سایر منابع:
سایر خبرها
جدیدترین آمار فروش فیلم های اکران نوروزی
در میان اکران نوروزی دو فیلم کمدی من سالوادور نیستم و 50 کیلو آلبالو بیش از دیگر فیلم ها عایدی داشته اند. حبیب اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا از فروش 9 میلیارد و 700 میلیون تومانی من سالوادور نیستم خبر داد و ابراز امیدواری کرد، این فیلم کمدی که رضا عطاران نقش اصلی آن را بر عهده دارد، جمعه (20 فروردین) 10 میلیاردی شود. کمدی پرفروش این روزهای سینمای ایران از اوایل اسفندماه سال ...
حوزه اقدام فراگیر و بنیادین قرارگاه اقتصاد مقاومتی کجاست؟
جهت انحراف و دوری جامعه از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و تضعیف نقش نظارتی و نقادانه رسانه ها شکل گرفته است. 3- بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی را در مسیر پر پیچ و خم بوروکراسی اداری و پر هزینه قرار داده تا مانع از شکل گیری و حضور آحاد مردم در صحنه های اقتصادی باشند. 4- ساختارهای اجرایی، اقتصادی ، قضایی و نظارتی به گونه ای سازماندهی و شکل یافته که در هر سال میلیون ها ساعت از وقت ...
زندگی اجتماعی امام باقر (ع)
عناوین را درباره آنان به کارگیرید (8) و با عناوین و اوصاف زشت و بی ارزش و با بی احترامی با ایشان برخورد نکنید. امام صادق (ع) می فرماید: پدرم با این که از نظر امکانات مالی، نسبت به سایر خویشاوندان، در سطح پایینتری قرار داشت و مخارج زندگی وی، سنگینتر از بقیه بود، هر جمعه به نیازمندان انفاق می کرد و می فرمود: انفاق در روز جمعه، دارای ارجی فزونتر است، چنان که روز جمعه، خود بر سایر روزها برتری دارد. (9 ...
فرهنگ در رسانه
ایفایش می کند، پیش آمده و به نظر من در اجرای واقعی این نقش موفق بوده. من فکر می کنم او جایزه هم باید می گرفت. با توجه به آغاز اکران فیلم از 22 بهمن ماه آیا فروش کوچه بی نام از نظر شما رضایت بخش بوده است؟ باید توجه کرد که ما فروش اصلی مان را در بازه زمانی پیش از عید یعنی در اسفند و با مبلغ دو میلیارد تومان داشته ایم. بعد از عید و تا امروز فقط چند سینما کوچه بی نام را روی پرده ...
حامد بهداد: من اونی نیستم که میشناسید
. مثلا بازیگرانی جوان مانند رضا عطاران و رامبد جوان را در نظر بگیرید. این دو از هر موقعیت ساده و معمولی می توانند درون مایه های طنز و شوخی های نهفته در دل هر موقعیتی را پیدا کنند. می توانند از تماشاگر خنده بگیرند. آن هم در موقعیت و وضعیت هایی که کمتر امکان آن به چشم دیگر بازیگران می آید. گفتید که فارغ التحصیل رشته تئاتر هستید ولی ما کمترین حضور حامد بهداد را در تئاتر و روی صحنه نمایش داشته ...
رییس انجمن منتقدان خانه سینما، از منظر "دوران تازه"، فیلم های عید را تحلیل کرد/ او همچنین از قهرمان ...
.... به هر حال، یکی از توصیه های روان درمانی برای جامعه عبوس و سیاست زده، خندیدن و بی خیالی طی کردن و سخت نگرفتن زندگی است. اما با اجازه می خواهم از این فرصت استفاده و پا تو کفش بزرگان جامعه شناس کنم و بعد از قضیه مرتضی پاشایی و تحلیل های متفاوت در مورد آن، برسیم به من سالوادور نیستم . فیلمی که طبق گفته ها فقط در یک روز (12 فروردین) 500 میلیون تومان در سطح کشور فروش داشته و فروش کلی آن تاکنون، هشت ...
دوفیلمی که توانست نظر کرمانشاهیان به خود جلب کند
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جعفر کرجی با اشاره به افزایش 7 برابری فروش نوروزی سینماهای کرمانشاه در نوروز امسال گفت: اکران دو فیلم "کوچه بی نام" و "من سالوادور نیستم" در دو سینمای فرهنگ و آزادی کرمانشاه با استقبال مخاطبان رو برو شد. کرجی به فروش 84 میلیون تومانی این دو فیلم در استان و حضور 14 هزار نفر در سینما در نوروز امسال نیز اشاره کرد. "کوچه ...
امریکن آیدل می بینی یا شب کوک؟
و اول شد. قطعه فینال او به نام Beautiful life به عنوان موسیقی رسمی مسابقات جام جهانی زنان سال 2015 انتخاب شد. آمریکن آیدل را در حقیقت می توان یک کارخانه خواننده سازی دانست. اغلب کسانی که تا کنون وارد این مسابقه شده اند چهره های بی تجربه ای بودند که صرفا توانایی اجرای قطعات و شناخت از موسیقی داشتند. اما همه خروجی های آنچهره های سر شناسی هستند که اغلب برای خود وزنه ای در دنیای موسیقی ...
دلیل آشتی غیرمنتظره مردم با سینما در نوروز چه بود؟
...، پدرام شریفی، کامران نجف زاده، افسانه ناصری، سید احسان امانی،امیر محمدی ، علی گلبهاران، حامد شیخی و محتوای زندگی یک محافظ شخصی که در گیر و دار شک و تردید بین مصلحت نظام و منافع فردی است توانست جای خوبی در دل بینندگان خود دست و پا کند و فروش بالایی داشته باشد حال با توجه به آنکه این فیلم نامزد دریافت چندین سیمرغ بوده و دو سیمرغ نیز نصیب خود کرد که یکی از انها مربوط به پرویز پرستویی یرای نقش ...
زوج 9 میلیاردی سینمای ایران
سناریو نظر من را تأمین نمی کند. روی کدام بخشها نظر داشتی؟ فیلمنامه اولیه اصلاً یک چیز دیگر بود. ما فقط یک هفته تا تولید فرصت داشتیم و ناچار از نویسنده دیگری برای بازنویسی آن دعوت کردیم تا با مسئولیت من هر آنچه را می خواهم بنویسد. رضا عطاران هم با این قضیه موافق بود. به نظر می رسد ابعاد کمدی کار بیش از آنکه بر آمده از فیلمنامه باشد، در اجرا در آمده اند. در هر حال ما زمان کمی ...
افزایش گرانی و بیکاری با گذشت 82 روز از اجرای برجام/ اقتصاد در معرض تهدید طرح های وصله پینه ای دولت ...
خارجی به کشور است. براساس محاسبات، به ازای هر یک میلیارد دلار واردات رسمی کالاهایی که توان ساخت آنها در داخل کشور وجود داشته باشد، تقریبا صدهزار شغل از بین می رود. وقتی این واردات به صورت قاچاق انجام شود؛ به معنای زیان دوسویه است، چون نه تنها اشتغالزایی داخلی تحت تاثیر قرار می گیرد، بلکه حقوق دولتی نیز پرداخت نمی شود. نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می کنند، بی توجهی به سیاست های اقتصادمقاومتی است. اگر در دو سال گذشته به طور عملی به اقتصادمقاومتی توجه می شد و اقدامات واقعی برای اجرای آن صورت می گرفت، یقینا اوضاع رکودی کشور به این سطح نگران کننده نمی رسید. ...
عطاران سالوادور است!
نتوانستند توفیق شایسته ای در اکران سینماها بیابند. رضا عطاران هنوز در فروش یک فیلم سهم قابل توجهی دارد، این بازیگر نگاه واقع بینانه ای به مقوله حضور در فیلم های سینمایی برای خود متصور است و همین واقعگرایی باعث شده تا تماشاگر سینما نسبت به حضورش در فیلم های سینمایی افبال ویژه ای نشان دهد. عطاران در نقش ها و تیپ های متفاوتی ظاهر شده اما شمایل او در فیلم منوچهر هادی، افق های اقتصادی تازه ای را در برابر این بازیگر قرار داده است؛ رضا عطاران در این فیلم واقعا سالوادور است! ...
بی خوابی گیشه
گرفته اند. وی در ارتباط با علت استقبال و توجه تماشاگران نسبت به سینما در نوروز امسال، خاطر نشان کرد: به نظرم یکی از دلایل، نبود سریال و برنامه های سرگرم کننده و مطلوب در صدا و سیما و شبکه های ماهواره ای است و علت دیگر شاید این باشد که مسافرت نوروزی به علت سردی هوا در مقایسه با سال های گذشته کمتر بوده است که این موارد در افزایش مخاطبان سینما بی تاثیر نبوده است. مدیر پخش فیلمیران با بیان ...
مدیران کهگیلویه پیگیر اعتبارات استانی باشند/ تعیین تکلیف مدیریت 5 هیئت ورزشی استان /آبرسانی با تانکر به ...
افتتاح شد. با حضور مسئولان محلی، مدیرکل ثبت احوال استان و مردم نخستین دفتر پیشخوان دولت در قلعه رئیسی افتتاح شد. محمدعلی تقوی در حاشیه افتتاح این مرکز با بیان اینکه دفاتر پیشخوان دولت نقش مهمی در تسریع ارائه خدمات به مردم دارند، اظهار داشت: دفاتر خدمات پیشخوان دولت در کشور برای سهولت دسترسی مردم به خدمات ثبت احوال به عنوان یک طرح در دستور کار قرار گرفته و با تلاش و جدیت هرچه ...
بادیگارد از ابد و یک روز پیشی گرفت/ فروش نیم میلیاردی خشم و هیاهو
...، رضا کیانیان نقش اصلی را بر عهده دارد. مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری دیگر بازیگران این فیلم هستند. در کفش هایم کو؟ که 70 درصد فیلمبرداری اش در خانه باغی در نیاوران انجام شده است علیرضا زرین دست به عنوان مدیرفیلمبرداری، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس و آرش برومند به عنوان صدابردار حضور داشته اند. بنابر این گزارش فروش فیلم کفشهایم کو ...
امتیازات و کاستی های اکران نوروزی
، بدون تردید به حضور رضا عطاران در نقش اصلی برمی گردد. در واقع این هوشمندی سازندگان فیلم است که از فرمول یک ایده خوب، لوکیشن هایی دیدنی خارج باشد چه بهتر و حضورپرپلان عطاران نهایت بهره را می برند و گیشه سینما را به تسخیر خود در می آورند. این کاری است که در همین یکی دو سال اخیر، کارگردانانی چون سامان مقدم با نهنگ عنبر، محسن تنابنده با گینس و کمال تبریزی با طبقه حساس آن را انجام داده و جواب خوبی هم ...
فرهنگ در رسانه
معتقد به این نیستم یک سالن خصوصی به هر کسی که از راه می رسد و می تواند پول بدهد اجرا بدهد. بسیار بسیار روش غلطی است. اگر یک سالن صرفا در اختیار پنج کارگردان حرفه ای قرار بگیرد و در طول سال به شکل رپرتوار کارهای شان را ارایه دهند خب طبعا خیلی فرق خواهد داشت. اصلا معتقد به این هجوم متقاضی برای اجرا نیستم. باید ضابطه مند باشد. گرچه در قوانین کشور ما هیچ منعی برای انتخاب شغل وجود ندارد. اما در قوانین ...
بادیگارد همچنان پیشتاز است
داشته اند. فروش این فیلم تاکنون 270 میلیون تومان گزارش شده است. من سالوادور نیستم فیلم سینمایی من سالوادور نیستم به تهیه کنندگی مشترک منصور سهراب پور و سید امیر پروین حسینی تولید شده و رضا مقصودی نویسنده فیلمنامه آن است. علاوه بر رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، ژیلا صادقی و سوگل محرابی در کنار بازیگران برزیلی کارول ویدوتی و بری فیوکا از دیگر بازیگران ...
جنگ نفتی بزرگ عربستان علیه ایران
چندبرابری داشته، بسیار محسوس تر می بود تا عربستان. لذا عربستان با یک تیر دو نشان را هدف گرفته بود. گفته می شود که پس از حمله ی صدام به کویت، عربستان تلاش های مشابهی برای ضربه زدن به صدام نیز انجام داده است. انتحار نفتی ضد ایران در سال 2008 علی رغم همه ی تحریم ها و فشارها و توطئه های غربی، ایران از ابتدای قرن 21 توانسته از رقبای منطقه ای متعدد خود پیشی گرفته و قدرت خود را در مسیر ...
پیام ابد و یک روز با آموزه های قرآنی قرابت بسیار دارد
رضا درستکار، منتقد و کارشناس سینما در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه فیلم ابد و یک روز اتفاقی نادر در سینماست، اظهار کرد: در ابتدای سخنان خود می خواهم موضعم را در قبال این فیلم کاملا روشن بیان کنم. این فیلم سینمایی به عقیده من کاری بسیار با کیفیت است، به نحوی که می توان گفت سطح آن چند پله بالاتر از آن چیزی است که در سینمای ایران مشاهده می شود. در کلامی ارزش های سینمایی ...
سال نکوی سینمای ایران که از بهارش پیدا است
هم 344 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم کفشهایم کو؟ آخرین اثر کیومرث پوراحمد با رقم 172 میلیونی در پایین جدول پرفروش ها در میان فیلم های اکران شده در سال 95 ایستاده است. با توجه به استقبال گسترده از فیلم های اکران شده در سال نو، به ویژه 2 فیلم من سالوادور نیستم و 50 کیلو آلبالو که در دسته کمدی قرار می گیرند، این سوال مطرح می شود که آیا فیلم هایی که اکنون در حال اکران هستند از کیفیت قابل ...
اقتصاد مقاومتی تا تعطیلات ایران در حدجیبوتی!
؟ اگر سال 81 را نخستین تجربه یکسان سازی ارز در نظر بگیریم، با نرخ پایه آن سال و مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی که باید به آن اضافه می کردیم، مشکلات دو تا سه سال اخیر چون کاهش ارزش پول ملی ایجاد نمی شد. با این حال با توجه به سال پایه و مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی، نرخ ارز باید بین سه هزار و 200 تا سه هزار و 400 تومان درنظر گرفته شود. ضمن اینکه امیدواریم در سناریو جدید دولت سیاست روشنی ...
من مورخ نیستم
در آنجا وجود دارد که ارزش دفاع کردن داشته باشد؟ آگامبن: در ابتدا مشخص است که ما دیگر به طور پی در پی نمی-توانیم میان آنچه خصوصی و آنچه عمومی است فرق بگذاریم و اینکه هر دو سویه تقابل کلاسیک به نظر می رسد که واقعیت شان را از دست می دهند. و اردوگاه بازداشت در گوانتانامو به تمام معنا مکان این امکان ناپذیری است. وضعیت استثنایی به طور قابل توجهی بستگی به خنثی سازی این تمایز دارد. با این وجود ...
مسئولان نه می بینند؛ نه می شنوند
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : تازه ترین فیلم کیومرث پوراحمد به نام "کفش هایم کو" بعداز نمایش در جشنواره فیلم فجر در سال 94، به اکران عمومی درآمده. پوراحمد در این فیلم که رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی و مینا وحید در آن ایفای نقش می کنند بازهم سراغ خانواده ایرانی رفته است. دلایل ساخت فیلم و فعالیت پوراحمد در سینما و تلویزیون محورهای اصلی این گفتگو را تشکیل می دهند ...
گرداب پورنوگرافی
- اعتیاد به دیدن این نوع فیلمها و سایتها میتواند زمان زیادی از فرد گرفته و باعث عقب افتادگی رشد شخصیتی اجتماعی تحصیلی فرد و حتی ازهم پاشی کانون خانواده گردد. الف)وابستگی به هرزه نگاری: بسیاری از افرادی که به طرف هرزه نگاری می روند، به مرور زمان به هرزه نگاری وابسته می شوند و به نظر می رسد هرزه نگاری به عنوان یک محرک قدرتمند جنسی در زندگی این افراد نقش بازی می کند. برای این افراد نسبت به ...
هومن سیدی: اگر تقلید کنم کارگردانی راکنار می گذارم
هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان [...] هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان یک فرد مشهور و فساد اخلاقی اش در سینمای ایران روایت می شود و از آن جا که چند نمونه واقعی هم دارد – از جمله مشهورترین آن ها ماجرای شهلا جاهد و ناصر محمد خانی است که موقعیت بحرانی فیلم شباهت قابل توجهی به آن دارد – توجه مخاطبان در جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این فیلم در اکران به تنهایی می تواند پدیده گیشه باشد اما اکران نوروزی و قرار گرفتن در کنار فیلم های کمدی و جدی دیگر، هنوز آنگونه که شایسته است فیلم دیده نشده است. در بخش اول گفت وگو با هومن سیدی درباره داستانگویی فیلمش و روایتی که برای بازگویی قصه در نظر گرفته، توجه به مخاطب و ساخت آثاری که سطح سلیقه مخاطب را نازل می کند صحبت کردیم که از نظرتان می گذرد: زندگی پیچیده است/ به راحتی نباید قضاوت کرد فیلم با جمله ای از ویلیام فاکنر آغاز می شود و نام فیلم هم از رمان مشهور خشم و هیاهو برگرفته شده است . رمان فاکنر حاوی چند زوایه دید است و سرهم نهادن از حکایت چند راوی است همین دلیل باعث شد نام فیلمی که تلاش کردید با ماهرانه ترین نوع ممکن داستان را با پیچیدگی و پس و پیش کردن وقایع آن هیجانی و دلهره آور روایت کنید، از رمان فاکنر اقتباس کنید یا دلیل دیگری وجود داشت؟ بن مایه اصلی حرفی که در فیلم وجود دارد و باید روی آن تمرکز می کردیم این بود که به راحتی راجع به یک جریان نباید نظر دارد و بیرون گود قرار گرفت و درباره یک زندگی نظر داد. زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. لزوما آن جریانی که به چشم می بینیم و ذهن ما آن را واقعی تلقی می کند، می تواند واقعی نباشد و می تواند وجه دیگری هم داشته باشد و واقعی تر از آن باشد که ما فکر می کنیم. ما چون هیچ گاه امکان شنیدن و دیدن تمام وجوه را نداریم به راحتی قضاوت می کنیم و اجازه می دهیم احساسات ما بر عقل غلبه کند. به طور مثال در یک دعوای زناشویی به خودمان اجازه می دهیم تقصیر را به گردن یکی از طرفین بیندازیم . قرار بر این است که خشم و هیاهو برای لحظه ای تماشاگر را به خودش بیاورد و به این مهم فکر کند که در یک لحظه نمی تواند درباره شخصیت های داستان نظر بدهد و قضاوت کند. به همین دلیل نوع روایتی که انتخاب شد که در نوع مرسوم ادبیات و فیلمنامه نویسی، سینما ، تئاتر و تمام گونه های دیگر تصویری یا ادبیاتی موجود است انتخاب شد . احساس کردم این نوع روایت برای این نوع پیام انتخاب درست تری باشد ما هر دو شخصیت را نشان می دهیم نه تنها برای دیده شدن بازی ها یا خندیدن یا هر چیز شبیه به این... این اتفاقات هر کدام می تواند واقعی باشد و ما راحت نمی توانیم به ضرس قاطع یک فرد را متهم و دیگری را مبرا از خطا و لغزش بدانیم در داستانگویی مدیون رمان خشم و هیاهو هستم برگرفتن نام فیلم از رمان خشم و هیاهو را بفرمایید درست است که این رمان به فیلمنامه من و بالعکس ربطی ندارد اما بعد از خواندن این رمان دغدغه نگارش این نوع فیلمنامه به ذهنم رسید. من خودم را یک جورهایی مدیون این رمان می بینم برای نوشتن این فیلمنامه درست است که تاکید می کنم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دو کاراکتر، مصداق اصلی خشم و هیاهو هستند/ از آثار بزرگ یاد می گیرم با خواند این رمان به سمت داستانگویی در سینما رفتید؟ بله. احساس کردم این دو کاراکتر اصلی من مصداق اصلی نام رمان هستند هر دو مصداق اصلی هم خشم و هم هیاهو هستند. اعتقادم این است که خود کاراکترها یک حرکت رو به جلویی دارند و خودشان برای خودشان اسم می یابند و برخی لحظات را تعیین می کنند. احساس می کردم بعد از نوشتن کل فیلمنامه چقدر یک کاراکتر را خشم نوشتم و دیگری را هیاهو. فکر کردم این اسم شاید درست باشد . البته مقیاس فیلمنامه و رمان کار خطایی است اما من یاد گرفتم که از آثار بزرگ استفاده کنم ، بهره بگیرم و تلاش کنم برای یادگیری بیشتر. شخصیت ها کدام نزدیک به خشم و کدامیک بیشتر به سمت هیاهو رفتند؟ برای من خسرو داستان خشم است و حنا هیاهو. آنونس را هم بر این مبنا ساختم یکی را کاملا خشم و دیگری را کاملا هیاهو. خسرو خانواده دوست است این خشم خسرو از کجا می آید؟ خشم خسرو، عصبی بودن، نگران بودنش، حتی دل لحظه های احساسی هم آرامش ندارد. بیس فیلمنامه را که می نوشتم خسرو رادر دو وزنه قرار دادم جایی که از خودش تعریف می کند فکر کردم که باید خودش را درست تعریف کند بدون ایراد و بی نقص . این دم دستی ترین نگاهی است که در لحظه اول به فیلمنامه نویس ارجاع می دهد اما هرچه جلوتر رفتم به دم دستی بودن این نوع معرفی بیشتر پی بردم. خسرو باید وقتی از خودش تعریف می کند بگوید فردی هستم که عصبی می شوم و پرخاش می کنم من این ایرادها را دارم اما لزوما خانواده برایم مهم است. وقتی خسته است به خانه می آید با بچه بازی می کند اما جنبه اش را ندارد زود از کوره درمی رود. فرد عصبی لزوما گناهکار نیست/ تلاش کردم تصویر یک فرد واقعی را به نمایش بگذارم با این معرفی پس زمینه به مخاطب می دهید که در انتها مخاطب قضاوت خودش را داشته باشد؟ حتما همینطور است. آدمی که عصبی و پرخاشگر است لزوما گناهکار نیست. اگر داد و بیدار می کند لزوما قاتل نیست. شکل و شمایلی که خسرو از خودش ، همسرش (تینا) و حنا روایت می کند کاملا به گونه ای است که هر جور دل خواهش است آن ها را تعریف می کند. جلوتر که می رویم حنا هم همین کار را می کند. در روایت حنا، خسرو آدم بسیار ضعیف و متزلزل است کسی که به او آسیب وارد می شود. کسی که همسرش او را مورد توهین و تحقیر قرار می دهد (رفتار تینا با خسرو در ماشین). کسی که به عنوان یک مرد زار می زند و خواسته اش را درخواست می کند،کسی که دیگر آن غرور را ندارد (فصلی که حنا تعریف می کند). این تعاریف (خسرو و حنا) تنها دارای یک جریان های واقعی مشترک هستند خسرو در هر دو روایت با بچه اش تند است. تلاشم این بود تمام لکه هایی که وجود دارد و در کنار هم قرار می گیرد به گونه ای باشد که تصویر یک آدم غیرواقعی را نبینیم. چون خسرو از خودش تعریف می کند، لزوما آدم خوب مهربان و خانواده دوست نبینیم و از روایت حنا چیز دیگری به مخاطب ارایه شود. من همه تلاشم این بود که یک آدم ببینیم اگر در بخشی از فیلم مجبور است که از خودش تعریف کند عصبی بشود و فریاد هم بزند اما کار اشتباه هم می کند. انتخاب نکردم قصه یا ضد قصه جلو بروم/ بسیاری از ترس، تجربه نمی کنند بعد از ساخت خشم و هیاهو به سمت داستانگویی خواهید رفت. من هیچ وقت انتخاب نکردم که چه باید بکنم. الان قصه تعریف کنم یا ضد قصه جلو بروم چیزی که همیشه تلاش می کنم آن را حفظ کنم و بخش زیادی از دوستان مخالف آن هستند تجربه گرایی است. بسیاری عنوان می کنند جای تجربه در سینما نیست و اشتباه بحث تجربه گرایی را تلقی می کنند. معتقدند اگر کسی قرار است تجربه کند برای خودش و درخانه تجربه کند . این حرف زمانی درست است که فرد الفبای سینما را بلد نباشد . اما کسی که حرفه اش فیلمسازی است اساسا امکان این وجود ندارد که تجربه نکند. حالا افرادی می ترسند که نکند خراب کنند و سرمایه از بین برود ورود به دنیای تجربه کردن نمی کنند افرادی هم هستند که نترسند و تجربه می کنند . برایم مهم نیست ماحصل تجربه کردنم چه می شود شما جزء دسته دوم هستید فکر می کنم این طور است . برایم مهم نیست ماحصل آن تجربه چه می شود مهم این است که یک جریان جدید را تجربه کنم اسمش هرچه که می خواهد باشد. اگر قرارباشد تقلید کنم کارگردانی را کنار می گذارم به اسم و عنوان آن جریان کاری ندارید اصلا. من اینجوری حالم خوب است .به طور مثال اگر قرار باشد من کارهایی که یک کارگردان مثل فرهادی انجام داده من هم انجام بدهم برای من چیزی ندارد اگر این گونه باشد کارگردانی را می گذارم کنار و به سراغ بازیگری می روم. برخی از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند حتما برای مخاطب هم ارزش دیدن ندارد دیدیم کارهایی که کپی هایی از کار کارگردان دیگر بودند و هیچ گاه نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند. متاسفانه افراد بی مایه و کم مایه وجود دارند که از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند تمام تلاششان را می کنند که هیچ کس قدمی برندارد. دو نوع حسادت داریم یکی منجر به پیشرفت و ترقی می شود و دیگری باعث می شود که نه خداوند و نه خلق خداوند از فرد راضی و خشنود نباشد. متاسفانه از این دست آدم هایی که خانه نشین هستند و قلم و کاغذ دارند و فکر می کنند تنها قلم و کاغذ داشتن لزوما فرهیختگی است زیاد هستند. کسانی که در خانه نشستند و فکر می کنند هیچ کس آن ها را کشف نکرده و این افراد بزرگترین آرتیست های کره زمین هستند و تریبونی به آن ها داده نمی شود برای خودنمایی. همانقدر فیلمسازان با استعداد خوبی که به سینما وارد می شوند همانقدر هم افراد بی استعداد به سینما وارد می شوند. چگونه بایدغربال بشوند تا اینگونه وارد سینما نشوند خودشان غربال می شوند. من دوران سینمای جوان را گذراندم شیفته بعضی ها در سینما بودم بعضی از بزرگان را نقض می کردم. در آن دوره یادم است یک دانشجوی فیلمسازی که یک فیلم یک دقیقه ای ساخته یا حتی همان را هم نساخته به راحتی راجع به یک فیلمساز در هر سطحی نظر می دهد در حالی که توان گرفتن یک پلان از فیلم ندارد اما به راحتی می تواند تصمیم بگیرد که سینما به چه سمت و قهقهرایی می رود. غربال شدن این افراد زمانی رخ می دهد که وارد سینما بشوند زیرا از این دست افراد ادعاهای زیادی داشتند و همیشه احساس می کردند موقعیت بروز و ظهور استعدادهایشان را نداشتند. برای خیلی از این افراد موقعیتش فراهم می شود و کار را خراب می کنند و از این وادی می روند و متاسفانه وقتشان را هدر می دهند. عده ای هم هستند بدون حاشیه وبا اصل مطلب جلو می آیند. نسبت به فیلمسازان دیگر قضاوت سطحی ندارند به این فکر می کنند که فیلمساز دیگر ده سال جلوتر از خودش کاری را به انجام می رساند که باید به قدم هایش نگاه کرد و اگر کاری را نتوانسته انجام دهد شاید ما بتوانیم انجام دهیم. این نوع نگاه در من (به عنوان یک جوان) وجود دارد من به بزرگان در این عرصه نگاه می کنم و می بینم کدام یک از تجربیاتشان خوب بوده و من چگونه می توانم تجربه جدیدی کسب کنم واگرنه چه کاری است که فیلم بسازند. همه می توانند با یک ماه کلاس فشرده فیلمسازی بیاموزند/ جهان انسانی و تصویر آن مهم است به صراحت می گویم همه آدم ها با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند فیلمسازی را بیاموزند یادگیری الفبای سینما کار سختی نیست اما جهان انسانی فرد است که درست باید به تصویر کشیده شود. اینکه چه در چنته داری و دنیای پیرامونت را چگونه می بینی و آن را چگونه می توانی تصویر کنی. واگرنه فیلمسازی یک دکوپاژ ساده است با چند پلان شات و تدوین دم دستی که می توان آن را یاد گرفت. چیز پیچیده ای نیست یک ریتم و ضد ریتم و فیلمنامه که دیگر کسی نمی نویسد. بازیگران هم که همه خوب هستند فیلمنامه خوب باشد پول خوب هم بدهیم می آیندو کار می کنند. باساخت اعترافات ذهن خطرناک من فکر می کردم داستانگو می سازم/ من تلاش نمی کردم به سمت شمایل فیلم روشنفکری بروم/ سینما روشنفکری خطرناک است تمام این حواشی زودگذر است و می گذرد. من از فیلم آفریقا تا به امروز به مراتب افرادی که فیلم من را می بینند و دنبال می کنند بیشتر شدند. اما یادم هست وقتی اعترافات ذهن خطرناک من را ساختم من فکر می کردم اتفاقا فیلم داستانگو می سازم . اما مخاطبش خاص شد. آن نوع سینما، سینمای خطرناکی می توانست باشد به دلیل این که می توانست به سمت شمایل فیلم هایی که روشنفکری است،برود اما خدا شاهد است من اصلا تلاش نمی کردم یک چنین چیزی بسازم و به آن سمت فیلمسازی حرکت کنم. اعترافات جهان خاصی را دنبال می کرد اگر با شخصیت اصلی داستان نگاه کنیم همه چیز درست و به جا بود اما چقدر مخاطب جای آن قرار بدهد سخت و سنگین بود. بله . درست است. واقعیت این است که از ساختن آن فیلم لحظه ای پشیمان نیستم امیدوارم روزی برسد حرف هایی را درباره آن فیلم بزنم که دوست دارم بگویم اما هیچ وقت نگفتم. در آن مسیر فیلمسازی احساس کردم دنیایی برایم باز شد که دنیایی جدید، عجیب و غریبی است و پتانسیل سینما شدن را دارد. فکر می کردم افراد زیادی با این نگرش که در فیلم دیده می شود درگیر هستند و فکر نمی کردم درگیری ذهنی هیچ کس نباشد. احساس کردم پدیده ای به وجود آمده که زندگی همه را تحت الشعاع قرار می دهد . فکر نمی کردم خیلی از افراد درباره آن اطلاع ندارند یا حوصله اش را ندارند یا چرا باید بدانند که کجای زندگی هستند. اساسا فکر می کردم (هنوز هم فکر می کنم) هر فیلمسازی یک حدیث نفسی دارد من باید این را بدانم که چرا می خواهم فیلم بسازم . سینما صرفا جای تفریح نیست/ ذات هنر فرهنگسازی است بیش از هر چیز مخاطب به سمت سینمای کمدی گرایش دارد. جامعه شلوغی داریم . مردم درگیر گرفتاری های زندگی هستند. واقعیت این است که خنده در جامعه بسیار کم است جدیدا نگرش هایی به وجود آمده که خنده را تقویت کنند که بسیار عالی است. طبیعی است که کشور جوانی هستیم انرژی های بسیار زیادی دارند که تخلیه نمی شود تخصص من نیست که چگونه باید این تخلیه انرژی در جوان رخ بدهد. حالا این مهم است که یک خانواده که متشکل از افراد جوان است وقتی قصد دارد حالش خوب بشود به سینما می آید اما هیچ گاه درباره آن حرف نزدیم. سینما صرفا جای تفریح نیست. سینما وجود دارد که به لحاظ فرهنگسازی حرکت آهسته ای را به سمت جلو ببریم. به طور مثال رامبد جوان در برنامه خندوانه با یک شوخی شیرین کمربندها را باز یا بسته می کند این یعنی فرهنگسازی برای بستن کمربند در هنگام سوارشدن در ماشین. به ذات کار هنر فرهنگسازی است. اگر سینما با سیرک و بازیگر با دلقک اشتباه گرفته شود باید این شغل را ببوسیم و بگذاریم کنار. فیلمی که مخاطب کم دارد شکست خورده است فیلم باید پرفروش باشد هیچ شکی در آن نیست. فیلمی که مخاطب کم دارد نابود شده و شکست خورده است اما می گویم کاری که بعضی از دوستان با سلیقه و ذائقه مردم می کنند را نکنیم . باج دادن به هر دلیلی انصاف نیست برای این که باید پاسخگو باشیم. این که من پلان را باز بگذارم. 15 بازیگر نامی را جلوی دوربین بیارم تا کارهای خیلی زشت و زننده ای را جلوی دوربین انجام بدهند که باعث خندیدن تماشاچی بشود و در آخر تماشاگر بیرون سالن بگوید چقدر مزخرف بود و به آن بخندند برایم حال خوبی را به ارمغان نمی آورد و این نوع پول درآوردن و گیشه داشتن برای من خوشایند نیست. فکر می کنم وقتی یک تابلوی نقاشی کشیده می شود با هدف رساندن یک پیام یا مفهوم این کار انجام می شود. معضلات جامعه را به گونه ای روایت کنیم که روی مخاطب تاثیربگذارد مهم این است که در اثر یک مفهومی را به مخاطب ارایه دهیم اگر درباره معضلات جامعه حرف بزنیم باید به گونه ای باشد که روی مخاطب اثرگذار باشد اگر بادیدن فیلم یک خانواده به خودش نهیب بزند که بعد از جدایی فرزند ما چه شرایطی را پیدا خواهد کرد برای من فیلمساز کفایت می کند. حالا یکسری آدم بگویند فکر کردی کی هستی که این حرفها را می زنی من در پاسخ این افراد باید بگویم من یک انسانم که در مملکتم زندگی می کنم احساس دارم و حالم بد و خوب می شود و همه ما به زعم خودمان تلاش می کنیم برای بهبود جامعه با هر عقیده و ذائقه ای و با هر تربیت خانوادگی . برای ادامه مسیر فیلمسازی کاملاً حسی جلو می روید یا با برنامه پیش می روید؟ نه خیلی حسی نیست. بدون حساب و کتاب هم جلو نمی روم باید ببینم چه چیزی الان خوراک جامعه است. با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم/ سطح سلیقه مردم را باید بالا برد/ در کار بعدی بیشتر حواسم به تماشاچی است حتی اگر خوراک جامعه فیلم کمدی باشد؟ من با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم. من بعداز این همه سال بازیگری، برای حضور در فیلم کمدی و ایفای نقش درآن جایزه گرفتم شاید خیلی از مردم من را به عنوان یک کمدین بشناسند تا بازیگر جدی. اما معتقدم هر چیزی باید ارزش و احترامش سرجاش باشد و حفظ شود . تلاش می کنم داستان را بیشتر از این در کار بعدی جدی بگیرم و بیش از این حواسم به تماشاچی باشد. من از تلاش کردن خسته نمی شوم معتقدم باید آرام آرام سطح سلیقه مردم را بالا آورد تا رشد فرهنگی صورت می گیرد و آمار کتابخواندن مقداری بالا بیاید. آن زمان دیگر نیاز به این همه تبلیغات شعارگونه برای حفظ محیط زیست نداریم زیرا سطح فرهنگی بالا آمده است. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...