سایر منابع:
سایر خبرها
شش هزار نفر از مناطق عملیاتی مهران دیدن کردند
های نور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس مهران انجام گرفت . سرگرد جاویدان بیان کرد: در طول دوران دفاع مقدس، عملیات های مهمی همچون والفجر سه، والفجر پنج، کربلای 1، و ... در این خطه از سرزمین میهن اسلامی مان به وقوع پیوسته است. وی با اشاره به این که دیدن یادمان های عملیاتی مهران مختص به زمان خاصی نیست و در طول سال بازدید کاروان های راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان انجام ...
اردوی جهادی مشترک بین جوانان ایرانی و عراقی برای بیابان زدایی و مقابله با ریزگردها
بسیجی را باید جدی گرفت، گفت: همین کاری که امروز در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال انجام است، حاصل اعتماد به جوانان انقلابی این مرزوبوم است. باقرزاده با اشاره به حضور نخبگان در اردوهای جهادی عنوان کرد: حضور نخبگان برای نشان دادن راه خیلی باارزش است و حضور در مناطق محروم نباید محدود به یکی دو هفته ابتدای سال باشد بلکه باید در طول سال این حرکات جهادی برای رفع محرومیت ها را دنبال کنند. ...
تدوین اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی/ تخصیص قیر تهاتری / تهیه دستورالعمل های مرتبط با آیین نامه بندر ...
... 18,000 عقد قرارداد و اقدام جهت مجوز ترک تشریفات برای قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های مرتبط با PPP - مشارکت ردیف نام پروژه حوزه پروژه طول پروژه (کیلومتر) حجم سرمایه گذار (میلیارد ریال) نتیجه اقدامات 10 قائم شهر به ساری شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و ...
مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج رضا فرزانه برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج رضا فرزانه، فرمانده قرارگاه مشترک راهیان نور کشور و فرمانده سابق لشکر 27 حضرت محمد رسول الله(ص) تهران با حضور اقشار مختلف مردم و کاروان های راهیان نور در اهواز برگزار می شود. آئین تجلیل از این شهید مدافع حرم روز جمعه 6 فروردین 1395 بعد از نماز مغرب و عشا با حضور خانواده ایشان در یادمان معراج شهدای اهواز آغاز خواهد شد. ...
حمایت از بازار بومی اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی است
نتیجه رسیده اند که کاروان های راهیان نور از توانمندی های بومی این منطقه استفاده می کنند نه اینکه مایحتاج خود را از استان های خودشان بیاورند و فقط آلودگی صوتی و زباله در منطقه ایجاد نمایند . " سرهنگ حاجی که در طی چند سال گذشته به عنوان مسئول پشتیبانی اردوگاه شهدای مازندران مشغول بوده است سعی بر ایجاد ارتباط با بازار بومی داشت که ثمرات آن برای هر دو گروه ملموس بوده و مازندران را پیشتاز ...
در مناطق عملیاتی دفاع مقدس میزبان مهمانان شهدا بودن افتخار است
خبرگزاری بسیج مازندران، هرساله در ایام نوروز کاروان راهیان نور از سراسر ایران اسلامی با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جلوه خاصی از معنویت را در محل حماسه آفرینی و رشادت های شهدا جنگ تحمیلی نمایان می سازند . در همین راستا مباحث ارائه خدمت به زائرین و اطلاع رسانی به این عزیزان و کسانی که توفیق حضور نداشتند از مباحث ویژه بوده که مسئولین امر با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ...
منتخب مردم شهرستان های دشتی و تنگستان: مجمع توانمند نمایندگان استان بوشهر در مجلس تشکیل می شود/ رأی بی ...
، غیور مردان و سلحشورانی عنوان کرد که با نثار خون خود نهال انقلاب را آبیاری و از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کردند. منتخب مردم شهرستان های دشتی و تنگستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: شوکت، قدرت، عزت و نصرت از ید قدرت خداست. وی ادامه داد: پیروزی شما مردم دلیر شهرستان های دشتی و تنگستان در حماسه باشکوه 7 اسفند در کنار جمعیت میلیونی مردم مسلمان میهن اسلامی که به ...
ساوجبلاغ؛ سرزمین چشمه ها/گشتی در بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه
کردان در سال 88 به شماره 3828 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای امامزاده جعفر(ع) هشتگرد بنای تاریخی امامزاده جعفر (ع) در جنوب شهر هشتگرد قرار دارد. این امامزاده نیز مانند دیگر بناهای آرامگاهی، ایوانی رو به شمال دارد و اطراف آن دارای طاق نماهایی است. گنبد بنا دو پوسته است که پوسته خارجی از بین رفته است. ساخت این بنای آجری به دوره صفوی باز می گردد. بقعه ...
رسانه های محلی به جایگاه سیاسی بالایی در مرکز نیاز دارند
تنهایی خارج است. برنامه چهارساله من با استفاده حداکثری از ظرفیت های مردمی رسانه های محلی ، جامه عمل پوشاندن به این آرمان ملی بسیار فراتر از مباحث صنفی رسانه است.بدون شک "چو صد آید ، نود هم پیش ماست." شایان ذکر است وی ایثارگر دفاع مقدس ، کارشناس ارشد روابط بین الملل (رتبه ممتاز دانشگاه شهید بهشتی) ، متخصص در حوزه صنعت (نماینده آموزش در نظام استقرار کیفیت) ، سال ها خدمت در ستاد مرکزی وزارتخانه ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
بهمن 57 در بهشت زهرا(س) داریم که فرموده اند: سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت تربیت مردم قرار بگیرد . چقدر با توجه به این جمله در سینما کار کردی و آیا فیلم هایت مصداق این جمله هست؟ – حتما بوده که این اثرات را گذاشته است. مطمئن هستم که اخراجی ها در بخش ارتباط نسل امروز با نسل قبلش که جنگیده، خیلی موثر بوده است و در دورانی که مردم هیچ اقبالی به سینمای جنگ و خاطرات آن موقع ندارند ...
طرح فرهنگی حرم تا حرم برای زائران راهیان نور برگزار شد
شرکت کنند . وی تاکید کرد : طرح فرهنگی حرم تا حرم به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد مورد استقبال فراوان زائران مناطق عملیاتی جنوب قرار گرفته که در پایان هر اردو از میان شرکت کنندگان در طرح برای سفر زیارتی مشهد قرعه کشی می گردد. خمسه گفت: مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس به عنوان حرم شهدا مبدا این طرح و حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقصد اصلی این طرح می باشد که نام این طرح نیز به دلیل ...
راهیان نور نشان دهنده پیوند نسل ها در کشور است
...> سخنگوی دولت سابق همچنین در خصوص حضور رئیس جمهور سابق در مناطق عملیاتی که امروز در شلمچه انجام شد نیز گفت: محمود احمدی نژاد از زمان پایان جنگ همواره در مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس حضور پیدا کرده است. استقبال امروز در واقع استقبال از فرهنگ شهدا است و در واقع هدف حضور احمدی نژاد نیز همین توجه ویژه داشتن به فرهنگ شهدا و آرمان های انقلاب است. ...
دفاع مقدس بهترین پیشبرد جهت رشد اهداف انقلاب اسلامی است
خانواده ها و خواهران و برادران بسیجی می باشد که از پایگاه های مقاومت بسیج ثبت نام کرده و عازم به این مناطق شده اند که سعی براین بوده که از راویان و روحانیون برتر استفاده شود. برین گفت: هدف از اعزام کاروان های راهیان نور، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ولایتمداری رزمندگان اسلام به بهترین نحو می باشد. این مسئول تصریح کرد: این واقعیت را باید بپذیریم که دفاع مقدس و رشادت های رزمندگان اسلام ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
نام کند. جریان اصلاح طلب گفت که تا ثبت نام انتخابات به صورت خاص، به کسی نمی گوییم که ثبت نام کند یا نه. بعد از ثبت نام و بعد از مراحل رسیدگی به صلاحیت ها و نهایی شدن لیست کسانی که می توانند در عرصه رقابت انتخاباتی حضور یابند، جریان اصلاحات از بین افرادی که از فیلترهای مختلف عبور کردند، نیروهای خود را انتخاب کرد. * آیا این به دلیل عدم شناخت از نیروهای فعال در حوزه های انتخابیه بود؟ ...
خدمت جهادی در اولویت کار شهرداری در سال 95 است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهواز نوین :سیدخلف موسوی شهردار کلان شهر اهواز درخصوص اقدامات شهرداری با آمدن بهار در همه نقاط شهر خود را نشان داده است اظهارکرد: تغییر در حال و احوال شهر از عزمی جدی برای خدمات رسانی به عموم شهروندان خبر می دهدلذاشهرداری اهواز در راستای آماده سازی جهت تامین نیازهای شهروندان و مهمانان نوروزی در آستانه سال نو باشعار خدمت جهادی ...
خواسته شهدا پیروی از ولایت فقیه است
بشناسیم چرا که یک بلاتکلیفی وجود دارد بین همه افرادی که به شهدا و راه شهدا علاقمند هستند. این روزنامه نگار یادآور شد: این بلاتکلیفی نمی گذارد آنطور که باید در لحظه به تکلیف خود عمل کنیم٬ زمانی باید به لحظه و اقتضای شرایط و زمان به وظیفه خود عمل کنیم که لازمه آن شناخت تکلیف است. این فعال فرهنگی تصریح کرد: شناخت تکلیف کمک می کند که برای خود افق دیدی را مشخص کنیم و آینده ای را ترسیم و ریل گذاری ...
توسعه خوزستان با توجه به حضور چشمگیر راهیان نور در دستور کار دولت قرار دارد/ راه های استان ارتقا می یابد
دانش آموزی توجه به سلایق و استفاده از ابزار جدید برای معرفی باید لحاظ شود. مقتدایی با اشاره به لزوم توجه به توسعه گردشگری در کشور، گفت: گردشگری دفاع مقدس چندین سال است که در کشور رواج یافته و خوشبختانه در خوزستان نیز زمینه توسعه را ایجاد کرده است. وی افزود: حضور کاروان های راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب کشور باعث دلگرمی خانواده شهدا و ایثارگران می شود. رئیس ...
محدودیت های ترافیکی پنجم فروردین/جو پایدار محورهای مواصلاتی کشور
حاکم شدن جو آرام در غالب مناطق کشور برای امروز است که انتظار می رود تا اواخر جمعه تداوم یابد. تصاویر ماهواره در حال حاضر خیزش توده گرد و خاک را به سبب وزش باد شدید در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان نشان می دهند که به تدریج تا اواخر امروز به جنوب غرب پاکستان انتقال می یابد. از امروز بتدریج با برقرار شدن وزش باد جنوبی بر روی البرز، دمای هوا طی 24 ساعت آینده بطور نسبی ...
معجزه رسانه ای شهدا در سرزمین نور
که خود به همراه تیم کاری اش پیام رسانان سرزمین های نور هستند از ارتباط دلی اش با شهدا می گوید و کمک های غیبی که از ناحیه آن ها به داد تیم برنامه ساز در زمان بروز مشکلات فنی ارسال تصویر و صدا رسیده است. دقاقیقی را با او به گفتگو نشستیم و درباره برنامه های راهیان نور 95 از جاشیه تا متن با وی صمیمانه صحبت کردیم. تسنیم: چه مدت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور داشتید؟ ما از 21 اسفند ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است. فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
سرزمینی با صفاتر از شمال... زیباتر از آنتالیا!
راستی مگر در ماجرای اربعین با همه تلاش هایش چقدر توانست؟! ارتباط دفاع مقدس ما با نهضت حسینی آن چنان است که نشانه های بسیاری از کربلای خون خدا را می توان در کربلای جبهه ها یافت و این است راز و رمز ماندگاری سرزمین های نور. جالب این که بر اساس آمارهای مستند، عمده ی جمعیت بازدیدکننده راهیان نور را سنین 15 تا 35 ساله تشکیل می دهند که قاعدتاً خیلی از آن ها به درستی حال و هوای سال های ...
90 هزار نفر از جاذبه های تاریخی و دفاع مقدس دهلران بازدید کردند
رشادت ها و مظلومیت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس در این منطقه می پردازند. فرمانده سپاه ناحیه دهلران با اشاره به آمادگی قرارگاه راهیان نور دهلران برای اسکان 600 نفر در شبانه روز اظهار کرد: در ایام بازدید کاروان های راهیان نور از یادمان شهدای شرهانی 52 نفر خادم الشهدا کار خدمت رسانی به کاروان ها را انجام می دهند. وی افزود: اگر می خواهیم جوانان و نوجوانان را در برابر هجمه های فرهنگی دشمن بیمه کنیم می بایست با استفاده از ظرفیت راهیان نور، به عنوان درسی عملی برای انتقال فرهنگ غنی و ارزشمند دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی استفاده شود. 7175/ ...
اعزام 310 خادم الشهدای اصفهانی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی و بر اساس دستورالعمل کمیته مرکزی خادمان شهدا اجرا می شود که در این طرح زائرانی که تمایل دارند در برنامه های جاری و فرهنگی کمیته خادمان شهدا استان اصفهان شرکت کنند، در اردوگاه های این استان در مناطق عملیاتی جنوب کشور ثبت نام می شوند. مسئول کمیته خادمان شهدا اصفهان با اشاره به ترکیب سنی و شغلی خادمان شهدای استان اصفهان خاطرنشان کرد: خادمان شهدای اصفهان از اقشار مختلف مردم همچون پزشک، دانشجو، دانش آموز، شغل آزاد، جانبازهای دفاع مقدس، طلبه با ترکیب سنی 15 سال تا 65 در مناطق عملیاتی جنوب کشور برای خدمت به شهدا و زائران آنان حضور دارند. انتهای پیام/ ...
کسب رتبه نخست کشوری گیلان در جذب خادم طی سال 94
ثابت در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بسیج گیلان به اهواز، با بیان اینکه 10 خادم الشهدا با ستاد راهیان نور این دوره استان گیلان همکاری می کنند، اظهار کرد: 4 نفر از این خادمین برای یادمان طرح ملی و 6 نفر برای قسمت استانی انتخاب شده اند . وی با بیان اینکه خادمین طرح ملی از طریق سازمان خادمین مرکزی انتخاب می شوند، افزود: خادمین استانی از طریق سایت کمیته خادمین مرکزی انتخاب می شوند اما ...
بیعت زائرین اردبیلی با شهدا
کردند که در بین زائران اقشار مختلفی از طلاب مهندسین دانشجوییان و مردم عادی حضور دارند. رئیس کمیته راهیان نور سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با تاکید بر تداوم اعزام کاروان های راهیان نور تا 12 فروردین افزود: از سوم فروردین نیز اعزام کاروان های خواهران شروع و تا 12 فروردین ادامه خواهد داشته و در طول این مدت 3 کاروان هرکدام به استعداد بیش از 400 نفر از شهر های مختلف استان در این مناطق حضور خواهند یافت. ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
و جبهه النصره در سوریه برای تقویت پیوند بین مستشاران نظامی ایران و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه و ارتش سوریه ما نیروهای مستشاری مان را افزایش دادیم. این یک مسئله در جنگ با تروریسم است. در عین حال از ابتدای بحران سوریه، موضوعی که بسیار برای مان مهم بود، حفظ اماکن متبرکه در سوریه بود که تعدادی به عنوان داوطلب، ثبت نام کردند و آموزش هایی دیده بودند یا دیدند و برای دفاع از حرم، راهی سوریه شدند؛ بنابراین ...
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز: مردم از تحریم ها خسته شده بودند، به اصلاح طلبان رای دادند
مجازی به خوبی استفاده کرده و بهره لازم را بردند در حالی که اصولگرایان اصلا با رسانه مجازی ارتباط نداشتند و نتوانستند از آن بهره کافی را بگیرند. یعنی پیام هایی که از طریق فضای مجازی داده شد در شور انتخاباتی تاثیر داشت و اصلاح طلبان از این امر استفاده کردند و این در حالی بود اصولگرایان اصلا ورود پیدا نکردند. ابراهیمی ثبت نام زیاد و حضور آدم های صالح و ناصالح را زمینه ای دیگر برای جلب نظر ...
کودکان مهمانان اختصاصی معراج شهدای اهواز
به گزارش خبرنگار دفاع پرس در جهاد رسانه ای شهید رهبر، راهیان نور کربلایی است که همه را در خود جای میدهد، از علی اصغرها و قاسم ها گرفته تا حبیب ابن مظاهرها. کودکان بخشی از زائران یادمان های مناطق عملیاتی جنوب به شمار می روند که در کنار والدینشان بر این سرزمین ها قدم می نهند تا ببیند حقایقی که سرنوشت سرزمینشان را رقم زده است. خادمین معراج شهدا برای این دسته از مهمان های کوچک هم فضایی ...
افزایش 20 درصدی ورود مسافران نوروزی به گیلانغرب
شهرستان سفر کنند. وی با بیان اینکه همه امکانات شهرستان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور است اضافه کرد: با بازدیدهای میدانی صورت گرفته وضعیت خدمت رسانی به گرشگران و مسافران در حد مطلوب است. فرماندار گیلانغرب ادامه داد: با فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی تاکنون سه کاروان راهیان نور از استان های تهران، اصفهان و آذربایجان غربی از مناطق عملیاتی و گردشگری این شهرستان بازدید ...