سایر منابع:
سایر خبرها
در نامه 53 نهج البلاغه است که حضرت به مالک اشتر نوشته اند که در واقع حکم مسئولیت او به عنوان والی مصر است. گسترش معنویت، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی به جامعه، عدالت خواهی و عدالت طلبی، امربه معروف و نهی از منکر، همبستگی اجتماعی و پرهیز از قومیت گرایی و نژادپرستی و خیلی از مؤلفه های دیگر را می توان در بحث اخلاق اجتماعی، از نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام استفاده کرد. 3 ...
. امام علی(ع) خلافت را نمی پذیرفتند، چون می دانستند حاکمان کاری کرده اند که نمی توان به این زودی مردم را به مسیر درست هدایت کرد. از منظر دین اسلام، حکومت برای کسب قدرت نیست، بلکه برای تربیت مردم و کم شدن دروغ و فریب و تزویر و خیانت است. وی با بیان اینکه گاهی مردم هم مقصرند که حاکمان نادرست را می پذیرند یا به آنها قدرت می دهند، افزود: مردم نباید زیر بار زور و جهل و دروغ بروند؛ قرآن کریم ...
حضرت علی(ع) بود. به علاوه یک تعدادی نامه و خطبه و نهج البلاغه که به عنوان محور در نظر گرفته شد. به صورتی که نهج البلاغه در مرکز قرار گرفت. وی افزود: از مشروطه به بعد درباره امام حسین(ع) و حضرت علی (ع) و برخی از شخصیت های اسلام با نگاه های تازه ای وصف کردن و نوشتن آغاز شد. این آغاز بازبینی اساسی بود درباره تاریخ اسلام. درباره بسیاری از ادوارهای تاریخی هم دیدگاه هایی نه به صورت عمد بلکه به ...
علی علیه السلام بود: ما رأیت نعمة موفورة الا و الی جانبها حق مضیع . نقل مزبور در هیچ منبعی نیامده و جرج جرداق در روائع نهج البلاغه، ص 83 آورده و گویا خالق آن است. با کمال شگفتی جمله ما رأیت سرفا قط الا و الی جانبه حق مضیع از معاویه نقل شده است (بنگرید: جاحظ، البیان و التبیین، ج 3، ص 177، ابن قتیبه، عیون الاخبار، ج 1، 454) 12- در بهمن ماه 1352 ش/ 1973م خسرو گلسرخی از مبارزین کمونیست، در ...
در ایام شهادت امیرالمومنین(ع) و برای آشنایی بیشتر با رهنمودهای آن امام همام به سراغ حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و پژوهشگر نهج البلاغه رفتیم تا با او درباره وضعیت کارگزاران در حکومت علوی گفت وگو کنیم. مهدوی ارفع در گفت وگو با ایکنا به توضیح درباره کارنامه کارگزاران حکومت امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: ما برای تحلیل و فهم درست وقایع حکومت امام علی(ع) و پیامبر(ص ...
اکرم (ص) حضرت را در تقسیم غنایم به عدالت سفارش کرد و سبب برانگیختن خشم حضرت شد (مجلسی، 1404ق، ج 22، ص 38). 3- سوم بی بصیرتی خوارج در نهایت بی بصیرتی از شناخت زمان و تقابل حق و باطل بودند و به تعبیر شهید مطهری همین بی بصیرتی باعث می شد آلت دست دشمن شوند. (مطهری، بی تا، ج2، ص37) حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: شکایت می کنم به خدا، از مردمی که در جهالت و نادانی زندگی می ...
ظاهر با باطن سازگار نیست و اینجا نفاق آغاز می شود. وی افزود: یکی از موضوعاتی که حضرت در نهج البلاغه در نامه ای به والی مصر بیان می کند این است که یکی از جهاد های من جهاد با کسانی است که ظلم در بازار را روا می دانند. این درحالیست که چنین جهادی ممکن است منافع خود حضرت را هم تهدید کند، اما ایشان از این جهاد صرف نظر نمی کنند. با این وجود امام در دوره خودشان خمس را بخشیدند. ناصرزاده ...
...، به جای اینکه پای منبر علی(ع) بنشینند و دین بیاموزند پای منبر دیگران نشسته بودند. خودشان هم فکرهایی داشتند و همه این ها در هم آمیخته شده بود تا به یک انتقام برسند، لذا این نگاه نادرست باعث شد همه را کافر بدانند و روحیه تکفیری پیدا کنند. حضرت علی(ع)، معاویه، عمر و عاص و همه شخصیت های اسلام را کافر می دانستند، در همان شبی که به امام اول شیعیان ضربت زدند برای معاویه و عمروعاص هم نقشه داشتند ...