سایر منابع:
سایر خبرها
زن مظهر خلاقیت الله (بخش اول)
... [9] ؛ ای مردم از مخالفت پروردگارتان بپرهیزید همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (بر روی زمین) منتشر ساخت . به طوری که از کتاب لغت استفاده می شود، نفس شیء، عین آن است؛ مانند: جائنی فلان نفسه و عینه اگرچه مصداق استعمال این دو کلمه مختلف است، ولی هر دو در یک معنا به کار برده می شوند. و مراد از نفس انسان، چیزی است که ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
و گفتم، ان هذا اللباس لیس من لباسک این پوشش مناسب شما نیست و ترک سنت است والله مالبس رسول الله مثل هذاللباس ... حضرت پاسخ منطقی خود را فرمود، خلاصه ی آن این است که زمان رسول الله (ص) زمان تنگدستی مسلمین بود و پیامبر (ص) طبق آن زمان زیست می فرمود و این زمان زمان دیگری است. و در ضمن این بیان که پاسخ به شبهه ی ابوحنیفه بود امام صادق (ع) تظاهر و ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعا پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند. (آل عمران، آیه 164) همچنین در آیه 2 سوره جمعه می فرماید: اوست آن کس که در میان بی سوادان فرستاده ای از خودشان بر انگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنها بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن درگمراهی آشکاری بودند. در این آیات تزکیه و تربیت ...
لباسی برای بی حیایی
.... گناه بی حجابی و بدحجابی باید قبول کنیم که در دنیای امروز ما هر چیز حق و صحیحی، آنقدر مشابهات تقلبی پیدا کرده است که گاهی باعث به وجود آمدن شک و تردید در اصل آن کار حق می شود. حجاب نیز یکی از این موارد درست و بر حق است. عدم رعایت پوشش مناسب اسلامی در اجتماع، گناه بزرگی است که مقدمه انجام گناهان فراوان دیگر در جامعه و نیز باعث از بین رفتن فضای امن و ایمان، سلامت و اسلام ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
سرنوشت آنان، آتش جهنم در آخرت شود؛ خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را با ترساندن دشمنان نصرت عطا فرمود و خونی از هیچ یک از دو طرف ریخته نشد و جنگ به پایان رسید. دشمنان از ترس فرار کردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: من در جنگی که یک ماه مسیر آن طول کشید، به وسیله ی ترس (دشمنان) پیروز شدم . ایشان پیامبر مهربانی است که سعادت و دست یابی به اکرام را برای انسان ها، در ...
ناآگاهی از قوانین اسلامی، علت خشونت و عامل ظهور اندیشه تکفیری
شکل گیری تروریسم قرار داده است. انسان خشن به کسی گفته می شود که می خواهد تنها با به کارگیری زور و خشونت و بدون به کار بردن هیچ نرمشی که تحت نفوذ سنت های تغییر طبیعی حیات باشد، اوضاع را تغییر دهد؛ اما باید دانست که قوانین طبیعت تحت سیطره قوانین مشخص ازلی است که خداوند تبارک و تعالی با صفت های ازلی خویش آن ها را پدید آورده است، چنان که در آیه 43 سوره فاطر می فرماید: وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ...
تقدّم قوانین الهی در جامعه
عوامل پیدایش و تداوم زندگی اجتماعی انسان ها در دو ساحت مادّی و معنوی کرده است. پیدایش زندگی جمعی و همبستگی انسان ها، در ساحت معنوی که از عامل ایدئولوژی نشأت می گیرد، در اسلام و نیز سایر ادیان آسمانی بیش از هر چیز به آن اهمیّت داده شده است. در واقع، قرآن مهم ترین عامل پیدایش و تداوم اجتماع بشری را در وحدت فرامادّی دانسته که مرزهای جغرافیایی، زمانی، خویشاوندی، نژادی و... را درمی نوردد، همه را ...
ویژه نامه شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام)؛ زندگی نامه، اشعار و گلچین مداحی
انسان سازی انجام داد و جهادی راستین کرد . جنبش علمی اختلافات سیاسی بین امویان و عباسیان و تقسیم شدن اسلام به فرقه های مختلف و ظ هور عقاید مادی و نفوذ فلسفه یونان در کشورهای اسلامی ، موجب پیدایش یک نهضت علمی گردید . نهضتی که پایه های آن بر حقایق مسلم استوار بود . چنین نهضتی لازم بود ، تا هم حقایق دینی را از میان خرافات و موهومات و احادیث جعلی بیرون کشد و هم در برابر زندیقها و ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
. 47. آل عمران، آیه 110؛ توبه، آیه 112. 48. کهف، آیه 28. 49. مائده، آیه 79. 50. توبه، آیه 67. 51. طه، آیه 128؛ قصص، آیه 58؛ عنکبوت، آیه 38؛ سجده، آیه 26؛ احقاف، آیه 24، 25. 52. حجرات، آیه 9. 53. اعراف، آیه 157. 54. بقره، آیه 185. 55. بخاری، مناقب، 21. منبع مقاله : گروه نویسندگان؛ (1393)، مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه اسلام، قم: انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل البیت (علیه السلام)، چاپ اوّل. ...
نگاهی به نقش تاثیرگذار ایمان به معاد و قیامت در زندگی انسان
که زندگی همین زندگی دنیوی است، پس حساب و کتابی در کار نیست تا انسان، مسئول و پاسخگو باشد. خداوند در آیه 53 اعراف می فرماید فراموشی قیامت، سبب خسران انسان است و در آیات 50 و 51 همین سوره و 13 و 14 سوره سجده و 34 سوره حاثیه غفلت از قیامت و فراموشی آن را موجب گرفتاری به عذاب جهنم معرفی می کند. پس اینکه مردم بیراهه و کژراهه می روند و در قیامت گرفتار زیان ابدی می شوند همین فراموشی و غفلت از ...
تأویل در قرآن
متشابه نمی زنند و از آن به صورت فتنه انگیزی پیروی نمی کنند، بلکه به محکم و متشابه ایمان می آورند و جز حقیقت جوئی (نه فتنه انگیزی) هدف دیگری ندارند. پی نوشت ها: 1. سوره های: آل عمران، آیه 7 (دوبار) نساء، آیه 59، اعراف، آیه 53 (دوبار)، یونس، آیه 3، یوسف، آیه های 6، 21، 36، 37، 44، 45، 100، 101، اسراء، آیه 35، و کهف، آیه های 78، 82. 2. مفردات قرآن ماده اول. 3. اقرب ...
موجود ممکن و مالکیت سود و زیان
در سوره صافات آیه 9-10 قدرت اکتسابی آنها را روشن می سازد همچنانکه آیات مربوط به انسان مانند آیه 70 سوره اسراء، قدرت اکتسابی انسان را آشکار می نماید. از این جا مفاد این آیه، و آیات دیگری که دستاویز گروههای نافی توسل به ارواح مقدسه است روشن می گردد. اگر کسی موجودی جز خدا را در کار و فاعلیت مستقل بداند، برای خود معبودی جز او تصور کرده و در جرگه مشرکان قرار می گیرد، و قرآن به انتقاد از ...
جریان های تکفیری و خطرهای آن برای امت اسلامی و بشریت و عوامل شکل گیری آن
برایتان تضمین کنم: نخستین شرط، دور ساختن شعار لا اله الا الله از میدان کارزار یا همان دورساختن شعار جهاد در راه خداست (7). آنان با همین انگیزه دین های جعلی را به وسیله مدّعیان دروغین ترویج وتبلیغ نمودند که پیروان هریک از آن ها می پندارد از جانب آسمان به وی وحی شده است. افرادی همچون علی محمد باب ملقب به حضرت الأعلی که در سال 1844 میلادی در شیراز ظهور یافت. میرزا یحیی نور که وی را ملقب به صبح الأزل کرده ...
رؤیت خدا از دیدگاه عارفان
وَبِکَلاَمِی فَخُذْ مَا آتَیْتُکَ وَکُن مِّنَ الشَّاکِرِینَ﴾ (الأعراف/144). مقام، مقام تجلیل از حضرت موسی (ع) و گزینش وی به عنوان پیامبر امین و ابلاغ وحی و دستورات الهی به مردم است و اینکه منشور وظایف را با همه وجودش از خدای سبحان گرفته است و در ازای این نعمت بزرگ، خدای را شاکر و سپاسگزار باشد. ویژگی پیامبر اسلام (ص) امّا ویژگی پیامبر عظیم الشّأن اسلام (ص) در ازای ویژگی حضرت موسی (ع ...
دعای عشرات همراه با ترجمه
الْحَمْدُ حَمْدا لا أَمَدَ لَهُ دُونَ مَشِیَّتِکَ وَ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدا لا أَجْرَ لِقَائِلِهِ إِلا رِضَاکَ وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَی حِلْمِکَ بَعْدَ عِلْمِکَ، و تو را سپاس گاهی که زنده و برانگیخته شوم،ای سرور من،خدایا!و تو را ستایش و سپاس برای همه صفات پسندیده ات و بر همه نعمتهایت،سپاسی بلند و بی پایان،که آن را ای پروردگار ما پسندیده داری و از آن خشنود شوی،خدایا!تو را سپاس بر هر خوردن ...
وقتی حق را شناختی آنگاه هر عمل خوبی خواستی انجام بده
...: خدا ابوالخطاب را لعنت کند! من این گونه نگفتم؛ بلکه من گفتم وقتی حق را شناختی آنگاه هر عمل خوبی خواستی انجام بده، که در این صورت است که از تو قبول می شود؛ همانا خداوند عز و جل می فرماید: هرکس، از زن یا مرد، عمل صالحی انجام دهد در حالی که مومن باشد، آنها کسانی اند که وارد بهشت می شوند و بدون حساب در آنجا روزی دریافت می کنند (غافر/40) و نیز می فرماید هرکس، از زن یا مرد، عمل صالحی انجام دهد در حالی که مومن باشد، قطعا که او را با زندگانی گوارا و دلپسندی حیات می بخشیم ...
سبقت درکار خیر
باشند دوم کسانی که میانه رو هستند و کارهای خیری را انجام می دهند ولی اهل شتاب و سبقت در آن نیستند و سوم کسانی که در کارهای خیر شتاب می ورزند و از یک دیگر سبقت می گیرند. بنابراین از نظر قرآن کسانی که در کارهای خیر و نیک مشارکت ندارند انسان های ستمکار به نفس و جان خویشتن هستند و در حقیقت هرگونه عمل و کار خیری که انجام می دهند بازگشت و بهره آن به خود ایشان باز می گردد. از این رو از مردم می ...
جستاری در نظام اخلاقی قرآن
المفسدین ، (و آنها را از درِ ستم و سرکشی انکار کردند، حال آنکه دلهایشان آنها را باور داشت، بنگر که سرانجام اهل فساد چگونه بود)، (نمل، 14). علّامه محمدتقی شوشتری در مصاحبه با مجلّه کیهان فرهنگی می گوید: کمترین چیزی که انسان کافر می شود این است که مطلبی را بفهمد حقّ است امّا قبول نکند . قرآن در سوره فرقان در توصیف عبادالرحمن می فرماید: آنها کسانی هستند که : ... اذا ذُکّروا بآیات ربّهم یخرّوا علیها صُمّاً و ...
اگر بنده یک خدا نباشیم برده 100 غیرخدا خواهیم بود/تعلیم مقدمه ی تربیت است/تربیت بدون آگاهی ممکن نیست
اشاره کرد و افزود: آیه 179 سوره اعراف این نکته را بیان می کند برخی از انسان ها به مرحله حیوانیت سقوط می کند.وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ به یقین ، گروه بسیاری از جن و انس را برای ...