. نمی دانند دارند چی چی می گویند. حکومت نبودن، یعنی این که همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می زدیم؛ برای این که ...
حاکم اسلامی در عصر غیبت با کدام مجوز حکومت می کند؟
به این مسأله اشاره شده که جامعه نمی تواند بدون دولت، زندگی کند؛ آن حضرت زمانی که شنید خوارج نهروان جملۀ: لا حُکْمُ اِلاّ لِلّهِ را می گویند، فرمود: گفتار حقّی است که از آن باطلی اراده شده است. آری، حکمی نیست مگر برای خدا، ولی اینان می گویند: زمامداری مخصوص خداست!؛ در حالی که برای مردم، حاکمی لازم است چه نیکوکار و چه بدکار، که مؤمن در عرصۀ حکومتِ او به راه حقّش ادامه دهد و کافر بهره مند از زندگی ...
تعامل امام علی(ع) با خلفا در جهت وحدت اسلامی
خسرو پرویز در زمان پیامبر کشته شد. خطر سوم، حزب منافق بود که افراد آن پیوسته به صورت ستون پنجم میان مسلمانان مشغول کار و تلاش بودند تا آن جا که قصد جان پیامبر صلی الله علیه و آله را کرده، خواستند در راه تبوک به مدینه، حضرت را ترور کنند. قدرت تخریبی منافقان به اندزه ای بود که قرآن کریم از آن ها در سوره های بقره، آل عمران، نساء، مائده، انفال، توبه، عنکبوت، احزاب، محمد صلی الله ...
همگرایی مذهبی در سیره اهل بیت + جزوه
سوره خداوند بعد از این که اشاره به بعضی انبیای پیشین و نبیّ خاتم می کند، این آیه را می فرماید. برداشتی که عموم مفسران بزرگوار ما از این واژه در این آیه داشته اند این است که مراد از امت پیروان همه پیامبران است. امت واحده ای که قرآن از آن یاد می کند تنها امت پیامبر خاتم نیست. بلکه همه پیروان پیامبران را شامل می شود. مرحوم علامه طباطبایی یک گام فراتر نهاده اند و می فرمایند: طبق سیاق، اصلا خطاب همه ...
سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت
بیان می کنند که یکی هست و هیچ نیست جز او، وحده لا اله الّا هو. از این رو، همه ی مخلوقات خداوند، واعظ و ذاکرند. و چون جملگی واعظ و ذاکرند، می توان از آنها بسیاری چیزها را آموخت. از آنجایی که هر چیزی که در جهان موجود است، آیه است؛ قرآن کریم هم آیه است. امّا قرآن از بزرگترین آیات است و درباره ی آن آمده است: وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْکِرُون ؛ و این ذکر است. مبارک نازل ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
ایران استفاده می شود غفلت کرد. آمریکا نه می تواند و نه می خواهد مذاکرات را ترک کند مهم این است مقابل این تاکتیک، هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنیم. 1 - رجوع کنید به نامه 6 نوامبر 2014، 7 تن از دیپلمات های ارشد و برجسته اروپا خطاب به باراک اوباما و نیز سخنرانی جک استراو وزیرخارجه اسبق انگلیس درباره احتمال فروپاشی 1+5 درصورت عدم توافق با ایران. 2 - رجوع کنید به توضیحات علی اکبر ...
چرایی تخریب حرمین عسکریین /رازی که حسنین هیکل فاش کرد
، ترکان عثمانی هستند و همچنین اشراف هاشمی (حاکمان مکه و مدینه) و به طور خلاصه تمام پیروان پیامبر صلی الله علیه و آله به غیر از وهابیان، مشرک هستند و وهابیان باید با آنها بجنگند. در واقع این دستور العملی بود که به وهابیت دیکته شد و امروز شاهدیم آنها در قالب گروه های تکفیری همچون داعش، این دستورات را به اجرا درمی آورند. بنابراین، آنان مسلمانان را به دلیل انجام عمل زیارت، مشرکت ...
20 توصیه آیت الله سیستانی درباره جهاد علیه داعش
که درباره نماز خوف و در حالت جنگ فرمود:هرکس رو به هر طرفی که دارد با اشاره نماز بخواند حتی اگر با دشمن رو در رو درگیر باشد که لشکریان امیرالمؤمنین در شب صفین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را فقط با تکبیر و لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدلله و دعا ادا کردند و همین نماز آنها بود و حضرت نیز آنها را به اعاده نماز امر نکرد. 16. بسیار ذکر خدا بگویید و قرآن بخوانید و از ملاقات با خدا و ...
زبان آموزی طلاب؛ چرا و چگونه؟
حوزویان ما از طلاب مبتدی تا سطوح دو و سه و فضلا و فرهیختگان حوزه فاقد آموزش زبان های خارجی هستند، دلیلی ندارد که یک گروه را تحت پوشش قرا دادن و دو گروه دیگر را محروم کنیم. لذا ما باید هر سه گروه را تحت پوشش قرار دهیم، منتها برای آسیب های هر سه نظریه تدبیر هایی بیاندیشیم تا آن آسیب ها کاهش پیدا کند. لذا دیدگاه بنده دیدگاه جمع بین این هاست . بعد از این که از این مرحله گذار عبور کردیم و ...
منظور از شجرة طیبه و شجرة ملعونه در قرآن چیست؟
ریشة این درخت است و امیر مؤمنان حضرت علی علیه السّلام شاخة آن و امامان که از ذریة آنها هستند شاخه های کوچک تر و علم امامان علیهم السّلام میوة این درخت می باشد، و پیروان با ایمان آنها برگهای این درختند. [2] برخی دیگر از مفسران شجرة طیبه را به کلمة توحید و جملة لا اله الا الله و گروهی نیز آن را اشاره به اوامر و فرمان های الهی دانسته اند.[3] مراد از شجرة خبیثه شرک به خداوند است ...
برگزیده مطالب وبلاگی هفته وبلاگ نویسان جوانرود
...؛ ولی نمی فهمند.) البقرة 12 وقتی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی برسر مسلمانان پاکستان و افغانستان بمبمیریزند وزنان و کودکان بی گناه را میکشند کسی حرفی از تروریست نمیزند. وقتی اسرائیلمردم غزه را محاصره میکند ومانع رسیدن آب و غذا ودارو و ... به غزهمیشود وکشتی صلحرا تصرف می کند و بهسوی سرنشینان آن تیر اندازی می کند وحتیآمریکا از صدور قطعنامهای برای متوقف شدنحملات و جنگ جلوگیری ...
نقش زنان و خانواده در الگوی زندگی قرآنی و اسلامی چیست
آمنوا" خطابی است که دلالت بر احترام فوق العاده به گروهی از مومنین دارد لذا این یک خطاب برجسته است و بار روانیِ مثبت ویژه ای دارد و هر کسی که ایمان بیاورد را شامل نمی شود . در اولین سوره مدنی قرآن یعنی سوره بقره می بینیم که اولین خطابِ یا ایها الذین آمنوا مربوط به یک سبک رفتاری است نه یک اخلاق و عقیده یا علاقه، آن هم رفتاری که غیرعبادی و غیر حقوقی است و خداوند متعال اولاً آن را به عنوان ...