سایر منابع:
سایر خبرها
واژه ی ظلم در قرآن
و نهی از بدعت فرا می خواند، توجه داشته است. حضرت فرمود: ظلم سه نوع است: ظلمی که قابل بخشش نیست، ظلمی که رها نمی شود، و ظلمی که بخشیده می شود و بازخواست نمی شود. اما ظلمی که بخشیده نمی شود، شرک به خداوند است، چون خداوند فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ (17). اما ظلمی که بخشیده می شود، ظلم بنده است به هنگام برخی از پیشامدها به خودش. و اما ظلمی که ترک نمی شود، ظلم مردم نسبت به ...
گزارش چهارمین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم در مرکز اسلامی هامبورگ
...: لا یمسّه الاّ المطهّرون این جمله در قرآن کریم فقط مربوط به مسّ ظاهری قرآن کریم نیست؛ بلکه مربوط به باطن قرآن نیز می باشد. اگر ظاهر و باطن انسان طاهر و مطهّر باشد، این قابلیت را پیدا می کند که مفاهیم و معارف قرآن را درک نماید. ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به آیات قرآن کریم از حیات و زندگی اخروی به عنوان حیات ابدی یاد نموده و افزودند: قرآن کریم در آیات متعددی انسان را ...
پناهیان : امام به منتظری نفرمود منافق فرمود شما ساده هستید
به گزارش ارجانیوز : حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعۀ مشهد مقدس در سیزدهم فرودین، به تبیین دوگانۀ نادان-خائن در روایات و تاریخ اسلام پرداخت. در ادامه گزیده ای از مباحث مطرح شده در این جلسه را می خوانید: الف) دوگانۀ نادان و خائن، در معارف دینی و وتاریخ اسلام دوگانۀ نادان و خائن، در معارف دینی ما دوگانۀ پرسابقه ای است /علی(ع): دو گروه، کمر مرا شکستند ...
هشت راز کامیابی جوانان از زبان آیت الله سیستانی
السلام فرمود: إنّی سمعت رسول الله (صلّی الله علیه وآله) یقول فی غیر موطن : لنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لا یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقَّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَعْتِعٍ : (در مواضع متعدد از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: امتی پاکیزه نمی شود مگر اینکه حق ضعیف بدون لکنت زبان و ترس از قوی گرفته شود). و هرکس جز این رفتار کند دچار خیال پردازی بیهوده شده و نزدیک ترین مردم به پیشوایان عدالت همچون پیامبر(ص ...
واژه ی عدل در قرآن
بین خود و خالق، مثل آیه ی: وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ (11)، و أطیعُوا اللهَ (12) و آیات دیگر، 3- عدالت انسان میان خود و دیگر مخلوقات، مثل آیه ی: وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (13). 4- عدالت خداوند در حق مخلوقات خود؛ و عدل یکی از صفات کمال ذات مقدس اوست و شعبه ای از مسأله ی توحید و یکی از اصول دینی است که بدون باور به آن، دینداری درست نیست و بدون آن دین ...
معرفی و نقد رساله الولایه (ولایت نامه) اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
استثنای تفسیر المیزان) را می توان به دو بخش تقسیم کرد: الف- کتاب هایی که به زبان عربی نگاشته شده اند. ب- کتاب هایی که به زبان فارسی نگاشته شده اند. کتاب های به زبان عربی 1٫ کتاب توحید که شامل 3 رساله است: رساله در توحید رساله در اسماء الله رساله در افعال الله 2٫ کتاب انسان که شامل 3 رساله است: الانسان ...
غربی ها در مسئله ارزش دهی به زن، 1300 سال از اسلام عقب اند/ اگر زن ها با انقلاب سازگار نبودند چه می شد/ ...
باید پیروی کرد و فرد به عنوان الگو, باید دارای چه شرایط و ویژگیها باشد؟ از دیدگاه اسلام, اولین شرط برای یک الگو آن است که خود عامل به گفته هایش باشد و سیره عملی و علمی زندگی او به عنوان حجت شرعی و عقلی شناخته شده باشد. آنچه که از نظر می گذرانید بخش هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در باره مقام والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان بهترین الگو برای زنان و مادران است که از نظر می ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
...> ادب و ادبیات در فرهنگ اسلامی، دیرزمانی به تمامی جلوه های تفکر اطلاق می شد و کاربرد گسترده ای داشت. روزگاری این واژه را بر خلق کریم و شرافت انسانی و تأثیر آن در زندگی مردم خاص و عام اطلاق می کرده اند. بعدها دایره شمول آن به معنای تهذیب نفس، شناخت و آموزش علوم و معارف نیز گسترش یافت و سرانجام پس از آن، به نحوی خاص بر شعر و نثر و آثار بلاغی دلالت یافت. [1] [در قرن سوم هجری] ادب به مفهوم ادبیش، منحصر ...
فاطمه(س) در کلام معصومین علیهم السلام
و فایده رساند؛ آسان ترین آن مواضع مرگ، قبر، صراط و میزان است. (6) امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس فاطمه را آنسان که حق معرفت اوست شناخت، همانا که لیله القدر را ادراک کرده است. علامه حسن زاده آملی در شرح حدیث فوق می فرماید: مراد از یک لیله القدر وجود ذی جود فاطمه زهرا، حقیقت ام الکتاب است که از او یازده قرآن ناطق و حجه الله نازل شده است؛ لذا حضرت زجاجه الوحی و ثمره النبوه، فاطمه ...
ولایت فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
وابسته ترند تا آنجا که سخن از وابستگی نیز کفر است . بر این اساس، نگره امام به عالم هستی، سرشته به فطرت است و عالم، مفطور الله دیده می شود و بیان می گردد که عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید . این نگاه حضوری و شهودی عالم نزد ایشان، به گونه ای است که منش و کردار ایشان را به انبیاء عظام نزدیک می سازد و ایشان را تجلی و ظهور انبیاء در عصر جدید می نماید. این نگاه به عالم و ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
فی سبیل الله و بالأخره حکومت به نام خدا و پیغمبر محفوظ بود. امّا معنا، یعنی تقوا و راستی و عدالت و احسان و محبت و مساوات و حمایت از علوم و معارف در آن وجود نداشت و تنها چیزی که ترویج می شد، شعر و عادات و آداب جاهلی و مفاخرت به آبا و انساب بود. اینجا بود که سیاست از دیانت عملاً جدا شد. یعنی کسانی که حامل و حافظ مواریث معنوی اسلام بودند، از سیاست دور ماندند و نمی توانستند در کارها دخالت بکنند و ...
واژه ی عقل در قرآن
، امور غایب؛ و به وسیله ی مشاهده، امور محسوس را درک می کند. همچنین آورده است، جوهری است ذاتاً مجرد از ماده ولی در عمل مقارن با آن، و همان نفس ناطقه است که هر یک از ما با من به آن اشاره می کنیم. گفته شده است: عقل جوهری است روحانی که خداوند آن را وابسته به بدن انسان آفریده است. گفته شده است: عقل نوری است در قلب که حق را از باطل می شناسد. و یا گفته شده است: عقل و نفس و ذهن یکی هستند، و عقل نامیده شد ...
ابعاد زندگی حضرت زهرا(س)؛ از مدیریت خانه تا حضور اجتماعی
در آیه شریفه حضرت مریم، این ارتباط از زبان خداوند بیان شده است که از مادری همچون مریم، فرزندی همچون عیسی زاده می شود و حتی مردمان عصر مریم هم وقتی اتهام فرزند نامشروع به مریم زده میشود به او می گویند:"ای مریم! پدر و مادر تو که انسان های پاکی بودند؛ مادر تو که زن پاک و مطهری بوده است." یعنی این را از زبان خدا می رساند که فرزندانی که مادران پاک و طاهر دارند، کمتر اتفاق می افتد که عوامل دیگر غلبه ...
تا دل را نتکانیم، باطن بهار را درک نمی کنیم
...، احسن الحال مصداق الهی شدن و همیشه خود را در محضر خدا و حضور حضرت حق مشاهده کردن است تا جایی که انسان عالم را محضر خدا می بیند و از درگاه به بارگاه الهی راه می یابد! در نهایت آنکه احسن الحال یعنی یک لحظه از خدای خود غافل نشویم و همیشه متذکر به ذکر حضرت حق باشیم که در این صورت نه تنها ذکر خدا سبب آرامش قلبی می شود، بلکه خود مصداق الابذکر الله می شویم. برای آنکه عید و بهار ...
------ " روز یکشنبه " ------
، وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْری ، اِنَّکَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ. از خلق و توجه بسوی خودت کارم را به پایان رسان و عمرم را قرین به آمرزش به اتمام رسان که همانا تویی آمرزنده مهربان دریافت فایل *صلوات خاصه امیرالمؤمنین(علیه السلام)* دریافت فایل *** زیارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) *** دریافت فایل /1102101305 ...
از شکوفا شدن اخلاق فطری تا قانونمداری
ماموران پلیس یا دوربین های الکترونیکی مراقب آنها هستند، دست از پا خطا نمی کنند. چرا؟ چون هزینه تخلف بسیار سنگین است اما وقتی بر اثر حوادثی مانند سیل یا زلزله برق شهر قطع می شود؛ برخی از این افراد متمدن و قانونگرا که از نظر ما بسیار قانونمدار هستند، تبدیل به خشن ترین و بی اخلاق ترین انسان ها می شوند! گاهی حتی از کارهایی مثل قتل، تجاوز و دزدی هم روی نمی گردانند. این یک نوع فرهنگ قانونگرایی است. هر چه ...
واژه ی سر (راز) در قرآن
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: صالح عضیمه مترجم: سید حسین حسینی از معانی مشهور و روشن سِر پنهان بودن است که در برابر جهر (آشکار شدن ) قرار دارد؛ چنان که در قرآن آمده است: وَهُوَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الْأَرْضِ یعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهْرَکُمْ (1)؛ فَهُوَ ینْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْرًا (2)؛ وَأَسِرُّوا قَوْلَکُمْ أَوِ ...
تأثیر محبت الهی در توبه انسان از منظر صحیفه سجادیه
، توبه است؛ یعنی بازگشت به فطرت توحیدی؛ همان فطرتی که خداوند، انسان را بر اساس آن خلق کرد.در این صورت است که انسان از جنس معصیت، در امان می ماند.در این نوشتار مختصر، سعی شده است مطالب فوق، در قالب شرح مجملی بر فراز آغازین دعای نهم صحیفه سجادیه ارائه گردد. واژگان کلیدی: صلوات، توبه، محبت، صحیفه سجادیه 1- مقدمه: دعا، اقرار به نیستی خود و جهان هستی و اذعان به یگانگی ذات ...
چشم باطنی مؤمن
رسول برزگرپور انسان دارای دو چشم ظاهری و باطنی است. گروهی از مردم چون به عالم غیب ایمان حقیقی ندارند و تنها به عالم شهادت ایمان دارند، وقتی از چشم باطنی سخن به میان می آید چیزی را درک و فهم نمی کنند؛ زیرا از آن غافل هستند. بدتر از این دسته کسانی هستند که به سبب آنکه فطرت خود را دفن کرده اند، فاقد چنین بینایی و توانایی هستند و مانند کسی هستند که حس بویایی و چشایی خود را از دسته داده و مزه ها ...
راههای تربیت نفس و خودسازی اخلاقی
جسمانی خلاصه نمی شود؛ بخش اصیل و حقیقی وجود ما، روح ماست. این بخش نیز بهره ای از حیات دارد. نیازها، امیال و خواسته هایی دارد که باید آنها را شناخت، احساس کرد و پاسخ داد. اساسا مهم ترین وجه تمایز انسان ها از یکدیگر، میزان شناخت و پاسخ به نیازهای عالی و برتر انسانی است.اولین قدم برای شناخت این نیازها و پاسخ صحیح به آنها، خودشناسی است. همه انسان ها وقتی غبارهای غلیظ غفلت ها، هوس ها و خرافه ها را از ...
آثار زیانبار ربا در بیان آیت الله مظاهری
عقیق :حضرت آیت الله مظاهری، در نوشتاری آثار زیانبار ربا را با استناد به آموزه های اسلامی مورد بررسی قرار داده اند. آن طور که از کتب آسمانی و نیز از تواریخ به دست می آید، رباخواری در همۀ ادیان زشت و قبیح محسوب شده است. لحن اسلام در مورد ربا بسیار تند و هراس انگیز است؛ در قرآن و روایات کمتر چیزی را می توان یافت که به قدر رباخواری از نظر اسلام مطرود باشد؛ قرآن شریف، خدا و ...
تقریب عملی مذاهب اسلامی، ضرورت ها و راهکارها
.... با این کار، هم در مقابل جهانی شدن به سبک غربیها ایستاده ایم و هم وحدت طوایف داخلی جهان اسلام را استوار کرده ایم. ک) ارائه طرحها، شعارها و نمادهای انسجام بخش یک اقدام اساسی و عملی برای تقریب، پدید آوردن شعارها و نمادهایی است که می باید در دستور کار مراکز تبلیغی و رسانه ای جهان قرار گیرد. با احیای مراسم سنتی و دینی چون اعیاد و از میان برداشتن مسائل فرعی چون اختلاف در رؤیت هلال ماه ...
کیفیت زیارت امام علی (علیه السلام)
محمد (ص) بنده و فرستاده اوست که از جانب او به حق آمد و رسولان الهی را تصدیق به رسالتشان فرمود السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ وَ خِیَرَتَهُ مِنْ خَلْقِهِ سلام بر تو ای رسول خدا سلام بر تو ای حبیب خدا و سلام بر تو ای برگزیده خدا از خلق عالم السَّلاَمُ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَخِی رَسُولِ ...
احادیثی زیبا از حضرت فاطمه زهرا (س)
اخبار معاصر : حضرت فاطمه زهرا (س) می فرمایند:هر که بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند، چه در زمان حیات و یا پس از مرگ ما باشد.در فرمایشی دیگر می فرمایند:هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید. 1 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فی ...
نگاه اشو به خدا و رقص!
مطرح نیست. (3) و: تو عشق می شوی و هستی معشوقت. هستی خدای تو می شود. انسان ها بدون اینکه به عشق تبدیل شوند به دنبال خدا می گردند. چگونه می توانند او را بیابند وقتی که ابزارها، زمینه و فضای لازم را در اختیار ندارند؟ عشق بیافرین و همه چیز را در مورد خدا فراموش کن تا ناگهان روزی در همه جا با خدا روبه رو شوی. (4) و: رقص آن گاه ناب است که رقصنده در آن نیست شده باشد. آن گاه که ...
اندیشه کن در آب و طبیعت
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از “مهندسان ایران “ ؛ آب سرچشمه ی حیات است، هر یک از اجزای زمین آیتی از خالق آن است یعنی خدا در همه جا حاضر است و انسان در کانون خلقت قرار دارد و همه ی موجودات دنیا بخشی از آفرینش و در ارتباط با یکدیگرند و انسان های نخستین در وضع طبیعی فطرت زندگی می کردند. اکنون این وضع بر اثرصنعتی شدن تغییر کرده است و از آنجا که خداوند مسئولیت خلقت را به انسان تفویض ...
اشتغال زایی از بزرگترین عبادت ها است
) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) هرگاه به مردی نگاهش می افتاد و از او خوشش می آمد، می فرمود: آیا او شغل و حرفه ای دارد؟ پس اگر می گفتند. نه، می فرمود: او از چشم من افتاده گفته می شد: چرا یا رسول الله؟ پاسخ می داد: چون مومن اگر شغلی نداشته باشد با(خرج کردن) دینش زندگی می کند و از دینش مایه می گذارد. انَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا ...
واژه ی روح در قرآن
) همان وحی قرآن به سوی اوست؛ چون حامل آن است. ایشان هم در این سخن چندان از سخن راغب دور نیست؛ چون قرآن کلام خداست و وحی او نیز می باشد. امّا نمی توان از اختلاف بین آنها غافل بود؛ راغب معتقد است: روح در این آیه همان قرآن است، به همان حالتی که نازل شده و در این عالمِ محسوس ظاهر گشته است؛ در حالی که علامه به وحی معتقد است، از زمانی که جبرئیل امین به حمل آن پرداخته و نازل کرده تا در قلب پیامبر (صلی الله ...
دوگانه نادان و خائن در مسائل دینی ما سابقه زیادی دارد
آرزوی مرگ می کنم را باز نشر کنند تا همه ببینند چطور حرف به ظاهر درست یک آدم ساده لوح باعث ضربه به نظام و آرزوی مرگ امام(ره) می شود. وی تصریح کرد: انسان ساده را نمی توان فهماند و متوجه کرد، افراد ساده لوح به عرصه سیاست نیایند، امام درباره نفاق هم حرف هایی زدند و یک جریان سازمان مجاهدین خلق را به عنوان منافق معرفی کردند. حجت الاسلام پناهیان گفت: در ادبیات سیاسی ایران خائنین که اهل ...
بازتاب آموزه های قرآنی در حکمت فاطمی
اخلاصا له بالربوبیة . می توان دریافت که ایمان از نگاه آن حضرت راهی است که انسان را هم از شرک در عبادت و هم از شرک در اطاعت رها ساخته و او را به توحید ناب و اخلاص در ربوبیت رهنمون می سازد، به گونه ای که کسی جز خدا را در امور مؤثر نمی داند. بدون چنین ایمانی انسان در دایره شرک قرار می گیرد. شرک، آسیبی بود که جامعه عرب جاهلی تازه مسلمان با آنان روبه رو شده و حضرت فاطمه (س) نیز در خطبه مشهور ...