سایر منابع:
سایر خبرها
مراقب خرید ویلاهای بدون سند در سفرهای نوروزی باشد
پاسخگویی به شهروندان است، اظهار داشت: تلفن 5149 آماده پاسخگویی به مسافران ریلی در زمینه فروش بلیت، اعلام برنامه حرکت قطارها، اطلاعات موجودی و اطلاعات آژانس ها و... و. است و اطلاعات حرکت قطارها از شماره 1539 قابل پیگیری است. این مقام مسئول افزود: تلفن 134 هواگوی سازمان هواشناسی وزارت راه و شهرسازی نیز آماده پاسخگویی به شهروندان در زمینه وضع هوای تمام نقاط و راههای کشور، اطلاعیه ...
ابد و یک روز؛ درود به شرف اصغر فرهادی!
اگر بخواهیم درباره فیلم ابد و یک روز احتیاط کنیم می توانیم از دو زوایه به آن نگاه و صحبت کنیم. یک بار ابد و یک روز به عنوان بازتاب یک تجربه خاص و حداکثر محدود اجتماعی که داعیه عمومیت ندارد و دیگری ابد و یک روز با مدعای بازتاب واقعیت کلی جامعه امروز ایران است. به دلایلی از جمله ماهیت سینما به عنوان یک نهاد اجتماعی و نیز دسته بندی ابد و یک روز در فضای سینمای اجتماعی و فقدان نشانه سینمایی و ...
اهداف و منافع عربستان در سوریه
جلوه های این تحولات بود که به شدت محیط پیرامونی و حوزة نفوذ عربستان را متأثر ساخت و عربستان را بر آن داشت تا به موضع گیری در خصوص این موضوع بپردازد. گرچه رویکرد اصلی عربستان سعودی در خصوص تحولات منطقه، حفظ رژیم های سیاسی و ممانعت از تغییر آنها و به طور کلی سیاست حفظ وضع موجود بود، اما در قبال کشورهای مختلف واکنش های دوگانه ای را اتخاذ نمود؛ در حوادث مصر و تونس شدیداً مخالف تغییر رژیم بود ...
مژگان بختیاری: عکس های آرنولد را دیدم و بدنساز شدم!
شاید ابتدا تصورش برای خیلی ها سخت باشد.به خصوص برای آقایان.اینکه یک خانم وزنه بزند،کارهایی که تا پیش از این مردها انجام می دادند را بکند و خلاصه اینکه بدنساز شود و سر و کارش با دمبل و هارتر و این جور چیزها باشد. البته هنوز هم خیلی ها با این قضیه مشکل دارند.مگر می شود خانم ها کارهای خشن مردانه را انجام بدهند و برای خودشان باشگاه داری کنند،شاگرد داشته باشند و وارد دنیای مکمل ها و ...
پدربزرگ پرسپولیسی دو آتشه ای که خاطره ای تلخ از یکشنبه سیاه دارد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در وادی گفتگوهای عیدانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای صحبت های نماینده ای نشستیم که از دوره ششم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در نهایت در مجلس نهم از حوزه انتخابیه اسدآباد به بهارستان راه یافت. وی یک پرسپولیسی دو آتشه است و فعالیت دولت یازدهم در برجام را موفقیتی بزرگ می داند. این نماینده در حال حاضر منتخب مردم تهران در مجلس ...
شاعری که در اشعارش ارادت خاصی به حضرت علی (ع) داشت
وی موجود است و چندین اثر تازه را در خود جای داده است که می تواند مورد توجه پژوهشگران ادبی، تاریخی و اجتماعی قرار گیرد. از آن جمله می توان به مجموعه اشعار رباعی وصف الاصناف و رباعیات متفرقه و دو مجموعه ظرایف و منظوم و منثوره اشاره کرد. مریم قاسمی، کارشناس میراث فرهنگی و استاد تاریخ در گفت وگو با خبرنگار فارس از اصفهان گفت: متأسفانه درباره شرح احوال و زندگی او مطلب زیادی به صورت مکتوب ...
میثاقیان: دوست ندارم به حواشی دامن بزنم
به گزارش خبرگزاری "دی اسپورت"، با اینکه اکبر میثاقیان هدایت مس کرمان را قبول کرده و حمید درخشان نیز سرمربی جدید تیم خونه به خونه بابل لقب گرفته اما مسئولان تیم شمالی از سرمربی سابق خود شکایت کرده اند و قصد دارند جلوی نشستن وی روی نیمکت مس را بگیرند. میثاقیان در این باره به می گوید: من کارم را با مس کرمان آغاز کرده ام و دوست ندارم به حواشی دامن بزنم. همین الان هم که با شما صحبت می کنم ...
برنامه ای برای ماندگار کردن مسافران در گلستان
استان گلستان از آنجا که در مسیر مشهد قرار دارد، نوروز هر سال بیشتر از آن که میزبان مسافران باشد، شاهد عبور گردشگران و زائران است. شدت گرفتن این چالش در چند سال گذشته، متولیان سفر در این استان را بر آن داشته تا با برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت، ضریب ماندگانی مسافران گلستان را افزایش دهد. به گزاش ایسنا، ابراهیم کریمی دبیر اجرایی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان گلستان درباره اقدامات صورت ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
اصلاحات قرابت فکری بیشتر داریم ، گفت: ردصلاحیت حاج حسن آقا خمینی که برای مردم توجیه پذیر نبود و این از مقدمات کار بود. عضو مجمع روحانیون مبارز، در ادامه این گفتگو درباره تعامل اصلاح طلبان با علی لاریجانی و وجود افرادی از جریان همسو با لاریجانی در لیست اصلاحات اظهار کرد: اصلا ما با آقای لاریجانی هیچ وقت وارد مذاکره نشدیم. اگر کسی هم از همفکران ایشان در لیست حضور دارد، ناشی از ائتلاف ما با ...
نشست ائتلاف ملی عراق با حضور عبادی
اولین گام صورت گرفت و گام های بعدی این گروه ها دور کردن حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون از روند سیاسی است. به گزارش تسنیم، حزب الدعوه در ادامه بیانیه خود آورده است حیدرالعبادی نخست وزیر هر قدر دست به اقدامات اصلاحی و تغییر بزند، این گروه ها از آن راضی نخواهند شد. این حزب درباره تلاش های هدفمند برای سرنگونی دولت از سوی این گروه ها هشدار داده است. پارلمان به 9 وزیر تکنوکرات رای می ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
کل بانک مرکزی شد دست خود را بالا برد و اجازه صحبت خواست. او بود که گفت تاجران پول دارند ولی پول های خود را از بانک ها گرفته اند. آنان را جمع کنیم و به آنان اطمینان دهیم می خواهیم از آنها حمایت کنیم تا پول شان را چند برابر کنیم و آنها هم کار وصنعت راه بیندازند. هم من و هم عالیخانی از این حرف خیلی خوش مان آمد و قرار شد یکی یکی آنها را صدا بزنیم و به خصوص به آنان که کالاهای صنعتی وارد می ...
هشدار به خریداران ویلا در سفرهای نوروزی
آماده پاسخگویی به شهروندان است، اظهار داشت: تلفن 5149 آماده پاسخگویی به مسافران ریلی در زمینه فروش بلیت، اعلام برنامه حرکت قطارها ، اطلاعات موجودی و اطلاعات آژانس ها و .... است و اطلاعات حرکت قطارها از شماره 1539 قابل پیگیری است. بی نیاز افزود: تلفن 134 هواگوی سازمان هواشناسی وزارت راه و شهرسازی نیز آماده پاسخگویی به شهروندان در زمینه وضع هوای تمام نقاط و راههای کشور، اطلاعیه ...
چگونه قلب اروپا به منطقه جنگی تبدیل شد؟
خالد و ابراهیم البکری بوده اند. همزمان، گزارش های منتشره در برخی رسانه ها، از جمله اسکای نیوز و آسوشیتدپرس ، حکایت از آن دارد که ده ها و بلکه صدها تروریست آموزش دیده در سوریه توسط داعش، آماده انجام عملیات تروریستی در اروپا هستند. اما نکته مهم درباره حملات تروریستی بروکسل که پس از بروز موارد مشابه در فرانسه و سپس ترکیه رخ داد اتفاق افتادن آن در قلب اروپا و شهری بود که مقر اتحادیه اروپا در ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
می گیرند. موقعیت شما به عنوان همسر آیت ا... هاشمی چقدر باعث شد که شخصیت شما در سایه قرار گیرد و آیا موضوع را از این زاویه نیز می توان نگاه کرد که این موقعیت به رشد و شکوفایی شخصیت شما انجامیده است؟ آقای هاشمی تمام تلاشش را دارد که مسائل کاری به داخل خانواده نیاید و بسیار کم درباره مسائل کاری و اخبار و مطالب در خانه صحبت می کند، اما این اعضای خانواده هستند که به دلیل ارتباط زیادی که با ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
. همین الان هم به یاد اینکه مادرم نیست، اشک می ریزم. حماسه ملبورن، خاطره ای که فراموش نمی شود بدترین و بهترین گزارشی که انجام دادید؟ وی با بیان اینکه گزارش بد زیاد داشته، تاکید دارد که اجازه دهید مردم در مورد گزارش های خوبش صحبت کنند زیرا از خود تعریفی بدش می آید. او همچنین در مورد خاطره انگیزترین مسابقه ای که گزارش کرده، اینگونه صحبت می کند: گزارش دیدار تیم های ایران و استرالیا در آخرین مرحله از ...
کاهش قیمت سیب و پرتقال/ فروش پنهانی میوه های قاچاق
وجود دارد اما پیش بینی می شود که قیمت سیب همچنان ثابت بماند. رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان درباره وجود میوه های قاچاق و فروش آن در بازار اظهار کرد: این میوه ها به صورت پنهانی فروخته می شوند و حتی اگر به صورت رسمی هم به فروش برسند میزان آن در اختیار ما نیست.
◄جزئیات ورود لوفت هانزا به ایران
محلی و تجاری در توسعه خدمات استفاده شود. هری هومیستر اظهار کرد: در پایان باید اعلام کنم پویایی بازار ایران از نقاط قوت این کشور است که باید اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کنیم تا بدانیم به عنوان دو شریک تعامل ما به چه صورت خواهد بود و در همکاری های مشترک چگونه فعالیت خواهیم کرد. این اقدام پس از خرید 138 فروند هواپیما برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، دومین اقدام ...
مجوز ارتقای دفاتر میراث فرهنگی دماوند، فیروزکوه و شمیرانات به اداره ابلاغ شد/ تصویب راه اندازی دفتر ...
قابل توجه است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در خصوص تعداد شکایت های صورت گرفته از دفاتر خدمات مسافرتی در این استان افزود: تاکنون 16 شکایت در این خصوص وجود داشته که یکی از آنها متأسفانه منجر به لغو مجوز یکی از دفاتر مسافرتی در شهر تهران و بازداشت مدیر این دفتر شد. وی گفت: این دفتر خدمات مسافرتی نتوانسته بود که کارگزاری خود را انجام دهد و به گفته مدیر این ...
مشاور ارشد رییس جمهور، حکومت وحدت ملی را ناکام می خواند
خواهد گفت؟ آقای انوری، خطاب به مردم افغانستان گفت: اکنون وقت آن فرا رسیده است که خود شما آگاهانه تصمیم بگیرید و در زندگی سیاسی و اجتماعی تحول ایجاد کنید، نه از خارجی ها و نه هم از بزرگان انتظار نداشته باشید. به باور این رهبر جهادی، دشمنان مردم افغانستان از تشنج آفرینی دست بردار نیستند، اکنون که طالب والقاعده وقت شان گذشته و به صورت مهره سوخته درآمده اند، گروه وحشی به نام داعش را به ظهور ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
و الگو داشته باشد، خاطرنشان کرد: چنین رویکردی موجب می شود که زمینه های فعالیت و کاوش درباره تعالی این علوم و بازآفرینی فرهنگ و تاریخ کشور بیش از پیش فراهم آید؛ چرا که در کشور ما با این همه سابقه درخشان تمدنی- فرهنگی و علوم معرفتی و انسانی، مردم بهتر می توانند راه بومی شدن خود را در پیوند عمیق تر با ژرفای فرهنگ و باورهای تمدنی و دینی پیدا کنند. وی در عین حال با تاکید بر این که در حال ...
مروری بر نشست های خبری سخنگوی قوه قضائیه
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دراین جلسه پاسخ به این سوال که گفته می شود حسابهای میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی از وجه بوده و پولها به حساب افراد دیگری واریز شده است، قوه قضائیه در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است، گفت: متأسفانه بنا به نقل قول بازپرس صداقت لازم در متهم نبود و وی همیشه مدعی بود وجوه در دو بانک در خارج از کشور وجود دارد ولی متأسفانه این مسئله صحت نداشت. ...
سه محور کلیدی سیاست های پولی بانک مرکزی
، سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ده ماهه نخست سال جاری معادل 6 /62 درصد بوده است. رویکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی در این راستا درباره کاهش نرخ سود بانکی و اینکه آیا کاهش نرخ سود از اولویت های سیاست پولی محسوب می شود باید به این نکته اشاره شود که بانک مرکزی در مجموع مخالف تعیین نرخ های سود بانکی به صورت دستوری است و به این مساله تاکید دارد که نرخ ...
تبیین و نقد دیدگاه پوزیتیویسم درباره زبان دین
گزاره های تجربی نیز باید بی معنا تلقّی شود؛ چون توان اثبات یقینی و صددرصد را ندارند و تنها تأییدپذیری یا ابطال پذیری آن میسّر است. این نحله فلسفی در مرحله دیگری به ابزارانگاری روی آورد و براین مطلب اعتراف کرد که بشر توان کشف واقع، به صورت اثبات یا تأیید و یا ابطال را نداشته و تنها به صورت کارکردی در رفع نیازهای بشری می تواند اظهار نظر کند. وجه مشترک تمام دوره های پوزیتیویسم منطقی، اعم از ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
.... بازیکنی که از 3 حمله تروریستی اخیر جان سالم به در برد بازیکن قرضی گالاتاسرای در 2 هفته اخیر، 3 بار از حملات تروریستی جان سالم به در برده است.جیسون دنایر، بازیکن منچسترسیتی که به صورت قرضی در گالاتاسرای بازی می کند را می توان خوش شانس ترین مرد روزهای اخیر نام برد. این فوتبالیست بلژیکی در شهرهایی که حملات تروریسیتی انجام شد، حضور داشت اما آسیبی ندید.اولین حمله در 14 مارس در ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
بسیاری از بانک های اروپایی شامل این مقوله می شوند- همچنان با محدودیت های تجاری گسترده و خسته کننده ای روبرو خواهند بود، مگر آنکه بتوانند فعالیت های تجاری خود را به صورت کامل از اروپا و آمریکا مجزا کنند. وی که اقدام به ارائه مشاوره به شرکت ها برای انجام مراودات تجاری با ایران می کند، در ادامه گفت: سخن گفتن درباره این موضوع، بسیار آسانتر از عمل کردن به آن است. سطح ساختار دهی دوباره مورد ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
؛ درست بر خلاف دیگر کشورها که کمک در اقساط سه ماهه پرداخت می کنند. کمک به رژیم صهیونیستی از سال 1982 به صورت یک جا پرداخت می گردد و آمریکا از گرفتن بهره آن در آینده نیز محروم است. طی بررسی های انجام شده کمک آمریکا به اسرائیل تقریباً یک سوم بودجه کمک های خارجی آمریکاست؛ هر چند که اسرائیل تقریبا 001 /0 % جمعیت جهان را دارا می باشد. جنگ ستارگانی که رژیم صهیونیستی آتش بیار معرکه ...
پشت پرده حمله به رئیس صداوسیما چیست؟!
بخش خبری 30:20 درباره ادغام این شبکه ها بر شایعات خط بطلان کشید و از سوی دیگر با اعلام رسمی شکایت از سایت انتخاب که بانی این خبرسازی دروغین بود مواضع سفت و سخت خود را نشان داد. اما اینکه سایت وابسته با خانواده هاشمی رفسنجانی مولد چنین شایعاتی است خود جای تامل دارد زیرا وقتی خوب نگاه می کنیم اولین حملات و جریان سازیها ضد صداوسیما از سوی همین خانواده و با اختراع واژه رسانه میلی صورت گرفت ...
نگذارید ویروس سل مقاوم شود
را افزایش دهد . فوق تخصص بیماری ریه اظهار کرد: در کشور ما تمامی داروهای بیماران مبتلا به سل به صورت رایگان ارایه و این برنامه در شبکه بهداشتی و مراکز درمانی به بیماران به طور مستقیم خدمات رسانی می شود. **سل مقاوم به درمان از معضلات بهداشتی خان بابایی با اشاره به اینکه سل خود به دو نوع تقسیم می شود توضیح داد :سل مقاوم به درمان یکی از مشکلات است که با آن مواجه هستیم ، بسیاری ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
برنامه های خانه هنرمندان در سال 95/ برگزاری دوره دوم جشنواره جایزه ققنوس
مجتبی رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سال 94 و رویدادهای خوب و بد این سال گفت: یکی از بهترین اتفاق هایی که در این سال برای خود من رخ داد، عهده دار شدن مسئولیت خانه هنرمندان بود و امیدوارم توان این را داشته باشم تا به جامعه هنری خدمت و کمک کنیم. رجبی معمار اظهار داشت: به همین جهت باید تشکل ها و نهادهای ...