سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام صدیقی:'زبان امروز' زبان هنر و دنیای مجازی است/برگزیدگان رسانه های علوی معرفی شدند
الله جوادی آملی سال گذشته در همایشی فرمودند فضای مجازی وجود ندارد، هر چه که به ذهن شما می تواند تصویر شود، حقیقت است، بنابراین آنچه که ما در آن زندگی می کنیم حقیقت است و این در فراروند پیش می رود و همه حواس انسان در فضای مجازی شبیه سازی می شود. *تولید محتوا در فضای مجازی از حمایت کافی برخوردار نیست در بخش دیگری از این مراسم، ابوالقاسم حبیبی دبیر دومین جشنواره رسانه های علوی به ...
فرهنگ در رسانه
دچار شود. اگرچه با همه نقدهایی که به انحلال شورایعالی سینما وجود دارد باید وضعیت آن را در سال های اخیر به نقد درآورد که بدون وجود خروجی مناسب تنها دارای یک نام بود و بس. البته باید دانست نهادهای بسیاری همین حالا وجود دارند که چنین حالت خواب گرفته ای به خود گرفته اند و در واقع برخلاف گفته های مسؤولان امر مبنی بر اینکه ناکارآمدی شورایعالی سینما دلیلی برای تعطیلی اش بوده است، باید سراغ گزینه های دیگر و ...
ریشه تمام مصیبت های اقتصادی کجاست ؟!
های کلاسیک یا آزادی خواه (libertarian) لقب می دهند، اما این القاب هم گمراه کننده است و هم شدیدا رد گم کن، چون معنای چنین القابی این است که کتاب های راه بندگی ، بوروکراسی ، یا اثر کلاسیک فریدمن با عنوان سرمایه داری و آزادی هیچ حرف جدیدی نسبت به آثار کلاسیک ندارد. *** علی رغم همه ی این حرف و حدیث ها، نکته ی تحسین آمیزی در پروژه ی نئولیبرال یا دست کم در مراحل اولیه اش وجود دارد ...
آیت الله معرفت (ره) و دفاع از مواضع قرآنی شیعه
، آنچه که مورد اشکال مستشرقان است، جزو مبانی قطعی شیعه نیز است و شیعه دو وظیفه عمده دارد. یکی حراست از مبانی دینی مشترک با دیگر مذاهب و دیگری حراست و تقویت مبانی خاص خود. لذا استاد معرفت (رحمة الله علیه) دست به تألیف کتابی به نام شبهات و ردود حول القرآن الکریم زدند که در 610 صفحه، مطالبی بسیار ارزنده را شامل است. اکثر شبهات مطرح شده مربوط به اصل اسلام است و به شیعه اختصاص ندارند. (32) ...
استاد معرفت و دفاع از مبانی اعتقادی شیعه
، این عمل را به ابوبکر و حتّی عثمان و عبدالرحمان بن عوف نسبت داد. غفلتی که دروغ پردازان در این فضیلت تراشی مرتکب شدند، باعث شد که دروغ آن ها به زودی افشا و توطئه آن ها در نطفه خفه شود. مؤلّف گرامی با چینش منطقی بحث و پیش بردن گام به گام آن، دست آلوده ی جعل کنندگان این روایت ها را به روشنی آشکار ساخت. استاد ابتدا اصل روایت را به این صورت نقل می کند: آلوسی در تفسیرش از قول برخی نقل می کند ...
روش شناسی شناخت علوم انسانی از منظر فطرت
. [16] صحیفه نور جلد 14 صفحه 254. [17] صحیفه امام، ج 14، ص 169. [18] جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، امام خمینی (ره)، ص 23. علیرضا مظاهری، طلبه پایه چهارم حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) مرند، کارشناسی مهندسی عمران، دانشگاه تبریز عباس علیرضایی، طلبه پایه اول حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) مرند، کارشناسی مهندسی IT، دانشگاه تبریز عبدالاحد قراری،مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) مرند ...
آشنایی با فضائل امیرالمونین(ع) در جلسه هفتگی آیت الله جاودان
ها هفتصد نفر بودند. خب. اینها هم چه عرض کنیم؟ نالوتی گری کردند. با اینکه پیروزی اول به دست آمد. ببینید اولین پرچم دار را امیرالمومنین زد. این تقریبا بزرگ ترین قدرت و پهلوان لشکر دشمن بود. طلحه بن ابی طلحه. امیرالمومنین هم قاعده اش این بود که یک دانه ضربت می زد. تمام شد. یک ضربت زد و تمام شد. نفر بعد آمد، تمام شد. نفر بعد آمد، تمام شد. نه نفر یا شاید هم بیشتر، ده نفر؛ خاندانی بود. خاندان عبدالدار ...
چیستی اجتهاد
عملیات کشف آیت الله علیدوست دیگر سخنران، سخنان خود را چنین آغاز کرد: من صحبت هایم را به دو محور ماهیت اجتهاد و گستره اجتهاد اختصاص می دهم. ما در مجموعه معارف دین اصلی به نام توحید درتشریع دین داریم. قرآن کریم این اصل را بارها مورد یادآوری قرار داده است. در روایت هم زیاد دیده می شود. عقل انسانی ادراک می کند که هیچ شخص و نهادی بر دیگری حکومت ندارد تا بخواهد برای او قانون جعل کند. قانونی که ...
استاد معرفت و دفاع از حریم ولایت
(48) به بریدن دست دزد فرمان داده است؛ اما از ظاهر آیه به دست نمی آید که محل قطع دست کجا است و مثلاً از بازو، آرنج، مچ دست یا بن انگشتان باید بریده شود. این امر زمینه ساز اختلاف میان مفسران و فقیهان شد. بر اساس گزارش های تاریخی در زمان معتصم عباسی اختلاف بر سر این امر با دستگیری یک دزد چنان بالا گرفت که او ناگزیر شد فقیهان مشهور عصر خود از مذاهب مختلف و نیز امام جواد (علیه السلام) را حاضر کند. فقها ...
مدل شاه عباس برای حکومت نوین صفوی
اصفهان نصف جهان جمله مقرّند بدان که در آفاق چنان شهر معظم نبود (تاریخ عالم آرای عباسی: 3/945) تصمیم شاه عباس برای پایتخت کردن اصفهان، تصمیم بزرگی بود. صفویان ابتدا در تبریز خاستگاه اصلی خود و سپس، به دلیل تهدیدات مکرر عثمانی ها، قزوین را مرکز قرار دادند که آن زمان اقدامی کاملا منطقی بود. اقدام شاه عباس در ادامه همان تحولات قابل ارزیابی است. سیاست صفویان اول، توسعه در سمت شمال غرب و شمال شرق بود، اما شاه عباس به جنوب هم که دروازه تجاری ایران بود، آن هم با بسته شدن دروازه عثمانی و خراسان (که دو ...
فرهنگ در رسانه
جشنواره بین المللی فجر است. این نام سال هاست برای این بخش انتخاب شده و ربطی به تغییرات جشنواره و جدا شدن آن از بخش ملی ندارد. عنوان سعادت که بیان کننده عاقبت خیر و رو به تعالی است آیا در سینمای ایران به طور کامل دیده می شود یا اینکه حتی بخش هایی از آن نیز در این سینما وجود دارد؟! نگاهی به اتفاقات سینمایی نشان می دهد تنها دلخوشی سینمایی ها در این سال ها رکورد شکنی فروش فیلم های اکران نوروزی بوده و ...
بررسی شش موضوع فروع دین در صحیفه سجادیه
سازمان اوقاف وامور خیریه ، تهران ، تیرماه 1390. 17. کرمانشاهی، حسن، شهود وشناخت، با مقدمه آیت آلله جوادی آملی، چاپ چهارم، موسسه بوستان کتاب، قم ، تابستان 1388. 18. کلینی رازی، شیخ ابو جعفربن یعقوب بن اسحاق، اصول کافی، مترجم: شیخ محمد باقرکمره ای، چاپ چهارم، انتشارات اسوه، قم،1379ه .ش. 19. مجلسی، محمدباقر، بحار لانوار، چاپ اول، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت ، لبنان ...
می خواستم ببینم در سپاه حسین ع هستم یا نه!
این روزها رسم بر این است که به محض شنیدن خبر شهادت یکی از مدافعان حرم، اصحاب رسانه به سراغ خانواده شهید می روند و درباره ایشان گفت وگو می کنند اما این بار بخت با ما یار است و شهید زنده است و با پای خودش برگشته تا احوالاتش را بی واسطه از زبان خودش بشنویم. سراغ خانه کربلایی حبیب عبداللهی را می گیریم. در محله شان همه او را می شناسند و به اشاره ای، خانه را پیدا می کنیم. مادر خانواده با چادر سفید و صورت نورانی اش، همچون فرشته ای بال ...
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر قرآن کریم از منظر استاد معرفت (2)
...، واقف است؛ اما این جنایت ها مانع نشده تا جریان صحیح و مورد تأیید صحابه را انکار کنند و از ثنا و ستایش آن ها دست بکشند. 3. اعتبار و ارزش تفاسیر رسیده، از صحابه به دلیل قرب آنان به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزشی ندارد، همان گونه که علامه طباطبایی- در جلد سوم المیزان صفحه هشتاد و پنج- پاسخ داده و به خصوص بر مسأله وجود اختلاف میان آن ها در فهم آیات تأکید شده است. (28) ...
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر قرآن کریم از منظر استاد معرفت (1)
السلام) ولایت آن ها را بر مؤمنان لازم می شمرد (18) یا بلال که او را اول سبقت گیرنده به بهشت دانسته اند (19) و جابربن عبدالله انصاری که امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: تو از ما اهل بیت هستی و ابغض الله من ابغضک و احبّ من احبک. (20) حذیفة بن یمان شخصیت ثابت قدمی که ولایت او در کنار ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) و تعدادی از صحابه بزرگ نظیر سلمان، ابوذر ...
روزنامه های دوشنبه
، امروز کجا هستند؟ این روزنامه با انتشار عنوان کشورهای مستقل به یکدیگر نزدیک شوند، نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی، با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری های متنوع اقتصادی و سیاسی، خاطرنشان کردند: کشورهای مستقل باید هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و همکاری های خود را با وجود اخلالگری های بعضی از قدرت های استکباری افزایش ...
بررسی فراز وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ سوره انسان
؛ زیرا دلیل معتبر و روایت صحیح وجود دارد مبنی بر این که مرجع ضمیر الیهم با این که ضمیر جمع است، یک نفر بیش نیست و آن حاطب بن ابی بلتعه است که با قریش و دشمنان اسلام مکاتبه سرّی داشت. دربارۀ آیۀ یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدِینَه لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ (منافقون: 8) روایت صحیحی وجود دارد که قائل این سخن یک نفر بیش نیست و او عبد الله بن ابی بن سلول رئیس منافقان است ...
نوآوری و نظرات جدید قرآنی در گفت و گو با آیت الله معرفت (1)
.... حال اگر دست را اندکی به سر بکشند، معنای الصاق امتثال می شود. این دقت را امام صادق (علیه السلام) به زراره یاد می دهد. بینات: با پیشرفت علم تفسیر می بینیم که دانشمندان در هر عصر به برداشت ها و فهم های جدیدی از آیات رسیده اند. روایات بطون سبعه هم شاید به همین مسأله اشاره داشته باشد. سئوال این جا است که آیا مرز و پایانی برای دریافت پیام های جدید وجود دارد؟ استاد ...
مصاحبه با استاد معرفت پیرامون شماری از مباحث قرآنی (1)
؟ آیت الله معرفت: در باب مسأله زبان قرآن یک مقدار اصل مسأله ابهام دارد و در مسایلی که مطرح می کنند توجه ندارند که خود سئوال چیست و یعنی چه؟ یعنی پرسش را درست نمی توانند طرح کنند. دلیلش هم این است که مسأله را علامه در تفسیرالمیزان مطرح کرده است و به سبب گنگ بودن سؤال، هیچ کس بدان توجهی نکرده است. ایشان در بحث تفسیر به رأی در جلد سوم مبحثی را مطرح می کنند و آن این است که ...
نوآوری و نظرات جدید قرآنی در گفت و گو با آیت الله معرفت (2)
می گفتیم آیات منسوخ با مکرراتش بیش از 20 آیه نمی شود. در جلد اوّل التمهید هم همین مقدار چاپ شد. اما استاد ما آقای خویی به کلی منکر نسخ بود و حتی آیه ای که ما برای نقص مطلب عرض می کردیم، ایشان نپذیرفت. البته ما آن موقع قانع نشدیم، ولی به مرور زمان فهمیدیم که حق با استاد بوده است. بینات: پس منظور از ناسخ و منسوخ در روایات چیست؟ استاد: این که در ...
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (1)
کتاب حکیم یاد کرده که از سنخ الفاظ و معانی نیست و معارف قرآن بر آن تکیه دارد، بلکه از سنخ عالم امر است و در جایگاه بلند عالم ملکوت قرار دارد و هرگز دست آلودگان عالم خاکی به آن نمی رسد. (10) بر پایه این اعتقاد، قرآن کتابی یکپارچه و برخوردار از وحدت سیاق عمومی است که بر اساس آن، تفسیر قرآن به قرآن توجیه پذیر است و شبهه ی عدم تناسب آیات که ممکن است به استناد نزول نجومی طرح شود، رخت برمی بندد ...
مصاحبه با استاد معرفت پیرامون شماری از مباحث قرآنی (2)
نام ترجمه معنوی در اختیار تمام مسلمانان جهان قرار گیرد، اما مسأله ای که اینجا مطرح شده، این است که آن ترجمه حکم قرآن را ندارد، یعنی احکامی که در فقه برای قرآن گفته اند، برای این مورد نیست. مثلاً دست بی وضو به آن زدن مانعی ندارد، یا سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (6) که ترجمه شده جواز القرائه بها فی الصلوة لایجوز یعنی هیچ یک از احکام شرعی بر این ترجمه بار نیست. کیهان فرهنگی: ...
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (2)
. 9/2. روایات عرض بر کتاب و حدیث ثقلین. 9/3. ادله ی وجود قائلین به تحریف تماماً مخدوش هستند. 9/4. جمع اولیه قرآن در زمان ابوبکر بوده است. 9/5. اتمام جمع آن در زمان عثمان بوده است. 9/6. روایاتی که جمع اول و دوم قرآن را افاده می کنند، مفید قطع هستند که در زمان حیات نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جمع شده، بدون اینکه کمی و زیادی در آن راه پیدا کرده باشد. 9/ ...
بررسی دو روایت ضعیف السند جعلی درباره پیامبر (ص) و امام حسین (ع)
است؟ متن حدیث: محمد بن یحیی، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهیم بن محمد الثقفی، عن علی بن المعلی، عن أخیه محمد، عن درست بن أبی منصور، عن علی بن أبی حمزة عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: لما ولد النبی صلی الله علیه وآله مکث أیاما لیس له لبن، فألقاه أبو طالب علی ثدی نفسه، فأنزل الله فیه لبنا فرضع منه أیاما حتی وقع أبو طالب علی حلیمة السعدیة فدفعه إلیها (1 و 2). ترجمه ...
استاد آیت الله معرفت از منظر اخلاق علمی
...، مرزهای کاملاً مشخص و معین دین و شریعت را درنوردیده و مسلمات بی چون و چرا را زیر سئوال برده است. پیدا است که حساب این دست از خام اندیشی های نوانگارانه را از آزاداندیشی هایی از نوع آنچه از امثال علامه حلی ها و امام خمینی سراغ داریم، می بایست جدا کرد. با این مقدمه باید اذعان کرد که استاد آیت الله معرفت (حفظ الله) از زمره عالمان آزاداندیش و نوگرای عصر ما است. نخست می بایست بر دو نکته ...
سفرنامه حج یک کشاورز ساده ساکن روستای جرین شهرستان خدابنده
نیز در دست است که از همین راه انجام شده که عبارتند از: سفرنامه حج عبدالله امیر نظام قراگوزلو که با شیخ فضل الله نوری 15 شوال آغاز شده و پس از رسیدن به استامبول در 27 شوال و نه روز اقامت در این شهر در پنجم ذی حجّه به مکه رسیده است. امیر نظام این مسیر را در چهل و دو روز پیموده که منصب حکومتی او و همراهی شیخ فضل الله نوری _ از علمای طراز اوّل پایتخت _ دلیل سرعت و عدم تأخیر او در این سفر است. دیگری ...
چرا زلیخا بار دیگر جوان شد؟
ها افزوده نشد، مگر نفرتشان. امیرالمؤمنین، آن کسی است که باز در روایت دیگری در تفسیر قول پروردگار عالم که فرموده: وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَدا - هر کس از ذکر پروردگارش، روی گردان است، در عذاب سختی انداخته می شود- آمده است. ابن عبّاس بیان می کند که پیامبر فرمودند: ذکر ربه ولایة علی بن ابی طالب ، ذکر خداوند، ولایت امیرالمؤمنین است. *چرا برای ...