سایر منابع:
سایر خبرها
تخیل و موسیقی شاعرانه، ویژگی بارز شب روی پیراهنم ریخت است
هاشمی در ادامه شعر ارغوان سروده ی مرحوم ابتهاج را برای حاضران بلندخوانی کرد. سپس یوسف خاکیان شاعر مجموعه ی شب روی پیراهنم ریخت ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد هوشنگ ابتهاج و خوش آمدگویی به حاضران در جلسه، به معرفی خود پرداخت و گفت: من این مجموعه شعر را سال 93 منتشر کردم اما ...
سایه در هندسه زمان| مواجهه خاطره انگیز صابر امامی با تصنیفی از ابتهاج
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، هوشنگ ابتهاج پس از تحمل یک دوره بیماری 19 مرداد در سن 94 سالگی درگذشت ، با رفتن ابتهاج آخرین برگ از دفتر پرحادثه غزل معاصر ورق خورد و شعر پارسی واپسین بازمانده سترگ خودش را از دست داد. سایه در هندسه زمان بر آن است که با گشودن پنجره ای به جهان شعری و هنری هوشنگ ابتهاج، پرتوی روشنگر بر برخی زوایای مغفول مانده شعر و هنر او بتاباند و این کار را از ...
روایت بدون حقیقت شارلاتانیسم است
عنوان کارگردان، یک کاشتی در ذهن مخاطب انجام می دهم و به او می گویم باتوجه به عقبه اتفاقات و کشمکش عامری با شاه به این فکر کن. گاو در جاده به ماشین عامری و همراهانش برخورد کند اما فقط عامری بمیرد و بقیه زنده بمانند؟! چهار مصاحبه شونده ما که اهل تاریخ هستند، می گویند بله و مرگ مشکوک عامری را تایید می کنند. چه شعر جالب و بجایی هم آقای امین از قول وثوق الدوله می خواند. بله ...
دشواره ی عاشورا: در امکان یا امتناع تمیزِ حقیقت از اسطوره
متقدم نیامده و گویا برای نخستین بار از سوی ملاحسین واعظ کاشفی (910-840 قمری، زاده ی سبزوار، درگذشته به هرات) مفسر و واعظ عصر تیموری در کتاب مشهورش روضه الشهداء آمده است. کتاب روضه الشهداء به گواه بسیاری از مقتل شناسان، و مشهورتر از همه به گواه مرتضی مطهری، کتابی پر از جعلیات است. مرتضی مطهری در کتاب حماسه حسینی می گوید در روز عاشورا حتی فرصت نماز خواندن کامل هم نبود و امام حسین (ع) نماز خوف خواند ...
سایه ساری در غربت
شخصیت سیاسی ابتهاج خوش بین نبودیم. این فاصله گذاری سیاسی بیشتر به واسطه تاثیرپذیری مرزبندی اغلب نیروهای سیاسی رادیکال و چپ های گریزان از حزب طراز نوینی بود که به واسطه کارنامه سوال برانگیز دهه سی و پشت کردن به مصدق راه خود را از جنبش عدالتخواهی جدا کرده بودند. ابتهاج اما همچنان در دفاع از حزب توده وفادار بود. تعلقات ابتهاج به مارکسیست نوع استالینی حتی او را تا مرز به چالش کشاندن بسیاری ارزش ها و ...
سایه ابتهاج بر سر شعر فارسی
زنجیر می کشند! گاه چنان درین شب تب کرده عبوس پای زمانه به قیر فرو می رود که مرد اندیشه می کند: _ شب را گذر نیست! اما به چشم های تو ای چشمه امید شب پایدار نیست! محبت اضافه کرد: اندیشه ناب و چیره دستی او در انواع شعر از همه مهمتر شناخت رگ احساس جامعه و آن لحن شیرینش و حافظه ای که در کهولت هم درخشان بود، دستمایه های مقبولی سایه در بین مردم است. مردم سایه ...
سید عبدالجواد موسوی: صدق و صداقت راز محبوبیت سایه/ مسعود بهنود: شعر بمیر ای رفیق پایان یک دوره در زندگی ...
که عنوان آن شعر بود بمیر ای رفیق . بمیر ای رفیق یک خداحافظی مسلم و شخصی است که ابتهاج با همه گذشته انجام می دهد و خلاصه بگویم که مخاطب این قصیده طبری (احسان طبری از اعضای اصلی و تئوریسین حزب توده ایران) است. همه حضرات (روشنفکران) بخصوص سایه برای طبری خیلی احترام قائل بود. طبری این اواخر (سال های بعد از انقلاب و پس از انحلال حزب توده ایران) حرف هایی می زند که به قول شاملو به داربستش نمی خورد. هیچ ...
نگاهی به جایگاه شعر هوشنگ ابتهاج در افغانستان در گفت وگو با نجیب بارور
به گزارش شهرآرانیوز؛ این شاعر افغانستانی مقیم ایران در پی درگذشت هوشنگ ابتهاج درباره آشنایی اش با این شاعر نامدار و ماجرای شعرخوانی اش در مقابل او اظهار کرد: حدود شش سال قبل وقتی برای اولین به دعوت وزرات فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران به ایران آمدم، پس از برگزاری شب شاعران و نویسندگان افغانستان در مجله بخارا به دیدار سایه رفتیم. پیش از آن دیدار با توجه به این که شعرهایی از او خوانده بودم می ...
درسی که ابتهاج از حافظ گرفت
مخالفت با طیف چپ و حزب توده شعر سایه را انتفاد می کنند، یک نکته را از یاد می بردند؛ این که هوشنگ ابتهاج آرمان های زبانی و ادبی خود را هیچ گاه در حوزه ادبیات فراموش نکرد، به عبارت دیگر زیبایی شناسی شعر خود را فدای محتوای سیاسی نکرد. او سپس گفت: میان نگاه سیاسی و نگاه ادبی هوشنگ ابتهاج همیشه فاصله ای وجود دارد، یعنی هوشنگ ابتهاج را نباید بر مبنای همگامی سیاسی اش داوری کرد، بلکه باید بر مبنای ...
شاهکار ادبی ابتهاج، خلق ترانساندانس زبان در شعر امروز بود
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت : امیر هوشنگ ابتهاج معروف به سایه، آخرین نسل طلایی ادبیات فارسی، جان به جهان آفرین سپرد. وی متبحر در شعر کلاسیک بود و این ویژگی ممتاز موجب بالندگی ایشان در آن جایگاه گردید. سایه بدلیل این که زبان شعری استواری داشت هرگز از حکمت فاصله نگرفت و به همین دلیل کلمات در دهان او جان می گرفتند و ترانساندانس (نامیرایی)واژگانی عجیبی در اشعار او موج می زد. ...
یادداشت محمود دولت آبادی برای هوشنگ ابتهاج
محمود دولت آبادی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: برای من آدم ها قبل از هر چیز با آدمیت شان معنا پیدا می کنند. صرف نظر از اینکه شاعرند، نویسنده اند، سیاستمدارند یا چیز دیگر... از این بابت آقای هوشنگ ابتهاج برای من یک شخصیت دوست داشتنی بود. شرایط اجتماعی – تاریخی که سایه از سر گذراند، ابعاد مختلفی دارد. بُعد برجسته آقای ابتهاج، شاعر بودن اوست. من بی آنکه در شعر صاحب نظر باشم و ...
عبدالعلی دستغیب: شعر ابتهاج در قیاس با شاعران نوپرداز، قابل اعتنا نیست
است و دیگر نرفتم. این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: ابتهاج از نظر ادبی متعلق به دنیای گذشته بود. در کتاب شبگیر از انتشار غزل هایش اظهار ندامت می کند و خود را نادم نشان می دهد که من زحمتکشان جامعه را فراموش کرده ام و تعهد می کند به جبهه مبارزه که در آن زمان حزب توده بود، بپیوندد. او سپس بیان کرد: شعر ابتهاج در قیاس با شاعران نوپرداز مانند فروغ فرخزاد و خود نیما و شاهرودی و شاملو، واپسگراست ...
ابتهاج خورشید تابناک ادب ایران بود
جایگاه مرحوم ابتهاج در شعر کنونی ومعاصر کجاست؟ مقام ادبی شادروان ابتهاج بسیار ارزشمند و بلند است، به نحوی که اشعار او در افکار عمومی و جامعه نخبگان مورد استقبال قرار گرفته است و همین اقبال عمومی، نشانه روشنی بر اهمیت وی تلقی می شود. پس از درگذشت سایه، رسانه های زیادی به تکریم و اهمیت او توجه کرده اند و حتی رسانه های سنتی و حتی واپسگرا، عکس و خبر آنرا در صفحه اول چاپ کردند! به نظر شما آیا این رسانه ها در پی مصادره این شاعر هستنند یا دلیل دیگری دارد؟ مرحوم ابتهاج در طول دههای اخیر با مردم و عرصه های مدنی و هنری ارتباط خوبی برقرار کرده بود و محبوبیت زیادی بدست آورده بود. شاید این روزنامه ها و رسانه هایی که در سالهای گذشته به او بی مهری کرده اند، درپی جبران برآمده اند و برای آنکه خود را با نگاه مردم نزدیک تر سازند، تیتر و عکس این ش ...
روشنی زبان و قدرت بیان در شعر سایه
غزلِ سیاسی سرود، اما به آن معنی نیست که غزل او تاریخ مصرف داشته باشد؛ سایه هم دقیقاً همین کار را انجام داد، یعنی شعر ارگانی نگفت و با اینکه چپ گرا بود و تعلقاتی به حزب توده داشت، اما اشعار حزبی او نسبت به هم ردیفان آن دوره بسیار کم بود و همین موضوع هم باعث ماندگاری اشعار سایه شده است. او افزود: عشق در اشعار سایه به نوعی به مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده، یعنی عشقی است که در آن سیاست ...
شعر فارسی در دوره ی تجدّد، و مسأله ی ایران / کامیار عابدی
تر به انسانِ جهانی می اندیشند تا انسانِ ایرانی. همچنان که می دانیم، پیشوای شعر نو، نیما یوشیج، کم یا زیاد، ربوده ی سوسیالیسم است. او گوشه ی چشمی نیز به همسایه ی شمالی دارد. البتّه، در یادداشت های روزانه اش، که چند دهه پس از درگذشت وی منتشر می شود، انتقادهایی از حزب توده و برخی رهبران آن دیده می شود. امّا او به ویژه در سال های 1332 1320 از طریق تنها مرجع نشریه ها و انتشارات روشنفکرانه ی ادبی در این ...
پیام مهم محمد خاتمی
مهندسان ایران در پی می آید: بنام خدا ملت شریف ایران، هموطنان گرانسنگ، یقین، زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت. ایران، وطن عزیز همه ماست، این وطن بیش از هر زمان دیگری امروز در سایه بحران ناکارآمدی و تبعیض سیستماتیک، آسیب پذیرتر از گذشته در معرض تهدیدهای بی سابقه قرار گرفته است. دهمین کنگره حزب را در حالی برگزار می کنیم که بمنظور افق گشایی بیشتر در این نشست، اعضای جدید ...