سایر منابع:
سایر خبرها
گلزاری: هرگز با بیجه مصاحبه نکردم
گلزاری در خبرآنلاین با ذکر این بیت از مثنوی چشم باز و گوش باز و این ذکا / خیره ام در چشم بندی خدا نوشت: در سال های اول دانشجویی، وقتی برای نخستین بار کتاب عبدالله بن سبا، مرد افسانه ای تاریخ تألیف مرحوم علامه سیدمرتضی عسکری را خواندم، سخت شگفت زده شدم. علامه در این کتاب از قول بعضی از بزرگان گذشته اهل سنت مانند ابن اثیر، ابن کثیر، ابن خلدون و نویسندگان معروف معاصر همانند احمد امین مصری، سید ...
حجت الاسلام بنیانیان: ذکر ملائک، نام گریه کنان سیدالشهداء(ع) است+گزارش تصویری
حسن عسکری علیه السلام می فرماید: مردم آخرالزمان فکر می کنند که دیندار هستند، در حالی که کافر از دنیا می روند . برای همین هم خیلی تشویق کرده اند که اگر در آخرالزمان دین داشته باشید و دو رکعت نماز مستحبی بخوانید، مثل این است که در جنگ بدر در مقابل دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله جنگیده اید . خدا درباره ی رزمندگان جنگ بدر آیه نازل فرموده است. شهدای بدر جایگاه بسیار رفیعی دارند . بی دینی ...
استاد معرفت و دفاع از مبانی اعتقادی شیعه
یدفع البلاء. (45) در روایت چهارم از انس می خوانیم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ... فبهم تسقون و بهم تنصرون، ما مات منهم أحد إلا أبدال الله مکانه آخر. (46) در روایت پنجم از شهربن حوشب می خوانیم: لم تبق الأرض إلا و فیها أربعة عشر، یدفع الله بهم عن أهل الأرض، و یخرج برکتها. (47) و بالاخره در آخرین روایت از زاذان می خوانیم: ما خلت الأرض بعد نوح ...
آشنایی با فضائل امیرالمونین(ع) در جلسه هفتگی آیت الله جاودان
.... یک مرتبه تمام لشکر پیغمبر، تمام همراهان پیغمبر، مثلا اگر هفتاد هزار نفرند، همه دارند همان حرف را می زنند. بساط شان به هم می خورد. حالا این را عرض می کنم. فرمود که من با علی نجوا نکردم. خدا نجوا کرد. یعنی امر، امر خدا بود. خدا به من فرموده بود علی نجوا کن. خب این یعنی چه؟ هی می خواهند بفهماند بابا امیرالمومنین، علی با شماها فرق دارد. با شماها فرق دارد. البته [مطابق آیه 6 سوره فصلت]: قُلْ ...
اخلاق رسانه ای در مکتب اهل بیت
... فعالیت رسانه های جمعی با توجه به مخاطبان گوناگون از جهت سنی، سطح دانش و بنیادهای اعتقادی و باور دینی، برنامه ریزی می شود و در هر مقطعی با معیارهای مربوطه، آنها را بررسی می کنند که آیا اهداف از پیش تعیین شده، تحقق پیدا کرده؟ در افکار و اعمال اجتماعی، اثری دیده می شود ؟ و تغییر و تکاملی پیدا شده است یا نه ؟ رسول خدا(ص) در تشکیل جامعه اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره، اهداف الهی را ...
استاد معرفت و دفاع از حریم ولایت
و به دنبال تلاش و تکاپوی مستمر علمی فراهم آمد، به صورت مکرر درباره جایگاه ولایت گفت و گو کرده و به مناسبت های مختلف، از حریم و مبانی ولایت در برابر برخی از شبهات به دفاع برخاسته است. نگارنده در این مقاله به دنبال آن است که این بعد از اندیشه ها و افکار استاد را بازشناساند. بدین منظور مباحث مقاله را در هفت بخش تنظیم کرده ایم. 1. جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) در اندیشه و منش استاد معرفت؛ 2 ...
تقطیع سخنان بزرگان برای استفاده سوء، خیانت است
ایمان و عمل صالح بسیار سخت و ما لایطاق است و چه کسی می تواند این اعمال ما لایطاق را انجام دهد اما خدا فرموده این طور نیست و به اندازه توان هر کسی، تکلیف وجود دارد همچنین در پاسخ به این بهانه آنان که می گفتند که کار خیر گم می شود فرمود همه چیز در کتابی ثبت و ضبط می شود و حتما انسان نتیجه عملش را می بیند اما مشکل اینها این است که قلوبشان در جهل و ضلالت فرو رفته است و واژه غمرة مبین این مسئله است ...
مثال های قرآنی برای آموختن شاه راه دعا
گری نام های بلند و عالی او پیداست. این حقیقت اینگونه در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است: و ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ ، من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند) ، (سوره ذاریات/56). 3- ضرورت پرهیز از معصیت خداوند. متابعت از هوای نفس و شیطان به عنوان مهم ترین خاستگاه لغزش و انحراف انسان در مسیر عبودیت ...
علیه تفسیر/ سوزان سانتاگ
.... سفسطفه ی لزومِ واقع بودگی هنر را می توان حتی بدون خروج از حیطه ی مسایل نادیده شده در نظریه محاکاتی اصلاح کرد یا کناری گذاشت. واقعیت این است که تمام آگاهی و اندیشه ی غرب درباره هنر در انحصار چارچوب های یونانی نظریه ی هنر به مثابه محاکات یا بازنمایی (7) مانده است. و همین نظریه است که هنر به آن مفهوم یعنی چیزی فراتر و بالاتر از چند اثر هنری دسترس را مساله دار و محتاجِ دفاع می کند ...
هرظلم نوعی دزدی است و امروزدزد فرهنگ داریم
کجا بود؟ حضرت امیرالمومنین در یک جایگاهی بودکه آدم را به آن جایگاه راه نبود. برای آدم او در غیب بود. امیرالمومنین برای آدم در غیب بود. آدم به آنجا راه نداشت. نمی دانست آنجا کجاست. به او گفتند وقتی که گرفتار شدی، اسم این پنج تن را ببر تا خدا تو را ببخشد. سیصد سال بود که آدم گریه کرده بود. سیصد سال گریه کرده بود. می خواهی این سیصد سالت نتیجه بدهد؟ باید این پنج تن را نام ببری. گفت خدایا به... پنج تن ...
بحرین را امام علی نامگذاری کرد.
...، یزدگرد سوم هم کشته شد، و ایران کاملا تسلیم گردید. اما باز هم امام علی فرمود نه، دنیا تمام نشده و هنوز آنسوی کوههای البرز، مردم بسیاری هستند و چون کسی باور نمی کرد، شخصا با همکاری فرزندانش، از راه قزوین به دیلمان و طبرستان رفتند. و از همان موقع مردم شمال ایران، شیعه امام علی شدند. حتی پس از شهادت امیر مومنان، کمک های فراوانی به فرزندان ایشان کردند. از آنها در سر زمین خود نگهداری نمودند که ...
وای بر او
فَوَیْلٌ ثُمَّ وَیْلٌ [ثُمَّ وَیْلٌ لَهُمْ ] ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا وَیْلٌ قَالَ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ أَکْثَرُ أَهْلِهِ مُعَادُوکَ وَ الْقَاتِلُونَ لِذُرِّیَّتِکَ وَ النَّاکِثُ لِبَیْعَتِکَ. تفسیر فرات کوفی، ص216 حضرت علی ع می فرماید که پیامبر اکرم ص روزی به من فرمود: می دانی که جبرئیل به من خبر داد که امتم بعد از من با تو غدر می کنند؛ سپس سه بار فرمود: ویل ...
بررسی شش موضوع فروع دین در صحیفه سجادیه
عده ای را ریشه کن نماید و بدین رو عدل و انصاف را در سراسر جامعه برپا سازد. (14) خداوند متعال درباره این مسئولیت عظیم و با اهمیت می فرماید: وَ قاتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدین (15) و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند، و (هنگام جنگ از حدود الهی ) تجاوز نکنید که خدا تجاوزکاران را دوست ندارد ...
اقدامات فرهنگی شهرداری تهران مصداق ترویج دین و تعظیم شعائر است
......العظمی جوادی آملی نیز ضمن اشاره به آیات انتهایی سوره مبارکه واقعه گفت: خداوند به بعضی ها وعده می دهد که روح و ریحان به آنها هدیه می دهد ، در حالیکه مقربان(مانند رسول مکرم اسلام(ص)، خود روح و ریحانند و این تشبیه نیست . خود این شخص بهشت سیار است و مقرب الهی در دنیا بهشت سیار است و خود مظهر هوالخالق محسوب می شود . فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه آنقدر اسرار در قیامت است که ما ...
سیزده خاطره از شهید علی اکبر شیرودی
فانتوم مانور می داد. او با آن وحشتی که در دل دشمن ایجاد می کرد، بزرگترین ضربات را به آنها می زد".همرزمان این شهید بزرگوار در خصوص شخصیت والای خلبان شیرودی می گویند: روزی در تعقیب ضد انقلاب وقتی خواست راکتی شلیک کند متوجه حضور بچه ای در آن حوالی شد، برگشت و ابتدا با بال هلیکوپتر بچه را ترساند و از آنجا راند و بعد برگشت و حمله کرد. 2) با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور ماه سال 1359 به منطقه ...
حجت الاسلام رضوانی: "عجب" آفت عبادت و بندگی است
خسران در دنیا و آخرت می شود. پس صبر مقوله ی بسیار مهم و تاکید شده است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف درباره ی کتاب شریف اصول کافی فرمودند: اصول کافی برای شیعه کافی است. در اصول کافی روایتی وجود دارد که از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند تعریف صبر چیست؟ ایشان فرمود سه قسمت از صبر را که بگویم معنای صبر را متوجه می شوید. صبر اول، صبر در گناه است. اینکه انسان در مقابل ...
بانویی که شبیه خدیجه کبری سلام ا...علیها بود...
امام حسین (ع ) به گونه ای بود که هر روز چند بار به دیدار حسین (ع ) می پرداخت ، سپس نماز می خواند. در روز عاشورا دو نوجوانش محمد و عون را نزد حسین (ع ) آورد و عرض کرد: ((جدم ابراهیم خلیل (ع ) از درگاه خدا قربانی را قبول فرمود، تو نیز این قربانی را از من بپذیر، اگر چنین نبود که جهاد و جنگ برای زنان روا نیست ، در هر لحظه هزار جان فدای جانان می کردم ، هر ساعت هزار شهادت را می طلبیدم. علامه جزایری ...
مشروح مناظره نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان +تصاویر
آن زمان که بدلیل حمله عراق به کشورمان شرایط خاصی پیش آمده بود در کنار خیل عظیم جوانان غیرتمند آنزمان برای دفاع از ارزشهایمان وارد جبهه های جنگ شدیم . تا پایان هشت سال جنگ تحمیلی در مقاطع مختلف در یگان های عملیاتی از فرماندهی دسته و گردان و اواخر جنگ فرماندهی محور عملیاتی که هدایت چند گردان را برعهده دارد انجام وظیفه کردم . بعد از جنگ عقب ماندگی تحصیلی را جبران کردم و بعد هم در کسوت ...
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر قرآن کریم از منظر استاد معرفت (2)
شاهد حجیت و اعتبار صحابه آیه نفر است. این گروه بر اساس این آیه محضر پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده، تعالیم لازم را فراگرفته و در دین تفقه کرده اند حال بین مردم رفته و آن ها را گسترش داده اند. آیا انذار چیزی جز بیان و اعلام مبانی شریعت و معالم دین است؟ اگر انذار، حجت بالغه نباشد، وجه حذر از آن را چگونه توجیه می کنیم؟ وی همچنین به آیه 143 سوره بقره مبنی بر اینکه این گروه امت وسط و شهید ...
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر قرآن کریم از منظر استاد معرفت (1)
و سلم) مقایسه می کرد، چنین فرمود: "در رکاب پیامبر خدا بودیم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کردیم که این مبارزه بر ایمان و تسلیم ما می افزود و ما را در جاده وسیع حق و صبر و بردباری در برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش ثابت قدم می ساخت ... . پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را دید، خواری و ذلت را بر دشمنان ما نازل و پیروزی را به ما عنایت فرمود تا آنجا که اسلام استحکام یافته ...
چرا باید از سرزمین های اسلامی دفاع کنیم؟(1)
...: به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است؛ زیرا مورد ظلم قرارگرفته اند و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست. همان کسانی که بناحق از خانه هایشان بیرون رانده شدند [آن ها گناهی نداشتند] جز اینکه می گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمی کرد، صومعه ها و کلیساها و کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده می شود، سخت ویران می شد و قطعاً خدا ...
نوآوری و نظرات جدید قرآنی در گفت و گو با آیت الله معرفت (1)
سرد و دیو جور بر آن سامان بارید و چنان که حرث و نسل را به هلاکت کشاند، انسان و انسانیت و شرافت را نیز به مسلخ برد. عالمان چندی را به زندان افکند و بسیاری از آنان را به تیغ ستم در مسلخ عشق و ایمان ذبح کرد و برخی را نیز بیرون راند. آیت الله معرفت از اساتید بزرگ و خوش ذوق آن دیار که اکنون سال ها است در قم به تدریس و تحقیق اشتغال دارند، در پس سال های سیاه و بی روح آن سامان، به ایران آمدند و در ...
دین آدامسی
...؛ امرالله اندرزیان یکی از برنامه های فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام وانقلاب در جنگ نرم وغارتگری مبانی اعتقادی و اخلاقی مردم ،برجسته نمودن ایران باستان و تبلیغ و تکرار آن و توهین به مقدسات اسلامی است .در زمان حکومت پهلوی دوم یکی از مهمترین اقداماتش برای کم رنگ کردن فرهنگ ناب اسلامی و بعد مقابله با آن، تبلیغ باستان گرایی و برگزاری جشن های دوهزار و پانصد ساله و تغییر در ...
نوآوری و نظرات جدید قرآنی در گفت و گو با آیت الله معرفت (2)
...، سرزنش کنید، سیلی بزنید که دیگر از این کارها نکنند! این حکم اولیه بعد با حکم جلد و رجم نسخ شد. این نظریه اکثر فقها است اما آقای خویی می فرمود: آیه دارد: أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً (7) معنای سبیل این است که راه خلاصی بدهد. شما می گویید این راه خلاص که خدا وعده داده، رجم و جلد است! ابوالمسلم اصفهانی الاتی را برای مساحقه والذان را برای لواط می گیرد و به نحوی نسخ را از ...
آنچه وعده داده می شوید حتما به وقوع می پیوندد
نشده باشیم، ما هم کسی را گمراه نمی کنیم. قرآن را وقتی می خوانیم، وعده ها و وعیدهایش را جدی می گیریم. اگر این گونه نیستیم، باور نکرده ایم آنچه را که حتما واقع می شود. بقدری باور نکردن حقایق جدی زندگی برایمان عادی شده که خدا مجبور است چندتا قسم بخورد تا باور کنیم وعده هایش را. در زندگی روزمره مان، چه سخنانی را از چه کسانی قبول می کنیم و بر اساسش اقدام می کنیم و برای دیگران ...
سردار نقدی: ملت ایران برای اقتصاد مقاومتی نباید منتظر کسی باشد
خود را که فرمود : " ان الله یدافع عن الذین آمنوا / خدا خود از اهل ایمان دفاع می کند" به نمایش خواهد گذاشت. سردار نقدی افزود : این واقعه نه فقط نمایش قدرت الهی بود بلکه نمایش اراده الهی هم بود و اراده مصمم الهی بر پیروزی مستضعفین بر مستکبرین هم به نمایش گذاشته شد. خدای متعال فرموده است: "و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین / خدا اراده کرده که ...
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (1)
، تبیین دیدگاه آن بزرگ مرد عرصه ی دانش و فرزانگی درباره ی مفسر ارجمند قرآن کریم، حضرت علامه طباطبایی و اثر قیم و ارزشمند او تفسیر المیزان است. نگارنده مدعی استقصا و استیفای بحث درباره ی موضوع مقاله نیست، زیرا از یک سو، آثار علمی استاد معرفت به تمامی منتشر نشده است. (طبق گفته برخی شاگردان آن مرحوم، التفسیر الاثری الجامع سی جلد است که تاکنون تنها جلد نخست آن چاپ و منتشر شده است. و همچنین خود ...
آسیب شناسی راهکارهای تقریب مذاهب و وحدت اسلامی
اخوت فی الله نیست و نفس اتحاد به خاطر ترس از دشمن مشترک، هدفی والا نیست.علامه شهید مطهری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) به این مطلب اشاره می کند: امام صادق (ع) فرمود: إحذر أن تؤاخی مَن ارادک لطمعٍ أو خوفٍ... بترس از کسی که با تو برادری و دوستی می کند ولی به خاطر یک طمع یا خوف و ترسی که در بین هست. گاهی عامل خوف سبب دوستیها می شود و افراد را به خاطر یک دشمن مشترک با یکدیگر جمع می کند. ...
مصاحبه با استاد معرفت پیرامون شماری از مباحث قرآنی (2)
شیعه برده شود. امر دایر بود که آبروی شیعه و قرآن را حفظ کنم و یا چند نفر از این اشخاص را. علامه سبحانی وقتی کتاب ما را دید، بسیار ما را تحسین کرد و فرمود: من تحسین می کنم تو را که می توانستی آنچه را سال ها در دل ما بود، پیاده کنی و بسیار کار خوبی کردی؛ و این سید چه کارها کرده که به ضرر شیعه تمام شده . علامه عسگری نیز از طریق تلفن تماس گرفت و عبارتش این بود که: بردت قلبی برد الله قلبک، ثلجت ...
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (2)
مفاد آیه این است که آن حضرت نمی خوانده و نمی نوشته، گرچه ممکن است قدرت بر آن داشته. این برداشت، در جهت استدلال و سیاق آن مناسب تر است. (53) 32. نسبت دادن آفرینش به دست خدا در آیه ی قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ (54) نسبتی تشریفی است (برای شرافت بخشیدن به انسان)، نه اختصاص. در آیه ی نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی (55) نیز اضافه تشریفی است و تثنیه ید در ...