سایر منابع:
سایر خبرها
ساماندهی دانسته ها
ترین شکل پیشرفت فلسفی، پیشرفت در تحلیل فلسفی است. پیشرفت در فلسفه این نیست که مطالب جدید را با تبدیل کردن آنها به مقادیر کوچک اطلاعات مرتب کنیم. آنچه فلاسفه ارائه می دهند نه اطلاعات بلکه فهم است. البته فلاسفه هم عصر ما چیزهایی را می دانند که فیلسوفان بزرگ پیشین نمی دانستند. ولی آنچه فیلسوفان امروزین بیشتر از آنها می دانند نه موضوعات فلسفی بلکه حقایقی هستند که توسط علوم پدید آمده از فلسفه ...
سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی در آغاز هزاره سوم
...، مطالعات جوانان، فلسفه علوم اجتماعی، فقه اجتماعی، مبانی کلامی فقه اجتماع، فقه و هنر، نظم و امنیت اجتماعی، بیمه و تامین اجتماعی، همزیستی اجتماعی، جمعیت و اشتغال، مدیریت راهبردی فرهنگ، تبلیغ و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانش اجتماعی مسلمین و محور آزاد مرتبط با کنفرانس و در بخش حقوق شامل؛ حقوق بین المللی عمومی و خصوصی، حقوق بین المللی کیفری، حقوق تجاری - اقتصادی بین ...
سومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی برگزار می شود
سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین: سومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی با با بهره مندی ازآخرین دستاوردهای فرهنگی علمی و رسانه ای در مراکز تخصصی حوزوی و دانشگاهی به بررسی زمینه ظهور می پردازد. به گزارش بی باک، اندیشه مهدویت به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصربه فرد بسیار، یکی از توانمندترین عوامل رشد جامعه دینی ما است. طرح درست و گسترش این فرهنگ ...
سالمندی و ضرورتی به نام تغییرات ساختاری
، سازمان های مسئول مانند وزارت کار و رفاه اجتماعی که سازمان بهزیستی زیر مجموعه ای از این وزارت است ، از تجربیات کشورهای موفق در حوزه سالمندی مانندآلمان، نروژ و ژاپن استفاده و سیاست گذاری کند. خدمات تأمین اجتماعی سالمندان شامل ، اصلاح سیستم بازنشستگی، اشتغال پاره وقت و داوطلبانه سالمندان، تجهیز مراکز مراقبت های سالمندی و واگذاری به بخش های خصوصی و نظارت های گسترده بر آن است . راهکار ...
همایش 'بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب' در اسلام آباد برگزار شد
علمی از جمله دکتر طارق اعجاز، خانم تهنیت زهرا، خانم فرهینه حمید، ناهیده راجپوت، رباب علی نجفی، ام رباب، بخش بانوان منهاج القرآن شهر راولپندی و اسلام آباد و دانشجویان حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) اسلام آباد در این همایش حضور یافتند. 'شهاب الدینی دارایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در بخش افتتاحیه این همایش، با اشاره ای به نوع نگرش غربی و اسلامی به حقوق زنان، گفت: اسلام در مورد ...
آیا تأکید بر هر تمایزی، مصداق جنسیت گرایی است؟
سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین: جنسیت زدگی بر کلیشه های جنسیتی متمرکز است و این کلیشه ها را سبب فرادستی و فرودستی میان جنس ها می داند. به گزارش بی باک به نقل از مهرخانه، یادداشت پیش رو به قلم مرضیه شعربافچی، دانشجوی دکتری مطالعات زنان در تلاش است تا نشان دهد هرگونه ایجاد تمایز میان دو جنس زن و مرد را نمی توان به جنسیت گرایی متهم نمود. ...
کتاب هایی با بوی بنفشه و باروت
نویسی ادبیات جنگ داشته، اطلاعات مفیدی را در اختیار خواننده قرار می دهد. مقاله دیگر این فصل نیز که ادبیات دفاع مقدس در یک نگاه نام دارد، تصویر فشرده ای را از جریان داستان نویسی جنگ در ایران نشان می دهد. شرح حضور زنان در ادبیات مربوط به جانبازان در مقاله دیگر فصل نخست آمده است. در فصل دوم نیز که بخش اصلی و مهم کتاب است، هشت رمان ادبیات جنگ، نقد و تحلیل شده اند. زمین سوخته، باغ بلور، نخل های بی سر ...
سود مافیا مبنای توسعه شهری شده است
کشوری در پاسخ به پرسش حضار اظهار داشت: گفتگو درمورد فلسفه مدیریت شهری صفر بوده و کاملا مشخص است که در توسعه شهر مافیا بر مبنای سود تصمیم می گیرد و مدیران خوب اهداف مقطعی را طراحی می کنند، حداقل می توانیم به عنوان اولین گام، گفت و گو در مورد فلسفه مدیریت شهری را در مشهد زنده کرده و با این روش به فهم مشترک دست یابیم. وی با بیان اینکه سند مدیریت شهر مشهد فاقد فلسفه لازم در زمینه مدیریت شهری است، گفت: صدها تصمیم در بخش های مختلف شهر گرفته می شود و هیچ معیاری برای هماهنگ سازی سطح تصمیم وجود ندارد، طراحی حرم مطهر را به گونه ای تغییر دهیم که سطح ماندگاری زائر در حرم افزایش یابد. ...
فاطمه راکعی:فمینیست مرد ستیز نیستم
.... چون خودم هم یک زن هستم و می بینم که زنان جامعه ما به طور مضاعف درحال لطمه دیدن هستند. شما فمنیست هستید؟ اگر فمنیسم را به معنای کلی و اصطلاحی کلمه بگیریم که به مفهموم دفاع از حقوق زنان است من مشکلی با آن ندارم و می توانم باشم. اما اگر مفهوم رادیکال آن را در نظر داشته و در میان نحله های فمنیستی دنبال اهدافی مانند زنانه کردن دنیا، ستیز با جنس مرد و... باشیم، من فمنیست نیستم. شما ...
تا بشر هست نامردی هم هست!/ چگونه عمر سعد شدم؟!
هاشمی قبل از این در فیلم همسر به کارگردانی فخیم زاده مقابل دوربین رفته بود. فخیم زاده که این روز ها مشغول نوشتن فیلمنامه است در سریال مختارنامه نقش عمر سعد را بازی کرد. به مناسبت آغاز محرم و بازپخش این سریال از تلویزیون با فخیم زاده درباره نقش عمرسعد و اجرای نقش های منفی هم صحبت شدیم. در این روزها که بیشتر بازیگران و کارگردانان از کم کاری و بیکاری گله مند هستند و حال و روز خوبی ندارند، حال شما چطور است؟ خیلی خوبم ! این روزها فیلمنامه می نویسم. اگر نقش خوبی هم پیشنهاد کنند، بازی می کنم وگرنه فیلمنامه می نویسم. حرفه ما فصل کاشت و برداشت دارد، دائمی نیست، برای همین هم حال کسانی که در حرفه فیلمسازی فعالیت می کنند، گاهی خوب است و گاهی هم خوش نیست. اما انگار شما از اول طوری برنامه ریزی کرده اید که زیاد به بیکاری نخورید؟ بیکاری در حرفه بازیگری بیشتر از شاخه های دیگر فیلمسازی است. بازیگران باید منتظر بمانند تا نقشی به آنها پیشنهاد شود. من از همان ابتدا که وارد حرفه سینما شدم، به این بخش هم فکر کردم که اگر فقط بازیگر باشم و سراغم نیایند چه باید بکنم؟ برای همین فیلمنامه نویسی را در برنامه کاری ام گذاشتم و روی آن متمرکز شدم. بازیگری را در کنار نوشتن و کارگردانی ادامه می دهم، هر نقشی را هم قبول نمی کنم. در حرفه ما، دوره بیکاری زیاد است و من این دوره ها را تجربه کرده ام. هر زمان که جامعه به هر دلیلی متحول می شود، اولین اثرش را روی حوزه فرهنگ و هنر می گذارد و کارها برای مدتی متوقف می شود. مدتی است دوره بیکاری در سینما و تلویزیون شروع شده که امیدوارم بزودی تمام شود. احساس می شود در سن و سالی که دارید به ثبات ذهنی و کاری رسیده اید که ارمغانش برایتان آرامش است، برای رسیدن به ثبات چگونه برنامه ریزی کردید؟ از اول با ثبات بودم و سن و سالم هم زیاد نیست (می خندد!) هنوز جوانم و کودک درونم بسیار شاد است. هنوز هم با شنیدن صدای توپ بازی بچه ها به کوچه می روم و با آنها بازی می کنم. هفته ای چهار روز به باشگاه می روم. زندگی ام شتاب و انرژی خوبی داشته و دارد و همچنان با انرژی هستم. راستش افکار منفی و بازدارنده را به درونم راه نمی دهم. نقش عمر سعد را در سریال مختارنامه بازی کرد ه اید، حالا که چند سالی است از این نقش فاصله گرفته اید، درباره عمر سعد به روایت داوود میرباقری چه نظری دارید؟ وقتی آقای میرباقری مرا برای بازی در نقش عمر سعد دعوت کرد، شانزده، هفده سالی بود که برای هیچ کارگردانی مقابل دوربین نرفته بودم. در طول کار تلاش کردم فقط از منظر یک بازیگر نقش را اجرا کنم و دیدگاهم را به دیدگاه کارگردان مختارنامه نزدیک کنم. با عمر سعد آشنا بودم چون خودم در سریال تنهاترین سردار به این شخصیت پرداخته بودم اما آقای میرباقری نگاه خاصی به عمر سعد داشت. از نگاه او، عمر سعد از نظر روانی به هم ریخته و به دلیل حضورش در حادثه کربلا منفعل و عصبی بود. از نگاه میرباقری، عمرسعد جزو اشقیای سنتی نبود، عمر سعد در حادثه کربلا نقش داشت اما بعد پشیمان شده بود و آن اتفاق روان او را منقلب کرده بود. عمر سعد نمی خواست در شهادت امام حسین(ع) نقش داشته باشد اما با وعده حکومت ری او را فریب داده بودند. من به دیدگاه میرباقری درباره عمر سعد احترام گذاشتم و نقش را پذیرفتم. جوانی، میانسالی و مرگ عمر سعد را بازی کردم. نقش قابلیت های زیادی برای اجرا داشت و همین برایم جذاب بود. شخصیت پردازی عمر سعد خیلی خوب بود به همین دلیل دستم در اجرای آن کاملا باز بود. اگر نقش بد نوشته شده باشد، بازیگر هرقدر هم توانا باشد، نمی تواند آن را خوب اجرا کند. اما یک نقش خوب را بازیگری که کارش را بلد نیست، می تواند خراب کند. از زاویه تحلیل نقش اگر بخواهیم درباره عمر سعد صحبت کنیم برخی بر این باورند که بازیگر برای اجرای خوب یک نقش باید او را در درون خود پیدا کند، آیا می توان گفت که عمر سعد، بخشی از تاریکی وجود شما بود که به نمایش درآمد؟ معتقدم این حرف ها هیچ ارتباطی با حرفه بازیگری ندارد. بازیگری در هیچ مکتبی چنین تعریف نشده است. بازیگری توان و استعدادی است که در برخی از افراد وجود دارد. بازیگر به نقش نزدیک می شود، آن را احساس و تحلیل می کند و همه خلاقیت خود را به کار می گیرد تا آن را باورپذیر اجرا کند. جک نیکلسون در فیلم هایی مانند پرواز بر فراز آشیانه فاخته، نقش فردی روان پریش را بازی می کند. در گفت وگویی از او پرسیده بودند آیا خودت هم روان پریش هستی که توانستی این نقش را اینقدر خوب بازی کنی؟ نیکلسون در جواب گفته بود: من در بهترین شرایط روحی و روانی توانستم این نقش را بازی کنم . من هم که نقش آدم های روانی و منفی مثل عمر سعد را بازی کرده ام با این گفته نیکلسون کاملا موافق هستم! کسی که روانی است یا مشکل روا ...
ایده های نو اسیر محافظه کاری هستند
** با توجه به اینکه اموفاجیا در جشنواره موندا مقام اول را کسب کرده، چقدر بازخورد این جشنواره ها را در فضای فعلی تئاتر مفید می دانید؟ برخورد با این جشنواره ها و کارکردشان می تواند دو سویه کاملا متفاوت داشته باشد. چهره ای ژانوسی یا همچون خود نماد تئاتر چهره ای خندان و گریان. در نگاهی اول چنین حجمی از جشنواره ها در تمامی حوزه های هنری در ایران خود پدیده ای است قابل مطالعه. برگزاری چندین جشنواره تئاتر ، تاثیر قابل اعتنایی در ارتقای تراز هنری آثار ندارد. کاملا بی اثر و گذرا. حال بگذریم از عناوین و رویکردهایی عجیب و غ ...
بررسی فعالیت های علمی و سیاسی علمای مشهور اواخر حکومت صفویه 2
در قالب باب ها و بخش های مختلف بر حسب مباحث اعتقادی، تاریخی، اخلاق و فقهی بوده است. در تدوین این اثر بزرگ تعدادی از شاگردان او از جمله سید نعمت الله جزائری، میرزا عبدالله افندی به او کمک کرده بودند.(جعفریان، 1378: 396) مجلسی دوم در مقدمه رساله رجعت خویش، ادای شکر حکومت صفویه را بر تمامی مردم واجب می شمرد. دلیل این امر را وی حمایت این خاندان از علمای شیعه می داند که در پرتو آن قادر به جمع ...
آیا گاندی به راستی همان است که می گویند؟
مرشدانی زاهدمسلک وجود داشته است. سنت سیاسی ایرانی حاکم بر منطقه هم رسم پناه بردن به عدالت حاکم و دادخواهی از وی را تثبیت کرده است. به این ترتیب بخش مهمی از رویکردهای سیاسی بعدی گاندی در فرهنگ مردم گجرات ریشه داشته است. چنان که خود نیز بر این نکته تاکید کرده، بخش عمده عناصر مفهومی ای که گاندی به خدمت گرفت، پیشاپیش در زمینه هندی رشد و بالیدنش وجود داشته است. مفهوم ستیاگرهه در منابع ودایی مورد ...
نوای عاشورایی رادیو در ماه محرم
یارانشان و آموزه های سیاسی و اجتماعی ایشان محور این بخش است که در قالب مسابقه اجرا می شود. علاقه مندان می توانند برای شرکت در "مسابقه 61" از طریق شماره پیامک 3000094 و شماره تلفن های 22040530 و 22054088 در این مسابقه شرکت کنند. مسابقه 61 کاری از گروه اخلاق و زندگی شهری شبکه رادیویی تهران است که با بیان سیره و زندگانی حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان از ساعت 18:30 تا ساعت 20 روی آنتن ...
سفارش های اخلاقی و ذکر مصیبت های یک عارف در آستانه ماه محرم
سخنرانان نیز با بیان اهداف امام سوم شیعیان حضرت سیدالشهدا(ع) و فلسفه قیام عاشورا بر محتوای این مراسم ها می افزایند. در این ایام پارچه های سیاه و کتیبه های عزا، زینت بخش مساجد و حسینیه ها می شود و حتی زنگ تلفن های همراه نیز با نوحه و مصیبت نواخته می شود و برخی از عزاداران خودروهای خود را مزین به اشعار عاشورایی و سروده های حماسی کربلا می کنند. هنگامی که سخن از برپایی عزای امام حسین(ع) می شود ...
راه سوم، میان ارتجاع و بی بند و باری
و در همه مسائل صاحب رأی باشد. این نگاهی بود که حضرت امام هم داشتند؟ بله، در مسأله حضور زنان در جامعه همان طور که گفتم زن باید یکسری شئون از جمله حجاب و عفت و همچنین اصول اخلاقی را رعایت کند در این صورت می تواند در جامعه حضور داشته باشد. به عبارت دیگر از یک سو طرفدار آزادی زن در رأی هستیم و از سوی دیگر مخالف خروج زن از اخلاق و عفت. ما در کنفرانس این خط را دنبال کردیم و در سخنرانی که من ...
ماه محرم آمده، قد قامت العزا
امام گشت و صاحب قلب سلیم شد – که تشیع یعنی همین تسلیم قلبی در مقابل ذوات مقدسه که فرمود جاءَ ربهُ بقلبٍ سلیم (صافات/84) – سیرش با امام است. امام عهده دار کار می گردد. سلوک با بلاء سید الشهدا؛ راه ورود به وادی معرفت راهی که امام رضا(ع) روز اول محرم به رَیّان اِبنِ شَبیب ارائه کردند، راه ورود به وادی ولایت است. که ما گاهی از آن به سلوک با بلاء سید الشهدا تعبیر می کنیم؛ یعنی از ...
ورود جامعه ایران به سراشیبی تند سالمندی/ فرصتی که می تواند تهدید شود
وا می دارد تا نگاه ویژه ای به موضوع سالمندی داشته باشد،این در شرایطی است که ما با ضعف اخلاق اجتماعی در جامعه مواجه هستیم و آثار آن نیز کاملا مشهود است. وی در این زمینه ادامه می دهد: طبق مصوبه شورای ملی سالمندان که توسط دولت در سال 83 بر اساس قانون برنامه پنجم به تصویب رسید، وظایفی در کشور برای حوزه سالمندی مشخص شده است،یکی از آن وظایف درجزء 5 بند الف ماده 192 قانون برنامه سوم آمده است ...
شرایط قابل استماع بودن دعوی در فقه
ایران در مورد شرایط اقامه دعوی بحث نشده و عنوان مبحث سوم از فصل سوم از باب سوم ایرادات و موانع رسیدگی می باشد(ماده 84 ق.آ.د.م). پس از آن در مورد شرایط صحیح بودن دعوی بحث می گردد و سرانجام تصمیم قاضی در صورت قابل استماع نبودن دعوی و مقایسه آن با سایر تصمیمات قاضی از جهت آثار عملی مورد بحث واقع می شود و در پایان نتیجه بحث آورده می شود. گفتار اول: مفهوم دعوی و شرایط قابل استماع بودن آن ...