سایر منابع:
سایر خبرها
خداوند می داند آنچه را می سازید
) الْمُنْکَر: از ماده نکر است که این ماده درست نقطه مقابل ماده عرف است. عرف وضعیتی است که انسان می شناسد و دلش با آن آرام می گیرد (معجم المقاییس اللغة، ج 5، ص476) و انکار در اصل چیزی است که دل انسان آن را تصور نکرده و زیر بار آن نمی رود و نوعی جهل بوده، و کم کم در مورد هر چیزی که با زبان مورد انکار و مخالفت قرار می گیرد به کار رفته، چون سبب این انکار این بوده که قلب انسان بدان اذعان نمی ...
امام معصوم همان صحیفه الهی است
اینطور نیست بلکه طالب خداست. اگر خدای متعال ما را مفطور به محبت خودمان خلق می کرد دیگر دعوت به توحید معنا نداشت زیرا من مفطور به خود پرستی بودم؛ درحالیکه انسان مفطور به محبت خداست خدای متعال در درون انسان در فطرت انسان میل به قرب میل به محبت خودش میل به توحید را گذاشته و از آن طرف هم این سرمایه را رها نمی کند، خدای متعال آنها را حتماً هدایت می کند. سنت الهی این است که انبیاء را می ...
بنای تشخیص جامعه و اجتماع در قرآن عقیده و ایمان افراد است
قرآن نیز از این اجتماع، جامعه نیست. رضایی اصفهانی با اشاره به آیه 73 حج یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ افزود: در این آیه نیز خداوند مثلی زده است که کفار اگر همگی جمع شوند هم نمی ...
قرآن لبریز از مباحث علوم انسانی است/ پیوند علوم انسانی با قرآن
مطابق با آموزه های أحسن و استوار قرآنی ساخته و پرداخته شود بخشی بلکه بخش اعظمی از اثربخشی و نفوذگری قرآن از طریق این گونه انسان ها رخ خواهد نمود. چه زیبا سروده شاعر متفکر، اقبال لاهوری: نقش قرآن تا در این عالم نشست نقش های کاهن و پاپا شکست فاش گویم آنچه در دل مُضمَر است این کتابی نیست، چیزی دیگر است چون که در جان رفت، جان دیگر شود جان چو دیگر شد، جهان دیگر شود ...
شناخت دستگاه شرک و کفر و جریان عظیم ظلمت در مقابل دستگاه توحیدی نبی اکرم(ص)/ چگونگی رویارویی دستگاه حقه ...
کفر یک دستگاه و جریان تمامیت خواه است که همچون کلمه و درخت طیبه دارای شاخ و برگ و فروع است. دستگاه باطل یک جریان در مقابل دستگاه حقه انبیای الهی است و برای پیاده کردن اهداف خود که همانا سد مسیر بندگی و توحید می باشد از همه ابزار خود در این راه استفاده می کند. این دستگاه چنان عظیم است که حتی مومنین در صورت غفلت تحت ولایت آن قرار می گیرند و از آن مسیر مستقیم بندگی منحرف خواهند شد. ...
جهان عمل گرایی؛ جهان متکثر از احساس سرخوردگی در شناخت حقیقت
.... روشن است که پیرس گرایش های علم گرا و تجربه گرایانه و ضدمتافیزیکی دارد. او مثل اثبات گرایان منطقی گزاره های متافیزیکی را بی معنی می داند چون هیچ تاثیر تجربی ندارد. بدین ترتیب اصل عمل گرایانه ی پیرس اصلی در حوزه ی معنا بوده است. عمل گرایی پیرس در ابتدا نظریه ای در حوزه ی معنی و بخشی از نظریه ی کلی تری درباره ی فکر است. تفکر یا تحقیق از شک شروع می شود که در آن حالت اعمال عادتی با ...
فهم قرآن منوط به شناخت انسان است
بیشتر پی ببریم، قرآن را بهتر درک کرده ایم. به گونه ای فهم قرآن یعنی فهم انسان و برعکس. من مقداری روی این قضیه و از زاویه ای دیگر فکر کردم و در حال فکر کردن هستم. وقتی قرآن را می خوانم می بینم چقدر شبیه انسان متعالی اجتماعی است. قرآن، به مثابه یک انسان اجتماعی، هرچند انسانی متعالی و استعلایی، آیات و عباراتی راجع به ابعاد مختلف این انسان دارد، عباراتی راجع به خردورزی او، عشق و نفرت او، خطا و صواب ...
همیشه می گویند اسلام در خطر است، نظام در خطر است
اسلامی در تمایز با سایر انقلاب ها چیست؟ می گویم اخلاق و معنویت. اگر انقلاب فرانسه داعیه آزادی فردی را داشت انقلاب روسیه داعیه عدالت را داشت، عدالت اجتماعی را داشت، انقلاب اسلامی داعیه هم آزادی را داشت هم عدالت را داشت هم اخلاق و معنویت. اتفاقا اگر شما بخواهید داعیه آزادی فردی و عدالت اجتماعی جمعی را داشته باشید حتما باید اخلاق را بخواهید چون بدون اخلاق که معمولا با نوعدوستی تعریف میشود شما ...
برخی مسئولان فرهنگی مصداق نمکی شدند که گندید
فعالیت ها و بررسی سازو کارها از اهمیت زیادی در ساماندهی فعالیت های فرهنگی برخوردار است. همان گونه که ما به عنوان یک کشور اسلامی وظیفه تهیه غذای حلال برای شهروندان را داریم باید در زمینه تهیه و تولید غذای روحی مناسب نیز اقدامات مقتضی را انجام دهیم. این امر نه تنها به اشاعه فرهنگ ایرانی - اسلامی می انجامد بلکه به اشتغال زایی نیز منجر می شود. وی در پایان از نبود مراکزی برای رصد نیازهای ...
آیا راه های رسیدن به خدا بی شمار است؟
انحراف می گویند. قرآن کریم، انسان را در حال صعود به سوی خداوند می داند لذا می فرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا چون خداوند عَلیّ و متعالی است و طنابی که از طرف او آویخته شده از بالا به پایین است، اعتصام به آن طناب برای صعود به بالاست. البته در طناب صاعد نیز انحراف به چپ یا راست مطرح است، لیکن انحراف از آن همراه با سقوط است. تعبیر قرآن درباره کلمه طیبه نیز همین است که ...
آیا امام حسین(ع) قصد مذاکره با یزید را داشت؟ / آیا کربلا و عاشورای امام حسین(ع) درس تعامل و مذاکره است؟
و حکومت ری، به اجبار و تهدید به مرگ (ان لم تقاتل القوم، ان یضرب عنقک) به جنگ فرزند پیامبر آمده است و از طرفی، امام حسین نیز به دفعات و متعدد، عدم بیعت با یزید را به عنوان خط قرمز خویش، معرفی کرده است (أنّی لا اُبایِعُ لَهُ أبَدا / مِثلی لا یُبایِعُ لِمِثلِهِ / الخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلی آلِ أبی سُفیانَ و ...). شاهد بر تقویت این دیدگاه و جنگ روانی و شایعه حکومت قبل از آغاز جنگ بین لشکر ...
حکایت شنیدنی انسانیت صاحب بن عباد / دشمن ترین مردم نزد خدا کیست!؟
وزیر آل بویه اشاره نموده است. نقل است که روزی صاحب بن عباد شربتی طلبید؛ یکی از غلامانش قدح شربتی حاضر کرد و بدو داد. صاحب چون خواست بیاشامد یکی از خواص او گفت: این را مخور زیرا که زهر در آن ریخته اند و غلامی که قدح را به دست صاحب داده بود ایستاد بود. صاحب گفت: دلیل بر صحت قول تو چیست؟ گفت: تجربه کن؛ این را بده به همان کس که به تو داده تا معلوم شود. صاحب گفت که من این را اجازه نمی دهم و حلال نمی ...
شکایت آل سعود از ایران در شورای امنیت
سایر کشورهای تابع و مطیع عربستان است. به این معنا که ایران هراسی و اقدامات ایران ستیزانه آل سعود بلافاصله حمایت و موضع گیری سایر کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای را نیز به دنبال دارد؛ به گونه ای که شکلی از هماهنگی و انسجام در این مسیر به وضوح مشخص است. به طور مثال پس از طرح شکایت عربستان عبدالملک المخلافی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد؛ دولت قصد دارد از آنچه تسلیح انصارالله به وسیله ایران می ...
مبانی بنیادین بلاغت عربی (3)
.... 3. اندیشه های فلسفی و اخلاقی. 4. تصوّرات غریب و پدیده های نادر. این در حالی است که واژه ی لفظ به دو دلالت کاربرد دارد: 1. آنچه که آن را تکوین موسیقایی و ریتم عبارات می نامیم. 2. تصویر دقیق معنا و جزئیات آن که غالباً در زبان نثر نادیده گرفته می شود. (7) کاربردهای لفظ و معنا در این تفسیر، مبهم و از مثال های روشن خالی است. اما برگرفته از عبارت مشهور جاحظ است که ...
بقای تشیّع، مرهون زحمات حضرت زینب(س) است / ویژگی های عقیله بنی هاشم
هوی و هوس و نفس امّاره است. امّا بالاتر از این دو مرتبه، معنای سوّم شجاعت است؛ به این معنا که انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد. زینب مظلومه سلام الله علیها از هر سه مرتبه شجاعت، در حدّ اعلای آن برخوردار بودند. عزّت و اقتدار حضرت زینب(س) مرتبه اوّل شجاعت، به خوبی در شخصیّت حضرت زینب سلام الله علیها ظهور و بروز داشت؛ به گونه ای که در دوران اسارت و پس از آن، هیچ گاه از ...
مجید انصاری خطاب به مداح مشهور: چرا از مردم عذرخواهی نمی کنید
بگیرد و در مقام انتقاد از او بگوید که امام حسین (ع) نیز فحش می داده است . او تأکید کرد: اینها از جمله بداخلاقی هایی است که باید از جامعه حذف شود . ترجمان یک لفظ آنچه منصور ارضی به آن اشاره می کند، بخشی از سخنان امام حسین در واقعه عاشوراست. امام حسین در بخشی از سخنان خود خطاب به لشکریان دشمن درباره علت جنگ توضیح داده و برای معرفی شخصیت عبیدالله بن زیاد از این کلمه استفاده کرده ...
جنبه های تطابق میان سبک شناسی غربی و بلاغت عربی
.... و موضوع کلام را از حیث گزینش، تقسیم بندی و نظم و تمام گونه های ادبی مثل قصه، مقاله، وصف و نامه نگاری را در بخش فنون ادبی جای داد. به نظر او فنون بلاغت، هم نسبت به سبک در مرتبه ی پایین تری قرار می گیرد و هم نسبت به فنون ادبی. در پایان به این نتیجه رسید که نیمی از بلاغت عربی در زبان عربی گم شده است و بخشی از سبک در فنون بلاغت مورد بررسی قرار می گیرد؛ بخشی که نیازمند نظام مند شدن است ...
زبان و کلام و نسبت و تمایز آنها
. (11) در این سخن اشاره ی روشنی است به تفکیک بین زبان و کلام و تأثیر نظم در هماهنگی بین آن دو و عمل گوینده در زبان که شبیه بافنده ی ابریشم و زرگر است. شیوع دوگانگی زبان و کلام را در بحث فخر رازی هم می یابیم که تحت تأثیر جرجانی به اقسام دلالت لفظ پرداخته است. جرجانی معتقد است که کلام بر دو گونه است: 1. گونه ای که از آن به واسطه دلالت لفظ به هدف می رسیم، مثل: فلانی خارج شد که حقیقت ...
14جنبه اعجاز قرآن را می شناسید؟
زیرا بالاترین درجه و مرتبه هدایت را داراست. در این عصر و نیز عصر نزول که ظاهرگرایی و دنیا طلبی بیداد می کند قرآن به هدایت دعوت می کند و این هدایت نوری است در برابر ظلمات مادیات. آیات متعددی از قرآن این اعجاز در هدایت را به طور ضمنی دلالت می کند مثل آیه شریفه قل فأتوا بکتاب من عندالله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صادقین (17) در عین حال که تورات را کتاب هدایت معرفی می کند و تفاوتی بین پیامبران ...
کالبد شکافی خطبه های حضرت زینب
! یا أهْلَ الْخَتْلِ وَ الْخَذْلِ! أَتَبْکُون؟! فَلا سَ کَنَت العَبْرَةُ وَ لا هَدَأَتِ الرَّنَّۀُ! إِنَّما مَثَلُکُمْ مَثَلُ الَّتی نَقَضَتْ غَزْلَها مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْکاثاً تَتَّخِ ذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ! أَلا وَ إنّ فیکُم الصَّلَفُ و الصَّنَف و داء ال ص در الشَّنِف و مَلَقُ الْأَمَۀِ و حَجزُ الَأعداء کَمَرْعَی عَلی دِمْنَۀٍ أوْ کَفِضَّۀٍ عَلی مَلْحُودَةٍ! ألا ساءَ مَا ...
فتنه 88 خسارات سنگینی به مملکت وارد کرد/ کشتار مردم یمن توسط جنگند ه های عربستان بار دیگر توحش آل سعود ...
از مرگ تقاضای بازگشت کردند و گفتند مرا به دنیا بازگردان، تا شاید برای جبران گذشته عمل صالحی انجام دهم! به او می گویند: هرگز! این سخنی است که او به زبان می گوید (و اگر بازگردد، عملش چون گذشته است)! مردم! شما ابن السبیل در راه هستید، که فرمان حرکت شما از این منزل موقت صادر شده و به جمع آوری زاد و توشه فرمان داده شدید. وی بیان داشت: بدانید این پوست نازک تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد! پس به ...
خاستگاه و چیستی اصل عدم ولایت در فقه سیاسی شیعه
...، علم الحدیث و درایه الحدیث، ج1، ص72؛ علی نصیری، آشنایی با علوم حدیث، ص66). دانشمندان رجالی، راویانی را که دارای این مجموعه ها بوده اند به له اصل توصیف کرده اند. اصول اربعمأه جمع اصل، به این اصطلاح است. اصل در اصطلاح فلسفه و منطق عبارت است از قضایایی که مسلم یا مفروض گرفته شده است (جمیل صلیبا، المعجم الفلسفی، ج2، ص373؛ محمدرضا مظفر، المنطق، ج3، ص339). این قضایا که از مبادی آن علم محسوب می شود ...
رابطه ای بلاغت، سبک و معنا
بین سبک و معنا هم مشخص است؛ دانشی است که ادای معنای واحد به شیوه های مختلف در واضح نمودن دلالت به وسیله ی آن شناخته می شود. (4) معنا و روش های ادای آن در واضح نمودن دلالت بر معنا، متفاوت است. مثل روش مجاز، استعاره و کنایه که در دلالت عقلی وارد نموده اند از دلالت اصلی لفظ فراتر است. اما بدیع که رابطه ی بین سبک و معنا از جهت زیباسازی است، زیبا نمودن کلام پس از رعایت تطبیق آن با مقتضای حال و ...
مبانی بنیادین بلاغت عربی (1)
این گونه از اعجاز، خارج شدن نداء به تعجب را مثال زده است. مثل آیه ی یا حسرهً علی العِباد. (32) می گوید: معنای آن چنین است: یا لها من حسرة . ابن خالویه می گوید: این از دشوارترین مسائل در قرآن است، چون حسرت قابل ندا نیست؛ منادا در افراد و اشخاص است و اصل در نداء، آگاه کردن است اما معنا در اینجا تعجب است. (33) شاید بتوان گفت که معانی انشاء در مواضع استفهام، مثل استنباط است. مثل آیه ی حَتَّی ...
پیشگویی قرآن و حضرت زهرا(س) درباره حوادث آخر الزمان
نیست مگر آنکه پیش از مرگ خود حتما به او ایمان می آورد و روز قیامت [عیسی نیز] بر آنان شاهد خواهد بود (نسأ،159 ) مربوط به آن است . خروج جنبنده ای از زمین وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّهً مِّنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُوا بِآیَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ ؛ چون قول [عذاب] بر ایشان واجب گردد جنبنده ای را از زمین برای آنان بیرون می آوریم که ...