سایر منابع:
سایر خبرها
لایحه دولت دانمارک برای منع سفر به مناطق مورد منازعه
...، با خطر محکوم شدن به شش سال حبس روبرو خواهند بود. اما به موجب این لایحه سفر روزنامه نگاران یا افرادی که از طرف مقامات برای انجام ماموریت به این مناطق اعزام می شوند، از این مجازات مصون خواهند بود. قرار است این لایحه چند ماه دیگر به پارلمان دانمارک ارائه شود و اگر تصویب شد از اول ژوئیه به اجرا گذاشته خواهد شد. احزاب سوسیال دموکرات (مخالف) پارلمان دانمارک و حزب مردم دانمارک ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
اسناد پاناما نخست وزیر انگلیس را به مخمصه انداخت/افزایش فشار بر کامرون برای کناره گیری
شده که بدون اطلاع نهادهای قانونی سرمایه خود را از کشور خارج کرده، تحت فشار مخالفان مجبور شد از سمتش کناره گیری کند. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز جمعه کامرون را به فریب افکار عمومی متهم کرد و گفت رهبر حزب کارگر اعتماد بریتانیایی ها را از دست داده است. بخشی از خشم افکار عمومی هم به واسطه مخفی کاری ابتدایی کامرون است. نخست وزیر انگلیس ابتدا گفته بود شرکت پدرش ارتباطی با او ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
جماعت به شیوه تکثرگرایی و رقابت علنی، کلید موفقیت است؛ ازاین رو، در سال 1984 با ارائه طرحی، اخوانی های سنتی را غافلگیر کرد؛ براساس این طرح، اخوان باید برای سازماندهی فعالیت های سیاسی خود، حزب تشکیل می داد زیرا براساس قانون انتخابات، نامزد ورود به مجلس در سال 1984 باید عضو یک حزب می بود یا درصورت مستقل بودن، باید در قالب یک فهرست حزبی نامزدمی شد؛ به این ترتیب، التلمسانی، لزوم هماهنگ شدن و سازگاری با ...
ادامه دردسر امضای "وزرای احمدی نژاد" برای تأیید زنجانی
وزیر وجود دارد . در جلسه پانزدهم دادگاه هم، رسول کوهپایه زاده، وکیل زنجانی، می گوید: آنچه به عنوان استفاده از رانت و دست های پشت پرده از آن یاد می شود، مربوط به مصوبه ای با امضای سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی است. موکل من که در تنظیم این مصوبه نقشی نداشته است . اکنون همان رانت و مصوبه باعث شده تا حدود چهار سال، چند هزار میلیارد تومان از پول بیت المال در دست فرد یا گروهی باشد یا به کلی به یغما رفته ...
هفتم اسفند به سه روایت
اما پرشور بود؛ به این معنا که به هر حال مردم آمدند زیرا حدس خود من این بود که نهایتا از 35 تا 40 درصد مردم تهران شرکت کنند اما به 50 درصد رسید و خود این بسیار مهم است. اما پرشور بودن آن نیز دلایلی دارد. به نظر می رسد انتخابات در چند سال اخیر هم یک چیزی بیش از انتخابات و هم چیزی کمتر از آن است. بیشتر از انتخابات است زیرا شما می بینید که مردم در کمبود کانال های مشارکت سیاسی دیگر - از آنجا که فضای ...
کوربین: کامرون اعتماد مردم انگلیس را از دست داده است
به گزارش ایرنا، رهبر حزب مخالف کارگر با انتشار بیانیه ای، دیوید کامرون را متهم به 'گمراه کردن ' افکار عمومی در مورد فعالیت های بنگاه سرمایه گذاری پدرش در گریزگاه های مالیاتی و ارتباطش با این صندوق کرد و گفت: این در حالی است که او درنهایت اذعان کرد که شخصاً از منافع این بنگاه سود برده است. کوربین گفت: بعد از سال ها درخواست برای شفافیت مالیات و مقابله با ترتیبات پیچیده گریزگاه های مالیاتی به ...
جریان شناسی سیاسی ایران پس از انقلاب
- پرهیز و اجتناب از اخباری گری. 4 - تأکید جدی بر شعار نه شرقی نه غربی. 5 – باور به قدرت درونی (مبتنی بر اتکال به نصرت الهی) و تکیه بر توانمندیهای داخلی. 6 - تعامل با جهان بر مبنای مهندسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منبعث از دین مبین اسلام. 7 – تلاش برای ایجاد جامعه جهانی اسلام و زمینه سازی برای حکومت جهانی مهدوی و ظهور حضرت ولی عصر (عج). 8 ...
هشدار مادورو به پارلمان: انقلاب خواهم کرد
پس از آن که نمایندگان پارلمان ونزوئلا که در کنترل مخالفان دولت این کشور است، طرحی برای عفو زندانیان سیاسی تصویب کردند، رئیس جمهوری ونزوئلا، ضمن تهدید پارلمان این کشور به انحلال، وعده داد انقلابی به راه خواهد انداخت. به گزارش ایسنا، پس از تصویب طرح نمایندگان پارلمان ونزوئلا برای عفو زندانیان سیاسی و ارسال این مصوبه برای امضای رئیس جمهوری، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنرانی ای در جمع ...
سفارت ایران درلبنان، ادعای جعجع را تکذیب کرد
یک طرف خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را موجب پیچیده شدن این پرونده می داند. ناظران معتقدند که جعجع این ادعا را با هدف تحت فشار قرار دادن حزب الله برای حضور در صحن پارلمان و همچنین نبیه بری رئیس مجلس لبنان و ایجاد تردید در ژنرال میشل عون مطرح کرده است. براساس گزارش ایرنا، جعجع همچنین حزب الله را متهم کرد که خواستار یک رئیس جمهوری قوی برای لبنان نیست زیرا یک نظام قوی جمهوری برای ...
جریان های سیاسی اسلام گرا و چالش های درونی در اردن
نکنند (ن.ک.هری گان، 2009)؛ جناح رادیکال با طرح تبدیل جماعت به حزب مخالفت کردند، زیرا این تغییر و تبدیل را خطری برای جماعت می دانستند که سرنوشت جماعت را به سرنوشت سایر احزاب مربوط می کند. درمقابل، تعدادی اندک از رهبران معتقد بودند که تبدیل جماعت به حزب سیاسی، فرصت فعالیت در پارلمان و مؤسسات عمومی را برای جماعت فراهم و راهی مناسب برای دستیابی به حکومت، یعنی تشکیل دولت پارلمانی مهیامی کند ...
مسلمانان چیزی جز امپریالیسم از غربی ها یادشان نیست +فیلم و عکس
آخرین گروه ناسیونالیست که از این آرمان حمایت کرد، حزب بعث بود. حزبی که توسط میشل عفلق تشکیل شده بود، متفکر سوری دانش آموخته فرانسه که خودش شخصاً سکولار بود. چند سال بعد، یکی از افرادی که تحت تأثیر تفکرات عفلق بود، در عراق به قدرت رسید: صدام. صدام علناً حمایت رژیم خود از تفکرات بعث را اعلام کرده بود، اگرچه این کار به عنوان بخشی از رقابت صدام با اسد در سوریه بود. به این ترتیب، در حالی که ایده ...
علل و چشم انداز تغییرات در ساختار دولت عراق
کشور طرحی را پیشنهاد داد که بر اساس آن نخست وزیر حق آزادی انتخاب به دور از سهمیه بندی سیاسی مورد توافق در تمام مواضع دولتی را دارد. هر چند در رابطه با این طرح بحثهای زیادی بین احزاب و گروههای عراقی وجود دارد و در نهایت این پارلمان عراق است که بایدنظر نهایی را در این مورد اعلام کند ؛ اما به نظر می رسد حیدر العبادی تا حد زیادی کوشیده است از افراد تکنوکرات و نه سیاسی و حزبی در کابینه جدیدش استفاده ...
صیاد شیرازی سپهبدی سرخوش از صبای وصل و قربت
آرمانهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب خالصانه مجاهدت های بیشماری از خود به یادگار گذاشت. در این رهگذر، نخستین نکته ای که با یادآوری و یا شنیدن نام شهید صیاد شیرازی در ذهن هر شخصی متبادر می شود، حضور او در میدان جهاد و نبرد و فداکاری هایش در هشت سال دفاع مقدس به ویژه حضور وی در عملیات مرصاد و نقش مؤثر وی در پیروزی این عملیات است. این انطباق ذهنی با چنان موقعیتی فقط جنبه ی زمانی و تاریخی ...
روسیه: ازگزینه حزب الله برای ریاست جمهوری لبنان حمایت می کنیم
....گفتنی است لبنان از تابستان سال گذشته در خلأ سیاسی به سر می برد و گروه های سیاسی به علت کارشکنی های جریان 14 مارس هنور نتوانسته اند بر سر یک نامزد توافقی به اجماع برسند. تداوم خلأ سیاسی در این کشور عدم تشکیل جلسات پارلمان و ایجاد اختلال در خدمات رسانی دولت را در پی داشته است. خبر دیگر اینکه دادگاه لبنان میشل سماحه وزیر سابق لبنانی طرفدار مقاومت را به 13 سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرد ...
دموکراتهای خستە منتظر معجزە هستند/ لوند گویلتکین
دفاع از حزب عدالت و توسعە کمک نمودە و مخالفت را بە سوی تنبلی و کاهلی سوق می دهد. چگونە است کە حزب حاکم و اردوغان در یک لحظە 49 درصد آرا بە دست می آورند؟ چگونە است کە احزاب مخالف کە در هفت دورە انتخابات گذشتە نتوانستەاند آراء حزب حاکم را بە دست آورند در انتخاب هشتم بە دست خواهند آورد؟ چگونە اردوغان خواهد رفت؟ یا محاسبات سیاسی زیان خواهد دید؟ کودتا خواهد شد؟ مداخلەی خارجی صورت ...
سالروز قطع ارتباط آمریکا با ایران
به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اگرچه آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی ایران پایگاه خود را در این کشور از دست داد؛ اما دخالت ها و توطئه های این کشور پایان نداشت تا این که با تسخیر سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 58 از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و افشای اسناد جاسوسی، پایه های قدرت خویش را بیش از هر زمانی متزلزل دید. آمریکا در همین راستا تلاش خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی بیشتر کرد و ...
شاه تاج و تخت خود را مدیون من است!
شورا آغاز شد. انتقاد نمایندگان اقلیت در مجلس شورا و شماری از سناتورها در مجلس سنا و سؤال های پیاپی آنان از دولت و وزیران، با نقشه طرح شده برای برکناری زاهدی ارتباط داشت. نمایندگان اقلیت چند بار مانع تشکیل جلسه مجلس شدند و برای هماهنگی در مخالفت با دولت، هفته ای یک بار با اقلیت مجلس سنا جلسه مشترک داشتند. جعفر بهبهانی و مهندس شاهرخ شاهی دو مخالف جدی زاهدی در مجلس شورا از دربار دستور می گرفتند و در ...
درخواست دادستان کل برزیل برای لغو حکم انتصاب داسیلوا به عنوان مسئول نهاد ریاست جمهوری
سال 2010 را نیز همین شرکت تامین کرده، روسف هرگونه ارتباط با این رسوایی را رد کرده است. درهمین حال روسف روز چهارشنبه (11 فروردین) در واکنش به بحران سیاسی که در کشورش در جریان است، استیضاح خود را در ارتباط با اتهامات وارده کودتا نامید. استیضاح روسف توسط احزاب مخالف به اتهام سوء استفاده از منابع مالی دولتی در انتخابات ریاست جمهوری 2014 میلادی دنبال می شود وچنانچه حامیان روسف در پارلمان ...
در سینما درصد جانبازی به من تعلق می گیرد
سختی عصا زنان به سمتم می آید. همدیگر را بغل کردیم و گریه کردیم. ملت فکر می کردند ما فامیل هستیم و حالا بعد از چند سال به هم رسیده ایم. بهش گفتم اخوی چرا خراب مان کردی؟ گفت من عباسم. اسمم فرق می کند ولی عین عباس ترکش در بدنم است و باید بروم خارج از کشور درمان شوم ولی من را نمی فرستند. سال ها است با دارو زنده ام و صبح که از خانه بیرون می آیم خانواده ام نمی دانند که بر می گردم یا نه. گفت یک هفته است ...
کابینه نتانیاهو در خطر فروپاشی
به گزارش 9صبح به نقل از روزنامه رای الیوم، گلعاد اردان وزیر امور داخلی اسرائیل هشدار داد چنانچه ائتلاف دولتی به رهبری بنیامین نتانیاهو به زودی توسعه پیدا نکند، احتمال فروپاشی کابینه وجود دارد. اظهارات وی در حالی است که برخی شایعه ها حاکی از این است که نتانیاهو با حزب اتحاد صهیونی که از احزاب مخالف است، گفت وگو کرده است. این وزیر اسرائیلی همچنین یادآور شد که کابینه اسرائیل ...
سرایت لغزش خواص به فرزندان و جامعه(پاورقی)
...؛ حتی کار به جایی رسید که عثمان امام علی(ع) را به مشارکت در تحریک شورشیان و فتنه گری متهم کرد؛ در چنین شرایطی امام به این نتیجه رسید که وساطت کردن نتیجه مطلوبی ندارد؛ از این رو سکوت معنادار و اعتراض آمیز بر ضد عثمان را ترجیح داد. ولی سعد که از سر سفره خلافت عثمان نمک گیر شده بود به دفاع از عثمان برخاست و نقش مؤثری در حمایت از عثمان ایفا کرد، ابن شبّه می نویسد: جماعتی از مردم مدینه به پا ...
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جیبوتی
جهان قرار گرفته است. آمریکا از تنها پایگاه دائمی خود در آفریقا که در جیبوتی قرار دارد، برای عملیات نظامی در یمن و سومالی استفاده می کند. گوله 68 ساله و حزب اتحاد برای اکثریت ریاست جمهوری با مخالفان از هم پاشیده و متشدد رقابت می کند که 2 چهره عمده آن محمد داودو چهم و عمر علمی خیره مدعی نمایندگی ائتلاف مخالف اتحاد برای نجات ملی هستند. ائتلاف مخالف متشکل از 7 حزب که در سال 2013 ...
سفارت ایران در لبنان ادعای سمیر جعجع را تکذیب کرد
...> سفارت ایران خاطرنشان کرده است: در این چارچوب، ایران هرگونه دخالت یک طرف خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را موجب پیچیده شدن این پرونده می داند. ناظران معتقدند که جعجع این ادعا را با هدف تحت فشار قرار دادن حزب الله برای حضور در صحن پارلمان و همچنین نبیه بری رئیس مجلس لبنان و ایجاد تردید در ژنرال میشل عون مطرح کرده است. براساس گزارش ایرنا، جعجع همچنین حزب الله را متهم ...
روزنامه جمهوریت: زنجانی با همکاری ضراب 8.5میلیارد دلار به وزرای ترکیه رشوه داده است + تکذیب وکیل زنجانی
مخالف سیاست های دولت حاکم در ترکیه است در راستای رقابت های سیاسی و منازعات قدرت قابل تحلیل و بررسی است. وی با بیان اینکه امروز در بازی های سیاسی نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای خارجی از جمله ترکیه از پرونده زنجانی و بازداشت او به عنوان یک کارت مناسب استفاده می شود، اضافه کرد: در این خبر ادعا شده که اعترافات زنجانی مبنی بر رشوه 8/5 میلیاردی به وزارا و بانک های ترکیه ای بعد از صدور حکم ...
رئیس جمهور ونزوئلا،نخست وزیر اسپانیا را نژاد پرست فاسد خواند
اساسی اعلام کند . رئیس جمهوری اشاره کرد که این قانون ، برای خشونت ، برای نفاق و تحقیر وجدان ملی است و باید به جایی ارتقاء یابد که بتوانند آن را تفسیر کنند . مادورو خاطرنشان ساخت که چاویسم در حال حاضر بیش از دو میلیون امضا جمع آوری کرده تا که دولت با تایید قانونی که به سیاستمداران زندانی نظیر لئوپولدو لوپز رهبر حزب مخالف دولت” اراده مردمی” و آنتونیو لدزما شهردار کاراکاس نفع می رساند ، مخالفت کند . اروپام *5*491**1579 ...
از آزادسازی هیت و آتش بس در یمن تا سفر پرحاشیه سلمان به سرزمین فراعنه
بخوانید) موضع روسیه در قبال رئیس جمهور آینده لبنان روزنامه الاخبار لبنان به نقل از برخی منابع لبنانی اعلام کرد مقام های روسی در پیامی به حزب الله اعلام کرده اند که مسکو از گزینه پیشنهادی آن برای ریاست جمهوری لبنان حمایت می کند.حزب الله لبنان همچنان از نامزی "میشل عون" رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان حمایت می کند. (بیشتر بخوانید) اعتراف یک قاضی وهابی به ...
روسپی گری در فرانسه جرم شد
از دو سال و نیم بحث و جدل در پارلمان فرانسه تصویب شده است. گفتنی است قانون جدید با عدم مشارکت اکثریت نمایندگان پارلمان در رای گیری تصویب شد. از مجموع 577 نماینده پارلمان فرانسه تنها 64 نفر به این قانون رای مثبت دادند و 12 نفر نیز به آن رای مخالف دادند و باقی نمایندگان پارلمان از حضور در رای گیری خودداری کردند. "مانوئل والاس" نخست وزیر فرانسه دیروز پس از تصویب این قانون در مجلس ...
شمارش معکوس برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه؛ از مشارکت مخالفان تا تحریم
است جایی برای رقابت نامزدهای مستقل باقی نگذاشته است.همچنین برخی اعضای هیئت مخالفان داخلی اعلام کردند که وضعیت این پارلمان بهتر از پارلمان قبلی نخواهد بود. این ملاحظات موجب شد سایر احزاب نامزدهای خود را حذف کنند به این معنی که حزب الشباب الوطنی ( جوانان ملی) که از احزاب مخالف سوری است، اعلام کرد که انتخابات فقط به نفع فهرست یکپارچه ملی است که حزب بعث در راس آن قرار دارد. در ...
چه کسانی مخالف فدرالیسم کردهای سوریه هستند؟
...، یکی از جناح های ائتلاف ملی نیروهای مخالفان و انقلابی سوریه و حزب پیشرو دموکراتیک کردستان. شورای میهنی کرد KNC ، از جناح های اپوزیسیون سوریه، اعلام فدرالی PYD را محکوم کرد و گفت آن را تصمیم یک جانبه می داند. شورای میهنی کرد در بیانیه ای در 20 مارس، از این اقدام انتقاد کرد و اظهار داشت این اقدام "باعث تضعیف مبارزه کردهای سوریه و آرمان های ملی و وطن پرستانه آنها است ." شلال ...