سایر منابع:
سایر خبرها
تجمل گرایی و ذبح توحید
محمدتقی اکبرنژاد، مدیر مؤسسه ی فقاهت و تمدن سازی و از فعالان عرصه تحول در حوزه های علمیه و تبدیل این جریان به گفتمان غالب حوزه است. با وی، حدود آزادی های افراد در تصرّف های مالی را به گفتگو نشستیم. مدرّس سطوح عالی حوزه علمیّه قم اگرچه اذعان داشت که ممکن است به تحجّر متهم شود، امّا با صراحت، از حرمت استفاده از اتومبیل های مدل بالا سخن گفت. فکر می کنم چون ذهن های ما به فقه فردی عادت کرده است، وقتی مسایل، اجتماعی می شود، نمی توانیم پیش برویم. انگار برایش جهت و دلیلی نمی توانیم پیدا کنیم. ما خیلی راحت می توانیم در یک حوزه ی خانوادگی تصور کنیم که پدر بر اولاد یا همسر، ولایت داشته باشد. بعد بالأخره جلوی بعضی از تصرفات آن ها را بگیرد. ولی در حوزه ی اجتماعی که وارد می شویم، مفهوم ولایت خوب برایمان جا نیفتاده است و این سؤالات برایمان پیش می آید. اصل مطلب را می شود به چند روش تحلیل کرد. اصل این که این کار شدنی است، شاید نسبت به بعضی مصادیق جای بحث داشته باشد. به طور کلی می گویم. این که ما می توانیم حکم بدهیم، این قطعی است. خدای متعال فرمود: ان الله لایحب المسرفین. مبذرین را جزو اخوان شیطان نام می برد. این یعنی حرمت. در روایاتمان هم شدیداً نهی شده و حرمت از آن فهمیده می شود. احکام در مفاهیم کلی که ارزش ندارند. تشخیص مصداق دو حیثیت دارد. یک وقت حیثیت کاملاً فردی دارد. مثلاً من در حوزه ی زندگی شخصی می خواهم موارد اسراف، یا موارد این آیه و روایت را پیدا کنم. پس اصل باید و نباید وارد ملک من شد. ملک مال من است، ولی می گوید حق نداری اسراف کنی. این را باید درست مصرف کنی، و فقط این جا نیست. به من می گوید پول مال توست ولی حق نداری با این پول ربا کنی. پول مال شماست، ولی می گوید حق نداری با این بروی سگ بخری. بنابراین حالا که این شبهه ی اول را فرمودید، جواب های روشنی دارد، ولی فعلاً می خواهم بگویم اصل وارد شده است، یعنی محدودیت هایی برای تصرفات من در ملک خودم ایجاد شده که کاملاً فقهی است؛ با همان باید و نباید و تخلف از آن هم عقاب دارد. در حوزه ی فردی هم بالتبع شخص است که باید مصادیق را تشخیص بدهد، چون نمی شود دیگری بیاید این کار را برایش بکند. من حمام می روم، مصداق اسراف آن جا چیست؟ می خواهم زیارت بروم، مصداق اسراف در مخارج این زیارت چیست؟ یا غذایی که می خورم، لباسی که می پوشم، این ها در این حوزه، ملاک خود شخص است. در بحث های اجتماعی هم همان مقدار قدرتی که شخص در زندگی فردی اش دارد، فقیه ولی هم دارد. ولی الهی این اختیارات را دارد. چون آن جا دیگر حوزه ی فرد شخص خاصی نیست. برای همین هم هست که ما معتقدیم حتی وقف عام برای مسایل عام المنفعه، مشروط به پذیرش ولی الهی است. یعنی اصلاً تحقق پیدا نمی کند. شاید اصلاً شما در جای بدی یک مسجد را وقف کردی. چون می خواهی کار خیر بکنی، جایز است هر جا دلت خواست مسجد وقف کنی؟ یا بگویی من این جا را می خواهم ورزشگاه احداث کنم؟ اصلاً شاید اینجا سر چها ...
آیا قبل از ظهور، نظامیان غربی وارد سوریه خواهند شد؟/ ورود نظامی پرچم های زرد رنگ جبهه حق به سوریه در عصر ...
سراسر سرزمین های عربی را فرا گرفته است. و اولین سرزمینی که تخریب می شود، سرزمین شام (سوریه) است ... . البته در روایتی از امام علی، نیز مراحل و حوادث قبل از خروج سفیانی، چنین نقل شده است: إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آیَةٍ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ قِیلَ وَ مَا هِیَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ رَجْفَةٌ تَکُونُ بِالشَّامِ یَهْلِکُ فِیهَا ...
پس میقات پروردگارش در چهل شب کامل شد
خاصی معین شده باشد. (مجمع البیان، ج 4، ص728 ؛ الفروق فی اللغة، ص264) و البته گاه به مکانی هم که در آنجا وقتی برای کار خاصی اختصاص می یابد نیز گفته می شود، مانند میقات حج (مفردات ألفاظ القرآن، ص879) حدیث 1) فضیل بن یسار می گوید: به امام باقر ع گفتم: فدایت شوم. برای ما وقتی در مورد آنها [سرنگونی دشمنان و قیام امام زمان ع] تعیین فرما! فرمود: خداوند با علمش علم وقت گذاران را ...
کمبود روحانیون اعزامی فعال در حوزه کودک و پیش دبستانی
موجود در استان ما باید دید سهم استان چهار محال و بختیاری از این مقدار چقدر است؟ وی با اشاره به وضعیت مناطق روستایی و عشایری استان گفت: وضعیت اقتصادی، اجتماعی و آموزشی در بعضی شهرستان ها، بعد از گذشت 38 سال از انقلاب و حکومت اسلامی رضایت بخش نیست و دلیل آن بیشتر مباحث تربیتی است همان طور که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: الشقی من شقی فی بطن أمه و السعید من سعد فی بطن أمه... موضوع ...
عظمت قرآن ناطق در کلام قرآن صامت
. امّا آنها که در دلشان میل به باطل است ، به سبب فتنه جویی و میل به تأویل از متشابهات پیروی می کنند ، در حالی که تأویل آن را جز خدای نمی داند. و آنان که قدم در دانش استوار کرده اند می گویند: ما بدان ایمان آوردیم ، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمی گیرند. امام صادق علیه السلام در تفسیر وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ فرمودند : ما راسخون فی العلم ...
حق نصیحت شونده - خیرخواهی از منظر روایات
که باید به شناخت آنها اهتمام داشت و ادای حق نمود. حق نصیحت شونده امام سجاد(ع) در فراز بعدی، در مورد حق کسی که از انسان پند، موعظه و نصیحت می خواهد، سخن می گوید و می فرماید: وَ أَمَّا حَقُّ الْمُسْتَنْصِحِ فَإِنَّ حَقَّهُ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَیْهِ النَّصِیحَةَ عَلَی الْحَقِّ الَّذِی تَرَی لَهُ أَنَّهُ یَحْمِلُ وَتَخْرُجَ الْمَخْرَجَ الَّذِی یَلِینُ عَلَی مَسَامِعِهِ ...
توسل اهل سنت به مرقد مطهر امام جواد (ع)
. اگر نبود تظاهرات اهل باطل و دولتهای باطل علیه ما، و اگر نبود مردم عوام و شکهای آنان، چیزهایی می گفتم که همه تعجب کنند. سپس امام جواد دست بر دهان خود نهاد و فرمود ساکت باش؛ چنانچه پدرانت ساکت بودند. این است مقام اهل بیت و علم آنان و این است مقام امام جواد و علم او و اینکه واسطۀ این عالم است. در خاتمه چند روایتی از امام جواد که به یک مضمون است، از میان روایات فراوانی که در کتب ...
تا می توانید پنهان کاری کنید!!
... در مقابل، افشای اسرار سبب دوری از موفقیت و حتی سقوط و شکست فرد در راه تصمیم های او می شود، چنان که امام صادق (علیه السلام) فرمود: برملا کردن راز، (مایه) سقوط است. دیدگاه قرآن در رابطه با رازداری خداوند متعال در آیه 26 سوره جن در رابطه با رازداری فرموده است: عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أَحَدًا؛ دانای نهان است و کسی را بر غیب خود آگاه نمی کند خداوند ...
بسته خبری سفیر جمعه 12 شهریورماه 1395
..., [01.09.16 00:05] باب الحوائج بودن امام جواد علیه السلام از چه جهت است؟ در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام توسل پیدا کند. یا اگر کسی طالب معنویت است به حضرت علی علیه السلام متوسل شود. از این رو، مشهور است که برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به ...
چهل حدیث درباره ازدواج
عبدالله علیه السلام قال:من امهر مهرا ثم لا ینوی قضاءه کان بمنزلة السارق. کسی که مهریه ای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است. ﴿فروع کافی، ج 5، ص، 383٫﴾ 33. خانه دوست داشتنی قال الامام الصادق علیه السلام:ان الله یحب البیت الذی هو العرس. خداوند خانه ای را که در آن عروسی انجام گرفته، دوست می دارد. ﴿وسائل الشیعه، ج 22، ص 7﴾ ...
شنبه های قرآنی / مراتب ایمان از منظر قرآن کریم
اخیرا در گزارش های علمی آمده است که مغز انسان ده میلیون خاطره را در خود نگه می دارد. اگر قرار باشد خاطرات از کودکی تاکنون حساب شده و تمام دیده ها و شنید ها بر روی کاغذ بیاید و شبانه روز هم بر آن کار شود، هزارها سال طول می کشد تمام اینها در مغز انسان گنجانده و بایگانی شود؛ این مغزی که حجمش به قدر یک پرتقال است. هرچه بیشتر آیات آفاقی و انفسی را مطالعه کنیم؛ بیشتر قدرت و عظمت مبدأ هستی را می شناسیم. "أذا تلیت علیهم آیاته زادتهم إیمانا" هرچه آیات آفاقی و انفسی به آنها عرضه می شود، بر ایمان صاحبان ...
آیا اموات صدای زندگان را می شنوند؟
...: لقنوا موتاکم لا اله الا اللَّه:" مردگان خود را تلقین لا اله الا اللَّه کنید".(21) 11- در" نهج البلاغه" نیز به مساله بر قرار ساختن ارتباط با ارواح مردگان اشاره شده است که علی (علیه السلام) با ارواح مؤمنانی که در قبرستان پشت کوفه بودند سخن گفت. (22) شیخ الاسلام عزّالدین بن عبدالسلام در فتاوای خود می گوید : ظاهر این است که میّت زائر خود را می شناسد ، زیرا ما امر ...
ماجرای عجیب حرز امام جواد علیه السلام +دستورالعمل
...، حرز امام جواد علیه السلام است. شیعه و سنی و حتی دانشمند معروف؛ پاسکال، حرز امام جواد علیه السلام را همیشه همراه خود داشتند تا جایی که تقید به همراه داشتن حرز امام جواد ضرب المثل شد و اگر کسی چیزی را از خود جدا نمی کرد مردم می گفتند: انگار حرز جواد است! و جالب است بدانید که وهابی ها که حرز و این دست امور را شرک می دانند حرز امام جواد و حرز یمانی را استثناء کرده اند (به نقل از آیت ...
سه روایت از نحوه شهادت امام جواد علیه السلام
مشهورترین آنها در پی می آید: نقل اول ابن شهر آشوب در کتاب ” مناقب آل ابیطالب ” نقل می کند: پس از آن که مردم با معتصم بیعت کردند، به عبدالملک که والی مدینه بود نامه ای نوشت تا آن حضرت را همراه “ام فضل” روانه بغداد کند، هنگامی که حضرت وارد بغداد شد به ظاهر مورد احترام قرار گرفت، سپس معتصم به وسیله غلام خود “اشناس” شربتی برای امام فرستاد، شاید معتصم در یک روز سه ...
روایتی از عشق و ارادت ابن الرضا به ساحت قدسی حضرت صدیقه طاهره
گروه دین و اندیشه: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند که با حضور جمع کثیری از طلاب علوم دینی و علاقمندان به مکتب اهل بیت علیهم السلام برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت امام جواد علیه السلام به بیان روایتی از آن حضرت پرداختند و اظهار داشتند: امام جواد علیه السلام اساس زندگی جامعه را در دین قرار داده است، معضلاتی همچون غده طلاق هنگامی در ...
مسلمانانی که زمینه ساز شهادت امام جواد(ع) شدند
.... اگر نبود چیرگی اهل باطل و دولت های اهل گمراهی علیه ما، و اگر نبود حمله اهل شک، چیزهایی می گفتم که همه تعجب کنند. سپس امام جواد دست بر دهان خود نهاد و فرمود یا محمد ساکت باش؛ چنانچه پدرانت ساکت بودند. امام پس از بیان علم الهی خویش، سه دلیل را برای سکوت خویش بیان میدارند؛ علاوه بر وجود اهل باطل و چیرگی آنها و حکومت هایی که توسط اهل ضلالت اداره می شوند، گروهی نیز هستند که در ظاهر ...
استدلال امام جواد برای امامت در کودکی
و امام جواد(علیهماالسلام) نقل می کند که روزی خدمت امام جواد(علیه السلام) رسیدم و به سیمای امام خیره شدم تا چهره ایشان را به خاطر بسپارم و پس از بازگشت به مصر برای ارادت مندان حضرت توصیف کنم. درست در همین لحظه امام جواد(علیه السلام) که گویا تمام افکار من را خوانده بود در برابر من نشست و به من توجه کرد و فرمود: ای علی بن اسباط، کاری که خداوند در مسئله امامت انجام داده است، مانند کاری است که در مورد ...
مواجهه امام جواد(ع) با معتزله و واقفیه/ نامه های امام به شیعیان
موقوفه را به سود خود برداشتم شما حلال بفرمایید! حضرت او را حلال کردند و گفتند برو! علامه مجلسی در شرح این حدیث آورده است کسی که مال موقوفه را می خورد امام باید او را مورد مواخذه قرار دهد اما در اینجا امام بر جان خویش احساس خطر کردند. وی ادامه داد: وقتی آن رفت، امام این جمله را فرمودند که قال ابو جعفر علیه السلام احدهم یثب علی اموال (علی حق) آل محمد ص و ایتامهم و مساکینهم و ابناء سبیلهم ...
رفتاری که از زمان جاهلیت ادامه دارد؟!
...: قَالَ الصَّادِقُ (ع) الْأَکْلُ عِنْدَ أَهْلِ الْمُصِیبَةِ مِنْ عَمَلِ أَهْلِ الْجَاهِلِیَّةِ وَ السُّنَّةُ الْبَعْثُ إِلَیْهِمْ بِالطَّعَامِ کَمَا أَمَرَ بِهِ النَّبِیُّ ص فِی آلِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع لَمَّا جَاءَ نَعْیُهُ. امام صادق علیه السلام فرمود: غذا خوردن نزد مصیبت زدگان و با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله، فرستادن غذا برای مصیبت زدگان است. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص: 182. /1102001307 ...
آداب حضور در محضر حضرت امام زمان(عج)
پشت دستش به طرف پائین و پشت دست امام به طرف بالا باشد چه این که دست امام “یدالله” است و “یدالله فوق ایدیهم”. شاهد بر مطلب این که؛ هنگام بیعت با امام رضا علیه السلام، مردم با روش خودشان می خواستند دست بدهند اما امام رضا علیه السلام فرمود:”آنچنان از شما بیعت می گیرم که جدم بیعت گرفت. پس دست را طوری قرار داد که بالای دست بیعت کنندگان قرار گرفت” (آشنایی با قرآن ص 208) ادب نوزدهم ...
سه خصلتی که از دید امام جواد(ع) جلب محبت می کند
...، وَ الاْ نْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إ لی قَلْبٍ سَلیمٍ. فرمود: سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم ، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات. قالَ علیه السلام : تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوی ، وَ اعْلَمْ أ نَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ. فرمود: در زندگی ، صبر را ...
درآمدی بر دکترین اقتصادی امام جواد (ع) از منظر آیت الله العظمی مکارم
بودن امام جواد(ع) در بغداد هرگز مانع تماس ایشان با مردم نبوده است، بلکه آن حضرت در بغداد با یارانش تماس داشته و نامه نگاری می نموده است،[70]از سوی دیگر مدیریت آن حضرت در تجدید حیات اقتصادی شیعیان و این که امام جواد(علیه السلام) دریک سال دو خمس قرار داد از قبیل حکم حاکم است و یک حکم دائمی نبوده و مخصوص یک مدّت زمان معیّن و به عنوان حکم ثانوی بوده است.[71] البته وقوع این مسأله از آنجا ...
عفو نزد خدا از عقوبت محبوب تر است
بَیتِهِ الطَّیِبینَ الطَّاهرِینَ ثُمَّ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلَی جَمیعِ أنبیاءِ اللهِ وَ رُسُلِهِ وَ ملائِکَتِهِ وَ لَا حَولِ وَ لا قُوَّهَ إلَّا بِاللهِ العَلیِّ العَظیمِ . عیب پوشی خدا از گناه بندگان در دعای شانزدهم به این جا رسیدیم که امام (علیه السّلام) به ما یاد می دهد که به خدا عرض بکنیم خدایا چقدر عیب ها را از من پوشاندی، من را مفتضح نکردی. وَ کَمْ مِنْ ذَنْبٍ غَطَّیْتَهُ ...
نگاهی بر مبارزات جواد الائمه (ع) با رویکرد کلامی و اعتقادی / وعاظ پاسخگوی شبهات مردم باشند
...: حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریف کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار وارث، شخصیت حضرت جواد الائمه (علیه السلام) را یکی از شخصیت های استثنایی تاریخ زندگی بشری خواند و تصریح کرد: امام بزرگواری که به ظاهر در مدت کوتاهی در این دنیا زندگی کرد، آثار و اثرات بسیار گسترده ای را از خود به جای گذاشت و مکتب شیعه و همه عوالم وجود را به سمت مسیری که خداوند متعال به سوی او ترسیم کرده بود، هدایت کرد و ...
نگاهی به حمله مغولان به ایران و عراق، بر اساس یک متن تازه یاب
تصوّر عمومی یک عالِم ایرانی شیعه عربی نویس قرار می دهد. اهمیت قابل توجه این منبع در این است که در سال 658 یعنی دو سال پس از سقوط بغداد (سال 656 ) نوشته شده و بنابرین بخش مهمی از آنچه وی به آن پرداخته، از لحاظ زمانی نزدیک به واقعه است. در این رساله، ما مؤلفی داریم که نمی دانیم چه اندازه تاریخی فکر می کرده است. در باره مآخذش هم تنها یک اشاره ناقص در ابتدای رساله هست که مطلب یا مطالب را از ...