سایر منابع:
سایر خبرها
زینت الوزرای اصلاحات اولین منتقد اصطلاح دیاثت سیاسی
آگاه باشد. 2. أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی الدَّیُّوثِ [4] ترجمه: امام صادق (ع): بهشت بر دیوث حرام است. 3. أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی ع قَالَ حَرُمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی ثَلَاثَةٍ النَّمَّامِ وَ مُدْمِنِ الْخَمْرِ وَ الدَّیُّوثِ وَ هُوَ الْفَاجِرُ [5 ...
وجوب شکر
باعظمت ذکر در آیه 152 سوره مبارکه بقره به طور مشروح گذشت. خداوند بزرگ عدم عذاب بندگان را مشروط به شکرگزاری و ایمان نموده است. از این که اعلام میکند شاکران را عذاب نمیکند معلوم میشود شکر یک حقیقت قلبی و عملی و زبانی است، چنان که از آیه اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً و روایت امام صادق که فرموده شکر النعم اجتناب المحارم و مقاله خواجه نصیرالدین طوسی استفاده میشود، و مردم و صاحبان ...
آیا شما را به زیرکترین زیرک ها و احمق ترین احمق ها خبر ندهم؟
مُوسَی بْنِ بَابَوَیْهِ الْقُمِّیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْأَسْتَرْآبَادِیُّ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ حَدَّثَنَا یُوسُفُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَیَّارٍ عَنْ أَبَوَیْهِمَا عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی ...
فوریت یا عدم فوریت قضای نمازهای واجب
فوریت یا عدم فوریت وجوب قضا این اقوال، مدرک می خواهند، چون عقل راهی ندارد. اما در قول مشهور قدما ملتزم بر مضایقه می شدند، استدلال بر روایاتی شده است که گفته شده دلالت دارد بر این که این شخص باید آن ها را فوراً اتیان کند. یکی از آن روایات صحیحه زراره است. صحیحه زرارة (وسایل الشیعة/4/290/ح1) را تا آن مقداری که در مقام دخیل است، نقل می کنیم محمد بن یعقوب، عن علی بن ابراهیم، عن ابیه و عن ...
فقیه واحد خیر من الف عابد
همه این مردم با ما است اینها ایتام امام زمان علیه السلام هستند، حال شما چه کاره اید؟ این لباس سربازی او است که بر تن شما است، لباس خدمتگذاری او است. اگر از ما بپرسید که خودت را به آن نسبت دادی، ملبس به لباس نوکری او شدی اما نوکری نکردی چه جوابی می دهیم. ما بی خبریم چه کردیم و چه بودیم. حسن بن یوسف بن مطهر؛ ابن حجر آن هم ابن حجر عسقلانی درباره علامه می گوید کان آیه فی الذکاء یکتب و هو راکب نه تنها ...
به بهشتم وارد شو!
کند و این همان سخن خداوند است که فرمود: ای نفس به آرامش رسیده؛ به سوی پروردگارت برگرد در حالی که راضی و مورد رضایتی؛ پس در بندگانم درآِ و به بهشتم وارد شو! سپس فرمود: البته این برای مومنی است که پرهیزگار و اهل برادری و خیررسانی به برادران [ایمانی اش] باشد... 4) حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ الْفَامِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ جَامِعٍ ...
چگونه می توان نافله و قضا را برنماز واجب مقدم کرد
العطار عن احمد بن محمد، عن حماد حماد بن عیسی است، در بعضی نسخ عن محمد بن زیاد یعنی ابی عمیر است هر دو جلیل القدر است عن حریز عن زرارة، قال: قال: أبوجعفر علیه السلام : اعلم ان اول الوقت ابداً أفضل اول وقت همیشه افضل است. ابداً تأکید است، یعنی همه وقت، همه جا، اول وقت افضل است فعجل الخیر ما استطعت در خیر هر قدر که قدرت داری تعجیل کن وَ أحبُّ الأعمالِ الی الله ما داوم علیه العبد و ان قل که استمرار بر ...
چرا مخالفان فضائل امام رضا (ع) را بیان می کردند
بسم الله الرحمن الرحیم ...عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی مَحْمُودٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا ع ... فَقُلْتُ لِلرِّضَا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ فَضْلِکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ هِیَ مِنْ رِوَایَةِ مُخَالِفِیکُمْ وَ لَا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عِنْدَکُمْ أَ فَنَدِینُ بِهَا فَقَالَ: یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ ...
آموزه مهدویت و معنابخشی به حیات جمعی در تاریخ
...> _ بهروزلک، غلامرضا، سیاست و مهدویت، قم، مؤسسه آینده روشن، 1388ش. _ جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، 1359ش. _ حائری یزدی، مهدی، حکمت و حکومت، انگلستان، نشر شادی، 1994م. _ حافظ نیا، محمدرضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ پانزدهم، 1387ش. _ حرّانی (ابن شعبه)، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول، قم، جامعه مدرسین ...
بررسی انگیزه های دینی و سیاسی حاکمان شیعی
...، محکوم به شکست گردند. برخی از این قیام ها عبارتند از: 1. قیام یحیی بن عمر العلوی در کوفه در ایام خلافت المستعین به سال 250ق (طبری، بی تا: ج9، 269) که توسط عامل کوفه سرکوب شد. 2. قیام حسین بن محمد حمزه طالبی در سال 251ق که سرکوب شد (همو: 279). 3. قیام حسن بن زید از نوادگان امام مجتبی(ع)در دیلم به سال 250ق که سبب تشکیل حکومت زیدی شد (همو: 271). 4. قیام اسماعیل بن ...
اصل انتظار و تحلیل آن
وابسته به انتخاب و اطاعت آن ها و نیز ظهور و بروز امام نیست و انکار و عصیان مردم یا غیبت امام از صحنۀ ظاهری، مانع اصل این ولایت و آثار آن نیست؛ چنان که نه ایمان مردم مایۀ تثبیت و تحکیم خدایی خداوند است و نه کفر آدمیان، ولایت و زمام داری الهی را بر عالم هستی زیر سؤال می برد: إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمِیدٌ. (ابراهیم: 8) به عبارت ...
زینت عبادت کنندگان کجاست؟
هرگاه زهری (از علمای بزرگ اهل سنت) از امام سجاد ع حدیثی نقل می کرد می گفت زین العابدین علی بن حسین برایم روایت کرده است . یکبار سفیان بن عیینه (یکی دیگر از علمای بزرگ اهل سنت) به او گفت: چرا به او زین العابدین می گویی؟ گفت: چون از سعید بن مسیب شنیدم که حدیثی را از ابن عباس نقل می کرد که پیامبر خدا ص فرمود: هنگامی که روز قیامت شود منادی ای ندا می دهد که زینت عبادت کنندگان کجاست؟ آنگاه است که نگاهم به فرزندم علی بن حسین بن علی بن ابی طالب می افتد که دارد بین صفوف قدم برمی دارد [و جلو می آید]. ...
بررسی وقایع تاریخی در دوره امامت حضرت سجاد (ع)
دوران امامت حضرت سجاد (ع) مصادف با یکی از سیاه ترین ادوار حکومت در تاریخ اسلام بود. گرچه پیش از آن هم حکومت اسلامی یک حکومت استبدادی شده بود اما زمان امام چهارم این تفاوت را با ادوار سابق داشت که سردمداران حکومت در این زمان، به صورت آشکار و بدون هیچ گونه پرده پوشی، به مقدسات اسلامی دهن کجی کرده و آشکارا اصول اسلامی را زیر پا می گذاشتند و کسی جرئت کوچک ترین اعتراض را نداشت. ...
امام سجاد (ع) از دیدگاه اهل سنّت
می دانند. سالی که امام در آن رحلت نمود را سال سَنَهُ الفقهاء نامیدند به دلیل این که در این سال بسیاری از فقهای مدینه رحلت کردند. 15 جایگاه علمی و حدیثی ایشان نزد اهل سنت بدین صورت است که تمام صحاح ششگانه (صحیح بخاری، صحیح مسلم، جامع الصحیح ترمذی، سنن ابو داود، سنن نسائی، سنن ابن ماجه) و مسانید اهل تسنّن از ایشان حدیث نقل کرده اند. بخاری در کتاب خود در ابواب تهجّد، نماز جمعه ...
دابه الارض کیست؟
. (همو: 467) حدثنا أبو بشر قال: ثنا أبو شبل مهنا عن حماد، عن طلحه بن عبید الله بن کریز، وقتاده، عن عبد الله بن عمرو _ رضی الله عنهما _ : هما نا او کفشش را گرفت و گفت اگر بخواهی نمی نشینم تا بر جایی که دابه از آن جا خارج می شود پا بگذارم. آن از اجیادی خارج می شود که نزدیک صفاست. (فاکهی، بی تا: ج6، 131) أخبرنا أبو عبد الله النعالی أخبرنا علی بن محمد حدثنا محمد بن عمرو الرزاز حدثنا محمد بن ...
ویژه نامه میلاد امام سجاد (علیه السلام)
داده بود رؤسای قبایل مختلف را به زندان اندازند و مردم را گفته بود بدون اسلحه از خانه ها خارج شوند . در چنین حالتی دستور داد سرهای مقدس شهدا را بین سرکردگان قبایلی که در کربلا بودند تقسیم و سر امام شهید حضرت ابا عبد الله الحسین را در جلو کاروان حمل کنند . بدین صورت کاروان را وارد شهر کوفه نمودند . عبید الله زیاد می خواست وحشتی در مردم ایجاد کند و این فتح نمایان خود را به چشم مردم آورد ...
الزامات رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت
روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ پانزدهم، 1387ش. _ حرّانی (ابن شعبه)، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1404ق. _ دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام، تهران، چاپ خانه سینا، 1331ش. _ درآمدی بر تاریخ تمدن، ترجمه: احمد بطحایی، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، 1365ش. _ ربانی خوراسگانی، محمدصادق، بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار ...
بررسی دولت های شیعی
ابوالحسن از مردم آمل برای خویش بیعت گرفت و خزانه های داعی را غارت کرد اما محمد بن زید _ برادر حسن _ او را شکست داد و بر جای برادرش نشست (ابن اسفندیار، بی تا: 251). محمد بن زید در سال 287ق از امیران سامانی شکست خورد و کشته شد. بدین ترتیب حکومت اولیه علویان طبرستان از هم پاشید و سامانیان به آن منطقه دست یافتند (همو: 256). پس از محمد بن زید، یکی دیگر از سادات به نام حسن بن علی (اطروش) معروف به ...