سایر منابع:
سایر خبرها
فلاح: سهم بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی باید مشخص شود
انتخابات احراز نموده است. مقام عالی دولت در مازندران، افزود: مردم به وظیفه خود در تعیین سرنوشت کشور عمل نموده اند و اینک نوبت خدمت گزاران ملت است تا مطالبات مردم را در عرصه های مختلف به شایستگی پاسخ دهند. استاندار با اشاره به نامگذاری سال 95 به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری، گفت: امسال سال حساس و مهمی برای کشور است و همه باید در تحقق عملیاتی شعار سال اهتمام مجدانه داشته ...
ملت ایران ثابت کرده است که هیچ نیازی به رابطه با آمریکا ندارد
بدینوسیله قلب ها در ماه مبارک رمضان، آماده ضیافت الهی شوند. خطیب جمعه الشتر با اشاره به نام گذاری سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل گفت: رهبر معظم انقلاب اولویت های کاری کارگزاران نظام را برای خدمت رسانی بیشتر به مردم در ابتدای سال به زیبایی تشریح می کنند لذا مسئولین کشور بایستی مطابق با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری برنامه ریزی نمایند و در این مسیر قدم بردارند تا شاهد رشد و شکوفایی ...
تأثیرات فقه سیاسی شیعه بر جمهوری اسلامی ایران
ساختارهای نظام سیاسی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد. 1. تأثیر فقه سیاسی بر مشروعیت و نوع نظام سیاسی الف) تأثیر فقه بر اصل تأسیس نظام سیاسی تشکیل یک نظام سیاسی، محصول بنیادهای نظری عمیق و دقیقی است که در بستر یک حرکت فکری غنی، امکان تحقق دارد و جمهوری اسلامی نیز که در پی انقلاب بزرگ اسلامی در سال 1357 در ایران اتفاق افتاد، دارای بنیادهای نظری و فقهی بود که از ...
اسد می خواست سوریه را تحویل شهیدصدر بدهد
...> شخصیت شهید صدر را اگر بخواهیم در یک کلمه بیان کنم، می گویم ایشان نمونه بارز احیاگری در شخصیت های جهان اسلام بودند. احیاگری یک مسئله اساسی در اسلام است. اصلاً هدف اسلام احیاگری است. هدف کل انبیاء و اولیاء احیاگری بوده است. احیاگری تمدن سازی نوین اسلامی است که امروز بسیار از آن صحبت می شود. در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، 6 بار عبارت تمدن سازی نوین ...
احمدی نژاد: من نوکرتر هستم
حیوانی خود به کار می گیرند و همه چیز را در خدمت امیال و غرایز قرار می دهند. این گونه انسان ها همه چیز از جمله ثروت، قدرت، آزادی و رسانه ها را برای خود می خواهند و بقیه باید مطیع باشند. می خواهند مطلق بر همه حاکم باشند. این گروه برای نابود کردن حق ملت ها نقشه می کشند و فیلم می سازند. این گروه با ارزش های الهی به نام ارزش های الهی و انسانی انحصار دیکتاتوری تحمیل به ملت ها رفتار می کنند، از ...
مهمترین وظیفه مسئولین در شهرستان تویسرکان ایجاد اشتغال است
وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی ما مبتنی بر انقلاب اسلامی است، افزود: اقتصاد مقاومتی، الگوی ارزشمندی است که با حفظ ارزش ها و اصول اساسی انقلاب اسلامی برای اداره حوزه اقتصاد در نظر گرفته شده است. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در خصوص شعار سال اقدامات خوبی انجام داده و یا در دست اجرا دارد، گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و ...
تشدید غارت آب در دولت قبل
در کشور است. این بخش حدود 92 درصد از کل مصرف آب را به خود اختصاص داده و این درحالی است که بخش شرب چیزی حدود 5/6 تا هفت درصد مصرف آب را در کشور به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر هر اقدامی منجر به کاهش مصرف در بخش کشاورزی شود، قطعا بر تامین آب سایر بخش ها تاثیر دارد. اهمیت این امر به حدی بوده که مقام معظم رهبری در بند هشت سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، به ارتقای بهره وری و نهادینه شدن مصرف ...
بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است
موشکی برای دفاع از ملت است و در این مسئله جایی برای گفت وگو و مذاکره نیست، ملت ما به صورت یکپارچه پشت سر مقام معظم رهبری و همراه با مسئولان بر سر این موضوعات معامله نمی کند. وی با اشاره به شعار سال گفت: امیدواریم همان طور که رهبری معظم فرمودند امسال اقتصادی مقاومتی به مرحله عمل برسد و برای مردم رفاه و آسایش واقعی به وجود آورد. امام جمعه باغین خاطرنشان کرد: تنها و بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است و اگر این چنین شد دیگر اقتصاد ما در معرض تندبادهای جهانی و دشمنی های مستکبران قرار نمی گیرد. ...
امیدواریم به زودی ملت ایران ثمره اقتصاد مقاومتی را مشاهده کنند
خواهند رابطه رسمی با غاصبان سرزمین فلسطین برقرار کنند. امام جمعه کرمان 20 فروردین ماه روز فناوری هسته ای را گرامیداشت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با همت و تلاش شبانه روزی جوانان و دانشمندان خود به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یافته و این مسئله موجب خشم استکبار جهانی است. وی شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، را یادآور شد وافزود: اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب تنها با سخنرانی و جلسه ...
اقتصاد مقاومتی آمیخته شده با فرهنگ اسلامی است
معظم رهبری در جمع مردم مشهد اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند سیاست های استکبار و مخصوصا آمریکا این است که تفکری را به ملت و افکار عمومی تزریق کند و ملت ایران را بر سر دو راهی قرار دهد تا یا تسلیم آمریکا شود یا دائما تحریم ها را تحمل کند. حجت الاسلام رنجبرماهانی تصریح کرد: یکی از اهداف دشمنان از مذاکرات این بود که قدرت دفاعی ما را محدود کند، قدرت دفاعی یک کشور مانند قلعه ای است که کشور ...
دانشمندان و شهدای هسته ای، بال ها و قدرت نرم کشور
گفت و گو با خبرنگار روآور، با اشاره به شعار سال 95 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از ویژگی های بارز این شعار آن است که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های درونی و آنچه در کشور وجود دارد توجه داشته شود و به آن بپردازیم. دشمنان به دنبال تضعیف اقتصاد کشورمان هستند وی اظهار کرد: با توجه به توطئه های شوم دشمنان اسلام و نظام برای تضعیف کشورمان به ویژه در حوزه ...
کاشت 18 هزار اصله زیتون در بردسکن
صورت انبوه زیتون کاشت نموده است، گفت: در شهرستان بردسکن 18 هزار اصله زیتون کاشت شده است. حاجی نژاد به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی، کشاورزی است که در این چند سالی که مقام معظم رهبری تأکید بیشتری بر روی تولیدات داخلی داشته اند ازاین رو در شهرستان بردسکن روی این موضوع در بخش کشاورزی بسیار کار شده است. ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
بدترین توطئه های دشمن در انتخابات، از طریق تلگرام صورت گرفت
مسوولین در مقام تحقق بخشی به فرمایش مقام معظم رهبری اقدام ارزشمند تشکیل شورای فضای مجازی را انجام دادند، چراکه فضای مجازی جاده تهاجم دشمن است؛ رهبری در تبیینی که نسبت به موقعیت جهانی ما داشتند باعث شدند تا مسوولان ما در نظام، این جاده را مشخص کنند و جلوی آن را بگیرند. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز طبق اعلام مدیر نرم افزار پیام رسان تلگرام، 22 میلیون ایرانی از آن استفاده می ...
شروط ثمردهی سرمایه خارجی
دیده شود. نباید به فربه سازی بنگاه های دولتی و خصولتی ادامه داد؛ کاری که به نظر می رسد همچنان با جدیت در حال انجام آن هستیم. هفتم؛ دنیا باید از حاکمیت ایران یک حرف واحد بشنود. ارسال پیام های متناقض و ناهمخوان، سبب گریز بنگاه های جدی از مشارکت صنعتی با ایران می شود. با این ملاحظات، به نظرم با بیانات اخیر مقام معظم رهبری همه ما باید پیش نیازهای تحقق جذب سرمایه و تکنولوژی و نمود عینی آن ...
هفتم اسفند به سه روایت
. به باور نویسنده کتاب درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی در انقلاب 57 طبقه متوسط نقش تعیین کننده ای داشت که البته با گذشت بیش از 37 سال هنوز نتوانسته به خواست ها و مطالبات خود برسد. نقیب زاده معتقد است که این طبقه از راه های مختلف که مهم ترین آن انتخابات است خواست های خود را پیگیری می کند و تا به تحقق آنها نرسد آرام و قرار نخواهد گرفت. بنا بر تحلیل او حضور موثر و متفاوت طبقه متوسط در انتخابات ریاست ...
استناد اجتهادی به دین
از هیچ جهت هیچ شکی در آن راه نداشته باشد ابراز نمی کنند، بلکه در بسیاری از موارد، مضمون، مبهم می گردد یا مضامین نصوص مختلف، متفاوت با یکدیگر و غیر منسجم و ناسازگار به نظر می رسند. در این موارد، فهم نص و پی بردن به مضمونی مشخص از مجموع نصوص، تبدیل به یک فرآیند اجتهادی پیچیده می گردد و دیگر یک فهم ساده و بسیط نخواهد بود (همان، ص446-445). مؤلفه اول استناد اجتهادی به دین ...
دیدارمدیرکل بنیادشهید وامورایثارگران شهرستانهای استان باامام جمعه ری
دیدار ، با اشاره به نامگذاری سال 95 بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری گفت :مسئولین باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت سال گذشته و محور قراردادن ارتقاء وضعیت فرهنگی و اقتصادی مردم ، با مدیریت صحیح و جهادی در راستای آرمان های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بردارند. وی با تاکید بر نقش محوری مردم در تحقق شعار سال جدیدگفت : تکیه برفرامین دینی ،ولایتمداری و تلاش برای عدم وابستگی به سایر کشورها از مهمترین نقاطی است که باید مورد توجه آحاد مردم قرار گیرد. ...
اقدام و عمل را با یاری تمام نهادها در جامعه فرهنگ سازی می کنیم
نمایشگاه است. وی به نهادینه سازی تفکر اقتصاد مقاومتی در جامعه اشاره ای داشت و گفت: تمام سازمان ها اعم از اداری، نظامی، کشوری و لشکری باید همگام و منسجم در یک مسیر و متحد باشند تا مرحله اقدام و عمل را در کشور نهادینه کنیم. معاون فرهنگی اجتماعی سپاه قدس گیلان با یادآوریاینکه مقام معظم رهبری هر سال را با یک شعار نام گذاری می کنند، گفت: امیدواریم بحث اقدام و عمل را از حالت شعاری، مقاله نویسی و همایش بیرون آورده و تمام نهادها با یاری دادن یکدیگر مرحله اقدام و عمل را که از دغدغه های مقام معظم رهبری است، فرهنگ سازی کنیم. ...
کاهش هزینه های فقرزا در حوزه سلامت/ کاهش سهم واردات در بازار دارویی
قائم مقام وزیر بهداشت برخی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان کشور را برشمرد و گفت: در زمینه کاهش هزینه های سلامت اقدامات قابل توجهی بعد از طرح تحول نظام سلامت انجام شده است که آمارهای این موضوع در حال پالایش است. دکتر ایرج حریرچی در گفت وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت ...
نقشه راه آمریکا برای تحقق روح برجام
جمهور محترم باید بر این باور تکیه کند که شرط کمک غرب به توسعه ایران دست کشیدن از اهدافی است که امام برای آن قیام کرد. یا باید از اهداف دست کشید یا ایستاد که البته امام فرمودند: راهی جز مبارزه نمانده است . سخنان مقام معظم رهبری در مشهد منشوری برای نقشه راه عاشورایی در مقابل نقشه راه تحقق روح برجام بود. دوراهی تسلیم یا تحریم همان دوراهی بیعت یا شهادت در عاشورای سال 61 هجری است. فقط یک خوش باور یا بی ...
توسعه واحدهای گلخانه اساسی ترین پروژه اقتصاد مقاومتی
مرغداری و دامداری، کاهش هزینه های تولید، ساماندهی بازار مصرف، ارتقا راندمان و افزایش تولید در واحد سطح و توسعه واحدهای گلخانه از جمله پروژه های اساسی اقتصاد مقاومتی است. وی با اشاره به آنکه در سال های گذشته نیز برنامه اقتصاد مقاومتی در اهداف این سازمان پیگیری و دنبال شده است، گفت: در سال گذشته برنامه اقتصاد مقاومتی در دو حوزه توسعه واحد های گلخانه و اجرای سیستم های نوین آبیاری دنبال گردید به ...
برگزاری همایش صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اقتصاد مقاومتی در فروردین امسال
انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری - رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی - مهندسی، بهینه سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح فرایندها و انتقال و توسعه فناوری های بهینه سازی و همچنین نقش نهاد تنظیم کننده مقررات (رگولاتوری) برای انتقال و توسعه فناوری و ارتقای توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت دانش بنیان نیز از دیگر مباحثی است که در این پنل ها بحث و بررسی می شود. همچنین سه کارگاه جامع در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این همایش برگزار و در جریان آن، سامانه های اطلاعاتی و چگونگی تاثیرگذاری این سامانه ها بر روند دانش بنیان کردن صنعت نفت تبیین می شود. انتهای پیام / ...
کشف بیش از 4 هزار عدد سی دی غیرمجاز و 98 کیلوگرم مواد مخدر در حاجی آباد
محمدهاشم قسام امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در حاجی آباد ضمن تبریک سال جدید با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: فرمانده کل قوا پیام سال را با دو کلمه اقدام و عمل آغاز کردند و نیروی انتظامی با تمام توان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام در راستای نظم و امنیت با بهره گیری از فرمایشات ایشان تلاش خواهد کرد. وی با ارائه گزارش این نهاد در ایام نوروز ادامه داد: نیروی انتظامی ...
کتاب امامت و رهبری جامعه منتشر شد
سخنرانی های حضرت آیت الله سید کاظم حسینی حائری ماههای مبارک رمضان سال 1406ه .ق و بعد از آن است، که بحثی درباره امامت و مقام آن، نقش ائمه(ع) و اسلوب آنان در رهبری جامعه و حفظ رسالت بوده است و تحت عنوان الإمامة و قیادة المجتمع در 2 جلد به زبان عربی منتشر شده است. این کتاب مباحث و افکار مهمی را در بردارد که نویسنده با رویکردی علمی، عقلانی و بی طرف به آن ها پرداخته اند، به ویژه در مواردی که ...
جریان شناسی سیاسی ایران پس از انقلاب
عمل کرده اند. طی 27 سال گذشته بارها و بارها تفکرات اقتصادی و فرهنگی این جریان فکری با اعتراض مقام معظم رهبری ؛ حضرت امام خامنه ای مواجه شده است. دولت فعلی نیز از مشرب سیاسی تبعیت کرده است و چارچوب های کلی اقتصادی و سیاست خارجی در دولت اعتدال توسط این جریان فکری مدیریت می شود. بدیهی است از دولتی که به اقتصاد مقاومتی باور ندارد و صرفاً طی بیش از 1000 روز گذشته در ...
وصیت آیت الله گلپایگانی به طلاب نجات جوانان از فرهنگ غربی بود
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام ناصر رفیعی در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی که با حضور مراجع تقلید در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار داشت: بنابر پیام مقام معظم رهبری در زمان وفات آیت الله گلپایگانی، این عالم ربانی در میان مراجع از موفق ترین و سعادتمندترین ها بودند و 32 سال مرجعیت، 70 سال مدرسی حوزه علمیه، 85 سال آموختن فقه، تأسیس اولین مدرسه علوم دین ...
پیام تشکر و قدردانی پدر مرحوم محمدجواد جلال فرد
وامیدوارم توفیق داشته باشم در مراسمات شادی عزیزان جبران کنم. از برخی مسئولین و چهره های برجسته ی سیاسی و حکومتی ونهادها ودستگاه هاو تشکل های دانشگاهی بویژه دفتر ریاست محترم جمهوری سابق، دکتر سعید جلیلی نماینده ی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی،دکتر سید عباس عراقچی معاون وزیر محترم خارجه،دکتر سیدضیاء هاشمی معاون وزیرعلوم،حجه الاسلام محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ...
بدترین توطئه دشمن در انتخابات از طریق تلگرام صورت گرفت
...: آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد با اشاره به اینکه رهبری در ابتدای سال، هم موقعیت مان را تبیین و هم راهکار را به ما ارائه کردند، گفت: 14 فروردین اولین روز کاری در سال جدید، رئیس جمهور و مسئولان در مقام تحقق بخشی به فرمایش مقام معظم رهبری اقدام ارزشمند تشکیل شورای فضای مجازی را انجام دادند؛ چراکه فضای مجازی جاده تهاجم دشمن است. رهبری در تبیینی که نسبت به موقعیت جهانی ما ...
پیشرفت علمی را فدای نمی توانیم نکنیم
دارد که متأثر از موج جهانی سازی، مرزهای جغرافیایی را در ذهن خود کمرنگ کرده و مدعی است که با گسترش همکاری با کانون های قدرت و ثروت جهانی می توان در حوزه های مختلف، از جمله دانش و فناوری پیشرفت کرد و به رتبه های بالایی دست یافت. طرفداران این نوع نگاه معتقدند صاحبان قدرت در جهان، مایل به رشد همه جهان هستند، ازاین رو نه تنها به دیگر کشورها - که در راه دستیابی به اقتدار تلاش می کنند- اجازه بروز و ظهور ...