سایر منابع:
سایر خبرها
نزدیک به پنجاه مبلغ در بقاع متبرکه همدان به مسافران خدمت رسانی می کنند
...، امامزاده اسماعیل(ع) و پنج تن (ع)شهرستان رزن و امامزاده فرزند علی (ع) و امامزاده خضر(ع) و امامزاده خاتونیه همدان مبلغان اعزامی از قم حضور دارند. حجت الاسلام کاروند با اشاره به حضور مبلغان بومی در 16 بقعه متبرکه استان گفت: در 19 بقعه استان نیز روحانی ثابت بقعه (مستقر) حضور دارند. پایان پیام/ ...
اردوهای راهیان نور فرصتی برای تجدید میثاق با آرمان های شهدا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام یدالله غلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا امروز در جمع مسؤولان ستاد مرکزی کاروان راهیان نور استان گفت: در هر فرهنگی از ارزش ها و اعتبارات ملی تکریم به عمل می آید و حضور آحاد ملت در سفر راهیان نور و در سرزمین هایی که جوانان ما به شهادت رسیدند هم در واقع تکریم شهیدانی است که امروز عزت و افتخار ما هستند. وی خاطرنشان کرد: آنچه را که ...
فاطمه زهرا (س) نماد شیعه است/ روایاتی را که مردم عادی نمی توانند بفهمند مطرح نکنیم
الظالمین یدع فیئکم زهیدا وزرعکم حصیدا . [1] اینها سخنان زن جوان هفده- هجده ساله ای است، حال آنکه زنان در آن زمان این سطح از عمق و درایت را نداشتند. خطبه ایشان در مسجد نیز بسیار خواندنی و آموزنده است و عمق اطلاع ایشان از آیات قرآن و دلالت های آن و نیز توانایی حضرت در استشهاد به آیات قرآن را نشان می دهد. من در ایام ماه رمضان در مسجدالحرام بودم. تلویزیون المستقله، مناظره ای میان شیعه و سنی گذاشته ...
مهم ترین تأثیر انقلاب اسلامی در جامعه زنان را باید در تحول شخصیت زن ایرانی جست وجو کرد
سخنرانی حجت الاسلام دولابی،عضو مجلس خبرگان رهبری در مقبره مطهر قیدار نبی(ع)برگزار خواهد شد. فرمانده سپاه خدابنده ادامه داد: هر سال این جشن با شکوه خاصی در شهرستان خدابنده انجام می شود و استقبال مردم از آن خوب ارزیابی شده است و این امر نشان دهنده این است که مردم این شهرستان مومن و دارای اعتقادات قوی مذهبی هستند. ابراهیمی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشن، گره زدن بیشتر مردم با ...
استقبال مسافران از طرح آرامش بهاری امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد
، برپایی 20 خیمه معرفت با حضور 32 نفر از مبلغان حوزه علمیه قم، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، برپایی نماز جماعت، بیان احکام، جلسات مشاوره در مسائل مختلف، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و اسکان دایم و موقت مسافران از مهمترین برنامه های این طرح است. استقبال مسافران نوروزی از طرح آرامش بهاری در امامزاده سیدجعفر محمد (ع) یزد حجت الاسلام مجتبی صداقت، مدیرداخلی آستان امامزاده سید جعفرمحمد(ع) یزد ...
غرفه های آرامش بهاری امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد دایر است
...: در راستای طرح آرامش بهاری ایستگاه مشاوره خانواده در زمینه معیارهای مناسب ازدواج، مهارتهای زندگی، تربیتی، خانواده و اجتماعی در آستان برپا شده است. مدیر داخلی آستان مقدس امامزاده سیدجعفر محمد (ع) یزد ادامه داد: در این طرح چند نفر از روحانیون متخصص در حوزه مشاوره به عموم افراد بالاخص جوانان، خدمات مشاوره ای ارائه می دهند. حجت الاسلام صداقت از برپایی ایستگاه همه واقف باشیم در این ...
فعالیت 350 مبلّغ و بانوی مبلّغ در سیستان و بلوچستان
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن( ایکنا) از سیستان و بلوچستان گفت: در سال 94، بیش از 350 مبلغ و بانوی مبلغ در مناسبت های مختلف مذهبی در مساجد و بقاع متبرکه سطح استان فعالیت کردند. وی اظهار کرد: این مبلغان از اساتید حوزه علمیه قم و همچنین روحانیون بومی استان بوده که برای تبیین معارف الهی، بیان اهمیت و ...
از بهار و زمستانی فاطمی تا اقامه نماز ولی امر مسلمین بر پیکر خادم خورشید
.... دومین جلسه شورای سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مشهد 2017 عصر، ششم تیرماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد. در این جلسه مصوب شد، بودجه ای معین به دبیرخانه مشهد 2017 برای فعالیت های پژوهشی اختصاص یابد. پنجمین همایش اسرار ...
ترویج فرهنگ وقف از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در دیدار آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این که طرح آرامش بهاری برای ششمین سال متوالی در سطح امام زادگان و بقاع متبرکه مازندران در حال اجرا است، گفت: سازمان اوقاف در طرح آرامش بهاری علاوه بر ارائه خدمات و امکانات به زائران در تدارک ایجاد فضای معنوی، ارائه خوراک فکری و ...
چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم
به گزارش خبرگزاری رسا، حضور زائران پیاده عراقی در آستان امامزاده عبدالله(ع)، بازدید روزانه 5 هزار نفر از خیمه معرفت مزار شیخان، رضایت زائران از اجرای جنگ شادی در خیمه های معرفت، بازدید نماینده قم در مجلس از خیمه معرفت آستان امامزاده زینب(س) کهک و حضور کاروان زائران لبنانی در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) از عنائین اخبار بهاری اداره کل اوقاف و امور خیریه است ...
یک میلیون و500هزارنفرازاماکن مذهبی ایلام بازدیدکردند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز 95 تاکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی این استان بازدید کرده اند. به گزارش تابناک ایلام ؛حجت الاسلام حسن شهیدی اظهار کرد: همچنین از 27 اسفند ماه گذشته تا پایان روز هشتم فروردین بیش از 100 هزار نفر از مسافران نوروزی در جوار 31 بقعه متبرکه و امامزاده این استان اسکان یافته اند. وی تاکید کرد ...
برگزاری1300 گفتمان ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
کارگاه های عفاف و حجاب تصریح کرد: در کارگاه های برگزار شده 180 نفر از کارکنان این اداره کل، 150 نفر از مبلغان، 500 نفر از هیئت های مذهبی و 15 نفر از دانشجویان حضور یافته اند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به پاسخگویی مداوم به سؤالات دینی مراجعان از طریق رسانه های مجازی و مشاوره دینی اضافه کرد: علاوه بر این تبیین و تبلیغ حجاب از طریق ساماندهی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با ...
اسلام با حضور بانوان در جامعه مخالف نیست/ حضرت زهرا الگوی حضور اجتماعی بانوی مسلمان
خانم زهرا عباس زاده، استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به بررسی حضور اثرگذار اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) و نحوه فعالیت ایشان در عرصه های مختلف پرداخت. این محقق و پژوهشگر حوزوی به عظمت حضرت زهرا(س) در آیه نور اشاره کرد و گفت: بر اساس روایات، یکی از مصادیق و تطبیقات مشکوه در آیه شریفه اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ ...
109 هزار زائر به حرم بی بی حکیمه(س) مشرف شده اند / کمبود کالا در کهگیلویه و چرام نداریم / 246 طرح اشتغال ...
مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج برگزار می شود. معاون پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مسابقات در دو پایه متوسطه اول و دوم با حضور یک هزار و 560 دانش آموز از مدارس سراسر استان برگزار می شود. وی ادامه داد: این مسابقات در بخش دانش آموزان دختر در 12 رشته و در بخش پسران در 14 رشته برگزار می شود. ...
برای ارتقاء سطح معرفتی راهیان نور تلاش بیشتری شود/ اعزام 3 هزار600 طلبه و روحانی در قالب کاروان های ...
حجت الاسلام محمد کیانی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز به شرکت طلاب و روحانیون در کاروان های راهیان نور تاثیر گزاری آنها اشاره کرد و گفت: حضور مبلغین و روحانیون حقیقتا در ارتقاء سطح معرفتی حرکت عظیم راهیان نور بسیار مفید و تاثیر گذار بوده است. معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان با بیان اینکه تجربه ثابت کرده در هر مکانی روحانی حضور داشته کارها بهتر پیش ...
ایجاد پایگاه های پاسخ به سؤالات دینی زائران نوروزی در قم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مراد حیدری مسؤول اجرای طرح ایجاد پایگاه های پاسخ به سؤالات دینی ، در حاشیه بازدید از این پایگاه ها در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: راه اندازی پایگاه های پاسخ به سئوالات شرعی، اعتقادی، اخلاقی و مشاوره دینی با حضور کارشناسان خبره در مکان های پرتردد یکی از مهم ترین برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در ایام تعطیلات نوروزی است. وی با اشاره به ...
نگاهی به فعالیت های معلم قرآن، مرحوم قاسم وفاپور
تجملات در این جلسات تاکید داشتند. وی در توضیح هدف تشکیل این جلسه قرآنی گفت: هدف از تشکیل این جلسه قرآنی در منازل شهدا، آشنایی و انس هر چه بیشتر نسل جوان با عاملان حقیقی قرآن کریم یعنی شهدای عزیز بود؛ از سال 1375 که این جلسه آغاز به کار کرده است و تاکنون نیز با عنایت پروردگار متعال تشکیل این جلسات استمرار دارد و همواره از جلسات با شکوه بوده و بیشتر، مورد استقبال نوجوانان و جوانان شهر قرار ...
روحانیون نقش کلیدی در فرهنگسازی احکام دینی دارند
... وی اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را روشی مناسب برای برخورد با ناهنجاری و جرایم دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح ترفیع اخلاق اسلامی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی می باشد. سردار میرحیدری با اشاره به نقش کلیدی روحانیون و مبلغان حوزه علمیه قم در فرهنگ سازی و اشاعه احکام دینی، گفت: در فضای کنونی که دشمن به دنبال فاصله انداختن بین جوانان و نظام است، کار دستگاه ها و ...
روحانی مسلط به زبان خارجه میزبان گردشگران بین المللی در کاشان
رییس اداره اوقاف و امورخیریه کاشان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این روحانی و مبلّغ دینی مسلط به زبانهای خارجی با هدف معرفی اسلام ناب محمدی به سایر نقاط دنیا در آستان مقدس سلطان امیراحمد(ع) میزبان گردشگران بین المللی است. حجت الاسلام جعفرجنتی، با اشاره به آغاز طرح آرامش بهاری همزمان با برگزاری مراسم تحویل سال نو در بقاع متبرکه کاشان گفت ...
74 روحانی به مساجد و زائرسراهای بین راهی استان سمنان اعزام شدند
.../1/9 - 14:17 532786 به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان سمنان، حجت الاسلام علی شکری با اشاره به اهداف اعزام مبلغان به مساجد و زائرسراهای سطح استان سمنان طی ایام نوروز، توضیح داد: روحانیان اعزامی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی در طول تعطیلات نوروزی در 74 مرکز حضور دارند تا مسافران نوروزی بتوانند از اقامه نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب بهره ...
ضرورت فراهم کردن زیرساخت های اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی توسعه زیرساخت های اقتصادی را در کنار تعامل با دنیا در نظر دارد. فعالیت روحانیان شهرستان کوهدشت در ایام نوروز حجت الاسلام گراوند در ادامه با اشاره به فعالیت و حضور روحانیان بین مردم در ایام نوروز بیان داشت: روحانیان مستقر، پرچمداران تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامی در مناطق محروم و دورافتاده هستند. وی با بیان این ...
5 هزار زائر و مسافر در امامزاده های خراسان شمالی اسکان یافتند
حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد ، با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در 29 امامزاده شاخص این استان، اظهار کرد: طرح ملی مزبور از بیست و هشتم اسفندماه پارسال در راستای خدمات دهی به مسافران و زائران نوروزی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی با مشارکت 43 روحانی مبلغ آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه امسال ادامه ...
گزارش عملکرد یک ساله دارالقرآن نورالهدی ارائه شد
، اذان، اعتقادات اساسی شیعه و شکوفه های قرآن برگزار شد که 9 کلاس از آنها مربوط به حفظ کل است. دارالقرآن نورالهدی کلیشاد اصفهان در سال 94، موفقیت های بسیاری را در زمینه های مختلف قرآنی کسب کرد که می توان به برخی از آنان اشاره کرد. 77 نفر در آزمون سراسری قرآن و عترت در اردیبهشت و آبان ماه در رشته های حفظ، مفاهیم مقدماتی و تکمیلی و همچنین طرح 1449 شرکت کردند که از این تعداد 61 نفر ...
اعزام 12هزار مبلغ
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران گفت این مبلغان در مناسبت های مختلف مذهبی به مساجد و تکایای سراسر استان اعزام شدند. حجت الاسلام ناصر شکریان گفت: 1900 مبلغ در ماه مبارک رمضان، 1400 مبلغ در ماه محرم و بقیه درمناسبتهای مختلف مذهبی اعزام شدند. وی هدف از اعزام را ترویج فرهنگ قرآن واهل بیت (ع ) و پاسخ به شبهات دینی و ارائه مطالب روز در حوزه اجتماعی وسیاسی و فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد. انتهای پیام/ ...
مبلغین پاسخ گوی شبهات و مبانی اعتقادی جوانان هستند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالله قدمی، به ایام نوروز و استفاده از این فرصت برای تبلیغ اشاره کرد و گفت: ایام نوروز فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام است و مبلغ موفق کسی است که بداند از این ایام چگونه برای بیان آموره های دین استفاده کند. مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین آمادگی مردم را در ایام نوروز در راستای تأثیر پذیری از مبلغان دین و ...
ویژه برنامه جشن سالروز میلاد حضرت زهرا در مناطق محروم شهرستان کوهرنگ برگزار می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد ، ویژه برنامه جشن سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، از سوی نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری به مدت سه روز در مناطق محروم شهرستان کوهرنگ برگزار می شود. این مراسم که حول محور گفتمان دینی می چرخد از 10 تا 12 فروردین ماه به میزبانی حوزه علمیه بخش بازفت و با حضور پرشور مردم، طلاب و مسؤولان برگزار می شود. همچنین در این ویژه برنامه که از ساعت ...
عصبانیت محمد خاتمی از یک اردوی مختلط
غلامرضا خواجه سروی گفت: وقتی سال 84 وزارت علوم را تحویل گرفتیم، چیزی غیر از یک فضای سیاسی شکست خورده در دانشگاهها به چشم نمی خورد که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود. به گزارش میدان72, تفاوت های سیاسی و فرهنگی دولت نهم و دهم با دولتهای پیش از خود، اتفاقا در زمینه دانشگاه نیز ظهور و بروزهای خاص خود را به همراه داشت؛ تفاوت هایی که به مرور و بعد از گذشت تنها چند ماه از آغاز به کار دولت نمایان شد. دگرگونی فضای دانشگاه، تغییر مسیر و سکوت جنجال های به پا شده، کارهای سیاسی صرف، تغییر آهنگین صدای نا متوازن فضای دانشجویی وقت و مواردی از این دست که در ادامه مطلب بدان اشاره خواهد شد، بنایی شد تا با غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت دهم و از عناصر تاثیرگذار در همین معاونت در دولت نهم به گفتگو بنشینیم و دورنمای واضح تری از مسائل فوق را ترسیم کنیم. وی در این گفتگو از دوران حضور خود در معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت و ارزیابی خود را وضعیت وزارت علوم فعلی می گوید. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ با وی را می خوانید: * زمانی که معاونت فرهنگی وزارت علوم را تحویل گرفتید، چه شرایطی داشت و تحلیل شما از شرایط آن روز چیست؟ خواجه سروی: از زمان ورودم به معاونت فرهنگی وزارت علوم؛ چون از سال 84 تا 88 قائم مقام معاونت فرهنگی بودم و از سال 88 تا 92 نیز معاونت فرهنگی بودم. به هر حال آن زمان آقای دکتر خرمشاد حدود دو ماه زودتر از بنده آمده بودند و من به وزارت علوم رفتم؛ اگر بخواهیم خیلی وارد فضای اداری و مالی و ... نشویم و فقط به فضای دانشگاهی بپردازیم، شرایطی که آن زمان حاکم بود، از سال 84 و بعد از روی کار آمدن دولت نهم، کلا یک جو بسیار سیاست زده ای در دانشگاهها حاکم بود و تا جایی که اغلب نیروهای سیاسی حاضر در دانشگاهها از بس که فضا از سیاست و کار سیاسی اشباع شده بود، یک حالت دلزدگی و پس زدگی در فضای سیاسی ایجاد شد و علاوه بر آن، هر چیزی رنگ بوی سیاسی به خودش گرفت. بهت دانشگاه از فضای سیاسی در بن بست فرهنگ آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. من یادم هست که یکی از چیزهایی که به عنوان شاخصه این فضا آن زمان بحث می شد این بود که بالاخره باید دانشگاه سیاسی داشته باشیم، دانشجوی سیاسی کیست، و می گفتند که دانشجویان برای فعالیت های سیاسی نیاز به منشور دارند یا ندارند و حتی یادم بود که بحثی تحت عنوان اخلاق و منشور اخلاقی اساتید و دانشجویان و حتی منشور اخلاقی کارکنان در آن زمان حتی روی آن کار شد و به تمام دانشگاهها ابلاغ شد اما به نظرم در حوزه دانشجویان و اساتید دیگر شکل نگرفت. آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. به دنبال این بهت و حیرت و سردرگمی که در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها وجود داشت تقریبا همه فکر می کردند که فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها به بن بست رسیده است و مثل یک لشکر شکست خورده است و دیگر راهی جلوی پای آن نیست. جاهای اصلی نیز در دست کسانی افتاده بود که در واقع نقیض تاسیس تحکیم بودند؛ تحکیم شیراز هم که تشکیل شده بود، جمعیت کمی بودند که هنوز در موضع ضعف بودند. حتی کارکنان وزارت علوم که دلسوز بودند، آن زمان وقتی ما می رفتیم بازدید، می گفتند که آیا شما برنامه ای دارید؟ چه کار می خواهید بکنید؟ خلاصه اینکه فضای بسیار سخت و سنگینی آن زمان بود؛ بالاخره از زیر فشار هشت ساله یکسری سیاست های افراطی که به دانشگاهها وارد شده بود مثل کسی که یک پتک محکم توی سرش زده باشند و گیج باشد؛ این فضای دانشگاهی کشور بود. مصوبه ای که معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود وجود چنین فضایی حتی به حدی بود که یادم است دو مصوبه در آن زمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدم که معاونت فرهنگی وزارت علوم را حذف کرده بود! اگر اشتباه نکنم، این مصوبه برای سال 78 بود، دقیقا بعد از حوادث کوی دانشگاه. در آن دوران دو حرکت خیلی چشمگیر بوده است؛ یکی اینکه آن زمان به شوخی می گفتیم به سمت تفریحات سالم می روند. خاطرم هست که یکی از اعضای معمم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای من تعریف می کرد که بعضی از کارهایی که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم آن دوره می کردند، شورای انقلاب فرهنگی راسا دخالت می کرد و آنها را تعطیل می کرد. عصبانیت سیدمحمد خاتمی از یکی از اردوهای مختلط در کنار دریاچه ارومیه برای مثال، اینکه گفتم به سمت تفریحات سالم پیش می رفتند، یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. شاخصه دیگر این بود که بحث های سیاسی در فضای دانشگاهی به سمت افراط و خروج از نظام رفتند که در پی اینها، شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و بود طی دو مصوبه، معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود و بخش های مختلف آن نیز پراکنده شده بود و افرادش جای دیگری بودند. بر همین اساس بود که معاونت فرهنگی وزارت علوم در دولت نهم، مجددا با مواقت و دستور رئیس جمهور احیا شد و بعدا آن مصوبات را خود به خود لغو کردند و کارهای مهمی انجام شد معاونت فرهنگی در ساختار بماند و الان تبدیل به قانون شده است و شرح وظایف و دستورالعمل دارد و باید ارزیابی شود؛ آن زمان قانون نبود. از زمانی که ما به وزارت علوم آمدیم، شعاری مطرح شد تحت عنوان “ما می خواهیم به سوی دانشگاه تمدن ساز اسلامی حرکت کنیم” و آن هم به هرحال مبتی بر مقدمات بود؛ مقدمات هم این بود که چالش های آموزش عالیآ زمان را از راه به کار بردن روش شناسایی تهدیدها و فرصت ها و نقاط قوت و ضعف، شناسایی شد و برای آن برنامه ای تنظیم و تدوین شد که برآیند و خروجی آن می شد تمدن سازی. از منابع آن هم می شود به کتاب “دانشگاه تمدن ساز اسلامی” اشاره کرد. این شروع تازه ای بود و باعث شد تا دانشگاه ها تا حد زیادی تکلیف خودشان را بدانند و چشم انداز تمدن سازی را قرار بدهند؛ آن هم تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی که به این ترتیب در آن بن بست یک دریچه ای باز شد و افق نویی پیش روی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار گرفت. به نظرم در آن زمان این شعار و برنامه خیلی خوبی بود که آن مشکلات را پشت سر گذاشت و یکی از ویژگی های این برنامه تقسیم کار بود. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. به اسم کار فرهنگی فقط کار سیاسی می کردند حتی نهادی درست کرده بودند تحت عنوان “مجامع کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاهها” که جالب بود آن هم کار سیاسی می کرد. برای اینکه این فضا بشکند و این معضل حل شود، کاری که انجام شد و مدنظر قرار گرفت، اصل تقسیم کار بود. هر کسی مبتنی بر شرح وظایف خودش فعالیتش را در دانشگاه انجام دهد. من خاطرم هست که شوراهای صنفی یکی از کارهایی که آن زمان می کردند و خودشان را در انجام این کارها صاحب حق می دانستند، نامه می زدند به وزارت علوم که رئیس یک دانشگاهی را عوض کند و جالب این است خودشان هم یک رئیس پیشنهاد می دادند. یا مثلا بعضی از دانشجویان هویتی یا مذاهب اقلیتی خواسته هایی داشتند که بدون در نظر گرفتن خوب یا بدی آن، جایش در دانشگاه نبود؛ مثلا بعضی از دانشجویان کرد در یکی از دانشگاهها درخواست می کردند که می خواهیم در فلان دانشگاه، نماز جمعه اهل سنت برگزار کنیم؛ درست است که دانشگاه مسجد دارد و نماز جماعت هم دارد، اما نماز جمعه حساب و کتاب دارد. بعضی شهرها در کشور است که هم نماز جمعه اهل سنت دارد و هم نماز جمعه خودمان. اصلا بحث روی درست و غلطی آن نیست، حرف این است که اینها از جایگاه خودشان خارج شده بودند؛ شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را اصلا برای همین گذاشته اند، این موضوع خیلی به دانشگاه ارتباط پیدا نمی کند. این در خواست ها تا حدی عجیب و غریب بود که من به اینها می گفتم آئین نامه ای که تحت آن فعالیت می کنید را بیاورید تا من ببینم که کجای آن نوشته است که شما می توانید رئیس دانشگاه را تعیین کنید! شما باید مسائل صنفی دانشجویان را حل کنید. البته دانشجویان در تعیین رئیس دانشگاه می توانند نظر بدهند اما نه اینکه برای وزیر تعین تکلیف کنند! البته در آن فضا اینطور صحبت کردن و شنیدن نظرات آنها خیلی جرات می خواست چون خیلی از آنها حکومتی برای خودشان در دانشگاه داشتند. البته به این مسائل به تشکل های همسو نیز برمی خورد؛ مثلا دوستان ما در جنبش عدالتخواه دانشجویی بعضا ما را متهم به محافظه کاری می کردند و ما چاره ای نداشتیم که این راه را ادامه دهیم. ویژگی دیگری که طرح “دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی” داشت، این بود که سطح دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران را یک پله از اینکه بیاید و احتیاجات کشور را حل بکند،-باتوجه به اینکه دانشگاه مسئول تامین نیازهای جامعه است- سطحش را ارتقا می داد. نتیجه آن هم تبدیل دانشگاه به دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی بود. اگر به انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم می بینید که آمده است هم انسان نویی بسازد و هم تمدن نوینی درست کند و بدون این دو هم نمی تواند زنده بماند. بعد از مدتی که این شعار در فضای دانشگاهی مطرح شد و افراد آن را دیدند و مطالعه کردند و به ابهامات آن پاسخ داده شد و به هرحال یک مقدار فضای آن در دانشگاهها دیده شد، دانشگاهها احساس بالندگی کردند و سرعتشان را بیشتر کردند. به همین خاطر هم یکی از مسائلی که خیلی مورد توجه قرار گرفت، توسعه انجمن های علمی دانشجویان بود وقتی که آمدم تعداد این تشکلها تقریبا 660 تا بود که در هنگام تحویل، نزدیک به 8 هزار دفتر بودند. در بخش های دیگری هم رشد داشتیم اما چون قرار شد بر محمل علم کارهایمان را جلو ببریم، این قسمت مورد توجه قرار گرفت، هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند، و خیلی از این افراد عین رفاقت از ما فاصله گرفتند و در جلسات شرکت نکردند، تا الان هم ناراحت هستند. هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند ولی آن برنامه برنامه موفقی بود بطوری که در برنامه “دانشگاه تمدن ساز”، دانشگاه در حوزه علمی شروع به فعالیت کردند و زمانی که ما وزارت خانه را تحویل گرفتیم عدد مقالات 3300 عدد بود، تحویل دادیم نزدیک به چهل هزار مقاله شد. می آیند و میگویند نفت انقدر بوده است و...، این در حالی است که همه می دانند که بودجه کشور یک چیز معینی است، اصلا شما بگو نفت بشکه ای 300دلار، بودجه که یک چیز معینی است، و در بودجه دانشگاه ها هم همین مسئله بود، که ما با همان بودجه توانستیم کار را جلو بردیم، جشنواره های فرهنگی برگزار کردیم، نشریات دانشجویی را سازماندهی کردیم. به نظرم میرسد یک آرامشی همراه با نشاط در دانشگاه بوجود آید و باید هم همین مدلی باشد، دانشگاه ما ناید مرده باشد و اتفاقات دوره آقای خاتمی نباید در آن اتفا بیافتد. در همان سال، هیات مذهبی، انجمن های صنفی و فرهنگی و سیاسی بوجود آمد، بطوری که انجمن های سیاسی از عدد 123 انجمن به 260 انجمن در آن 8 سال رسید. که به دلیل سرخوردگی که شده بود، تجدید حیات این تشکل ها، کار سختی بود. * یکی از ایرادات اصلی به دولت آقای احمدی نژاد همین مسئله بود که در آن زمان تعداد تشکل های اصلاح طلب در دانشگاه کم شد و همین مسئله باعث بی رمق شدن فضای سیاسی دانشگاه ها شد؟ این مسئله چطور با افزایش تشکل ها درست است؟ خواجه سروی: من این مسئله را بگویم، همین آقای دکتر پزشکیان وزیر بهداشت، آقای توفیقی وزیر علوم و آقای قمی نیز رئیس نهاد رهبری بودند، اینها معین هستند، اینا در سال 83 یک مصوبه گذراندن در هیات نظارت مشترک علوم و بهداشت، آنجا تحکیم علامه را غیر قانونی اعلام کردند؛ وقتی این طیف غیر قانونی اعلام شده، تمام دفاتر تحکیم مشخص می شود عدد آنها پایین می آید، دوره ما هم همان ها هم که از خط خارج شده بودند، اتفاقا ما نگهشان داشتیم، اما خودشان روی مواضع خود پافشای کردند، و این مسئله فقط فحش به نظام و جمهوری اسلامی نبود. مصوبه ای ما تصویب کردیم در سال 87 یا 88، که من معاون نبودم و به عنوان کارشناس بودم، که وزیر، نهاد و نماینده شورای عالی و یک استاد دانشگاه، حق رای داشتند، آنجا یک پرونده ای از همین بقایای تحکیم، که جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! من شاهد بود که همین نهاد رهبری و وزیر از مدافعان این تشکل ها بودند، ولی ببینید چه اتفاقی افتاد که این تشکل ها غیرقابل تحمل شدند. این کاهش برای این مسائل است؛ همین انجمن فرهنگ و سیاست شیراز است که چندین شعبه دارد، در زمان ما هم بود که کسی کاری با آن نداشت؛ اتفاقا با آقا دکتر زاهدی در دانشگاه شیراز با همین افراد جلسات متعددی داشتیم. یا انجمن ترقی خواه که طرفداران آقای معین هستند کسی جلوی آنها را گرفت. انجمن تهران خیلی مشکلات داشت اما تحمل شد؛ به نظرم این چیزی که دوستان می گویند یک بهره برداری است. در صورتی که این یک مصوبه قانونی است. اما من اینجا بگویم انجمن های اسلامی که مواضع نزدیک به آنها داشتند اما از مواضع افراطی این تشکل ها، مثل حمایت از اسرائیل یا ضدیت با ولایت فقیه تبری جستند، حتی مورد حمایت نهاد رهبری و ما نیز بودند. اما عدد آنها به 20 تشکل نمیرسید و جالبتر اینجا بود که همین تعداد نیز در درون با هم مشکل داشتند. تقاضای مجوز نیز در همین اواخر که اصلا از این طیف نیز نبودند، تقاضا هم نداند. از خود آقای پزشکیان سوال کنید یا نهاد که مصوبه این جلسه است، که آقای توفیقی نیز امضا کرده، آنجا آمده است. دانشگاه ها یکم مخالفت می کردند اما سعید می کردند قانون را رعایت کنند. با این حال عددی که ما اعلام کردیم نشان میدهد ما رشد داشتیم، در زمان ما هم تشکل هایی که تقاضا اعلام موجودیت میکردند، دانشگاه ها نیز طبق قانون به آنها مجوز می دادند. * فضای فرهنگی در این دوره وزارت علوم چگونه بود؟ خواجه سروی: من هشت سال در وزارت علوم بودم و حداقل به اندازه یک کارشناس جز سر در میارم، و با وزارت بهداشت وبقیه جاها ارتباط داشتیم، و حتی رئیس جمهور سابق. یک اصل اساسی در دولت یازدهم است، و آن هم این مسئله است که آموزش عالی در اولویت نیست. اگر این فکر باشد، صحبت درباره مسائل جزئی آموزش عالی چه فایده ای دارد. بعضی از دانشگاه های ما در ایران روسای آنها بعد از دوسال و نیم، مشخص نیست، این بالاخره نباید به مسئول قوه مجریه که رئیس جمهور است بر بخورد؟ این نشان می دهد که دانشگاه در اولویت دولت نیست، دیگه حرف زدن از معاونت فرهنگی و... فایده ندارد. وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ آموزش عالی از اولویت های حاکمیت است اما در دولت فعلی اولویت نیست امروز دانشگاهیان ما خیلی مورد توجه نیستند و توجه کردن به معنای سخنرانی و تعریف و تمجید نیست، بلکه باید عملا اتفاق بیافتد. مثلا بودجه بدهند و کار راه بیاندازند. و این را تمام وزرای علوم انجام داده اند و مقام معظم رهبری از آن خوشحال بودند و فرمودند که شما کاری را که می گفتند نمی شود را انجام دادید و کشور به شما افتخار خواهد کرد. ما به شخص وزیر کار نداریم اما آموزش عالی خیلی در اولویت دولت نیست. دانشگاه در اولویت حاکمیت و نظام هست اما در اولویت دولت و قوه مجریه نیست. در اولویت بودن یعنی دانشگاه بر محور علم حرکت کند و خروجی داشته باشد. البته نکته ای در این دولت اتفاق افتاده و آن این است که وزارت علوم تشکل های منحله را احیا کرده است و با آن ژست می گیرد و برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده می کند و آنها را پیاده نظام خود قرار داده است. در کل دولت یازدهم دانشگاه را خیلی جدی نمی گیرد. بعضا افرادی که اتاق فکر دولت و وزارت علوم هستند این پیشرفت ها را پیشرفت نمی دانند. آقای معین قبل انتخابات در دانشگاه شیراز گفتند کی ما پیشرفت کرده ایم؟ . فرهادی وقت کافی برای اداره وزارتخانه را ندارد حالا وقتی دانشگاه در اولویت دولت باشد وزیری را می گمارند که او فارغ البال باشد. وزیر علوم باید در تمام جلسات هیات امنا شرکت کند و وقت کافی در اختیار ندارد. و آقای فرهادی علی رغم ویژگی های مثبت سابقا در وزارت بهداشت مجموعه گسترده ای را اداره نکرده است. وزارت علوم بسیار پیچیده تر از وزارت بهداشت است. بنابراین خمودگی در تمام بخش های وزارت علوم دیده می شود و گاها کارهایی هم انجام می شود. اتاق فکر وزارت علوم در دست فتنه گران است وزارت علوم را دو دسته اداره می کنند که یکی از آنها اتاق فکری است که افراد فتنه گر هم در آنها هستند و یک بخش آن هم دولتی ها هستند که از مجموعه نگهبانی می کنند. البته معاونت فرهنگی هم گاها راه را برای سوء استفاده های آن اتاق فکر باز کرده است. من چون معاونت فرهنگی را به خوبی می شناسم می دانم که این کارها و سواستفاده ها مربوط به آنها نیست. این کارها مربوط به دوره آقای ظرییفیان و همکارانش است. البته این سواستفاده ها با حمایت انجمن تهران که در وزارت علوم مستقر شده اند انجام می شود. در سال 84 که ما آمدیم یکی از اسناد فراموش شده سند دانشگاه اسلامی بود که احیا شد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نسخه های آن را در دانشگاه ها توزیع کرد. این سند در عمل معطل مانده و اجرا نمی شود و شیوه قوه مجریه ما هم همین است که در ظاهر به این اسناد پایبند هستند اما در عمل به آن را قبول ندارند. الان کسی کدهای اظهارات آقای رئیس جمهور دربیاورد متوجه می شود که نظر نظام چیز دیگری است. من برای اینکه سند دانشگاه اسلامی را پیاده کنم کمیته کارشناسی را تشکیل دادم و کلی جلسات تشکیل دادیم. حالا برجام یک و دو را مطرح کردند. خاتمی قانون حجاب و عفاف را ابلاغ کرده بود حجاب و عفاف قانون دارد و نظر شخصی نیست شواری عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است. یکی از آنها را در دهه 60 ویکی از آنها سال 77 و زمان آقای خاتمی تصویب شده است و سال 85 شورای انقلاب فرهنگی تغییراتی در آن انجام شد و هرگز مساله حجاب و عفاف سلیقه ای نیست. در دولت احمدی نژاد در اینکه چگونه انجام شود اختلاف سلیقه وجود داشت و برخی معتقد بودند که در دانشگاه ما باید کلاس های دختر و پسر را جدا کنیم که اجرایی هم شد. یک برداشت دیگر این است که دولت باید تلاش کند اقدامات لازم را برای اجرای این قانون فراهم کند یعنی باید برای آن روش پیدا می کردند. مثلا امکان اینکه یک دانشگاه دخترانه و یک دانشگاه امیرکبیر پسرانه را داشته باشیم را فراهم کند. قانون حجاب و عفاف باید تفهیم شود همیشه وقتی این دولت آمده از روش اعتدال استفاده کند دچار افراط وتفریط شده است. من معتقد بودم باید این قانون را ابتدا تفهیم کرد زیرا الان اکثر افراد نمی دانند چنین قانونی داریم. این را باید در مراسم جدید الورودها تفهیم کنند. مثلا اگر مامور حراست به پوشش یک دانشجو ایراد می گیرد، دانشجو ابتدا فکر می کند ایراد گرفتن حراست قانونی نیست ولی وقتی قانون را به او نشان می دهیم می گوید اگر من می دانستم چنین قانونی وجود دارد هرگز آن را انجام نمی دادم. بعضی از فعالین دانشجویی فعال خودشان به من گفتند: که ما قبل از دولت آقای خاتمی به دانشگاه رفته بودیم. مثلا سال 86 هم به همان دانشگاه رفته بودیم. اصلا باورمان نمیشد این همان دانشگاه باشد. البته این روشی که ما میگفتیم که حوصله نمی کشد و وقتمان تمام شده است. اگر خواستید یک مصاحبه دیگر را بگذارید این بحث حجاب و عفاف را حداقل کار هایی که ما کردیم حداقل گزارشش را برای ثبت در تاریخ بدم. که چه اتفاقاتی افتاد. ولی اون روشی که ما به جلو رفتیم اتفاقا باعث شد که عدد دانشجویان با حجاب بیشتر بشود. من نمیدانم این مسئله حل شد یا نه، ولی عدد بدحجاب های ما کاهش پیدا کرد طوری که تقریبا آدم های حساس جامعه منهای علی مطهری مثل همیشه که همه یک چیزی می گویند ایشان چیز دیگری می گوید، تقریبا آدم های حساس در جامعه ما روی این مسئله خیلی حساسند به این نتیجه رسیدند که وضع عفاف و حجاب در دانشگاه بهتر از وضع عفاف و حجاب در جامعه است. این کد از حاج آقای علم الهدی –امام جمعه مشهد- است که ایشان بالاخره در این زمیه ها سخت گیر و با کسی هم شوخی ندارند و خیلی آدم های دیگر. ما بدون اینکه در دانشگاه شناخت ایجاد کنیم و افراد را متقاعد یا توجیه کنیم به اجبار می توانیم کارهایی انجام دهیم ولی شکست میخوریم. آخر دانشگاه خواه ناخواه محیطی است که شما با افرادی طرف هستید که از شما استدلال می خواهند باید متقاعدشان کنید. باید در پرده قرار بگیرند باید بفهمند فوایدش در چیست مضراتش کجاست و اتفاقا قانون عفاف و حجاب هم همین را میگوید. تندروی هایی که در این زمینه شده است را واقعا هیچ وقت طرفدارش نبودم، بالاخره روش کاری من نشان داده است که طرفدار کندروی هم نبوده ام. اتفاقا سر همین مسائل بود که بحث ازدواج دانشجویی را خیلی جدی گرفتیم. یعنی اگر می خواهیم که مثلا مشکل عفاف و حجاب حل شود باید در مورد فضاهای ایجابی دوران جوانی و دانشجویی باید فکر کنیم باید برنامه بدهیم. از این طرف که دانشجو باید چکار کند، کمیتش لنگ است دیگر! بالاخره غریضه و شهوت و دوست داشتن زیبایی و ارتباط با جنس مخالف و این ها را که خدا در وجود آدم ها قرار داده است. اتفاقا آن زمان یک سنجشی شد از دانشگاه ها، 52 درصد از کسانی که بد حجاب بودند گفته بودند که یا ما در سن ازدواج قرار داریم یا از سن ازدواجمان گذشته است، درصد کمی گفته بودند که برای دهن کجی به مسئولین دانشگاه ما این کار را می کنیم. اتفاقا بعدا هم مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند که این ها نشانه عناد با نظام نیست بیخودی این چیز ها را نگویید. فرمایش ایشان هم مبتنی بر تحقیق و شناخت هست همینجوری نگفتند. حتی من بنظرم استنباط شخصی خودم کار تحقیقاتی درست است. آن روالی که ما داشتیم جلو می رفتیم افراط و تفریط در آن اتفاق نمی افتاد نتیجه اش بهتر بود. ولی ببینید عفاف و حجاب یک بحثش بالاخره باید این بحث ایجابی های زندگی جوانان و دانشجوها را باید راه برایش بگذاریم. نمی شود به افراد بگوییم که شهوت به تو فشار می آورد روزه بگیر. حالا بالاخره آدم های مومن و متدین مثل امثال جنابعالی یا بنده که در دانشگاه امام صادق(ع) درس میخواندیم. فکری به حال خودمان کردیم، بقیه که اینجوری نیستند این ها باید راهی برایشان پیدا کرد. اگر راهی برایشان پیدا نکنیم خودشان برای خودشان راه پیدا میکنند راهی که آن ها پیدا می کنند همین است. اتفاقا من یکی از ان چیز هایی که در ان دوران دنبال کردم این بود که باید بحث ازدواج دانشجویی که ایده اش برای نهاد است و فقیرانه و غریبانه برگزار می کند باید مورد حمایت قرار بگیرد. اتفاقا آن زمان حالا که وزارت ورزش و جوانان نبود، می گفتیم سازمان ملی جوانان باید از این حمایت، حتی رفتیم مجلس گفتیم که باید کمیسیون عمران مجلس برای ساخت. خوابگاه های متاهلی بودجه برای دانشگاه ها بگذارد. مکاتباتی که آن زمان با کمیسیون کردم و دعواهایی که کردم هست، حتی نهاد هم شریک بود در پیگیری این کار. نمی شود پدیده های اجتماعی را یک جانبه ببینیم و حکم صادر کنیم، این غلط است. افرادی که مثلا مثل کاندیدای ریاست جمهوری یا بعضی تشکل ها یا کسانی که می خواهند رای بیاورند یا مثلا الان در مسند قدرتند و نمی توانند عملکرد خود را گزارش خوب از آن بدهند چون می خواهند خود را توجیه کنند یا فضاسازی کنند، مثلا حمله می کنند این ها کارهای مختلفی انجام شده و هم در حوزه سیاسی و هم در این حوزه ها که بالاخره ما کارهای خیلی مختلفی انجام دادیم. عفاف و حجاب قانون دارد که قانون خوبی هست و در مبنای مسلک اعتدال هم اتفاقا نوشته شده است و همین دولت هم اگر بخواهد می تواند اجرا کند. نه کند هست نه تند! باید مسولین فرهنگی کشور خیلی حوصله شان زیاد باشد که نتیجه بدهد. به کارهای فرهنگی حداقل ده سال باید زمان بدهیم تا جواب بدهد. ما مثلا یک درخت پسته می کاریم می گوییم که 12 سال بعد بار می دهد، طوری نیست. بعد یک آدم بی حجاب را می خواهیم با حجاب کنیم، امروز میگوییم پس چه شد این پولی که به تو دادم خرج شد چرا نشد؟ چرانشد؟ بالاخره باید دوازده سال پایش بایستیم. کار مهمی است این مسائل. * یک کاری در این مدت که شما مسئولیت داشتید پیگیری شد، بحث تدفین شهدای گمنام در دانشگاهها بود که مخالفین و موافقینی داشت. در این باره مختصری توضیح بدهید. خواجه سروی: ببینید ما که آمدیم وزارت علوم اوایل مثلا در حدود یک سال، بعضا گروه های سیاسی که مشخصا همه انجمن های اسلامی تحکیم، شاخه علامه و بقای آنها با تدفین شهدای در دانشگاه ها مخالفت می کردند. در دانشگاه شریف حتی کتک کاری شد و شیشه ماشین رئیس دانشگاه را شکستند. سرش زخمی شد. دانشگاه لرستان مثلا چنین دعوایی شد در دانشگاه های مختلفی این دعواها شد. دوره ما حدودا یکسالی این دعواها بود بعد تمام شد. تمام هم که شد به لحاظ این بود که خود دانشگاه سوابقشان در وزارت علوم هست در بایگانی ها هست که نامه های متعددی از دانشجوها و اساتید و حتی هیئت رئیسه دانشگاه و شورای دانشگاه های مختلف وزارت علوم می نوشتند که این نشان دهنده این بود که تمایلی وجود دارد برای این کار که شدای گمنام در دانشگاه ها دفن شوند و میتوانم بگویم که این یک عشق به شهدا و عشق است. این پدیده شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و یک قدردانی ناچیز از به کسانی است که بهترین سرمایه شان را در راه خدا و پیشرفت این کشور به هرحال هدیه کردند و ارزانی داشتند. به هرحال این دیگر تمایل دانشگاهیان را نشان می داد. جوابی هم که آن زمان به دانشگاه ها میدادیم دستوری از بالا نیست در اختیار خودتان است البته من صراحتا می گفتم من طرفدار این حرف هستم و ما هم تمایل داریم این اتفاق بیفتد غیر از بحث قدردانی از شهدا و دینی که ما به همه شهدا داریم که باید به آنها احترام بگذاریم و به هرحال در بهترین مکان هایی که می توانیم که آنها را ارج بنهیم و دفن کنیم. بارگاه و مزار شهدا را یک منبع الهام منبع تربیت و منبع معنوی برای کار فرهنگی می دانیم. غیر از این مسائل که جزء اعتقادات هست و بخشی هم تعلیم و تربیت هست، این الهام دهنده هست. به هرحال یک پدیده جهانی هست یعنی در تمام کشور ها سربازان گمنامشان را در بهترین مکان ها دفن می کنند و جالب است برخلاف ما که خیلی هم به آن نمی رسیم، آنجا را آب و جارو می کنند، دسته گل می گذارند، عزیز ترین مهمان ها و هیئت ها بلند پایه شان را به آنجا می برند و ادای احترام می کنند. هرکسی پیرو فرهنگ غرب باشد این در فرهنگ غرب هست، اگر پیرو فرهنگ شرق باشد آنجا نیز هست اگر پیرو فرهنگ ژاپن باشد، هست، هند باشد، هست. یعنی هیچ کجای دنیا را پیدا می کنید که این نباشد. بنابراین در کشور ما معنی ندارد که مخالفت کنیم، حالا چه در دانشگاه و منتقدین که مکان بسیار مقدسی است، جایگاهش اتفاقا والاست و یک مکان های تربیتی است نکته اش دراین است بالاخره همه ما در مرقد ائمه اطهار می رویم. یا امامزاده ها، یا مسجد و حسینیه می رویم. حالا غیر از بحث های نماز و ... یک منبع تربیتی برای خودمان می دانیم که اتفاقا بهترین تناسب را با دانشگاه ها دارد و اتفاقا در دوره ما. به ما می گفتند بسیج نیروی نظامی است، چرا در دانشگاه ها هستند درحالی که چه کسی گفته بسیج نیروی نظامی هست؟ بسیج همه جا حضر دارد، در دانشگاه هم همچنین. این ها را من قبلا هم گفتم بعد گفتند که این بسیجی ها که جایشان در پادگان است. این ها حالا میخواهند شهدا را هم بیاورند؛ چه ربطی شهدا به ما و دانشگاه دارند؟! اتفاقا ربط دارد، آن وقت به دانشگاه ها گفتیم که دانشجویان را ببرید توجیه کنید؛ بنا شد که برای اینکه کامل بشود در تمام دانشگاه ها، برای شهدا بنایی را درست کنند که حالا دیگر اسامی را خود دانشگاه ها متفاوت گذاشتند. می گفتند این ها ادامه کار نیروی های نظامی خودشان را می خواهند ماندگار کنند. می خواهند خودشان را بچسبانند به اجساد شهدا در این محیط یک بهانه ای برای ماندن داشته باشند. این استدلال باطل است اصلا سیاسی می دیدند و می خواستند حوزه نفوذ رقیب را کم کنند. * در سال 95 توصیه شما به بخش فرهنگی وزارت علوم چیست؟ خواجه سروی: اگر کسی خواسته باشد یک سند افتخار به جا بگذارد ما یک کاری شروع کردیم که ناتمام ماند، آن هم تاسیس دفاتر دانشجویی در دانشگاه ها بود که بعدا متوقف ماند که نهاد نمایندگی هم درجریان کار بودند؛ اگر این کار را جدی بگیرند خیلی خدمت بزرگی کردند به نسل کنونی که متاسفانه خیلی گرفتاریش زیاد هست. کد مطلب : سایر اخبار ...
وقتی مادرشهید انقلاب یزد، قاتل را بخشید/ 3شهید که اولین شهدای انقلاب،دانشجو ودانش آموز یزد لقب گرفتند
علیه رژیم طاغوت بود. در این روز مردم با شنیدن سخنرانی آیت الله صدوقی و حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در مسجد حظیره، به سمت چهارراه شهدا تظاهرات کردند و در این واقعه با برخورد گارد شاهنشاهی مواجه شدند و چهار نفر از جوانان این کشور به نام های رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدکفرشان و حسین پارساییان به شهادت رسیدند. *اولین شهید انقلابی استان یزد اولین شهید انقلابی یزد ...
هنر یک روحانی کاروان ادامه ارتباط با زائر حتی بعد از سفر است
به گزارش خبرگزاری حوزه ، به نقل از پایگاه حج، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن کریم و رییس ستاد اقامه نماز که برای زیارت عتبات عالیات به کشور عراق سفر کرده در گردهمایی روحانیون کاروان های زائران ایرانی در کربلا که به همت نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار می شود حضور یافت و به سخنرانی پرداخت . این مفسر و استاد قرآن کریم در ابتدای سخنان خود با اشاره به مقوله زیارت ...
سرنوشت یارانه نقدی در سال 95
به گزارش موج رسا , هدفمندسازی یارانه در تاریخ 27 آذر 1389 کلید خورد اما پرداخت همگانی یارانه نقدی به همه افراد جامعه سبب شد تا وزیر اقتصاد شب پرداخت یارانه نقدی مصیبت عظمای دولت بخواند، همچنین پس از آن وزیر نفت شب پرداخت یارانه ها را به عذاب الیم تشبیه کرده بود. برخی مقامات دولتی هم در پاسخ به انتقاد نمایندگان از این که چرا دولتی ها شب پرداخت یارانه را به عذاب الیم یا مصیبت عظمی تشبیه ...