سایر منابع:
سایر خبرها
اعلام گذشت از خواهر خطاکار
کنترل می کرد. روز حادثه با پدرم مشاجره لفظی داشتم که از خانه قهر کردم و با خودروی رنو به داخل خیابان آمدم. پس از این پدرم با موتورسیکلتش به دنبالم آمد تا مرا به خانه برگرداند. او چند بار جلوی خودروی مرا گرفت اما من قبول نکردم. وی ادامه داد: نزدیک خیابان دماوند دوباره دیدم پدرم در تعقیب من است. به هر طریقی می خواستم از دست او خلاص شوم که عمداً با او تصادف کردم. متهم در ادامه به جرم قتل ...
مرد اعدامی که 3 روز قبل از قصاص از زندان گریخته بود پس از 28 سال دستگیر شد
روز بعد با هماهنگی قضایی وارد خانه مورد نظر شده و در بازرسی از آنجا یک چاقوی خون آلود پیدا کردند و در ادامه جسد کودک گمشده را در زیرزمین خانه یافتند. با گزارش این جنایت به بازپرس ویژه قتل دادسرا، جسد مهرداد به پزشکی قانونی منتقل شد و کارشناسان پزشکی قانونی نظر دادند این کودک پیش از مرگ مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. دستگیری قاتل نوجوان اصغر به عنوان مظنون اصلی قتل، تحت تعقیب ...
پشت پرده بانیان داعش
ناسیونالیست عرب بود، نه اسلام گرا سرهنگ سمیر؛ ارباب سایه ها روزنامه دنیای اقتصاد تحلیلی به قلم محمدحسین باقی، حسین موسوی در این خصوص ارائه کرده است که مشروح آن را در زیر می خوانید. کناره گیر، مودب، چاپلوس، بسیار با دقت، مهار شده، شرور، مرموز، مخرب. شورشیان شمال سوریه، برخورد با او در ماه های بعد را به یاد دارند و جنبه های کاملا متفاوتی از این مرد را به خاطر می آورند. اما آنها ...
دانشجوی مهربان، قربانی تجاوز وحشیانه شد +تصویر
همپنین به یک خانه درحومه شهر کشاند، دقیقا 2روز قبل از اینکه بقایای جسد خانم ” بالکی” در مزرعه خارج از شهر کشف شود. خانم ” بالکی” در ماه فوریه امسال برای تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه گلاسگو، از کشورخود ایرلند به اسکاتلند مهاجرت کرده بود. خانواده مقتول، خانم ” بالکی” که روز 3 شنبه 2 روز بعد از ناپدیدی او بیخبر از حادثه بوجود آمده برای دخترشان، به اسکاتلند سفر کرده بودند، بعد ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
خلیفه هم گاهی او را از احتمال شورش امام و یارانش بر حذر می داشتند. لذا متوکل هر چند وقت یک بار دستور می داد خانه امام به دقت مورد بازرسی قرار گیرد، و با آنکه ماءموران هر بار با دست خالی بر می گشتند، اما او باز نگران بود و احساس خطر می کرد. به یک نمونه از این موارد اشاره می کنیم: بزم شراب درهم می ریزد! یک بار، باز هم از امام هادی نزد متوکل سعایت کردند که در منزل او اسلحه و نوشته ...
نقش بهلول در قیام گوهرشاد
شب قبل جمعی در مسجد تحصن اختیار کرده اند و وعاظ نیز برای آنان به صورت جسته و گریخته از تغییر کلاه و حتی قرار کشف حجاب سخن گفته و مردم را تحریک می کنند. به شوق آمد بر فراز منبر ایوان مقصوره رفت و با فریاد هایی توجه همگان را جلب کرد. بعد از تجمع مردم به حاضران وعده داد که قصد دارد فرداشب مطالب مهمی به سمع و نظر آنها برساند. گفتنی است که در آن روز جمعیت بیشتری نسبت به رو ز های قبل در مسجد ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
یک شب دیر به خانه بیاید مورد مؤاخذه همسرش قرار می گیرد که کجا بودی ؟ و اگر در محفلی با التهاب با دختری برقصد همسرش به او اعتراض می کند . واضح است که روابط خانواده در چنین سیستمی تا چه اندازه سرد و سست و غیرقابل اطمینان است . بعضی ها مانند برتراند راسل پنداشته اند که جلوگیری از معاشرت های آزاد صرفا به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است ؛ برای حل اشکال ، استفاده از وسائل ضد آبستنی را پیشنهاد کرده اند ...
قتل نگهبان بی گناه بعد از صرف شام
به گزارش خبرنگار ما، صبح روز بیست و هفتم فروردین ماه، مأموران کلانتری کهریزک از قتل مردی سالخورده باخبر شدند. وقتی کارآگاهان به محل حادثه که یک شرکت خصوصی در خیابان مدنی شورآباد بود، رسیدند با جسد علی، نگهبان 60 ساله داخل اتاقک نگهبانی انبار روبه رو شدند. بعد از حضور بازپرس و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی، کارگران شرکت در توضیح ماجرا گفتند وقتی به محل کارمان رسیدیم از علی خبری نبود ...
جنایت در کازرون؛ آتش زدن همسر با بنزین
اختیار پلیس آگاهی کازرون قرار گرفت و دستگیری قاتل به جریان افتاد. ماموران که برای دستگیری متهم به محل وقوع جنایت رفته بودند، متوجه شدند که همسر مقتول پس از ارتکاب به قتل از محل متواری شده است. تحقیقات میدانی پلیس از اهالی محل نیز تایید کرد که قاتل پیش از این نیز سابقه درگیری با همسر خود داشته است. : همزمان با ردزنی های پلیس برای شناسایی مخفیگاه قاتل، گزارش پزشکی قانونی مرگ بر اثر اصابت ...
فرزاد حسنی در واکنش به ادعاهای همسر سابقش آزاده نامداری /همه چیز از ابتدا تا انتها +تصاویر
بزرگان نظام، مراسم عقد خود را منعقد کردند ، طلاق زودهنگام این دو، و در ادامه، تبلیغات منفی، مظلوم نمایی یکی از طرفین و دیوپنداری طرف مقابل، بار دیگر باعث عصبانیت دیگری شد و توسط خود آنان به تیتر رسانه ها بدل شد. در تازه ترین واکنش رسانه ای یک اتفاقِ درون خانه ای ، آزاده نامداری مدعی ضرب و شتم خود توسط فرزاد حسنی شده و او را تهدید به افشاگری هایی کرده است. رضا رشید پور مجری سابق ...
حوادث کوتاه از کشور
منحرف و واژگون شده است. وی ادامه داد: در این سانحه 4 نفر از سرنشینان خودرو که اعضای یک خانواده بودند در اثر شدت حادثه در دم فوت و سرنشین دیگر مصدوم و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد. نیک مرد تصریح کرد: کارشناس پلیس راه علت اصلی حادثه را ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد. تصادف پراید با کامیون سرویس شهرستانها: رئیس پلیس راه لرستان گفت: در پی ...
طلاق 100 طلبه به خاطر تلویزیون/خرید رای با کتاب و تراول پنجاه تومانی
بین طلاب حوزه گفت: ما جریانی در طلاب داریم که این چیزها را حرام می دانند. همین الان اگر شما به مرکز مشاوره حوزه مراجعه کنید، پرونده های طلاقی داریم که خانم هایی از شوهران شان شکایت کرده اند که این ها تلویزیون و انواع موسیقی را حرام می دانند و ما نمی توانیم در خانه تلویزیون استفاده کنیم. در چند سال اخیر، شاید نزدیک صد مورد داشتیم. شرط پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات رسول منتجب ...
چه کسی عزت الدوری را کشت؟
داد در این رابطه می گوید: او بزرگ بود چون کسی بود که میلیاردها دلار را از عراق به سوریه منتقل کرد تا حمایت های مالی از فعالیت های شورشیان را ترتیب دهد. در این سال ها گزارش های زیادی مبنی بر دستگیری وی منتشر شده است. من همچنان منتظرم تا آزمایش دی.ان.ای صورت بگیرد و پس از آن مطمئن شوم این فرد مجدداً کشته شده است. اما اگر آنها یک فرد با ریش بلند قرمز را گرفته اند، به نظر می رسد که خودش باشد و شواهدی که ...
خاطرات و مخاطرات
خواهم داد که مردم ایران! من هم انتخاب شما را می پذیرم. رجوی گفت: اکثرهم لا یعقلون، قرآن میگه اکثر مردم عقل ندارند بنی صدر چند صفحه بعد از این روایت در کتابش می نویسد: در خانه لقایی دو نفر از مجاهدین به اسامی عضدانلو برادر خانم مریم عضدانلو و عباس داوری به پیش من آمدند... بعد رجوی آمد... آنان خروج از ایران را با کسانی که در نیروی هوایی داشتند ترتیب دادند. کارت شناسایی یکی از همافران را به من دادند ...
مرگ به خاطر طلاق غیابی زن افغان
او غرق در خون است. با گزارش موضوع این جنایت به حیدری بازپرس ویژه قتل داسرا، جسد زن 35 ساله به پزشکی قانونی منتقل شد و مرد 45 ساله نیز به بیمارستان انتقال یافت. تحقیقات پلیسی نشان داد، مقتول زنی افغان به نام جمیله است که چندی قبل پس از ازدواج با همسر ایرانی خود به این خانه آمده بود. آنها در زمان جنایت قصد ورود به خانه شان را داشتند که هدف گلوله قرار گرفتند. جستجوی ...
شرایط اجیر گرفتن برای نمازهای قضا
بگذارد که از ظهر تا شب بخواند. و نیز باید نمازی را که در هر دفعه شروع می کند معین نماید مثلاً قرار بگذارد، اول نمازی را که می خواند صبح باشد یا ظهر یا عصر و هم چنین باید با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه، نماز یک شبانه روز را تمام کنند و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نکنند و دفعه بعد نماز یک شبانه روز را از سر شروع نمایند. مسأله 1556- اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال نمازهای میت را ...
راننده لیفتراک عامل جنایت در شرکت خصوصی + عکس
حدود ساعت 3 بامداد، با آژانس به میدان آزادی رفتم. با یک دستگاه خودرو سواری به چالوس رفتم ؛ قصد داشتم تا با پول حاصل از فروش لوازم سرقتی ، چند روز را در چالوس تفریح کنم اما در داخل مغازه دستگیر شدم. سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. اخبار حوادث - جام جم ...
درگیری مرگبار شاکی و متهم
چاقویی برداشتم و در حمایت از برادرم وارد درگیری شدم و ضربه ای به یکی از آنها زدم. من نمی خواستم او را به قتل برسانم و او ناخواسته به قتل رسید. در ادامه تحقیقات، متهم دیگر تحت بازجویی قرار گرفت تا دلیل وقوع این درگیری مشخص شود. او گفت: چند روز قبل در خیابان مقتول و دوستانش با تهدید چاقو می خواستند گوشی تلفن همراهم را زورگیری کنند. آنها حتی با چاقو و شیشه مرا مجروح کردند اما نتوانستند گوشی ...
یک "پیر"و چند روایت ناتمام...
شناخته می شده است، به طوری که در حال حاضر تمامی این قبرستان به جز، همین مقبره بسیار قدیمی و چند قبر کوچک در کنار آن، به فضای ورزشی، ورزشگاه، محل مسکونی، مغازه و خیابان تبدیل شده است. تنها قسمت کوچکی از این قبرستان در گوشه ای از میدان پیر نجم الدین(ضلع غربی میدان) باقی مانده است که در کنار آن یکی از مساجد درویش خانه سمنان واقع شده است که به درویش خانه هاشمی ها معروف است. این قبرستان کوچک ...
مرگ دخترجوان به خاطر دیدن سریال ترکیه ای
روحی و روانی ندارد. در ادامه متهم با دستور قضایی به محل جنایت منتقل شد و جزئیات جنایت را در حضور افسران جنایی بازسازی کرد. هوتن با تشریح صحنه قتل گفت: خواهرم را با کش، خفه و او را داخل کمد مخفی کردم. بعد هم برای صحنه سازی دور گردن او طناب انداختم. اگر پدرم دیرتر به خانه می آمد شاید او را نمی کشتم. بعد از قتل سراغ یکی از دوستانم رفتم که او متوجه آثار جراحت روی دستم شد. من هم ...
یادداشت های نقادانه علیرضا خانی کتاب شد
. نگارنده در طلیعه این کتاب به سبک شیوایی اهمیت نقد را به رشته تحریر درآورده که در ادامه می خوانید: معلمی در روستایی دورافتاده از استانی دوردست موهایش را به خاطر همراهی با شاگرد سرطانی اش می تراشد و فردای آن روز همه دانش آموزان، سر تراشیده سر کلاس می آیند. معلم دیگری در استانی محروم، کلیه اش را هدیه می کند به شاگرد فقیرتر از خودش. آتش نشانی گمنام، هنوز نخستین جشن تولد کودکش را نگرفته ...
علاقه به منشی صیغه ای ، جنایتی را رقم زد
انگیزه اش از این جنایت گفت: نرگس همسر صیغه ای من است. چندی قبل متوجه ارتباط پنهانی حمید با او شدم به همین خاطر نقشه قتلش را طراحی کردم. روز حادثه او را در طبقه بالای شرکت خفه کرده و جسدش را مثله کردم. جسد را به محمدشهر کرج برده و در منطقه ای بیابانی انداختم. به نزدیکی خانه رسیده بودم که متوجه شدم سر مقتول بر روی صندلی جلوی ماشین جا مانده به همین خاطر آن را در خیابانی به بیرون پرت کردم . ...
آبروی خانوادگی ام بر باد رفته است
به گزارش خبرنگار ما، دوم اردیبهشت ماه سال 90 به دنبال کشف جسد مردی به نام کمیل در پاکدشت، دانیال و بهاره به اتهام قتل بازداشت شدند. دانیال وقتی مورد بازجویی قرار گرفت در شرح ماجرا گفت من روز حادثه به خاطر بیماری که مدتی قبل به آن مبتلا شده بودم در خانه استراحت می کردم که متوجه صدای درگیری همسرم با کمیل شدم. فهمیدم که کمیل قصد تعرض داشته، به خاطر همین من و همسرم با چکش و چاقو او را به قتل رساندیم ...
عمل به وصیت مقتول برای بخشش قاتل
پنج سال حبس محکوم شد. بعد از تأیید رأی دادگاه در دیوان عالی کشور و انجام تشریفات قانونی برای اجرای حکم، مادر مقتول در دادسرا حاضر و از متهم اعلام گذشت کرد بنابراین کمال روز گذشته برای محاکمه از جنبه عمومی جرم مقابل هیئت قضایی قرار گرفت. مادر مقتول ابتدای جلسه در جایگاه قرار گرفت و گفت وقتی پسرم را به بیمارستان منتقل کردیم به من گفت که خون را نباید با خون شست و اگر من فوت شدم بهتر است که از ...
اقرار به قتل در میهمانی شبانه
. پس از این در را بستم و به پلیس خبر دادم. در حالی که دوستان مقتول به عنوان شاهدان اصلی حادثه گفته بودند پسر صاحبخانه با چاقو به آنها حمله کرده است، کارآگاهان بار دیگر از متهم تحقیق کردند. وی این بار به قتل ستار اعتراف کرد و گفت: وقتی صدای خواهرم را شنیدم که با پسر مستأجر مشاجره می کند به پایین رفتم و با آنها درگیر شدم. سپس به خانه برگشتم و چاقویی برداشتم و دوباره به سراغ آنها رفتم که این ...
جنایت خیابان ایتالیا بازسازی شد
جسد حلق آویز خواهرم را در اتاق خواب پیدا کردم. بعد طناب را بریدم و جسد خواهرم را به پایین منتقل کردم. از ترس اینکه پلیس من را بازداشت نکند به خانه دوستم رفتم و با هم راهی سینما شدیم. اما سرانجام به خانه برگشتم و به پلیس خبر دادم. در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت، متهم دوباره مورد بازجویی قرار گرفت و این بار به قتل پدر و خواهرش اعتراف کرد . هوتن گفت: وقتی به خانه آمدم آرین ...
امام باقر(علیه السلام) و مبارزه با غالیان و افراط گران ؛نوشتاری ازحجت الاسلام عبّاس جعفری فراهانی
در فراز و نشیب حوادث قرار گرفته بود. سپس با فرزندش، حسن بن علیّ[ع] بیعت کردند ولی به او خیانت کردند... پس از آن با حسین بن علیِّ[ع] با بیست هزار نفر بیعت نمودند ولی به او نیز خیانت ورزیدند... و پس از آن نیر دائما مورد تحقیر و ستم قرار گرفتیم و مورد قتل و تهدید واقع شدیم، منکران حق دروغ گویان در سراسر کشور اسلامی به جعل حدیث پرداختند و می خواستند ما را در میان مردم منفور سازند که این سیاست پس از ...
حادثه ها
وسیله اسید مجروح و توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی(ره) شهر کرمانشاه منتقل شد. رنجبر افزود: حال عمومی فرد آسیب دیده مناسب است و مداوای وی کماکان ادامه دارد. محاکمه والدین همسر به جرم قتل داماد شرق: زن و شوهری که متهم هستند دامادشان را به قتل رسانده اند روز گذشته پای میز محاکمه رفتند. این پرونده از اردیبهشت چهار سال قبل با کشف جسد مردی جوان به نام کیوان به جریان افتاد و پدر و ...
فرجام تلخ رابطه یک زن با دوست شوهرش
هایم بودم، خانه و خودرویم را در اختیار آنان گذاشتم. پس از مدتی متوجه شدم که براتعلی همسرم را به صورت موقت به عقد خود درآورده است. خیلی ناراحت شدم و نسبت به وی کینه به دل گرفتم. روز حادثه در حالی که سوار بر خودرویم بود، در خیابان بومهن جلویش را گرفتم و او را از خودرو پایین کشیدم و دو ضربه چاقو به وی زدم و پا به فرار گذاشتم. صبح دیروز این مرد در شعبه 84 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی ...