سایر منابع:
سایر خبرها
مریلا زارعی: آیا نماینده های مجلس ما، دل نگرانی فرهنگی ندارند؟ !/من به سینمای جنگ خیلی علاقه مندم
گروه فرهنگ و هنر مشرق- گفت و گو با آدم های صریح و بی تعارف، در هر پست و مقامی که باشند، هم سخت و هم جذاب است؛ مریلا زارعی هم از این قاعده مستثنی نسیت. اهل سانسور کردن خودش و عقیده اش نیست حتی اگر بعد از هر گفت و گو جنجال های زیادی را متحمل شود. با یک نگاه به کارنامه ی سینمایی مریلا زارعی، قطعاً یکی از چند انتخاب محدودی می شد که بتوان با آن ها در این باره به گپ و گفت نشست.کارنامه ای که نام هایی به ...
بی پولی تلویزیون روی اعصاب مخاطب
نام و نشانی کالا یا مورد تجاری طلب کند نوبری است که این روزها جای خوبی را در بیزینس تلویزیونی ما باز کرده است. آقای صاحب کالا، خدمات یا هر مورد تجاری، رعایت اصول تبلیغات می تواند به ماندگاری و طول عمر پیشرفت های صنعتی شما نیز کمک کند. مخاطب امروز به خوبی متوجه یکسری مراودات می شود. اینکه در حساس ترین لحظه یک سریال تلویزیونی، بازیگر فلان شخصیت اصلی قصه به جای حس و حال کاراکتر در آمدن ...
پول می دهم، پس صاحب اختیار هستم!
حد و مرز تبلیغات و حضور اسپانسرها در آثار سینمایی و تلویزیونی در گفت و گوی بانی فیلم با چند سینماگر بانی فیلم – گروه سینمای ایران- شقایق فرشته: چندی است که شاهد استفاده بیش از حد از تبلیغات در آثار سینمایی و تلویزیونی هستیم. به گونه ای که به جای به کار گیری تبلیغ در راستای مضمون فیلم و سریال، مخاطب گاه شاهد پخش تبلیغاتی بی ارتباط با روند داستان و قصه و خارج از حد اعتدال در میانه اثر می ...
مروری بر آثار فرهاد حسن زاده و مصطفی رحماندوست در کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) اراک
می روند؛ اما راه خانه را گم می کنند و پس از مدتی سر از خانه ای در می آورند که از جنس شکلات است. صاحب خانه که پیرزن بدجنسی است، هانس و گرتل را نزد خود نگه می دارد و از آنها می خواهد تا برایش کار کنند، تا این که اردک مهربانی که دوست هانس و گرتل است به کمکشان می آید و آن دو را نجات داده و به خانه باز می گرداند. گروه سنی ب مخاطب این داستان مصور و رنگی هستند. مجموعه 5 جلدی قصه های ...
تصاویر/گزارشی از پشت صحنه دورهمی مهران مدیری
در صورت من است که منجر به این شد که برای شخصیتم استیکر هم ساخته شود. این بازیگر، مجموعه دورهمی را تجربه جدیدی دانست که دشوارتر از مجموعه درحاشیه است و گفت: همیشه برایم سوال بود که کار ما نه تئاتر است، نه تله تئاتر و نه برنامه تلویزیونی اما تلاش می کنیم هم برای مخاطبان تلویزیون و هم تماشاگران حاضر تعادل را حفظ کنیم اما یک وقت هایی از دستمان در می رود و برخی اجراها برای مخاطب درشت دیده می ...
گفت و گویی خواندنی با جنجالی ترین منتقد ایران (2)
خودش روبرویم نشست و همان مسعود فراستی که در تلویزیون بود را در کافه دیدم؛ منتقد، صریح و بدون تعارف. حتی در جایی که با من مخالف بود، صراحتا بیان می کرد و به دنبال به دست آوردن دل کسی نبود. همین ویژگی منحصر به فرد او بود که این مصاحبه را به یکی از لذت بخش ترین و البته سنگین ترین تجربه های کاری من تبدیل کرد. پس از جنجالی که بر سر نقد او درباره فیلم دونده زمین کمال تبریزی درست شد، به کافه ...
تاریخ داستانی است که ما تعریف می کنیم
در صحنه ی عذرخواهی متوسلیان از همکار پزشکش به خاطر بدرفتاری با او در بیمارستان، دوربین روی پشت بام خانه ِ ی همسایه است و از پشت پنجره دارد ماجرا را نگاه می کند و ...یعنی همه ی شرایط را طوری می چینی که به نظر بیاید ماجرا خیلی واقعی است. ولی این صحنه آیا به این کیفیت اتفاق افتاده؟ یعنی این که ... *خب شما با تکنیکتان می خواهید بگویید، تأکید بکنید، که بله اتفاق افتاده ... البته اینجا یک ...
قصه های کهن در جهان خیال
گروه فرهنگ و هنر: این موجوادات شخصیت شان را وامدار مجموعه داستان های کهن مرزبان نامه هستند و ظاهرشان را گروهی از هنرمندان انیمیشن ساز به کارگردانی بهروز سلطانی فر طراحی کرده و به آنها جان داده است. این مجموعه انیمیشنی که فعلا مرزبان نامه نام دارد، به سفارش مرکز پویانمایی صبا، براساس طرحی از محمدابراهیم سلطانی فر مراحل پایانی تولید را پشت سر می گذارد. بزودی دوبله، صداگذاری و جزئیات فنی این مجموعه ...
بهروزصفاریان، روزبه نعمت اللهی، افشین مقدم و فرشاد حسامی - هزار صدا - را داوری کردند
سروی س هنر جوان ایرانی به نقل از موسیقی ایرانیان ؛ بخش موسیقی: سپیده ثابتی: سومین برنامه هزارصدا از سری جدید بخش پاپ در روز جمعه 25 تیر با اجرای آرش نصیری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. کارشناسان این برنامه بهروز صفاریان، فرشاد حسامی، روزبه نعمت اللهی و افشین مقدم بودند و همچنین حجت اشرف زاده به عنوان خواننده مهمان حضور داشت. به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان ...
حضور خبرنگاران در پشت صحنه دورهمی / نه مهران مدیری آمد؛ نه انصاری!
دورهمی این مجموعه را تجربه ای متفاوت خواند و گفت: این بخش نمایشی کاری بین تائ تر و تلویزیون است؛ یعنی هم آن جذابیت تئا تر که بازخورد سریع مخاطب را می بینی، دراد و هم خصوصیات کار تصویری؛ البته این کار را سخت تر و پیچیده تر کرده است چون باید همزمان به هر دو مدیوم حواست باشد. ناصرنصیر در پاسخ به این سوال که آیا دلش می خواهد همکاری خود را با مجموعه دورهمی ادامه دهد، یا نه، گفت: تا جایی که شخصیت ...
مسافر همچنان بهترین فیلم کیارستمی است
. روز ششم اردیبهشت در سینماتک، جناب فروزش به برخی زوایای پشت پردۀ این فیلم و قصۀ نمادین آن اشاره کرد که بنده در نقدی به آن پرداختم (نقد فیلم کلید). چهرۀ معلم در خانۀ دوست کجاست؟، واقعاً خشن و غیرفرهنگی است. و این، فقط به معلم فیلم اختصاص ندارد. همۀ بزرگسالان در این فیلم، غیر مهربان و خشن هستند. جناب کارگردان مخصوصاً شیوۀ تربیت بابابزرگ را مضحکه می کند. در عوض، پیرمرد نجار محبوب او، بیش از حد ...
احمد ذوعلم: اقتصاد کتاب در ایران حداقل پنج برابر سینماست / همکاری با خندوانه تجربه موفقی بود / تضمین ...
محصولات شیرازه به حساب می آیند. در گروه فرهنگی رجانیوز میزبان ذوعلم شدیم و در خصوص این مرکز و فعالیت هایش با او به گفتگو نشستیم. ***************************************** رجانیوز: مرکز رسانه ای شیرازه چیست و چه شرح وظایفی دارد؟ احمد ذوعلم: بسم الله الرحمن الرحیم. شیرازه اولین و تنها مرکز رسانه ای است که در حوزه کتاب کار می کند. شاید بعضی ها ممکن است بگویند قبل از ...
من فرمانده ساز نیستم
فیلمی می رود. مهدویان که دوست دارد درباره ی جنگ فیلم بسازد، به همراه دو بازیگر (هادی حجازی فر و ابراهیم امینی)، فیلمبردار (هادی بهروز) و تدوینگر فیلم ایستاده در غبار (سجاد پهلوان زاده) در خبرگزاری ایسنا حضور یافت و از شرایط ساخت این فیلم و پروژه های دیگرش سخن گفت. او در این گفت وگو درباره ی برنامه های آینده اش در عرصه ی فیلمسازی، به فیلمنامه ای درباره ی یک ژنرال زمان شاه ...
مریلا زارعی: مجبور شدم چشم هایم را ببندم
می شود که آدم دلش می خواهد کارگردانی کند؟ وقتی قصه و سناریویی را می خوانید و بعد می بینید هیچ چیز نیست. من بست سال از عمرم را گذاشتم که چه کار کنم؟ کمی سرد می شوم. نکته بعدی این است که با تجاربی که کسب می کنی، وقتی در صحنه خودت را در اختیار کارگردانی دیگری قرار می دهی، احساس می کنی که ممکن است این کارگردان صددرصد توانایی های تو را نداند و نتواند آنچه که باید را بیرون بکشد؛ احساس ضرر می ...
بهترین سینماگران پرمخاطب دنیا هم فیلم هایی دارند که نفروخته اند
حرفه ای سینما محسوب نمی شود و ایرج کریمی منتقد باسوادی بود. اتفاقاً آن روزی که مراسم رونمایی از کتاب عقیقی بود، برای امور بیمه رفته بودم خانۀ سینما. ساعت حدود 17:30 بود و بساط رونمایی از کتاب عقیقی پهن شده بود و سرپله ها به سعید برخوردم، گفتم کتابت را گرفتم و دارم می روم، می خواهم قبل از رفتن به لاهیجان بروم به دیدن یک دوست. گفت: زیباکلام و تهامی نژاد و امامی و... (یادم نیست دیگر کی) می ...
چخوف؛ راویِ بزرگ قصه های کوچک
... توماس مان، نویسنده بزرگ آلمانی، چخوف را "تماشاگر بزرگ زندگی های کوچک" دانسته است. چخوف امور ساده و پیش پا افتاده ی زندگی را توصیف می کرد، و قهرمانانش همان مردم عادی روزگار بودند: کارمندان و مأموران دولت، زنان خانه دار، دانشجویان، تاجران و کاسبکاران و... هنر چخوف، که آثار او را تا زمان ما ماندگار کرده در آن بود که توانست ماجراهای کوچک و "مبتذل" را به صحنه های بزرگی پیوند بزند، که ...
از سوژه تا قاب های دینی در سریال های امروزی
.... اگر ماشین پیکان است، نوع استارت زدن پیکان را می گذارد. اگر ماشین پژو است، نوع استارت زدن پژو را می گذارد. این اتفاقاً خیلی طبیعی تر و برای مخاطب و شنونده و بیننده ملموس تر می شود که خودش را در واقعیت خارجی آن فیلم، یعنی همراه با فیلم، یعنی حتی ماشین که راه می رود مخاطب همراه با ماشین دارد حرکت می کند. چون صدای ماشین را دارد احساس می کند. این اتفاقاً خیلی از لحاظ هنری بهتر هست. من تعجب می کنم ...
چرا نفت مفت ملت حراج می شد؟!
، نزدیک به 2000 مخاطب را به خود دید. همین اتفاق باعث شد نمایش با بازیگران جدید در تورنتو و مونترال کانادا هم روی صحنه برود. تور اجراهای بین المللی که تمام شد. گروه به ایران برگشت و حالا شب های انتهایی اجرایشان در سالن مستقل تهران را تجربه می کنند. دکلره یک نمایش اجتماعی تلخ است، البته بیشتر از نمایش شبیه به نمایش خوانی است چون بازیگرها پشت یک میز می نشینند و هنگام بازجویی روایت های ...
همه اصرار دارند فرزندشان دکتر، مهندس شوند / مدرک جای کار عملیاتی را نمی گیرد
در زمینه معدن فعال است و در پروژه هایی مانند معدن سرب و روی، فولاد سازی، زغالشویی و... حضور دارد. چند طرح صنعتی را در خارج از کشور هم مدیریت می کند و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران است و در کمیسیون های دیگری هم فعالیت های موثری دارد. با این همه مشغله کاری، خوش قول است و تلفنش را براحتی جواب می دهد و وقت مصاحبه را قطعی می کند. حرف هایش کاربردی است و آن قدر به موضوعات مرتبط به کار احاطه دارد که می رود سر اصل مطلب و ریشه های اصلی بیکاری در کشورمان را آسیب شناسی می کند و از همه مهم تر این که نظر جالب و انساندوستانه ای درباره ثروت دارد. به عنوان کارآفرین موفق، دلیل یا دلایل بیکاری را در کشورمان در چه موانعی می بینید؟ به نظرم بهتر است این طور بگوییم که برای بیکار نماندن باید تحصیلات، پشتکار، وقت شناسی، ایده های تازه، مشارکت جمعی و... داشت. این مهارت ها می تواند به افراد برای موفقیت در کار یا هدفشان کمک کند. داشتن مهارت هایی که نام بردید چقدر به جامعه و خانواده بستگی دارد و کدام ها به پشتکار فردی برای اکتساب آنها؟ استعدادهای خدادادی در همه آدم ها وجود دارد اما میزان و نوعش در افراد مختلف فرق دارد. کشف این استعدادها نیاز به آموزش، تعلیم و تربیت دارد؛ این که به فرد در جامعه میدان عمل داده شود تا او بتواند استعدادهای خود را بروز دهد. جوامعی که مشکل آموزش و پرورش دارند، نمی توانند استعدادیابی درستی انجام دهند. تعلیم و تربیت باید از جامعه شروع شود، نه از خود فرد. اگر شخصی استعداد داشته باشد اما مدام با موانعی رو به رو شود، نمی توان انتظار داشت موفق شود. اما اگر کسی استعداد داشته و برایش فضای فعالیت مهیا شود براحتی می تواند در مدت کوتاهی استعداد خود را بروز دهد. می گویند استعداد یابی باید از دوران مدرسه شروع شود به نظرتان آموزش و پرورش در این زمینه چه باید بکند؟ معتقدم آموزش و پرورش باید از حرف وارد عمل شود. شعار در جامعه ما زیاد است، مثلا گزارش هایی ارائه می شود که باید این گونه عمل کرد اما همه اینها روی کاغذ است و عملیاتی و اجرایی نمی شود. باید واقعیت های جامعه و توانمندی های افراد را کشف کنیم و آنها را بپذیریم. در صنعت و اقتصاد باید مزیت های موجود را بررسی کنیم. باید رشته هایی راکه در آنها شاخص هستیم، بزرگنمایی کرده و روی آنها کار کنیم. ما در همه رشته های اقتصادی توانایی نداریم. این درباره استعدادها هم صدق می کند. مردم کشور ما در همه رشته ها استعداد ندارند اما در برخی رشته ها خیلی خوب هستند. از طرفی نباید توقع داشت که همه مردم جامعه تبدیل به کارآفرین شوند. خانواده های ایرانی اصرار دارند که فرزندانشان حتما به دانشگاه بروند و دکتر، مهندس و... شوند. تحصیلکرده ها هم که بیکار هستند؟ بیکاری تحصیلکرده ها زیاد شده، چون در کنار تحصیلات دانشگاهی، مهارت عملی یاد نمی گیرند. هر چه افراد جامعه تحصیلکرده تر باشند بهتر است، چون فکر و اندیشه بازتری داشته و قدرت تحلیل بهتری خواهند داشت اما تحصیل فقط تئوری نیست. باید در کنار دانشگا ها، مراکزی هم باشند که دانشجویان را برای کار آماده کنند اما مسئولان ما فقط آمار می دهند که در سال این تعداد دانشجو فارغ التحصیل می شوند! این آمار به چه کاری می آید؟ چقدر از این تحصیلکرد ه ها مهارت یاد گرفته اند؟ بیکار زیاد داریم اما در زمینه افراد متخصص با مشکل روبه رو هستیم. یعنی در بخش مهارت آموزی ضعیف عمل شده؟ بله! تحصیلکرده ها و فارغ التحصیل ها تجربه کار عملی ندارند، بنابراین نمی توانند جذب بازار کار شوند. باید دانشجویان را آماده بازار کار کرد. افراد متخصص بیکار نمی مانند. در کشور ما فقط دانشگاه ها و مراکز عملی زیاد می شوند که به صورت تئوری به دانشجویان درس می دهند و این روش کاربردی و درستی نیست. کشورهای مهاجرپذیر و کشورهایی که نیروی کار نیاز دارند تا چند سال قب ...
از حاشیه ها ناراحت می شوم / بازگشت با یک کار دفاع مقدسی
گرگ ها، جراحت، مجسمه، پشت بام تهران، دختر شیرینی فروش، خانه ابری، صاحبدلان، در پناه تو از کارهای شاخص بازیگری قاسمی محسوب می شوند. مجموعه پرمخاطب و جذاب در پناه تو با بازی ثریا قاسمی چند بار از شبکه آی فیلم بازپخش شد. قاسمی در سریال صاحبدلان محمدحسین لطیفی که مدتی پیش بازپخش شد نقش زنی را بازی می کند که در طول مدت سریال روی ویلچر نشسته و حرکتی ندارد، اما قاسمی با هنرمندی نقش این شخصیت را بازی کرده است. قاسمی با کارگردان های شناخته شده سینما و تلویزیون مثل ناصر تقوایی، حسن فتحی، سیروس مقدم، محمدحسین لطیفی و دیگران همکاری داشته است. با ثریا قاسمی در مورد ایفای نقشش در صاحبدلان گفت وگویی انجام داده ایم. در این پنج دهه با هنرمندی تقریبا نقش همه نوع مادر ایرانی را بازی کرده اید. این نقش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ من بازیگر حرفه ای هستم وباید بتوانم بعد از این همه سال هر نقشی را بازی کنم. طبق روال، نقش به من پیشنهاد می شود. بعد از مطالعه کردن فیلمنامه و ارزیابی جنس و نوع نقش در صورت مناسب بودن قبولش می کنم. علاقه دارید بیشتر چه نوع نقش هایی را بازی کنید؟ برایم تفاوتی ندارد. داستان خوب و کنش های شخصیتی که بازی می کنم، مهم است. ما بازیگران کمتر قدرت انتخاب داریم و بیشتر انتخاب می شویم و بازار کار هم چندان پررونق نیست که من خودم را مقید کنم فلان نقش را بازی کنم. سریال صاحبدلان اولین همکاری شما با محمدحسین لطیفی بود؟ بله، محمدحسین لطیفی کارگردان آرام و مهربانی است و می داند از بازیگرش چه چیزی می خواهد. از اول قرار بود نقش شخصیتی را که بازی می کنید روی ویلچر باشد؟ بله، در فیلمنامه نوشته شده بود. البته در گذشته در یک فیلم تلویزیونی نقش یک زن معلول را بازی کرده بودم و من تلاش می کنم در کمترین زمان ممکن خودم را با ایفای هر نقشی آداپته (هماهنگ) کنم. هر ویژگی غیرمتعارف در یک شخصیت برای بازیگر در عین بازدارندگی می تواند کمک حال هم باشد. به نظر شما شخصیتی که در صاحبدلان بازی کردید قربانی خودخواهی و زیاده طلبی شوهرش است؟ چند سالی از ساخت سریال گذشته است و زیاد جزئیات داستان صاحبدلان در ذهنم نیست. این زن با شوهری زندگی می کند که همه چیز را در گرو مادیات می بیند و ارزش های انسانی و اخلاقی برایش اهمیتی ندارد و مدام برادر بزرگ و متقیش را وارد چالش های اجتماعی و دینی می کند و در خانواده هم مثل یک دیکتاتور عمل می کند و نمی خواهد نظری مخالف با عقایدش را بشنود، اما جایی می رسد که زن و پسر بزرگ ترش متوجه حقایق می شوند و در مقابلش می ایستند. در هر صورت چند نقشم را در این سال های اخیر خیلی دوست دارم. صاحبدلان، جراحت، پشت بام تهران و اویک فرشته بود ازجمله این نقش هاست. این روزها بیشتر در نقش مادران مهربان بازی می کنید؟ چاره ای نیست، این نقش ها به من پیشنهاد می شود و دیگر نقش دختران مهربان به من پیشنهاد نمی شود (با خنده). بازی در سریال های مناسبتی نظیر نوروز و ماه رمضان چه ویژگی هایی دارد؟ این زمان ها، مردم در خانه هستند و بیشتر برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند و بالطبع بازخورد این کارها زیاد است وگرنه در ماهیت کلی کار تفاوتی وجود ندارد و همه سریال ها یک داستان دارند و یک جور پروسه تولیدشان انجام می شود و سریال ماه رمضانی تولید خاصی نسبت به دیگر سریال ها ندارد. بیشتر ترجیح می دهید با کارگردان های جوان کار کنید یا با کارگردان های باتجربه؟ تفاوتی ندارد. نکته مهم توانایی، سواد و دانش کارگردان است که کار کردن با اورا آسان یا سخت می کند. کارکردن با کارگردان جوان هم شرایط خاص خودش را دارد و در وهله اول چون شناختی از کیفیت کاری اش ندارید، باید به فیلمنامه و نقش پیشنهادی اعتماد کنید ودوست دارم اگر تمایل ...
چرخ فلک به شبکه یک رسید
این به نظر بزرگ ترین برگ برنده کار به شمار می آید و در صورت موفقیت می تواند شبکه های مختلف را به دعوت از کارگردانان و چهره هایی با تفکرات تازه تر دعوت کند و به مجموعه های تلویزیونی رونق ببخشد. به گزارش جام جم، این مجموعه تلویزیونی در 28 قسمت به سرپرستی علیرضا طالب زاده و با طرحی از او به نگارش درآمده و 12 قصه را شامل می شود که هر کدام در دو یا سه قسمت روی آنتن می روند. کارگردانی این قسمت ها هم گرچه ابتدا به عزیزالله حمیدنژاد و بهرام عظیم پور سپرده شده بود، اما در ادامه و با توجه به فشردگی زمان، احسان عبدی پور به این تیم اضافه شد و کارگردانی قسمت هایی را به عهده گرفت. نوری ، کامران ، می نا ، باران ، سارا داوود ، بیتا و خالد از جمله عناوین اپیزودهای این سریال هستند. چرخ فلک با توجه به متعدد بودن خطوط داستانی، بازیگران زیادی هم دارد. میلاد کی مرام، عباس غزالی، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی، بهناز جعفری، مهوش صبرکن، آشا محرابی، لیندا کیانی، لاله صبوری، علیرضا جعفری، مینا جعفرزاده، مریم بوبانی، محمد کارت و محمدحسین بلوکات ازجمله بازیگرانی هستند که در اپیزودهای مختلف این مجموعه ایفای نقش کرده اند و مقابل دوربین یکی از این سه کارگردان قرار گرفته اند. ترانه تیتراژ پایانی چرخ فلک را سالار عقیلی با شعری از عبدالجواد موسوی خوانده است. این سریال از شنبه تا سه شنبه ساعت 30/22 دقیقه به روی آنتن شبکه یک سیما می رود. توجه به مضمونی اخلاقی مجید مولایی، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی چرخ فلک است که پیش از این تهیه مجموعه های تلویزیونی دیگری چون تاوان و هفت سنگ را عهده دار بوده. وی در توضیح علت پخش نشدن این مجموعه در ماه رمضان به جام جم گفت: ما از گزینه های اصلی پخش در ماه رمضان بودیم و کار برای پخش از شبکه سه سیما در حال آماده سازی بود؛ اما در ادامه با توجه به فشردگی جدول پخش شبکه سه و همزمانی با مسابقات فوتبال تصمیم بر این شد این شبکه امسال مجموعه ای را برای ماه رمضان در نظر نگیرد و در ادامه هم که با توجه به مضمون کار، پخش آن به شبکه یک سپرده شد. این تهیه کننده در توضیح محتوای این سریال توضیح داد: درست است که این مجموعه برای پخش در ماه رمضان در حال آماده سازی بود، اما این به آن معنا نیست ما دائم از صحنه های مرتبط با روزه، افطار و سحری استفاده کنیم؛ بلکه محتوای کار به لحاظ پیام های اخلاقی و آموزه ای که در مضمون آن وجود دارد، داستان های ما را مثل یک نخ تسبیح به هم ربط می دهد، بنابراین می توانست در ماه رمضان هم روی آنتن برود. کیفیت، شرط اصلی تهیه کننده مجموعه چرخ فلک در ادامه به اتفاق نویی که در این مجموعه افتاده است، اشاره کرد و آن استفاده از چند کارگردان در طول کار است. او معتقد است: فکر می کنم این اتفاق خوبی است که ما بتوانیم چهره های جدیدی را به تلویزیون معرفی کنیم و از حضور این نگاه های تازه در مجموعه سازی هایمان بهره بجوییم. اتفاق خوب دیگر هم این است که تقسیم کار باعث شده از کیفیت کار کاسته نشود. به هر حال از آنجا که ساختار کار دنباله دار نیست، جلب نگاه و توجه مخاطبان سخت تر می شود و ما با این تاکید و تکیه مان روی کیفیت کار می خواستیم تمام تلاشمان را به کار ببریم و فکر می کنم با شروع پخش کار، هم مخاطبان و هم منتقدان خودشان این نکته را بخوبی متوجه خواهند شد. با یک نگاه سینمایی عزیزالله حمیدنژاد، کارگردان فیلم های مطرحی چون هور در آتش و اشک سرما است که سابقه دریافت سیمرغ بلورین فجر را هم در کارنامه دارد و حالا در اولین تجربه کارگردانی خود در سیما به سراغ این مجموعه آمده است. وی در خصوص چرایی قبول کارگردانی این مجموعه گفت: من طرح کلی کار را خواندم و احساس کردم موضوع جذابی دارد و به سراغ سوژه های اجتماعی بکر و دست نخورده ای رفته است که جای کار دارد. احساس می کردم می توان با متر و مقیاس های موجود، کاری خوب و قابل قبول و استاندارد روانه آنتن کرد. تا اینجا هم تمام تلاشم را کرده ام که با وجود تمام محدودیت ها، کارم را بدرستی انجام بدهم و امیدوارم این تلاشم نتیجه بخش باشد. حمیدنژاد به اپیزودیک بودن ساختار این مجموعه هم اشاره کرده و معتقد است: ساخت مجموعه های تلویزیونی در قالب اپیزودیک یکی از دشوارترین کارهاست و هر قسمت از آن انرژی یک کار سینمایی را از آدم می گیرد. با این حال ما کوشیدیم همچنان انسجام را در کار رعایت کنیم و برای این که تمرکز مخاطب هم از دست نرود، به نوعی شخصیت های قسمت های مختلف را به هم ربط بدهیم. برای مثال یکی از شخصیت های فرعی این داستان ممکن است نقش اصلی داستان بعدی باشد و این آدم ها به این ترتیب به هم وصل می شوند. لذا بهتر است مخاطب برای درک بهتر مجموعه، تمام قسمت ها را دنبال کند و ببیند. کارگردان اشک سرما در ادامه به نگاه سینمایی خود و رعایت آن در قالب این ساختار تلویزیونی اشاره و تصریح کرد که کوشیده این نگاه را همچنان در مجموعه چرخ فلک هم ...
نشاط اجتماعی با شب فیروزه ای
نمایش تولیدات بومی و دست ساخته های مردم شهرهای مختلف و اقوام ایرانی در قالب اقتصاد مقاومتی، تصویرسازی از نوع زندگی، معماری، آداب و رسوم به بهانه سبک زندگی ایرانی اسلامی، مستندسازی از ادبیات، شعر و موسیقی نواحی در قالب ترویج فرهنگ اصیل بومی و ایرانی از جمله اهداف برنامه سازی در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. شب فیروزه ای نمونه ای از این برنامه های تلویزیون است که ساعت 21 هر شب به شکل همزمان از شبکه های5 و سیمای مرکز فارس مهمان خانه های هموطنان می شود. شب فیروزه ای که این شب ها در شهر شیراز اردو زده است، به معرفی فرهنگ و توانمندی های این استان می پردازد و در هفته های آینده رخت سفر به دیگر استان ها می بندد. مدت این برنامه 100دقیقه است و علی محمد بهمنی و عباس روزی طلب کارگردانی و تهیه کنندگی این برنامه را برعهده دارند. فروغ سیمای استانی در شبکه های ملی رئیس مرکز سیمای استان های صداوسیما درباره شب فیروزه ای به جام جم گفت: به دلیل سابقه خیلی خوبی که مرکز استان فارس در برنامه های زنده و ترکیبی داشته و دارد، تولید و پخش شب فیروزه ای از این مرکز آغاز شد. استان اصفهان هم این آمادگی را دارد و با چند مرکز استانی دیگر هم این تعامل از طرف شبکه پنج برقرار شده است. دکتر عبدالکریم خیامی افزود: این برنامه در آینده نزدیک در استان فارس و دیگر استان ها، دوره آزمایشی خود را می گذراند و همچنین توانمندی مراکز صداوسیما برای اجرای مدیریت یک برنامه زنده سراسری محک زده می شود. وی گفت: امید است بتوانیم همه 30 شبکه استانی و سه شبکه محلی را برای این برنامه حاضر و آماده کنیم. اگر شبکه های یک و دو هم مساعدت کنند برنامه های مشابهی را از مراکز استان ها به نمایش سراسری درخواهیم آورد. رئیس مرکز سیمای استان های صداوسیما تصریح کرد: در دو سال گذشته، حجم پخش برنامه های تولید مراکز استانی در شبکه های سراسری تقریبا پنج برابر شده؛ علت آن هم توفیق همکاران مراکز استانی در تولیدات با کیفیت بالا بوده است. بعد از تعطیلی شبکه شما با موجی از مخاطبان مردمی مواجه بودیم که تولیدات استانی از جمله مستند، خبر، انیمیشن و فیلم های داستانی را از رسانه ملی مطالبه می کردند، از این رو قرار شد تا شبکه های سراسری آثار و تولیدات فاخر مراکز استان ها را به نمایش گذارند. از زنده رود تا خوشا شیراز خیامی گفت: به همان شکلی که برنامه ها روی آنتن شبکه شما می رفت، نمی توانست روی شبکه سراسری برود به دلیل تفاوت ماهوی که این شبکه ها با هم دارند. در شبکه یک با برنامه زنده رود اصفهان تست و محکی زده شد که بسیار با اقبال مخاطبان روبه رو شد. در ادامه شبکه پنج هم با مرکز فارس و برنامه خوشا شیراز همکاری کرد. وی تصریح کرد: با این دو برنامه به دنبال الگویی بودیم که چگونه می توان مراکز استانی در حوزه برنامه های ترکیبی حضور بیشتر و منظم تری در شبکه سراسری داشته باشند و نظر مخاطبان این نوع برنامه ها هم بیشتر دیده شود. در نهایت با مشارکت مدیران شبکه 5 سیما به مدل برنامه شب فیروزه ای رسیدیم. رئیس مرکز سیمای استان های صداوسیما همچنین از تعریف و پیش بینی شبکه ای سراسری با ماموریت پخش تولیدات استانی خبر داد و گفت: این طرح در دست مطالعه است و چنانچه مورد تصویب مدیران ارشد سازمان قرار گیرد اجرایی خواهد شد. امید و نشاط در شب فیروزه ای تهیه کننده برنامه شب فیروزه ای نیز گفت: بعد از 30 روز روزه داری و فرارسیدن عید فطر و ایام ماه شوال ضروری به نظر می رسید تا برنامه ای مفرح و شاد از شبکه های سراسری سیما پخش شود. عباس روزی طلب افزود: برنامه شب فیروزه ای با همت شبکه های 5 سیما و سیمای فارس و مرکز سیمای استان ها به مدت 105 دقیقه تهیه و تولید می شود. این برنامه هر شب لوکیشن های مختلفی از استان فارس و شهر شیراز را نشان می دهد آرامگاه های سعدی و حافظ، تخت جمشید، باغ های ارم، عفیف آباد و باغ دلگشا از جمله این نماهای جذاب تصویری است. این تهیه کننده افزود: آیتم های این برنامه عبارتند از: آیتم مهمان، آیتم خواننده که شامل خواننده های بومی و ملی می شود، آیتم های پلی بک که به شکل تص ...