سایر منابع:
سایر خبرها
نامزدهای بخش کودک و نوجوان جایزه ادبی پروین معرفی شدند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق ، در فاصله کمتر از دو هفته تا برگزاری اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، اولین گروه از نامزدهای بخش های پنجگانه جایزه مشخص شدند. داوران بخش ادبیات کودک و نوجوان که در دو بخش شعر و داستان، آثار رسیده را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند، 5 اثر را به عنوان نامزدهای نهایی این بخش به دبیرخانه معرفی کردند که در این میان، نام یک رمان، یک کتاب داستان و 3 ...
ناخدا خورشید نمونه ی سینمای ملی و بومی است
...، بازیگری، موسیقی، تدوین و.. که در دیگر فیلم ها ممکن است به صورت تک مضراب دیده شود، اینجا کاملا در چنگ تقوایی ست. این اثر اقتباسی از داستان داشتن و نداشتن همینگوی است، اما تقوایی توانسته فیلمنامه ای بی نهایت دقیق، موجز و با دیالوگ های ظریف بنویسد. باید بگویم فیلمنامه ناخدا خورشید حسرت برانگیز است. به عنوان مثال، تقوایی صرفا با چند دیالوگ و حرکت دوربین زن ناخدا و ملول را به طور کامل به ...
مجید درخشانی در گفتگو با موسیقی ایرانیان : قطار موسیقی ایرانی از ریل خارج شده است
موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: مجید درخشانی آهنگساز و نوازنده برجسته تار که سالها گروه شهناز به سرپرستی او و خوانندگی محمدرضا شجریان فعالیت می کرد، دیماه سال 1393 بود که به دلیل همکاری با خوانندگان زن در گروه ماه بانو و نیز پخش کلیپ های تصویری این گروه ممنوع الفعالیت شد. او که در طول عمر هنری خود آثار ماندگاری را خلق کرده در این مدت فعالیتی نداشته به گونه ای که به آلبوم های او نیز اجازه انتشار داده ...
باباچاهی: پست مدرنیسم دیگر مرا شاداب نمی کند
...: کارنامه علی باباچاهی در دو سه دهه اخیر شاعری پرکار و پی جو را نشان ما می دهد که بی وقفه و خستگی ناپذیر نوشته، تحقیق کرده و در کارگاه های ادبی اش دست شاعران جوان را گرفته است. به کتاب هایش که نگاه کنید شاعری چند بُعدی را می بینید که در یک جا نمانده و مدام خودش را به چالش کشیده است. از شعر پسانیمایی تا گونه ای از شعر پست مدرن ایرانی و از آنجا تا شعر در وضعیت دیگر و انواع نوشتارهای تجربی که از تسلطش بر زبان کلاسیک فارسی پرده بر می د ...
موسایی با عصایی سپید
بیان برخی از ویژگی های این اثر جدید عصمتی پرداخته است: بی چشم داشت نام هوشمندانه ای است که برای مجموعه شعر شاعر روشندل مشهدی، موسی عصمتی انتخاب شده است. در این چند سطر مشخصا نگاهی به 20 شعر کلاسیک این مجموعه خواهم داشت. بیان روایی و صمیمیت جاری در شعرها در پیوند با عناصر طبیعی شوق مخاطب را برای خواندن بر می انگیزد. نگاهی گذرا نشان دهنده دلبستگی شاعر به طبیعت است کسی که دنیا را ...
معتمدی و عبدی از همکاری با بانوان نوازنده گفتند
زاده وکیلی (نوازنده ساز قیچک بم)، هیلا فیض پور (نوازنده ساز تار و پیانو)، بهار حیدری (نوازنده ساز بم تار)، مهرناز دبیرزاده (نوازنده تنبک و دیگر سازهای کوبه ای)، عسل ملک زاده (نوازنده سازهای دف، کونگا، درامز و کاخن)، ترگل خلیقی (نوازنده ساز تار و رباب) و محمد معتمدی به عنوان خواننده میهمان تشکیل می دهند. نخستین کنسرت گروه موسیقی خنیاگران مهر در روز سه شنبه 5 مردادماه در یک اجرا از رأس ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد. عکس ها: محیا اردکانی ...
یادداشتی برای صادق کرمیار/ انگاری ایستاده ای و ماه را می بینی
تعادل نمی توانیم حرکت کنیم. نویسنده ای می تواند بنویسد که نسبت به آسیب های جامعه ی خودش شناخت داشته و بتواند این آسیب ها را در قالب اثر ادبی و هنری عرضه کند." دیدم راست می گویی. خیلی از نویسنده ها؛ شاعران و هنرمندان هستند که گاه و بیگاه به خاکی می زنند و هستند در این میان افرادی که همواره و در هر شرایط، زمان و مکانی راه افراط و تفریط را پیش می گیرند. بی شک بدون داشتن آگاهی و شناخت از ...
نیازهای دنیای اسلام و تکلیف امروز چیست
تأثیراتی در سرنوشت کشور و سرنوشت انقلاب دارد؛ این بر اثر ندانستن است. پس با چشم باز به محیط دانشجویی و محیط کشور و محیط جهان نگاه کردن که بنده دو سه سال قبل از این تعبیر کردم به بصیرت ، بعضی ها هم دردشان آمد که آقا بصیرت، بصیرت! چرا میگویید بصیرت؟ بصیرت است دیگر؛ بصیرت یعنی با چشم باز نگاه کردن . 3. تحکیم معارف اسلام و انقلاب تحکیم به معنای استوار کردن و محکم کردن چیزی است. تحکیم ...
مردی که موسیقی لرستان مدیون اوست
مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و [...] مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و با صدای رسایش وجود آدمی را تسخیر می کرد زنده یاد رضا سقایی در دیار مفرغ، و بلوط و ترانه متولد و دوشادوش با مردمان سرزمینش در غم و شادی هایشان چیزی کم نگذاشت در این دیار ماند و در همین دیار نیز به جایگاه ابدیش پرواز نمود اکنون که شش سال از درگذشت حنجره طلایی و سلطان آواز زاگرس می گذرد ولی هنوز یاد و خاطره وی در یادها و اذهان مردمان این دیار است. زنده یاد محمد رضا سقایی معروف به رضا سقایی در 20 فروردین سال 1318 در محله کهن پشت بازار شهرستان خرم آباد متولد شد و به علت شرایط ویژه آن زمان در دوران ابتدائی درس را رها و به کار خیاطی مشغول شد صدای اهورایی و رسای وی در دوران نوجوانی و جوانی چنان با موسیقی فولکور لری عجین شده بود که بلبلان چهچه خوان در مقابل وی سر تعظیم فرود می آوردند چه رسد به آدمی! صدای نوجوانی خوش صدا از دل مغازه خیاطی هر رهگذری را میخکوب و مجذوب خود می کرد و برای اولین بار استاد ارزشمند و فرهیخته زنده یاد حمید ایزد پناه با شنیدن صدایش وی را دعوت و اثر بزران را با کمانچه زنده یاد علی خان شفائی ضبط نمود . کوچه باغ های شهر هنوز یادآور آواز علی سونه های رضا و علی اکبر فاضل پور استاد خیاطیش است که برای تمرین به آنجا می رفتند تا گل های باغی با ترنم صدای رضا نظاره گر آنان باشند. در اردیبهشت سال 1344 بود که برای نخستین بار با مکاتبات مجدانه ی زنده یاد استاد ایزدپناه اولین ترانه های لری گنم خر( شعر از نورالدین سلاحورزی ) ، دایه دایه ،کوش طلا ، قدم خیر، سیت بیارم و مریم مریم با صدای زنده یاد رضا سقایی و روانشادان حسین سالم (کمانچه ) و منصور سالم ( تمبک ) و تار استاد تاکسانی در برنامه شما و رادیو با مجری گری کمال الدین مستجاب الدعوه و فروزنده اربابی در استودیوی سراسری رادیو ایران ضبط و گوش ایرانیان را نوازش داد. بعد از آن بود که ترانه گنم خر و کوش طلا و چند ترانه دیگر به صورت صفحه گرامافون به بازار روانه و در دهه ی 40 صدای رسا و اهواریی رضا موسیقی لری را ملی و فرا ملی نمود و توانست با صدای جادوییش معرف و سمبل لرستان باشد و در سالهای دور همواره نام رضا ، لرستان را در ذهن ها تداعی می کرد. در سال 1350 اثری به نام تفنگ و درسال 1353 اثری دیگری به نام دالکه با شعر استاد حشمت اله شفیعیان با خوانندگی و آهنگسازی زنده یاد رضا سقایی ضبط گردید و در سال 1353-1354 با نام مجموعه تفنگ با نوازندگی استاد چیره دست کمانچه فرج علی پور و تمبک زنده یاد فریدون علیپور و تار غلام مردای و دکلمه ماندگار فاطمه گودرزی اسد بصورت کاست به بازار عرضه و مورد استقبال بی نظیر عموم قرار گرفت. در سال 1350 زنده یاد رضا سقایی راهی پایتخت می شود تا در کلاس های آواز استاد فقید اسماعیل مهرتاش مشق بگیرد و چند جلسه ای از محضر این استاد کسب فیض می نمایند در تهران با زنده یاد مجتبی میرزاده آشنا می شود و در آنجاست که اتفاق بی نظیری در موسیقی لری و برای زنده یاد رضا سقایی می افتد. صدای ماندگار زاگرس در سال 1354 ترانه زندگی را که سروده خانم هما میر افشار بود و توسط زنده یاد ایزد پناه به لری برگردانده شد را اجر نمود که مورد اقبال عمومی قرار گرفت چنانکه توجه استاد عبدالوهاب شهیدی آهنگساز این ترانه را به خود بر انگیخت. زنده یاد رضا سقایی با صدای افسانه ای اش اثری به نام آسمان شعر از عزت فولادوند و آهنگسازی خودش خلق نمود که بی شک یکی از شاهکارهای موسیقی لری محسوب می شود. در سال 1356 موسیقیدان توانمند شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه ترانه های قدیمی لری به یاری استاد سقائی آمد و با خلق دو اثر فاخر قدم خیر و موتورچی در موسیقی ایران اتفاقی با شکوه به وقوع پیوست. سقایی متأسفانه در سال 1357 به علت جراحی لوزه حنجره طلایی و صوت اساطیری را به خاطره ها سپرد و آن صدای اهورایی برای همیشه خاموش شد. زنده یاد رضا سقایی هنرمند حماسه سرا در سال 1366 بر اثر ترکش از ناحیه سر در جریان بمباران متجاوزان بعثی به شهر ازنا به درجه رفیع جانبازی جنگ تحمیلی نائل گردید. سقایی در دی ماه 1382 پس از سالها خاموشی در جریان ضایعه ی تأسف بار زلزله ی بم برای دقایقی برروی سِن مویه ای جهت همدردی و جمع آوری کمک به هموطنان آسیب دیده سر داد. در سال 1386 ترانه “دایه دایه وقت جنگه” تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید. در سال 1387 مستندی از زندگی استاد توسط مستند ساز برجسته هم استانی فرود عوض پور ساخته شد. زنده یاد رضا سقائی در شب 19 اسفند سال 1385 در کرج دچار سکته مغزی شد. 10 روز در بیمارستان شهید رجایی کرج تحت مراقبت قرار گرفت و بعد از آن وی به بیمارستان عشایر خرم آباد انتقال داده شد و از آن زمان به بعد خواهر بزرگترش مسئولیت نگهداری و پرستاری وی را بعهده گرفت و مدت سه سال و نیم در بستر بیماری افتاد، حدود 7 بار دربیمارستان عشایر خرم آباد و 3 بار در بیمارستان ساسان تهران بستری شدو طی این مدت مردم با فرهنگ و فهیم استان لرستان مخصوصاً اهالی خرم آباد و دوستان هیچگاه استاد را تنها نگذاشتند. روز سه شنبه در تاریخ 8 تیر ماه 1389 در بخش 3 بیمارستان ساسان تهران، تحت درمان قرار گرفت ولی متاسفانه پس از 9 روز بستری، حالش رو به وخامت گذاشت و به بخش ICU انتقال و در تاریخ 27 تیر ماه 1389 به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی به رحمت ایزدی رفت. پیکر وی در تاریخ 31 تیر 1389 در مقابل تالار وحدت تهران با حضور و تنی چند از چهره های فرهنگی و هنری از جمله هوشنگ کامکار، سید عباس سجادی و درویش رضا منظمی ،سید فرید قاسمی،حسین پرنیا ،برخی از اعضای هیئت مدیره کانونهای خانه موسیقی و مسئولان انجمن لرستانی های مقیم مرکز و هنرمندان استان لرستان برگزار و در این مراسم درویش رضا منظمی. داریوش نظری، سالاروند شهردار اسبق الیگودرز، فرشید سقایی مطالبی را ایراد و رضا فرجی قطعه بلبل را اجرا و شیروانی به شعر خوانی پرداختند. پیکر رضا سقایی با مراسم چپ خوانی سرنانوازان لرستان و طنین قطعه “دایه دایه وقت جنگ” تشییع و به زادگاهش خرم آباد منتقل شد و در تاریخ 2 مرداد 1389 طی مراسم باشکوهی با حضور پرشور مردم ،اهالی فرهنگ و هنر ، استاندار لرستان، فرماندار خرم آباد و برخی از مسئولان لشکری و کشوری با سخنرانی حسن شریعت نژاد فرماندار و قرائت پیام تسلیت حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منصور احمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد در مقابل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان خرم آباد به خاک سپرده شد. مرحوم رضا سقایی یکی از ستارگان درخشان موسیقی لرستان است. که علاوه بر صدای شفاف و تحریرهای پرفراز و فرود و تبحر خاص در موسیقی مقامی و محلی دارای تعهد و تعصب نسبت به میهن و سرزمین خویش بود. صدای وی تکرار نشدنی است که همه لرستان وامدار صدای این هنرمند می باشد و همه به خاطر سادگی ها، پاکی ها و صداقت کودکانه اش دوستش دارند. مسئولین و مردم هنر دوست و قدرشناس این دیار برای پاسداشت مقام و منزلت زنده یاد استاد رضا سقایی در زمان حیات، بیماری و وفات ایشان بزرگداشت ها و مراسمات مختلفی را برگزار نمودند که برخی از این مراسمات بصورت خود جوش و مردمی بوده ولی دوسالی است که به همت انجمن موسیقی استان مزار این هنرمند فقید گلباران و اولین مراسم گلباران با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه موسیقی، تئاتر ،سینما و تلویزیون، ادبیات، شعر و اصحاب رسانه و جراید و مردم علاقه مند به موسیقی و هنر برگزار و بیانه ای در سه بند صادر که خیابانی در شهر خرم آباد به اسم استاد مزین و جشنواره موسیقی به نام رضا و هرساله بزرگداشتی برای ایشان برگزار گردد که با تلاش ها و پیگیری مجدانه اعضای انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی لرستان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد سردیس و خیابانی در شهر محل تولد استاد ساخته و نامگذاری گردید. روز چهار شنبه 20 خرداد ماه 1394 آیین بزرگداشت زنده یاد رضا سقایی باحضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون استاندار، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی لرستان،م سئولان فرهنگی، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد ، معاونین فرهنگ ارشاد اسلامی، اساتید، هنرمندان، پیشکسوتان و علاقه مندان به موسیقی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد. در این آیین دکتر حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص مقوله هنر به سخنرانی پرداخت و از خواهر استاد سقایی و داریوش نظری خواهر زاده ایشان قدردانی و در ادامه داریوش نظری باصدای دلنشینش با همراهی ساز حسن سالم و مهران ترک زبان قطعه ای از آلبوم جدیدش را بصورت بداهه اجرا نمود در ادامه دکتر احمدی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت جاودانگی مرحوم سقایی مطالبی را ایراد و بعد از آن حشمت فتحی همراه با پیانوی شهرام کیمیایی ترانه چوپان را در دستگاه اصفهان به یاد استاد اجرا و سپس دکتر سید سیامک موسوی در خصوص زندگی هنری استاد سقایی مطالبی را عنوان کرد؛ بعد از آن گروه موسیقی حرف تازه به سرپرستی منوچهر رحمتی نوازنده سنتور و صدای زنده یاد کیومرث صادقی، کمانچه حسن سالم تار حمید سلیمانی و تمبک شهاب خاکسار هنرنمایی نمودند و نثری در وصف استاد رضا سقایی توسط استاد کاظم علی پور قرائت گردید. در ادامه طنین صدای استاد ایرج رحمانپور و سرنای احسان عبدی پور با کمانچه همایون پشت دار و تنبک شهاب خاکسار بصورت بداهه در فضای سالن پیچید وپیام استاد علی اکبر شکارچی توسط مسعود بهرام نِژاد با طراوت خاصی قرائت شد و در پایان از سردیس و فیلم مستند زندگی نامه استاد رضا سقایی رو نمایی و لحظاتی سیدمحمد سیف زاده کارگردان فیلم رضا دوباره می خواند توضیحاتی در خصوص نحوه فیلم برداری و تهیه کنندگی این فیلم ارائه داد و مدت 50 دقیقه از این فیلم اکران شد. روز دوشنبه 24 اسفند ماه 1394آیین رونمایی از آلبوم دنگ دیر باحضور مسئولین و چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان لرستان در فرهنگ سرای شفق تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم محقق و پژوهشگر نامی تاریخ مطبوعات ایران استاد سیدفرید قاسمی در خصوص سجایای اخلاقی زنده یاد سقایی به سخنرانی پرداختند سپس حجت الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در مورد حمایت از هنر و هنرمند و همیشه آواز استاد سقایی بر سازمقدم بوده سخنانی را ایراد نمودند و در ادامه گروه بداهه نوازی به نوازندگی همایون پشت دار(کمانچه)، احسان عبدی پور (سرنا) ، افشین فرامزی (تنبک) و مرتضی میر (دف)به اجرای موسیقی پرداختند. آلبوم دنگ دیر شامل قطعات لیلا ، اسمر ، گرگ و میش ، اسب اجل ( آواز علیدوستی ) ، دایه دایه ، زلف آشفته و کوش طلا با صدای زنده یاد رضا سقایی و نوازندگی “مانی آقا ملایی” نوازنده تار و بم تار، “محسن قاسمی” نوازنده تمبک، “ مرتضی میر” نوازنده دف و “همایون پشت دار” نوازنده کمانچه، آلتو و باس ” امین عباسیان ” و نوازنده سنتور تنظیم قطعات امین عباسیان و همایون پشت دار در فروردین ماه 1385 توسط شرکت نوای زاگرس منتشر شد. درج شده توسط : محمد ابراهیمی فرد/ دبیر سرویس فناوری و دانلود"میرملاس " ...
شُکوه - نوا - در زمانه عسرت
نظم به نثر کهن متصل است. ما مشخصا در موسیقی ایرانی خلا فضاهای ریتمیک داریم. موسیقی ما یک موسیقی ملودی محور است. نوازنده مسیری را آغاز می کند و در این سولوک درونی ، خواننده ای هم با آواز او را همراهی می کند. به خاطر همین موسیقی ایرانی پیش درآمد، درآمد، چهار مضراب، ساز و آواز و ... دارد. طول می کشد تا وارد این جریان سیال شد و ... به همین دلیل آن وجه کوبه ای سنتور، آن وجهی که می توانست ریتمیک عمل کند ...
ری از مسائل روز، هنر را به بیراهه می کشاند
مضراب از جمله قطعات اجرا شده گروه باوند در این برنامه به شمار می رفت.محمد کرد خواننده، سعید بهرامی نوازنده عود، رضا رحمتی نوازنده کمانچه، حامد جوهرستانی نوازنده کاخن، کوزه و دم دم، مصطفی هاشم زاده نوازنده تنبک و پرهام فهرستیان نوازنده تار از جمله عوامل این گروه موسیقی به شمار می روند. فعالیت گروه های موسیقی در حوزه زاینده رود خشک پرهام فهرستیان، سرپرست گروه باوند و یکی از نوازندگان ...
تار و پود (کارگاه شعر و شاعری)
به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه هدف اصلی کتاب، آن است با بیانی ساده و صمیمی به واکاوی مؤلفه های سازنده شعر، که چون تار و پود در هم تنید ه اند، بپردازد و با اسلوب تعلیمی و کارگاهی و البته به پشتوانه مثا ل های ملموس، اصطلاحات رایج در عالم شعر را شفا ف سازد. مؤلف، برای رسیدن به این هدف، چندین گام را بدین شرح برداشته است: * تلاش کرده است صور تبندی مطالب، ساده ...
کیخسرو پورناظری: کاری به دیگران نداریم کار خودمان را می کنیم
... این هم یک نوع اجراست و خود ما می خوانیم. این خواننده محوری که شما به آن اشاره می کنید یک موضوع جهانی است و تمام موسیقی های جهان خواننده محورند. حتی اگر اجرای با ارکستر باشد باز هم فقط خواننده می خواند و در نهایت همین خواننده مطرح می شود. کلا موسیقی امروز جهان خواننده محور است. آن هم به این خاطر است که اثر صدا از ساز بیشتر است. اگر خواننده های موسیقی ایرانی را درنظر بگیریم به این دلیل که شعر ...
آلبوم جدید حمید متبسم و سالار عقیلی منتشر می شود
آلبوم صوتی و تصویری تو کیستی؟ تازه ترین اثر حمید متبسم با صدای سالار عقیلی و شعرهای سعدی، مولانا، نیما یوشیج و شاملو سوم مردادماه منتشر می شود. به گزارش ایسنا، براساس اعلام روابط عمومی این آلبوم موسیقی، تو کیستی؟ یک اثر موسیقایی چند صدایی برای ترکیب سازهای مضرابی و اندیشه ای روی آثار شاعرانی مانند مولانا، سعدی، نیما و شاملو است که از نظر فرم و وزن شعری با هم تفاوت دارند. انتخاب اشعار این ...
مراسم رونمایی آلبوم سیاه مشق با صدای عبدالحسین مختاباد در خانه هنرمندان برگزار می شود
سیمین بهبهانی ، شمع شبانه به آهنگسازی مجید وفادار شعر از تورج نگهبان ، آرزوی فردا به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش پازوکی ، شب انتظار (منتظرت بودم) به آهنگسازی مجید وفادار شعر از محمود صانعی . نوازندگانی که در اثر این موسیقیایی هنرنمایی کرده اند، عبارتند از: علیرضا دریایی نوازنده ویلن/ آلتو، جابر اطاعتی نوازنده ویلن، پویا خوش آهنگ نوازنده آلتو، سوگل شیری نوازنده ویلنسل، افسانه ...
چرایی مخالفت با ممیزی از نگاه دیگر !
صاحب نیوز، پژمان کریمی / آیش نام نشریه ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در دهه 60 منتشر می شد.در این نشریه استاد جعفر ابراهیمی (شاهد)در خصوص شعر مطالبی آموزشی تالیف می کرد. در یکی از این مطالب،استاد با بیان اینکه نوپردازان وزن را برای خلاقیت و اندیشه شاعر دست و پا گیر معرفی می کنند، می پرسد معلوم نیست چرا وزن برای شاعران بزرگی مثل حافظ و سعدی دست و پا گیر نبوده است. ! ...
صحنه را زندگی کن!
گوید اگر آیین را اینان حفظ کنند ما مانا خواهیم ماند. از طرفی شناخت دقیق نویسنده از ادبیات کهن و غنی شعر پارسی و استفاده ی بجا از اشعار این شاعران از دیگر نقاط قوت این اثر است و نصرت خانمی که مادر است، که گرد هم جمع می کند، که مراقب است، که مرهم بر زخم می نهد، گویی همان آیین است، گویی نویسنده در صدد این است که مادر را به قدمت و بزرگی آیین، و آیین را به قدرت مندی و کانونی بودن مادر تشبیه کند ...
توکیستی؟ آلبوم تازه حمید متبسم و سالار عقیلی
روابط عمومی موسسه ایران گام که تهیه کنندگی این آلبوم صوتی و تصویری را بر عهده دارد ضمن اعلام این خبر نوشت: آلبوم صوتی و تصویری تو کیستی؟ تازه ترین اثر حمید متبسم با صدای سالار عقیلی و با همکاری گروه مضراب و براساس اشعاری از سعدی ، مولانا ، نیما یوشیج و احمد شاملو ؛ با رمزگشایی تو در کلام این شاعران ایرانی، روز یکشنبه سوم مردادماه به تهیه کنندگی صدرالدین حسین خانی توسط شرکت ایران گام و مؤسسه نغمه ...
کرمیار: جوانان ترانه سرا جسارت داشته باشند
به گزارش خبرگزاری فارس ، حفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه که شنبه های اول هر ماه برگزار می شود، عصر شنبه دوم مرداد 1395 با حضور پرشور شاعران و شعردوستان در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد. این برنامه مانند چند اتفاق ترانه قبلی، با اجرای علیرضا بدیع، شاعر و ترانه سرا، همراه بود. او در سخنانی با اشاره به اینکه غزل امروز به ایهام احتیاج دارد، گفت: در غزلیات حافظ و سعدی این ایهام را می بینیم ...
توکیستی؟ آلبوم تازه حمید متبسم و سالار عقیلی
روابط عمومی موسسه ایران گام که تهیه کنندگی این آلبوم صوتی و تصویری را بر عهده دارد ضمن اعلام این خبر نوشت: آلبوم صوتی و تصویری تو کیستی؟ تازه ترین اثر حمید متبسم با صدای سالار عقیلی و با همکاری گروه مضراب و براساس اشعاری از سعدی ، مولانا ، نیما یوشیج و احمد شاملو ؛ با رمزگشایی تو در کلام این شاعران ایرانی، روز یکشنبه سوم مردادماه به تهیه کنندگی صدرالدین حسین خانی توسط شرکت ایران گام و مؤسسه نغمه ...
نوازنده و پژوهشگر دوتار: موسیقی ایرانی مبدا موسیقی جهان است
شبیه این موسیقی است، اما موسیقی ایرانی انگار به یک زیبایی متمایز عمیق و خوش تراش دست یافته است. بریم سراغ ساز دوتار. شما با دو تار نزد استاد عبدالله سروراحمدی آشنا شدید، نوازندگی او چه ویژگی هایی دارد و مربوط به کدام منطقه از ایران می شود؟ در حقیقت این ساز تنبور منطقه شرق خراسان است که امروز به دوتار تربت جام مشهور شده است با این ساز به خاطر داشتن پنجه های متنوع، می توان هم ...
جدیدترین سالار عقیلی منتشر شد
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ تو کیستی؟ ضبط صحنه یی کنسرت عقیلی و گروه مضراب است که به سرپرستی حمید متبسم در 11 مهر سال 1393 در تالار مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. آلبومِ 68 دقیقه ییِ تو کیستی؟ که بصورت صوتی و تصویری منتشر شده، دارای شش قطعه به نام های دیریافته (شعر از احمد شاملو)، شباهنگام (شعر از نیما یوشیج)، چشم تو (شعر از مولانا)، ساز و آواز ، پرواز خیال (قطعه ی بی ...
من از حقیقت می گویم، شما حکایت می شنوید
گرفته بود صحبتش را اینگونه آغاز کرد: خوب است مروری داشته باشیم بر آثار سپانلو. چرا که جایگاه سپانلو هنوز شناخته نشده و متأسفانه منتقدین ما بیشتر به شاعران و نویسندگان غربی می پردازند تا شاعران خود را دریابند. شاعرانی چون سپانلو و آتشی نیاز به تفسیر دارند و بررسی آنها به اعتلای فرهنگ ما کمک می کند. ما می توانیم فرهنگی به نام فرهنگ شعر سپانلو داشته باشیم. موسوی در مورد شعر سپانلو گفت: سپانلو ...
ترویج ادبیات معاصر ایران در شمال ایتالیا
، ساختار خودش را هم تغییر داد و این در اثر شاعران دو دوره کلاسیک و مدرن کاملاً محسوس است. چون دنیای ما دگرگون شده است. منابع فارسی قابل دسترس دانشجویان در دانشگاه بولونیا چقدر به روز می شود؟ خود شما به عنوان یک ایرانی تلاش می کنید تا کتاب های جدید در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد؟ بله.تدریس زبان فارسی در آنجا هر دو جنبه را در نظر می گیرد.اما منابع ادبیات معاصر چه به زبان فارسی و چه ایتالیایی ...
بررسی موسیقی در آثار عطار نیشابوری
رند و نظر بازم و میگویم فاش مقایسه کنید با منم آن گبر دیرینه که بتخانه بنا کردم وی با برشمردن اشتراکات دیگر حافظ و عطار تصریح کرد: در شعر عطار سفری از طلب به فنا و در راه عشق با راهنمایی پیری چون حلاج صورت می گیرد و در شعر حافظ رند در پی پیر مغان از عشق به حیرت پا می گذارد. سومین و آخرین شب از همایش عطار و موسیقی با اجرای رپرتوآری با 4 قطعه به پایان رسید. پوریا اخواص آواز، علی اصغر عربشاهی تار، سهیل صادقی کمانچه و زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای مقدمه آتش عشق، ساز تنها، ضربی شورِ دست، ساز و آواز و و تصنیف آغاز غمازی را اجرا کردند. انتهای پیام/ ...
علی پارسا: قانون خودم را دارم
باید تا ابد خودشان کارهایشان را بشازند. تو در این مورد چه نظری داری؟ من هیچوقت نسبت به تولید یک اثر متعصب نبودم که همه کارهایش را خودم انجام بدهم و اتفاقا دوست داشتم از هنر خیلی از دوستانم استفاده کنم. ولی خیلی از دوستانم هم افتخار ندادند که کار کنند. شاید شرایطش فراهم نبود. آن موقعی هم که شرایطش فراهم بود من تصمیم خودم را گرفته بودم و دوست داشتم تمام قطعات از آثار خودم باشد و اینکه آدم به تکرار ...
تأثیر شعر عطار بر جهان بینی حافظ
/> سومین و آخرین شب از همایش عطار و موسیقی با اجرای رپرتوآری با 4 قطعه به پایان رسید. پوریا اخواص آواز، علی اصغر عربشاهی تار، سهیل صادقی کمانچه و زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای مقدمه آتش عشق، ساز تنها، ضربی شورِ دست، ساز و آواز و و تصنیف آغاز غمازی را اجرا کردند. پایان پیام/ 32
هنوز هم ...با حداد عادل
استثنای چند شعر قدیمی، شعرهایی است که پس از انقلاب سروده شده است. وی افزود: من از دوران دبیرستان، در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل، به قول مولانا کور و کبود شعرهایی می گفتم؛ اما پس از آن تا سال ها به ندرت چیزی سرودم. اتفاقی که باعث شد دوباره با حال و هوایی دیگر به شعر گفتن بازگردم شهادت برادرم، مجید، بود. تأثیر این اتفاق در من شبیه تأثیر بعضی زمین لرزه های سخت بود که سبب پیدا شدن چشمه های ...
چهره آبی ات پیدا نیست!
خوبی در میان مردم روبه رو بوده است و برگزارکنندگان جایزه هایی مانند جایزه شاملو تلاش می کنند تا راهی به سوی دستاوردهای او داشته باشند تا چهره این شاعران از خاطره جمعی مردم فراموش نشود با این حال به نظر می رسد همان طور که روند مطالعه در میان مردم رو به افول است، آشنایی با شاعرانی چون شاملو که به عنوان یکی از چهره های اصلی شعر معاصر به حساب می آید، هم در حال کم شدن باشد. الهام عمیدی/ روزنامه ابتکار ...