سایر منابع:
سایر خبرها
از حضور هنرمندان در اردوی تیم ملی کشتی تا روایت های مستند مزدک میرزایی +ویدیو
درباره رقم پرداختی به این برنامه توضیح داد و کل اسناد منتشر شده درباره پرداخت این برنامه را جعلی خواند و حقوق دریافتی اش را برای برنامه هفت ماهیانه 20 میلیون تومان خواند. افخمی که به شدت از انتشار اسناد این برنامه در برخی سایت های سینمایی عصبانی بود، این وب سایت های سینمایی را زرد و متمایل به قهوه ای خواند و اقدام اخیر این سایت های سینمایی را کثافت کاری خواند. با وجود آنکه تاکنون نام ...
از حضور هنرمندان در اردوی تیم ملی کشتی تا روایت های مستند مزدک میرزایی +ویدیو
درباره رقم پرداختی به این برنامه توضیح داد و کل اسناد منتشر شده درباره پرداخت این برنامه را جعلی خواند و حقوق دریافتی اش را برای برنامه هفت ماهیانه 20 میلیون تومان خواند. افخمی که به شدت از انتشار اسناد این برنامه در برخی سایت های سینمایی عصبانی بود، این وب سایت های سینمایی را زرد و متمایل به قهوه ای خواند و اقدام اخیر این سایت های سینمایی را کثافت کاری خواند. با وجود آنکه تاکنون نام ...
حلالم کن دمِ رفتن
، اما نه از جنس زمینی اش که دلش آسمانی شدن می خواست. او به آرزویش رسیده و از تحمل سال ها رنج و سختی هم برای همیشه راحت شد. اما نمی دانم چرا اشک من موقع نوشتن این سطور بند نمی آید. ناخودآگاه یاد شعر علی معلم می افتم که بی درد مردم ما خدا، بی درد مردم نامرد مردم ما خدا، نامرد مردم نه مردم که آقایان مسئول آنچنان گرفتار درد بی دردی شده اند که دیگر آتش هم علاجشان نمی شود. بابا رجب قصه ما حدود ...
حاجی آقایی که آکتور سینما شد!( سعید مستغاثی)
نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران اولین محصول مدرسه آرتیستی سینما که در واقع نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز لقب گرفت، فیلمی به نام آبی و رابی بود که توسط آوانس اوگانیانس (مدیر مدرسه) ساخته شد و در آن از دانش آموزان مدرسه آرتیستی سینما، استفاده گردید. فیلم آبی و رابی ، کپی مستقیم از یک کمدی دانمارکی به نام پات و پاتاشون بود که برای نخستین بار در ساعت 2 بعدازظهر روز جمعه 12 آبان سال 1309 در ...
تصاویر پشت صحنه سریال پریا
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : قصه از زمان حال و از جایی آغاز می شود که پریا با بازی لادن مستوفی پس از چند سال دوری از ایران به کشور باز می گردد. در شرایطی که پریا همچنان از ازدواج قدیمی اش سرخورده است، وارد رابطه ای عاطفی با کیوان، پسرخاله اش می شود. زوج تازه به امید آغاز زندگی تازه مشکلات را یک به یک از سر راه بر می دارند اما برخی اتفاق ها ادامه رابطه عاشقانه این زوج را به خطر ...
سینمای دختر فراری ها؛ سینمای ایران چه تصویری از دختران نشان داده است؟
محبوبی چون گلنار و گربه آوازخوان در بین طرفداران سینما به ویژه کودکان و نوجوانان شناخته می شد، در سال های ابتدایی دهه 70 به سراغ سوژه ای متفاوت رفت و با ساخت افسانه دو خواهر برای اولین بار ماجرای فرار دو خواهر را از یک عروسی اجباری به تصویر کشید. هرچند که فضای این فیلم خیالی و بیشتر در همان حال و هوای آثار کودک و نوجوان بود ولی او اولین نفری بود که در سینمای پس از انقلاب دست به روی سوژه ای ملتهبی ...
راهی مطمئن برای نابودکردن عشق!
. این رمان فوراً به کتابی پرفروش در آلمان، انگلیس و فرانسه تبدیل شد؛ ناپلئون هفت بار آن را خواند. داستان دربارۀ دانشجویی به نام ورتر و عشق بی فرجامش به یک زن جوان به نام شارلوت است که نامزد دارد. لحن نوشتارْ پراشتیاق و سوزان است. اما نکتۀ مهم اینجاست که ورتر هرچه بیشتر عاشق شارلوت می شود، هرگز به فکر نمی افتد که نیاز دارد شغلی داشته باشد. عشق رمانتیک یک تجربۀ متجملانه است. رمانتیسیسم و ...
صابر ابر همراه با پرتقال های کال اش
تخلیه کنم. سینما این اجازه را به من بازیگر نمی دهد. چون سینما مقطع است. اما در تئاتر با خودت می گویی من یک ساعت و نیم، پیوسته شیدایی می کنم تا کمی حالم خوب شود. (می خندد) پرتقال های کال کی نوشته شد؟ اول از همه بگویم سینا آذین نویسنده این متن، جزو نوابغی است که در سال های آینده اتفاقات خوبی برای او رقم خواهد خورد. چون نگاهش در نهایت معاصر بودن پیش می رود و من این را خیلی دوست ...
33 فیلم برای پایان هفته سیما
صوراسرافیل را منتشر کرد. ستون طنز چرند و پرند به قلم دهخدا و با امضای دخو در این روزنامه نوشته می شد. پس از درگذشت مظفرالدین شاه و روی کار آمدن محمدعلی میرزا و مخالفت وی با مشروطیت .... ************************************* انیمیشن افسانه ببر بزرگ جنگل به کارگردانی دیوید آلاکس و اریک توستی، جمعه 25 تیر ماه ساعت 08:00 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان این ...
چاپ یک اثر خون آشامی دیگر از نویسنده مشهور
...: آن رایس نویسنده آمریکایی معروف ادبیات گوتیک و ادبیات مسیحی است. او حالا دو سال پس از آخرین کتاب خود قصد دارد بار دیگر دیدگاه هایش را درباره منطقه ای گمشده در آتلانیس با درخشش ستاره محبوبش-خون آشام لستات - در قالب یک کتاب وارد بازار کتاب کند. به نقل از گاردین، این نویسنده آثار پرفروش اعلام کرد که این کتاب در 29 نوامبر سال جاری منتشر خواهد شد. این رمان دومین داستان رایس درباره این ...
حال ناخوش اهل قلم!
در نوبت پیشین شرحی داشتیم بر درماندگی تاریخی نویسندگان و روزنامه نگاران و اگر یادتان باشد اشاره ای هم کردیم به نوشته های میخاییل زوچنکو ، نویسنده و طنزپرداز خوش ذوق شوروی در عصر استالین. حکایت اجحاف و کم لطفی و در بسیاری موارد سخت گیری بر قشر نویسنده و روزنامه نگار، حکایتی است که سالیان سال است ادامه دارد و قصه ای جهان شمول است. تا چند روز پیش هر زمان مطالباتم را از وزارتخانه ها و ...
مارکسیسم و اروتیسم در آثار کانِتو شیندو
سناریست و دستیار کارگردان به استودیوی شوچیکو پیوست و قبل از ساختن نخستین فیلم بلندش با عنوان “داستان همسر محبوب” در سال 1951، به عنوان فیلمنامه نویس و دستیار کارگردان با سینماگران سرشناسی چون کنجی میزوگوشی و کیسوکه کینوشیتا همکاری کرد. شیندو علاوه بر میزوگوشی و کینوشیتا، برای کن ایچی کاوا، کازابورو یوشیمورا، سیجون سوزوکی و یازو ماتسومورو نیز چند فیلمنامه نوشت.شیندو شاهد مدرنیزه شدن سریع ...
کتاب کابوس نوشته هانس فالادا پس از 70 سال به زبان انگلیسی ترجمه می شود / قصه قساوت نازی ها
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رمان تنها در برلین نوشته هانس فالادا که در سال 1947 نگاشته شده است شش سال پیش کتاب پرفروشی بود و حدود 300 هزار نسخه از از آن به فروش رفت. این موضوع نام نویسنده ای را که سال ها پیش به فراموشی سپرده شده بود بار دیگر بر سر زبان ها انداخت. حالا پس از سال ها قرار است کتاب دیگری از این نویسنده تحت عنوان کابوس در برلین که یک خودزندگی نامه است برای اولین بار به ...
تشخیص جنسیت جنین، ترفند مادربزرگ ها
در یک جهت و به صورت دایره وار بر روی شکم زن حامله بچرخد، نشانه ای از وجود یک جنین دختر در شکم مادر باردار است. 2. زشت شدن مادر باردار نشان وجود جنین دختر: در افسانه های قدیمی آمده است که زن حامله، در هنگام حمل یک نوزاد دختر در رحم خود، تمام زیبایی های صورت و بدن خود را از دست می دهد. بنابراین، اگر شما هم به عنوان یک مادر حامله در طی دوران بارداری خود متوجه ظهور آکنه ها و لکه های ...
مردم دیگر فریب تبلیغات ماهواره را نمی خورند
تهیه کننده فیلم سینمایی زاپاس گفت: مردم هوشیار شده اند و فریب تبلیغات دروغ ماهواره را نمی خورند. به گزارش ، زاپاس از معدود فیلم های کمدی تولید شده در سال 94 بود که به بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافت. سید امیر پروین حسینی تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و برزو نیک ن ژاد آن را کارگردانی کرده است، این دو از چهره هایی هستند که در تلویزیون فعالیت پر ...
اشاره قرآن به نمونه هایی از زیرشاخه مهره داران
.... اما اسامی خاص پرندگان در سه مورد در قرآن کریم آمده است که عبارتند از : 1- هُدْهُدْ (Hoopoe از خانواده Upupidae) ، و ذکر نام هدهد در قصه سلیمان نبی و ملکه بلقیس است. در زبان فارسی به آن شانه به سر نیز می گویند(4 ). 2- همچنین از کلاغ یا غُراب(کلاغ (Craw) از خانواده Corvidae) ، در داستان قتل هابیل توسط قابیل و آموختن شیوه دفن در سوره مائده آیه 31 نام برده شده است(5 ). ...
طرارِ در مسیر توبه
روزی روزگاری، ایران شاید بتوان ایده اولیه و یک خطی یکی از ماندگارترین مجموعه های تاریخی سال های اخیر تلویزیون ایران را تنها در یک جمله بیان کرد: عیاری که صالح می شود. این ایده و هسته اولیه ای است که باقی ماجراهای این مجموعه از آن بسط پیدا می کند و داستانی را می سازد که مخاطب را برای قسمت ها درگیر و دنبال خود می کند. راهزن و طراری معروف با نام مرادبیگ (با بازی ماندگار مرحوم خسرو شکیبایی) در اثر آشنایی با زنی با نام خاله لیلا (بازی قدرتمند ژاله علو را که در خاطرتان هست) رفته رفته دچار تحول و تغییراتی به لحاظ اخلاقی و روحی شده و در انتهای ماجرا به فردی صالح و نادم از گذشته اش تبدیل می شود، اما عنصر حائز اهمیت و تمایزبخش روزی روزگاری تنها در تاریخی بودن آن نیست که از این لحاظ مجموعه های تاریخی درخشان در تلویزیون کم نداشته ایم؛ چیزی که باعث می شود مخاطب سیما به این مجموعه گره بخورد و ماجراهایش را لحظه به لحظه و صحنه به صحنه تماشا کند، نزدیکی بیش از حد آن به خرده فرهنگ های اجتماعی روزگار نه چندان دور ایران و پیوند آن با رسوم فولکلور اقوام بویژه در خطه های مرکزی ایران است. داستانی که در مواردی به لحاظ ویژگی های قصه و فضاسازی غنی به دورانی از ادبیات خودمان هم نقبی زده و در مواردی سمک عیار و یا کلیدر را در ذهن مخاطب متبادر می کند. درواقع احمدجو در ساخت این مجموعه گویی حکایت های نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده پدران و مادران این سرزمین را به تصویر درآورده و صحنه هایی از جنس تاریخ اجتماعی ایران ساخته است. مخاطب مجموعه را می بیند و تلویزیون گویی برایش دریچه ای می شود که از آن به ریشه های خودش بنگرد و این اصلی ترین عامل تمایزبخش این مجموعه است. عنصری که بیش از هر چیز ریشه در هوشمندی کارگردان کار و شناخت او از تاریخ کشورش دارد. درباره کارگردان امرالله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه نویس قدیمی و گزیده کار سینما و تلویزیون است که در زیادآباد میمه اصفهان متولد شده؛ جایی درست در مرکزیت ایران و همجوار کویر و بیابان و مناظر سرتاسر بکر آن. کودکی اش هم در همانجا سپری شده و احتمالا به این خاطر است که بیابان و بادیه این قدر نقشی اساسی در ساخته هایش دارد و ترجیح می دهد لوکیشن اصلی مجموعه هایش را در چنین فضاهایی برپا کند تا محیط شهر و خانه و خیابان. احمدجو در خانواده ای با فرهنگ غنی متولد شده و به گفته خودش اقوامش به زبانی محلی با ریشه های پهلوی صحبت می کنند؛ زبانی که حالا مدت هاست رو به فراموشی گذاشته، اما در خانواده احمدجو با جدیت رعایت می شود و حتی کودکان تازه متولد شده خانواده هم با علاقه آن را یاد می گیرند. این هم خود دلیل دیگری است که احمدجو را به لحاظ آشنایی با ادبیات و فرهنگ و ریشه های اقوام تاریخی این طور پرورانده و رد پایش را در متن و فیلمنامه آثار او به جا گذاشته است. چیزی که باعث می شود مخاطب سیما به این مجموعه گره بخورد و ماجراهایش را لحظه به لحظه و صحنه به صحنه تماشا کند، نزدیکی بیش از حد آن به خرده فرهنگ های اجتماعی روزگار نه چندان دور ایران و پیوند آن با رسوم فولکلور اقوام بویژه در خطه های مرکزی ایران است روزی روزگاری دیالوگ هایی دارد که از همان سری اول پخش آن در سال 1370 هنوز در خاطر مخاطبانش مانده و حتی ناخواسته وارد بخشی از ادبیات و مکالمات شفاهی مردم شده است. دیالوگ ها و جملات ظریفی چون این دروغا که میگی راسته؟ ، ها والله ، گوشتو می برم میذارم کف دستت و التماس نکن که هنوز هم از زبان خیلی ها شنیده می شود. احمدجو خود در تعریف ریشه یکی از همین دیالوگ ها التماس نکن به خاطره پدربزرگش اشاره می کند که در جریان سفری همراه با کاروانش طعمه دست راهزنان شده بوده و رئیس راهزنان مدام این جمله التماس نکن را خطاب به این مالباختگان عنوان می کرده است؛ دیالوگی که در این مجموعه هم در واقع با طنزی ظریف بارها از جانب رئیس غافله دزدان در موقعیت های گوناگون بیان شده و تکرار می شود. بازی های بزرگان شاید باید یکی دیگر از ویژگی های اصلی در کارهای نه چندان پرتعداد احمدجو را بازی گرفتن وی از بازیگران شناخته شده و باتجربه و در عوض دوری گزیدن از کار کردن با جوانان دانست؛ اتفاقی که البته ریشه در داستان و متن کار او هم دارد و عموما شخصیت های داستان هایش همه افرادی جاافتاده و پا به سن گذاشته هستند. این اتفاق هرچه باشد، بانی خیر شده و شماری از بازیگران بنام سینما و تلویزیون به یاد ماندنی ترین بازی هایشان را از خود در این مجموعه ها و بویژه روزی روزگاری به یادگار گذاشته اند. ژاله علو، محمود پاک نیت، جمشید لایق، محمد فیلی، حسین پناهی، گوهر خیراندیش، جمشید اسماعیل خانی و در صدر این فهرست مرحوم خسرو شکیبایی که در نقش مرادبیگ، این عیار و طرار در مسیر توبه، با آن گریم روستایی و لهجه و نوع گویش خاص خود خوش درخشید و حالا تماشای دوباره این مجموعه حسرت و دریغی دوچندان را از جای خالی و نبودنش برای مخاطبان به جا می گذارد. شکیبایی در این مجموعه در کنار علو و پاک نیت و دیگر بازیگران کار به لحاظ ادای صحیح گویش ها و واژگان و نیز کردار و رفتار مردمان صحرانشین چنان بدرستی و ظرافت در نقش فرو رفته اند که هنوز روزی روزگاری را باید به عنوان سرمشقی در زمینه یکی شدن با نقش برای بازیگران مجموعه های تازه تاریخی در سیما مثال زد. نمی شود کار را دید و برای لحظه ای بازیگران را با نقش های دیگرشان تصور و مقایسه کرد و این خود برگ برنده بزرگ کار است. اگر شما هم دلتان برای لذت بردن دوباره از مجموعه ای با چنین روایتی سرراست و خوش ساخت لک زده، روزی روزگاری را این بار با کیفیتی بهتر هر شب از شبکه تهران ببینید و چندباره از تماشای کار لذت ببرید. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...