سایر منابع:
سایر خبرها
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
نوسان فروش فیلم ها در سینما
برگر تاکنون به فروشی برابر با دو میلیارد و 100 میلیون تومان دست یافته است. علی سرتیپی گفت: ایران برگر در تهران بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان و در شهرستان ها بیش از 700 میلیون تومان فروش داشته است. این تهیه کننده و پخش کننده سینما ادامه داد: شب گذشته با وجود همزمان شدن با روز مادر و زن، باز هم فروش فیلم بسیار خوب بود به طوری که 108 میلیون تومان فروش داشتیم. ضمن اینکه در حال حاضر روند فروش ...
فراستی: فجر 33 بدترین جشنواره فجر بود
، چطور می شود که حالا اینقدر راحت و یک شبه خصوصی بشود؟ اتفاقا در این سال ها از طرف بعضی فیلمسازان این تلاش صورت گرفته، منتها به خاطر اینکه برای این تلاش آمادگی وجود نداشته، الان سینمایی به وجود آمده که نه صنعت دارد و نه هنر و نه مخاطب. مخاطب فیلم های پرفروشی چون اخراجی ها و بقیه فیلم های پرفروش، نسبت به جمعیت ما خیلی خیلی کم هستند. نسبت به سینمای قبل از انقلاب هم کمتر هستند. پس یعنی ما مخاطب ...
چرا کلاه قرمزی رنگ کهنگی نمی گیرد!؟/ دلایل محبوبیت/ عروسک هایی که فسیل نمی شوند
.... او آنقدر خودش را به روز نگه داشته است که هنوز هم که هنوزه مخاطب خردسال تا بزرگسال را پای تلویزیون می نشاند و البته راضی نگه می دارد. کلاه قرمزی 94 هم همان طور که انتظار می رفت با کارنامه موفقی با مخاطبان خود خداحافظی کرد. با این حال آنچه بیشتر از هر چیزی رمز موفقیت و ماندگاری این مجموعه محسوب می شود به روز بودن آن است. عوامل این مجموعه با هوشمندی توانسته اند، با طرح مباحث روز و به چالش کشیدن ...
نکات جالب از یک فیلم اطلاعاتی
من درباره فیلمنامه سختگیر هم هستم اما نه اینکه بخواهم حتما فیلمنامه، بهترین باشد. چون می گویم به هر حال از بین صد مورد کار خوب، فقط یکی ممکن است بهترین بشود. از کجا معلوم است که آن یک مورد به من برسد؟ واقعا سعی می کنم از بین فیلمنامه هایی که وجود دارد، براساس سلیقه و همان فهم محدودی که دارم انتخاب کنم. انتخاب فیلمی مثل روباه کمی سخت و دشوار است. در این شرایط حضور در فیلم روباه به ریسک ...
در چند سال گذشته چه بر سر سینما آمده؟
امید داشت مگر آنکه اتفاقی خاص رخ دهد. تا الان که وضعیت چندان مناسب نبوده و تنها یک فیلم یعنی ایران برگر، ساخته مسعود جعفری جوزانی از مرز یک میلیارد گذشته؛ آن هم با احتساب افزایش قیمت بلیت و علم به اینکه بدانیم هزینه ساخت فیلم نسبت به چند سال قبل چند برابر شده و این فروش کف انتظار به حساب می آید. بر اساس آماری که به رسانه ها راه یافته فروش بقیه فیلم ها به این شرح است: رخ دیوانه ابوالحسن ...
نوشدارویی قبل از مرگ سهراب!
امسال پنج فیلم رخ دیوانه ابوالحسن داوودی، ایران برگر مسعود جعفری جوزانی، استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی، طعم شیرین خیال کمال تبریزی و روباه بهروز افخمی برای اکران نوروز انتخاب شدند. بنابر آنچه در گزارش های متعدد چند هفته گذشته آمده است، میزان فروش سه هفته ای نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت حدود 50 درصدی را تجربه کرده است. ایران برگر که عنوان نخست جدول اکران و پرفروش ترین فیلم روزهای ...
کارگردان کارگاه علوی : به رغم آمدن سرافراز اقدام مثبتی تاکنون صورت نگرفته است/ سریال ها را نپسندیدم
کارگردان فیلم سینمایی دلاوران کوچه دلگشا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که پاشنه آشیل آقای سرافراز همان مسائلی است که قبلاً در سازمان صدا و سیما وجود داشته است متأسفانه نه تنها در روند تولیدات تلویزیون تغییر مثبتی تاکنون دیده نشد بلکه به مراتب برنامه های تولید شده برای ایام نوروز و فاطمیه نسبت به سال های گذشته با پسرفت نیز همراه بود. وی با تأکید بر اینکه محمد سرافراز در ...
کم سویی سینمای خوزستان در گیشه نوروزی
خوبی نشد و مردم تصور می کردند سینما تعطیل است. پیام نیک فرد گفت: اکران و فروش نوروزی امسال نسبت به سال گذشته خوب نبوده و دقیقا نصف سال گذشته در نوروز امسال فروش داشتیم اما به نظر می رسد با توجه به فیلم هایی که قرار است اکران کنیم اوضاع بهتر شود. وی با بیان اینکه فروش امسال در کل کشور نصف سال گذشته بود و سینما ساحل هم از این قاعده مستثنی نیست، افزود: در 12 روز اکران از اول تا 14 فرودین ...
زندگی کن
سرانجام هم طرحی نو درافکند و راهی بگشاید. برگردیم به مردی که اسب شد ؛ فیلمی که در نگاه اول، تصویری متفاوت از کارگردانش به دست می دهد. فیلم کاستی هایی دارد -در کنار هزار ویژگی- و البته فضایی سرد را تجربه می کند، به نظرم قرار نیست فضای سرد آثار هنری و این طوری، کماکان تا پایان، سرد باقی بماند! تجربه همه چیز برای فروش می گفت می توان از دل سرمای حاکم بر محیط، گرمایی را لمس کرد و هم زمان مخاطب را به ...
زنگ خطر برای سینمای ایران به صدا درآمده است
برای سینما در طول سال به صدا درمی آورد. در میان فیلم های اکران شده در نوروز 94، ایران برگر با فروشی حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان، رکورددار فروش است و پس از آن رخ دیوانه نیز با حدود یک میلیارد تومان، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و پس از آن، استراحت مطلق ، روباه و طعم شیرین خیال در رتبه های بعدی قرار دارند. دلیل اصلی کدام است؟ گروهی معتقدند که تقارنِ روزهای ...
محبوب ترین برنامه نوروزی تلویزیون
ای به نام صندوق پست به عنوان میهمان حضور پیدا کرد و پس از آن، چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی با محوریت کلاه قرمزی ساخته شد. مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی کلاه قرمزی را زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی ساخته اند؛ زوج موفقی که در این سال ها نبض مخاطب را در دست گرفتند و با ایده های خلاقانه شان عده زیادی را پای تلویزیون نشاندند. این زوج موفق پیش از ساخت کلاه قرمزی نیز با هم همکاری مشترک ...
مهام: کیفیت در اغلب سریال های نوروزی فدای کمیت شده بود/ ایده های خلاقانه در آثار تلویزیونی دیده نمی شود
.... این همان جنگ نرمی است که سالیان سال است همه مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران تذکر می دهند و مدیران و سازندگان برنامه های تلویزیونی می بایست در مقابل آن ها قد علم کرده و با تشکیل دادن اتاق فکرهای مناسب راهکارهایی برای تولید برنامه های جذاب و پر مخاطب و تأثیر گذار فراهم آورند. وی در بخش دیگری از این گفتگو سریال فوق سری به کارگردانی مهدی فخیم زاده را بهترین و سریال در حاشیه به ...
گفت وگو با مدیرمسوول روزنامه ای که 17 سال نوروز منتشر شده
میلیونی برخی روزنامه های خارجی گفت: در حال حاضر نشریات دولتی مان تنها نشریاتی هستند که تیراژ بالایی دارند و بالاترین تیراژ ما 300 هزار است. البته با افت شدید هم روبرو بوده ایم و روزنامه های کثیرالانتشار ما به 50 هزار و 30 هزار تیراژ هم رسیده اند که این بسیار زشت است که یک روزنامه کثیرالانتشار با این تیراژ روبرو باشد. واحدی پور در پایان گفت وگوی خود به خبرنگار ایسنا گفت: یک روزنامه به لحاظ خبری نمی تواند مخاطب را اقناع کند در نتیجه باید به دنبال مطالب تحلیلی و جذاب برای مخاطبان خود باشد هر چند یک روزنامه هر چقدر قوی باشد اما وقتی قرار باشد در استان به چاپ برسد، با مشکلات زیادی روبه رو است. ...
نیم نگاهی بر برنامه های نوروزی صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی/قابل تقدیر؛ قابل نقد
بیشتر مخاطبان با این رسانه تأثیرگذار افزایش یابد. هرچند که در ماههای گذشته چندین یادداشت در خصوص عملکرد صداوسیما منتشر و پیشنهادات و راهکارهایی ارائه شد، اما از آنجا که اروم نیوز سایتی پر بازدید است، مخاطبانش خواستار انتشار نوشته ای درباره عملکرد صداوسیما در عید نوروز و برنامه های جدیدش شدند که در پی می آید. صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی علیرغم اینکه از وضعیت بی برنامگی پیشین ...
لعنت بر ماهواره/ اگر شهدا نبودند همین دوستان نمی توانستند سیاه فیلم بسازند!
. در انتها آدم با یک حال خوبی از سینما بیرون بیاید. الان اغلب مخاطبان سینما همه با حال بد بیرون می آیند. - اعتراض مردم به شرایط فعلی سینما را به گوش شما رسانده اند. تا به حال برایت پیش آمده که مردم نسبت به این وضعیت بی مخاطب سینما اعتراض کنند؟ بله! بارها گفته اند که مثلا آقا این چه فیلمی بود اینها ساخته اند؟ برخی رفقا می خواهد خوششان بیاید یا نیاید اما من سینما را با بوگارت ...
نگاهی به کمپین نوروزی بانک شهر؛ بازی با شمع ها برای تبلیغ بانکی که تعطیل نبود
ساخت این آگهی تلویزیونی گرفته شد، برای ایجاد فضای موردنظر بیش از 400هزار شمع مصرف شد. در واقع هدف از به کارگیری شمع، القای حس آرامش به مخاطب بوده، همان طور که اشاره شد هدف ایجاد آرامش خاطر برای مخاطبان به ویژه در ایام تعطیلات نوروز بوده است. تکنیک stop motion که بیشتر برای ساخت انیمیشن استفاده می شود شاید به نوعی تداعی کننده دوران کودکی بوده و در القای حس آرامش بسیار موثر عمل کرده است. احتمالا همگی ...
چهره ها و تصاویر: بازنده های تلویزیون در نوروز 94، و آن هایی که افت نکردند، کدام ها بودند؟ موقعیت قبلی ...
باید اجرای یک برنامه طولانی مدت را برعهده داشته باشد؛ آن هم برنامه ای که سیاسی - اجتماعی نیست و باید با حال و هوای سال تحویل هعمخوان باشد. نجف زاده تلاش کرد در موقعیت جدید هم موفق باشد اما اصلا جنس اجرای او به چنین برنامه ای نمی خورد. خستگی اش بعد از گذشت چند ساعت مشهود شد و خودش به این اتفاق و کم خوابی شب گذشته (به خاطر آماده سازی برنامه) اشاره کرد. وقتی قبراق بود خوب گفتگو ...
خزان سینما در بهار
امسال پتانسیل جذب مخاطب بیشتری نسبت به سال گذشته دارند. کما اینکه سال گذشته بسیاری از ارگان ها و سازمان ها فیلم هایشان را با بلیت نیم بها یا مجانی می فروختند در حالی که این اتفاق را امسال نمی بینید. رضویان: در سینما کوروش همه چیز خوب است امیرشهاب رضویان، کارگردان سینما و مدیر پردیس سینمایی کوروش معتقد است اکران نوروزی امسال حداقل در پردیس سینمایی کوروش امیدوار کننده بوده. او در این باره به ...