سایر خبرها
نوشتار داود رشیدی برای سنگ قبرش/عکس
گروه عکس: داود رشیدی در کتاب سنگ قبر هنرمندان نوشته بود: اولا من که روی سنگ قبرم را نمی نویسم، ولی اگر قرار باشد خودم نوشته اش را انتخاب کنم، شبیه به جمله سزار خواهد بود. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که 5 شهریور ماه درگذشت،در این کتاب نوشته بود: از مرگ برای خودم نمی ترسم، مرگ واقعیتی است که آدم باید آن را قبول کند. وقتی به مرگم فکر می کنم بغض امانم را می گیرد. به خاطر درد و غمی که خانواده و ...
مراسم تشییع پیکر مرحوم داود رشیدی با حضور هنرمندان و بازیگران مشهور +فیلم و عکس
خبرنگاران جوان؛ با انتقاد از نبود حمایت معنوی از هنرمندان پیشکسوت گفت: چرا وقتی داوود رشیدی زنده بود، کسی از او سراغی نمی گرفت؟! حال که او از میان ما رفته، همه به سراغش آمده اند. او زمانی که زنده بود، این حمایت را می خواست. امین تارخ در ابتدای این مراسم، ضمن عرض تسلیت برای درگذشت این هنرمند گفت: از طرف خانه سینما و به نمایندگی از طرف دوستانم این ضایعه تاسف بار فرهنگی را تسلیت می گویم. از ...
جنتی از حوزه فرهنگ می گوید
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علی جنتی وزیر ارشاد اسلامی امشب به استودیوی گفت و گوی ویژه خبری خواهد آمدتا عملکرد این وزارت خانه را در حوزه فرهنگ و هنر تشریح کند. گفت و گوی ویژه خبری به مناسبت هفته دولت موضوع بحث خود را بررسی عملکرد وزارت خانه ها و معاونت های ریاست جمهوری قرار داده است . گفت و گوی ویژه خبری ساعت 22:45 بعد از خبر سراسرس شبکه دو سیما پخش می شود. ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (299)
.... - خب، آقای علیزاده درخواست "صبر ایوب" رو کردن به اتفاق گوش میدیم و لذت میبریم. (میترا بعضی شب ها به اجرای مراسمات خصوصی و نیمه خصوصی میرود، زندگی خرج دارد...) هیچ چیزی نمیگویم تا به ارزش های جدیدترین سروده ی ملیکا شریفی نیا اهانت نکرده باشم. #سیگار_آزاد #خودزنی_واجب پیکر استاد داود رشیدی صبح امروز با حضور خیل گسترده مردم و هنرمندان تشییع و به خاک سپرده ...
معاون وزیر صنعت از حقوق مصرف کننده می گوید
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو فرهنگ، هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت محمدعلی رجایی (رئیس جمهور) و محمد جواد باهنر(نخست وزیر) هفته دولت نام گرفته است. به همین سبب برنامه سمت و سو از سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود تا درباره اقدامات این وزراتخانه و همچنین سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دولت یازدهم گفتگو کند. برنامه سمت و سو که هر روز ساعت 20:15 از رادیو فرهنگ پخش می شود، به تحلیل مهمترین رویدادهای فرهنگی ، علمی و هنری کشور اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی مینا خاندانی ها و با اجرای احسان همتی از رادیو فرهنگ پخش می شود. ...
داوود رشیدی عاشقانه بدرقه شد
، علی نصیریان و جمشید مشایخی در مراسم حضور داشتند و عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز همان روز درگذشت رشیدی، خود را به خانه و خانواده وی رسانده و تسلیت گفته بودند. بعد از تارخ، نصیریان و مشایخی از فضایل رشیدی گفتند و البته که مشایخی از نرسیدن به هنرمندان در زمان حیات و نکشیدن دست محبت بر تن رنجور آنها گله کرد. صحبت های علی نصیریان نیز با احساسات عمیق و قلبی وی آغاز شد. داود من ...
کارنامه مظفر الدین شاه از سلطنت تا مرگ
...> فرآوری: فهیمه السادات آقامیری، بخش تاریخ و تمدن جوان ایرانی این پدر و پسر یکی مرگ را و یکی تولد را برای تاریخ ایران رقم زدند. مرگ را و این یک، مرگ اندوهبار یک قهرمان که اگر حکم مرگش امضا نمی شد، چه بسا تاریخ ایران در شاهراه مشروطه با بودنش راهی دگر می گرفت و مشروطه ای که باید در فرصت یک رنجوری نطفه اش بسته می شد و از تن فرسودگی پادشاه جان می گرفت، سرانجامی دگر می یافت. پدر و پسر ...
مراسم بدرقه داود رشیدی برگزار شد/ نصیریان: من هرگز نمی خواستم بیایم
به گزارش جام جم آنلاین استاد داود رشیدی بازیگر سرشناس روز جمعه دار فانی را وداع گفت که مراسم تشییع و تدفین وی هم اکنون با حضور جمعی از هنرمندان و دوست داران وی در حال برگزاری است. علی نصیریان،رضا کیانیان،مریلا زارعی،مانی حقیقی ، امین تارخ، داریوش فرهنگ، سیاوش طهمورث، مختاباد،عبد الله اسکندری ، سیروس الوند، تا به این لحظه در محل مراسم تشیع پیکر استاد داود رشیدی حضور پیدا کردند. * علی نصیریان در مراسم وداع با داود رشیدی : من هرگز نمی خواستم بیایم به این تالار برای بدرقه تو در سفر آخرت. من میخواستم با تو برای اجرای تئاتر روی این صحنه باشم! نصیریان در ادامه صحبت های خود با ذکر تاریخچه ای از نیم قرن پیش تئاتر ایران، داود رشیدی را یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران دانست. * جمشید مشایخی در مراسم وداع با داود رشیدی: داود استاد من بود. امیدوارم قبل از اینکه کسی از دنیا برود دربارش صحبت کنیم. زمانی که ایشان بیمار بود چرا کسی نپرسید که ایشان کجا بود؟! الان چه نتیجه ای دارد که من از ایشان تعریف کنم!؟ خانم برومند در مدت بیماری داود زجر بسیار زیادی را کشید. من و داود با یکدیگر در 8 نمایش و چند کار سینمایی از جمله فیلم های علی حاتمی همکاری کردیم. * داریوش فرهنگ در مراسم وداع با داود رشیدی: زمانی که داود رشیدی بود کسی نبود بیاد از من بخواهد درباره همکارم، درباره استادم حرف بزنم. اولین تئاتر حرفه ای را من در 1347 با او شروع کردم. همه داود رشیدی را به خاطر بلند نظری اش دوست داشتند. در فیلم ها، دیکتاتور مابانه ولی کلا خوشرو مهربان بود. هیچ چیزی را از کسی نمیخواست ولی خیلی چیزها به آدم ها داد. * علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: از مردمی که امروز به این مراسم آمده اند و حضور دارند تشکر می کنم. خداوند این بزرگی را به هرکسی نمی دهد. شرایطی که او برای تئاتر ایران فراهم کرد، قابل تقدیر است. از همسر و دختر او صمیمانه تشکر می کنم که در این مدت همراه او بودند و همچنین به پرفسور رشیدی فرزند ایشان که خود را از راه دور به اینجا رسانده اند نیز تسلیت می گویم. یادمان نرود و فراموش نکنیم که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است. * حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی: از شما شهریاران فرهنگ و هنر ایران و همه کسانی که در این جمع هستید قدردانی می کنیم. شما قامت در کمان نشاندید تا ایران سربلند باشد. نمی دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می ماند؟ ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می دانم همه کسانی که نام ایران را می شناسند امروز عزادارند. از بانو برومند متشکرم که در تمام این سال ها به خوبی از او مراقبت کرد. * احترام برومند: واقعیت هایی هست که باید مطرح کنم. همه ایران در این مدت ما را از شمال تا جنوب یاری کردند و هدایایی بسیاری فرستادند. زمانی که مردم ما را دوست داشته باشند دولتمردان هم مجبورند ما را دوست داشته باشند. من بدون داوود هیچم... او ما را به خوبی سرپرستی می کرد. برای عباس کیارستمی و داود من دعا کنید. ...
به بهانه درگذشت داود رشیدی اسطوره تئاتر و سینما / یکی از این پنج نفر
داود رشیدی یکی از بزرگان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور بود که در هشتاد و سه سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت. او به تعبیر عزت اله انتظامی یکی از پنج عالیجنابان بازیگری ایران بود، خالق نقش هایی ماندگار، داود رشیدی همچون ستونی برای تئاتر، تلویزیون و سینما بود، یکی از هنرمندانی که به صورت آکادمیک تئاتر را می دانست و سال ها تجربه او ذخیره مهمی برای هنر و تئاتر این مملکت بود. او به دلیل فعالیت و ...
بدرقه پیکر مرحوم داوود رشیدی به سوی خانه ابدی
باشگاه خبرنگاران جوان: داوود رشیدی صبح روز جمعه پنجم شهریور ماه در اثر ایست قلبی دنیای فانی را وداع گفت و به قول خودش آمد، دید و رفت . صبح امروز از ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت مراسم تشییع پیکر این استاد فرهیخته سینما و تئاتر آغاز شد. هم اکنون این مراسم در حال برگزاری است. تا کنون هنرمندانی چون جمشید مشایخی، رضا کیانیان، سیروس الوند، عبدالرضا اکبری، سیاوش طهمورث، پرویز ...
استاد هزار رنگ هنر آرام گرفت/ آمد، دید و رفت...
ابتدا به همسر ایشان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم یاد بگیریم قبل از اینکه فردی از دنیا رود درباره او صحبت کنیم. **مرادخانی: یادمان نرود که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفت علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، در ادامه این مراسم گفت: خداوند بزرگی را به همه نمی دهد و این بزرگی که امروز نصیب داود رشیدی شده است، مدیون شرایطی است که ایشان در تئاتر و سینمای ایران ایجاد کرده است. ...
بدرقه پیکر داود رشیدی با حضور روسای رسانه ملی، سازمان سینمایی، هنرمندان و مردم+عکس و فیلم
درگذشت داود رشیدی را خواند که با تشویق حاضران در مراسم همراه بود. در این پیام آمده است: درگذشت تاسف بار هنرمند گرانقدر و والامنش؛ پیشکسوت ارجمند هنر سینما و نمایش؛ جناب آقای داود رشیدی را به همه اصحاب فرهنگ و هنر و دوستداران فراوان آن فقید سعید و به بستگان و خانواده محترم او به خصوص به بانوی بالاقدر سرکار خانم برومند؛ همسر و به هنرمند گرامی سرکار خانم لیلی رشیدی و به جناب آقای فرهاد ...
ایران قدر بزرگان سینمای خود را می داند
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم پویا مراسم تشییع پیکر مرحوم داوود رشیدی با حضور جمعی از مردم و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. امین تارخ رئیس انجمن بازیگران در این مراسم گفت: بنده به عنوان نماینده خانه سینما و انجمن بازیگران به خانواده مرحوم داود رشیدی تسلیت می گویم. به راستی دنیای عجیبی است از طرفی رفتن عباس کیارستمی از طرفی دیگر تئاتر عروسکی برای بچه هایمان و از طرفی ...
سنگ تمام برای بازیگر فقید دوست داشتنی + طرح
...> روزنامه اطلاعات با انتشار عکسی از حضور هنرمندان در مقابل منزل مرحوم داوود رشیدی، در صفحه نخست خود نوشت: استاد داوود رشیدی درگذشت . روزنامه های جمهوری اسلامی و خراسان هم با تیترهای داود رشیدی درگذشت و چشم بستن ابدی بازیگری خاطره ساز بر زندگی ، یاد این هنرمند پیشکسوت را تئاتر، سینما و تلویزیون را گرامی داشته اند. روزنامه جام جم در ابتدای مطلبی با عنوان سکوت به احترام استاد که به پرتره ای از ...
مصاحبه منتشر نشده داود رشیدی: آرزویم ازدواج راحت جوانان است
استاد نصیریان با حضور در برنامه خندوانه آرزو کرده بود فیلمی با حضور عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، داوود رشیدی و خودش ساخته شود و رامبد جوان هم قول داده بود این کار با همکاری او و دوستانش به ثمر بنشیند، اما دیگر نیازی به انتظار نیست. این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. در روزهایی که داوود رشیدی، هنرمند شناخته شده کشورمان زنده بود، با همسر مهربانش احترام برومند قراری گذاشتم برای دیدار و ...
عزت الله انتظامی به خانه رشیدی رفت +تصاویر
ا طلاعات روز# عزت الله انتظامی بازیگر سینما و تئاتر ایران برای ابراز همدردی با خانواده ی داود رشیدی به خانه این هنرمند فقید رفت. به گزارش خبرنگار ایسنا، در پی درگذشت داود رشیدی طی دیروز و امروز برخی چهره های فرهنگی و هنری به دیدن خانواده این هنرمند، رفتند. عزت الله انتظامی نیز با همراهی مجید انتظامی (پسرش) عصر 6 شهریور ماه در منزل داود رشیدی حاضر شد. علاوه بر عزت الله ...
بیانیه شاخه هنرمندان حزب مردم سالاری به مناسبت درگذشت زنده یاد استاد داوود رشیدی
نشناخت شاخه هنرمندان حزب مردم سالاری ضمن عرض تسلیت به مردم فهیم ایران، جامعه هنری و خانواده زنده یاد داوود رشیدی بویژه همسر هنرمند ایشان سرکار خانم احترام برومند و فرزند گرامی آن مرحوم سرکار خانم لیلی رشیدی و دوستان و شاگردان صاحب نظر ایشان، آرزوی سلامتی و طول عمر برای نسل طلایی تئاتر و سینمای ایران بویژه اساتید همطراز وی همچون جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و عزت الله انتظامی دارد ؛ همان نسل عاشق و هنرمندی که به این زودی ها تکرار نخواهند شد. ...
شهردار اصفهان درگذشت چهره ماندگار مینیاتور اصفهان را تسلیت گفت
متن این پیام دکتر مهدی جمالی نژاد به این شرح است: بار دیگر اصفهان، جلوه گاه هنر و هنرمندان در غم از دست دادن انسانی نیک سیرت، دوست دار هنر و هنرمند مینیاتوریست مرحوم استاد علی والیان نشست. اینجانب درگذشت این هنرمند عاشق را به شهروندان، جامعه فرهنگ و هنر اصفهان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم. یقین دارم که زحمات و خدمات ارزنده 50 ساله ایشان در عرصه سفال ...
دلنوشته خواندنی جمشید مشایخی برای زنده یاد داود رشیدی +عکس
به گزارش پرداد به نقل از روزنامه ایران : جمشید مشایخی دلنوشته ای برای داود رشیدی نوشته است. داوود رشیدی روز جمعه 5 شهریور ماه درگذشت و جامعه هنری را در غم و اندوه فرو برد. جمشید مشایخی در این باره نوشته است: " نگفتن از او بی معرفتی است... در ابتدا به خانواده رشیدی، بخصوص خانم احترام برومند و همچنین تمام عزیزان دوستدار هنر و آشنا به هنر تسلیت عرض می کنم. دوستی من ...
پیام تسلیت هنرمندان برای درگذشت داود رشیدی +پیام تسلیت روحانی و خاتمی
خانواده وی تسلیت گفت. متن نوشته شده توسط سیدمحمد خاتمی: برای نمونه رامبد جوان که در برنامه خندوانه از علی نصیریان قول گرفته بود، کار ساخت ایدۀ او را برای اثری با حضور عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی برعهده بگیرد، در واکنش به درگذشت داوود رشیدی خیلی کوتاه نوشت: خیلی متاسفم نمی دونم چی بنویسم. حمید فرخ نژاد هم خیلی کوتاه نوشت: سفرت بخیر استاد ...
انتخاب درست یعنی زندگی بهتر / زوج رشیدی و برومند یک زندگی عاشقانه را به نمایش گذاشتند
ستاره اسکندری بازیگر توانمندی است و نکته جالب اینجاست که نقاط قوت خود را هم می شناسد شاید به همین دلیل است که بعد از این که پوپک گلدره فوت کرد، بازی در سریال نرگس را پذیرفت و نقش او را به پایان رساند. با ستاره اسکندری بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر درباره تجربیات زندگی اش هم صحبت شدیم. خواهرتان لاله به این نکته اشاره کرد که در کودکی بازیگوش و پرانرژی بوده و در گروه های دوستی معمولا سردسته بو ده اید.این انرژی را چگونه از کودکی تا اکنون حفظ کرده اید؟ الان دیگه بازیگوش نیست! احتمالا شکلش عوض شده اما هنوز هم پرانرژی هستید. شاید یکی از دلایلی که آرام تر شده ام، شغل بازیگری است چون همه انرژی ام را گذاشته ام تا در قالب ها و نقش های مختلف زندگی کنم. بازیگری روح ناآرام مرا، آرام تر کرده است. بازیگری و ایفای نقش های مختلف ذهنیت دوران کودکی شماست آیا این نقش ها یا مشابه آن را در ذهن داشتید؟ وقتی بچه هستی ذهنیتت خیلی متفاوت با زمانی است که بزرگ می شوی. وقتی بچه بودم دوست داشتم پسر باشم، در دوران نوجوانی که جنسیت و دختر بودنم را پذیرفتم، یک دوره خمودگی را تجربه کردم، در 17، 18 سالگی با ورود به دنیای بازیگری تئاتر حس و حال زندگی دوباره به من برگشت. اما اینجور نبود که در بچگی خودم را در قالب شخصیت های مختلف ببینم. ما خانواده و فامیل شلوغی بودیم و بچه های زیادی بودیم که با هم بازی می کردیم، گاهی تئاتر هم اجرا می کردیم اما تجربه دوران کودکی با واقعیت بازیگری که الان آن را تجربه می کنم کاملا متفاوت بود. این که دوست داشتید پسر باشید به این دلیل بود که احساس می کردید، دخترها با محدودیت روبه رو هستند و این محدودیت ها اجازه نمی دهد شما آن گونه که دوست دارید، زندگی کنید؟ در بچگی علایق پسرانه داشتم، دوست داشتم مدام توی کوچه باشم، فوتبال بازی کنم، از درخت بالا بروم، شیشه بشکنم و ... ما به شهرستان زیاد رفت و آمد داشتیم به همین دلیل با طبیعت پیوند خوبی داشته و بیشتر دوست داشتم همه طبیعت را درک کنم اما چون دختر بودم به اندازه پسرها آزادی عمل برای رهایی در طبیعت را نداشتم. اکنون هم فکر می کنید خانم ها محدودیت هایی دارند که اجازه نمی دهد آنها توانایی های خود را بروز دهند؟ این را توضیح بدهم که الان خیلی خوشحالم که زن هستم. بعد از عبور از نوجوانی و بحران های مخصوص این دوران در زن ها، آفرینشی را کشف کردم که از مردها متمایزشان می کند و خیلی خوشحالم که زن هستم. یک سری محدودیت های اجتماعی وجود دارد که در هر جامعه ای دیده می شود اما از نظر توانایی های شخصی فرق زیادی بین زن و مرد وجود ندارد. در یکی، دو دهه گذشته زنان قدرتمندی در جامعه ما دیده شده اند که ثابت می کند زنان با مردان تفاوتی ندارند. شما در سریال مرگ تدریجی یک رویا که از شبکه آی فیلم بازپخش می شود، نقش یک زن عصیانگر یا به گفته ای ناخلف را بازی می کنید، شما برای بازی در این نقش تحلیل داشته اید برای همین از شما می پرسم که یک زن قوی و موثر چه تفاوت هایی با زن عصیانگر دارد؟ قدرتمند بودن به پختگی و دیدگاه آدم ها بستگی دارد.ساناز عظیمی در سریال مرگ تدریجی یک رویا، زنی قربانی است که برای فرار از موقعیت هایی، دست به عصیان زده و به الکل گرایش پیدا کرده است. برای اجرای نقش ساناز خیلی تلاش کردم نشان بدهم که او زنی ناخلف نیست، او قربانی شرایط است. وقتی مادرش را به خانه سالمندان می برد، ظاهر ماجرا خیلی دردناک است اما باید دید او در بچگی در چه خانواده ای رشد کرده که شخصیت او را تحت شعاع قرار داده است. ساناز قربانی خانواده ای از هم پاشیده است؟ هم خانواده متلاشی و هم آرمان هایی که برای او از بین رفته است. تلاش کردم با جنس بازی ام تنهایی های ساناز را نشان دهم و سرخوردگی هایی که او را به اینجا رساند ه است. قرار نیست آدم ها همیشه یکسان و شبیه به هم عمل کنند.آدم ها گاهی در برابر شرایط ضعیف می شوند و به راهی می روند که از آنها افرادی ناخلف می سازد. اصولا هر فردی بسته به قدرت روحی خودش، در مواجهه با مشکلات از شکست هایش تجربه به دست می آورد، رو به جلو حرکت می کند یا پا پس می کشد. و ما نباید آدم ها را قضاوت کنیم بلکه باید به آنها کمک کنیم تا از نقاط ضعف شان عبور کنند. دقیقا! قضاوت کردن آسیب جدی به آدم های پیرامون ما می زند. مثلا ما نباید بدون این که پیشینه ساناز عظیمی را بدانیم به او اَنگ ناخلفی بزنیم.به نظر من که نقش ساناز را بازی کرده ام، می دانم که او از نظر روحی ضعیف است به همین دلیل به چیزهایی پناه برده که بیشتر مردم آنها را نمی پسندند. قضاوت کردن درباره آدم ها به نوعی ظلم به آنهاست؛ تعریفی از یک آدم بدهی و همیشه با همان تعریف به او نگاه کنی! به نظرم بدترین آدم ها حتی اگر خفاش شب هم باشد به دلیل یا دلایلی به آدم بد تبدیل شده است بنابراین نباید او را قضاوت کرد. معتقدم باید نسبت به هم احساس مسئولیت کرده و یکدیگر را درمان کنیم. برای بیماری های جسمی درمان در نظر می گیریم اما برای دردهای روانی و روحی این گونه عمل نمی کنیم در صورتی که سلامت روح به اندازه سلامت جسم مهم است. به عنوان بازیگری که نقش های مختلفی را تجربه کرده اید، ماچگونه می توانیم به آدم هایی قوی با خطاهای کمتر تبدیل شویم؟ نمی توان برای همه یک نسخه پیچید چون هر کسی روان و ذهنیت خاص خود را دارد. به نظرم خوب است که همه آدم ها نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند. شناحت نیازهای ف ...
اجراهای نمایش عروسکی به داود رشیدی تقدیم شد
گروه ادب و هنر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک در حالی به روز پایانی خود رسیده است که داوود رشیدی از بزرگان عرصه تئاتر درگذشت. با این حال، مرضیه برومند، دبیر جشنواره و خواهر همسر داوود رشیدی در پیامی به گروه ها و همکاران جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک نوشت: بچه ها و دوستان نازنین من، می دانم که همه شما در این سوگ بزرگ با من و خانواده من شریک و همراهید، اما استاد و شوهر ...
نسل جوان مرا بیشتر به عنوان یک بازیگر می شناسند/اگر مردم نباشند ما هم نیستیم
زنده یاد داود رشیدی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- علی نامجو : جمعه پنجم شهریور ماه 1395، برای مردم ایران، روز غم انگیزی بود. پیشکسوتان هنر این سرزمین همچون جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز، رفیق شفیقی به نام داود رشیدی را از دست دادند؛ مردی که بعد از ورود مجدد به ایران (بعد از پایان تحصیلاتش در پاریس) 50 سال فعالیت در عرصه هنری را در کارنامه خود به ثبت رساند ...
آمد، دید، رفت
شماره شنبه ششم شهریور 1395 خورشیدی با کارگردان و فیلمنامه نویس انتشار یافته است، می خوانیم: داود رشیدی بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون صبح دیروز جمعه 5 شهریور براثر سکته قلبی درگذشت و با رفتن داود رشیدی، در کمتر از دو ماه گذشته 6 سینماگر و هنرمند شاخص از میان جامعه هنری رفته اند. اتفاقی که بسیار تلخ است و حداقل در بیست سال اخیر سابقه نداشته است که هنرمندان سینما و تئاتر این گونه و با فاصله کم جهان ...
هنرمندان در منزل داوود رشیدی +تصاویر
بازیگر کهنه کار موجی از پیام های تسلیت در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به راه افتاد که بسیاری از آن ها به هنرمندان عرصۀ بازیگر ی مربوط می شد. برای نمونه رامبد جوان که در برنامه خندوانه از علی نصیریان قول گرفته بود، کار ساخت ایدۀ او را برای اثری با حضور عزت الله انتظامی ، جمشید مشایخی ، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی برعهده بگیرد، در واکنش به درگذشت داوود رشیدی خیلی کوتاه نوشت: خیلی متاسفم ...
بازیگری بلد نیستم!
چطور شد برای بازی در فیلم ناردون دعوت شدید؟ جدا از مراسمی مثل دعوت و این حرف ها، من و آقای فریدون حسن پور (کارگردان فیلم) مثل دو برادر می مانیم. ما رفیق هستیم و انگار هر کاری ایشان انجام می دهد من باید یک گوشه اش را بگیرم. به خاطر همین علاقه وقتی ایشان شروع به کاری می کند دیگر نمی پرسم کار چیست یا نقش من چطور است یا... . من فریدون را می شناسم و می دانم نتیجه کارش دلنشین، بی دغدغه و دلچسب خواهد شد. کلا بعضی از اسامی هستند که وقتی پیشنهاد بازی می دهند دیگر جایز نیست سوالی بپرسیم. پس سابقه همکاری با آقای حسن پور را پیش از ناردون هم داشتید؟ بله، خیلی زیاد. هم در سینما و هم در تلویزیون. در مورد نقش تان کمی توضیح می دهید؟ حاجی محسن، معتمد روستاست که علاوه بر مردم روستای خودش از اطراف هم از او حرف شنوی دارند. حاجی محسن مقداری تمکن مالی دارد و در داستان این طور تعریف شده که او باید یک سری کارها را انجام دهد که یک زمین تبدیل به قبرستان شود تا پیرمردی در آن دفن شود... به نظرم روند ساخت آثار طنز در سینما به جایی رسیده که بعضا شاهد فیلم های ضعیف و مبتذلی هستیم که با عنوان طنز به خورد مخاطب داده می شوند. چرا سینما به این نقطه رسیده و خیلی از کارگردان ها هم اصرار بر ادامه این شیوه دارند؟ سینما هم مثل دیگر هنرها دستخوش فراز و نشیب هایی است. مثلا در ادبیات تمام شعرها قابل چاپ نیست یا این که تمام شعرهایی که چاپ می شوند لزوما خوب نیست. در تمام هنرها و مشاغل همین وضعیت است، هر ساخته ای خوب نمی شود و همان طور که کالای خوب داریم کالای بد هم داریم. منتها در سینما چون توجه روی آن زیاد است و اغلب مردم درباره آن نظر می دهند (که البته شاید هم حق داشته باشند، چون سینما برای مردم است) بیشتر مورد هجمه و نقد قرار می گیرد. فیلم های سخیف و مبتذل هم الان ساخته می شود و آنها هم بالاخره طرفداران خودش را دارد. اما در ناردون انگار شاهد اتفاق جدیدی هستیم که مخاطب نه تنها خسته از دیدن یک سری شوخی های کلامی سالن را ترک نمی کند که اتفاقا همراه با فیلم می خندد و لذت می برد! ببینید فیلم خوب یعنی نوشته خوب و نوشته خوب یعنی نویسنده خوب. پس اگر جایی فیلم بی مزه ای می بینید که بازیگر هر کاری می کند مخاطب خنده اش نمی گیرد یعنی فیلم از دست کارگردان به قول معروف در رفته. ناردون نوشته خوبی داشت و فریدون حسن پور هم بشدت بازیگران را کنترل می کرد. البته کلا شیوه کار حسن پور به این صورت است که بازیگران را کنترل می کند که چی بگو، کجا بگو، چطور بگو و... . در چنین فیلم هایی درست است که کار بازیگر سخت می شود، اما مسئولیت تمام خوب و بد شدن کار به عهده کارگردان است. اگر در ناردون مردم می خندند به خاطر این بوده که حسن پور وسواس و حساسیت بالایی سر کار داشت. شما معروف هستید به این که جلوی دوربین خیلی راحت بازی می کنید و اتفاقا همین مسأله باعث می شود مخاطب کاملا شما را باور کند. خودتان دلیلش را چه می دانید؟ یه کلام. چون هنر بازیگری ندارم و خودم را بازی می کنم. شما اهل بداهه گویی هم هستید؟ بشدت. البته در ناردون بداهه گویی خیلی کم بود، اما دیالوگ را مال خود کردن و بهتر ادا کردنش چیز دیگری است که در این فیلم زیاد اتفاق افتاد. بداهه گویی حضور ذهن بالایی می خواهد. این حضور ذهن از کجا می آید؟ بالاخره خصوصیاتی در هر فرد وجود دارد که نهادینه است از جمله بداهه گویی، خوشبینی، بذله گویی و ... . من کلا در زندگی شخصی هم همین طوری هستم. گفتم که اصلا من خودم را بازی می کنم. شما غیر از بازیگری کار دیگری هم انجام می دهید؟ من هیچ کار دیگری بلد نیستم. در واقع بازیگری را هم اصلا بلد نیستم. در کارنامه بازیگری تان کدام یک از کارها را نقطه عطف می دانید؟ من کلا در کارنامه ام هم کار حرفه ای و فاخر دارم، هم کار ضعیف و سطحی. نقطه عطف یا بهتر بگویم علاقه که زیاد دارم. در سینما ناردون ، خانه پدری ، زیر نور ماه ، پارادایس ، از کنار هم می گذریم و در تلویزیون روزگار قریب ، دوران سرکشی ، سه در چهار ، خوش نشین ها و... بهترین فیلمی که بتازگی در سینما تماشا کردید کدام فیلم بوده؟ من و امکان مینا را در جشنواره سال گذشته دیدم که خیلی دوست داشتم. ظاهرا الان هم اکران عمومی هستند. در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟ آرزوی سلامت و موفقیت برای همه مردم دارم و این که اگر بعضا کار ضعیفی از ما می بینند حلال کنند. درباره کارگردان فریدون حسن پور متولد 1340 در رامسر است. او فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست و فعالیت خود را سال 1365 با دستیاری کارگردان در فیلم شیر سنگی مسعود جعفری جوزانی آغاز کرد. او فیلم هایی چون تعطیلات تابستانی ، دارا و ندار ، من و زیبا و حالا ناردون را به عنوان کارگردان در کارنامه کاری خود دارد. خلاصه داستان ناردون آقاجون (با بازی سیروس گرجستانی) که پایش لب گور است به دنبال قبری برای خود است، اما روستای کناری که قبرستان دارد حاضر نیست میزبان اجساد روستای آقاجون و جسد او باشد. آقاجون کابوس های متعددی می بیند، به فکر حلالیت طلبیدن از عشق قدیمی خود می افتد و این ماجرا او را به سوی زندگی دوباره سوق می دهد ساناز قنبری ...
رنگین کمان سریال ها در راه است
طی این مدت تلویزیون چاره ای نداشت جز آن که آثارش را بسرعت تولید و عرضه کند و به همین دلیل در بهترین حالت صرفا می توانست از میان سوژه های رسیده دست به انتخاب بزند؛ بنابراین در فاصله زمانی کوتاه سریال هایی با تم های مشترک و موضوعات مشابه و به موازات یا در پی یکدیگر از شبکه ها به نمایش درآمدند. اگرچه هنوز اتفاق قطعی و روشنی درباره شرایط مالی تلویزیون رخ نداده است اما به نظر می رسد، شرایط و وضعیت سریال های تلویزیونی بخصوص از بابت تنوع و تکثر رو به بهبود است. شواهد گواه آن است که بزودی رنگین کمانی از سریال های متنوع در تلویزیون شکل خواهد گرفت و بار دیگر مخاطب می تواند از میان سریال ها دست به انتخاب بزند و موضوعات مورد علاقه اش را دنبال کند. از سریال های پریا و چرخ فلک که موضوعاتی متنوع دارند و در قالب و ساختاری متفاوت از هم روایت می شوند، بگذریم و نگاهی داشته باشیم به آثار در دست تولید که هم به لحاظ تعداد و هم تنوع موضوعی قابل توجه هستند. از جمله سریال هایی که در مرحله تصویربرداری هستند، می توان به پرستاران ، نفس ، ملکا ، آرام می گیریم ، سرزمین کهن ، گشت ویژه ، دیوار شیشه ای ، لیسانسه ها ، بازگشت و یکتا اشاره کرد. سریال پرستاران به کارگردانی علیرضا افخمی همان طور که از نامش پیداست، تلخ و شیرین زندگی پرستاران را نمایش می دهد و داستان هایی را در فضای یک اورژانس روایت می کند که تاکنون در تلویزیون سابقه نداشته است. سریال نفس به کارگردانی جلیل سامان، داستانی را در بستر مبارزات انقلاب اسلامی ایران به نمایش خواهد گذاشت. آرام می گیریم روایت متفاوتی از بزهکاری و مناسبات انسانی و عاطفی افراد خانواده را به نمایش می گذارد. سرزمین کهن که چند قسمت از آن قبلا به نمایش درآمده، داستانی را در بستر تاریخ از دهه 20 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمایش می دهد. گشت ویژه همان طور که از نامش پیداست یک سریال پلیسی است، لیسانسه ها یک طنز تلویزیونی است، دیوار شیشه ای قصه هایی شبیه به آنچه را در برنامه ماه عسل روایت می شود در ساختار اپیزودیک روایت می کند که همین تفاوت ساختار می تواند به تنوع و تازگی سریال های تلویزیونی کمک کند و سریال های بازگشت و یکتا ملودرام های خانوادگی هستند که نمایش آنها در میان سایر سریال ها و در یک بازه زمانی می تواند پاسخگوی میل مخاطبان به ملودرام های خانوادگی باشد. با گذشت زمان و رونق گرفتن تولید سریال های تلویزیونی، امکان برنامه ریزی و چینش مناسب تر سریال ها فراهم و این روند در آینده بهتر و بهتر خواهد شد. تمام این پیش بینی ها زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مسائل مالی کمرنگ شود اما نباید فراموش کرد که رونق سریال های تلویزیونی، در جذب آگهی و بهبود شرایط مالی تلویزیون بی تاثیر نخواهد بود؛ به عبارتی سریال ها و در نگاه کلی تر برنامه های خوب و متنوع علاوه بر مخاطب بیشتر در جذب سرمایه ها و درآمدهای بیشتر تاثیر خواهد داشت و درآمد و سرمایه بیشتر در شکل گیری آثار بهتر و باکیفیت تر. آذر مهاجر رادیو و تلویزیون ...
فیلم جهانی می سازم
.... به نظرم ساعت 5 عصر زبان بین المللی را دارد، برای این که در آن آدم ها خیلی حرف نمی زنند، چون اصلا نیازی به حرف زدن نیست. این موقعیت ها و اتفاقات است که صفر تا صد این فیلم را می سازد و ممکن است در هرجایی از جهان رخ دهد. این وضعیت، خود به خود زبان این فیلم را جهانی می کند. فیلم بعدی من که فضایی تلخ دارد هم زبانی کاملا جهانی خواهد داشت، چون موضوع انسان و جنگ را مطرح می کند و مطمئن و امیدوارم که در نمایش های جهانی هم به خوبی دیده خواهد شد. علی رستگار فرهنگ و هنر ...
جادوی دیالوگ در سریال ها
مجموعه هایی همچون گرگ ها، روزی روزگاری، سربداران، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته و کمی جلوتر شب دهم، مدار صفر درجه، مختارنامه، میکائیل و ... از جمله این آثار هستند. مجموعه هایی که هم به لحاظ ساختار و کارگردانی کار بسیار قوی ای بودند و هم دیالوگ هایی درخشان و به یاد ماندنی داشتند. جذابیت دیالوگ ها و گفت وگوهای رد و بدل شده میان شخصیت های یک سریال گاه چنان جذاب و گیراست که مردم تا مدت ها این اصطلاحات و واژگان را در زندگی و مراودات و محاوره های روزمره شان به کار گرفته و حتی آن را به بخشی از فرهنگ کوچه و بازار تبدیل می کنند. با این حال، به نظر می رسد با کند شدن فرآیند ساخت مجموعه های تاریخی و توجه بیشتر به ساخت ملودرام های اجتماعی، توجه فیلمنامه نویسان به نگارش دیالوگ ها هم کم شده و لحن کلام شخصیت های داستانی از برخی جهات برای مخاطبان تصنعی و نمایشی به نظر می رسد. اما آیا این به معنای آن است که روزگار دیالوگ های درخشان و گفت وگوهای به یاد ماندنی در تلویزیون به سر آمده است؟ هنری که مورد غفلت است نویسنده مجموعه های تلویزیونی چون تولدی دیگر ، نیمکت و فصل زرد ، عامل نبود زمان را در افت کیفیتی که گاهی گریبانگیر متن آثار نمایشی می شود، دخیل می داند و می گوید: دیالوگ به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر در هر فیلمنامه محسوب می شود. با این حال عاملی که موجب شده دیالوگ در مجموعه های ما گاهی با غفلت مواجه شود این است که برخی دیالوگ را با گفت وگو نویسی اشتباه می گیرند و فکر می کنند هر دو نفری که با هم کلماتی را رد و بدل می کنند لزوما در حال دیالوگ گفتن هستند. علی خودسیانی در گفت وگو با جام جم تصریح می کند: دیالوگ براساس درام شکل می گیرد و به عنوان عنصری دراماتیک در هر اثر نوشتاری به شمار می آید؛ لذا باید از گفت وگوهای محاوره ای و آن چیزی که این روزها در برخی مجموعه های نمایشی شاهدش هستیم کاملا مجزایش دانست. دیالوگ از چند وظیفه اصلی در هر مجموعه یا اثر نمایشی برخوردار است؛ اول این که به معرفی شخصیت ها و پردازش آنها می پردازد و دوم در پیشبرد داستان نقش دارد. در وهله سوم شرایط و موقعیت کلی کار را تبیین می کند و در واقع زمان و فضای کلی داستان و حتی موقعیت جغرافیایی اثر را برای ما نمایان می کند. بنابراین می بینیم که دیالوگ، عنصر ساده ای نیست و نباید با غفلت از کنارش گذر کرد. در شرایط کنونی دیالوگ صرفا به پیشبرد قصه منحصر شده است و در هر صحنه ای فقط دو آدم را روبه روی هم می گذاریم که به شکلی نمایشی ایستاده اند و جملاتی را با هم ردوبدل می کنند. خودسیانی ادامه می دهد: البته عوامل متعددی در این زمینه دخیل است؛ شاید دستمزدها اجازه وسواس بیشتر را نمی دهد، شاید هم فرصت ها در تلویزیون محدود است و کارها باید بسرعت روی آنتن برسند؛ وگرنه کسی که ذهنیت و قدرت داستان نویسی دارد، قطعا از عهده نوشتن دیالوگ هایی درست هم بر خواهد آمد و کار شاقی نیست. به نظرم اگر می خواهیم آثار بهتری داشته باشیم، باید زمان بیشتری را هم برای نوشتن کارها به نویسندگان بدهیم. دیالوگ نویسی، فنی تخصصی یک منتقد، دیالوگ نویسی را به عنوان هنری می داند که لازم است به شکلی ویژه تر در نگارش آثار مورد توجه قرار بگیرد. حسام مقامی کیا توضیح می دهد: به هر حال نگارش قسمت های مختلف فیلمنامه از طراحی و پلات کلی گرفته تا داستان پردازی و جنبه های دیگر همه در یک مقال نمی گنجد و وقت و تمرکزی برای نویسنده به منظور دیالوگ نویسی باقی نمی ماند. زبان جاری جامعه سعید جلالی، فیلمنامه نویس هماهنگی ساختار فیلمنامه با دیالوگ را موضوعی اساسی و ضروری دانسته و می گوید: دیالوگ نویسی امری منفک از فیلمنامه نویسی نیست؛ بلکه یکی از ارکان اساسی و تشکیل دهنده آن محسوب می شود. هر فیلمنامه ای از عناصری چون ایده اولیه، طراحی و ساختار و همچنین دیالوگ تشکیل شده است. شما ابتدا طرح کلی داستان را پیدا می کنید، بعد آن را پرورش می دهید و به مراحل بعدی چون نوشتن دیالوگ های کار می رسید. بنابراین دیالوگ نویسی امری نیست که در مسیری جدا باشد. نویسنده مجموعه هایی چون آخرین بازی ، سه، پنج، دو و آوای باران تاکید می کند: نباید فکر کرد که دیالوگ می تواند فیلمنامه ای را نجات بدهد یا برعکس فیلمنامه ای خوب و درخشان با وجود دیالوگ های ضعیف دیده بشود. اینها همه عوامل تکمیل کننده هم هستند و همه عناصر را باید بخوبی در کنار هم چید. اگر تمام کارهای موفق سال های اخیر را بررسی کنید می بینید قطعا از این قاعده پیروی کرده اند. به هر حال دیالوگ نویسی امری است که با قدرت شنیداری مخاطبان سر و کار دارد و هر قدر آهنگین و صحیح تر باشد بیشتر به دل هایشان می نشیند. وی ادامه می دهد: در مجموعه هایی که اخیرا در تلویزیون می بینیم تلاش می شود فضای جامعه بیشتر مد نظر قرار بگیرد و دیالوگ ها را به زبانی بنویسیم که زبان جاری جامعه باشد و اصطلاحاتی را به کار ببریم که از زبان خود مردم هم شنیده شود. احتیاج به یک نویسنده دوم داریم مقامی کیا، منتقد: به نظر می رسد ما امروزه برای پیشبرد متون نمایشی مان احتیاج به یک نویسنده دوم داریم؛ یعنی کسی که فقط نوشتن دیالوگ های آن اثر را به عهده بگیرد و نه چیز دیگر. دیالوگ نویسی استعدادی مجزا و فنی جداگانه بوده که لازم است به شکلی تخصصی مورد توجه قرار بگیرد. نمی گویم لزوما هیچ فیلمنامه نویسی نمی تواند دیالوگ خوب بنویسد؛ نه، اما فکر می کنم امروزه و با توجه به تخصصی شدن هر چه بیشتر رشته ها، بهتر است افراد به این صورت در حیطه های مجزا کار کرده و به هم کمک کنند. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
پدری دیگر از سینمای ایران پرکشید
، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و عزت الله انتظامی ستارگانی هستند که تاریخ بازیگری ایران را ساختند. ای کاش اجل مهلت می داد و آرزوی علی نصیریان برای بازی این پنج ستاره کنار هم در یک فیلم محقق می شد. به راستی چه مقدار به این ستارگان توجه می شود؟ سینما و تئاتر ایران به واقع یکی از مظلوم ترین بخش های هنر این مرز و بوم است، ستارگانی که در سکوت زندگی می کنند تا زمانی که خبر سرگذشتشان را می شنویم ...