سایر منابع:
سایر خبرها
وصف زیبای امام علی(ع) از زبان حضرت زهرا(س)
منتظر اخبار بودید( دسته دوم کسانی بودند که از دور حوادث را دنبال می کردند و فقط از دور دستی بر آتش داشتند) و [دسته سوم] آنها که هنگام پیش آمدن حوادث عقب نشینی می کردید، و از صحنه جنگ فرار می کردید. گویی حضرت می فرماید: شما که در این مسجد نشسته اید از این گروه ها هستید. ای منافق ها، ای بی تفاوت ها، ای بزدل ها و ای فرصت طلب ها، حال که دور دست شما افتاده برخلاف دستور پیغمبر عمل می کنید و خلیفه خدا را کنار می گذارید! *خطبه فدک برگرفته از درس های آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ...
سومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد + تصاویر
به گزارش گلستان ما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم که هزاران نفر از اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان نظام حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تبیین دو دیدگاه آرمان گرایانه و واقع بینانه در اداره جامعه، گفت: واقعیت و آرمان قابل ...
چه کسانی به عیادت حضرت زهرا(س)رفتند؟
...، باید به وحی غیر بیانی(سنت و گفتار معصومین) هم پرداخته شود، لذا این کار را بدون هیچ تعصبی با بررسی کتب شیعه با تکیه بر کتاب و سنت و احادیث و نیز اهل سنت یا به قول خودش مکتب خلفا را هم به بوته تحلیل و نقد کشاند و این عدم تعصب باعث شد که کتب او حتی برای اهل تسنن، مرجع قابل اعتمادی به شمار رود. همزمان با ایام شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه بخشی از سخنان علامه عسکری(ره ...
آیت الله فاضل می گفت: مرجعیتی که در خدمت تقویت تنها نظام شیعی دنیا نباشد، ارزش ندارد
؟ خصلت های برجسته علمی ایشان از دیدگاه شما، چه مواردی بودند؟ آشنائی بنده با ایشان از زمانی بود که وارد حوزه علمیه قم و به عنوان یک طلبه با ایشان که مدرس برجسته و شناخته شده ای بودند، آشنا شدم. در آن زمان لمعه یا رسائل و مکاسب را از محضر ایشان بهره مند شدم. بعدها جزوه ای را درباره حضرت سیدالشهدا ع نوشتم و منتشر کردم و فهمیدم که ایشان و مرحوم آیت الله اشراقی هم درباره اهل بیت ع و امام حسین ع ...
مهم ترین اخبار مازندران در زمستان 93
نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، گفت: همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پیکرهای چهار شهید گمنام سال های دفاع مقدس در شهرهای زیراب سوادکوه و سرخرود محمودآباد تشییع و تدفین می شود. دوازدهم؛ علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، از مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات مسکن مهر خبرنگاران غرب مازندران خبر داد. دوازدهم؛ مرحله دوم ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
فاطمه زهرا (س) سراج منیر در صحرای سرگشتگی
...، هم امت خویش را در چشم تاریخ می نشاند، که چگونه بنای جامعه ای را که با مجاهدت پی ریزی کرده بود، سنت های جاهلی دستخوش حوادث قرار می دهد و هستی مومنان را در معرض آسیب. اما در میان خانواده پیام دار وحی نقش حضرت فاطمه(س) از چنان برجستگی و عظمتی برخوردار است که می تواند انعکاس دهنده تمامی توجهات حضرت رسول(ص) به حضرت صدیقه(س) باشد. زاده شدن در خانه ای که در زیر بارش باران وحی بود ...
قهرمانان کشتی جهان میزبان عزاداران فاطمی در سوادکوه
فعالیت می کند از برگزاری دسته روی، ایستگاه صلواتی، مراسم عزاداری، سخنرانی و مداحی ورزشکاران در سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان سوادکوه خبر داد و افزود: ورزشکاران سوادکوه علاوه بر حضور در دسته ها و فعالیت های دینی اقشار مختلف مردم اقدام به دسته روی ویژه ورزشکاران از مسجد ولی عصر شیر گاه تا مسجد جامع و سایر مناطق شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی کردند. وی از سخنرانی امام جمعه ...
مصحف فاطمه (س) چیست؟
به گزارش قدس آنلاین، یکی از موضوعات مطرح درباره حضرت زهرا (س) مسئله مصحف فاطمه (س) است که همواره مورد سوال قرار می گیرد، از این رو، در این نوشتار به چیستی این مصحف از زبان معصومان (ع) پاسخ داده شده است: در کتاب کافی روایت است که: بعضی از شیعیان از حضرت امام جعفر صادق (ع) پرسیدند: مصحف فاطمه اطهر (ص) چیست؟ حضرت صادق (ع) پس از سکوت طولانی فرمودند: چرا شما درباره موضوعاتی که ...
فاطمیه درگفتارآیت الله میرزاجوادتبریزی
بزرگترین درس اخلاق برای شاگردانش بود. گرچه درس اخلاق مستقل نداشت ولی در ضمن درس و پاسخ به اشکالات به مطالب اخلاقی اشاره می نمود. خصلت های ارزنده واقعی او بهترین درس اخلاق بود. وی روز شهادت حضرت زهرا علیها السلام به عنوان عرض ارادت و نشان دادن مظلومیت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام با پای پیاده و برهنه با حالتی محزون و گریان، و با فریاد مادر مادر از منزل به سوی حرم حضرت معصومه علیها السلام حرکت ...
همدلی و همزبانی دولت و ملت از نیازهای اساسی کشور است
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جمع عزاداران فاطمی در مصلای شهرستان بهشهر استان مازندران با اشاره به اسوه و الگو بودن حضرت زهرا(س) به برخی ابعاد و جهات الگوبودن آن حضرت پرداخت. وی خاطرنشان کرد: ایمان و تقوا و عبادت و بندگی، علم و دانش، صداقت و راستی در زندگی، حجاب و عفاف، خانه داری و همسرداری و دفاع از ولایت و امامت از جهات اسوه بودن زندگی فاطمی است. ...
سومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
سایت خبری تحلیلی هنگام Hengamnews.com: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم که هزاران نفر از اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان نظام حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تبیین دو دیدگاه آرمان گرایانه و واقع بینانه در اداره جامعه ...
آیا هدف حضرت زهرا (س) از ایراد خطبه در مسجد النبی، مطالبه مادی بود؟
فرزندانی صالح و سالم بود و تنها در هنگام ضرورت در اجتماع حضور می یافتند. حجت السلام والمسلمین صحافی نجفی با بیان اینکه دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع)، بخش عمده خطبه فدکیه را شامل می شود، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیامبر (ص) فقط برای مطالبه قطعه زمین یا باغی به نام فدک به مسجد النبی نرفتند بلکه با وجود عتابِ خلیفه وقت در خصوص غصب منطقه فدک در خطبه، هدف اصلی شان ...
علم بدون معرفت منجر به کمال و تکامل انسان نمی شود
...> وی گفت: حضرت زهرا(س) حلقه مفقوده جامعه امروزی ما است. متأسفانه جامعه تحصیل کرده ما آن چنان که در راه کسب علم و سواد پیش می رود، از نظر بصیرت، معرفت و کمالات پیشرفت ندارد که این علم، ناقص و بی روح و نمی تواند منجر به کمال و تکامل انسان شود. رئیس اداره تبلیغات اسلامی هیرمند اظهار کرد: توده مردم باید معرفت و شناخت اهل بیت(س) را وظیفه شرعی خود بدانند، زیرا بدون قرآن و عترت نمی توان راه کمال و سعادت را پیمود. ...
آغاز بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی جام نوروز ویژه تیم های روستایی
جانسوز بزرگ بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مراسم افتتاحیه برگزار نشد و زنگ آغاز مسابقات با عطر افشانی و گلباران مزار شهدای روستای قلعه خان زده شد. وی اضافه کرد: در این جشنواره ورزشکارانی از شهر های آشخانه، شهر آوا و نیز روستاهای توابع مانه و سملقان در دو رده سنی نوجوانان و جوانان به مصاف هم می روند. مکرمی، ایجاد شور و نشاط، شناسایی نوجوانان مستعد در امر فعالیت ...
اوقاف پیشگام عرصه فعالیتهای دینی و فرهنگی/ مهمترین تحولات سال 93
یاس نبوی نیز در روز شهادت حضرت زهرا (س) در 14 فروردین ماه ویژه بانوان در 492 بقعه کشور برگزار شد. اعزام 200 نفر به برکت موقوفات کشور به عتبات عالیات نخستین کاروان زیارتی زائران حرم حسینی شامل 200 تن از کسانی که تاکنون به عتبات عالیات مشرف نشده اند، با هدف اجرای امینانه نیات واقفین در زمینه اعزام افراد واجد الشرایط به عتبات عالیات عازم عراق شدند که در مرحله نخست این طرح 200 نفر ...
برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین اعلام شد
حرم امامین جوادین برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، از این رو تلاش داریم این برنامه به قوت خود باقی بماند. نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین، برگزاری بزرگداشت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، تکریم از مادران و همسران شهدا به مناسبت14 فروردین مطابق با 13 جمادی الثانی رحلت حضرت ام البنین علیها سلام؛ 21 فروردین خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ونیز مراسم تولد ...
لزوم تدریس نهج البلاغه و خطبه فدکیه برای طلاب
ائمه اطهار(علیهم السلام) فعالیت داشته باشیم. وی ویژگی بارز حضرت زهرا(س) را ولایت مداری ایشان دانسته و گفت: حضرت فاطمه(س) در میدان مبارزه با دشمن سرسخت ترین مدافع ولایت و امامت بودند. ایشان همچنین بهترین الگوی شوهرداری و بهترین الگو و اسوه برای خانه داری هستند. و برای همین است که جایگاه سیده النساء العالمین تنها از این بابت که ایشان دختر پیامبر (ص) باشد، نیست، بلکه علاوه بر این حضرت ...
منشأ اسماء و القابی که به حضرت زهرا (س) نسبت داده می شود چیست؟
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه به مناسبت ایام فاطمیه بخشی ازپرسش ها وپاسخ های آیت الله العظمی مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره(س) که در کتاب اندیشه های ناب معظم له به چاپ رسیده را منتشرمی کند. *- در میان اسامی متعدّدی که برای حضرت فاطمه (س) نقل شده، کدام اسم و کدام لقب ایشان است؟ اسم مشهور آن حضرت، فاطمه (س) است و القاب متعدّدی دارند که مشهورترین آنها، زهرا است. ...
متن و ترجمه خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)
تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ. اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلی اَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَی الْاُمَمِ، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ او را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعی اش را امضا و مقدّراتش را اجرا نماید، و آن حضرت امّت ها را دید که در آئین های مختلفی قرار داشته، و در پیشگاه آتش های ...
100 هزار نفر تاکنون از مناطق گردشگری چاروسا بازدید کردند
از آن ها الگوگیری کنیم. وی افزود: این ایام بهترین زمان برای برگزاری مجالسی به نام فاطمه زهرا(س) و آشنایی هرچه بیشتر مؤمنین با سبک زندگی او است. غلامی با بیان اینکه بخش چاروسا با وجود جنگل ها و منابع طبیعی یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است و هر سال گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند، تصریح کرد: بخش چاروسا ظرفیت های بالایی در حوزه ...
گرامی داشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در خارج از کشور
زهرا(سلام الله علیها) ایرانیان در بند زندان های جمهوری ارمنستان بر سر خوان با برکت دختر گرامی پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) اطعام شدند. ** ترکیه(آنکارا) مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) در رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور خانواده های ایرانی و مسؤولین ارگان های مختلف جمهوری اسلامی و اعضای سفارت برگزار شد مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت و سینه زنی پرداختند ...
دعایی که بانوی آب وآیینه برایمان به یادگارگذاشت
همواره مسیر را هموار و راه را برای تعالی و رشد فراهم می کند. *مصیبت خوانی امام علی(ع) در شهادت فاطمه(س) حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی (استاد کلام حوزه علمیه قم): یکی از القاب حضرت زهرا(س) صدیقه است، پس حضرت زهرا(س) را می توان با قرآن مقایسه کرد، زیرا صفت قرآن صداقت است، یکی از القاب حضرت زهرای مرضیه هم این است که ایشان صدیقه است و جالب این است که روایتی را حتی از ...
ولایت پذیری راز جاودانگی حضرت فاطمه (س) است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آستان خبر ، حجت الاسلام محمدعلی حسن زاده فومنی پیش از ظهر امروز در حسینیه والدین شهدای حرم مطهر شهدای آستانه اشرفیه بابیان اینکه شناخت حضرت فاطمه (س) برای همه ما ضروری است تصریح کرد: عمر حضرت فاطمه (س) کوتاه ولی زندگی وی بسیار پرثمر بود. وی با اذعان به اینکه راه رسیدن به بهشت بسیار آسان تر از رسیدن به جهنم است بیان کرد: انسان می تواند از ...
گزارش تصویری :سوگواری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)(فاطمیه دوم)در دفتر پایگاه خبری "یزدفردا "
بسم الله الرحمن الرحیم اَیُّها النّاس اِعلموا اَنّی فاطمة و اَبی محمد صلی الله علیه وآله فاطمیه نشانگر جاودانه ستمی است که بر نگاهبانان اصالت هادر آیین محمدی صلی الله علیه و آله وسلم در امتداد تاریخ رفته، و یاد آور رنج غربتی که مدافعان حریم ولایت و امامت را نشانه گرفته است و فاطمه پرچمدار این حرکت و پیروز این میدان در مصاف با بنیان گذاران اسلام جاهلی است.زیرا اصالت ها ماند و انحرافات آشکار شد. در ایام شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (فاطمیه دوم) در دفتر پایگاه خبری "یزدفردا " عمارت مرحوم سید جمال الدین کلانتری به سوگ نشستیم. سایت خبری یزد فردا ...
تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت
الَّذینَ آمَنُوا أ طیعُوا اللَّهَ وَ أ طیعُوا الرَّسُولَ وَ اولی الامر مِنْکُمْ ... (نساء / 59) به اطاعت از خدا، رسول و اولواالامر فرمان می دهد. اطاعت از خداوند، با عمل به دستورات و قوانینی که به پیامبر اسلام وحی شده و توسط آن حضرت به مردم ابلاغ گردیده است تجلی می یابد؛ اما اطاعت از رسول(صلی الله علیه و آله) دو گونه است: 1. اطاعت از آن حضرت در آن چه به عنوان معارف و احکام دین تشریع می ...
میقات الرضا(ع) در جمع عزاداران بسوگ نشست+عکس
به گزارش خبرنگار یزد فردا/طبس: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اجتماع عظیم عزاداران فاطمی بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس برگزار گردید. بنا به گزارش روابط عمومی موسسه، در این آیین ویژه که با حضور خیل گسترده زائران و مجاوران انجام شد، ابتدا هیئت ابوالفضلی طبس در قالب یک دسته سینه زن همراه با مرثیه سرایی و نوحه خوانی مداحان اهل بیت(ع) به سوگواری پرداخته و سپس حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی فر از اساتید حوزه و دانشگاه ضمن ایراد بیانات ارزشمند در خصوص زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)، جایگاه حضرت و مقام و منزلت دختر به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) خوشبخت کسی است که اولین فرزندش دختر باشد و حضرت فاطمه(س) برترین بانوی اسلام و سیده زنان عالم است و فاطمه یعنی نگه دارنده و او را بدان جهت فاطمه نامیدند که دوستدارانش را از آتش جهنم به دور نگه می دارد و او را زهرا نامیدند چون وقتی در محراب عبادت به نماز می ایستاد برای آسمانیان می درخشید. اشاره داشت. ایشان در ادامه افزود امام خمینی(ره) در بیان شرافت و فضیلت حضرت فاطمه زهرا(س) با استناد به روایتی معتبر از امام صادق(ع) بیان می دارند که جبرئیل به طور مکرر پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با حضرت زهرا (س) مراوده داشته و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته را بیان و حضرت علی(ع) نیز ثبت کرده اند و مصحف حضرت فاطمه(س) اینگونه تدوین شد. حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی فر در پایان اظهار داشت حضرت مهدی(عج) به عنوان آخرین وصی پیامبر و دوازدهمین امام و عصاره خلقت پروردگار در توقیعی و نامه ای که از سوی امام عصر(عج) به واسطه یکی از نواب خاص حضرت در زمان غیبت صغری صادر شده آورده است: دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست. سپس زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط یکی از ذاکران اهل بیت(ع) قرائت و در خاتمه مراسم معنوی عزاداری و آیین تشییع جنازه نمادین آن حضرت که با حضور امام جمعه طبس، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس، جمعی از سادات شهرستان و عزاداران حضرت زهرا(س) از محل هیئت فاطمی در قالب دستجات سینه زن و زنجیر زن آغاز شده بود در صحن و سرای آستان مبارک با شکوه خاصی ادامه یافت و مردم ولایتمدار از فیوضات معنوی این مراسم کم نظیر بهره مند گردیدند. ...
حدیث لوح فاطمه(س)ونکته هایی در شرح آن
...، صحیح بخاری (م256 ه)، سنن ابن ماجه (م275 ه)، سنن ابی داود (م275 ه)، سنن نسایی (م303 ه). در اصول کافی4 روایتی است که گزارش می دهد، اصحاب امام صادق(ع) از آن حضرت درباره مصحف فاطمه(س) سؤال می کنند و امام وجود آن را تایید می کند و درباره آن سخن می گوید. ب . راوی حدیث لوح، جابر بن عبداللّه انصاری است که پس از رؤیت حدیث در نزد فاطمه(س) از روی آن نسخه ای نوشت و ...
حضرت زهرا (س)، الگوی سبک زندگی ولایی
یادآوری این مطلب که بسیج مردم و دعوت آنان به دفاع از اسلام ناب و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و همچنین حریم امامت و ولایت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) از دیگر اقدامات آن بزرگوار در دفاع از امام زمان خویش بود، یادآور شد: وصیت به دفن شبانه یک حرکت ماندگار از سوی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود که اعتراض آن بانوی بزرگوار به غاصبان ولایت نشان داد و برای همیشه این سئوال در اذهان باقی ...
مفهوم شناسی رضایت و غضب فاطمه (س)
، پروردگار عالم نیز غضب و رضایتش را (به اذن الله) مشروط به غضب و رضایت زهرا (صلوات الله علیها) می داند. "و هر کس غضبم بر او وارد شود، سقوط می کند/ و من یَحلِل علیه غضبی فقد هوی" (5). این همه کوششی بود برای درک بهتر مقام فاطمه (صلوات الله علیها) که البته صادقانه باید اقرار نمود راه به جایی نبرده است، چرا که حضرت امام جعفر صادق (صلوات الله علیه) فرمود:" انما سمّیت فاطمه لان الخلق فُطموا عن ...