سایر منابع:
سایر خبرها
علی پروین: قرار بود دکتر بشوم!
هافبک های کناری داشتیم که این وظیفه را به بهترین نحو در زمین اجرا می کردند. پس این دلیل اول توجه ما به سانتر از جناحین بود و دلیل دوم و مهمتر این قضیه مربوط به اتفاقاتی است که بعد از یک سانتر خوب درون محوطه هجده قدم حریف رخ می داد. در واقع شما با این سیستم اجازه داشتین فرصت کافی برای پوشش دادن نقاط ضعف را از خط دفاع حریف بگیرید و می توانید حتی به اتفاقات احتمالی درون محوطه جریمه و اشتباهات فردی ...
نارنجی پوشان البرزی تر ازگذشته به میدان می روند/هوادارخریدنی نیست
تیم نارنجی پوش البرزی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که در حال حاضر وضعیت تیم سایپا را چگونه ارزیابی می کنید؟ می گوید: وضعیت تیم سایپا خوب است و تمرینات به طور منظم برگزار می شود. جلالی پیشتر از این درباره بازی آخر سایپا در اصفهان گفته بود که بازی تلخی داشته اند وی، در این باره می افزاید: بازی آخر سایپا در اصفهان بازی سختی بود و بیشتر از یک بازی معمولی و یک باخت تلخ بود. وی از عقب ...
انتظارات سینماگران از دولت دربرابر مشکلات معیشتی
بد نشود. بیایید با روح بهار زمستان را از سر و روی سینمایمان بتکاتیم. این تهیه کننده در ادامه افزود: میدانم که میدانید خودمان باید به فکر خود و سینمایمان باشیم و اگرنه در هر دوره ای فقط وعده و وعید نصیبمان می شود. نزدیک به دو سال است که مسئولان سینمایی و مدیران این سازمان در دولت تدبیر و امید به کار گمارده شده اند اما اتفاقی که حالمان را خوب کند رخ نداده است. وی افزود: ما ...
خراسان رضوی 93 در یک نگاه
دولتهای گذشته در کنار آخرین سمتش در مقام مسئول نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت چهره ای معتدل، مسلط و کارآمد از وی نشان می دهد که توان کار با گرایشهای مختلف سیاسی را در عرصه مدیریتی دارد. با آغاز مدیریت رشیدیان در جایگاه استاندار خراسان رضوی روند تغییر فرمانداران شهرستانهای این استان با تاکید بر سابقه فعالیت موثر در وزارت کشور، کارآمدی و آگاهی نسبت به ویژگیهای ...
نیمه تاریک بازار ویلاهای شمال
جوانب لازم قبل از انجام معامله را رعایت کنند تا در تور ویلاهای یکبارمصرف –ویلاهایی که خریداران بی اطلاع، صاحب اول و آخر آن خواهند بود- نیفتند. به گزارش دنیای اقتصاد ، کارشناسان املاک 10 راه اصلی برای تشخیص ناخالصی در بازار ویلا را به خریداران توصیه می کنند. اولین اقدام، استفاده از مشاوره افراد محلی و ساکنان منطقه برای اطلاع از اوضاع بازار ویلاهای منطقه است. تجربه نشان ...
مصاحبه منتشر نشده امام خامنه ای با موضوع هنرو سینما / جاذبه داشتن فیلم و پیام داشتن آن منافات ندارد
انقلاب اسلامی است - در یک فیلم باشد، این فیلم باید به همان اندازه پیه بی جاذبگی را به تنش بمالد! خیال کرده اند که جاذبه داشتن یک فیلم و پیام داشتن آن منافات دارد. یعنی اگر اسلامی و انقلابی نبود، حتما با جاذبه است! این معادله درستی نیست. گاهی خود پیام جاذبه می بخشد؛ یعنی محتوا، تکنیک را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یک محتوای خیلی خوب، ضعف تکنیک فیلم را هم گاهی اوقات می پوشاند و بیننده حرفی را که دوست می ...
مدیریت جهادی یعنی حاشیه سازی سیاسی ممنوع
نظر می رسد در فرهنگ اسلامی مدیریت جهادی با حفظ تکثر آرا قابل جمع است * چرا همواره بخشی از انرژی مدیران، حتی در بخشهای غیر سیاسی، صرف امور سیاسی می شود و اصلاً چرا باید در جریان رقابتهای سیاسی، به جای بیان نقاط قوت، سراغ نقاط ضعف رقیب برویم و به جای نقد، گرفتار تخریب شویم؟ -نظام مدیریت کشور از اشکالات بنیادی برخوردار است و اگر ریشه یابی نماییم، همان طور که امام راحل فرمودند ...
عملکرد ضعیف در مبارزه با فساد/توقف دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها/اظهار بی اطلاعی از تشکیل حزب های ...
گفتگو نقطه قوت لایحه بودجه سال 1394 را کاهش اتکای بودجه به نفت از 31 درصد به 25 درصد و یکی از ضعف های آن را کاهش سهم صندوق توسعه ملی دانست و در ادامه به نتایج ناگوار عدم افزایش قیمت حامل های انرژی توسط دولت اشاره کرد. وی با ابراز تاسف، روند اجرای هدفمندی یارانه ها را توسط دولت در توقف کامل دانست و بیان کرد که این عمل مجددا ما را به یک فاصله عمیق بین قیمت های داخلی و خارجی می کشاند درنتیجه ...
شخصیت شناسی: آیا شما خودشیفته اید؟
در ما نشان می دهد؛ بیشتر از 50 درصد یا کمتر از 50 درصد؟ مهم این است که با خودمان صادق باشیم. خودشیفتگی فروتنی واقع بینانه 1 به راحتی می توانم بر روی دیگران نفوذ و تاثیر داشته باشم. در پی تاثیرگذاشتن بر اطرافیان و نفوذ در دیگران نیستم. 2 کاری نیست که دیگران بتوانند انجام بدهند و من نتوانم. ترجیح می دم نسبتا ...
"حاجی فیروزها"ی قلابی
آوران نوروز بودند که در مناطق مختلف با عناوین و شخصیت های متفاوتی پیام رسانی می کردند، افزود: به مرور زمان نام خواجه پیروز به حاجی فیروز تغییر پیدا کرد که البته شخصیت والای آن تا سال ها همچنان حفظ می شد. وی در این باره با بیان اینکه گفته می شود شخصیت پیروز یا همان سیاه و مبارک، پیرو خط سیاه وش است؛ یعنی وش (صورت) خود را سیاه می کند و می خواهد مثل سیاوش باشد، ادامه داد: سیاوش در داستان های ...
پرچمداران موبایل در بازار تهران
6 می دهد که چند هفته قبل در جریان کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونا به همگان معرفی شد. جنس پلاستیکی این گوشی یکی از نقاط ضعف طراحی آن به شمار می رود اما در مقابل این گوشی 145 گرمی مزیت هایی چون سرعت بالا و صفحه نمایش فول اچ دی دارد. پردازنده گلکسی اس 5 از نوع چهار هسته ای Exynos است و دوربین آن هم 16 مگاپیکسلی است. نقطه قوت دیگر آن ضد آب بودن و تجهیز به سنسور اثر انگشت و همچنین باتری خوب 2800 میلی ...
تراکتور هم به نماینده عربستان باخت+جدول
نمایش گذاشتند و موقعیت هایی برای گلزنی داشتند اما نتوانستند از آن سودی ببرند. تراکتورسازی هم چند موقعیت خوب داشت و می توانست دروازه میزبان را باز کند اما این اتفاق رخ نداد. در شروع نیمه دوم تیم الاهلی برای رسیدن به گل تلاش بیشتری از خود نشان داد و تراکتورسازی بیشتر دل به ضد حملات بسته بود و دفاع را از میانه میدان در دستور کارش قرارداده بود. با این حال تا دقیقه 60 فرصت مطلوبی برای گلزنی ...
بدون شبکه های اجتماعی زندگی چه شکلیه؟
هفته نامه عصر ارتباط - میثم لطفی: همه کسانی که با من آشنایی دارند، به خوبی می دانند که از شهریور 1387 به بعد بخشی از حیات روزانه من در شبکه های اجتماعی دنبال می شود و تنها فضایی که ترجیح می دهم قسمت هایی از زندگی خصوصی خود را روی آن منعکس کنم، همین پلتفرم های مجازی است. در این دوره زمانی سعی کردم غم ها، شادی ها، دلتنگی ها، لحظات فراموش نشدنی، خاطرات خوب... و هر آنچه را برایم اتفاق افتاد با شبکه ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
فرانسه را هم در ایران خواندم و بعد در پاریس ادامه دادم. وقتی یکی از سفرای ایران در سازمان ملل شدید دقیقا چند ساله بودید؟ 26 سالم بود. خیلی ها هم به من فحش می دهند که در 26 سالگی چرا سفیر شدم. خیلی ها نقد داشتند، خیلی ها مسخره می کردند ولی کسانی که به من ماموریت دادند سابقه من را از دوران جنگ می دانستند، آقایان هاشمی و دکتر ولایتی خوب من را می شناختند و مقام معظم رهبری کارنامه من ...
این ذهن ها تا کی می خواهند برای مردم ما تصمیم بگیرند؟/ محمد سریر، مدیر عامل سابق خانه موسیقی: رپ، موسیقی ...
. در حوزه موسیقی کلامی این موسیقی چندان جایگاهی ندارد چون نغمگی و ملودی این نوع موسیقی در حول و حوش یک یا دو نت بیشتر حرکت نمی کند، بنابراین یک شکل تکراری است. از یک نت خاص که بر روی آن کلام گذاشته شده و در حقیقت یک ریتم مشخص و تکراری است. وی ادامه داد: در مجموع اگر از راه تعریف موسیقی بخواهیم بررسی کنیم باید گفت موسیقی بسیار ضعیفی دارد، چیزی که در این نوع موسیقی در غرب معمول بوده و شده ...
هزارویک شب مدرن
.... چون در این فضا می توانیم بعضی از مشکلاتی که هست را نه تنها در مورد این فیلم، بلکه درباره فیلم های دیگری نیز حل کنیم. خوشبختانه مقدمات این مساله فراهم شده. با این مقدمه نمایش فیلم رخ دیوانه زودتر اتفاق افتاد و در این اکران از خدمات سینماهای متعلق به سینمای حوزه هم برخوردار شدم. ازاین نظر اتفاق خوبی افتاد تا بعدا راحت تر بتوانیم با همکاری حوزه فیلم زادبوم را هم اکران کنیم. یعنی سوءتفاهمات ...
محمد دایی: از 9 بازیکنی که آوردند فقط دو نفر بازی می کنند/رهبری فرد نشان داد وجود دارد
اظهار داشت: بهروز شاید زمانی حرف هایی زده باشد اما آن قدر وجود دارد و منش دارد که اشتباهش را می پذیرد.انسان جایزالخطاست. وی ادامه داد:متاسفانه در آن مقطع فقط بهروز نبود و یک عده ای بودند که علیه کادر فنی بودند ولی الان فقط کارشان تمجید از کادر فعلی است.شاید بین برخی پیشکسوتان شفیق بده بستان هایی وجود دارد که من خبر ندارم. دایی درباره انتقادات به بازیکنانی که با حضور درخشان به پرسپولیس پیوستند گفت:صلاح مملکت خویش خسروان دانند.9 بازیکن را مربیان پرسپولیس پس از ما آوردند و فقط دو تای آنها بازی کردند.بهتر است مردم در این باره قضاوت کنند. ...
نتایج ضعیف پرسپولیس ادامه دارد
روز اول هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا با ناکامی پرسپولیس همراه بود. قرمزها که پیش از این با دو بازی و کسب شش امتیاز در صدر جدول گروه خود بودند. سه شنبه شب در عربستان برابر النصر به میدان رفتند و در یک بازی ضعیف با سه گل مغلوب حریف خود شدند. پرسپولیس برخلاف انتظار، بازی را خوب شروع کرد و حتی می توانست به گل برسد، اما هر چه بر دقایق بازی اضافه می شد، این تیم النصر بود که بر بازی مسلط می شد تا اینکه در ...
پرسپولیس زیر سایه شک!
داشته باشند. فکر می کنم تعویض های کادر فنی در بازی با النصر بسیار بحث برانگیز بود. این نکته ای است که مهرداد میناوند هم در گفت وگو با همین رسانه روی آن تاکید می کند: بزرگترین ضعف پرسپولیس مقابل النصر تعویض های درخشان بود. صادقیان بازیکن 20 دقیقه ای نیست و باید زودتر به میدان می آمد یا حتی علی علیپور هم باید اینطور می شد. فوتبال طوری شده که دیگر روی کاکل یک بازیکن نمی چرخد به خاطر همین معتقدم که غیبت ...
جهانگیری: مذاکرات را حتما به نتیجه می رسانیم
لوزان سوئیس برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان ماه در حال برگزاری است، گفت: اوباما بخت رسیدن به توافق با ایران درباره برنامه هسته ای بحث انگیز تهران را همچنان 50 - 50 می داند. او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات صالحی مبنی بر اینکه دو کشور درباره 90 درصد مسائل فنی به توافق رسیده اند، گفت: برای ما این احتمال همچنان 50 به 50 است. در عین حال سخنگوی باراک اوباما تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات ...
7گام به سوی رشد پایدار
دنیای اقتصاد: نتایج به دست آمده از یک پژوهش اقتصادی در 7 محور عملکرد ضعیف اقتصاد ایران در دوره بعد از انقلاب ، تهدیدها و فرصت های محیط بیرونی برای رشد پایدار درازمدت اقتصاد ایران ، عوامل درونی بازدارنده رشد درازمدت و پایدار ، چشم انداز رشد درازمدت ، اصلاحات ساختاری و نهادی ، سیاست های ارتقای رقابت پذیری کشور در سطح جهانی و آمایش سرزمین و مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد برای برون رفت از تله تعادل ...
ورزش ایران در سال 93
چند مسابقه مهم گرند پری برای کسب 4سهمیه المپیک در بخش مردان را پیش رو داشت. نتیجه عملکرد مثبت تکواندو در سال 93 این بوده که ایران چهار نماینده به نام های فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی را در رنکینگ برترین های المپیکی دارد و این ورزشکاران در صورت ادامه روند خود می توانند هر 4 سهمیه المپیک 2016 ریو در بخش مردان را بدست آورند. این چهار ملی پوش و نفرات پشتوانه خوبی که پشت سر ...
نگاهی به دوئل استراتژیک ایران و آمریکا و سناریوهای احتمالی +دانلود
...> مذاکرات 1+5 و ایران اساساً بسط یک بازی مجموع-صفر طولانی و چنددهه ای است. آنها در دوئلی هستند که در آن هر طرف از هر مشوقی برای پیگیری منافع خود بهره برده و به این کار ادامه خواهد داد. این امر نه تنها مذاکرات جاری را شکل داده است، بلکه رفتار آتی دولت های درگیر را نیز شکل خواهد داد. آنها بدنبال بهره برداری از هر توافق بدست آمده در جهت منافع خود در طول مدت مذاکرات خواهند بود. آمریکا و ...
پردیس آزادی دانشگاه یزد، مدلی پیشرو در ارتباط با صنعت
پردیس آزادی دانشگاه یزد با زیر بنای پنج هزار متر مربع در فضای فیزیکی مستقل از دانشگاه یزد کار خود را آغاز کرده است، این پردیس دارای دو هزار متر فضای فیزیکی آموزشی است و از لحاظ قانون و مقررات آموزشی کاملا وابسته به دانشگاه یزد است. به گفته علیرضا ناصر صدرآبادی، رییس پردیس آزادی دانشگاه یزد، ساخت و ساز و مرمت مکان استقرار پردیس خودگردان در تابستان امسال انجام شد. وی گفت: وضعیت خاصی که در پذیرش دانشجوی پردیس آزادی در سال تحصیلی جدید با آن مواجه بودیم تقسیم بندی داوطلبان به دو گروه بود، گروه اول همراه با کنکور سراسری وارد پردیس می شوند و گروه دوم که به صورت متمرکز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پردیس راه می یابند و پس از اعلام نتایج در آخر شهریور ماه پذیرفته شدگان برای ثبت نام اقدام می کنند. وی با بیان اینکه دانشجویان پردیس خودگردان طبق قانون از امکانات آموزش رایگان بی بهره هستند، در خصوص وجود امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در پردیس گفت: در عین اینکه پردیس از سایت کامپیوتر مجهز برخوردار است و دانشجویان می توانند از کتابخانه دانشگاه یزد هم استفاده کنند، در حال حاضر برنامه به این شکل است که دانشجویان پردیس از امکانات آزمایشگاهی دانشکده های دانشگاه یزد استفاده می کنند البته سعی می کنیم کلیه امکانات آزمایشگاهی را برای پردیس آزادی فراهم کنیم که این مهم در کوتاه مدت میسر نیست. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه بیشترین دغدغه فعلی پردیس خودگردان، تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی لازم و متناسب با تعداد نفرات دانشجویان است، اظهار کرد: دو هدف، نیاز جامعه و تقاضای صنعت در اولویت پردیس آزادی است به طوری که پردیس دانشگاه یزد قصد دارد مدلی باشد از دانشگاه یزد پیشرو در ارتباط با صنعت، بنابراین سطح مطالب، سوالات و مباحث برگرفته از نیاز صنعت تعریف خواهد شد و نتایج دوره قبل نیز نشان داد فعالیت پردیس آزادی دانشگاه یزد نتیجه خوبی در آموزش و پژوهش برای دانشگاه یزد به ارمغان خواهد آورد. وی افزود: سطح علمی و تدریس پردیس آزادی منطبق با دانشگاه یزد خواهد بود ضمن اینکه فعلا از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد برای تدریس استفاده می کنیم. همچنین دانشجویان برخی رشته ها مانند معماری دارای آتلیه هستند، سالن کامپیوتر مجهز شده است و آزمایشگاه شیمی و فیزیک هم در دستور کار است که برای راه اندازی و تجهیز کامل آن به فرصت بیشتری نیاز داریم. وی در پاسخ به این سوال که پردیس آزادی چه تاثیری در توسعه رشته های دانشگاه یزد دارد بیان کرد: پردیس آزادی با هدف برطرف کردن نیاز آموزشی جامعه و صنعت و تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه تاسیس شده است. در عین حال با توجه قوانین، صرفا می تواند در رشته هایی که دانشگاه یزد در دوره روزانه مجوز تاسیس آنها را دارد اقدام به پذیرش دانشجو کند ضمن اینکه تعداد ورودی های پردیس آزادی هم به طور مستقیم به تعداد ورودی هر رشته در دانشگاه یزد مرتبط است و پردیس مجوز ندارد بیش از تعداد مصوب دانشجو در هر رشته از دانشگاه یزد، اقدام به پذیرش دانشجو کند. صدرآبادی تصریح کرد: رشته های تحصیلی پردیس آزادی در سال تحصیلی 94-93 تغییر خوب و جهشی نسبت به سال گذشته داشته است به طوری که 16 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 11 رشته در مقطع تحصیلی دکترا در سال تحصیلی جدید تاسیس شد و امیدوار هستیم سال آینده هم این روند افزایشی، ادامه دار باشد. وی در خصوص نوع وابستگی این پردیس به دانشگاه یزد اعلام کرد: ساختار فیزیکی پردیس آزادی مستقل از دانشگاه یزد است و طبق مصوبه وزارت علوم محل مجزایی را برای پردیس اختصاص داده اند برخلاف سال گذشته که کلاس ها در سایت اصلی دانشگاه یزد برگزار می شده اند ضمن اینکه نحوه توسعه و کلیه قوانین آموزشی کاملا مطابق و وابسته به دانشگاه یزد است. صدر آبادی در خصوص نامگذاری این پردیس تصریح کرد: پردیس دانشگاه یزد به دلیل قرار گرفتن در کنار میدان آزدی با تصویب کمیته نامگذاری دانشگاه یزد با عنوان پردیس آزادی نامگذاری و مشخص شده است. وی اعلام کرد: در گزینش و تاسیس رشته های پردیس آزادی تاکید بر هر دو گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی است و بر اساس نیاز و تقاضاها رشته جدید تاسیس می شود. یک دانشجوی دکترای رشته نساجی پردیس آزادی نیز در ادامه این مصاحبه گفت: پردیس آزادی از نظر فضا و زیرساخت به خوبی آماده شده است لذا باید توجه داشت پردیس یک مکان جدا از دانشگاه یزد نیست بلکه شیوه جدید در علم آموزی است و تمام کسانی که در اینجا تحصیل می کنند به دنبال مدرک نیستند بر اساس علاقه و نیاز به دانستن اینجا هستند لذا با عشق و علاقه به تحصیل می پردازند و انتظار زیادی هم از پردیس ندارند. این دانشجوی دکترا افزود: برخی دانشجویانی که در این پردیس تحصیل می کنند آماده ادامه تحصیل در خارج از کشور بودند که دانشگاه یزد با ایجاد پردیس آزادی این فرصت را در اختیار آنان قرار داد تا در داخل کشور به ادامه تحصیل بپردازند و از نظر بار علمی و تخصص همردیف سایر دانشجویان دکترا هستند لذا لازم می دانیم از دانشگاه یزد تشکر کنیم که این امکان را فراهم آورده است. گزارشگر: زینب زارع عکاس: مهدی دهقان چناری ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر (27اسفند)
سراسری با نمایش های سرگرم کننده پیگیری می شود. جدول اجرای برنامه های تئاتری بهار فاطمی را در اینجا ببینید. این روزها سوال های زیادی باید از خودمان بپرسیم حسین محب اهری بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون درباره پیشنهاد نوروزی خود به مردم به خبرنگار مهر گفت: این روزها فرصت خوبی برای بازنگری آدم ها نسبت به خودشان است. مردم وقتی دراز کشیده اند و از آب و هوای خوب، منظره زیبا و ...
درخشان: هری پاتر نبودم که معجزه کنم!
به گزارش افکارنیوز ، حمید درخشان سرمربی پرسپولیس که پس از شکست سه بر صفر مقابل النصر بسیار عصبانی و ناراحت به نظر می رسید، به ما گفت: این شکست پرسپولیس مبارک آقایانی باشد که اصرار به بازی و خسته کردن پرسپولیس داشتند و پشت ما را خالی کردند. ما بدون دو بازیکن کلیدی خود گابریل و بابک حاتمی مقابل النصر ایستادیم و تمام تلاش خودمان را هم به خرج دادیم اما حریف تیم تا بن دندان مسلح عربستانی نشدیم. وی ادامه داد: دست همه بازیکنان پرسپولیس درد نکند. آنها زحمت خود را کشیدند اما خسته و کوفته بودند. من هم هری پاتر نبودم که معجزه کنم و همین نتیجه هم جای شکر دارد. ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
چرا دیگر سرزده میهمانی نمی رویم؟!
امر بعیدی نبود و اتفاقاً گاهی چقدر این میهمانی های سرزده حال آدم را خوب می کرد و تازه، میزبان هم هرچه ته خانه داشت به کمک میهمان یک جوری سرهم بندی می کرد و دور هم می خوردند و می خندیدند و کیف می کردند. حالا اما یک سرزدن ساده به خانه نزدیکترین اقوام، برای خودش مقدمات می خواهد، حتماً باید از چند روز جلوتر زنگ زد و هماهنگ کرد و اگر کسی برحسب اتفاق مرتکب چنین خطایی شود و سرزده زنگ خانه کسی را بفشارد ...
میناوند: درخشان عذرخواهی کند بهتر است
به گزارش تیتریک ، مهرداد میناوند در خصوص شکست پرسپولیس مقابل النصر عربستان اظهار داشت: پرسپولیس در نیمه اول بسیار خوب بازی کرد و حتی روی دروازه حریف هم موقعیت ایجاد کرد اما نمی دانم چه اتفاقی رخ داد که تیم در نیمه دوم ترسو بازی کرد. به نظر من برای پرسپولیس باخت یک بر صفر با سه بر صفر هیچ تفاوتی نمی کرد و به خاطر همین تیم در نیمه دوم باید شجاعانه بازی می کرد. وی ادامه داد: بزرگترین ضعف ...
ایران و ژئوپولتیک تشیع
جانب دیگران به رسمیت شناخته می شود، می باید به تمامی آنچه که از لوازم قدرتمند بودن است، ملتزم باشد و بماند. در غیر این صورت ما خود بیش از دشمن به خود ضربه خواهیم زد و موجبات تضعیف قدرت و موقعیت خود را موجب خواهیم شد. 3. ژئوپولتیک تشیع ماهیتاً دینی و مذهبی و اعتقادی است و با انواع دیگر ژئوپولتیک تفاوت دارد. هنگامی که قدرت منشأ دینی پیدا می کند نقاط ضعف و قوت و شکنندگی های خاص خود را می یابد ...