سایر منابع:
سایر خبرها
جشنواره فیلم سماء کلید خورد/ تجلیل از رسول ملاقلی پور
برنامه نماهنگی که یادآور تلاش رسول ملاقلی پور در عرصه سینمای دفاع مقدس بود به کارگردانی علی ملاقلی پور پخش شد. در این نماهنگ بخشی از تصاویر آثار رسول ملاقلی پور از جمله میم مثل مادر ، قارچ سمی ، هیوا سفر به چزابه و ...پخش شد. در این بخش از برنامه اکبر نبوی، جمشید هاشم پور، مرتضی سرهنگی، همسر زنده یاد رسول ملاقلی پور و فرزندش علی ملاقلی پور روی صحنه آمدند و درباره این فیلمساز صحبت کردند ...
تاریکی های مضحک و غمبار معنا باختگی
، ملال فلج کننده نشانه ای است از مفهوم مجهول و مبهم موقعیت و چیرگی بی چون و چرا و پنهان و آشکار آن. در فصل سوم با عنوان سرطان نخواهد بود می خوانیم: تقریباً در همان لحظه ای که رامون از نمایشگاه آثار شاگال چشم می پوشید و پرسه زدن در پارک را برمی گزید، داردلو از پلکانی بالا می رفت که به دفتر پزشکش منتهی می شد. آن روز درست سه هفته مانده بود به سالگرد تولدش. از چند سال پیش رفته رفته از این ...
سرگذشت نوزاد یک روزه مبتلا به ایدز
دعوای سختی بین ما اتفاق می افتاد و نهایتاً او از خانه می رفت و من در تنهایی خودم به عاقبت این زندگی فکر می کردم. تا اینکه یک روز از کلانتری تماس گرفتند و متوجه شدم همسرم به همراه دو تن از دوستانش در منزل یک توزیع کننده بزرگ مواد مخدر دستگیر شده است و به همین دلیل به زندان منتقل شد. حدود یک سال در زندان بود. طی این مدت سختی های زیادی را تحمل کردم و هنوز هم می خواستم به خاطر عشقی که بین ...
سپهر سحابی از پنجره خانواده
اعتراض نکردیم . می خواستم بپرسم که مادر شما با فعالیت سیاسی همسر و فرزندانش مخالفت می کرد؟ اما سؤال را عوض کردم و به جای آن پرسیدم خانه شما با سیستم پدرسالاری اداره می شد؟ او جواب می دهد بله. کتمان نمی کنم، اما همه ما این روش را پذیرفته بودیم . از سخت کوشی دکتریدالله سحابی می پرسم. حامد سحابی می گوید پدربزرگ با عشق و علاقه کار می کرد و خیلی دقیق بود. او وجب به وجب ایران را می شناخت و از ما هم ...
تجلیل دیرهنگام از بانوی انقلاب
یافته است. زندگی پر ماجرای او سخت شنیدنی و درس آموز است. عوامل گوناگونی در ساختن شخصیت او نقش داشته است از جمله: 1) عامل وراثت و استعداد ذاتی 2) تربیت صحیح در خانه پدر و سپس در خانه همسر 3) دست حوادث و تجربه های تلخ و شیرین 4) و از همه مهمتر تفضلات و عنایات ویژه الهی که در جای جای زندگی او مشهود بوده است. بانو خدیجه ثقفی از خاندانی اصیل و ریشه دار است و اجداد او از علمای بنام و دانشمندان ...
گفتگویی مفصل با خانواده یک شهید افغان از مدافعان حرم
هدفش را با یک شعار بر روی پیراهنش نقش می کرد و پا به میدان می گذاشت. پا به میدانی که به دلیل جنگ تن به تن و چریکی، احتمال اسارت در آن بسیار جدی بود. ملی گرایی جغرافیایی و مرز بندی شده برای این آرمان گرایی شجاعانه، چیزی شبیه شوخی است. * شما چطور درباره شهادت ایشان مطلع شدید؟ خبر را به شما چطور دادند؟ مادر شهید: روز دوشنبه بود که به خانه ما تلفن زدند. یک آقایی پشت تلفن بود. گفت ...
این تفاهم سینماگران بیکار را نجات می دهد؟
دیدار نوروزی سینماگران با وزیر ارشاد، وزیر کار و رئیس سازمان سینمایی در خانه سینما انجام شد. در این دیدار نوروزی که در عصر بارانی 22 فروردین ماه با حضور وزیر تعاون و کار و تعداد دیگری از مسئولان این وزارتخانه، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) و جمعی از مدیران سازمان سینمایی برگزار شد، تفاهم نامه ای میان خانه سینما و وزارت کار و امور اجتماعی امضا شد. در آغاز برنامه عبدالله اسفندیاری بازرس خانه سینما، آیاتی از کلام الله مجید را خواند و اعلام کرد که این برنامه بدون مجری برگزار می شود و هر سخ ...
آوینی و گزین گویه هایش
ناتمام درباره هویت و حقیقت انسان" که تنها چند روز قبل از شهادتش به نگارش درآمده و البته ناتمام هم مانده بهترین دلیل بر این مدعاست. آوینی البته متفکری خاص و ویژه است که چهارچوب و روش فکری منحصر بفردی دارد و هر کسی را یارای تقرب به اندیشه وی نیست . البته آنان که هنوز با عقل فطری شان وداع نگفته اند می توانند با اندیشه وی انس گیرند. اندیشه وی کج تابی و عجب و مغلق گویی و فضل فروشی روشنفکران و ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
سخن همکار: گوشه ای ازفداکاری های مظلومانه معلمان جهت تهیه جزوه درسی برای برخی مجریان صداوسیما
بیداری و بی آرامی این معلم فداکار است..... فداکاری تکان دهنده ی خانم معلم بیجاری سارا در یک حادثه آتش سوزی به شدت صدمه دیده است. ثریا مطهر نیا خانم معلم اهل بیجار در کردستان،که هربار دخترک را به تهران می آورد، شبانه باید به بیجار برگردد تا صبح روز بعد در مدرسه سر کلاس باشد.ثریا مطهر نیا مادر دوبچه 12 و 8 ساله است با این حال از هیچ تلاش و فداکاری مالی و جانی علیرغم مشکلات خودش، برای درمان ...
چه قومی “خونخواران تاریخ بشریت” لقب گرفته اند؟ + تصاویر و فیلم
پدر و مادری مسیحی و صالح متولد شده باشد که مرتکب زنا نشده و به شراب اعتیاد نداشته باشند. 4- کودکی باشد که تا به حال شراب نخورده باشد و خونش خالص و پاکیزه باشد. 5- اگر خون آغشته به فطیر روز عید، خون کشیشی باشد در نزد یهوه ( خدای یهود) با ارزش تر است و او را بیشتر خوشنود می سازد. و این خون برای تمامی اعیاد با ارزش و پسندیده است. مصر در سال 1881 در شهر ...
یک ماجراسازی جذاب و موفق
خودش را در مشروبات الکلی غرق کرده و مضحکه دست کسانی شده که تا چند سال پیش حتی از سایه او هم به شدت وحشت داشتند. او اینک محتاج کمک های مالی ونی (بوید هالبروک) پسر شان مگوایر است و ارتباطش با پسر خود مایک (جوئل کینامان) را هم که اصرار بر یک زندگی سالم و دور از کارهای خلاف دارد و به شغل رانندگی مشغول است و کنار همسرش (جنه سیس رودریگز) و دو پسرش روزگار می گذراند، از دست داده است. تنها یک نفر ...
سعید قاسمی: حج عمره را تعطیل کنید
اوراق تاریخی این دوسال کاملا محو شده است. فرمانده سپاه مریوان حاج احمد بود. در کردستان عملیاتی ایذایی انجام شد به نام محمد رسول الله. این عملیت برون مرزی بود. پس از آن تیپ تشکیل شد به نام 27 محمد رسول الله. قاسمی در ادامه به عملیات مشترک ارتش و سپاه و نیروهای مردمی بسیج در سال 60 با نام فتح المبین اشاره و از نقش موثر و محوری شهید چراغی و بچه های تحت امر او در این عملیات یاد ...
سربلند در آزمون مهر مادری با رنج 50 ساله
جانمان افتاد. بانو 'نازآتون میرگلی گرماسفلی' از زندگی با فرزند معلولش می گوید: همه سهم من از این دنیا یک فرزند معلول است که توان حرکت کردن ندارد. 50 سال پیش وقتی فرزندم را در سن 25 سالگی (مادر) به دنیا آوردم، دارای سری نرم بود و بیست روزه بود که برای معالجه به دکتر مراجعه کردیم و پزشک بعد از معالجه، ملحفه روی تخت را پیچاند و گفت این بچه را داخل سطل زباله بینداز و به خانه برو. من و ...
در جست و جوی انسان کامل
چند توانمندی های فرید در غزل بیشتر از سایر قالب هاست، ولی سیمای شاعر در شعرهای سپیدش عریان تر و واقعی تراست . چهره ای که فرید در شعرهای سپیدش از خود به تماشا می گذارد ، با روح شاعرانه اش و سلوک معنوی اش سازگاری بیشتری دارد . فرید در این شعرها خودش را از چنبره بازی با کلمات و بزک کردن کلمات بیرون کشیده و سیرت واقعی خودش را به عنوان یک انسان متعهد، رسالت مدار و آرمان گرا به تماشا گذاشته است . ...
آقا گفتند: چند وقت است که از امیرم دور شده ام
سالروز شهادت علی صیاد شیرازی در 21 فروردین نگاهی به بخش های کتاب خدا می خواست زنده بمانی داشته و خاطراتی از آن نقل کرده ایم. من کان لله کان الله له ... مدام این جمله را تکرار می کرد. نه این که چیزی روی لب هایش نقش ببندد، کلمه ای که تکان خوردن دهان را باعث شود، نه! کلمه ها توی ذهنش بودند، آنقدر تکرار شده بودند که از فعل به عمل رسیدند. و این کتاب، داستان مردی است که آن جمله از ذهنش بر زندگی اش جاری ...
چهره ها از مادر می گویند(+تصاویر)
پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز (BoyerNews.com) : پیشانی اش را ببوسید، قربان صدقه اش بروید، مادر را می گویم! گاهی هم برای مادر، مادری کنید…! هر سال روز مادر بهانه ای می شود تا دست مادرهایمان و روی ماه شان را ببوسیم. برایشان آرزوی تنی سالم و دلی خوش کنیم… اما بیشتر از هر کسی در دل هایمان، این روز را به خودمان تبریک می گوییم که سایه شان بالای سرمان است. کوچک شان هستیم تا ابد ...
ناگفته های افخمی دربارۀ روباه
. مثلاً سنّش به یک جاسوس نمی خورد، چهره اش به فراست یک جاسوس نیست. نشنیده بودم کسی از بازی جلال انتقاد کند. من او را از فیلم خسته نباشید به یاد داشتم. و به نظرم این نقش را به خوبی بازی کرده است. * مثلاً نقش آتیلا پسیانی در فیلم روز شیطان (1373) بسیار باورپذیر و حتی خوفناک از کار درآمده است. اما جلال فاطمی در مواقعی امق جلوه می کند. آن، اصلاً داستان دیگر و نقش دیگری ...
مادری که به خاطر شهرت پسرش را کشت+ عکس
همسرم جایزه بدهم تلویزیون ها خاموش، کتاب ها روشن! قتل به خاطر شهرت در شبکه های اجتماعی درخشان: پرسپولیس را صدرنشین تحویل دادم حافظ ناظری: می گویند موسیقی ام آسانسوری است! فیلم: خاطره جالب جمشیدی از علی پروین جیگر به سینمای ایران سلام می کند؟ پربیننده ترین / تبلیغات چهره ها در شبکه های اجتماعی (96) مرگ پسر 2 ساله تتیجه ارتباط نامشروع مادر ...
شهرام شکوهی: باید به همسرم جایزه بدهم
هر چند بهارهای کودکی اش همه در شیراز گذشته اند، اما حالا سال هاست تهران می ماند و خاطره بهارهای شیراز را دوره می کند. او چهره و صدایی آشناست که بی آن که بداند در خاطره های افراد زیادی نقش دارد و لحظه های غم و شادی را با بسیاری همراه بوده است . شهرام شکوهی شبیه دیگر خواننده های پاپ نمی خواند و هر چند تاکنون فقط دو آلبوم منتشر کرده است، اما می توان از او به عنوان مردی یاد کرد که شبیه ...
خسرو شکیبایی ستاره می شود...
برای کاراکتر شدن نیاز است را یکجا دارند ."شکیبایی" متولد هفتم فروردین 1323است ،به همین مناسبت چند مورد از کاراکترهای ویژه ای که با هنر او ماندگار شده اند را مرور کرده ایم ، تلاش کردیم ماندگارترین هایش را دست چین کنیم او آنقدر دوس داشتنی است که خاطره بازی با یادگارهایش هم عالمی دارد ،سخت است که هم در عوام محبوب باشی هم در میان منتقدین ،یادش جاوید... فیلم : هامون - کاراکتر : حمید هامون ...
قالیباف: شهر باید در خدمت بانوان هم باشد
به صورت بسیار محدود، آن هم در تثبیت کارهای خدماتی، اقتصادی و شغلی ایفای نقش می کنند که حتما تثبیت کارهای خدماتی و اقتصادی نسبت به جمعیت و نسبت به امروز کمتر بود. همچنین این کار با آن شرایط زشت خودش دنبال می شد که هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نداشت. وی تاکید کرد: حتی اگر مباحث عاطفی را هم مطرح می کردند، در حقیقت ماجراجویی عاطفی و لذت جویی بود. هرگز اجازه ندادند که زنان در مسایل ...
همسر هاشمی:مردم مرا با دو حادثه می شناسند
سر راه آیت ا... هاشمی که در آن زمان طلبه ای جوان بودند و با استناد به استخاره، به خواستگاری آیت ا... هاشمی پاسخ مثبت داد و از سال 1337 زندگی مشترک خود را آغاز کردند. در روز مادر فرزندان او و آیت ا... هاشمی به رسم احترام و تشکر نزد او رفته و موفقیتهای خود را مرهون تلاشهای بی وقفه مادر عنوان کردند. همسر آیت ا... هاشمی خود را اینگونه معرفی می کند: من عفت مرعشی همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته ...
سفید ترین شهر ایران دیگر سفیدِ سفیدنیست
پوشش همین زنانی که سراپا سفید می پوشند و چادر را چنان می گیرند که گاهی از تمام اجزای صورت شان جز یک چشم پیدا نیست. در ورزنه کسی نمی داند که از چند سال پیش یا از چند نسل قبل زنان چادر سفید بر سر می کردند. خیلی از آنها، همین زنان سفیدپوش، حتی نمی دانند که چرا مادرها و مادربزرگ های شان را از وقتی دیده و شناخته اند، چادر سفید بر سر داشتند، در خانه های شان، در کوچه و خیابان، وقتی برای نماز به مسجد ...
مادری که سه نقطه ای شد
ملایم و عاشقانه سعی می کند خیالش را جمع کند از فرزندان، خانه و احوال خودش. *از او می خواهم که ما را با قصه زندگیش همراه کند. بعد از سکوتی بغض آلود با چند کلمه ساده و خودمانی گفتم: چند وقت از فوت همسرتان می گذرد. مادرش را خیلی دوست داشت از کودکی یتیم شده بود و همیشه حسرت نبودنش را بر دل داشت. چند روز دیگر 19 سال می شود که مرا تنها گذاشته. همیشه می گفت از خدا می خواهم که زودتر از ...
فراستی: فجر 33 بدترین جشنواره فجر بود
توجه کنیم. جوری باید به سوژه نزدیک شد که اولا قابل هضم باشد و ثانیا این موضوع آنقدر پرداخت درستی داشته باشد که خودش در کنار تندی و ملتهب بودنش تبدیل به مساله شود. کارگردانی شهرام شاه حسینی در خانه دختر را چطور دیدید؟ پرداخت بد است. موضوع ملتهب است و کارگردان پشت این موضوع سنگر گرفته و فکر کرده با یک موضوع ملتهب می شود یک دفعه مطرح شد. جامعه شناسی و کالبدشکافی ندارد و تهی است ...
بازگشت مسعود کیمیایی با سرودهای مخالف
می کنند. زندگی رفته اش را در یک گفتگوی خانه گی، صواب تعریف کرده و خوب می داند زمانش رو به انقراض است. به روز زندگی نمی کند و مفت باز آبرویش نیست. خودش را درگیر فصل های تازه از چاقو و نقش و عرق و حبس مأمور نمی کند. هفت خاجش را رفته و پیراهنش را روی بند زمستانی در سرما خشک کرده است.
چرا کلاه قرمزی رنگ کهنگی نمی گیرد!؟/ دلایل محبوبیت/ عروسک هایی که فسیل نمی شوند
.... او آنقدر خودش را به روز نگه داشته است که هنوز هم که هنوزه مخاطب خردسال تا بزرگسال را پای تلویزیون می نشاند و البته راضی نگه می دارد. کلاه قرمزی 94 هم همان طور که انتظار می رفت با کارنامه موفقی با مخاطبان خود خداحافظی کرد. با این حال آنچه بیشتر از هر چیزی رمز موفقیت و ماندگاری این مجموعه محسوب می شود به روز بودن آن است. عوامل این مجموعه با هوشمندی توانسته اند، با طرح مباحث روز و به چالش کشیدن ...
تلاش جدید غرب در جاده ایران هراسی با رقاص بیابان +تصاویر
به شیشه به نام الهه ( فریدا پینتو،بازیگر میلیونر زاغه نشین) آشنا می شود؛ مادر الهه در زمان پهلوی رقاص بوده که بعد از انقلاب اسلامی خانه نشین و معتاد شده است. در قسمت های مختلف این فیلم به کرات دیده می شود که افشین از فیلتر شکن استفاده می کند و در نهایت وی با استفاده از فیلترشکن و تماشای کلیپ های رقص در یوتیوب، تصمیم می گیرد به همراه الهه و چند دانشجوی دیگر دور از نگاه نیروهای بسیج، در ...
زیارت کربلا حرف های نگفته حاج حبیب به همسرش
. از او می پرسم که چطور 4 مرد زندگی اش در راه دفاع از میهن شهید شده اند؟ می گوید: جنگ شروع شده بود و از همه گرو های سنی به جبهه می رفتند. همه رفتن به جبهه را برای خودشان تکلیف می دانستدن . شش روز از ازدواجمان گذشته بود که همسرم حاج حبیب، عزم رفتن به جبهه را کرد. باور رفتنش برایم سخت بود؛ چند دفعه خواستم منصرفش کنم اما وقتی دیدم با چه اشتیاقی کوله پشتی اش را می بندد به خودم اجازه حرف زدن در ...