سایر منابع:
سایر خبرها
دلایل عقلی و روانشناسی استفاده از حجاب
نیست که اگر توافق زن و مرد بر این رابطه نامشروع وجود داشته باشد و راضی هم باشند، خدای متعال هم راضی باشد. بحث حجاب هم این گونه است؛ هم حق الناس است و هم حق الله. حجاب از آن مسائلی است که وقتی رعایت می شود هم حقوق مردم رعایت می شود و هم حق خداوند و کسانی که بی حجابند، حق مردم را ضایع می کنند و به نظام اجتماع و به خانواده ها و به عفت ها و به آزادی فکر ضربه می زنند و هم حکم خدا را زیر پا ...
ظلم و ستم هیچ جایگاهی در نظام آفرینش ندارد
بنابراین انسان ها هم که در این نظام قرار دارند، مهاجر هستند. حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: هیچ ذره ای از ذرات وجود انسان باطل را نمی پذیرد، همه ذرات وجود انسان به حق آفریده شده است، این غیر از عالمانه بودن است، ممکن است خداوند به گونه ای خلق می کرد که سم و غیرسم برای آن فرق نداشته باشد، فطرت هم همین طور است، هیچ کسی دروغ و فریب را نمی پذیرد. وی بیان کرد: در هاضمه خلقت ...
نقد و بررسی رساله الولایه اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
طبیعی به سر می برد. و اینکه این نظام اعتباری در ظرف اجتماع و تمدن موجود است و آنجا که اجتماعی نیست اعتباری هم نیست پس باید دانست آنچه از معارف و شناخت ها که متعلق به مبدأ و احکام و معارف مربوط به نشئه بعد از دنیا و سرای دیگر است و دین مبین عهده دار شرح و بیان انها است همه به زبان اعتبار بیان گشته اند که تامل صحیح بر آن گواهی می دهد. و بدین ترتیب علامه ثابت می کنند که ظاهر دین را باطنی است و در ادامه ...
احزاب سیاسی: مفهوم حزب
به میان آمده است و اعضای حزب خدا به سعادت و نیک فرجامی و اعضای حزب شیطان به سرانجامی بد و تاریک وعده داده شده اند. گفتنی است که در قرآن کریم به هر گروهی حزب الله و حزب الشیطان گفته نمی شود. خداوند متعال آنجا سخن از این دو حزب به میان می آورد که گونه ای از هماوری و مبارزه در کار است. اعضای حزب شیطان کسانی هستند که برای رویارویی با یاران پیامبرگرامی اسلام بسیج شده اند و اعضای حزب خدا کسانی هستند که ...
واژه ی عبث در قرآن
نام اصل عدالت عامه که در تمام جنبه های وجود مشاهده می شود، و با چشم عبرت نگریستن به این که دنیا زمینه ی مناسبی برای بسیاری از پاداشها و عذابها نیست؛ با این وجود، طبیعی است که وجود عالم دیگر حتمی باشد، که انسان به خاطر آنچه که در این دنیا پیش فرستاده است، مورد بازخواست قرار گیرد. پی نوشت ها: 1- آل عمران (3)، آیه ی 191: پروردگارا تو این دستگاه باعظمت را بیهوده نیافریدی. 2 ...
جامعه بدون عزت و حکمت، طرفی از قرآن نبسته است
نظام آفرینش به نظام دیگری تبدیل شود را خدا می داند. این مفسر قرآن با بیان اینکه به حق خلق شدن عالم با علمی خلق شدن آن متفاوت است به آیه مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّی وَالَّذِینَ کَفَرُوا عَمَّا أُنذِرُوا مُعْرِضُونَ (احقاف/3) اشاره کرد و گفت: یعنی خدا می تواند طوری علمی خلق کند که بدن انسان سم و غیرسم را هضم کند ولی حق بودن ...
واژه ی عقل در قرآن
، چون نفس در این مرتبه شبیه هیولای اول است که ذاتاً از همه ی صورتها خالی است. و عقل بالملکة، که استکمال این قوه است تا قوه به فعل تبدیل شود. یا چنان که جرجانی می گوید: علم ضروریات و استعداد نفس برای کسب نظریات به واسطه ی آن می باشد. از جمله، عقلِ بالفعل، که نظریات نزد قوه ی عاقله به تکرار انتساب ذخیره می کردند، به طوری که ملکه ی حضور ذهن هرگاه که بخواهد برای آن بدون تحمل دشواری، کسب جدید حاصل می شود ...
تأثیر محبت الهی در توبه انسان از منظر صحیفه سجادیه
تعابیری را که با الفاظ محدود درباره ی امور غیرمادی به کار می روند، باید متناسب با آن امور توجیه کرد. مفسر عالی قدر علامه طباطبایی (ره) در مقدمه ی تفسیر المیزان، این مطلب را به خوبی تبیین نموده اند. حضرت امام خمینی (ره) محبت و بغض حق تعالی را این گونه توضیح می دهد: تجلیات رحمانیه و رحیمیه را، که تجلیات جمالیه و لطفیه و حبّیه و انسیه نیز گوییم، اگر در این عالم ظهور پیدا کند، به ...
چشم باطنی مؤمن
خود یدالله و عین الله می شود و گاه دیگر خدا دست او می شود و کارهایش را انجام می دهد بی آنکه خود کاری کرده باشد. دشمنش را می کشد و مکر او را به خو بازمی گرداند بی آنکه حتی خود مؤمن متوجه این امر شده باشد. وقتی انسان خدایی شود، خداوند خوب و بد را به او الهام می کند و قدرت تشخیص خوب و بد را می دهد و بدین ترتیب علم لدنی پیدا می کند و تقوای الهی موجب می شود تا از علم حضوری و شهودی برخوردار باشد و ...
دانشگاه های ما غرق علوم دینی است اما از آن استفاده نمی کنند
فعل انسان است ممکن است دینی باشد یا نباشد مانند صنعت، نساجی، هنر، سینما، نوازندگی و مانند آن، فرض ندارد که شیمی و ریاضی غیردینی باشد، مگر زمین را او نیافرید؛ دانشگاه ما غرق علوم دینی است اما نمی داند، فرق در آن عالم است، لذا فرمود این نظام، نظام حق است و غیر از خداوند هم احدی شریک در خلقت ندارد، هم قرآن تفسیر ساختار خلقت است و هم نظام هستی وجود عینی آیات قرآن کریم است. ...
تاکید بر تفکر عالمانه قبل از طرح نظریات علمی/ جای خالی فلسفه حقوق در دروس دانشگاه
انتقادپذیری خود را در مبانی علمی افزایش دهیم تا به ساختار عالمانه حقوقی دست یابیم. مفاد حقوقی ما نیاز به تفکر و نظریه پردازی علمی دارند دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به نظریه علمی خانم علاسوند گفت: در یکی از نظریات علمی خانم علاسوند شاهد آن بودیم که در قراردادهای خصوصی بحث حمایت از طرف ضعیف قرارداد را در همه جای دنیا دارند، مطرح شد. صحیح است که همه جای دنیا با این ...
ارتزاق نشر از ارتباط با خدا / بیش از 170 ناشر یک کتاب مشابه را چاپ کرده اند
صرفه اقتصادی، این رویکرد، یعنی استفاده از ظرفیت های بازار نشر. اما ناشران در این مسیر، چقدر اجازه و امکان مانور در عرصه نشر کتاب های مذهبی را دارد؟ درست است که قانون کپی رایت در کشور ما وجود ندارد، اما انتشار کتاب های مشترک از سوی چندین و چند ناشر، با یک عنوان و ساختار و طرح جلد، دیگر برای خودش اتفاقی است! یکی از این کتاب ها، کتاب ارتباط با خدا است. ارتباط با خدا کتابی متشکل از ادعیه ...
تبیین و ابلاغ نقشه راه سال 95 سازمان فرهنگی هنری/ تهران؛ تکریم زندگی
شعار سال، برنامه های خود را با شعار : تهران، تکریم زندگی آغاز می کنیم؛ همچنین استفاده ی حداکثری از نخبگان و نیز ظرفیت های مغفول و فضاهای فرهنگی و هنری پایتخت مانند مساجد، پایگاه های بسیج، سازمان های مردم نهاد سمن ها ، بهره گیری از فرصت مطلوب مناسبت های ملی و دینی، تلاش در جهت ساماندهی جایگاه ها و مسئولیت های سازمانی برای نیل به اصلاح ساختار اداری و توسعه ی عملکرد بویژه احیای نظام ارزشیابی تشویق ...
مصحف فاطمه چگونه جمع آوری شد
, خداست که ماده آفرین است, خداست که صورتگر است و بدیع است. قرآن اصل پیدایش نظام هستی را، به خوبی بیان کرده؛ در جریان خلقت انسان فرمود من انسان و نظام هستی را با سلامت کامل خلق کردم و مجموعه آسمان و زمین همه به حق خلق شده اند، اگر در درون این فطرت چیز ناحقی ریخته شود این فطرت حق ساخته، آن موضوع و علم ناحق را که با فطرت ناسازگار است نمی پذیرد و پَس می زند مانند دستگاه گوارش بدن که سالم خلق شده ...