سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای عجیب یک عکاس جنگی
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، امیرعلی جوادیان از جمله عکاسان شناخته شده کشورمان است که طی هشت سال دفاع مقدس بارها به جبهه رفت و از عملیات های متعدد تصاویری را در تاریخ این دوران به ثبت رساند. یکی از عکس های وی مربوط به عملیات والفجر یک در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی های حمرین به تاریخ 20 فروردین ماه 1362 است که این عملیات با رمز یا الله با مشارکت یگان های سپاه و ارتش به فرماندهی ...
سبک زندگی حضرت فاطمه(س) به روایت رهبر معظم انقلاب
، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت امیرالمؤمنین علیهماالسّلام با همدیگر زن و شوهر بودند. در این نُه سال، جنگ های کوچک و بزرگی ذکر کرده اند - حدود شصت جنگ اتّفاق افتاده - که در اغلب آن ها هم امیرالمؤمنین علیه السّلام بوده است. حالا شما ببینید، او خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتّب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند - این قدر جبهه وابسته به اوست - از لحاظ زندگی هم وضع روبه راهی ...
انکار قتل مادرزن در دادگاه
گفتم نرو این مرد برای زندگی مشترک مناسب نیست همان طور که خرجی مادرم را می دهم قدم تو و بچه هایت هم روی چشمم اما قبول نمی کرد. سپس متهم در جایگاه قرار گرفت. او اتهام قتل عمدی را رد کرد و گفت: من و همسرم با هم اختلاف داشتیم و سه سال بود که همسرم از من تمکین نمی کرد تا اینکه یک شب یکی از دوستانش به خانه ما آمد. همسرم بعد از رفتن میهمانش به من گفت می خواهی همین زن را برایت خواستگاری کنم. خیلی ...
حادثه ها
معرفی کرده، بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت. وی افزود: در تحقیقات اولیه مشخص شد فردی با جعل عنوان صاحب کارخانه، طی تماسی با شاکی درخواست 72تن و 600کیلوگرم برنج، 550 کیلوگرم چای، 10کارتن مغز گردو، دو گونی پسته و دو گونی بادام در مجموع به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون ریال کرده و این اجناس را بدون پرداخت پول تحویل گرفته اما بعد از آن مشخص شد کارخانه موردنظر اصلا سفارشی نداده بود. سردار ...
سپهر سحابی از پنجره خانواده
پدربزرگ فرهنگی را؟ و او به دقت جواب می دهد خیلی تفکیکی بین این دو در ذهن ندارم. پدربزرگ را با تمام جنبه ها به یکسان به یاد می آورم. خانواده ما متاثر از منش و روش ایشان بود. هم پدرم و هم مادرم که نسبت فامیلی با هم نداشتند از ایشان متاثر بودند . بعد می گوید ما دوره ای طولانی را در مواقعی که پدر زندان بود با ایشان زندگی می کردیم و تحت تأثیر روش و منشش بودیم اما این سخت گیری ها را حس نکردیم . حامد، دوره ...
روایت فرزند شهید شرفخانلو از حکایت ناتمام و شگفت پدر شهیدش
برایم حرف ها داشتند و تابستان و پائیزش به دیدار چشم هایی که پدرم را دیده بودند و دیده ها را برایم به تصویر می کشیدند. و برای من که پدر را ندیده بودم، تک تک حرف ها، در یاد مانده ها، عکس ها و... عین تکه های آینه ای می ماندند که با یافتن هر کدامشان یک قدم به پدر نزدیک تر می شدم و این، شوقِ مرا به دانستن و بیشتر دانستن و به شنیدن و بیشتر شنیدن از پدرم بیشتر و بیشتر می کرد و چند سال بعد، حاصل آن دیدار ها ...
ساعتی با مردان مرد
انجام دادیم، حالا هم برای سربلندی وطنمان دعا می کنیم. از او می پرسم، از وضعیتت راضی هستی؟ مکثی می کند و می گوید: مهم نیست من راضی باشم باید خداوند از ما راضی باشد. او گله هایی هم دارد، می گوید: شهدا برای وطن و ناموس و اسلام به جبهه رفتند، اما الان بعضی وقتها می بینیم که بعضی ها مثل عروسک در خیابان ظاهر می شوند و یا مسؤولانی را می بینی که از مقام و قدرت خودشان سوء استفاده می ...
گفتگویی مفصل با خانواده یک شهید افغان از مدافعان حرم
می داند که با عرق جبین پدرش بر سر سفره شان آمده است. سجاد چند سالی سواد حوزوی دارد و بعد درس را رها کرده و به سراغ کار خیاطی رفته است. اما با تکیه بر همین چند سال، از گوشه و کنار برای صحبت هایش آیه و حدیث می آورد. 15-16 سالگی رضا بوده که دست او را می گیرد و او را همراه خود به حوزه علمیه حضرت قائم (عج) می برد. حالا در روز سوم مراسم گرامیداشت شهادت فرمانده شهید، رضا بخشی، این اساتید حوزه او هستند که ...
سردار سلیمانی هم نگذاشت تا الگوی ایشان به سطح شخصیت پرستی نزول کند
بدیهی ست چنین رفتارهایی باید الگوی همه ی مسئولین نظام باشد و نگذارند توسط اطرافیان بعضا معلوم الحال یا حتی دوستان دست به خیری که از روی ندانستن مرتکب چنین اشتباهاتی می شوند، الگوی آنها به سطح شخصیت پرستی نزول کند. چه اینکه در مواردی خاص شاهد آن بوده ایم که فردی بدون داشتن هیچ وجه ممیزه و برجسته ای، از خود الگوسازی می کند که نه تنها با ارزش های اسلامی هیچ تناسبی ندارد بلکه باعث تخریب چهره ی دین در بین آحاد جامعه نیز خواهد شد. ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
آیت الله یزدی: انقلاب با خون شهدا و فداکاری جانبازان به ثمر نشست
برای محفوظ ماندن باید مراقبت نمود و از خداوند غافل نشد. مدیر کل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان قم ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های بنیاد شهید گفت: در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا تمام تلاش خود را بکار بسته ایم. سردار سید جواد هاشمی خطاب به آیت الله یزدی افزود: امروز محضر مفسر قرآنی، مبارز بزرگ و مجاهد آگاه در طول سالهای انقلاب از 19دی 56تا سال 57 و بعد از آن در صحنه های مختلف انقلاب رسیدیم تا از رهنمودهای شما مجاهد انقلابی در راستای خدمت هرچه بهتر به خاندان شهدا و ایثارگران بهر ه مند شویم. اتمام پیام/ ...
مادران شهدا سرمنشأ صبر معنوی هستند
قلب و مادرم چشم من است، بدون چشم می توانم زندگی کنم اما بدون قلب لحظه ای نمی توانم زنده بمانم. مادر شهید بهفر در ادامه سخنان خود بیان کرد: محمدرضا که در هنرستان فنی رازی در رشته مکانیک مشغول بود سال 61 سنگر جبهه را بر سنگر مدرسه ترجیح داد و در گروه تخریب لشکر عاشورا مشغول شد و در عملیات مسلم بن عقیل شرکت کرد که یکبار در حالی که به اتمام امتحاناتش تنها یک درس فاصله داشت، عازم جبهه شد. ...
کسانی که معتقد به حضور زن در خانه هستند، خلاف دیدگاه اسلام و پیامبر (ص) نظر می دهند
...؛ خانواده شهدا دیدار خصوصی با امام خمینی(ره) داشتند؛ آنها آمدند داخل منزل؛ امام روی صندلی خود نشسته بودند؛ بنده هم کنار نشسته بودم؛ امام شروع کردند به صحبت کردن و احوالپرسی با خانواده شهدا. مادران شهدا عکس فرزندان خود را در دست داشتند؛ امام بعد از احوالپرسی، سؤال کردند: این شهدا مادر هم دارند؟ مادران شهدا به امام معرفی شدند؛ ایشان دست روی سینه گذاشتند و خطاب به مادران شهدا فرمودند: مادران! در ...
تبریک هایی از هنرمندان در روز مادر +عکس
ترین مسائل در حفظ و مدیریت خانواده ها، حول عشق و علاقه به مادر تعریف می شود. مژده لواسانی، مجری تلویزیونی با انتشار عکسی از خانواده خود می گوید: من بعد از ولایت علی (ع)،سرمایه ای در این جهان ندارم که بهش افتخار کنم و از داشتنش حس غرور کنم،جز شما فرشته ی مادر و حضرت پدر... من افتخار میکنم که دخترِ چون تویی هستم که همه ی سهم منی از خوشبختی و همه ی سهم خانه ای از آرامش و عشق...کاش خوبی ات به ...
بیوگرافی فرامرز قریبیان
با یک خیاط مشترک بود و تو کوچه رفیق و هم بازی همدیگر بودیم. ما از طرف مادری تفرشی هستیم. مادرم تهران بزرگ می شود و بعد هم که با پدرم ازدواج می کند. او تهرانی بود و پدرش هم تهرانی بود. پدر را به ندرت می دیدیم، شاید هر 2، 3 هفته یک بار؛ راننده تریلی بود و دائم در سفر. دنیای بازیگری فرامرز قریبیان فرامرز قریبیان فعالیت سینمایی را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم ...
شهر درابعاد مختلف باید درخدمت زنان باشد
بدون دلیل و طولانی مدت کانون گرم خانواده را دچار خدشه می کند معتقدیم که نه برای خانم ها و نه آقایان درست نیست به همین دلیل به منظور حفظ منزلت زنان و پیشگیری از تزلزل در محیط خانواده ها، این رویکرد را به عنوان عامل تقویت و تحکیم خانواده ها مطرح کردیم. از نظر شهردار تهران، در دنیای غرب هم بعد از یک قرن که دیدند کانون خانواده هایشان مستحکم نیست امروز به دنبال معنویت برای گرم کردن نهاد خانواده ...
خانوادگی دزد هستیم!
به بیرون پرتاب کنم. ساعت کار ما همزمان با ساعت کاری ادارات و بانک ها بود. دزدی هایمان از ساعت 8 صبح شروع می شد تا ساعت 12 ظهر، زمانی که پول زیادتری بین مردم رد و بدل می شود. بعد از سرقت هم برمی گشتیم به خانه مان در حاشیه شهر. گاهی اوقات هم در تهران ماندگار می شدیم، زمان هایی که کار و کاسبی خوب نبود. مجبور می شدیم که شب را در مسافرخانه بمانیم و روز بعد تلافی روز قبل را ...
همرزمان شهید : صیاد شیرازی از طراحان تاسیس بسیج بود
الهی می نامیدند ، شهید صیاد معتقد بود که این دو یک لشگر الهی هستند. در این مراسم همچنین خواهر شهید صیاد شیرازی خاطره ای از ارادت شهید بزرگوار به مادرشان را بیان کرد که چگونه با وجود خستگی جنگ ، به محض ورود به تهران به بیمارستان آمده و تا صبح پای تخت مادر ایستاد. شانزدهمین سالگرد شهادت امیرسپهبد صیاد شیرازی عصرشنبه در محل همایش های بین المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به همت ارتش جمهوری اسلامی ایران و با حضور شماری از خانواده های معظم شهدا، ایثارگران ، بسیجیان و فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی برگزار شد. اجتمام /1370 /1449 ...
سعید قاسمی: حج عمره را تعطیل کنید
فرهنگ اصیل انقلاب و شهدا بصورت چهره به چهره به نسل آینده که اینجا در میان مزار شهدا انبوهشان نشسته اند. فعالیت های شهید رضا چراغی سعید قاسمی با بیان بخشهایی از فعالیت شهید رضا چراغی در قبل و بعد از انقلاب و حضور موثر وی در جبهه های جنگ گفت: رضا چراغی یک شیر مرد با غیرت بود و از آنجایی که حتضر نبود نان خور خانواده باشد، در کنار کار به تحصیل ادامه داد و دیپلم را گرفت، دوران ...
نبوی: آوینی متاثر از ادبیات مارکسیستی بود/ فراستی: ادبیات مارکسیستی در مطالب آوینی هیچ جایگاهی ندارد
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، اولین جشنواره فیلم کوتاه سماء و دومین همایش تصویر قلم در سینما فلسطین همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی برگزار شد. در ابتدای مراسم کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی که توسط اساتید دانشگاه بقیة الله و امام صادق (ع) تدوین شده بود رونمایی شد. فراستی: سینما مدیوم مستقل است پیام نیست در ادامه مراسم مسعود فراستی و اکبر نبوی نقد از ...
سربلند در آزمون مهر مادری با رنج 50 ساله
. مادرم نه زبانی برای از تو گفتن دارم، نه بازوانی برای در آغوش کشیدنت و نه حتی پایی که بتوانم در مقابل شکوهت به سجده بیفتم، اما هر بار که صبورانه عشقت را دیکته می کنی ذکر و حمد فرشتگان الهی برای توست. مادرم وقتی مرا زادی تمام خستگی هایت در انتظار مرد شدن و به امید روزی که سایه سرت گردم در کنار گهواره ام آرام گرفت، اما امروز که 50 سال از آن روز می گذرد سایه تر و خشک کردن های تو، سایه ...
این زنان فراموش نمی شوند
خطرهای فراوان آن شهر که چون شهر به تاراج رفته در اختیار ضدانقلاب بود برای آموزگاران متعهد آن دیار جلسه می گذاشت. در شهریورماه سال 1360 خبر شهادتش برادرش را شنید و راهی شیراز شد و مطلع شد برادرش نه تنها به درجه رفیع شهادت نائل آمده که وجودگهربار او به شهیدان مفقودالاثر انقلاب پیوسته است. با مسئولیت سنگینِ ابلاغ اندیشه شهدا، دیگر بار به مهاباد بازگشت و در سپاه،جهادسازندگی، ...
طارمی: توپ را برداشتم گفتم "مادر"دعایم کن/
زار زار گریه می کرد. باورتان نمی شود به من می گفت اجازه بده هشت طبقه تو را کول کنم بالا ببرم و از آسانسور استفاده نکن. صورتش را بوسیدم و گفتم همین که تو خوشحالی برایم میلیاردها ارزش دارد. رسیدی منزل چه کار کردی؟ قبلش به مادرم زنگ زدم. با پدرم هم حرف زدم. راستی گفتی پدر. با یکی از دوستان بوشهری حرف می زدیم می گفتیم طارمی اعتماد به نفس عجیبی دارد جواب داد پسر علیشاه ...
چیزی جز زیبایی ندیدم
اهواز در محاصره بود، در آنجا بودیم و تا آنجا که می توانستیم در ستاد پشتیبانی جنگ همسران و فرزندان ایران اسلامی را یاری می کردیم. بعد از پایان جنگ سردار دو سالی در منطقه فعالیت داشتند اما بعد به شیراز آمدیم. مسئولیت های زیادی به ایشان واگذار شد. در پنج سال اخیر ایشان مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز را بر عهده داشتند. شهید خیلی با خانواده شهدا و جانبازان مأنوس شده بودند تا آنجا که می توانستند ...
قلبی که شفا گرفت و شفیع صاحبش شد
فعالیت های مذهبی بود و مدرسه را در نیمه راه رها کرد به حوزه علمیه رفت با آغاز جنگ درست در زمان عمامه گذاری حوزه را رها و به جبهه رفت. به او گفتم: چرا لباس امام حسین(ع) را به تن نکردی گفت: مادر جان اکنون زمان دفاع از دین، میهن و ناموس است. قاری قرآن بود و در مسجد محل به بچه ها درس قرآن می داد سال 1365 در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید. مادر شهید: لقمه حلال پدر سبب کسب توفیق شهادت ...
مادری که سه نقطه ای شد
ملایم و عاشقانه سعی می کند خیالش را جمع کند از فرزندان، خانه و احوال خودش. *از او می خواهم که ما را با قصه زندگیش همراه کند. بعد از سکوتی بغض آلود با چند کلمه ساده و خودمانی گفتم: چند وقت از فوت همسرتان می گذرد. مادرش را خیلی دوست داشت از کودکی یتیم شده بود و همیشه حسرت نبودنش را بر دل داشت. چند روز دیگر 19 سال می شود که مرا تنها گذاشته. همیشه می گفت از خدا می خواهم که زودتر از ...
اجرای 13 عنوان برنامه همزمان با هفته زن توسط سپاه ناحیه زنجان
سال جاری در مسجد شهدا برگزار شد که با استقبال مطلوب همشهریان مواجه بود. وی از برگزاری دومین جشن میلاد کوثر در تاریخ 23 فروردین خبر داد و افزود: این جشن در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار می شود. جانشین فرمانده سپاه ناحیه زنجان با اشاره به اینکه همانند سال های گذشته نشست های بصیرتی توسط سپاه در شهرستان زنجان برگزار می شود، عنوان کرد: در سال جاری توجه به شخصیت حضرت زهرا (س) و بصیرت ...
تازه ترین جزئیات از تجاوزپلیس عربستان به 2نوجوان ایرانی از زبان خانواده ها
پرونده دادند. مادر یکی از این دونوجوان دراین زمینه می گوید: من خودم این قدر استرس بهم وارد شده که نمی توانم صحبت کنم و پدر قربانی دیگر این تجاوز غیرانسانی می گوید: من چه جوری براتون بگم فعلا هیچ چیزی نمیتونم بگم مسئولین هم قول دادندگفتند پیگیری می کنند راوی که حادثه را از نزدیک درفرودگاه پیگیری کرده بود درادامه می گوید: این دو نوجوان تو پرواز درنزدیکی صندلی من نشسته ...
وقتی سینمای آوینی در دانشگاه های آمریکا مطالعه می شود و در دانشگاه های ایران نه!
سپاه کوچکش کشته شدند و حتی زن ها و بچه ها نیز به اسارت گرفته شدند و سپس کشته شدند. علی رغم بزرگی یا کوچکی ارتش او، تصمیم امام حسین در به رسمیت نشناختن یزید به عنوان یک رهبر مشروع به دلیل بی اخلاقی و سوء استفاده او از قدرت، به نمادی از مقاومت دربرابر ظلم و استفاده های ناعادلانه از حکومت وقت بدل شد. کشته شدن امام حسین، سپاه کوچک او و خانواده اش توسط یزید از بنی امیه به تاریخ 10 تا 20 اکتبر سال 680 بعد ...
اجرای غریب پور و کوهستانی در شیراز و رودابه و دومینو در تهران و بازدید وزیر بهداشت از سقراط
گزارشی از حضور وزیر بهداشت در اجرای سقراط و حواشی این رویداد، اجباری شدن چکاپ سالانه تئاتری ها، بازسازی فیلمی کمدی روز موش خرما در تئاتر برادوی، گلایه کارگردان اپرت رودابه از کم توجهی به شاهنامه در قیاس با کشورهای غربی و همسایگان، افتتاح نمایش مترسک خودت باش توسط مجید قناد ، بهارِ خوشِ شیراز با بهروز غریب پور و امیررضا کوهستانی و درنهایت صحبت های مهتاب صفدری درباره اجرای نمایش دومینو در خانه هنرمندان ایران، سرخط مهمترین اخبار بولتن تئاتر امروز نوزدهم فروردین ماه را به خود اختصاص می دهد. ...