سایر منابع:
سایر خبرها
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجله مهر – امیر محب ملکی: نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ، آغاز سال نو و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. در مورد زمان پیدایش نوروز پژوهش های بسیاری صورت گرفته و از اسناد باقیمانده، عمر آن را [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجله مهر – امیر محب ملکی: نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ، آغاز سال نو و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. در مورد زمان پیدایش نوروز پژوهش های بسیاری صورت گرفته و از اسناد باقیمانده، عمر آن را با پیشینه اقوام آریایی مرتبط دانسته اند اما آنچه مشخص است برگزاری جشن های نوروزی به 538 سال قبل از میلاد در ایران باستان بازمی گردد. البته در شاهنامه، از نشستن جم (یما) روی تخت ارگ جمشید و پخش شدن نور از تاج زرین او که باعث شادمانی مردم شد، به عنوان آغاز شکل گیری جشن های نوروزی نام برده شده است. در سال های نه چندان دور تنها ایران و کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، مصر و ... بصورت رسمی عید نوروز را جشن می گرفتند اما با فروپاشی شوروی سابق و پایان یافتن سلطه بعضی از دیکتاتورها در منطقه، امروز شاهد برگزاری این آئین سنتی در کشورهای آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان، برخی کشورهای خاورمیانه و شمال قاره آفریقا هستیم. ضمن اینکه در برخی کشورهای شرق آسیا هم جشن های خاص برگزار می شود که قدمتی تاریخی داشته و شباهت بسیاری با جشن های نوروزی دارد اما در همه این جشن ها اعتدال بهاری، نقطه عطف میزبانی از نوروز است. تاجیکستان؛ رمز دوستی نوروزی خیدیر ایام جشن بزرگ مردم تاجیکستان بوده، به ویژه بدخشانیان که جشنی ملی و دیرینه است. تعدادی از آئین این جشن در تاجیکستان با جشن های نوروزی ایران مشترک است اما برپایی مسابقاتی چون تاب بازی و یا بزکشی از مراسم خاص این کشور در سال جدید است. همچنین گل گردانی و بلبل گردانی از برنامه های دیگری تاجیک هاست. همچنین در این روز آنها از دره و تپه و دامنهٔ کوه ها، گل چیده و خبر پایان یافتن زمستان و فرا رسیدن عروس سال، آغاز کشت و کار بهاری و آمدن نوروز را به همشهری های خود مژده می دهند. تاجیک ها نوروز را عید سر سال یا عید سال نو نامیده و به عنوان رمز دوستی و زنده شدن کل موجودات می دانند که با احتساب سال میلادی، 21 یا 22 مارس شروع می شود؛ در روزهای قبل از آن هم خانه تکانی می کنند تا گردی از سال کهنه باقی نماند. برابر رسمی قدیمی، پیش از طلوع خورشید نوروز، مردم جاروی سرخ رنگی را که در فصل پاییز از کوه جمع کرده اند، جلوی خانه می گذارند و پس از طلوع، هر خانواده ای سعی دارد، هرچه زودتر وسایل خانه را جهت تمیز کردن، بیرون آورد. آنها پارچه ای قرمز را هم بالای سر و در ورودی خانه می آویزند که به معنی رمز نیکی و خوشی ایام سال است. مردم این کشور مانند ایرانی ها سفره هفت سین می چینند که به آن سفره دسترخان می گویند اما برگزاری جشن نوروز را به خیابان ها می کشاندند تا همه در آن شریک باشند. در نخستین روز نوروز هم صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می کنند که عبارت است از حلوا، شیربرنج و غوز حماچ؛ آنهم به این امید که تا پایان سال زندگی شان شیرین باشد. سپس همه لباس تازه به تن می کنند و کوچکترها در حالی که غنچه ای از گل سرخ در دست دارند، نزد بزرگترها می روند و با گفتن شاگون بهار مبارک سالی خوش برایشان آرزو می کنند. افغانستان؛ خواستگاه نوروز باستتان نوروز در تاریخ و فرهنگ افغانستان قدمتی بیش از 3 هزار سال داشته و مظهر بزرگداشت زندگی، طبیعت و ارزش های انسانی است که ریشه های عمیقی در شعر، ادب، هنر و رسوم خانوادگی و اجتماعی این کشور دارد و با همان فر و شکوه پیشین انجام می شود. از آئین های خاص افغان ها در اولین روز نوروز، احتزاز پرچم و یا علم امام علی(ع) است که با مراسمی ویژه صبح عید برافراشته شده و بدین گونه، جشن نوروز بصورت آغاز می شود. مردم بر این باورند اگر برافراشته شدن علم به آرامی و بدون لرزش و توقف باشد، سالی نیکو و میمون پیش رو خواهند داشت. در افغانستان و یا به عبارتی در بلخ و مرکز آن مزار شریف، در روزهای ابتدای سال دشت ها و دیوار و پشت بام های گِلی خانه های مجاور آن پر از گل سرخ می شود؛ مانند اجاق بزرگی که در آن لاله می سوزد. از این رو جشن نوروز و جشن گل سرخ هردو یک معنی دارد. شستشوی فرش های خانه، زدودن گرد و غبار پیش از آمدن نوروز، برگزاری مسابقاتی از جمله بزکشی، شتر سواری، قوچ سواری و گرفتن کشتی خاص از جمله مراسم دیگر نوروز در این کشور است. البته جالب است بدانید فیض الله محتاج از کارشناسان فرهنگی افغان معتقد است بزرگترین جشن های آریایی در بلخ باستان، سرزمینی که امروز افغانستان نامیده می شود، برگزار می شد. بر اساس نظر این کارشناس، طبق اسطوره های ملی، 5 هزار سال پیش و در عهد یما جشن باستانی نوروز توسط کیومرث نخستین فرمانروای آریایی بنیان نهاده شده و خاستگاه این جشن باستانی شهر بلخ است. ازبکستان؛ احیای بعد از 26 سال پس از رهایی از سلطه اتحاد جماهیر شوروی و پس از استقلال، مردم ازبکستان هر سال نوروز را به عنوان یکی از عمده ترین جشن های کشورشان گرامی می دارند. البته به خاطر عدم انجام جشن نوروز در دوران شوروی سابق (70 سال دوران کمونیسم)، این مراسم ریشه های خود را از دست داد و کم رونق شده بود اما از فوریه (اسفند) سال 1989 میلادی درباره تجلیل جشن نوروز تدابیر ویژه ای اتخاذ و به تصویب رسید. بر این اساس در مارس (فروردین) سال 1990 میلادی جشن همگانی و مردمی نوروز به عنوان روز تعطیل اعلام شد که این امر مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت. جشن نوروز از قرون گذشته تاکنون در شهرهایی مانند بخارا، سمرقند، خوارزم، خوقند و شهرسبز باشکوه و شوکت خاصی برگزار می شد و امروز با همان شیوه قدیمی انجام می شود. در روز نوروز سمنک، حلیم، سنبوسه ای گیاهی از سبزیجات، بویژه آش پلو و طعام های گوناگون پخته می شود. دختران لباس های زیبا می پوشند و هنرمندان به نغمه سرایی می پردازند. در همه جا آهنگ و نوای نوروز طنین انداز می شود و کودکان با خوشحالی زیاد مشغول بادبادک بازی می شوند. در باغ ملی علی شیر نوایی شهر تاشکند نیز هر سال نمایش های زیبا و جالب نوروزی با حضور رئیس جمهوری ازبکستان، نمایندگان سازمان های بین المللی و سفرای کشورهای مختلف مقیم این کشور برپا می شود. تدارک برای برگزاری جشن نوروز از 2-3 ماه قبل آغاز می شود زیرا برای مردم این کشور عامل تقویت روح و روان با طبیعت، عامل تحکیم مهر و مروت، دوستی، همبستگی، برادری میان مردم، ترویج آسایش و اتحاد میان اقوام مختلف، حفظ ثروت های طبیعی و دعوت به ترویج آن و پاکسازی اماکن عمومی است. آذربایجان؛ نام هایی برای زنده ماندن نوروز درباره پیدایش جشن نوروز در جمهوری آذربایجان داستان های گوناگونی نقل شده است، مراسمی که از پیش از میلاد مسیح در این کشور برگزار و امروزه یکی از جشن های بزرگ مردم این کشور محسوب می شود. مردم آذربایجان به واسطه اعتقادات شدید به آئین و مراسم نوروز برای با شکوه برگزار شدن این مراسم، تدارک ویژه ای می بینند؛ از جمله سرودن ترانه های خاص، برپایی برنامه های شاد و مراسم ارسال خوان سمنو، آویزان کردن کلاه پوستین به درها و کیسه و توبره از سوراخ بام در شب عید و درخواست تحفه. در زمان تسلط شوروی، برگزاری مراسم نوروز در این کشور هم ممنوع بود اما آذربایجانی ها در چارچوب محیط خانواده و محل زندگی، این عید را زنده نگه داشتند. هرچند دولت شوروی با اعلام اول ژانویه به عنوان عید مردم این کشور و تلقی عید نوروز به عنوان مراسمی ارتجاعی، قصد داشت تاریخ و فرهنگ هزار ساله، آداب و رسوم و اعتقادات دینی مردم این کشور را از بین ببرد و اعیاد جدید و ساختگی خود را جایگزین آنها کند اما آذری ها در خانه های خود، جشن های نوروز را برگزار می کردند تا این آئین دیرینه فراموش نشود. در سال 1967، شیخعلی قربانف، مراسم عید نوروز را بصورت عمومی برگزار کرد که از سوی مقامات شوروری سابق تحت تعقیب قرار گرفت و از کار برکنار شد اما مردم این کشور با داستان سرایی در مورد این عید و قرارداد نام های نوروز و بایرام روی فرزندانی که در این ایام به دنیا می آمدند، مانع از بین رفتن عید نوروز شدند. در نهایت پس از استقلال جمهوری آذربایجان در 18 اکتبر 1991، عید نوروز از خانه ها به محله ها و سپس به میادین شهر ها گسترش یافت و تبدیل به یک آئین و مراسم رسمی شد. مراسم عید نوروز از چهارشنبه سوری آغاز و تا 21 مارس ادامه دارد. قزاقستان؛ تازه شدن با جشن های ویژه شروع اعتدال بهاری، نوروز قزاق ها بوده و آنها معتقدند در این روز ستاره های آسمانی به نقطه آغاز رسیده، همه جا تازه شده و روی زمین شادمانی برقرار می شود. نوروز برای مردم این سرزمین بسیار مقدس بوده و عبارت نوروز را بسیار محترم می دارند زیرا براین باورند نوروز، روزی است که سنگ نیلگون سمرقند آب می شود. آنها یکسال منتظر نوروز هستند و اگر در این روز باران یا برف ببارد، آن را به فال نیک می گیرند و معتقدند سال خوبی آغاز خواهد شد. در شب نوروز دختران روستایی با گوشت اسب که سوقیم نام دارد، غذایی به نام اویقی آشار همراه با آویز می پزند و در قبال آن آینه، شانه و عطر هدیه می گیرند که سلت اتکیتر نامیده می شود. همچنین با پوشیدن لباس نو و سفید که برای شان نشانه شادمانی است، فرا رسیدن این روز را به هم تبریک می گویند. در عصر نوروز هم رقابت آیتس آغاز می شود که مسابقه شعر و شاعری است. روشن کردن دو عدد شمع در بالای خانه در شب تحویل سال و تمیز کردن خانه از دیگر رسوم نوروز است زیرا اعتقاد دارند تمیز بودن محل سکونت در آغاز سال نو، مانع بیماری و بدبختی اهالی خانه می شود. جوانان قزاق در عید نوروز اسبی سرکش را زین کرده و عروسکی که ساخته دست خودشان است، با آویز زنگوله ای به گردنش در ساعت 3 صبح که ساعتی معین از شب قزیر است، در شهر و روستا رها کرده تا از این طریق مردم را بیدار کنند. این عروسک در حقیقت نمادی از سال نو است که آمدن خود را سوار بر اسب به همه اعلام می کند. همچنین پختن غذایی به نام نوروز گوژه (آش) که تهیه آن به معنی خداحافظی با زمستان بوده و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می شود، از آیین و رسوم دیگر مردم این کشور است. ترکمنستان؛ نماد زندگی دوباره طبق رسم های قدیمی و جدید، در ترکمنستان دو مرتبه جشن سال نو گرفته می شود؛ یکی بر اساس تقویم میلادی به عنوان جشن بین المللی (سال نو) و دیگری نوروز به نشانه احیای آداب و رسوم دیرینه. مردم این کشور عقیده دارند زمانی که جمشید به عنوان چهارمین پادشاه پیشدادیان بر تخت سلطنت نشست، آن روز را نوروز نامیدند. ترکمن ها آداب خاصی برای این روز دارند، از جمله غذاهای خاص نوروز و برپایی بازی ها و مسابقات گوناگون. در این ایام ترکمن ها با پختن غذاهای معرف نوروزی همانند نوروز کجه، نوروز بامه، سمنی (سمنو) و اجرای بازی ها و مسابقات مختلف اسب دوانی، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی به جشن و شادی می پردازند. نیاکان ترکمن عید نوروز را به عنوان سنبل و نماد زندگی دوباره، برکت، مکنت، سعادت و رفاه تلقی کرده اند. عید نوروز همچنین جشن کشاورزانی است که آذوقه مردم را تامین می کنند و به همین دلیل کشاورزان دامنه های کوه کپت داغ و کناره های آمودریا با عظمت خاصی سال جدید را جشن می گیرند. پس از استقلال کشور ترکمنستان رئیس جمهوری این کشور، به منظور احیای رسم دیرین ترکمن ها که از نسل های پیش وجود داشته، آغاز سال نو را نوروز اعلام کرد و امروز عید نوروز به عنوان جشن ملی به رسمیت شناخته شده است. در ترکمنستان یکم و دوم فروردین مطابق با 21 و 22 ماه مارس هر سال به مناسبت عید نوروز تعطیل رسمی بوده و جشن های مختلف مردمی در سراسر این کشور برپا می شود. ترکیه؛ جشنی که ممنوع شده است نوروز تا تشکیل جمهوری ترکیه، در میان ترکان این کشور برگزار می شد اما به تدریج این مراسم اهمیت پیشین خود را از دست داد و تا مدتها تنها در مناطق کردنشین و پاره ای از مناطق شمال، رسم و آئین نوروز موجودیت خود را حفظ کرد. البته از سال های ابتدایی قرن 21 میلادی، دولت ترکیه برگزاری این عید را به صورت رسمی اعلام کرد تا جائیکه وزارت آموزش و پرورش این کشور در اواسط ژانویه 2005 طی بخشنامه ای به مراکز آموزشی این کشور، خواهان برگزاری آئین های ویژه عید نوروز به عنوان عید رسمی شد. البته امسال اردوغان با اجرای قانونی عجیب، برگزاری مراسم نوروز را ممنوع اعلام کرد. مردم عثمانی که ترکیه امروز بخشی از آن امپراطوری است، عید نوروز را به عنوان یکی از معدود ایام جشن می گرفتند. آنها این روز را آغاز بهار طبیعت، شروع تجدید حیات، تازگی و طراوت، تفسیر می کردند. در این روز حکیم باشی معجونی که نوروزیه نامیده می شد، برای پادشاهان و درباریان تهیه می کرد که از چهل نوع ماده مخصوص تهیه می شد و شفابخش بسیاری از بیماری ها و دردها بود. همچنین برخی از مردم این سرزمین نوروز را روزی مقدس در کنار شب قدر و شب برائت برشمرده اند. بعضی نیز نوروز را زمان ولادت امام علی(ع)، تعیین ایشان به خلافت و سالروز ازدواج شان با حضرت زهرا (س) دانسته اند. در شهرهای جنوب شرقی ترکیه، مانند دیاربکر، شانلی اورفا، ماراش و مرسین عید نوروز به صورت باشکوهی برگزار می شود که بیشتر منعکس کننده فولکلر مردم آن نواحی است. از ویژگی های این جشن، نواختن پر سر و صدای سورنا و دهل و ایراد سخنرانی های آتشین در کنار کپه های آتش است. این آئین ها در میدان های بزرگ و اصلی شهرها و روستا ها برگزار شده و در خانه ها پختن شیرینی های خانگی و غذا های خاص نوروز از سنت های دیگر مراسم نوروزی به حساب می آید. پاکستان؛ روز عالم افروز مردم پاکستان، نوروز را عالم افروز می نامند؛ یعنی روز تازه رسیده که با ورود خود، جهان را روشن و درخشان می کند. در میان مردم این سرزمین تقویم از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین سبب، گروه ها و فرقه های گوناگون دینی و اجتماعی در ابتدای تقویم های خود به تاریخچه نوروز و ارزش و اهمیت آن می پردازند و آن را جنتری نامیده اند. از آداب و رسوم عید نوروز برفی، تهیه کردن انواع شیرینی مانند لدو، گلاب حامن، رس ملائی، کیک برفی، شکرپاره، کریم رول، سوهن حلوا و پختن غذاهای معروف این ایام و عیدی دادن و گرفتن و دید و بازدید اقوام است. بسیاری از خانواده های پاکستانی مراسم نوروز را گرامی می دارند، به طوریکه برای یکدیگر کارت تبریک طلایی و الوان مزین به گل و بلبل که نشان از نو شدن طبیعت دارد، می فرستند که معمولا بر آن عبارت عید مبارک نقش بسته است. آنها مانند ایرانی ها خانه تکانی می کنند، لباس نو می پوشند، به دید و بازدید می روند و سعی می کنند کدورت و غم را از دل ها بزدایند. خانواده های پاکستانی به هنگام نوروز سفره نوروزی رنگین می گسترانند و انواع شیرینی و میوه ها را بر آن می چینند و بزرگترها به کوچکترها هدیه می دهند. در ایام نوروز پاکستانی ها سعی می کنند از گفتار نامناسب پرهیز کرده و با کلماتی محترمانه از یکدیگر نام می برند. سرودن اشعار نوروزی به زبان های اردو، دری و عربی در این ایام مرسوم است، که بیشتر در غالب قصیده و غزل بیان می شود. پاکستانی ها بر این باورند مقصد نوروز امیدواری در آرامش، صلح و آشتی نگهداشتن جهان اسلام و عالم انسانیت است، تا آنجا که آزادی، آزادگی، خوشبختی، کامیابی، محبت، دوستی و برادری همچون بوی خوش گل های بهاری، در دل مردم جایگزین صفت های دیگر می شود. مصر؛ نوروزی با زمان های متفاوت مصریان باستان از یک سو با آمدن فصل بهار و قرار گرفتن خورشید در برج حمل سال فلکی خود را آغاز سال می کردند و این روز به عقیده آنان آغاز خلقت بوده است. توت حکیم معروف مصری آغاز سال نو مصریان را مقارن با ظهور ستاره شعرای یمانی در برج خورشید قرار داد و مصریان برای زنده نگهداشتن نام این حکیم فرزانه ماه آغازین سال نو را به نام او ثبت کرده و آن روز، جشن ملی مصریان لقب گرفت. از سوی دیگر کاهنان مصری برای رود نیل و روزی که در آن رود طغیان می کرد، احترام خاصی قائل بوده، آن را مقدس می شمارند و گاهی صفت الهی نیز به آن می دادند زیرا تنها منبع درآمد شهرها و کشورشان بود. بر این اساس، قبطیان جشنی سالانه به نام نیروز که به عربی به آن النیروز می گویند، تشکیل دادند که هر سال در اول پائیز و آغاز فصل زراعی و زمانی که رود نیل طغیان کرده و زمین های اطرافش را سیراب می سازد، برگزار می کردند. روز دهم یا یازدهم از ماه سپتامبر یعنی روز اول ماه توت که یکی از ماه های مصر باستان بوده، آغاز سال در تقویم قبطیان محسوب می شود. نوروز قبطی در مصر با نوروز در ایران هرچند از لحاظ زمانی تفاوت دارد ولی در اصل یکی است زیرا مصریان این جشن را از ایرانیان گرفته و یادگاری از دوره تسلط هخامنشیان بر مصر است، گرچه خود قبطیان آن را مربوط به مصر باستان می دانند. در مورد چگونگی پیدایش نوروز در مصر روایت های مختلفی وجود دارد. عده ای معتقدند نوروز از زمان کمبوجیه یعنی از سال 595 ق.م. وارد این سرزمین شد و گروهی معتقدند نوروز در زمان خسرو پرویز و سال 619 وارد مصر شده است اما عده ای دیگر تاریخ ورود نوروز به مصر باستان را در عهد حکومت داریوش جانشین کمبوجیه برشمرده اند. البته در زمان بطلمیوس معبد دندره بزرگ با 12 ستون به نمایندگی از 12 ماه سال ساخته شد که پادشاه همراه با 13 کاهن پرچم به دست که نشانه هایی از خدایانشان بر آن حک شده بود، وارد آن معبد شده و مراسم مذهبی خاص و جشن نوروز را در آن برگزار می کردند. روسیه؛ پایان ممنوعیت جشن باستانی مردم ساکن در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق هنوز خاطره تلخ ممنوع بودن برگزاری مراسم عید نوروز در دوران پیش از استقلال را در ذهن دارند؛ ممنوعیتی که مانع ترویج این عید بزرگ در میان اقوام ساکن شوروی در سطح عمومی شده بود. با این حال اقوام و ملیت های ساکن شوروی توانستند در چارچوب محیط خانواده و محل زندگی آئین های جشن های ویژه عید نوروز را زنده نگه دارند تا جایی که امروز در برخی مناطق کشور پهناور روسیه بویژه منطقه قفقاز و ولگا و جمهوری های مسلمان نشین داغستان و تاتارستان عید نوروز بصورت باشکوه جشن گرفته می شود. عید نوروز امروزه آئین باستانی در میان 25 میلیون مسلمان از حدود 40 قومیت در روسیه است؛ عیدی که از خاستگاه اصلی اش در ایران باستان، روی فرهنگ کشورها و ملل منطقه بویژه مناطق آسیای مرکزی و قفقاز داشته تاثیر داشته و حدودا از هزار سال پیش به روسیه راه یافته است. این عید چه در میان اقوام بومی ساکن روسیه همچون آوارها، اوستیایی ها و چه اقوام مهاجر همچون تاجیک ها، افغان ها، قرقیزها، ازبک ها، آذری ها و قزاق ها بصورت گسترده جشن گرفته می شود. البته پس از فروپاشی شوروی و در پنج سال اخیر نمایندگان بیش از 30 قوم و ملیت از جمله ایرانی ها، ترک ها و قزاق ها هر سال در ایام نوروز مراسم ویژه جشن و شادی بصورت دسته جمعی برگزار می کنند. ضمن اینکه نوروز با عیدی بومی به نام ماسلنیتسا که پیام آور آغاز بهار بوده و در میان روس ها دارای مقبولیت خاصی است، تقارن دارد. در این عید مترسک ها آتش زده می شود که این نشانه رخت بستن سرما و زمستان و آغاز فصل بهار است؛ به همین دلیل توجه به جشن نوروز در میان روس ها در سال های اخیر افزایش یافته و مردم این کشور آن را به عنوان عید آغاز بهار و شکوفایی طبیعت می شناسند. هند؛ جشن رنگ ها در بهار در میان هندیان، جشن هولی که همانند جشن نوروز برگزار می شود که از اعیاد رسمی و جشنواره ای ملی و مذهبی بهاره بوده و به جشنواره رنگ ها نیز معروف است. این جشن در روز پایانی ماه مارس و آخرین روز زمستان برگزار می شود که همه مردم هندوستان در این روز تعطیل هستند. در این جشن دو روزه، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه های مخصوص به سوی یکدیگر و نیز اجرای موسیقی و رقص، به شادی می پردازند. در این آئین، همه افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده است. در غروب یا شب هنگام اولین روز این جشن، آتشی بزرگ روشن شده و قبل از آن، آتش بزرگ دیگری روی مکانی که از قبل آماده شده، روشن می شود و تمثالی از هولیکا که از خیزران و بوریا ساخته شده، در حرکتی دسته جمعی و منظم به همراه خوانندگان و نوازندگان محلی به وسیله برهمن ها به محل حمل می شود. تمثال در وسط آتش گذارده می شود و دستیار برهمن آن را طواف می کند و قبل از اینکه آن را آتش بزنند، اشعاری را در ستایش هولی ذکر می کند. در روز دوم از صبح تا ظهر مردم با هر عقیده و مذهبی، بر سر و روی لباس های دوستان و خویشان گرد رنگ می ریزند یا با آب فشان، آب رنگی بر سر و روی هم می پاشند. در غروب همان روز مردم به همدیگر شیرینی تعارف می کنند و دوستان سه بار همدیگر را در آغوش می گیرند و برای هم آرزوی خوشبختی می کنند. در این جشن دو روزه، مراسم های خاص و غذاها و شیرینی های مخصوص برای مهمانان تهیه می شود. لبنان؛ داستان پیروزی بر ضحاک حضور پر رنگ فرهنگ غربی در لبنان باعث نشده است، مردم این کشور بسیاری از آداب، رسوم و فرهنگ عربی – اسلامی خود را از دست بدهند. لبنانی ها احترام ویژه ای برای فرهنگ ایرانی قائل هستند که در این بین عمده مراسم نوروز توسط کردهای لبنانی برگزار می شود. هزاران کرد لبنانی، هر سال عید نوروز مصادف با اولین روز بهار و نو شدن طبیعت را به عنوان روز ملی همچون دیگر ایرانیان در درون و بیرون از میهن شان، جشن می گیرند زیرا نوروز برای آنها، از جمله کردهای ساکن لبنان، دو معنا دارد: یکی عید آزادی و دیگری عید بهار . به باور این قوم، 2706 سال پیش، حاکمی مستبد به نام ضحاک که آشوری بود، در نینوا – موصل کنونی در عراق – بر کردها حکومت و به آنان ستم می کرد، به گونه ای که بسیاری از کردها از ترس ظلم و ستم های وی به کوه ها پناه می بردند. شخصیتی به نام کاوه ، کردها را گرد هم آورد و آنان به رهبری وی بر ضحاک ستمگر شوریدند و او را به قتل رساند. پس از رهایی کردها از بند ظلم ضحاک و رسیدن به نعمت آزادی، در ارتفاعات، کوه ها و کوهستان ها به جشن و شادمانی پرداختند. به عقیده کردها، روز پیروزی بر ضخاک مصادف با اول بهار بود و از این رو کردها همه ساله این روز را به عنوان عید بهار جشن می گیرند؛ همچنین به همین مناسبت، سنت روشن کردن آتش در شب نوروز هنوز در میان کردها پابرجاست. درحال حاضر، حداقل 35 هزار نفر از مردم و ساکنان لبنان همه ساله نوروز را در نخستین روز بهار جشن می گیرند. همچنین شماری از ایرانیان که در گذشته دور دست از ایران مهاجرت و در مناطق بعلبک در شرق لبنان و جنوب به ویژه شهر صور زندگی می کنند، نیز به برگزاری مراسم عید نوروز می پردازند. عراق؛ رسمی شدن با سقوط صدام یکی دیگر از کشورهای منطقه که عید نوروز را جشن می گیرد، عراق است. دولت این کشور عربی، به مناسبت عید نوروز پنج روز تعطیل رسمی اعلام کرده و بیشتر مقام های عالی کشور به ویژه کردها مراسم ویژه نوروز برگزار می کنند. البته از نخستین روز تاسیس حکومت کنونی عراق، تعطیلات نوروزی اجرایی و نوروز به یکی از اعیاد و روزهای مهم عراق تبدیل شده است؛ هرچند در زمان حکومت صدام حسین هم با وجود دشمنی سرسختانه وی با آئین های غیر عربی، مراسم عید نوروز در میان مردم برگزار می شد. کردهای عراق در نوروز رسمی دارند که اگر کسی در طول سال عزیزش را از دست داده، در خانه خود مانده و اقوام و دوستان، به دیدنش می روند. همچنین قوم ایزدی ها نیز که عموما در شمال عراق زندگی می کنند، نوروز را به شکلی ویژه جشن می گیرند. برای آنها چهارشنبه سوری، جشن اول سال است که آن را چهارشنبه سور یا چهارشنبه سرخ می نامند. این جشن در شب اولین چهارشنبه ماه آوریل که نیسان نامیده شده، برپا می شود. رنگ کردن تخم مرغ که از دیدگاه آنها باعث سبزی دشت و صحرا می شود و مسح قطرات شبنم که عامل شفای بیماری هاست، از دیگر رسوم آنها در نوروز است. آلبانی؛ مراسمی با جایگاهی خاص در آلبانی سلطان نوروز به عنوان یک جشن ملی هر ساله به شکلی ویژه برگزار می شود؛ جشنی که بعد از فروپاشی نظام کمونیستی انورخوجه و بازگشت مجدد آزادی مذاهب در آلبانی از سوی دولت بعنوان یک جشن ملی شناخته شده و تعطیل عمومی اعلام شده است. این جشن همه ساله در روز 22 مارس (دوم فروردین) یک روز پس از نوروز ایرانیان توسط ایشان برگزار می شود که در آن بکتاشیان تولد امام علی (ع) را همراه با بهار طبیعت جشن می گیرند. محل برگزاری این جشن در معبدهای بکتاشی ها که به آن تکیه می گویند و به صورت دسته جمعی است. بزرگ ترین و مجلل ترین مراسم در تکیه اصلی بکتاشی ها در شهر تیرانا و با حضور رهبر آنها که به او بابا می گویند، و همچنین حضور فعالان سیاسی و مذهبی داخلی و خارجی اجرا می شود. مریدان بکتاشی یا آرشیک ها به زیارت قبر رهبران پیشین که در باغ تکیه قرار دارد، می روند و با بابا رشادی یا کورجوش، دیدار می کنند. در ابتدای برنامه سرود ملی کشور آلبانی نواخته می شود و پس از آن بابا رشادی با همراهی دراویش دیگر، برنامه خواندن سرود سلطان نوروز را آغاز می کند. سپس نوبت به سخنرانی بابا می رسد. پس از سخنرانی، شعرهایی از نعیم فراشی شاعر آلبانی که بکتاشی نیز بوده است، خوانده می شود. این شاعر نه تنها به زبان آلبانیایی شعر سروده، بلکه به زبان های یونانی، ترکی و فارسی نیز شعر دارد. مراسم سلطان نوروز با دیدار مردم با بابا رشادی و دیگر رهبران ادامه می یابد. به هر فرد در زمان خروج، لقوم راحت الحلقوم تعارف می شود. قرقیزستان؛ جشن جالب یک روزه عید نوروز در میان برخی از مردم قرقیزستان تنها یک روز آنهم در روز اول یا دوم فروردین ماه است. اگر اسفند 29 روز باشد، اول فروردین و اگر 30 روز باشد، دوم فروردین این جشن برگزار می شود. مراسم جشن این روز را در شهرها دولت تدارک می بیند و در روستاها بزرگان و ریش سفیدان در برگزاری آن دخالت دارند. پختن غذاهای معروف قرقیزی مانند بش بارماق، مانته برسک، و کاتما مرسوم است که به صورت رایگان بین حاضران در جشن پخش می شود. ضمن اینکه برگزاری مسابقاتی از قبیل سوارکاری و غیره نیز در این روز مرسوم است و به شکل چشم گیری برگزار و جوایز ارزنده ای به نفرات برتر داده می شود. اندرق از بزرگترین روستاهای قرقیزستان است که مردمانش تاجیک بوده و به زبان فارسی – تاجیکی صحبت کرده که به شکلی خاص مراسم نوروز را برگزار می کنند. هرسال جوانان هزینه پخت غذاهای نوروزی و زنان طبق طالع شان مسئولیت پخت آن را برعهده می گیرند. کودکان هم برای نوروز از چند روز قبل آماده می شوند و شعر و ترانه های نوروزی می خوانند تا در روز جشن هنر خود را به اهل ده نمایش بدهند. تایلند؛ جشن سه روزه آب عید نوروز در تایلند سانگ ران نام دارد و در روز 13 ماه آوریل یا 25 فروردین هر سال برگزار می شود، جشنی سه روزه که به جشنواره آب مشهور است. سانگ ران که در زبان تایلندی به معنای حرکت است، فرصتی را برای گردهم آمدن اعضای خانواده فراهم می آورد تا به بزرگترهای خانواده ادای احترام کنند. در این مراسم بزرگترها با ریختن آب معطر روی دستان کوچکترها آنها را متبرک کرده و به خانه خویش می فرستند. سانگ ران همچنین روزی برای یک پاکسازی بهاری است که در آن براساس باورهای مذهبی هرچیز کهنه و بی استفاده باید دورانداخته بشود تا بدشانسی از صاحبش دور شود. یکی از مشهورترین آداب این جشنواره پاشیدن آب روی یکدیگر است. مردم تایلند بر این باورند که از این طریق بدشانسی ها را از یکدیگر می زدایند و سعادت و خوشبختی را جایگزین آن در خانواده های می کنند. آنها همچنین در این روزها به معابد می روند تا ضمن عبادت، برای راهبان معابد غذا ببرند. هرچند در اصل سنت آب ریختن روی یکدیگر، به معنای احترام گذاشتن است اما با توجه به اینکه این جشن در گرمترین ماه سال انجام می شود، این جشن به مراسمی مهیج برای جوانان تبدیل شده که در آن با انواع ظرف ها یا تفنگ های آبی اقدام به ریختن آب به یکدیگر در خیابان ها می کنند. ویتنام؛ دوره گردهایی شبیه جنگل صورتی جشنی همانند نوروز در اواسط بهمن ماه در ویتنام برگزار می شود. این عید به طور رسمی، سه روز بوده که گاه ممکن است تا یک هفته کامل طول بکشد. مردم ویتنام در این روز برای احترام به ارواح، اجداد و بزرگان فامیل مراسم ویژه ای برگزار می کنند. همچنین هدایایی از انواع غذا و اشیای زیبا میان دوستان و همسایگان مبادله می شود. آنها می کوشند در این عید دور خانواده خود جمع شده، کیک چهارگوش پرتقالی همراه با غذاهای سنتی به همراه مربای زرد رنگ صرف کرده و در دعای خانواده شرکت کنند. در بازارها انواع کاردستی ها مانند درخت و انواع شکلات به اشکالی مختلف ساخته و عرضه می شود که همه سمبلی از زندگی و آینده خوش است. دوره گردها در شهر با باری پر از هلو، با دوچرخه ها حرکت می کنند و تعداد آنها به حدی است که خیابان ها شبیه به جنگلی صورتی رنگ و در حرکت به نظر می رسد. ویتنامی ها پیش از این عید، خانه های خود را تمیز می کنند و لباس های نو می پوشند و ادارات و مراکز تجاری با روبان و پارچه های قرمز که تبریک سال نو بر آن نوشته شده، تزیین می شود. مراسم نوروزدر ویتنام، هرساله صدها توریست خارجی را به این کشور جلب می کند. زنگبار؛ عید صادراتی بازرگانان زنگی به معنی تیره رنگ و سیاه و بار یعنی جایگاه کاخ مانند، ساحل و کناره است و زنگبار یعنی ساحل سیاهان و یا سرزمین سیاهان که اروپاییان آن را زنزیبار و کشورهای دیگر زنجبار می خوانند. زنگبار، در سواحل شرقی قاره آفریقا قرار دارد و ایرانی ها از دوران هخامنشی ها با این بخش از آفریقا در رفت و آمد بازرگانی بوده اند. در زمان های کهن ، به ویژه پس از یورش تازیان به ایران زمین، گروه بزرگی از مردم شیراز به زنگبار، کوچ کردند و از همان زمان ها، آئین های ایرانی مانند نوروز را نیز با خود به همراه بردند و اینک سال هاست که نوروز جشنی شناخته شده به نام نوروزی در زنگبار (تانزانیا) است. کدبان علی عطار، مستند ساز ایرانی می نویسد: در دوران پایانی سده 19 و ابتدای سده بیستم، دولت انگلستان جزیزه رنگبار را که در نزدیکی کرانه باختری آفریقا قرار دارد، به تصرف خود درآورد و برای پیشبرد بخشی از کارهای فنی در آنجا، گروهی از پارسیان هند را که در گجرات هندوستان زندگی می کردند، استخدام و به آنجا فرستاد و به این ترتیب 150 خانواده پارسی نیز در زنگبار ماندگار شدند و همه ساله جشن ملی نوروز را برپا داشتند. ژاپن؛ کیمونو و کیک موشی مردم ژاپن هم در روزهای ابتدایی بهار جامه های سنتی خود (کیمونو) را برتن کرده و کیک موشی می پزند و می خورند. پختن این کیک رسمی دیرینه در میان مردم ژاپن است که آرد برنج پخته را با هاون خمیر کرده و با مواد مختلفی آن را آماده و تزئین می کنند. البته در خانه های کوچک امروزی مردم ژاپن کنونی جایی برای کوبیدن و پختن این نوع کیک نیست، به همین دلیل آنها ماشین های کیک پز که ویژه موشی پزی است، استفاده می کنند که به آن موشی تاکی می گویند. در گذشته مردم ژاپن برخلاف سایر مردمی که جشن نوروزی دارند، در هنگام فرار رسیدن بهار و عید نوروز از جارو کردن جلوی درب خانه های شان خودداری می کردند زیرا معتقد بودند این رسم موجب ماندگاری خیر، برکت و سلامتی خواهد شد. چین؛ کاغذهای سرخ برای دوری از شیطان مردم چین طبق آئین های کهن، به هنگام شب سال عید نوروز یعنی آغاز فصل بهار، کاغذهای سرخ را بریده و به شیشه ها و چارچوب پنجره ها می چسبانند. کاغذها باید به رنگ قرمز باشد و پیرترین زن خانواده باید این بر ش ها را تهیه کند. چینی ها عقیده دارند که این کاغذها می تواند روح شیطان را از آنان و خانواده شان دور کند. امروزه این رسم در چین تغییر کرده و انواع کاغذها به رنگ های شاد و زیبا به پنجره ها آویخته می شود. چینی ها عقیده دارند این کاغذها سبب خوشبختی در سال نو می شود. Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران ومجاوران حرم رضوی
شعار سال: حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران، مصادف شدن ابتدا و انتهای سال 95 را با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) مایه برکت کشور دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پرداختند. ایشان با تاکید بر اینکه انتخاب شعار سال 95، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، ...
ساخت اعضای زنده بدن با استفاده از فناوری سه بعدی
معلوم نیست که این سلول ها پس از گذشت مدتی، همچنان زنده باقی خواهند ماند یا نه، زیرا دسترسی سلول ها به اکسیژن و مواد غذایی در بافت هایی که ضخامتی بیشتر از 2 دهم میلی متر داشته باشند، به تدریج قطع می شود. این فناوری فعلاً در بدن حیوانات بررسی شده، ولی هنوز هم آزمایش های متعدد دیگری لازم است تا مجوز استفاده از آن در بدن انسان صادر شود. دانلود ...
از آداب و سنن نوروز در ایران تا شفایافته امام رضا (ع)
نکته که المان خونه تکونی تداعی کننده خاطرات مادربزرگ ها در زمان نزدیکی عید نوروز است، بیان می کند: کارکتر این المان مادر بزرگی مشهدی است که از پنجره در حال تکان دادن قالیچه اش است. در قدیم بعد از مراسم خانه تکانی، سنت قدیمی نواختن ساز و دهل در زمان تحویل سال نو را داشتیم که این امر در المان نوای سال نو اثر سید یاسر حسینی آمده است. این اثر از جنس فایبر گلاس و در ارتفاع 70 متر و طول دو متر ...
تهران پاکم آرزو است
کمک دولت این مهم را تحقق بخشیده و سبب شود این آلودگی هوایی که سالانه بیش از دو هزار و 700 نفر از مردم تهران جان شان را از دست می دهند به کمترین حد ممکن خودش برساند. یکی از مهم ترین اولویت های شهر تهران بعد از آلودگی هوا ساماندهی، زیرسازی و نوسازی بافت های فرسوده و به طورکلی ایمن سازی شهر تهران است. با توجه به اینکه شهر تهران دارای گسل های زلزله فراوانی است و طبق مطالعات انجام شده احتمال ...
جاذبه های گردشگری شهرستان رابر همراه با نقشه گردشگری
و بلندی های ملایم، پوشیده از چمنزار، برکه های کوچک و چشمه های روان که بیش از 3 هزار و 600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تخت سرتشتک یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی منطقه است. تخت سرتشتک منطقه ای دیدنی است که به دلیل ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است. به دلیل سردی هوا درختی در آن نمی روید اما سرتاسر آن را بوته زار و چمنزار فراگرفته است. با قرار گرفتن در نقاط بلند این ...
شورا در بحث حمل و نقل به اندازه12 سال کار کرده است/ ضرورت بسیج امکانات برای تبریز2018
حدودا 12 هزار هکتار بافت شهری داریم، حاصل یک روز نیست و در طول چند هزار سال تشکیل یافته است. اما در صد سال گذشته، شهر های ما تفاوت عمده ای با سایر شهر ها داشته است و این تفاوت در این است که شهرهای ما پیاده محور هستند و برای رفت و آمد افراد طراحی شده اند و با شرایط امروزی که زندگی ماشینی می باشد، کاملا متفاوت اند. اگر زمانی، خانه مطلوب، خانه ای در کوچه ای باریک یا گوشه یک محله بود، در حال حاضر مسئله ...
بخش خصوصی ایران به آینده امیدوار است
های رفاه نیز نشان می دهد که وضعیت زندگی این گروه اجتماعی به بحرانی ترین شرایط نزدیک شد. براساس برآوردهای رسمی در صورتی که با نرخ های ثابت، هر خانوار به طور متوسط ماهیانه 533 هزار تومان پس انداز انجام دهد پس از 32 سال قادر به خرید خانه در شهرهای بزرگ ایران خواهد بود. اما همین خانواده در سال 78 امکان خرید خانه 78 متری را داشته است. سال 85 با همین میزان پس انداز، متراژ خانه او به عدد 66 متر کاهش می ...
مقاصد گردشگری متفاوت برای تعطیلات نوروزی (1) +تصاویر
به گزارش پدال نیوز به نقل از وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: گرفتاری ها و فشار کاری، اواخر اسفند به اوج خود می رسد، انگار در این ماه تنها چیزی که آدم را سر پا نگه می دارد رویای سفرهای نوروزی است؛ برای همین است که از اول اسفند دل مان لک می زند برای سفر. سفر، سین ثابت بسیاری از سفره های عید است و بسیاری از خانواده ها هر سال نوشدن طبیعت را با سفر و کشف ناشناخته ها جشن می گیرند ...
آزادراه یا آزارراه چالوس؟!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با گذشت دو دهه از آغاز به کار احداث آزادراه تهران شمال این پروژه مانند قصه هزار و یک شب به افسانه تبدیل شد و هر روز بومیان منطقه را با داستان هایی روبه رو می کند که دور از ذهن است. قطعه چهارم آزادراه تهران شمال که در حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد چالوس به طول حدود 20 کیلومتر واقع شده است با گذشت 20 سال از آغاز طرح هنوز تدبیری برای آن اندیشیده ...
وعده های روحانی در 24 سفر استانی
به مثابه دیگر روسای جمهور پیش از خود، عزمش را بر انجام این سفرها جزم کرد اما از همان ابتدا اعلام کرد که نه از تعطیلی مدارس و ادارات خبری هست و نه قرار است مصوباتی در این سفرها به تصویب برسد که عمر دولت به انجام آنها قد ندهد. به همین دلیل هم استانداران موظف شدند تا به صورت دوره ای مراحل پیشرفت و اجرایی شدن هر یک از این مصوبات را به دولت گزارش دهند. به علاوه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز با ...
چشمانتان را به دیدن مناظر بکر روستاهای گردشگری کردستان دعوت کنید
به گزارش خبرنگار ایرنا استان کردستان یک میلیون و 484 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستای سکونت می کنند از این تعداد روستاها 12 مورد آن جزو روستاهای هدف گردشگری است و جاذبه های تاریخی و طبیعی موجود در آن می تواند مقصد گردشگران باشد. تُرجان در سقز، اورامان تخت، ژیوار و دزلی در سروآباد، پالنگان در کامیاران، قم چقای و خسروآباد در بیجار، نگل، آویهنگ، نوره و صلوات آباد در سنندج و ...
لذت کپرنشینی و طبیعت بکر محروم ترین نقطه کشور+تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ شهرستان بشاگرد به مرکزیت شهر سردشت یکی از شهرستان های واقع در شرق استان هرمزگان با مساحت بیش از 9 هزار کیلومترمربع است که در سال 87 به شهرستان ارتقاء یافت و یکی از محروم ترین نقطه هرمزگان است اما لذت کپر نشینی و طبیعت بکر بشاگرد باید از نزدیک لمس کرد. پس از انقلاب با حضور جهادگران جهاد سازندگی در این منطقه و نیز افراد تاثیرگذاری ...
از تبریز همزاد تاریخ تا ربع رشیدی، نخستین دانشگاه آکادمیک جهان + تصاویر
راهی تبریز شوی و باد خنک این شهر مشام جانت را بنوازد اما بدون خوردن کوفته تبریزی برگردی؟ حال که سوغاتی هایت را خریده ای و کوچه ها و محلات با صفای تبریز را دید زده ای بیا راهمان را کج کرده و به سفره خانه سنتی شهریار نیز سر بزنیم. سفره خانه سنتی شهریار که به نام حمام نوبر تبریز مشهور است با مساحتی حدود 700 متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی و تربیت قرار دارد. این ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای اصفهان، سال 1394 با همه فراز و نشیب ها و رویدادهای تلخ و شیرینش گذشت. نگاهی به پشت سر شاید بتواند به ما هشدار دهد که چه کارهای نکرده ای داریم که باید در سال نو انجامش دهیم. مروری چند دقیقه ای بر یک سال فرهنگ استان اصفهان با بهره گیری از پایگاه های خبری ندای اصفهان، صاحب نیوز، رویش نیوز، هنرما، اصفهان بیدار، کانون خبر، تسنیم و ایمنا: ...
تصاویر/مقایسه آئودی S6 کواترو با کادیلاک CTS و لکسس GS F
اسپورت لوکس بدون افتادن در مخمصه ی 640 اسب بخاری بخواهند؟! به گزارش وب سایت پدال، خوشبختانه تنی چند از سایر خودروها این فاصله را پر می کنند. مدل هایی با نشان های قابل توجه بر روی کاپوت و برخی از کارایی های نزدیک به مدل های تاپ اما بدون قیمت های ترسناک، بدون مصرف سوخت زیاد. از همه جالب تر اینکه دیگر آن دادوبیدادهایی را که در خانه می گویند چرا در چند ماه سه دست لاستیک عوض می کنی را نخواهید ...
لرستان سرزمین آبشارها و تالاب ها
نام برد. فاصله آن تا خرم آباد از طریق جاده 64 کیلومتر –عرض تاج آبشار 20 متر می باشد .17 پلاژ،7 چادر ،بازار چه محلی ،تلفن ،آب ،برق،خانه بهداشت وپاسگاه انتظامی در کنار آبشار دایر می باشد. آبشار آب سفید : این آبشار زیبا ودیدنی در منطقه ذلقی الیگودرز وبه فاصله حدود 50 کیلومتری واقع شده است، ارتفاع این آبشار حدود 65 متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پر آبی حدود 8 متر می باشد. ...
مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1394
کوهستان های مابین استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد. این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم از بین رفته بود. رفع تصرف 11 هزار مترمربع از اراضی منطقه حفاظت شده در تاریخ 94/1/24، با دستور سرپرست شعبه ویژه زمین خواری، با حضور عوامل پلیس پیشگیری کلانتری 128 تهران، نیروهای یگان محیط زیست پارک های ملی خجیر و سرخه و حصار دیوار کشی ها تخریب شده و اراضی مذکور رفع تصرف و ...
آشنایی با زندگی ام البنین (س)
عباسا مقطوع الیدین یعنی ای زنان مدینه ، دیگر ام البنین نخوانید و مادر شیران شکاری ندانید، مرا فرزندانی بود که به سبب آنها ام البنینم می گفتند، ولی اکنون دیگر برای من فرزندی نمانده همه را از دست داده ام . آری ، من چهار باز شکاری داشتم که آنها را هدف تیر قرار دادند و رگ گردن آنها را قطع نمودند و دشمنان با نیزه های خود ابدان طیبه آنها را از هم متلاشی کردند و در حالی که روز را به پایان بردند که ...
تغییرات نوروز در زندگی مدرن
. به همین دلیل در طول صد سال اخیر جشن نوروز به شدت اهمیت یافته است اما اگر یکی دو قرن عقب برویم جشن و آیین های مذهبی نیز یا اهمیت بیشتری داشته اند و یا دستکم به اندازه نوروز مهم بوده اند. یکی از داده های مهم در این رابطه در ایران مسئله همگرایی مذهبی ایرانیان با مسلمانان از ابتدای اسلام بوده که سبب شده است جشن نوروز هرگز در مقابل جشن ها و مراسم و آیین های دینی قرار نگیرد اما با همین ...
از توصیه به ریاضت کشی غیر ریاکارانه تا تفریحات شاهانه/ آیا هاشمی دهه 90 از هاشمی دهه 60 متنفر است؟
چرا در جهان بینی آقای هاشمی و بروز تفریحاتش دو دهه فاصله می افتد و خاطرات ایشان بیست و چند سال بعد منتشر می شود؟ آیا ایشان حاضر بود در همان سالهای 70 و 71 که مردم ایران تورم بالا را تجربه می کردند و از صدمات ناشی از جنگ، در فقر و محرومیت به سر می بردند در تریبون های عمومی اعلام کند روز عاشورا، در سد لتیان، به همراه اهل و عیال، مشغول جت اسکی بوده است و فرزندانش تمام نوروز آن سال را به گشت و گذار مشغول بوده اند؟ به گزارش میدان72 ، در شماره های آخر سال گذشته روزنامه خاندان هاشمی (آرمان امروز)، مصاحبه ای با نویسنده کتاب دیالوگ با خدا انجام داده بود که در آن تلاش شده بود آقای هاشمی به عنوان یک مفسر قرآن معرفی گردد. در بخشی از این مصاحبه با نویسنده این کتاب آمده است: در رابطه با بحث جهان بینی یا در رابطه با سبک زندگی چیزی به نام تظاهر و ریاکاری در زندگی ایشان نما ندارد. به همین دلیل است که ایشان در خاطرات خود حتی به تفریحات خود و مسائلی که بسیاری افراد آن را پنهان می کنند، اشاره می کنند و این موضوع را کاملاً از قرآن دریافت کرده که عاقبت ترویج ریاکاری در بین مردم چیست؟ (دوشنبه 24 اسفند، ش 2999، ص7) همین مطلب با کمی تفاوت به تازگی در صفحه اینستاگرام آقای هاشمی نیز بیان شده است. پس از سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی همراه با جمع کثیری به جزیره کیش، بسیاری از کابران شبکه های اجتماعی در این رابطه واکنش نشان دادند. لذا هاشمی در صفحه خود با ادبیاتی مشابه ادبیات همان نویسنده، نوشت: چرا هاشمی تفریحاتش را پنهان نمی کند؟ در زندگی ام از همان ابتدا چیزی به نام تظاهر و ریاکاری وجود نداشت و هر چه بودم همان را نشان می دادم. بالاتر از آن از این متنفر بودم که عده ای مردم را به ریاضت کشی و زندگی زاهدانه دعوت کنند و خودشان در پنهان طور دیگری زندگی کنند. به خاطر همین هم در خاطراتم حتی تفریحاتم و از این دست مسائل که بسیاری از افراد آن را پنهان می کنند می نویسم چرا که از عاقبت ریاکاری و تظاهر به ساده زیستی می ترسم. والله بما یعملون محیط.. ایشان و نویسنده کتاب مذکور اما توضیح نمی دهد چرا در جهان بینی آقای هاشمی و بروز تفریحاتش دو دهه فاصله می افتد و خاطرات ایشان بیست و چند سال بعد منتشر می شود؟ آیا ایشان حاضر بود در همان سالهای 70 و 71 که مردم ایران تورم بالا را تجربه می کردند و از صدمات ناشی از جنگ، در فقر و محرومیت به سر می بردند در تریبون های عمومی اعلام کند روز عاشورا، در سد لتیان، به همراه اهل و عیال، مشغول جت اسکی بوده است و فرزندانش تمام نوروز آن سال را به گشت و گذار مشغول بوده اند؟ آن زمان چرا کسی از تفریحات ایشان مطلع و آقای هاشمی در صدد بیان آنها نبود؟ یا در خاطرات سال 62 و 63 ایشان که در دهه 80 چاپ شده است از بهانه گیری های یاسر برای اسکی رفتن، حضور در ویلای سد لتیان و ... سخن گفته شده است، اما در همان سالها آقای هاشمی در نماز جمعه و مصاحبات خود به جای آنکه تفریحات خود را بیان کند همواره مردم را به ریاضت کشی و صرفه جویی دعوت می کرده است و از رفاه طلبی و اسراف بر حذر می داشته است. به عنوان مثال ایشان در نماز جمعه 21-10-1363 می گوید: کشورهایی که در این مسیر قرار می گیرند، اینها طبعاً باید یک مقدار ریاضت برای ساختن زیربنای یک اقتصاد سالم بکشند و رفاه و مصرف را کم کنند. شما اگر بخواهید در همه منازل یخچال، تلویزیون رنگی، فریزر، قالی اعلا، میوه فصل و غیر فصل و همه چیز وجود داشته باشد و در عین حال باید جاده، بندر، کارخانه ذوب آهن، فولاد مبارکه بسازید، این نمی شود. البته گویا این امر فقط برای مردم نمی شده است! ولی در همان حال مسئول کشور می تواند بهترین تفریحات و زندگی را داشته باشد! ایشان اذعان دارد که نه تنها گاهی مردم را باید به ریاضت کشی دعوت کرد بلکه در شرایطی خاص باید آنها را مجبور به ریاضت هم نمود: احتمال بحرانهای عظیم در دنیا می رود که تحملش برای آنها مشکل است، البته برای ما هم مشکل است. برای ما مشکل پیش می آید، البته اگر آن روز بشود، ما اعلام ریاضت خواهیم کرد و آن روز دیگر لازم نیست ما اینجا بمانیم و از اینجا جنگ را اداره کنیم، خودمان پا می شویم می رویم در جبهه ها و مردم هم باید طور دیگری زندگی کنند تا اینکه این بحران را پشت سر بگذاریم. ... (6دی 1363 سخنرانی در جمع روحانیون حزب جمهوری اسلامی) آن سالها اگر هم خاطرات تفریحات و مسافرتهای ایشان و فرزندانش به نوعی به بیرون درز می کرد، مردم آن را شایعه ضد انقلاب می دانستند و در تصورشان نمی گنجید امام جمعه شان اهل این گونه تفریحات مجلل باشد! البته سالهای بعد سبک زندگی وی و خانواده اش از مردم مخفی نماند و چه بسا این امر سبب رویگردانی بسیاری از افراد از انقلاب شد چرا که می دیدند کسانی که با شعارهای خاصی انقلاب کردند اینک رفتار دیگری دارند. اما پیشتر از این هم هاشمی بیان کرده بوده کسی نباید مردم را به ریاضت کشی دعوت کند. باید به عنوان تذکر خدمت ایشان گفت که کسی مردم را به ریاضت کشی دعوت نمیکند آنچه از دستورات دینی و به خصوص امیرالمومنین در نهج البلاغه بیان شده است و امام خمینی و امام خامنه ای نیز به آن تاکید کرده اند این است که حاکم و مسئول اسلامی باید زندگی ساده ای داشته باشدو شاید تا حدودی به آن تظاهر کند که هر تظاهری ریا نیست و بلکه این یک وظیفه دینی و شرعی است. حضرت امام خمینی در سخنان خود برای چند گروه بارها به ساده زیستی و دوری از تجملات تاکید داشته اند: اول: مسئولین کشور آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ... آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور، و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آن ها تأثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم . (صحیفه امام، ج 17، ص: 377) دوم: روحانیون و طلاب از اهم مسائلی که باید تذکر بدهم، مسئله ای است که به همه روحانیت و دست اندرکاران کشور مربوط می شود، و همیشه نگران آن هستم..، کیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته، مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست، و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان. ... آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اینکه زندگی شما ساده باشد، همان طوری که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیر المؤمنین و ائمه ما زندگی شان ساده و عادی بود بلکه پایین تر از عادی. ... (صحیفه امام، ج 19، ص: 318) سوم: انقلابیون و مجاهدین مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند آب در هاون می کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هر گز با هم جمع نمی شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. (صحیفه امام، ج 21، ص: 86) البته اینها تنها مشت نمونه خروار از صحبتها و اندیشه های امام راحل است که در صحیفه امام درج شده است. لذا از آنجا که آقای هاشمی هم عمامه به سر دارد و هم جز مسئولین کشور بوده است و از پیشگامان انقلاب است می بایست به دلیل مضاعف در زندگی خود زهد و ساده زیستی پیشه می نمود. ضمن آنکه ضرورتی به ریا و تظاهر نیست گرچه در این امر تظاهر اشکالی ندارد اما آقای هاشمی می توانست با تمرین و خودسازی کاری نماید تا خالصانه و به دور از ریا یک زندگی ساده و معمولی با تفریحاتی شبیه مردم عادی داشته باشد. شبیه همین فرمایشات حضرت امام خمینی در سالهای ابتدای انقلاب از آقای هاشمی هم شنیده شده است و وی خطر تجمل گرایی را به روحانیون هشدار داد ه بود: چیزی که من برای آینده خطر می بینم، این است که مبادا روحانیت به قشر مرفّه تبدیل شود. قشر مرفّه مورد بغض مردم است؛ اگر مردم بعد از هفت، هشت سال دیدند که ما جاه و جبروت حکومت را به خودمان گرفتیم و یک قشر ممتاز شدیم، این همان خطر عظیم است، یعنی همان فئودالی و آن سرمایه داری، در ما صدق می کند و ما تبدیل به قشری می شود که علما و تاریخ آینده ما را نفرین خواهد کرد، مخصوصاً ما باید خیلی مواظب باشیم که به خاطر احترام اسلام و انقلاب سعی کنیم، همان حدود مردمی زندگی را که داشتیم [حفظ کنیم.] نمی گوییم ریاضت بیش از حدّ، مردم توقّع ریاضت را نداشتند، همان زندگی که داشتیم، مسائل امنیتّی یک قیودی را ایجاد می کند که داریم و باید داشته باشیم و مردم آنها را از ما می خواهند. از اینکه بگذریم، سعی کنیم که ما مثل مردم و مثل گذشته باشیم، حالت روحانیّت و ارتباط با مردم و حالت صمیمیت با مردم را داشته باشیم. همان طوری که مردم در گذشته می توانستند درد دلشان را به شما بگویند، امروز که نماز جمعه هستید و اگر نماینده مردم هستید، مردم بتوانند همان صمیمّیت و صفا را داشته باشند. اگر این حالت را حفظ کنیم، آن روحانیّت قبلی را به این حکومت تبدیل می کنیم و حکومت به همان پایگاه معنوی واقعی تبدیل می شود. (24 فروردین 1361 در جمع ائمه جمعه آذربایجان شرقی و غربی ) ایشان در جایی دیگر به ضرورت نگهداری حالت طلبگی بین روحانیون اشاره کرده و تاکید می کند روحانیت باید اهل ریاضت باشد: باید آن رابطه را حفظ کرد. آن رابطه از طریق مطالعه، ریاضت و از طریق اسلامی تهیه می شود. (24شهریور1362 سخنرانی در جمع مسؤولان استان سیستان و بلوچستان ) در مورد سفرها و تفریحات آقای هاشمی خوب است به روایتی که خود ایشان در خطبه های نماز جمعه اش به آن پرداخته است اشاره شود: حضرت امام صادق (ع) دوستی داشتند که روزی به خدمتشان آمد. حضرت به او بی اعتنایی کردند، به گونه ای که به آن شخص برخورد و گفت: آقا! شما به من محبّت زیادی داشتید. اکنون چه شده است ؟ امام صادق (ع) فرمودند: برای اینکه شنیده ام در سفر امسال به مکّه، در هر منزلی یک گوسفند می کشتی و بوی کباب در قافله به راه می انداختی . آن مرد گفت: امّا من کباب را به مردم می دادم. خود من از یک گوسفند، مقدار کمی می خوردم” امام فرمود: آیا همه از کباب می خوردند؟ گفت: نه، امکان نداشت که نصیب همه آنها شود. عدّه ای از آنها می خوردند . حضرت صادق(ع) فرمود: همین کاربدی است. وقتی در مکانی که هزار نفر هستند و از کبابی که درست می کنی پنج یا ده نفر استفاده می کنند، بقیه را ناراحت می کنی. این کار بدی است که نباید تکرار کنی ... بعضی کارها به این شکل، اسراف است. ممکن است مصداق اسراف به این معنا نباشد. امّا روح اسراف را دارد (نماز جمعه 13-12-1361) با این اوصاف به نظر می رسد رفتار آقای هاشمی حداقل این است که روح اسراف را دارد و همین امر برای یک روحانی عضو خبرگان رهبری که مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به عهده دارد شایسته نیست! اینکه آقای هاشمی از کسانی که مردم را به ریاضت دعوت می کنند ولی خودشان طور دیگر زندگی میکند اظهار تنفر کرده است نیز نکته ای جالب است! خوب ایشان و یا مشاورانش قبل از هر سخنرانی، جستجویی در سخنان قبلی ایشان داشته باشند تا به گونه ای بر داشت نشود که هاشمی دهه 90 از هاشمی دهه 60 متنفر شده است! منبع : فردا نیوز کد مطلب : سایر اخبار ...
سفر به دور ایران در 13 روز ممکن است
کشور است. بسیاری از ایرانیان مشهد و حرم امام رضا را اولین مقصد سفر نوروزی خود قرار می دهند و لحظه سال تحویل را در آنجا می گذرانند. مشهد شاید تنها شهری باشد که نباید دغدغه ای برای یافتن مکان اقامت در آن داشت. مشهد به واسطه موقعیتی که در جذب گردشگر در کشور دارد بیشترین آمار مهمانسرا و هتل را به خود اختصاص داده است. مشهد است و یک شله. غذایی خاص مشهدی ها که کمتر در خانه خود مشهدی ها طبخ می شود اما برای ...
معرفی 10 موبایل ایده آل که با عیدی های خانواده می توان خرید +عکس
- دوربین جلو 5.0 مگاپیکسل با قابلیت فیلم برداری اچ دی سیستم عامل: اندروید 6 (مارشملو) باتری: 2300 میلی آمپر ساعت وزن: 142 گرم ابعاد: 146 در 74.8 در 8.8 میلی متر دو سیم کارت پشتیبانی از 4G: بله پشتیبانی از کارت حافظه جانبی: بله تا 32 گیگابایت محافظت صفحه: شیشه بسیار مقاوم Gorilla Glass 3 گوشی ال جی کی10 یک گوشی مقرون به صرفه است که مشخصات و امکانات قابل قبولی در مقایسه با ...
کبدتان را چقدر می شناسید؟
در معرض ابتلا به نقرس قرار می گیرد یا سنگ های اسیداوریکی در بدنش تشکیل می شود. ممکن است کبد از نظر بافت شناسی و فیزیولوژیکی مشکلی نداشته باشد اما کوچک ترین نقص در عملکردش می تواند پیامدهای خطرآفرینی را برای فرد به همراه داشته باشد. برای همین توصیه می شود در حفظ سلامتی این بخش از بدن بکوشید. در کل بیماری های کبدی می توانند با بروز برخی عوارض پوستی در بیماران همراه باشد. در مورد هورمون ها ...
رد پای نوروز در جاذبه های تاریخی یزد/ یادگاران کهن میزبان گردشگران
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، با آغاز تعطیلات نوروزی و فرا رسیدن بهار طبیعت، یزد میزبان هزاران نفر از مردمی است که بار سفر را به مقصد دیدار آثار تاریخی و میراثی از گذشته های دور بسته اند و راهی شهر دارالعباده شده اند. کوچه پس کوچه های کاهگلی یزد در ایام نوروز از صبح زود تا پاسی از شب، زیر گام های مسافران جست وجوگر که این کوچه ها را با هدف گذری بر خاطرات قدیمی خود قدم می زنند، قرار ...
تست و مقایسه رنو فلوئنس و ام جی 6 +تصاویر
جی6 بالاتر است. رعایت پارامترهای ارگونومی در سطحی بالاتر و پرهیز از شلوغی بیش از حد در داخل کابین سبب می شود راحت تر بتوانیم با کابین فلوئنس ارتباط برقرار کنیم. همچنین فضای سرنشینان در قسمت عقب نیز راحت تر از ام جی6 به نظر می رسد، اما در ام جی سرنشینان ردیف جلو فضای بیشتری برای قرار دادن اشیاء کوچک همانند تلفن همراه در اختیار دارند. در کنار موارد فوق استفاده از سیستم صوتی حرفه ای Bose ...
همه چیز راجع به روستایی که قبلا مرکز حکومت بود + تصاویر
پایگاه خبری ریشه : روستای اورامانات تخت مرکز دهستان اورامانات در جنوب شرقی شهر مریوان قرار دارد و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می نماید. حدود 30 کیلومتر این راه آسفالت و بقیه خاکی است. این روستا در دره ای شرقی - غربی و در شیب تندی روبه روی یال شمال کوه (تخت) واقع شده است. اورامانات را هزار ماسوله نیز می نامند. زیرا معماری آن همانند ماسوله است. حیاط هر ...
خانه های تاریخی بروجرد، اوج شکوه معماری اسلامی و اسلیمی ایرانی
از این خانه های قدیمی در شهرستان بروجرد بیان می کند: به لحاظ وسعت، بزرگترین خانه تاریخی بروجرد خانه مرحوم صدرزاده طباطبایی است که افزون بر دو هزار متر وسعت دارد و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما در حال حاضر در تملک سازمان میراث فرهنگی نیست. یارمحمدی خاطرنشان می کند: خانه حاج آقا افتخارالاسلام طباطبایی نیز از خانه های بزرگ این شهرستان است که با حواشی نزدیک به یک هزار متر وسعت دارد و ...
ابیانه موزه ای که زندگی در آن جریان دارد
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،ابیانه روستایی است که کل بافت آن از دروازه پایین تا دروازه بالا و 28 اثر دیگر این روستا نیز به صورت جداگانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و باتوجه به اینکه ظرفیت بافت اصلی ابیانه 900 متر در عرض سه متر است رعایت تقسیم ساعات بازدید برای همه گردشگران را می طلبد. هموطنان عزیز، گردشگران نوروزی و مسافران بهار توجه داشته باشند که ...
دیشموک نگین طلای کهگیلویه
. شهر دیشموک با اقلیمی سردسیری با وسعت 976 کیلومتر و با ارتفاع یک هزار و 700 متر از سطح دریا، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فوق العاده ای است که متاسفانه آنچنان که باید معرفی می شد از طرف میراث فرهنگی کمک کاری شده است. طبیعت زیبای دیشموک راز و رمز طبیعت فرح بخش منطقه دیشموک را نمی توان توصیف کرد؛ طبیعت دل انگیز منطقه دیشموک آن چنان محسور کننده است که خاطره سفر هر ...