سایر منابع:
سایر خبرها
خسارت های محض دو و سه و چهار
میکنند -تحریم میکنند و تهدید میکنند- که دشمنی محض است، از آن طرف هم در کاخ سفید سفره ی هفت سین پهن میکنند یا در پیام عید نوروز میگویند ما برای جوانهای ایرانی دنبال اشتغال هستیم! 1/1/95 حالا با این تجربه از خسارت محض که به قول رهبر حکیم انقلاب در پیش چشمان ملت قرار گرفته، چه زمینه ای برای تکرار پیشنهادات آمریکایی وجود دارد؟ برجام های 2 و 3 و 4 یا خسارت های 2 و 3 و 4 و ...؟ برجام هایی برای ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عدم تجهیز مجتمع فرهنگی هنری گناباد از معضلات سال گذشته است
نوروز بیشتر مسارفتهای درون استانی دارم. * بهترین خاطره ای که از عیدهای نوروز تا کنون داشته اید، چه بوده است؟ هنوز سفره هفت سین، کلوچه های محلی چون روورکرده ، قطاب و توت شکری که در خانه قدیمی در کنار پدر و مادر داشتیم و سایر اقوام و همسایه ها بطور دسته جمعی به عید دیدنی می آمدند در خاطره ها زنده و مزه آن خوراکی ها و شکوه آن دید و بازدیدها برایمان خوشایند و جذاب است. ...
هنر واقعی را در این موزه ببینید+تصاویر
، مرباها، انواع کوکو و نوشیدنی ها، همه و همه به وجد می آید. علاوه بر آن در گوشه ای از این موزه زیبا، سفره هفت سین با مهارتی چشم نواز برپا شده است با تمام سین هایی که حاصل عشق و علاقه بی حد و حصر استاد بهتونی به این کار است. می توانید با خانواده آقای گرفتار نیز آشنا شوید استادبهتونی با همین گچ و سیمان هایی که شاید ما فقط موارد استفاده آن را در ساختمان ها می دانیم بخشی از زندگی سنتی ...
اینجا شهر قلعه ها و تپه های باستانی است
...؛ نامش کاک محمود است، زبان فارسی را با ته لهجه کوردی صحبت می کند، به گفته خودش سال هاست که در این منطقه به شغل محیط بانی مشغول است، لباس ها و کوله اش بوی علف می دهند... به کتری روی آتش که به جوش آمده می نگرد و از درون کوله اش مشتی گیاه بیرون می آورد و داخل کتری می اندازد، می پرسم چیست؟ می گوید: در زبان کوردی این گیاه را گل کَو می نامند، همان چای کوهی است. با دوربینش نگاهی به ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
زودتر وسایل خانه را جهت تمیز کردن، بیرون آورد. آنها پارچه ای قرمز را هم بالای سر و در ورودی خانه می آویزند که به معنی رمز نیکی و خوشی ایام سال است. مردم این کشور مانند ایرانی ها سفره هفت سین می چینند که به آن سفره دسترخان می گویند اما برگزاری جشن نوروز را به خیابان ها می کشاندند تا همه در آن شریک باشند. در نخستین روز نوروز هم صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می کنند که عبارت است از ...
40 هزار اصله نهال پسته در ماهنشان توزیع می شود
خلیل پیمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به امکان سنجی کشت پسته طی هفت سال گذشته در ماهنشان و همچنین به نتیجه مطلوب رسیدن برای کشت این نهال، نسبت به توسعه کشت پسته در این شهرستان تصمیمات لازم گرفته شد. وی توزیع این تعداد نهال را اقدامی مناسب توصیف و ابراز کرد: نهال ها به صورت یارانه دار و با کمک دولت به کشاورزان ارائه می شود تا با گذشت چند سال و فرهنگ سازی لازم، این نوع محصول ...
کلید حل بحران آب در جیب مردم یا دست دولت؟
خانوارهای ایرانی شده است در صورتیکه جزو هفت سین نیست و از یک ماه مانده به عید ماهی قرمز وارد خانواده های ایرانی می شود و تا موقعی که زنده است همچنان مهمان خانه است و بعضاً برای سال بعد می ماند اگر در نظر بگیریم یک روز در میان آب ماهی را عوض می کنند و برای شست و شو و تعویض آب تنگ ماهی هر بار 10 لیتر آب مصرف می شود و بپذیریم که از 17 یا 18 میلیون خانوار ایرانی ده میلیون خانوار این کار را انجام می دهند مصرف ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود. پارک جنگلی یاس در تاریخ 13 فروردین ماه سال 94 همزمان با سیزده به در یا روز طبیعت، بعد از احداث زیر ساخت های اولیه لازم رسماً افتتاح شد و در اختیار عموم مردم شهر تهران قرار گرفت. علت نامگذاری این پارک به نام یاس همزمانی ایام فاطمیه با نوروز 1394 بود که بعد از ایام فاطمیه این پارک افتتاح شد. قبل از این برای این منطقه از نام دره یا جنگل های قوچک ...
عیدانه ای تقدیم به خانواده های داغدار شهدای مدافع حرم
سفرۀِ دل تنگی ام – رنگِ مشکی تخم مرغ رنگی ام بی تو بابا دخترت دل سوخته – آتشی در سینه اش افروخته بس کشیدم از غم و داغ تو آه – سبزۀِ عیدم شده بابا سیاه هفت سین درد و رنج آه و اشک – بر زمین افتاده بیرق، پاره مشک عاشقِ عباسیِ زینب، سلام – کرده از داغت دل من تب، سلام ای شهید کُشتۀِ دور از وطن – ای کفن پوشیدۀِ صدپاره تن ای قرارت بوده با من آمدن – سال نو شد ...
گفتگوی نوروزی با قهرمان ووشو جهان/ دورخیز برای پنجمین طلای دنیا
نوروز 95 خانه مادر خانم بودن تا اولین سالی باشد که سر سفره هفت سین کنار آنها نبودم. اصرارهای پدر بهترین خاطره من پدرم علاقه زیادی دارد تا همه اعضای خانواده لحظه تحویل سال کنار سفره هفت سین باشند. این موضوع در سالهایی که لحظه تحویل سال نیمه هایی شب بود برای ما دردساز می شد. مانند ویبره بالای سر ما بود تا از رختخواب بلند شده و به سر سفره برویم. تصور کنید با آن شرایط خواب آلودگی و ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
برادران و خواهران تبریک عرض میکنم. این سال، دارای این خصوصیت است که هم در آغازِ آن، ولادت با سعادت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) است -برحسب ماه های قمری- و هم بار دیگر در پایان این سال، مصادف است با همین ولادت مکرّم و معزّز. از خداوند متعال میخواهیم که به یمن وجود فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) که بانوی دو سرا و سیده ی نساء عالمین است، این سال را برای ملّت ایران و برای همه ی مسلمانان عالم و ...
انتشار آلبوم شبت خوش باد من رفتم بهترین اتفاق من بود
زیادی این عیدی را دریافت می کردیم و برایمان ارزشمند بود. این خواننده درباره سفره هفت سین و احساس خود بر سر این سفره بیان کرد: سفره هفت سین نماد فرهنگ، تاریخ و نشاط است و خلاصه همه احساس های خوب است که من در این بین سبزه را خیلی دوست دارم، احساسی که در لحظه تحویل سال دارم حس شکرگزاری است و اینکه به چه صورت از خدا تشکر کنم. تفرشی در پایان برای همه مردم آرزو کرد: برای همه مردم کشورم آرزوی سلامتی و تندرستی دارم چون موفقیت ها در گرو سلامتی روح و جسم است. انتهای پیام/ ...
بازارچه فرهنگی باغ فدک اصفهان میزبان مسافران نوروزی
های محیطی، برگزاری نماز جماعت، انجام مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات شرعی کرده است. وی اجرای ورزش صبحگاهی درکناردریاچه مجموعه فدک، اجرای نمادین ورزش زورخانه ای ، برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) در کنار دریاچه واجرای موسیقی سنتی را از دیگر برنامه های نوروزی مجموعه فدک عنوان کرد. مجموعه فرهنگی تفریحی باغ فدک در طول ایام سال به عنوان کمپینگ و محل اسکان میهمانان و مسافران و در ایام نوروز از ساعت 9 تا 22خدمات فرهنگی به شهروندان و مسافران ارائه می کند. ...
سیب را از منظر شاعران ببینیم
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سیب میوه ای بهشتی است که در زمان خلقت آدم و حوا، میوه ممنوعه بود. حوا این میوه را خواست و آدم سیب را چید و به او داد و همین مسئله سبب رانده شدن آن ها از بهشت شد، همین میوه بهشتی سال های سال است که به عنوان یکی از سین ها در سفره هفت سین عید استفاده می شود. البته سیب را نه تنها در سفره هفت سین بلکه در میان شعر شاعران نیز می ...
سفر به سرزمین بام های سفالی/آستارا قطب گردشگری مرزی ایران
کوهنوردی کشور است. گردنه حیران که تا سال ها پیش تنها یک روستای نیمه متروک با نام حیران در آن قرار داشت، اکنون به یک حوزه بزرگ گردشگری مبدل شده است و یکی از طرح های بزرگ و محوری گردشگری گیلان در این منطقه به اجرا درآمده است. تله کابین حیران که در غرب روستای ونه بین و حاجی امیر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده، در هر ساعت با 30 کابین پیشرفته شش نفره می تواند هزار نفر از ...
جشنواره هفت سین در مدارس ناحیه 1کرج برگزارشد
آستانه سال نو دانش آموزان ضمن برگزاری جشنواره هفت سین به یاد بانوی دو عالم و تزئین این سفره ها به نام حضرت فاطمه زهرا (س) ، با اقدامی خودجوش بار دیگر در برگزاری این جشنواره که نماد رویشی دوباره و شکر گزاری از خداوند سبحان می باشد ، مشارکت کردند. وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در این جشنواره مفهوم واقعی بهار را درک می کنند ادامه داد: با کمک معلمان و اولیاء دانش آموزان با فلسفه هفت سین آشنا ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام
...: آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملک یا فرشته موکل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را که باحرف سین شروع می شود بخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می دارند. همچنین تقدس دینی لحظه تحویل سال چنان در نظر مردمان پر رنگ است که در شهرهای مقدس مردم به امامزاده ها و اماکن متبرکه می روند. نوروز از دیدگاه امام خامنه ای نوروز، بهانه ای برای مهرورزی ...
گرامیداشت مادران چشم به راه در برنامه حلما
الاسلام حسن ناصری پور، سرپرست معاونت فرهنگی این سازمان و جمعی از مادران شهدا اجرا شد. محمود صلاحی پس از عرض تسلیت به مناسبت وفات ام البنین (س)، همسر امام علی (ع) و مادر علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) به همه مردم و والدین شهیدان و به ویژه مادران چشم به راه، فرا رسیدن بهار 95 را تهنیت گفت و افزود: حضرت ام البنین (س) مادر گرانقدر چهار شهید کربلا، زمانی که بعد از شهادت حضرت زهرا به همسری ...
آیین های نوروز در آذربایجان غربی
... در گذشته خانواده های آذربایجانی سفره سفید پارچه ای به نام بایرام سوفراسی سفره عید یا یمیش سوفراسی سفره خوراکی را در اتاق مهمان پهن می کردند و هر مهمانی که از راه می رسید پای آن می نشست و صاحبخانه از میهمانان پذیرایی می کرد، این سفره در واقع هم سفره پذیرایی بود و هم سفره هفت سین . درمیان مردم آذربایجان غربی رسم بر این است پیش از رسیدن نوروز پوشاک نو خریده، به خانه و حیاط سر و سامان ...
مهراوه شریفی نیا؛ قبل از کیمیا، بعد از کیمیا (2)
...> این روزها چه فیلم و کتابی در دست دارید؟ - الان دارم اتحادیه ابلهان را تمام می کنم. با وان کیو هشتاد و چهار موراکامی که تا اواسط جلد اولش را خوانده ام. در کل هم دارم فیلم هایی را که در این چند سال اخیر ندیده ام می بینم. نبراسکا را خیلی دوست داشتم. دیدنِ سریال ها هم که جای خود دارند. وقتی برای مصاحبه و عکاسی جلد داشتیم قرار می گذاشتیم گفتیم پیراهن مسی، گفتی باشد، بعد گفتی ...
بساط دم عید دوچرخه !
... فرهاد حسن زاده: فرفره ی قشنگم با من حرف می زند. در ذهن ساده ی من همه چیز از چرخیدن جان می گیرد. در ذهن ساده ی من دایره های کوچک و بزرگی ترسیم شده که لحظه ها را به هم پیوند می زند. بهار هم از همین لحظه های دایره وار است. سال از بهاری شروع می شود و درشروع بهاری دیگر تمام. تمام که نه. شروعی دیگر. حاضرم ساعت ها به چرخش فرفره نگاه کنم. می دانم برای ایستادن باید ...
محیط طباطبایی: برگزاری نوروز از نشانه های ایرانی بودن یک قوم است/ لزوم پژوهش های دقیق درباره عروسک های ...
) نیز می گوید نوروز روز بسیار بزرگی است که اعراب فراموش کردند و ایرانی ها به یاد سپردند و این دعایی که ما سال نو در سفره هفت سین زمان تحویل سال نو می خوانیم دعای منسوب به امام ششم است. چه بهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می توان از نوروز گرفت؟ نوروز مردم را به هم نزدیک می کند، وفاق می آورد و آنها را به زادگاه و قلمروشان برمی گرداند در عین حال نباید فراموش کنیم که مسافرت در ...
هفت چهره در بهار!
.... تا زمانی هم که مادرم زنده بود، بچه هایم همیشه قبل از سال نو، سفارش این کوزه های سبز معروف را به مادربزرگشان می دادند. بهار شما را یاد چه می اندازد؟ یاد کودکی. یاد خانه ی آن روزها و پدر و مادر و خانواده ام و یاد شهرم. تا زمانی که پدر و مادرم زنده بودند هر سال به خانه مان می رفتم و لحظه ی تحویل سال را با آن ها سر یک سفره می نشستم. البته حالا هم سعی می کنم مرتب ...
توصیه های اخلاقی آیت الله مظاهری به زائران حرم رضوی
نمی شود مشهد رفت و جواب گرفت. حضرت رضا(ع) صورتش را از تو بر می گرداند. نگویید چرا دعا مستجاب نمی شود؛ بروید ببینید که شکم هایتان از حرام پر شده است یا نه؟ آیا غیبت در منزلتان هست یا نه. چقدر تهمت می زنید؟ آیا سخن چینی بین عروس و مادر شوهر فراوان است یا نه؟ وقتی که گناه در خانه زیاد باشد، دعا مستجاب نمی شود. خانم، پیراهن بی آستین، با جوراب بدن نما، می رود مشهد و به مردم تنه می زند تا اینکه دستش را ...
ردپای نوروز در دیگر کشورها/از بلخ تا تیرانا
مذهب خود آغاز سال نو را در قالب برپایی مراسم و جشن های ملی و مذهبی گرامی می دارد. نوروز در 9 کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و آلبانی تعطیل رسمی است. در کشور جمهوری آذربایجان مردم برای نوروز مراسم های مختلفی دارند از جمله سرودن ترانه ها و چیدن سفره هفت سین شامل سماق نشانه آفتاب، سکه نشانه شانس، سمنو نشان برکت و ...
مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1394
...> یک پلنگ ایرانی در بخش صحرای باغ از توابع شهرستان لارستان فارس از بین رفت. این پلنگ بالغ بر اثر سقوط در یک آب انبار خفه شد. آزادی یک محیط بان پس از 5 سال ماشاالله مهنایی محیط بان منطقه خاییز که از اتهام قتل یک شکارچی تبرئه شده بود پس از پنج سال از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده خود بازگشت. محیط بان مهنایی در جریان درگیری مسلحانه با شکارچیان غیرمجاز در سال 89 دو نفر از آنان ...
مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران ومجاوران حرم رضوی
شعار سال: حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران، مصادف شدن ابتدا و انتهای سال 95 را با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) مایه برکت کشور دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پرداختند. ایشان با تاکید بر اینکه انتخاب شعار سال 95، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، ...
عید نوروز در عراق؛ الزوراء بغداد غرق در شور و شادی
این ایام می پردازند. دولت عراق روز 21 مارس ، مصادف با اول فروردین هر سال را تعطیل رسمی اعلام کرده است و در عین حال در کردستان عراق نیز نوروز با مراسمی تقریبا شبیه به مبداء آن ایران، جشن گرفته می شود و دولت اقلیم کردستان عراق اما برای جشن های نوروزی یک هفته تعطیلی اعلام کرده است. عراقی ها نوروز را به عنوان آغاز فصل بهار و زنده شدن طبیعت به همان نام اصلی اش 'نوروز' جشن می گیرند و رسانه ...
از آداب و سنن نوروز در ایران تا شفایافته امام رضا (ع)
نکته که المان خونه تکونی تداعی کننده خاطرات مادربزرگ ها در زمان نزدیکی عید نوروز است، بیان می کند: کارکتر این المان مادر بزرگی مشهدی است که از پنجره در حال تکان دادن قالیچه اش است. در قدیم بعد از مراسم خانه تکانی، سنت قدیمی نواختن ساز و دهل در زمان تحویل سال نو را داشتیم که این امر در المان نوای سال نو اثر سید یاسر حسینی آمده است. این اثر از جنس فایبر گلاس و در ارتفاع 70 متر و طول دو متر ...