سایر منابع:
سایر خبرها
صنعا قبرستان آل سعود
صهیونیستی ها قرار می گیرند!؟ پیرامون بحران یمن، چند مهم از اهم امهات مورد مناقشه است که در چالش های پیش رو، بیش از پیش حائز اهمیت و دقت نظر خواهد بود. اول، همه هم دل و هم زبان، باید بدانیم و بپذیریم که شیعه و سنی برادر یکدیگرند و اهل تسنن و اهل تشیع برای اسلام و بیداری اسلامی، دو بال یک پروازند، زیرا وهابیون وابسته و افراطی و تکفیری های تروریست و آدم کش، تحت تأثیر لابی های سرمایه داری و ...
خواسته ایران همان خواسته مردم یمن است / غرب می خواهد اوضاع یمن را نظامی کند اما نمی تواند!
انقلاب مانند سایر انقلاب های بزرگ دنیا بقایای رژیم سابق را از بین برده و زمام امور را به دست گرفته و آنها به دروغ می گویند که انقلابیون یک گروه قومی هستند اما همه مردم یمن و حتی ارتش یمن هم به انصار الله پیوسته و اهرمی که در مصر برای کودتا در اختیار غربی ها بود، اینجا وجود ندارد و این هم برای آنها سنگین و تلخ است. اگر آنها ارتش را در اختیار داشتند کودتا می کردند، اگر روزنامه نگاران و جریان ...
فرانس 24: پاکستان از ترس شکاف میان شیعیان و سنی های خود به جنگ یمن وارد نشد
...، پاکستانی ها حداقل تا الان که از پیوستن به این تجاوز خودداری کرده اند. به گزارش فرانس 24، پاکستان بعنوان متحد قدیمی عربستان تا الان به صورت عملی وارد این جنگ نشده است. اما علت اصلی شک اسلام آباد برای وارد شدن به جنگ عربستان- بعنوان کشوری سنی- با یمن- یا حوثی ها بعنوان متحد ایرانِ شیعه – چیست؟ مطمئناً علت این دودلی خطوط قرمزی است که اسلام آباد در برخورد با مذاهب اکثریت و اقلیت خود ...
بررسی اجمالی تاریخ یمن
نامید ولی در اجتماعات کشورهای مسلمان مانند کنفرانس اسلامی شرکت می کرد. پس از وحدت در سراسر یمن که مذهب رسمی، اسلام اعلام شد، مردم از آزادی مذهب نیز برخوردار هستند. *نفوذ ادیان در اوضاع سیاسی و فرهنگی جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دین در جامعة سیاسی و فرهنگ یمن نفوذ کرد. لازم به ذکر است که احکام فردی اسلام از زمان پذیرفتن اسلام از سوی مردم یمن اجرا می شد، ولی نفوذ ...
"سپاه پاسداران عراق" باید تأسیس گردد
نام خراسانی در گروه، برگرفته از شخصیت موعود در روایات ظهور است و رزمندگان این گروه آرزو دارند جزو سپاهیان آن شخصیت بزرگ شیعی باشند که در مقدمات ظهور فعالیت می کند. با حضور نیروهای داعش در عراق و اشغال چند استان این کشور، نیروهای سرایا الخراسانی به کشور خود بازگشتند و این بار، در چارچوب سازماندهی جدید که از ترکیب گروه های مقاومت عراقی و داوطلبان مردمی با فرماندهی واحد تشکیل یافته و بر آن نام الحشد الشعبی نهاده شده بود فصل طلایی جدیدی در کتاب افتخارات این گروه ثبت کردند. ...
شکست آل سعود مقابل یمن قطعی است
بعد از آن دیگر به شما نیازی ندارند. اما مردم مسلمان و اهل تسنن فلسطین همچنان شما را می خوانند و رهبران عربی را صدا می زدند که هیچ حرکتی از خود نشان ندادند. پس این شجاعت و این اراده از کجا آمده است، این امر نیازمند درنگ و تفکر است. وی همچنین گفت: همه آنچه طی سالهای گذشته در منطقه ما رخ داده است نیاز به دخالت های عربستان نداشته، پس امروز چه رخ داده است؟ اگر هدف نجات مردم یمن است چرا مردم ...
خطبه های این هفته نماز جمعه دابودشت
به فضل خداوند متعال مردم مسلمان واقعی و شیعه این انقلاب را در مدینه و در کل عربستان رقم خواهند زد . نکنید کاری را که خدایی ناکرده این چنین شود . چرا دارید کمک می کنید . چه ارتباطی را با اسرائیل ایجاد کردید . آیا برادر نا خوانده تان هست . آیا قسم یاد کرده اید که مقابل قرآن ایستادگی کنید ؟ آن روز خوارج قرآن را بر بالای نیزه بردند و امروز شما از همان نسل خوارج هستید که این چنین دارید در مقابل اسلام ...
نصرالله: ایران امپراطوری نیست بلکه کشوری اسلامی است که به ملت ها کمک می کند
اساس طرح شورای همکاری هم قابل قبول نبود. فرض می کنیم همه چیز صحیح است و یک رئیس جمهور قانونی از آنها درخواست کمک کرده است تا قدرت را پس بگیرد و بر کشور حکومت کند. آیا این بهانه و دلیل برای حمله به یمن کافی است؟ شما قبل از این چنین کاری نکرده بودید. زمانی که ملت تونس علیه بن علی بپا خاستند و بن علی به عربستان فرار کرد و همچنان در حمایت عربستان است و عربستان علیه انقلاب مردم تونس مواضع سخت گیرانه ای ...
سید حسن نصرالله: اقدام سران عرب برای توقف تجاوز به یمن/ شکست آل سعودحتمی است
، امنیتی و اقتصادی و نظامی و حتی مذهبی اشاره کردو گفت که بعداز این هم سال اکنون اوضاع یمن چگونه است، شما حتی اجازه ندادید که یمن به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد و با مردم آن مانند زیردستان با اهانت رفتار کردید. وی به حمایت عربستان سعودی از شش جنگ علیه ملت مظلوم و مستضعف حوثی در استان صعده و نسل کشی آنها اشاره کرد و اظهارداشت: آیا درهمه این جنگ ها شکست را تجربه نکردید، آیا هزینه ...
چرا عربستان در برابر اسرائیل ساکت است/ ایران امپراطوری نیست
حزب الله با ابراز شگفتی از نامگذاری تجاوز عربستان به یمن به عنوان "توفان قاطعیت"، پرسید: چگونه است که در برابر چند دهه تجاوز صهیونیست ها به مردم مظلوم فلسطین، علیه اسرائیل نه تنها توفان، که حتی "نسیم قاطعیت" هم برپا نکرد؟! دبیرکل حزب الله گفت: ملت فلسطین که اهل سنت هستند، سالهاست که فریاد می زنند، اما شما کاری نکرده اید. نصرالله سپس در ادامه مثالهایی از موارد مشابه در تونس و ...
نوروز به دلیل عاری بودن از مظاهر شرک مورد توجه اسلام بوده است
است که خاص مذهب رسمی زرتشتیان نبوده است بلکه کلیت داشته و همگان به دلیل نو شدن طبیعت به ان توجه داشته اند و رعایا و درباریان با آمدن نوروز شاد می شده اند اصولا جشن به معنای پرستش وعبادت است فلذا جشن های که پیش از اسلام در ایران باستان برگزار می شده است و خدایان و الهه های مختلف را مورد پرستش قرار می داده اند با نگاه توحیدی اسلام در تعارض بوده است بنابراین بعد از گرویدن ایرانیان به دین اسلام همه ...
انتقاد شدید حسن نصرالله از جنگ یمن
.... آیا دلیلی هست که این ادعا را ثابت کند یا این خونریزی در یمن را توجیه کند؟ این کار انسانیت نیست و جزء دین خدا هم نیست بلکه این از آیین جرج بوشی است که مردم را به دلیل نیت هایشان بازخواست می کرد. همه می دانند که مشکل داخلی یمن وجود تروریسم، اقتصاد (ناکارآمد) و (عدم) توسعه است. وضعیت یمن دهها سال است که اینگونه است آیا این ملت کاری کرده که الان امنیت عربستان و خلیج فارس تهدید شده است؟ آنچه ما از ...
همدلی ملت و دولت و محکوم کردن تجاوز عربستان به یمن محور خطبه های نماز جمعه در استان اصفهان
رشد کنند. وی با بیان اینکه مساله یمن، امروز بزرگترین زخم جهان اسلام است، افزود: دشمن نمی خواهد انقلاب اسلامی خوار چشم آنها باشد ولی چه بخواهند و چه نخواهند آینده از آن اسلام است. امام جمعه موقت اصفهان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به نامگذاری سال به سال همزبانی و همدلی دولت و ملت، از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر معظم انقلاب همواره از همه دولت ها حمایت کرده اند ...
امامان جمعه: تجاوز نظامی عربستان به یمن محکوم است
به یمن و بمباران مردم مظلوم این کشور، گفت: آل سعود آبروی اسلام را برده است. حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی در نماز جمعه اصفهان که در مسجد امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، افزود: خواسته مردم مظلوم یمن حکومت اسلامی، دموکراسی و آزادی است، ولی دشمنان نمی خواهند مجاهدان واقعی رشد کنند. وی با بیان اینکه مساله یمن، امروز بزرگترین زخم جهان اسلام است، گفت: دشمن نمی خواهد انقلاب اسلامی خار ...
آل سعود برکارنامه ننگین خود نیفزاید،از نتیجه جنگ تحمیلی 8ساله ایران درس بگیرد
اشاره به وحشی گری حملات سعودی ها علیه شیعیان یمن گفت: تاریخ اسلام شاهد وحشی گری های آل سعود از دیر باز بوده و هست و امروز نیز تفکرات وهابی ها سبب شده که آل سعود در برابر انقلاب عظیم مردمی یمن حملات نظامی را اغاز کند. وی با انتقاد شدید از سکوت سازمان حقوق بین الملل هم گفت: سکوت این سازمان در برابر تجاوز وحشیانه عربستان به خاک یمن بسیار بی انصافانه است چگونه آل سعود خود را خادم حرم الشریفین ...
فرهاد اصلانی همچنان امیدوار است
...؛ اما آنچه سازنده به نظر می رسد نظرات منتقدان و گذشت زمان است که تاریخ و هنرمندان واقعی را شناسایی می کنند. با فرهاد اصلانی که امسال سه فیلم در جشنواره حضور داشت به گفت وگو نشستیم. ورود شما در دنیای بازیگری با فیلم روسری آبی بود که اتفاقا قابل احترام است؛ هرچند که بازی شما را در فیلم سفر به چزابه فراموش نمی کنم. در دهه 70 در فیلم های متنوع با کارگردان هایی که دیدگاه متضاد نسبت به ...
داعش در یمن به دنبال چیست؟
زمانی تحت کنترل مسلمانان بود و نیز فراتر از این سرزمین ها حکومت کند و به همین جهت دولت اسلامی باید گسترش یابد. این گسترش همچنین یک اهرم بسیج برای داعش محسوب می شود چون از این طریق می تواند ایده "اجتناب ناپذیری و شکست ناپذیری" داعش را که رهبرانش سعی می کنند به مردم القاء کنند، تقویت کند. داعش تلاش دارد مسلمانان را متقاعد کند که قدرت و رهبری اش را بپذیرند و با ابوبکر البغدادی ...
خوزستان؛ مجموعه ای از جاذبه های معنوی و تاریخی
...> در سال های اخیر، محوطه سازی و زیبا سازی حرم مطهر این امامزاده از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان انجام شده و منظره با شکوه حرم ایشان از دور دست ها نمایان است. ظرفیت بالای زائرپذیری این بقعه، به درستی به مردم معرفی نشده است چرا که از نظر نمای ظاهری و بزرگی حرم در استان بی نظیر است. بقعه براء بن مالک انصاری- شوشتر براء بن مالک بن نضر انصاری از یاران حضرت محمد(ص ...
تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت
صاحبان امر و فرمان است و عالمان موضوعاً از این عنوان خارج هستند؛ (طوسی، بی تا: 3 / 236) زیرا آنان صاحبان امر و فرمان نیستند (نجارزادگان، 1384: 201) مگر عالمانی که از بالاترین حد شایستگی و بایستگی برای تدبیر امور جامعه اسلامی برخوردار باشند که این گونه افراد نیز طبق نظر شیعه افراد مشخص و معینی هستند. 4. مطلق ولایت داران بر مردم اولواالامر مشتمل بر همه کسانی است که در عرصه های ...
مایکل لدین؛ از دلالی در رسوایی ایران-کنترا تا سندسازی برای حمله به عراق +تصاویر و فیلم
می کنند، نوشت: "این افراد نمی خواهند در مورد ایران چیزی بدانند، چرا که اگر حقایق راجع به این کشور را بدانند، به سوی انجام اقداماتی هدایت می شوند که تمایل ندارند. آنها باید از انقلاب آزادانه در ایران حمایت کنند، اما به جای آن ترجیح می دهند با روحانیون مذاکره کنند." او در ادامه افزود: "به نظر می رسد مادامی که چند نفر از سیاسیون آمریکایی به دست تروریست های تحت حمایت ایران کشته نشوند، اقدامی جدی ...
جمعه هایی که خاندان صدام را پول دار کرد/ چه کسی به صدام پیشنهاد ریاست جمهوری داد؟
بهترین نخست وزیران در تاریخ معاصر عراق بوده است. این آدم شدیدا شکنجه شد و به پانزده سال زندان محکوم گردید. همه ی ملت، توطئه چی علیه شما فرض می شدند! وقتی شما رفیق خودتان را توطئه چی می خوانید، پس ملت همه شان توطئه گرند؛ شیعیان، کردها. دادگاه های نظامی مسخره و خنده دار، فراوان برپا شد که افسران صف و افراد آموزش ندیده ای که عضو شورای فرماندهی انقلاب بودند ریاستش را به عهده داشتند. مثلا در ...
هر کس نظریه نوینی می دهد مورد هجوم و تهمت قرار می گیرد
:" من با صراحت حرف می زنم و با کسی تعارف ندارم ، شما خودت را قابل بدانی یا ندانی" و در همان جا بنده را به عنوان دادستان کل کشور منصوب فرمودند که قبل از آن تحت ریاست مرحوم آقای ربانی املشی بود. در این مدت دادستانی انقلاب زیر نظر دادستانی کل قرار گرفت چرا که بر اساس قانون اساسی تنها مرکز رسیدگی به تظلمات دادگستری است و تنها دادگاه خاص برای نیروهای مسلح، در قانون آمده است. شاید حضرت امام(س) به دلیل ...
همه ما در شکل گیری این بحران مقصریم
* از چه زمانی وضعیت آب در ایران به مرحله بحران رسیده است؟ اگر بخواهیم ترسیمی کلی از علائم شکل گیری آن داشته باشیم مختصاتش چگونه است؟ دغدغه آب در ایران، به هزاران سال قبل باز می گردد. از دوره هخامنشیان کتیبه ای منسوب به داریوش اول موجود است که می گوید خدایا ایران را از خشکسالی و ایرانی را از دوروئی حفظ بفرما ؛ بنابراین 2500 سال پیش هم مردم ایران پدیده خشکسالی را لمس می کردند چون اصولاً ...
لابی های خیلی بزرگی پشت پروژه های سد سازی در ایران قرار دارند
افزوده شود که این مقدار با توجه به امکانات و منابع آب موجود، غیرممکن به نظر می رسد. ترسیم شما از ابعاد وضعیت بحرانی آب در ایران چگونه است؟ ابتدا باید تصویر جهانی را ترسیم کنیم. اواخر بهمن سال جاری تدوین پیش نویس قرارداد جدید کنوانسیون تغییر اقلیم در ژنو نهائی شد. دو هفته مذاکرات و نشست های کارشناسی نفسگیری انجام گردید که البته ایران نیز در این مذاکرات حضور داشت. مباحث حول تشکیل یک پروتکل ...
فرودگاه صنعا و کاخ ریاست جمهوری هدف حمله هوایی عربستان /واکنش ایران/شلیک اولین موشک انصار الله به سوی ...
هوایی عربستان در پی پیشروی و پیروزی های جنبش اعتراضی مردم به رهبری انصارلله در منطقه صورت گرفته است. عربستان سعودی به بهانه حمایت از رئیس جمهور مستعفی یمن، در این کشور دست به اقدام نظامی زده است. عادل الجبیر نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می شود. وی مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از دولت مشروع یمن دست به ...
همدلی و همزبانی مسئولان و ملت ایران در دفاع از مردم مظلوم یمن/ ایران خواستار لغو حملات نظامی عربستان
ادامه داد: عربستان که همواره خود را مرکز اسلام می داند به دلیل ترس از دست دادن قدرت و به خطر افتادن منافع خود از آمریکا که یک قدرت پوشالی است درخواست کمک کرده و به یک کشور مسلمان حمله کرده است که در این حمله قطعا پیروزی وجود نخواهد داشت و نیروهای یمن پاسخ کوبنده ای خواهند داد. امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا سراوان با بیان اینکه حمله هوایی عربستان به یمن موجی از انزجار مسلمانان جهان را ...
سرزمین سباء از جمعه خونین صنعاء تا ماجراجویی نظامی آل سعود
یمن در فراخوان عمومی از همه مردم یمن خواسته است با در دست گرفتن سلاح در جهاد مقدس علیه متجاوزان مشارکت کنند. احزاب مختلف یمنی هم با محکوم کردن تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن خواستار اتحاد همه یمنی ها و دفاع آنها از کشور در برابر متجاوزان شدند. تحلیلگران یمنی معتقدند تجاوز نظامی عربستان به یمن پس از شکست تروریست های القاعده و مزدورانی که فرماندهی آنها را عبدربه منصور هادی به عهده داشت، آغاز شده است. انتهای پیام/ ...
حمله عربستان، پاکستان و 8 کشور عربی به یمن
:55 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد پروازهای تجاری در هفت فرودگاه جنوب عربستان سعودی متوقف شد. 13:54 یکی از اعضای شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت آنچه رخ داد تجاوزی آشکار و جنگ اعلام شده از طرف آمریکا و عربستان سعودی در حمله به ملت و انقلاب یمن است. علی قحوم به شبکه تلویزیونی المنار گفت: این حمله پس از شکست همه تلاشهای آنان در داخل یمن برای فتنه افکنی طائفه ای ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
تجاوز عربستان به یمن / انصارالله: قاطعانه پاسخ می دهیم/ بمباران فرودگاه صنعا توسط عربستان
. حمله هوایی عربستان در پی پیشروی و پیروزی های جنبش اعتراضی مردم به رهبری انصارلله در منطقه صورت گرفته است. عربستان سعودی به بهانه حمایت از رئیس جمهور مستعفی یمن، در این کشور دست به اقدام نظامی زده است. عادل الجبیر نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می شود. وی مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از دولت ...