سایر منابع:
سایر خبرها
سینماگران یکشنبه با جمشید ارجمند وداع می کنند
و پیشکسوت، ساعت 9 صبح روز یکشنبه 27 تیرماه از خانه سینما (ساختمان وصال) به سوی آرامگاه ابدی ایشان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می شود. روابط عمومی خانه سینما با اعلام اینکه بسیاری از اصناف و تشکل های عضو خانه سینما نیز طی پیام هایی درگذشت استاد جمشید ارجمند را تسلیت گفته اند، از هنرمندان ، سینما گران و دوست داران هنر و سینما دعوت کرد که در این آیین وداع شرکت کنند . انتهای پیام/ ...
پیام تسلیت انجمن منتقدان سینمایی در سوگ جمشید ارجمند
منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران 24 تیر ماه 95 همچنین دیگر تشکل ها، انجمن ها، کانون ها و اصناف خانه سینما درگذشت جمشید ارجمند را تسلیت گفتند. کانون کارگردانان سینمای ایران، کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، انجمن مدرسان سینمای ایران، انجمن طراحان فیلم سینمای ایران، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن صنفی تدوینگران سینما، انجمن مستندسازان سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه سینمای ایران ...
خرید 670 میلیونی ارشاد از ناشران
نویسندگان کشور بود. به موجب این خبر، جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینمایی پس از طی یک دوره بیماری در سن 77 سالگی درگذشت. از جمشید ارجمند به عنوان یکی از آغازگران جریان نقد سینما در ایران یاد می شود. او از دهه 30 فعالیت نوشتاری خود را آغاز کرد و در مجله ستاره سینما و سایر مجلات نقد فیلم، مطلب می نوشت و با منتقدانی مانند پرویز دوایی هم دوره بود. زنده یاد جمشید ارجمند نزدیک به 20 عنوان کتاب را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده است. منبع: مهر 95102 ...
جمشید ارجمند مترجم، نویسنده و منتقد سینمایی درگذشت
30 فعالیت نوشتاری خود را آغاز کرد و در مجله ستاره سینما و سایر مجلات نقد فیلم، مطلب می نوشت و با منتقدانی مانند پرویز دوایی هم دوره بود. زنده یاد جمشید ارجمند نزدیک به 20 عنوان کتاب را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرد و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشت. دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست نامه شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و 21 فیلم-قصه دیگر از آثار جمشید ارجمند هستند. ...
مترجم و منتقد معروف سینما درگذشت +عکس
به گزارش پرداد به نقل از خبرآنلاین : جمشید ارجمند مترجم و منتقد برجسته سینما دار فانی را وداع گفت. خبر درگذشت این بازیگر را هوشنگ گلمکانی در اینستاگرام اعلام کرده است. گلمکانی نوشته است: چه کنیم با این همه سفرکرده؟ با کدام توان و طاقت؟ یک مرگ تلخ دیگر، هرچند که با توجه به حال جمشید ارجمند در ماه های اخیر، غیرمنتظره نبود. دو ساعت پیش، او هم رفت. جمشید ارجمند سال 1318 در تهران ...
پیکر جمشید ارجمند 27 تیر تشییع می شود
به گزارش ایسنا، خانه سینما ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی این نویسنده ، مترجم ، شاعر و منتقد سینمایی فقید کشورمان، به اطلاع می رساند برابر هماهنگی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با خانواده ایشان، آیین وداع با این منتقد پیش کسوت ، ساعت 9 صبح روز یکشنبه 27 تیرماه از خانه سینما (ساختمان خیابان وصال) به سوی آرامگاه ابدی اودر قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می شود . روابط عمومی ...
سری دوم سریال شهرزاد مجوز ساخت گرفت
از سوی انتشارات نیلا به چاپ رسیده است. جمشید ارجمند درگذشت آنا: جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینما دیروز درگذشت. وی که بیش از 4 دهه به فعالیت در حوزه فرهنگ و سینما اشتغال داشت، از بنیانگذاران مجمع منتقدان فیلم و عضو هیأت داوران منتقدان سینمایی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دهه 40 بود. جمشید ارجمند که سابقه روزنامه نگاری نیز داشت، به تحقیق و پژوهش و ترجمه ادامه داد؛ آنچنان ...
جمشید ارجمند درگذشت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جمشید ارجمند بیش از 4 دهه درحوزه فرهنگ و سینما فعالیت داشت. وی از بنیانگداران مجمع منتقدان فیلم وعضو هیأت داوران منتقدان سینمایی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دهه 40 بود. جمشید ارجمند ترجمه آثاری همچون حقوق نویسنده، جامعه شناسی رادیو و تلویزیون، چهره عریان آمریکا، نیکلا کوچولو، ایرانیان یونانیان و رومیان و ... را نیز در کارنامه خود دارد. ...
درگذشت جمشید ارجمند
تهران بستری شده بود و پس از بهبود نسبی به دلیل نارسایی دوباره قلب و وخامت حالش 19 فروردین ماه امسال باردیگر به بیمارستان قلب برده شد و دوباره به منزل برگشت و بعد از مدتی بستری بودن برای بار سوم نیز مشکلات حاد او را به بیمارستان کشاند که در نهایت صبح چهارشنبه دار فانی را وداع گفت. همشهری آنلاین درگذشت این منتقد پیشکسوت سینما را به جامعه هنری و فرهنگی تسلیت می گوید. ...
زندگینامه: جمشید ارجمند (1318-1395)
ترجمه نیز می توان به آثاری چون جامعه شناسی رادیو و تلویزیون (جان کازنو،انتشارات سروش)، آیین هندو و عرفان اسلامی (داریوش شایگان، نشر فرزان روز)، ایرانیان ، یونانیان و رومیان ژوزف ویسهوفر اشاره کرد. جمشید ارجمند پس از دو بار جراحی قلب در روز 23 تیرماه 1395 بر اثر عفونت و نارسایی قلبی در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت. برای او ارجنامه ای هم به پاس 45 سال نوشتن درباره سینما به کوشش زاون قوکاسیان و حسین رسول اف منتشر شد. از او دو فرزند به نام های محمد و لیلا باقی مانده است که لیلا راه پدر را در روزنامه نگاری و نقد فیلم ادامه می دهد. ...
مجید غلامی جلیسه درگذشت جمشید ارجمند را تسلیت گفت
مجید غلامی جلیسه به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در متن پیام مجید غلامی جلیسه آمده است: خبر درگذشت مترجم و منتقد سرشناس آثار متعدد در حوزه های مختلف فرهنگی، جمشید ارجمند موجب تأسف بسیار شد. او با تبحر در زبان فرانسه آثار متعدد و پرمایه ای را به زبان فارسی درآورد تا هر چه بیشتر بر غنای فرهنگ ما بیفزاید. ترجمه های او با زبانی استوار و ...
آموزش نگارش داستان معمایی و فیلم نامه بچه های بهشت در کتابفروشی ها
به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب طراحی و نوشتن داستان های معمایی و بچه های بهشت در حوزه تخصصی ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی (فیلمنامه) توسط نشر چترنگ منتشر شده اند. طراحی و نوشتن داستان های معمایی طراحی و نوشتن داستان های معمایی نوشته پاتریشیا های اسمیت توسط شاهپور عظیمی (مترجم و منتقد سینما) ترجمه شده است. این کتاب که درواقع به سفارش شرکت نویسنده نوشته شده تا به ...
همدلی و همزبانی در سیمای مازندران
آقای مقدّسی، چهره امروز رادیو و تلویزیون مرکز مازندران چگونه است؟ در حال حاضر، تلویزیون مرکز ساری به صورت 24 ساعته برنامه پخش می کند؛ برنامه هایی که بیش از 60 درصد آنها به زبان مازندرانی تولید و پخش می شود. سیمای مرکز همچنین 92 درصد پوشش دیجیتال و 99 درصد پوشش آنالوگ در سطح استان دارد. تازه ترین آمارهای مرکز سنجش افکار سازمان صدا وسیما، مرکز ساری را در جرگه برترین مراکز رسانه های استانی قرار می دهد. طبق این آمارها، میزان مخاطب و بیننده سیمای مازندران معادل 63 درصد برآورد شده است. همچنین مردم استان از 62 درصد تولیدات تلویزیون مازندران رضایتمندی و تا 65 درصد به اخبار آن اعتماد دارند. آیا در بخش رادیوی استان هم چنین آمارهای امیدبخشی وجود دارد؟ بله، میزان شنوندگان رادیوی مازندران در بهار امسال به 28 درصد رسید که این رقم در حوزه رادیو بسیار مناسب است. در چهار ماه گذشته مردم استان تا 71 درصد از برنامه های رادیوی استان رضایت داشته و تا 60 درصد به اخبار رادیو اعتماد کامل دارند. آیا این درصدهای امیدبخش می تواند به رویکردهای برنامه سازی مرکز هم ارتباطی داشته باشد؟ یقین داریم که ارتباط دارد. رویکرد برنامه سازی این مرکز، تمرکز بر مظاهر استانی است. مظاهری همچون طبیعت زیبا، دریا، ابنیه تاریخی، مشاغل خاص، زبان و ادبیات، موسیقی اصیل، آداب و رسوم، غذا و پوشاک محلی، مفاخر، علما و اندیشمندان، شهدا و بسیاری دیگر که نمودی روشن در برنامه سازی این مرکز داشته و دارد و باعث شده، مردم استان این برنامه ها را از خود بدانند و از آنها استقبال کنند. چند نمونه از این برنامه های موفق را می توانید معرفی کنید؟ بسیاری از برنامه های تولیدی رادیو و تلویزیون استان به طور غیرمستقیم به سبک زندگی ایرانی اسلامی و ترویج اقتصاد مقاومتی می پردازد. نمونه موفق آن برنامه امیرستون است. این برنامه با موضوع اجتماعی فرهنگی و با هدف تفریح و سرگرمی است که با گویش محلی و توسط دو مجری پخش می شود. معرفی باورهای دینی، آداب و رسوم، غذاهای سنتی، بازی های محلی، کار گروهی، لباس های محلی، فرهنگ عامه و ادبیات، شعر و موسیقی، جاذبه های گردشگری، محیط زیست و طرح مشکلات مردمی از بخش های این برنامه است. شور و نشاط را در برنامه های سیمای مرکز چگونه تولید و نمایش می دهید؟ ما سعی کرده ایم، ضبط برنامه های سیما را به داخل مردم در روستاها و شهرها ببریم چرا که معتقدیم برنامه های این چنینی از شور و نشاط بیشتری نسبت به ضبط های استودیویی برخوردار است که از نمونه موفق آن می توان به برنامه بوردکا اشاره کرد. این برنامه بیش از 90درصد مخاطب دارد. بوردکا هر هفته در یکی از روستاهای مازندران اجرا می شود که در آن، مسابقه ای میان دو گروه از زنان و مردان اهالی ترتیب داده می شود. معنای کلمات محلی، ضرب المثل، بازی ها و نمایش های محلی، جزئی از این برنامه شاد است. مازندران دارای فرهنگی بومی و خاص است، آیا نمود فرهنگ مازنی را می توان در سیمای استان یافت؟ حتما می توان یافت. برنامه دل گپ، عنوان مسابقه ای محلی با موضوع زبان، ادبیات و فرهنگ بومی مازندران است. توجه به آداب و رسوم و ادبیات فولکلور، دکور برنامه و اجرای برنامه به گویش محلی همه معطوف به فرهنگ بومی است. همچنین برنامه مستند گزارشی در روستا نمونه بارز فرهنگ بومی است. فرهنگ مازنی همانند بسیاری از فرهنگ های جهان، یک فرهنگ محلی و دارای مرز معین فرهنگی است. مستند در روستا بر آن است تا با حضور در محیط روستا، فرهنگ بومی مردم، روستاهای فعال، مولد و نمونه گردشگری، نحوه زندگی و معیشت مردم آن و دغدغه ها و مشکلات روستاییان را به تصویر بکشد. در حوزه کودک و نوجوان چه برنامه های موفقی را روی آنتن دارید؟ برنامه های قند عسل، تی تی و جزر و مد توانسته اند توجه مخاطبان خود را در بخش کودک و نوجوان جلب کنند. قند عسل برنامه ای ترکیبی نمایشی با هدف تفریح، سرگرمی و آموزش است. موضوعات دنیای کودکان با رویکرد آموزشی و هنری به همراه مضامین دینی، ملی و منطقه ای در قالب نمایش های موزیکال، نماآهنگ و مسابقه با تلفیقی از بازی ها و اطلاعات عمومی و سرگرمی برای بچه ها ارائه می شود. برنامه تی تی با هدف غنی سازی اوقات فراغت و آشنایی کودکان با مسائل و موضوعات مختلف، آیینی، علمی، تربیتی، آداب و سنن، ضرب المثل ها و داستان های بومی تهیه و پخش می شود. همچنین برنامه جزر و مد در 26 قسمت به نوجوان و دغدغه هایش، توانمندی، مسائل و مشکلات، فضای مجازی، قهرمانان و مخترعان و نخبگان می پردازد. در حوزه طنز هم برنامه ای تولید می شود؟ سات خش، عنوان جُنگی نمایشی است. باید توجه داشت که درحال حاضر بیش از هر زمان دیگری مردم به طنز نیازمند هستند چراکه از یقه گیری های سیاسی خسته اند. بخش های این برنامه عبارتند از: پلاتو، گزارش طنزگونه، سرودهای طنز، کلیپ طنز و سریال طنز. مردم استان چه مجموعه ها و مستندهایی را بزودی از سیمای مازندران شاهد خواهند بود؟ مجموعه مناسبتی شور و شین در 15 قسمت 45 دقیقه ا ...
باید و نبایدهای جذب مخاطب در رادیو
خوراک مناسب برای مخاطبان حمیدرضا خزایی، معاون اسبق صدای رسانه ملی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مخاطبان رادیو را افزایش داد، به جام جم گفت: سازمان صدا و سیما و در راس آن رادیو یکی از بزرگ ترین دستگاه های فرهنگی و ارتباطی کشور است که هم نفوذ دارد و هم به اصلی ترین عامل برنامه سازی یعنی مخاطب توجه می کند. بنابراین در مرحله اول باید به شنونده توجه کنیم؛ زیربنای این مساله هم نظرسنجی است. وی ادامه داد: ما نخست باید بدانیم نیاز مخاطب امروز چیست و بعد براساس آن برنامه ریزی کرده و اثر تولید کنیم. اگر ندانیم مخاطب به چه غذایی نیاز دارد، خوراک مناسب به او نمی دهیم. این خوراک هم باید متناسب با سن، جنس و موقعیت زمانی و مکانی مخاطب باشد. این کارشناس رسانه عنوان کرد: در واقع با دسته بندی مخاطبان می توانیم به برنامه های رادیو انسجام بدهیم. البته با راه اندازی شبکه های مختلف رادیویی و با تعریف ماموریت های متفاوت حق انتخاب به مخاطب داده ایم، اما باید محتوای مناسب را هم از طریق برنامه ها در اختیارش قرار بدهیم. به عنوان نمونه جوانان به رادیو جوان گوش می دهند و علاقه مندان به برنامه های ورزشی رادیو ورزش را دنبال می کنند. خزایی یکی از راهکارهای جذب مخاطب را ساخت برنامه های تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: وقتی محتوای برنامه غنی باشد و نیاز مخاطبان را برطرف کند، مسلما می تواند روی رفتارهایش هم تاثیرگذار باشد. بنابراین برنامه ریزی در این عرصه را باید به افرادی سپرد که سال ها در رسانه فعالیت کرده و مهارت ایجاد تغییرات را دارند. وی تصریح کرد: تنها ابزار ما در رادیو، کلام و موسیقی است. بنابراین بعد از فراهم کردن محتوای غنی باید از موسیقی مناسب هم استفاده کنیم که با محتوای برنامه همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال موسیقی برنامه علمی با برنامه اجتماعی باید متفاوت باشد و نباید از موسیقی های قدیمی استفاده کرد. ساخت برنامه های تعاملی این کارشناس با اشاره به برنامه های تعاملی گفت: یکی دیگر از راه های جذب مخاطب، ساخت برنامه های تعاملی است. دیگر زمان تولید برنامه های یک سویه تمام شده است و مخاطب علاقه مند به شنیدن چنین برنامه هایی نیست. وقتی مشارکت شنونده را داشته باشیم، مسلما نه تنها او را حفظ خواهیم کرد، بلکه به تعداد مخاطبان هم اضافه خواهد شد. علاوه بر آن باید از قالب های مختلف برنامه سازی هم استفاده کنیم تا بتوانیم مخاطبمان را فعال نگه داریم. معاون اسبق صدا در ادامه افزود: تعریف مخاطب عادی با مخاطب فعال تفاوت دارد. مخاطب فعال کسی است که نه تنها به برنامه رادیو گوش می دهد، بلکه نظرش را درباره برنامه می دهد؛ پیشنهادهایش را به برنامه ساز اعلام می کند و ما شاهد تغییر رفتار و تاثیرگذاری در او هستیم، اما مخاطب معمولی تنها شنونده صرف است. ما باید برنامه های گوش نواز برای رادیو تولید کنیم تا بتوانیم مخاطبان را حفظ کنیم. خزایی معتقد است: سرمایه اصلی همه رسانه ها، نیروی انسانی خلاق و هوشمند است. بنابراین موفقیت یک رسانه در به کارگیری، هدایت و جلب رضایت برترین ها اهمیت زیادی دارد، اما متاسفانه ما کمتر به آن توجه کرده ایم در حالی که این مساله نباید مورد غفلت قرار بگیرد. وی اشاره کرد: بنابراین برای جذب مخاطبان فعال و حفظ مخاطب فعلی رسانه باید با برنامه ریزی دقیق از توانمندی چهره های ارزشمند و درخشان رسانه ای بهره مند شد که از مهارت های ویژه برخوردار هستند. ضمن این که باید از روش های نوین برای برنامه سازی استفاده کرد. نیاز به خانه تکانی محمد مهاجر جزو برنامه سازان قدیمی و پیشکسوت رادیو محسوب می شود که تا امروز برنامه های پرشنونده ای ساخته است. این تهیه کننده همچنان در رادیو فعالیت می کند. وی درباره راه های افزایش مخاطبان در رادیو گفت: این قضیه دو وجه دارد؛ وجه درونی که مربوط به سازمان صدا و سیماست و وجه بیرونی که مردم، خواسته ها و نیازهایشان را شامل می شود. وی ادامه داد: به نظرم وجه درونی که به سازمان مربوط می شود، نیاز به اصلاحاتی دارد. نظام برنامه سازی و مدیریت ارزش های حاکم بر رادیو به خانه تکانی عظیم نیاز دارد. ما باید انتخاب های درست داشته باشیم و افراد توانمند را وارد رسانه کنیم. متاسفانه همکاران من در رادیو نسبت به مسائل هنری و خلاقیت در برنامه سازی کم توجه شده اند. اگر این مسائل حل ...
آشنایی پیامبر (ص) با خواندن و نوشتن
. [رژی بلاشر، در آستانه قرآن، ترجمان: محمود رامیار، ص 27.]. 14- مصطفی مندور، رساله ی دکترا درباره قرائتهای شان، ص 13. 15- ابوعبدالله محمد بن اسماعیل البخاری، صحیح البخاری، ج 1، ص 287. 16- بدرالدین محمد بن عبدالله الزرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 232 به نقل از بخاری. 17- ابراهیم انیس، دلالة الالفاظ، صص 183- 188. منبع مقاله : شاهین، دکتر عبدالصّبور؛ (1381)، تاریخ قرآن، ترجمه ی: دکتر سیّدحسین سیّدی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. ...
مثنوی معنوی: میراث ایران یا ربوده شدن میراث معنوی افغانستان ؟
شاهنشاهی هخامنشی. شیراز: بی جا. 1346. 68. شاردن. سفرنامه شاردن . ترجمه اقبال یغمایی . تهران : توس. 1372. 69. شامی، نظام الدین. ظفرنامه تاریخ فتوحات امیر تیمور گورکانی . تصحیح: پناهی سمنانی . تهران: سازمان نشر کتاب انتشارات بامداد. 1363. 70. شمیم، علی اصغر. ایران در دوره سلطنت قاجار. تهران: بهزاد. 1387. 71. شیروانی، حاج زین العابدین. ریاض السیاحه. تصحیح ...