سایر خبرها
کلید نجات انسان در آخرت
.... اگر بنا بود که ارتباط کسی به درد کسی بخورد، رابطه حضرت زهرا(س) و پیغمبر(ص) از همه قوی تر بود، با این حال اینها بدون عمل بی فایده است. زندگی علی بن ابی طالب(ع) نیز چنین چیزی را نشان می دهد، ایشان در دل شب از خوف خدا بیهوش می شدند و هیچ زمان نمی گفتند که من اول مؤمن به اسلام و پسرعموی پیغمبر(ص) و شخصی هستم که پیغمبر مرا بیشتر از هر کسی دوست دارد! چرا که اینها ...
امام مهدی (عج) در کلام امام صادق شبیه کدام پیامبر معرفی شده است؟
بود که عمر قائم (عج) در دوران غیبتش طولانی خواهد شد، تا بجائی که بندگانش آن را به واسطه طولانی بودنش انکار کنند، عمر بنده صالح خود را طولانی کرد تا از طول عمر او به طول عمر قائم (عج) استدلال شود و حجّت معاندان منقطع گردد و برای مردم علیه خداوند حجّتی نباشد.(4) در حدیث دیگری ابو بصیر گوید: امام صادق (ع) فرمود: در صاحب این امر سنّت هایی ازانبیاء وجود دارد، سنّتی از موسی بن عمران و ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
تسلیم مخالفان ملحد و زشت فراهم کرده، و در مقابلشان سر کرنش و تعظیم به خاک مالیدند، چون صادقانه خود را فدی ترقی و تعالی دین و حقشناسی کردهاند و از خودکامگی و بی پروایی پرهیز نمودهاند، و در راه ترویج مبانی دین و سعادت جامعه بشری لحظهی دریغ نورزیدهاند، همین تسلسل دعوت واقعی و خداجویانه اسلاف بوده، نوه رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) امام جعفر صادق(رضی الله عنه) از شهد و حب ریاست و دنیاپرستی دست کشید ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
سید هاشم وفایی السلام ای حجت حق بر زمین السلام ای حجت حق بر زمین حضرت صادق امام المومنین یا ولی الله یا کهف الوراء فانیا لله ای مرد خدا ما خدا را با تو پیدا میکنیم دیده با یاد تو دریا می کنیم با تو احیا شد قیام اهل بیت با تو رونق یافت نام اهل بیت ای فقیه بی بدیل روزگار ...
مصلحت ارتباط شیعه و سنی بزرگترین مصلحت امروز است/ امام صادق(ع) بر شرکت شیعیان در جماعت اهل سنت تاکید داشت
(ع) توصیه موکّد داشت که حتما در نمازهای جماعت اهل سنّت شرکت کنند و حتی در صفوف اول قرار بگیرند و خود را بخشی از جامعه اسلامی بدانند و عبادت را به عبادت شیعه و سنی تقسیم نکنند و حتی می فرمود ثواب مشارکت در نماز اهل سنت بیشتر است و مانند این است که پشت سر پیامبر(ص) نماز خوانده شده است. استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مقام بیان فلسفه این سخن امام صادق(ع) گفت: فلسفه جماعت این است که جامعه ...
بجای فکر به انتخابات، یارانه های بی دلیل و حقوق های نجومی را شجاعانه جمع می کردید
رجوع نیست بلکه کارِ واقعی آن است که در آن تولید باشد، کار عار نیست به خصوص کارهای تولیدی. حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت تولید در آیات و روایات که دستورالعملی برای ما هستند، عنوان کرد: امام علی(ع) هزار برده را با دست رنج خود آزاد کرد که از بهترین کارهای خیر است هم چنین از اسماعیل بن جابر نقل است روزی خدمت امام صادق(ع) در مزرعه ای که مشغول به کار بودند رسیدم و دیدم یک بیل به ...
زمان معاصر شبیه عصر امام صادق(ع) مملو از اختلافات سیاسی، فقهی و دینی است/ روش مقابله؛ کار علمی و فرهنگی
نیز اثر نهاده است . وی ادامه داد: از عصر ایشان، اهل حدیث و معتزلیان جدالی عقیدتی و البته بسیار تند داشتند و آن حضرت در مقابل آن کوشید ضمن ارج نهادن بر عقل، از نقل نیز در ساختن نظام اعتقادی بهره بگیرد. در فقه ابوحنیفه، او افقه امت و مالک بن انس تقوی و فضل و علم او را بی بدیل می خواند. مناظره های ایشان که در متون شیعه ثبت است نشان دهنده احاطه علمی و معرفتی ایشان بر مباحث دشوار اعتقادی و ...
زن مظهر خلاقیت الله
ضلالت را پاره کرد و احکام خدا را حیات بخشید و به گفته خود ایشان شیطان بزرگ یعنی امریکا که محبوبیت خود را به دروغ در دل ها جا زده بود به رسوایی و خذلان کشد. از خدای تعالی می خواهیم که ایشان را با اجداد طاهرینش محشور فرماید و انقلابشان را تا ظهور امام زمان مستدام فرماید. خلاصه: بدبختی زن ها بی سوادی آن ها است. مقصود از سواد فنون امروزه که مشکل دیگری برای آنان به وجود آورده نیست بلکه علم و ...
بلای بزرگ دنیای امروز رشوه خواری است/ عربستان حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتی اش تهدید می کند
شواهد آمریکا نشان می دهند که عربستان در ماجرای تخریب برج های دوقلو دست داشته است اما با همین تهدید اسم او را حذف می کنند؛ جنگ ها و کشتارهایی که امروزه صورت می گیرد به دلیل همین حاکمیت مال است، اگر حاکمیت متعلق به علم بود دیگر شاهد این اتفاق ها نبودیم. آیت الله مکارم شیرازی به توفیقی که نصیب طلبه ها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآور شد: افراد بسیاری ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
عمروبن خالد عن زیدبن علی عن آبائه علیهم السلام عن علی علیه السلام قال علیه السلام صلّی بنا رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم الظهر خمس رکعات ثم انْفَتَلَ فقال له بعض القوم یا رسول الله هل زید فی الصلاة شیء قال و ماذاک قال صلیت بنا خمس رکعات قال فاستقبل القبله و کبر و هو جالس ثم سجد سجدتین لیس فیهما قراءة و لا رکوع ثم سلم و کان یقول هما المرغمتان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود رسول خدا صلی ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
. نمونه ای از بیانات امام ( ع ) که در اثبات وجود خداوند حکیم است ، به یکی از شاگردان واصحاب خود به نام "مفضل بن عمر" فرمود که در کتابی به نام "توحید مفضل " هم اکنون در دست است . مناظره های امام صادق ( ع ) با طبیب هندی که موضوع کتاب "اهلیلجه " است نیز نکات حکمت آموز بسیاری دارد که گوشه ای از دریای بیکران علم امام صادق ( ع ) است . * تربیت شاگردان بزرگ در محضر امام (ع) ...
جوانان، در آماج هجمه های حقیقی و مجازی شیاطین، دست خود را عالمان دین جدا نکنند
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در مراسم شهادت حضرت امام صادق(ع) در مسجد اعظم قم، گفت: انقلاب نبوی، در سخت ترین شرایط ممکن و در جامعه ای بدوی که کفر آن در نهادینه شده بود، آغاز شد و این انقلاب با امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) ادامه یافت. وی افزود: این انقلاب در هر دوره به یک شکل خاص ادامه پیدا کرد و در دوره های مختلف، مدل هدایت و حضور مردم در کنار ...
آیت الله العظمی تبریزی به حق دارای مقام ممتاز فقهی بود - فقیهان مرزبانان اعتقادی مکتب تشیّع هستند
زمان غیبت، فقیهان و عالمان ربانی سرپرست امت هستند. *حوزه علمیه میراث ماندگار امام صادق(ع) است وی با بیان اینکه حوزه علمیه میراث ماندگار امام صادق(ع) تا روز قیامت است، تصریح کرد: این حوزه علمیه از روز نخست با عنایات اهل بیت(ع) و اخلاص و تقوای مرحوم شیخ عبدالکریم حائری شکل گرفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی تبریزی به حق دارای مقام ...
مجاهدت علمی و فرهنگی امام صادق(ع)، حافظ عزت و هویت تشیع بوده است
عصر حیات جعفر بن محمد(ع) دوره پویایی و شکوفایی فقه اسلامی است، اظهار داشت: به برکت انبوه احادیث و روایات صادره از ناحیه حضرات معصومین(ع) به ویژه شخص امام صادق(ع) مفاهیم ناب و انسان ساز دینی در اختیار ما قرار دارد که باید با عمل متعهدانه و صادقانه به آن ها، زمینه سعادتمندی خود در دنیا و آخرت را فراهم نماییم. آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: امام صادق(ع) در زمان حیات پربرکت خود با راه ...
سیره اخلاقی مرحوم آیت الله مشکینی الگوی عمل مسئولان باشد
امام زمان(عج) گفت: ایشان بسیار مقید بود که حتماً کلاس درس خود را با کلام اهل بیت(ع) شروع کرد و از احادیث و نکات اخلاقی برای شاگردان استفاده نماید . قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله مشکینی افزود: سخنان این بزرگوار حقیقتاً بهترین غذای روح بود و در جلسات و دیدارهای خود با مسئولان، همواره تکالیف آن ها را بیان و گوشزد می نمود . وی بیان داشت: این عالم فقید بارها در بیانات خود همواره بر این نکته تأکید می کرد که در خلوت یاد خدا کنید تا خدا در جامعه یادتان کند و یاری گر شما در همه امور باشد . ...
امام صادق (ع)، معلم مذاهب اسلامی و الگوی تقریب مسلمانان
امام است و دارای مناقب بسیار و فضایل مشهوری است. ائمه بسیاری مانند: مالک بن انس، ابو حنیفه، یحیی بن سعید، ابن جریج، ثوری، ابن عیینه، شعبه و دیگران از ایشان روایت نقل کرده اند. محمد بن حبان بن احمد، ابوحاتم تمیمی بستی می گوید: امام صادق (ع) از سادات اهل بیت (ع) در فقه و علم و فضل است. ثوری، مالک و شعبه از وی حدیث بیان کرده اند. مطلب بعدی آنکه در کتاب های بزرگان اهل سنت روایات بسیاری از امام ...
امام صادق (ع) مظهر جهاد فرهنگی و علمی در عصر کوردلی
امام صادق(ع) تنها به علوم دینی همانند فقه، حکمت، معرفت، حدیث و ازین دست مسلط نبودند و با دست رسی به منبع علم لا یتناهی حضرت حق، در علومی همچون طب، شیمی یا کیمیا، ستاره شناسی و سایر علوم طبیعی نیز شاگردان فراوانی هم چون جابر ابن حیان را به جامعه اسلامی تقدیم نمودند. جایگاه علمی ایشان به حدی بالاست که علمای اهل سنت نیز قادر به انکار آن نیستند و زبان به تأیید و تحسین ایشان گشودند. از آن جمله می توان به محمد شهرستانی ، ابوزهره ، میر علی هندی و جاحظ اشاره کرد. ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
اینها تربیت جابر بن حیان است که در جهان امروز پدر شیمی به شمار می رود. او نخستین کسی است که علم شیمی را از امام (ع) آموخت و در این باره کتاب نوشت و تعداد زیادی رساله از خود به یادگار گذارد. منصور دوانیقی، خلیفه سفاک و خونریز عباسی، وجود امام صادق (ع) را درمدینه تحمل نکرد و او را به وسیله ایادی مخصوص خود مسموم نمود. وی زمانی که از شهادت امام صادق (علیه السلام) آگاه شد، عرصه را برای ریشه ...
آنچه انسان را از هدایت و عقل دور می کند، گناه است
، همان گروهی هستند که وجودشان، وجود حقیقی برای پذیرش هدایت است . هدایت تکوینی عام برای تمام خلقت لذا هدایت اوّلیّه، هدایت تکوینی عام است که همان عنوان نظام و سازمان خلقت است، رَبُّنَا الَّذی أَعْطی کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی . این تکوینی هم تکوینی عام است، یعنی خدا برای همه ی خلقت آن جایگاه هدایت را قرار داده است و جالب است که آن ها در هدایت خودشان هستند. ...
رشوه و حاکمیت ثروت های نامشروع بلای امروز جهان شده است/ نظم، پشتکار و اخلاص؛ رمز موفقیت در طلبگی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی مکارم شیرازی 7 مرداد در دیدار با جمعی از طلاب مشهد، تهران و ارومیه ضمن آرزوی موفقیت آن ها در امر تحصیل و تبلیغ گفت: یکی از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم مسئله حمایت از علم و عالم و دانشمند است، زیرا زمانی آن حضرت ظهور کردند که عصر جاهلیت بود و جهل همه جا را فرا گرفته بود. ایشان افزود: با این حال پیامبر گرامی اسلام صلی ...
استمرار در حرکت جهادی رمزی است که ما را به پیروزی می رساند/ سرنوشت شیعیان شهادت بوده و هست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز، مراسم تشییع شهدا عصر روز گذشته با حضور آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، جمعی از نظامیان و نیروهای مسلح اصفهان به همراه خیل عظیمی از مردم در فلکه فیض اصفهان برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت قرآن، حجت الاسلام مهدی نیلی پور پیرامون شهدا و ادامه راه و اهداف ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
که شاید این دعا از دعاهای ایام رجب باشد، بنابراین در کتب علما در اعمال ماه رجب ذکر شده است. صعصعه بن صوحان که بود؟ نخستین کس از طایفه عبدالقیس که اسلام آورد، شخصی به نام عمرو بود. او که به دستور رییس قبیله منذربن عائذ خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید، تا از میزان علم آن حضرت آگاهی یابد، پس از شرفیابی به خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ، مسلمان شد و در برگشت، ماجرا را ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
امام حسین(ع) از ابتدا تا انتها عاقلانه بود. من وقتی این کتاب را خواندم دیدم سال گذشته آقای سعید حجاریان یک یادداشتی نوشت و گفت اهل بیت(ع) نعوذبالله بعد از اربعین عاقل شدند. در تعبیر علی صفایی اهل بیت از ابتدا عاقل بودند، اما در تعبیر سعید حجاریان اهل بیت بعد از اربعین عاقل می شوند. خب این را چطور می شود تعریف کرد؟ من یک یادداشتی نوشتم با عنوان کدام عقل، کدام عاقل که این عقل و آن عاقل در یک نظام ...
صفت داعش با خوارجی ها گره خورده است/ به حرمت خون مدافعان حرم صدای شکسته شدن کمر داعشیان به گوش می رسد
سر دل سوزی برای ما دعوت نامه می فرستند، همان طور که در زمان حیات خود همه را به دفاع از مرز و بوم دعوت می کردند. رادان تصریح کرد: باید اعمال ما به گونه ای باشد که فردای قیامت شرمنده شهدا نباشیم و آنها شافی ما باشند نه اینکه خدای نکرده از ما و رفتار ما نزد خداوند شکایت کنند. * شهدای مدافع حرم ادامه دهنده راه شهدای 8 سال دفاع مقدس هستند رئیس مرکز مطالعات راه بردی ...
مختصری در باب زندگی حضرت صادق علیه السلام
حتی کسانی که از دین و اعتقاد به خدا دور بودند مناظ راتی داشته است . نمونه ای از بیانات امام ( ع ) که در اثبات وجود خداوند حکیم است ، به یکی از شاگردان واصحاب خود به نام "مفضل بن عمر" فرمود که در کتابی به نام "توحید مفضل " هم اکنون در دست است . مناظ رات امام صادق ( ع ) با طبیب هندی که موضوع کتاب "اهلیلجه " است نیز نکات حکمت آموز بسیاری دارد که گوشه ای از دریای بیکران علم امام صادق ( ع ) است . برای ...
چرا می گوییم شیعه جعفری؟
تاثیر تبلیغات قرار می گرفت بر تنگناها می افزود و البته مصلحت جویی ها و عافیت طلبی ها نیز مزید بر علت می شد. در میان ائمه(علیهم السلام) امیرالمومنین علی(علیه السلام) به جهت سوابق بی نظیر و توصیه های مکرر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) موقعیت ویژه ای داشت که لازمه طبیعی آن مورد توجه قرار گرفتن ایشان از سوی مسلمانان بود، اما چنین نشد. بحث بر دور داشته شدن آن حضرت از خلافت نیست بلکه ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
. ابوحنیفه با امام صادق (ع) سر یک سفره بودند که امام صادق (ع) وقتی خواست از غذای دست بکشد نام حق تعالی و پیامبر اکرم (ص) را برد. در آنجا ابوحنیفه که حضور داشت اعتراض کرد که چرا نام رسول الله در کنار نام خدا می گذارد و این برخلاف اقتضای توحید است که امام آیات سوره ی توبه را تلاوت کرد: سیؤتینا الله من فضله و رسوله... (1) فرمودند پس چرا وعده لطف الهی و لطف رسول الله در ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
یافته است. این که مسلمانان سعی داشته اند که تمام جهان را فتح کنند و آن را تبدیل به یک امپراتوری کنند که در آن فقه و احکام اسلامی به صورت سخت گیرانه و جدی بر سر مردم اجرا شوند. (2) در پاسخ به این محققین، گروهی دیگر از پژوهش گران غربی به قلم فرسایی درباره تمدن اسلامی پرداخته اند. آن ها بررسی کرده اند که چگونه اسلام با پیشرفت علم هم چنان مورد تأیید و توصیف قرار گرفته است تا اینکه تبدیل به یک ...