سایر منابع:
سایر خبرها
جامعه شناسی پساانقلابی؛ لزوم استنطاق سنت
علم از غیر علم، به بدنه علوم و محتوای آنها سرایت می دهد؛ روشی که فقط به چگونگی روابط در قالب فرضیه وسپس نظریه اهمیت می دهد. سؤال مهم این است که آیا این بازشناسی واقعیت های زندگی انسان و جامعه، می تواند فارغ از ارزش ها و جهان بینی حاکم بر انسان و جامعه باشد؟! میکائیل روت در کتاب فلسفه علوم اجتماعی (1993) مطرح می کند که نه تنها علم خالی و عاری از ارزش وجود ندارد، بلکه جای پای ارزش ها در ...
راه تمییز الهامات رحمانی از القائات شیطانی
از جانبخداوند در حال دریافت پیامی است؛ لکن در مورد الهاماتممکن است در ابتدا، فرد دریافت کننده دچار شک وتردیدهایی بشود و سپس با قرائنی به یقین برسد که اینمطلب حاصل الهام رحمانی است، نه وساوس شیطانی. 3. محتوای وحی، در اغلب موارد، احکام و معارفکلی ضروری برای کمال و رشد انسان است؛ به همینجهت، پیامبر صلی الله علیه و آلهوظیفه دارد وحی را به مردم برساند، اماالهام، حتی برای پیامبران، شخصی و ...
ضرورت اجرای طرح فلسفه برای کودکان
چکیده موضوع مورد تحقیق در این مقاله، فلسفه برای کودکان است. این عنوان که با کوتاه نوشت فبک یا p4c، نشان داده می شود، برنامه ای آموزشی است، که هدفش پرورش قدرت تفکر و استدلال در کودکان است و روش خود را بر اساس پژوهش گروهی (حلقه کندوکاو، نشستن حوزوی) پایه گذاری کرده، و درصدد تربیت انسان هایی متفکر، آگاه، هدفمند، باشعور و خداجوست. اصطلاح فلسفه در این کاربرد، نه به معنای عقاید و آرای فلسفی ...
نقش خانواده در انتقال ارزش ها
... و زنان خود را به ازدواج مردانبت پرست، تا ایمان نیاورده اند درنیاورید! ازدواج با همسران غیرمؤمن، می تواند تأثیر منفی برتربیت فرزندان و نسل آینده انسان بگذارد (قرائتی،1386، ج 1، ص 76)؛ چراکه مهم ترین هدف از زناشویی،به وجود آوردن خانواده ای است که در ساختن اجتماع وپرورش نسل آینده شرکت جوید؛ ازاین رو، لازم است کهزن و شوهر را بر اساس این هدف و بنا بر شایستگی ایمانی برگزینیم تا بتوانند این ...
فرهنگ در رسانه
.... به هر حال، هنرمند آسیب پذیر و شکننده است. هنرمند دوست دارد، حمایت شود و مورد توجه قرار گیرد. فریبرز لاچینی 9 مردادماه براثر سانحه ی آتش سوزی در منزلش به بیمارستان انتقال یافت و به دلیل انفجار گاز خانگی دچار سوختگی شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. این هنرمند از ناحیه ی دست و صورت دچار سوختگی شد، اما در حال حاضر با بهبود شرایط به کار آموزش و آهنگسازی می پردازد. فضل الله توکل، پیشکسوت سنتورنوازی نیز ...
وحی و شریعت الهی
و سیاست وبه طورکلی در باب علوم اجتماعی به شمار می رود. چنینمعروف است که پولس قدیس نخستین فردی بود کهاولین گام را در الحاق قانون طبیعی به اندیشه مسیحیتبرداشت؛ بدین معنا که قانون مشترکی وجود دارد که درطبیعت همه انسان ها حک شده است. ترتولیان (Tertullian)، یکی از پدران کلیسای اولیه،معتقد بود که قانون طبیعی، هم نظام جهان و هم قیوداخلاقی اراده آزاد انسان هاست. به نظر او، همه انسان ها بهوسیله ...
معتزله اعتقادات عقلی خود را به قرآن تطبیق کردند
مواجه شدند و معتقد بودند باید از ادله ای استفاده کرد که بین همه انسان ها مشترک است از این رو آنان از تفاسیر عقلی استفاده کردند. در قرن بیستم و بیست و یکم هم همین مساله وجود داشته و برخی از مسلمانان به سراغ تفاسیر عقلی رفتند. پویا افزود: ایشان در اخلاق و اعتقادات معتقدند بودند که انسان می تواند با عقل بحث را پیش ببرد همچنین ایشان در اخلاق به حسن و قبح ذاتی معتقد بودند. اصول معتزله عبارت بود از ...
مصداق هایی از روش های تربیت در قرآن
، وسیله رشد یادگیرنده است و هندسه آن باید با هندسه فطرت متوازن باشد. در وجود فرد جنبه های الهی، معنوی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و جسمانی قرار داده شده است. محتوا با این ابعاد باید تا حدود بسیاری هم وزن باشد. اگر محتوا یکی از ابعاد وجود را تقویت کند، ولی به دیگر ابعاد فطری بی توجه باشد، انسان یک بعدی پرورش می دهد (ملکی، 1385، ص27)؛ لذا قرآن کریم به منزله کتابی جامع که با فطرت انسانی ...
آیا سید جمال الدین اسدآبادی فراماسونر بود
کل می آیند، به خصوص اینکه ابتدا و انتها به وصل است. حالا امکان دارد ابهاماتی به وجود بیاید که آن را در آسیب شناسی مورد تحلیل قرار می دهیم. موضوع بعدی اینکه آقای سید جمال الدین اسدآبادی یک عالم مبارز خستگی ناپذیر بود. روحانی ای که بنا بر تشخیص خودش معضل جامعه را در چهار چیز می دانست. 1- وجود استبداد 2- استعمار 3- تفرقه 4- عدم آگاهی و علم نسبت به نیاز زمان. از همین روی سید ...
گزارش شبستان از سالروز تاسیس کانون های مساجد در استان زنجان
فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با طرح این سوال که رسالت کنونی مساجد چیست و چه هدفی را دنبال می کنند؟ اظهار کرد: هر تشکیلاتی رسالتی دارند که آن تشکل را به جامعه معرفی و هدف آن را مقبول می کند، اگر آن هدف مقبول باشد از سوی مردم مورد قبول واقع می شود. این مقام مسئول با یادآوری اینکه باید برای کانون های مساجد نیز رسالتی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از آنجائیکه روح انسان لطیف و متعالی است ...
شمارۀ 120 مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
و نظریات انتقادی دربارۀ عکاسی از 1980 به بعد اختصاص دارد، در شمارۀ بعدی این نشریه به چاپ خواهد رسید. چهارمین نوشتار به قلم دیرموید کاستلو و مارگارت ایورسن و ترجمۀ عباس نوری به ترسیم جایگاه ویژه عکاسی در هنر معاصر جهان می پردازد و پیشنیۀ مباحث مربوط به عکاسی را در فلسفه به اختصار بررسی می کند. مطلب پنجم مقاله ایست با عنوان ترجمه، عکاسی، بارت به قلم سیامک حاجی محمد. مولف با تمرکز بر بارت و نگاه او ...
فرهنگ در رسانه
، انتقادپذیر عمل نکرد و واکنش تندی داشت. چیزی که مرا یاد همین برآشفتن ها می اندازد. اما چرا فکر نکنیم این نقدناپذیری ریشه در همان جمع های روشنفکری دهه 50 داشته است؟ خدایگان خود-آفریده روشنفکران پیشاانقلاب، همه در این صفت شریک هستند. خدایگانی که روشنفکران پیشاانقلابی را مقهور خود ساخته بودند. گلستان، فردید، آل احمد و بعدها شریعتی و امثالهم، با وجود موفقیت شان در تربیت نسلی خلاق و اهل مطالعه، آنها ...
نگاهی به زندگی نامه بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
وارث : فاطمه (علیها السلام)در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند: "فاطمه سرور زنان ...
از منظر کانت غایت انسان در هنرش تبلور می یابد
چیز قیمت دارد، انسان است که ارزش دارد. اگر هنر را در قالب قیمت ببینید با همه اشیای دیگر فرقی نمی کند. ولی وقتی از لحاظ ارزش ببینیم، اخلاق و هنر در آن رعایت شده این ارزشمند است اعوانی در پایان مقاله خود به ایده متعارف زیبایی و زیبایی ایده آل از منظر کانت پرداخت و توضیح داد: کانت به ایده متعارف زیبایی و زیبایی ایده آل می پردازد و می گوید: زیبایی به معنی ایده آل آن این است که انسان تنها ...
آیا سید جمال الدین اسدآبادی فراماسونر بود
...، به خصوص اینکه ابتدا و انتها به وصل است. حالا امکان دارد ابهاماتی به وجود بیاید که آن را در آسیب شناسی مورد تحلیل قرار می دهیم. موضوع بعدی اینکه آقای سید جمال الدین اسدآبادی یک عالم مبارز خستگی ناپذیر بود. روحانی ای که بنا بر تشخیص خودش معضل جامعه را در چهار چیز می دانست. 1- وجود استبداد 2- استعمار 3- تفرقه 4- عدم آگاهی و علم نسبت به نیاز زمان. از همین روی سید جمال وارد ...
زنان از زندگی چندساحتی شان می گویند/ بیایید با هم حرف بزنیم
فعالیت دارند." این همایش از مخاطبان خود خواسته بود صرف نظر از تأیید یا عدم تأیید این شیوه زندگی، دست نوشته های خود را که برگرفته از تجربه زیسته خودشان است، در این محورها تنظیم کنند: 1. توصیف زن آرمانی در ایران امروز از منظر تعدد نقش های مورد انتظار؛ 2. چالش ها و مشکلات زنان واجد چند نقش؛ 3. مهارت های لازم برای زندگی چندساحتی؛ 4. بهبود شرایط زندگی متناسب ...
نظریات کانت در عرصه اخلاق هنوز هم مطرح و اثرگذار است
حالی که امر والا انسان را متاثر می کند. امر زیبا بعنوان چیزی که شایسته دوست داشتن است در صورتی که امر والا تاثیر گذار است. شما وقتی در کنار اقیانوسی هستید آن ابهتی که اقیانوس به شما می دهد امر والاست. ممکن است آن را زیبا ببینید ولی والایی آن را تحسین می کنید. کانت زیبایی و والایی را در مقاله ای در 1764 نوشته است که عنوان آن مشاهداتی در باب احساس زیبا و والا می باشد. ولی همین مطلب را در نقد قوه حکم که ...
روز آمد کردن ادبیات فقه حکومتی
بر تکامل فرد و به تبع آن تکامل ادبیات معقول گردد مهم مقبولی است که فلسفه نظام ولایت عهده دار اثبات آن است. نه اصول فقه احکام حکومتی. پس از این پیش فرض استراتژیک در این بحث باید فعلا با تسامح گذشت و بحث را بر اساس حقیقی بودن زبان و ادبیات به عنوان ابزار پیدایش و تغییر و تکامل فهم و تفاهم اجتماعی پی گرفت. پس سخن را بدان جا باید کشید که همه اصولیین متفقند که فهم مراد متکلم در خطاب متوقف بر ...
هدف های غایی تعلیم و تربیت در قرآن
انسان مؤمن و مسلمان و یا به اصطلاحِ روز، انسان مکتبی وجود داشته باشند. مهم ترین منبعِ شناخت این صفات، قرآن کریم و سنت و قول و فعل ائمه و معصومان است. درخط مشی پنجم، نقطه شروع تعیین هدف های تربیتی، اساس دعوت اسلام و یا آن دسته از اصول و قواعدی است که می توان از آنها به منزله پیام های اسلام نام برد (حسینی، 1308، ص163- 154). بر این اساس هدف های تعلیم و تربیت در اسلام و قرآن به دو دسته کلی ...
بررسی تطبیقی جزئی اهداف تربیت اخلاقی
...> توحید، قرب الی الله، عبودیت و حیات پاک در رأس همه ارزش ها قرار دارند و مصداق حقیقی غایت زندگی انسان هستند. اُنس و التزام عملی به قرآن کریم، دوستی عترت و اهل بیت عصمت و طهارت ، تولا و تبرا، امر به معروف و نهی از منکر از جمله راه های مهم در جهت رسیدن به حیات طیبه اند. عبادت آگاهانه و پرستش عاشقانه خداوند سبحان، نقش بنیادین در رشد و تعالی انسان دارد. 2-1-2. ارزش های مرتبط با خود (جسمی، روانی و ...
آیات ناظر به وحدت بشری
در این زمینه، پیشقدم شده اند. از جمع بندی آراء مفسران نواندیش، می توان این آیات را در سه دسته طبقه بندی نمود: الف)آیات ناظر به نوع انسان در آیات ذیل، نوع انسان به طور فطری و غریزی، امت یگانه شمرده شده اند. 1. وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّه وَاحِدَه وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ (مؤمنون(23): 52)؛ و این امت شما امتی واحد است و من پروردگار شما هستم، پس از (مخالفت ...
انکار ضرورت علّی از طریق تعلق اراده به صورت ذهنی
هم صدور معلول از علت و هم عدم صدور آن جایز باشد، صدور معلول از علت، ترجیح بدون مرجح خواهد بود؛ 3. ترجیح بدون مرجح محال است؛ نتیجه: پس از تحقق علت تامه، وجود ممکن واجب بالغیر خواهد بود. بررسی بررسی صحت و سقم استدلال، مبتنی بر بررسی قاعده استحاله ترجیح بدون مرجح است که در استدلال به کار رفته و مورد قبول و انکار موافقان و مخالفان ضرورت علّی واقع شده است. می ...
"نجفی" می کوشید عرصه های نو را به خوانندگان بشناسند
کشیده شده بودم ولی از مباحث عمیق و فلسفی در حوزه ادبیات در کلاس ها هیچ خبری نبود. عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: سارتر در کتاب "ادبیات چیست" ادبیات متعهد را مطرح کرده و به صراحت غرض از ادبیات را تلاش و مبارزه برای دست یابی به آگاهی، برای آزادی حقیقت و برای آزادی انسان دانسته بود. وی در خصوص کتاب "وظیفه ادبیات" خاطرنشان کرد: این کتاب مجموعه ...
قرآن را محدود به قرائت نکنیم
محصور می کنیم، درحالی که فلسفه و هدف نزول قرآن، این است که در حوزه معرفت و بینش، سپس در حوزه رفتار و منش، انسان ها را به سمت سعادت و رستگاری هدایت کند. این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه شروع، ادامه و پایان زندگی ما باید با قرآن باشد، گفت: ما باید به قرآن بازگشتی الهی و بابصیرت داشته باشیم و نگاهمان به جامعه جهانی، دنیا و فرادنیا، قرآنی شود و بدانیم که زندگی ما افزون بر این دنیا، حیات ...