نگاهی به فیلم سینمایی هِناس / اثری سرگشته میان سه ژانر سینمایی
سایر منابع:
سایر خبرها
استقبال مردم بیرجند از اکران فیلم های فجر
و مبارزه مقابل تهدید های دشمن و محکم ایستادن روی آرمان های یک دانشمند هسته ای کشورمان است که به همت حوزه هنری تهیه و تولید شده است. نصری ادامه داد: فیلم هناس هر چند داستانی عاشقانه دارد، اما دست روی یکی از جنایت های تروریستی دهه 90 گذاشته و روایتی تکان دهنده از آن ارائه کرده است. وی بیان کرد: هِناس در ژانر درام اجتماعی، روایتی آزاد از زندگی شهره پیرانی، همسر شهید داریوش ...
انتقادات وارد شده به هِناس با بازی مریلا زارعی
گونه ای پیش برد که هم عنصر تعلیق به کرات در ساختار وجود داشته باشد و هم ریتم اثر حفظ شود، اما در این حوزه هم کاستی های زیادی به چشم می خورد. نحوه پرداخت هناس به ترور معماگونه نبود هِناس قرار است فیلمی خانوادگی با مایه های جاسوسی امنیتی باشد که از ملودرام به درام تبدیل می شود. قرار است فیلمی باشد که حس و حال شخصی یک دانشمند هسته ای را بازنمایی کند و به لایه های درونی خانواده ای ...
(22) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ هناس
ارتباط به خوبی شکل می گیرد. فیلمساز در استفاده از وحید رهبانی به عنوان کاراکتر ضد قهرمان فیلم خطر کرده است که با ایفای نقش خوب بازیگر موفق بوده است. ملودرام عاشقانه فیلم به خوبی پیش می رود و سکانس هایی مانند گفتمان زوج در سالن سینما به زیبایی به تصویر کشیده است. هناس بر بستر نگرانی همسر دانشمند از ترور و تلاش برای بیرون آمدن از نگرانی و تشویش پیش می رود و می توانست با نگاه متفاوت ...
منتقدان درباره فیلم هِناس چه نوشتند؟
کند و کشدار است و حتی با اینکه می شد تلاش ها، نگرانی ها و کشمکش های شهره را به گونه ای پیش برد که هم عنصر تعلیق به کرات در ساختار وجود داشته باشد و هم ریتم اثر حفظ شود، اما در این حوزه هم کاستی های زیادی به چشم می خورد. هِناس قرار است فیلمی خانوادگی با مایه های جاسوسی امنیتی باشد که از ملودرام به درام تبدیل می شود. قرار است فیلمی باشد که حس و حال شخصی یک دانشمند هسته ای را بازنمایی کند و ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| هِناس و شب طلایی : شب ملودراماتیک
پرده بردارد. از ماجراهایی که شاید یک دانشمند هسته ای در پیچ و تاب آن است. از مسائل علمی گرفته تا مسائل خانوادگی و برسد به شهادت دانشمند. امری قابل پیش بینی در داستان فیلم که حالا باید دراماتیزه شود. هِناس با شخصیت داریوش پیش می رود و سپس به شهره می پردازد؛ شهره زنی است که می خواهد بلند پروازی داریوش همسرش را ببیند اما لغو ناگهانی یک سفر مسائلی را بوجود می آورد. ما آرام آرام متوجه ترور ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | انفجار هسته ای عشق، در یک تریلر ایرانی
انتخاب سختی کند. زندگی شهره پیرانی همسر داریوش رضایی نژاد یکی از شهدای هسته ای کشور ما، سوژه خاصی در میان فیلم های امسال است اما این خاص بودن صرفاً به خاطر موضوع همسر یک شهید هسته ای نیست بلکه اتمسفر سینمایی و روایی خاص آن است که فیلم پخته ای از آب درآمده است. میراث مرتضی آوینی بعد از سال ها گویا در سینمای ایران و از درون نهادی که او بنیان فکری و معنوی اش را در دهه 60 بنا گذاشت در حال ثمر ...
زاویه دید هِناس قصه ای عاشقانه در یک بستر ملتهب است/ ترس از واکنش خانواده شهید پس از تماشای فیلم
هر حال ما هم به عنوان سینماگر قصد داشتیم فیلم بسازیم و اثری را تولید که فارغ از نگاه های شغلی و امنیتی پیرامون این شهید قصه زندگی او را از زاویه دید همسرشان (شهره پیرانی) به تصویر بکشیم. زاویه دید ما در زمان نگارش فیلمنامه یک درام عاشقانه در بستری ملتهب بود. در مرحله اول تمام فکر و ذکر ما این بود که با تمام این ملاحظات بتوانیم قصه ای بنویسیم که هم مخاطب را جذب کند و هم برداشتی آزاد از زندگی این ...
زاویه نگاه زن قهرمانی به نام شهره پیرانی در هناس
لغزشگاه می رود اما در نهایت تصمیمش را می گیرد؛ او می خواهد مرد زندگی اش یک قهرمان باشد. آنچه هِناس را متفاوت می کند، پرداختن به روزهای آخر زندگی شهید رضایی نژاد نیست، چرا که در سال های گذشته فیلم های زیادی درباره شهدا و حتی شهدای هسته ای ساخته شده بود. آنچه هناس را متفاوت می کند انتخاب زاویه نگاهی بدیع است. زاویه نگاه زنی قهرمان به نام شهره پیرانی که در سخت ترین روزهای صنعت هسته ای کشور تصمیم می ...
معرفی فیلم هناس
، عملا به یک ملودرام خانوادگی رقیق و دم دستی تبدیل شده که نمونه های مشابه آن را در سریال های درجه دو ظهر تلویزیون می توانیم شاهد باشیم. اینجا است که حتی ایده هایی همچون همسایه ای که از پنجره روبرو به خانه دانشمند هسته ای نگاه می کند و یا تماس های تلفنی تهدیدآمیزی که زن دریافت می کند، در میان تمرکز فیلمساز بر روی تلاش های زن برای ترغیب همسرش جهت استعفا دادن بی ثمر باقی می ماند. فیلم ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| "هِناس" روایت نفس های مانده در سینه
استان ایلام ، منطقه ای مرزی است که با جنگ و مصائب آن بزرگ شده است و اهل باج دادن به بیگانگان نیست و پای متجاوز را در هر کجا که باشد خواهند شکست و حرف زور را به هیچ عنوان نخواهند پذیرفت. در این بین نکته بسیار قابل تامل و غیر قابل انکار ضعف دستگاه های نظارتی در رصد، پیشگیری و جلوگیری از وقوع این حوادث تلخ و غیر قابل جبران است. درست بعد از ترور دو دانشمند برجسته و نامدار هسته ای ...
بلاتکلیف، روان، بی جان/ نگاهی به فیلم های هِناس ، برف آخر و بی مادر
سینماسینما ، کیوان کثیریان هِناس ؛ قصه ای که باور نمی شود هِناس می توانست فیلم بدی نباشد اگر فیلمنامه درست و درمانی برایش نوشته می شد و کارگردان، روایت و شخصیت پردازی و ریتم بلد بود و می توانست با مقتضیات موضوعش، جزییات لازم برای باور کردن قصه ای با مضمون ترور یک دانشمند هسته ای را در فیلم خود بگنجاند. فیلم اصولا به دانشمند نزدیک نمی شود و شخصیت پردازی همسرِ دانشمند هم، از ...
هناس تبلیغاتی نیست/ خواستیم فیلم زنانه بسازیم
فیلمی که داستانش از زندگیشان الهام گرفته شده است، چه برخوردی با ما که عوامل تولید آن فیلم هستیم، خواهند داشت. وی بیان کرد: خانم پیرانی و فرزندشان پس از دیدن فیلم گریستند و به دفعات از ما تشکر کردند. حسین دارابی کارگردان فیلم هناس در پاسخ به این پرسش که چرا از زاویه دید همسر شهید رضایی نژاد به ماجرای شهادت این دانشمند هسته ای پرداخته اند؟ گفت: ما سعی داشتیم یک فیلم زنانه ...
10 فیلم امنیتی تاریخ سینمای ایران
...، دومین ساخته حسین دارابی، جدیدترین ساخته امنیتی سینمای ایران است. فیلمی راجع ترور یکی از دانشمندان هسته ای که به شیوه متفاوت تری نسبت به آثار مشابه، به مباحث امنیتی، ورود پیدا کرده است. در هناس نه از عملیات های خرابکارانه خبری است و نه از محافظه کاری های رایج آثار این حوزه. مخاطب در این فیلم، تماما با این تعلیق مواجه است که خطر ترور، چگونه، چه زمانی و توسط چه افرادی اتفاق خواهد افتاد. این اتفاق اما در سرخوشانه ترین لحظات داستان که تصور می شد فیلم به پایان رسیده، رقم خورد تا تاثیرگذاری این اثر امنیتی، مخاطب خود را غافلگیر و البته ناراحت کند. انتهای پیام/// ...
در دومین روز نوزدهمین جشنواره فیلم فجر سینمای پارک بازار مشهد افتتاح شد
، امروز ساعت 13 در سینما آفریقا به نمایش در می آید. این سیانس تنها نمایش فیلم درب در مشهد خواهد بود. روایتی از ترور دانشمند هسته ای فیلم هناس دومین ساخته حسین دارابی پس از فیلم مصلحت که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد قرار است امروز ساعت 17:30 در سینما های آفریقا، هویزه و سیمرغ به نمایش دربیاید. هناس با نام پیشین صورت فلکی به ماجرای ترور شهید داریوش رضایی نژاد و روز های ...
اکران 6 فیلم در چهارمین روز جشنواره فجر مشهد
، اطلس ، پارک باز، گلشن، برفی اکران خواهد شد. هِناس هِناس (صورت فلکی) فیلمی به کارگردانی حسین دارابی و نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه محصول سال 1400 است. این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. هِناس در ژانر درام اجتماعی، روایتی آزاد از زندگی شهره پیرانی است که حدود 10 سال پیش همسرش، داریوش رضایی نژاد (دانشمند هسته ای ...
ملاقات خصوصی ؛ گرفتار بی منطقی و صحنه های زائد فراوان!
نواز و چند صحنه عاشقانه و حرکت آهسته فراوان جذب فیلم او بشویم. یک اثر خوب، نیازمند فیلمنامه ای درست و منسجم با رویکردی منطقی در کنش های شخصیت ها است. اگر نکات مذکور از سوی این کارگردان جوان جدی گرفته شوند، می توان به تولد یک فیلمساز کاربلد امیدوار بود. در غیر این صورت در نهایت یک کارگردان معمولی به خیل کارگردانان اجتماعی ساز سینمای ایران افزوده خواهد شد. ...
هناس از روایتی امنیتی تا ملودرام
سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر باشد؛ کلمه ای که به معنای نفس است و شاید بتوان گفت که تغییر نام دومین ساخته حسین دارابی از صورت فلکی به هناس درست و به جا اتفاق افتاده است. علاوه بر نام این فیلم، موضوع اثر نیز توجه مخاطب را به خود جلب می کند؛ چراکه روایتی رازآلود از داستانی واقعی در دهه90 جامعه ایران در ژانر بیوگرافی است. حسین دارابی در جدیدترین اثر خود همانند فیلم اولش یعنی مصلحت باز هم به ...
همه تحت تاثیر عشق این روزهای فرهاد و پروانه
آغاز کرد و حاصل تجربه اندوزی او تولید فیلم قابل قبولی در نخستین تجربه فیلم بلندش شد. ملاقات های خصوصی را هم می توان ملودرام خانوادگی دانست و هم ژانر زندان. البته نه به معنای متعارف ژانری آن. زندانی که در محیط محبوس خود تصویری از جامعه آشفته و آسیب پذیر بیرون را بازنمایی می کند. تصویری از فقر و اعتیاد و قاچاق و دزدی که همه در ذیل حس حقارت و حسرت های ناشی از آرزوهای از دست رفته آدم ها صورت بندی می ...
عاشقانه ی ترسو!/ نگاهی به فیلم ملاقات خصوصی
تداعی می کند؛ موفق عمل می کرد اما نکته این جاست که انگار عاشقانه آسیایی ساختن به صورت اصیل و کلاسیک اش برای فیلمسازان ما نگران کننده است، فیلمسازان ایرانی علاقه وافری دارند به ساختن فیلم در ژانر من درآوردی و غلط اجتماعی. فیلم اول شمس از همین رو آسیب می بیند و اتفاقا از نسخ بسیار مطلوب و تماشایی هندی اش فاصله می گیرد و در نشست مطبوعاتی اش به جای قیاس با نمونه های عاشقانه دائما با ابد و ...
نگاهی به فیلم سینمایی دسته دختران / اثری که مغلوب جلوه های ویژه خوب خود می شود
کرده و شهر را به آشوب کشیده اند. گروه کثیری از مردم شهر فرار کرده اند. آنها که مانده اند یا شهید و زخمی هستند یا در حال نبرد. مردان در خط مقدم و زنان در پشتیبانی پشت جبهه! داستان از آنجایی آغاز می شود که دسته ای سه نفره از زنان و دختران شهر که تحت آموزش نظامی قرار گرفته اند قصد ورود به مناطق درگیری دارند. اما به هر محوری که وارد می شوند از سوی مردان مورد بازخواست قرار گرفته و به عقب بازگردانده می ...
حکایت آرسن لوپن ایرانی!
اثر کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، مسعود کیمیایی روی پرده سینما سپهر ساری رفت و در سینما کانون نیز فیلم سینمایی لایه های دروغ ساخته رامتین سهراب به نمایش در آمد. درباره لایه های دروغ حرفی نیست چراکه هنوز تماشایش نکرده ام اما درباره اثر تازه استاد کیمیایی حرف هایی دارم؛ او که حتی بدون دیدن کامل فیلم و از حال و هوای سکانس هایش معلوم می شود صاحب اثر بودنش و برای خیلی ها دلخوشی و به ژانر آثارش، تداعی یک ...